👍👍👍👍👍👍😀😀😀😀👍👍👍👍👍 ! ! !
https://yle.fi/a/74-20146190
"Perusautoihin tulossa jopa 1 000 kilometrin sähkökantama."
Joko riittää?
450 Wh/kg!! Uudet akut tulevat sähköautoihin vuonna 2027.
56
444
Vastaukset
- Anonyymi
45 kWh:n akku painaa vain 100 kg.
90 kWh:n akku painaa vain 200 kg.
Sähkömoottori on polttomoottoria kevyempi eikä tarvitse vaihdelaatikkoakaan. Sähkikset ovat kohta kevyempiä kuin fossiilit. Toki autojen koko kasvaa vuosi vuodelta.- Anonyymi
Sähkömoottori tarvitsee aina alennusvaihteen . 45 kwh.n akku on surkean pieni .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähkömoottori tarvitsee aina alennusvaihteen . 45 kwh.n akku on surkean pieni .
Alennusratas on vähän eri asia kuin vaihdelaatikko...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Alennusratas on vähän eri asia kuin vaihdelaatikko...
Kuka väitti alennusvaihteen olevan sama kuin vaihteisto ? Hammaspyöriä ja laakereita ja öljyä on alennusvaihteessa .
- Anonyymi
Nämä uudet superakut ovat selkeästi aikaisempia kevyempiä.
- Anonyymi
Kokoajan tulee markkinoille pieniä sähköautoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kokoajan tulee markkinoille pieniä sähköautoja.
Ja kaikki nuo ovat ylihinnoiteltuja romuja. Yhtäkään käyttökelpoista pientä sähköautoa kohtuulliseen hintaan ei ole myynnissä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja kaikki nuo ovat ylihinnoiteltuja romuja. Yhtäkään käyttökelpoista pientä sähköautoa kohtuulliseen hintaan ei ole myynnissä.
Kyllä on, moniakin.
- Anonyymi
Sähköauton akku painaa 500kg
- Anonyymi
Tyypillinen sähköauton akku painaa n. 500 kiloa, noin matka-arkun kokoinen. Se sisältää 13 kiloa litiumia, 30 kiloa nikkeliä, 25 kiloa mangaania, 15 kiloa kobolttia, 100 kiloa kuparia ja 200 kiloa alumiinia, terästä ja muovia. 🙄🙄🙄
- Anonyymi
Toistaiseksi on vasta vain unelma paremmista akuista. On helppo arvata minkä hintaisia 450 Wh/kg -akuilla varustetut auton tulevat olemaan, jos akkujen tehotiheys on puolet parempi kuin mainstream-akuilla varustetuissa ajoneuvoissa. Viitteeksi isoakkuinen Y-Tesla maksaa 55k.
- Anonyymi
Olisit lukenut jutun, niin tietäisit että uudella akulla ajetaan jo maantietestejä.
Ja olihan tuossa valokuvakin autosta, jossa on uusi akku. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olisit lukenut jutun, niin tietäisit että uudella akulla ajetaan jo maantietestejä.
Ja olihan tuossa valokuvakin autosta, jossa on uusi akku.Ei maantietestit mistään vielä todista. Monesti tehdään prototyyppejä autoista joita ei koskaan myydä. Lisäksi tämä akku tulee olemaan monta vuotta ainoastaan kalliissa malleissa.
Eikä ole mitään taetta, että tätä akkua on tällaisenaan autoissa tällä vuosikymmenelläkään. Ei ole vielä mitään tietoa onko akku edes järkevä, halpa ja kestävä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei maantietestit mistään vielä todista. Monesti tehdään prototyyppejä autoista joita ei koskaan myydä. Lisäksi tämä akku tulee olemaan monta vuotta ainoastaan kalliissa malleissa.
Eikä ole mitään taetta, että tätä akkua on tällaisenaan autoissa tällä vuosikymmenelläkään. Ei ole vielä mitään tietoa onko akku edes järkevä, halpa ja kestävä.Ylipäätään uskon uuteen teknologiaan vasta kun se on todellisuudessa myynnissä. Siihen saakka sitä ei ole olemassa. Testien lopputuloksenakin on usein tekniikan hylkääminen.
