Narsisti syyllistää läheistään muun muassa: liian herkäksi, ylireagoijaksi, turhasta syyttelijäksi, kohtuuttomaksi, empatiakyvyttömäksi ja väkivaltaiseksi. Eli sellaiseksi, jota hän itse todellisuudessa on.
Syyllistäminen on manipulointia.
Oletko narsisti?
76
523
Vastaukset
- Anonyymi
Tarkentaisin tätä.
Narsisti saattaa suorastaan palvoa menestyneitä ja julkisuudesta tuttuja henkilöitä, joiden seuraan hän yrittää parhaansa mukaan päästä. Tavalliselle tallaajalle narsisti haluaa tehdä harvinaisen selväksi, että hän tuntee näitä yli-ihmisiä – eli oikeastaan on kuin yksi heistä.
Narsistille menestyminen on tärkeintä elämässä. Jokainen ihminenkin on narsistille vain porras entistä menestyksekkäämpään elämään.
Narsisti haluaa olla menestyjä ja myös näyttää menestyneeltä. Siksi narsisti ostaa kalliita vaatteita ja sisustustavaroita, jotka kielivät menestyksestä ja nostavat narsistin statusta entisestään.
Narsisti on kyvytön empatiaan. Siksi hän ei välitä tunteista puhumisesta. Kun puhe siirtyy tunteisiin, narsisti vaihtaa nopeasti aihetta.
Narsisti ei kykene näkemään itsessään mitään vikoja. Siksi kritiikin vastaanottaminen on narsistille äärettömän vaikeaa.
Narsistin mielestä kaikki elämän vastoinkäymiset johtuvat muista kuin hänestä itsestään. Narsisti osoittelee syyttävällä sormellaan jatkuvasti muita ihmisiä.
Narsistilla on jatkuva tarve kontrolloida muita. Narsisti ei siedä toisten ohjailtavana olemista. Siksi hän ottaa johtajan roolin tilanteessa kuin tilanteessa. Sen varjolla hän katsoo oikeudekseen päättää, kuka mitäkin tekee.
Narsistin lempipuheenaihe on hän itse.
-Sivusta. - Anonyymi
Ellei ihminen tunnista noita itsessään, niin voiko hän olla silti narsisti?
Eli mitä järkeä kysyä, jos ihminen on kykenemätön tunnistamaan omia toimintomalleja. - Anonyymi
Kaukana siitä. Tunnistan kyllä narsistin, kun sellaisen näen.
Jasu - Anonyymi
Aloittajalla on jokin agenda.
Vilma
Miks? Lisää.- Anonyymi
No kerro ihmeessä palstaäijä, että mikä oli tämän aloituksesi agenda? Ilman copy pastea Wikipediasta kts
- Anonyymi
Mie oon ollu kristilline ja kristitty demokratiassa. Sit mie lähin siitä, just siitä. Ja niistä. Huh huh.
- Anonyymi
Jotenkin tuosta listasta tulee mieleen pari suurvaltion päämiestä lännessä ja idässä.
- Anonyymi
On siitä tullut yksi manipuloinnin välineistä kun huomattu että sillä voi vaikuttaa toisen itsetuntoon negatiivisesti varmin tapa tunnistaa narsisti on se minäitse asenne minun minulle eikä narsisti tee koskaan yhtään mitään jos ei itse hyödy siitä mielestään riittävästi
- Anonyymi
Koitappa saada narsisti pyytämään kasvotusten anteeksi. On meinaa vaikeaa. Palopuheita kyllä tulee..
Jasu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Koitappa saada narsisti pyytämään kasvotusten anteeksi. On meinaa vaikeaa. Palopuheita kyllä tulee..
JasuAnteeksi he voivat pyytää, mutta tyyliin onpa ikävää ettet ole kanssani samaa mieltä. Tai olen pahoillani ettet ymmärtänyt minua. Narsisti kääntää aina syyn toiseen ja säälii ettei itse tullut ymmärretyksi. Eihän se minun vika ole jollet ymmärrä vaikka selitin. Narsisti tekee kaiken oikein, muut ei. Ovat taitavia sanailemaan toisen päänmenoksi.