Ja uuden teknologian luotettavuuteen uskon vasta kun se on ollut käytössä pitkän aikaa. En ikinä osta uutta teknologiaa ensimmäisten joukossa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ylipäätään uskon uuteen teknologiaan vasta kun se on todellisuudessa myynnissä. Siihen saakka sitä ei ole olemassa. Testien lopputuloksenakin on usein tekniikan hylkääminen.
Ja uuden teknologian luotettavuuteen uskon vasta kun se on ollut käytössä pitkän aikaa. En ikinä osta uutta teknologiaa ensimmäisten joukossa.Laboratoriotestit, jossa hylkäys yleensä tehdään, ovat jo takana. Nyt auto liikkuu jo liikenteessä, jossa saadaan parempi kuva akusta ja sen kehitystarpeesta. Ei vielä tuotannossa, mutta lähestyy sitä hyvää vauhtia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Laboratoriotestit, jossa hylkäys yleensä tehdään, ovat jo takana. Nyt auto liikkuu jo liikenteessä, jossa saadaan parempi kuva akusta ja sen kehitystarpeesta. Ei vielä tuotannossa, mutta lähestyy sitä hyvää vauhtia.
Tuokin on edelleen testausta eikä takaa todellista käyttöä. Prototyyppejä tehdään autoista ja niitä ajetaan liikenteessä ja silti valtaosaa niistäkään ei koskaan laiteta tuotantoon.
Eikä ole mitään taetta, että akulla varustettuja autoja tulisi vuonna 2027, koska aikataulua voidaan aina muuttaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Laboratoriotestit, jossa hylkäys yleensä tehdään, ovat jo takana. Nyt auto liikkuu jo liikenteessä, jossa saadaan parempi kuva akusta ja sen kehitystarpeesta. Ei vielä tuotannossa, mutta lähestyy sitä hyvää vauhtia.
Onhan VW autotkin liikenteessä, vaikka luulisi näiden olevan hylättyjä tietyiltä osin.
Laboratoriotestit eivät takaa tuotetta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei maantietestit mistään vielä todista. Monesti tehdään prototyyppejä autoista joita ei koskaan myydä. Lisäksi tämä akku tulee olemaan monta vuotta ainoastaan kalliissa malleissa.
Eikä ole mitään taetta, että tätä akkua on tällaisenaan autoissa tällä vuosikymmenelläkään. Ei ole vielä mitään tietoa onko akku edes järkevä, halpa ja kestävä.Mitä sinä tiedät miten akkujen hinnat kehittyvät tulevaisuudessa. Niihin vaikuttaa aika moniasia, kuten materiaalin hinta, tuotantokustannukset, tuotannon määrät jne... Ei uusi ja parempi ole automaattisesti kalliimpi, ei ainakaan kuin pienen hetken. Monissa tuotteissa tuote kehittyy ja paranee ja hinta pysyy samana tai halpenee, mutta tuote vain paranee.
- Anonyymi
1000 km riittää !
Nyt alkaa homma sujumaan.
Erittäin hieno asia.
Range ahdistus loppuu
se on se ratkaiseva asia - Anonyymi
Huoh, joko taas? Ja Inkooseen nousee vedyllä toimiva valimo.
- Anonyymi
Tässä käy niin kuin minkä tahansa läpilyövän teknologian kanssa. Tuotekehityksen ja valmistusteknologian kehittyessä sen kilpailukyky paranee eli tässä tapauksessa akun kapasiteetti kasvaa ja samalla hinta laskee. Akkujen hinnat ovat tulleet koko ajan alas tai toisin sanoen wattitunti per euro laskee. Sama suuntaus jatkuu vielä kauan. On hyvin mahdollista että jonkun ajan kuluttua sähköautot ovat halvempia kuin polttomoottoriautot.
Näihin autoihin vielä sähkömoottorit eteen ja taakse jonka jälkeen suorituskyvyltään nämä sähkautot peittoavat mennen tullen polttomoottoriautot. Polttomoottoriautoihin täytyy laittaa koko ajan pienempiä moottoreita päästörajojen takia jolloin ne jäävät auttamatta kauaksi uusista sähköautoista.