Täälläkin näkee sitä.
Jasu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Anteeksi he voivat pyytää, mutta tyyliin onpa ikävää ettet ole kanssani samaa mieltä. Tai olen pahoillani ettet ymmärtänyt minua. Narsisti kääntää aina syyn toiseen ja säälii ettei itse tullut ymmärretyksi. Eihän se minun vika ole jollet ymmärrä vaikka selitin. Narsisti tekee kaiken oikein, muut ei. Ovat taitavia sanailemaan toisen päänmenoksi.
Täälläkin näkee sitä.
JasuPalstoilla voivat hyvin kompata itseään myös ikään kuin saman mielisinä vahvistaakseen egoaan. Ja kehuakin itseään vaikka kauniiksi, ikään kuin joku muu olisi kehuja.
Voivat väittää kumppanin olleen narsisteja, vaikka ovatkin itse niitä ja uhri tarinat perään.
Vaan kyllä nuo näkee, kaveriksi pääsee kun kehuu kovasti ja myötäilee, testattu. Vaan nyt öitä. 😴
Jasu - Anonyymi
Juuri noin olen kokenut tietyn henkilön toiminnan! Minä teen mitä haluan ja minulla on "oikeus" tehdä mitä vaan!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Palstoilla voivat hyvin kompata itseään myös ikään kuin saman mielisinä vahvistaakseen egoaan. Ja kehuakin itseään vaikka kauniiksi, ikään kuin joku muu olisi kehuja.
Voivat väittää kumppanin olleen narsisteja, vaikka ovatkin itse niitä ja uhri tarinat perään.
Vaan kyllä nuo näkee, kaveriksi pääsee kun kehuu kovasti ja myötäilee, testattu. Vaan nyt öitä. 😴
JasuNii sinulla on naisia netissä esittävä kova tarve luoda tylsämielisille kuva, että naisten elämä on pelkkää postausta peilin edessä miettien, että miten muut minut näkevät. Eräs nainen naureskelee täällä usein sinun jutuille
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nii sinulla on naisia netissä esittävä kova tarve luoda tylsämielisille kuva, että naisten elämä on pelkkää postausta peilin edessä miettien, että miten muut minut näkevät. Eräs nainen naureskelee täällä usein sinun jutuille
Sehän on kiva, että juttuni viihdyttävät sinua. Kiva kuulla. 😊👍
Jasu
- Anonyymi
Mielestäni olisi paljon tärkeämpää oppia tuntemaan ja tunnistamaan itsensä ja omat käytösmallit kuin narsismi toisesta ihmisestä.
- Anonyymi
-sivusta.
Niin toki, mutta se ei ehkä ollut aloituksen tarkoitus.
Ehkä viittauksena valtion johtajiin. Sellainen luulisi herättävän kansassa levottomuutta, mutta jos elää suurvallassa, niin välittävätkö he lopulta siitä, mitä valtion johto puhuu. Siis ainakaan yhtä paljon, kuin jossain pienissä valtioissa? - Anonyymi
Aikuinen kommentti.
Nosce te ipsum.
Aina kun joku lähtee aloittajan tavoin luokittelemaan ja diagnosoimaan muita sormi pystyssä, minulle tulee vastenmielinen olo.
Narsisti-nimikettä lätkäistään hyvin helposti. Tuo huonompi ip-lehti laittaa usein tuon otsikkoonsa. En tiedä on sen kirjoittaja edes muodollisesti pätevä.
Vilma
Kukaan meistä ei ole täydellinen.
Voidaan mieluummin puhua kiusaamisesta. Millaiset ihmiset kiusaavat ja mitä siitä seuraa?
Ylipäätään, kyllä me tiedämme, millainen käytös on meistä piinallista tai mistä kärsimme.