Tulevaisuus näyttää erittäin valoisalta sähköautojen osalta. Kannattaa totutella siihen ajatukseen että polttomoottoriautoilija on ennen pitkään sähköautoilija ihan vanhimpia autoilijoita ehkä lukuunottamatta.- Anonyymi
Ja akkuteknologian kehittymistä myös liioitellaan. Vaikka laboratiossa tuollaisia tiheyksiä tullaan saavuttamaan niin tämänkin uutisen akun tiheys tulee olemaan paljon pienempi todellisten autojen akuissa. Tuo 450 Wh/kg tulee olemaan alle 250 Wh/kg todellisessa auton akussa. Nämä ovat taas niitä lupauksia, joita ei koskaan toteuteta.
Ja tällä vuosikymmenellä yhdessäkään alle 100 000 euron sähköautossa ei tätä akkua tule olemaan. Tuskin edes 2030-luvullakaan.
Ja polttikset eivät katoa mihinkään ainakaan seuraavaan 30 vuoteen Suomessa. Enemmistö suomalaisista ajaa polttiksilla jopa 2040-luvullakin. Muualla maailmassa ne eivät katoa edes 50 vuoteen. - Anonyymi
"Akkujen hinnat ovat tulleet koko ajan alas tai toisin sanoen wattitunti per euro laskee."
Kun akuissa käytettävien mineraalien hinta nousee moninkertaisiksi niin akkujen hinnat tulevat tulevaisuudessa rajusti nousemaan. Mineraaleista on nimittäin pian todella paha pula. Jo nyt ollaan tilanteessa, jossa mineraaleja ei tahdota saada riittävästi akkuja varten. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Akkujen hinnat ovat tulleet koko ajan alas tai toisin sanoen wattitunti per euro laskee."
Kun akuissa käytettävien mineraalien hinta nousee moninkertaisiksi niin akkujen hinnat tulevat tulevaisuudessa rajusti nousemaan. Mineraaleista on nimittäin pian todella paha pula. Jo nyt ollaan tilanteessa, jossa mineraaleja ei tahdota saada riittävästi akkuja varten.Se materiaalipula johtuu vain siitä, ettei niitä kaiveta tarpeeksi maasta. Materiaalia löytyy kyllä, kunhan perustetaan kaivoksia niitä kaivamaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se materiaalipula johtuu vain siitä, ettei niitä kaiveta tarpeeksi maasta. Materiaalia löytyy kyllä, kunhan perustetaan kaivoksia niitä kaivamaan.
Mineraalit tulevat loppumaan kokonaan maasta jo 20 vuodessa, ainakin osa niistä. Suuri osa akkujen materiaaleista on harvinaisia ja niiden määrät rajallisia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mineraalit tulevat loppumaan kokonaan maasta jo 20 vuodessa, ainakin osa niistä. Suuri osa akkujen materiaaleista on harvinaisia ja niiden määrät rajallisia.
Uusiin akkuihin ei eksoottisia mineraaleja tarvita. Sitäpaitsi ne ovat keveitä, kevyempiä kuin saman energiamäärän sisältävä polttoainetankki.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uusiin akkuihin ei eksoottisia mineraaleja tarvita. Sitäpaitsi ne ovat keveitä, kevyempiä kuin saman energiamäärän sisältävä polttoainetankki.
Kaikissa sähköautoissa tarvitaan eksoottisia mineraaleja sekä akussa että elektroniikassa. Vain pari ainetta on saatu vaihdettua yleisempiin mineraaleihin, mutta joka ainoa sähköauto nyt ja tulevaisuudessa vaatiin eksoottisia mineraaleja. Niitä ei yksinkertaisesti voida valmistaa ilman niitä. Itse asiassa edes kännykkää ei voida valmistaa ilman eksoottisia mineraaleja.
- Anonyymi
Akkutekniikka ja jatkuvasti kehittyvä latausverkosto tappaa lopulta vetyautoilun myös Suomessa, koska täyssähköauto on lopulta halvempi hankintahinnaltaan ja kuluiltaan. Kun alkaa 2030-luvulla olemaan jo useampaa 1000km WLTP täyssähköautoa ja hinta alle 30 000e, niin ei ne 80 000e 600km WLTP vetyautot mene kaupaksi.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17091514/vetytankkausverkoston-tappaa-lopulta-isot-ajoakut-ja-akkutekniikka-
https://www.facebook.com/groups/LatausverkostoNyt- Anonyymi
Tässä kehittynyt nykyauto, ajomatka ruhtinaallinen ja liika maavarakaan ei haittaa.
https://nakoislehti.media.fi/keskisuomalainen/e2591e3f-e831-4104-89e2-56e74474f670/20 - Anonyymi
2030-luvulla ei tule olemaan yhtäkään yli 1000 km sähköautoa. Ei ainakaan yhtäkään kohtuuhintaista sähköautoa. Tämäkään akku ei tule koskaan olemaan halpa.