- Anonyymi
sain joo vsroitukden Trumpin henkilösfölrtä etrtä josd niin joku niin Ibdnkd yyyö boi ollsd onbfrlmdllinfn muhd jodf hdludg kokfrilld hänfn kdncfcfddcn...
- Anonyymi
Åryuytto ITåp- ,ssoö,sm timmertipm jp,pdeldissöo
- Anonyymi
Kaikki m*lkut eivät ole narsisteja, en minäkään.
Tiedän kyllä montakin vahvoja narsistisia piirteitä omaavaa ihmistä. Niistäkään aina tiedä mikä persoonallisuushäiriö niitä vaivaa. Joistain puhutaan ihan psykopaatteina. En minä ainakaan osaisi erottaa epäsosiaalista persoonallisuushäiriötä narsistisesta. Tai joissain draamoissa vaikkapa epävakaasta.
Taitaa vielä olla niinkin, että persoonallisuushäiriöt kasaantuvat, eli kun on yksi niin löytyy muitakin, tai ainakin piirteitä muista.
Ihan perustervekin ihminen voi riidellä sun kanssasi tai käyttäytyä sun mielestäsi huonosti. Jos nyt pilkkua viilataan, niin määrittelit itsesi narsistiksi tuossa aloituksessasi 😄
xLiner- Anonyymi
Kyllä sinäkin narsistin osaat erottaa, he kun eivät ikinä tee myönnytyksiä ilman, että se palvelee heitä. Vaan poistaa piiristään, jos eivät pysty hyötymään. Draama on taattu.
Ydin idea on itsekeskeinen, aina tavalla tai toisella narsistilla.
Jasu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä sinäkin narsistin osaat erottaa, he kun eivät ikinä tee myönnytyksiä ilman, että se palvelee heitä. Vaan poistaa piiristään, jos eivät pysty hyötymään. Draama on taattu.
JasuTunnistan kyllä tuollaiset, mutten siltikään pysty sanomaan olisiko niillä mikä diagnoosi jos olisi tutkittu. Täytyy sekin muistaa, että kaikki eivät tykkää toisistaan eri syistä. Jotkut kokevat itsensä uhatuiksi ties minkälaisten traumojen ja huonon itsetuntemuksen/tunnesäätelyn vuoksi ja reagoivat kuin pahemmassakin hätätilanteessa olisivat. Ja siinä jää sitten muut jalkoihin.
Musta ei ole tärkeää se diagnoosi vaan oivallus pysyä niistä tyypeistä etäällä. Oli se vika sitten minkä niminen vaan.
xLiner - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tunnistan kyllä tuollaiset, mutten siltikään pysty sanomaan olisiko niillä mikä diagnoosi jos olisi tutkittu. Täytyy sekin muistaa, että kaikki eivät tykkää toisistaan eri syistä. Jotkut kokevat itsensä uhatuiksi ties minkälaisten traumojen ja huonon itsetuntemuksen/tunnesäätelyn vuoksi ja reagoivat kuin pahemmassakin hätätilanteessa olisivat. Ja siinä jää sitten muut jalkoihin.
Musta ei ole tärkeää se diagnoosi vaan oivallus pysyä niistä tyypeistä etäällä. Oli se vika sitten minkä niminen vaan.
xLinerJuu, toki. Narsistin kanssa kaikki on pelinappuloita siinä on ero ettei he tykkää kestään oikeasti, eikä vain joistain. Ellei hyödy. Tykkääminen on näyteltyä kun empatia puuttuu.
Jasu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu, toki. Narsistin kanssa kaikki on pelinappuloita siinä on ero ettei he tykkää kestään oikeasti, eikä vain joistain. Ellei hyödy. Tykkääminen on näyteltyä kun empatia puuttuu.
JasuTäysnarsistilla empatia on näyteltyä.
Olen nähnyt narsismia kuvattavan janalla. Heikkoa -> vahvaa. Ihan terveetkin ihmiset voivat olla vahvasti narsistisia vielä ilman varsinaista luonnevikaa. Asiasta ja tilanteista riippuen. Jokin sen hetkinen elämäntilanne voi vaikka vaikuttaa. Ihmiset reagoivat kriiseihinsä eri tavoin.
xLiner - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täysnarsistilla empatia on näyteltyä.
Olen nähnyt narsismia kuvattavan janalla. Heikkoa -> vahvaa. Ihan terveetkin ihmiset voivat olla vahvasti narsistisia vielä ilman varsinaista luonnevikaa. Asiasta ja tilanteista riippuen. Jokin sen hetkinen elämäntilanne voi vaikka vaikuttaa. Ihmiset reagoivat kriiseihinsä eri tavoin.
xLinerSilloin en puhuisi veden kestävästä narsistista jolla on empatiakykyä, vaan jostain muusta mikä on häirinnyt psyykkistä kasvua.
Jasu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Silloin en puhuisi veden kestävästä narsistista jolla on empatiakykyä, vaan jostain muusta mikä on häirinnyt psyykkistä kasvua.
JasuKun ei ole olemassa täysnarsistia ja puolinarsistia. On olemassa narsisti ja sitten ihmisiä joilla on narsistisia piirteitä olematta narsisti.
Jasu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun ei ole olemassa täysnarsistia ja puolinarsistia. On olemassa narsisti ja sitten ihmisiä joilla on narsistisia piirteitä olematta narsisti.
JasuMeissä kaikissa on narsistisia piirteitä yleensä uhattuina. Kun suojaudumme muita vastaan. Puolustaudumme.
Mutta jos niitä piirteitä ilmenee muutoin, ilman uhkia, niin mennään jo lähemmäs oikeita "luonnevikoja".
Jasu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Meissä kaikissa on narsistisia piirteitä yleensä uhattuina. Kun suojaudumme muita vastaan. Puolustaudumme.
Mutta jos niitä piirteitä ilmenee muutoin, ilman uhkia, niin mennään jo lähemmäs oikeita "luonnevikoja".
JasuKyllä. Sitä meinaan ettei aina voi tietää mitä vieraalla ihmisellä on elämässään sillä hetkellä meneillään. Vaikka mitä prseilisi. Silleen varovasti, ettei heti luokittele narsistiksi. Olen kyllä aika herkkä reagoimaan narsistisesti käyttäytyviin ihmisiin, ihan pienemmistäkin asioista. Aika hyvin on oppinut tunnistamaan....
xLiner - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä. Sitä meinaan ettei aina voi tietää mitä vieraalla ihmisellä on elämässään sillä hetkellä meneillään. Vaikka mitä prseilisi. Silleen varovasti, ettei heti luokittele narsistiksi. Olen kyllä aika herkkä reagoimaan narsistisesti käyttäytyviin ihmisiin, ihan pienemmistäkin asioista. Aika hyvin on oppinut tunnistamaan....
xLinerJep, se on hyvä ettei leimaa ketään herkästi narsistiksi, koska se vaatii jo muutakin tukea taakseen, kun vain sen että on hankala ja omapäinen. 😅
Ihan ihka oikeita narsisteja ei ole hirmuisesti, enemmän on hankalia ja omapäisiä. Ja nekin tulee usein traumoista kyllä. Vaikkapa ylipehmeä muuttuu kovemmaksi, kova murtuu pehmoksi. Miten milloinkin.
Jasu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jep, se on hyvä ettei leimaa ketään herkästi narsistiksi, koska se vaatii jo muutakin tukea taakseen, kun vain sen että on hankala ja omapäinen. 😅
Ihan ihka oikeita narsisteja ei ole hirmuisesti, enemmän on hankalia ja omapäisiä. Ja nekin tulee usein traumoista kyllä. Vaikkapa ylipehmeä muuttuu kovemmaksi, kova murtuu pehmoksi. Miten milloinkin.
JasuNe on niitä psyyken suojauksia, suojamuureja.