"Kun alkaa 2030-luvulla olemaan jo useampaa 1000km WLTP täyssähköautoa ja hinta alle 30 000e"
Hah hah haa... Kun mineraalien hinta tulee nousemaan räjähdysmäisesti niin akkujen hinta tulee nykyisestä nousemaan moninkertaisiksi, joten tuo on naurettavan typerä haave. Jo nyt on viitteitä siihen, että mineraaleista on pian todella kova pula ja tämä tarkoittaa, että halpojen mineraalien aika on ohi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
2030-luvulla ei tule olemaan yhtäkään yli 1000 km sähköautoa. Ei ainakaan yhtäkään kohtuuhintaista sähköautoa. Tämäkään akku ei tule koskaan olemaan halpa.
"Kun alkaa 2030-luvulla olemaan jo useampaa 1000km WLTP täyssähköautoa ja hinta alle 30 000e"
Hah hah haa... Kun mineraalien hinta tulee nousemaan räjähdysmäisesti niin akkujen hinta tulee nykyisestä nousemaan moninkertaisiksi, joten tuo on naurettavan typerä haave. Jo nyt on viitteitä siihen, että mineraaleista on pian todella kova pula ja tämä tarkoittaa, että halpojen mineraalien aika on ohi.https://www.msn.com/fi-fi/autot/uutiset/mersun-testiauton-toimintasäteen-odotetaan-nousevan-yli-1000-kilometriin/ar-AA1A3rnz?ocid=msedgdhp&pc=ASTS&cvid=c0c2c2f212b94ac889745a23fd1acfa4&ei=64
Ei siitä tuhannesta kilometristä nytkään olla kaukana https://www.msn.com/fi-fi/autot/uutiset/mersun-testiauton-toimintasäteen-odotetaan-nousevan-yli-1000-kilometriin/ar-AA1A3rnz?ocid=msedgdhp&pc=ASTS&cvid=c0c2c2f212b94ac889745a23fd1acfa4&ei=64
Nykyinen EQS 450+ -malli yltää 118 kWh:n akulla jo yli 800 kilometrin toimintamatkaan 16,3–19,9 kWh/100 km keskikulutuksella.
Uuden teknologian on tapana kehitttyä markkinoilletulonsa jälkeen hyvin nopeasti. Sitten kehitys hidastuu kun isoimmat kehitysaskeleet on otettu. Tuhannen kilometrin saavuttaminen parissa vuodessa ei ole mikään ongelma Mersulle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
https://www.msn.com/fi-fi/autot/uutiset/mersun-testiauton-toimintasäteen-odotetaan-nousevan-yli-1000-kilometriin/ar-AA1A3rnz?ocid=msedgdhp&pc=ASTS&cvid=c0c2c2f212b94ac889745a23fd1acfa4&ei=64
Ei siitä tuhannesta kilometristä nytkään olla kaukana https://www.msn.com/fi-fi/autot/uutiset/mersun-testiauton-toimintasäteen-odotetaan-nousevan-yli-1000-kilometriin/ar-AA1A3rnz?ocid=msedgdhp&pc=ASTS&cvid=c0c2c2f212b94ac889745a23fd1acfa4&ei=64
Nykyinen EQS 450 -malli yltää 118 kWh:n akulla jo yli 800 kilometrin toimintamatkaan 16,3–19,9 kWh/100 km keskikulutuksella.
Uuden teknologian on tapana kehitttyä markkinoilletulonsa jälkeen hyvin nopeasti. Sitten kehitys hidastuu kun isoimmat kehitysaskeleet on otettu. Tuhannen kilometrin saavuttaminen parissa vuodessa ei ole mikään ongelma Mersulle.Ei millään tuolla tekstilläsi ole mitään väliä, kun mineraalien hinta nousee moninkertaiseksi nykyisestä. Nimittäin mineraaleja ei edes nyt kyetä saamaan riittävästi ja jos autokanta halutaan sähköistä nopeammin niin mineraaleja tarvitaan monta kertaa nykyistä enemmän vuodessa. Nykyiset kaivokset eivät riitä alkuunkaan vaan kaivoksia tarvitaan monta tuhatta lisää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei millään tuolla tekstilläsi ole mitään väliä, kun mineraalien hinta nousee moninkertaiseksi nykyisestä. Nimittäin mineraaleja ei edes nyt kyetä saamaan riittävästi ja jos autokanta halutaan sähköistä nopeammin niin mineraaleja tarvitaan monta kertaa nykyistä enemmän vuodessa. Nykyiset kaivokset eivät riitä alkuunkaan vaan kaivoksia tarvitaan monta tuhatta lisää.
Ja vaikka jokin auto kykenisi 1000 km toimintamatkaan niin eri asia on kuinka paljon tuo auto maksaa. Ainakaan ensimmäisiä noista autoista ei tulla alle 100 000 euron myymään.
Ja tuo EQS 450+ on lähtöhinnaltaan noin 130 000 euroa maksava auto joten ei ole ihme että siinä on suuri akku. EQS 450+ vertautuu enemmän Ferrariin kuin normaalin kansan käyttämiin autoihin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja vaikka jokin auto kykenisi 1000 km toimintamatkaan niin eri asia on kuinka paljon tuo auto maksaa. Ainakaan ensimmäisiä noista autoista ei tulla alle 100 000 euron myymään.
Ja tuo EQS 450 on lähtöhinnaltaan noin 130 000 euroa maksava auto joten ei ole ihme että siinä on suuri akku. EQS 450 vertautuu enemmän Ferrariin kuin normaalin kansan käyttämiin autoihin.Ja uskot siis ettei kaikkien autonvalmistajien autot maksaa vähintään 100 000e jos pystyy 1000km ajomatkaan? Kukaan ei mielestäsi pysty tuottamaan sitä edes 70 000e hintaan?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja uskot siis ettei kaikkien autonvalmistajien autot maksaa vähintään 100 000e jos pystyy 1000km ajomatkaan? Kukaan ei mielestäsi pysty tuottamaan sitä edes 70 000e hintaan?
Mersulla on mersun hinnat ja premium merkki jolla hintaa on vedetty ylös. Tuon akun pystyy laittamaan ihan yhtä hyvin halpaan autoon ja auton hinta on varmasti kymmeniä tuhansia euroja alhaisempi.
Ihan tavallista toimintaa. Ensin uudet keksinnöt hinnoitellaan premium luokkaan ja sieltä ne valuvat yleistymisen myötä kaikkiin autoihin. Mieti vaikka nykyautojen varustelua. Aika paljon ennen niin sanotuista erityisvarusteista myytiin erikseen kalliilla hinnalla tai niitä oli vain kalleimmissa malleissa. Aika paljon niistä varusteista on nykyään perusmalleissa ja halvemmissa autoissa ihan vakiovarusteina. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja uskot siis ettei kaikkien autonvalmistajien autot maksaa vähintään 100 000e jos pystyy 1000km ajomatkaan? Kukaan ei mielestäsi pysty tuottamaan sitä edes 70 000e hintaan?
Ainakaan tällä vuosikymmenellä yhteenkään alle 100 000€ maksavaan autoon ei tuota 1000 km ajomatkan akkua tule. Nimittäin jopa tässä artikkelissa mainittiin, että akun tuotanto on vielä monta vuotta rajallista ja akkua tullaan näkemään vain luksusautoissa.
- Anonyymi
Upeeta aina vaan paranee tekniikka, mystisessä maailmassa.😱
- Anonyymi
"Hah hah haa... Kun mineraalien hinta tulee nousemaan räjähdysmäisesti niin akkujen hinta tulee nykyisestä nousemaan moninkertaisiksi, joten tuo on naurettavan typerä haave. Jo nyt on viitteitä siihen, että mineraaleista on pian todella kova pula ja tämä tarkoittaa, että halpojen mineraalien aika on ohi."
Ole hyvä ja laita eri linkkejä tästä väitteestä että akut eivät halpene vaan kallistuvat. Väitän että et huomioi että kaikki akut eivät tarvitse kalliita mineraaleja ja kehitystä tapahtuu koko ajan. Kun myös kysyntää harvinaisemmille mineraaleille, niin (vanhoja) kaivoksia kannattaa myös avata ja tulee myös tarjontaa lisää.