Vaan nyt lähen kokeilee saanko paikattua etuhampaasta lohjenneen palan tuolla paikka aineella. Veikkaan ettei pysy, kun etuhammas ja hampaan purupinta eli reuna.
Jasu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ne on niitä psyyken suojauksia, suojamuureja.
Vaan nyt lähen kokeilee saanko paikattua etuhampaasta lohjenneen palan tuolla paikka aineella. Veikkaan ettei pysy, kun etuhammas ja hampaan purupinta eli reuna.
JasuEn halua masentaa, mutta ei onnistu 😂
Hammaslääkärilläkin laitettu paikka lähti heti seuraavana päivänä. Ei ollut iso kolo, nyt on hiukan isompi kun hl taisi poralla pohjustaa 🙄 Muttei onneksi ole kovin iso ja näkyvä.
Ei vaan hymyile kellekään niin ei haittaa 😆
xLiner - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
JasuEikö tuo kuvaus sovi ahneeseen, itsekkääseen ihmiseen?
Vilma - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö tuo kuvaus sovi ahneeseen, itsekkääseen ihmiseen?
VilmaSellaisia narsistit ovat ja kyllä myös narsistisia piirteitä omaavissa ihmisissä, olematta narsisteja. Avainsana narsistin ja narsistisia piirteitä omaavien eroitukseen on empatitakyky. Jos empatiakyky puuttuu ihminen on jääkalikka ja näyttelee etujensa nimissä minkä viitsii.
Oikeaa empatiakykyä kyllä tunnistaa, kun näkee. Jo puheissa ja teoissa. Mielenkiinnonkohteissa.
Jasu
Jasu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En halua masentaa, mutta ei onnistu 😂
Hammaslääkärilläkin laitettu paikka lähti heti seuraavana päivänä. Ei ollut iso kolo, nyt on hiukan isompi kun hl taisi poralla pohjustaa 🙄 Muttei onneksi ole kovin iso ja näkyvä.
Ei vaan hymyile kellekään niin ei haittaa 😆
xLinerMulla pysyi hammaslääkärin laittama pari vuotta, nyt eilen lähti nukkumaan käydessä se paikka pala pois. Enkä saanu pysymään tuota paikkaa ja on niin vitivalkoistakin, että näkyy kauas. Olis vaan ollu kivemman tuntuinen kun toi lovi häiritsee ja tuntuu. Kyllä siihen suu taas tottuu tietysti. Tottuu siihenkin että hampaita puuttuu. Hyvin syö ja puree silti. 😛
Jasu
- Anonyymi
Jos suhde alkaa, niin että mies ihailee ja palvoo sinua ensi tapaamisella ja kertoo rakastavansa sinua, hukuttaa sinut lahjoihin ja maalaa unelma elämän sinulle, niin pitäisi hälytyskellojen soida ja lujaa!! Ei terve ja normaali parisuhde ala näin.
Jos miehellä kiire heti edetä parisuhteessa. Mennään kihloihin kuukauden sisällä ja muutetaan yhteen samantien, niin naisen päässäkin pitäisi jo raksuttaa jotain!! Tasapainoinen mies ei toimi näin, vaan antaa asioiden edetä rauhassa omalla painollaan ilman kiirettä.
Narsistin uhriksi joutuvat ihmiset, joilla on heikko omanarvontuntoa.. he kokevat riittämättömyyttä ja arvottomuutta sisimmissään. Narsistin käytös on kuin hoitavaa balsamia heidän haavoilleen, kunnes narsisti näyttää toisen puolen itsestään.- Anonyymi
7:27
Eihän tuollainen ollenkaan välttämättä ole narsistin toimintaa.
Romantikko voi olla kiihkeä toimissaan ja yli-innostunut.
Henkilö, joka on kohde, jota kenties aiemmin on kohdeltu huonosti, on ymmällä, koska ei ole tottunut moiseen.