Tähän mennessä täyssähköautojen hinnat ovat viimeisen 10 vuoden aikana tulleet jonkin verran alaspäin, mutta myös on akun kapasiteetti kasvanut selvästi eli samalla rahalla saa siis jo selvästi paremman sähköauton kuin 10 vuotta sitten. Todistettavasti kehitystä on siis tapahtunut halvempaan suuntaan eikä väittämällesi "sähköautojen hinnat vaan nousee" ole nyt ainakaan historian valossa perustetta.
https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/136942/KalliotiuraPentti.pdf?sequence=2&isAllowed=y- Anonyymi
Halvemmatkin mineraalit pitää louhia ja sitten akut pitää vielä valmistaa eikä kaivoksia tai tehtaita ole alkuunkaan riittävästi. Ne eivät riitä edes viidesosaan tarvittavasta. Lisäksi kaivoksen saaminen toimintaan kestää usein yli 10 vuotta, ei niitä pikavauhtia pystytä avaamaan. Ja noita kaivoksia tarvittaisiin tuhansia lisää, nykyinen kaivosten tuotanto on lähinnä pientä puuhastelua siihen nähden mitä autojen sähköistäminen vaatisi.
Itse uskon, että kun kaivokset nopeaa vauhtia tyhjenevät materiaaleista niin akkujen hinta tulee moninkertaistumaan.
Ja tuolla historialla ei ole paljon merkitystä, koska tähän asti sähköautojen tuotanto on ollut minimaalista. Pelkästään kuparia tarvitaan monta kertaa enemmän kuin koko ihmishistorian aikana on tähän asti louhittu.
- Anonyymi
Miten käy vetyautojen poltokennolle kun ne tarvitsevat paljon harvinaisia metalleja? No ei mitenkään koska niitä vetyautoja ei vain saada kaupaksi. Viimeiseen 20 vuoteen ei ole missään maassa vetyautot yleistyneet vaan vetyautokanta on sitkeästi 0,0%. Ei siis mitään hätää vetyautojen osalta että metallit loppuu kesken. :D
- Anonyymi
"Hah hah haa... Kun mineraalien hinta tulee nousemaan räjähdysmäisesti niin akkujen hinta tulee nykyisestä nousemaan moninkertaisiksi, joten tuo on naurettavan typerä haave. Jo nyt on viitteitä siihen, että mineraaleista on pian todella kova pula ja tämä tarkoittaa, että halpojen mineraalien aika on ohi."
No miksi sitten viimeiset 5 vuotta on tullut paljon enemmän täyssähköautoja markkinoille ja akkumineraalien kysyntä noussut sekä täyssähköautoja myös kappalemäärissä valmistettu, mutta ei ole selvästi ajoakkujen hinnat vain nousseet? Ihan potaskaa puhut.- Anonyymi
Ne käytetyt akut murskataan kun ne tulevat käyttöikänsä päähän. Sitten talteen kerätyt raaka-aineet kierrätetään. Nuo ovat arvokkaita materiaaleja eli kierrätys on varmasti kannattavaa toimintaa. Jossain vaiheessa erittäin suuri osa akkujen materiaaleista ja mineraaleista tulee olemaan kierrätettyä.
- Anonyymi
Koska tällä hetkelläkin sähköautojen valmistus on edelleen lähinnä pientä puuhastelua. 90% uusistakin autoista on edelleen polttiksia. Jos haluttaisiin kaikkien uusien autojen olevan sähköautoja ja muutenkin sähköistetään enemmän yhteiskuntaa niin silloin tarvitaan tuhansia kaivoksia lisää. Ja samaan aikaan edelliset kaivokset tyhjenevät materiaaleista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ne käytetyt akut murskataan kun ne tulevat käyttöikänsä päähän. Sitten talteen kerätyt raaka-aineet kierrätetään. Nuo ovat arvokkaita materiaaleja eli kierrätys on varmasti kannattavaa toimintaa. Jossain vaiheessa erittäin suuri osa akkujen materiaaleista ja mineraaleista tulee olemaan kierrätettyä.
Tuolla on merkitystä korkeintaan joskus 40 vuoden päästä. Siihen saakka tarvitaan lisää mineraaleja akkuja varten ja kaivostoiminta pitää moninkertaistaa nykyisestä.