Joku voi olla niiiiiin onnellinen, kun on löytänyt sen oikean.
Kohde ei välttämättä ole uhri. Vaan hänestähän niitä narsistisia piirteitä voi löytyä.
Äityy yli-innokkaan hyväksikäyttäjäksi.
Vilma
Nähty on.
- Anonyymi
Mun kaivattu on narsku, tai sitten on burgeri. Tekee mieli sitoa se sänkyyn kii. 😆
- Anonyymi
Ässburgereilla taas on ongelmia tunnistaa tunnetiloja ilmeistä ja äänenpainosta. Voivat olla vähän sokeita siinä määrin ja tahdittomia.
He silti pystyy tykkäämään muista aidosti. 😊
Jasu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ässburgereilla taas on ongelmia tunnistaa tunnetiloja ilmeistä ja äänenpainosta. Voivat olla vähän sokeita siinä määrin ja tahdittomia.
JasuEnemmän sinusta naisia esittävä palstaäijä tulee mieleen monotoninen aivovammasta kärsivä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
JasuÄssburgerit ei kiinnosta ollenkaan, on sellaisesta jo ihan riittävästi kokemusta ja jotkut heistä ovat pakkomielteisiä roikkujia. Se vasta ahdistaakin!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Enemmän sinusta naisia esittävä palstaäijä tulee mieleen monotoninen aivovammasta kärsivä
9:48
Onko sinulla lasipää? Näkee, kun .... kiertää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Enemmän sinusta naisia esittävä palstaäijä tulee mieleen monotoninen aivovammasta kärsivä
Narise nyt jos se helpottaa, johkun sunkin pitää pahaa oloasi purkaa, jos ei ole varaa terapiaankaan. 🤗
Suhtaudun suhun silleen.
Jasu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ässburgerit ei kiinnosta ollenkaan, on sellaisesta jo ihan riittävästi kokemusta ja jotkut heistä ovat pakkomielteisiä roikkujia. Se vasta ahdistaakin!
Selvä. Mulla on muutama assi ystävä/kaveri naispuolisia ja he on kyllä ihan ok. Parisuhteissakin.
Jasu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
9:48
Onko sinulla lasipää? Näkee, kun .... kiertää.Tilanteen mukaan, tilanteen mukaan
- Anonyymi
Asiantuntijoiden mukaan lähes kaikilla ihmisillä on viittauksia useista persoonallisuushäiriöistä. Ne vain ovat niin pieni osa että tulevat esille vain kriisitilanteissa ja ärsytettynä. Kuinka moni tunnistaa itsessään sen mikä mikä minussa puhkeaa ärsytettynä, vainoharhaisuus, on muuten sanana ihan hirveä.
Miesystävä petti eri tavoin neljä kertaa peräkkäin, näiden välissä ihan hyvä aika. Jokainen niistä tuli yllättäen ja aiheutti minulle tosi pahan olon. Sen jälkeen aloin epäillä sellaisiakin tekoja, joissa ei selvittelyn jälkeen ollutkaan mitään epäilyttävää, olivat syntyneet vain minun mielessäni. Kaikkeen vaikutti ne neljä, joita hän ei koskaan avannut. Lähdin suhteesta, koska katsoin että ei epäselvien rankkaa pahaa oloa aiheuttavien neljän pettymyksen jälkeen suhteella on mahdollisuutta jos niitä ei selvitetä. Suhteesta putosi pohja.
Narsistin piirteitä itsessäni en ole huomannut, kovin vierailta kuulostavat.- Anonyymi
Hmm, huomaan muuttuvani epäileväksi, jos ihminen käyttäytyy salailevasti. Ei vastaa kysyttäessä riittävän avoimesti ja näyttää pimittävän tai selittelevän kovasti. Mutta suoranaista vainoharhaa en muista kokeneeni, kuin juuri minut pettäneitä kohtaan ja sekin vain silloin, kuten edellä kerroin. Jättää selvästi jotain kertomatta tai selittelee, vaikenee.