Ja muuten, tähän asti elektroniikan kierrätysaste on ollut alle 20%. Ei ainakaan noita vanhojen läppärien tai kännyköiden akkujakaan ole ollut kannattavaa kierrättää ja useimpia akkuja ei nyt kierrätetä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuolla on merkitystä korkeintaan joskus 40 vuoden päästä. Siihen saakka tarvitaan lisää mineraaleja akkuja varten ja kaivostoiminta pitää moninkertaistaa nykyisestä.
Ja muuten, tähän asti elektroniikan kierrätysaste on ollut alle 20%. Ei ainakaan noita vanhojen läppärien tai kännyköiden akkujakaan ole ollut kannattavaa kierrättää ja useimpia akkuja ei nyt kierrätetä.https://www.caranddriver.com/features/a44022888/electric-car-battery-recycling/
Certain parts are easy: steel, copper, and aluminum scrap metal usually go into the nationwide metals-recycling stream. The plastics may not be recyclable, but they’re a small proportion of the total contents of an EV battery pack.
Valtaosa akuista on kierrätettävää ja vain pieni osa kuten muovi ei välttämättä
https://www.npr.org/2024/06/27/nx-s1-5019454/ev-battery-recycling-us
Jenkeissä ollaan jo vauhdilla rakentamassa kierrätyslaitoksia eli ei tämä mikään 40 vuoden päästä tapahtuva asia ole. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
https://www.caranddriver.com/features/a44022888/electric-car-battery-recycling/
Certain parts are easy: steel, copper, and aluminum scrap metal usually go into the nationwide metals-recycling stream. The plastics may not be recyclable, but they’re a small proportion of the total contents of an EV battery pack.
Valtaosa akuista on kierrätettävää ja vain pieni osa kuten muovi ei välttämättä
https://www.npr.org/2024/06/27/nx-s1-5019454/ev-battery-recycling-us
Jenkeissä ollaan jo vauhdilla rakentamassa kierrätyslaitoksia eli ei tämä mikään 40 vuoden päästä tapahtuva asia ole.Ei tuolla ole merkitystä, koska ensinnäkään kierrätettävää materiaalia ei yksinkertaisesti ole vielä kymmeniin vuosiin riittävästi uusiin akkuihin. Jos kaikki autot haluttaisiin sähköautoiksi niin vaikka jokainen nykyinen akku kierrätettäisiin tänä päivänä (siis sähköautojen, läppärien että kännyköiden akut) niin materiaali riittäisi vain pariin prosenttiin autoista.
Kierrätyksellä saattaa olla merkitystä kymmeniä vuosien päästä, mutta seuraavina vuosina kaivosten määrä pitää moninkertaistaa, jotta mineraaleja riittäisi akkuihin. Alle prosentti akusta voi olla vuonna 2030 kierrätysmateriaalia, mutta ei sen enempää. Vuonna 2040 kierrätysmateriaalia voikin olla jo 10 prosenttia ja 2050 muutama kymmenen prosentti, mutta siihen että valtaosa akusta on kierrätysmateriaalia menee minimissään 40 vuotta. On harhaista kuvitella tuota nopeampaa tahtia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tuolla ole merkitystä, koska ensinnäkään kierrätettävää materiaalia ei yksinkertaisesti ole vielä kymmeniin vuosiin riittävästi uusiin akkuihin. Jos kaikki autot haluttaisiin sähköautoiksi niin vaikka jokainen nykyinen akku kierrätettäisiin tänä päivänä (siis sähköautojen, läppärien että kännyköiden akut) niin materiaali riittäisi vain pariin prosenttiin autoista.
Kierrätyksellä saattaa olla merkitystä kymmeniä vuosien päästä, mutta seuraavina vuosina kaivosten määrä pitää moninkertaistaa, jotta mineraaleja riittäisi akkuihin. Alle prosentti akusta voi olla vuonna 2030 kierrätysmateriaalia, mutta ei sen enempää. Vuonna 2040 kierrätysmateriaalia voikin olla jo 10 prosenttia ja 2050 muutama kymmenen prosentti, mutta siihen että valtaosa akusta on kierrätysmateriaalia menee minimissään 40 vuotta. On harhaista kuvitella tuota nopeampaa tahtia.Ylipäätään nämä kierrätyslaitokset ovat tässä vaiheessa lähinnä puuhastelua, ei niillä ole paljon merkitystä. Voihan olla, että kierrätysmateriaalista saadaan muutama tuhat sähköauton akkua vuodessa, mutta samaan aikaan pitäisi valmistaa miljoonia sähköautoja vuodessa (jos kaikki uudet autot olisivat sähköautoja niin 100 miljoonaa vuodessa) ja sen lisäksi kaikkea muutakin elektroniikkaa, jossa on akku.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ylipäätään nämä kierrätyslaitokset ovat tässä vaiheessa lähinnä puuhastelua, ei niillä ole paljon merkitystä. Voihan olla, että kierrätysmateriaalista saadaan muutama tuhat sähköauton akkua vuodessa, mutta samaan aikaan pitäisi valmistaa miljoonia sähköautoja vuodessa (jos kaikki uudet autot olisivat sähköautoja niin 100 miljoonaa vuodessa) ja sen lisäksi kaikkea muutakin elektroniikkaa, jossa on akku.
Ja on ihan eri asia kuinka paljon akusta pystytään kierrättämään ja onko se taloudellisesti kannattavaa. Akkujen kierrättäminen on monimutkaista ja kallista, joten jos materiaalien hinta laskee niin kierrättäminen muuttuu kannattamattomaksi. Juuri tämän takia kierrättämistä ei ole aiemmin tehty, se nimittäin on ollut taloudellisesti kannattamatonta.
Eikä edes kierrättäminen ole täysin ekologista, jopa kierrättäminen saastuttaa.
- Anonyymi
Hyvä!
- Anonyymi
Taas tämän sähköautofanaatikon huomaa tuosta aivottoman typerästä emojien toistosta. Vain naurettavat pellet käyttävät noin paljon emojeja peräkkäin.
- Anonyymi
Paljonkohan se akku maksaa ja mikä olisi sen saatavuus? Tuskin niitä tehdään tuosta vaan kymmeniä miljoonia vuosittain.
- Anonyymi
Hieno uutinen.
- Anonyymi
No nyt riittää sähköä!
- Anonyymi
Sähköauto tulee vielä, mutta nykyiset ovat vielä täysin raakileita. Odotan päivää jolloin sähköauton akut ovat standartisoituja ja niitä voidaan vaihtaa autojen välillä. Käynnistysakut käy ristiin autoihin kuin autoihin ja bensaa vointankata autoihin kuin autoihin.
- Anonyymi
Josta - 25 pakkanen pudottaa 700km pois.
- Anonyymi
Kehitys kehittyy.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan aussikulta, missä?
Mihin katosi Martina Aitolehden aussikulta kyselee Seiska!3662178- 571618
Helena Koivu menettänyt lapsensa. Onko Mikko Koivulla oma laki?
Voiko olla totta että äidiltä viedään lapset ja ei mitään syytä ole edes kerrottu äidille itselleen.?1631274Pikkunaiselle terkkuja
Olet parasta koko maailmassa! Kaikkein ihmeellisin. Olisitpa täällä. 🧡 harmaasusi2771179Voisiko olla jopa niin
Että kumpikin vähän pelkää totaalista heittäytymistä, koska tiedetään että se olisi menoa sen jälkeen. Samaan aikaan hal67959- 86945
Varkaita kuhmossa
Miksi kuhmolaiset ei tee mitään varkaille ja huumehörhöille, teloittaa pitäisi kaikki.33903Arto Satonen ja kokoomus 2020: Poliittiset virkanimitykset ovat koruptiota
2025: Kokoomus on junttaamassa Arto Satosta Kelan johtoon ohi pätevämpien hakijoiden. https://www.hs.fi/politiikka/art-113872Saara Aalto ja Teemu Roivainen paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaus kietoi meidän kohtalomme..."
Oho! Ex-pari on palannut yhteen musiikin merkeissä. He tekevät Rakkaustarina-nimeä kantavan 20-vuotisjuhlakiertueen syks12866K&T: Harvinainen haastattelu: Susanna Laine avaa suhdetta Petri Nygårdiin: "Olin sinkku vuosia..."
Susanna Laine ei ole kertonut suhteestaan Petri Nygårdiin (Petri Laurila) julkisuudessa juurikaan. Aktiivisesti sosiaali8846