Minusta kun rehellinen ihminen pystyy sanomaan suoraan ja avoimesti melkeinpä mitä vaan paitsi vuotamaan toisten asioita.
Jasu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hmm, huomaan muuttuvani epäileväksi, jos ihminen käyttäytyy salailevasti. Ei vastaa kysyttäessä riittävän avoimesti ja näyttää pimittävän tai selittelevän kovasti. Mutta suoranaista vainoharhaa en muista kokeneeni, kuin juuri minut pettäneitä kohtaan ja sekin vain silloin, kuten edellä kerroin. Jättää selvästi jotain kertomatta tai selittelee, vaikenee.
Minusta kun rehellinen ihminen pystyy sanomaan suoraan ja avoimesti melkeinpä mitä vaan paitsi vuotamaan toisten asioita.
JasuJa toistenkin asioista nimenomaan vuotamaan lörpötelläkseen ja jeesustellakseen. Eri asia jos hengen pelastaa kertomalla nimen tai missä sijaitsee, mutta sekin vain selvissä hätätilanteissa uskottavalle taholle, kuten ambulanssi, palolaitos tai poliisi. Tai lapsen äiti tai isä jonka tietää olevan lähivanhempi tai vaaraton.
Epäselvissä tilanteissa parempi olla hiljaa muitten asioista.
Jasu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
JasuTuo vainoharhaisuus on oma diagnoosi, ehkä vähän humoristinen.
Googlessa määritelmä: Vainoharhaisuus eli paranoia on kohtuutonta levottomuutta tai pelkoa omasta hyvinvoinnista. Vainoharhaisuus saattaa olla kohtuutonta ja yltää psykoottisuuteen saakka. Paranoia sisältää vainokuvitelmia mahdollisesta uhasta tai salaliittoteorioista.
En todellakaan ole tuota. Muutan siis diagnoosin: Epäluuloisuus yhtä henkilöä kohtaan. Ei ole onneksi laajentunut niin että epäilisin kaikkia muitakin.
Ei pitäisi käyttää sanoja, joiden koko merkitystä ei tiedä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
JasuOlen täysin samaa mieltä, esim. jos joku toistuvasti usein tulee vastaan tiiviisti kasvoihin katsoen, mutta ei koskaan sano mitään aiheuttaa ahdistusta ja pelkoa! Se kertoo siitä ettei hänellä ole ns. puhtaat jauhot pussissa! Niin toimivaan ihmiseen on mahdoton luottaa!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo vainoharhaisuus on oma diagnoosi, ehkä vähän humoristinen.
Googlessa määritelmä: Vainoharhaisuus eli paranoia on kohtuutonta levottomuutta tai pelkoa omasta hyvinvoinnista. Vainoharhaisuus saattaa olla kohtuutonta ja yltää psykoottisuuteen saakka. Paranoia sisältää vainokuvitelmia mahdollisesta uhasta tai salaliittoteorioista.
En todellakaan ole tuota. Muutan siis diagnoosin: Epäluuloisuus yhtä henkilöä kohtaan. Ei ole onneksi laajentunut niin että epäilisin kaikkia muitakin.
Ei pitäisi käyttää sanoja, joiden koko merkitystä ei tiedä.Nojuu, se on vähän omaankin "korvaan" sana jonka vuoksi sitä emminkin käyttää. Mutta kyllöhän sen merkityksen puhekielellä ymmärrän noin, että epäilee toista turhaankin, kun luottamus on petetty. Se on ihan normaalia olla epäilevä ja ennakkoon jo miettiä tekeekö kuten sanoo vai tassko pettää.
Jasu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen täysin samaa mieltä, esim. jos joku toistuvasti usein tulee vastaan tiiviisti kasvoihin katsoen, mutta ei koskaan sano mitään aiheuttaa ahdistusta ja pelkoa! Se kertoo siitä ettei hänellä ole ns. puhtaat jauhot pussissa! Niin toimivaan ihmiseen on mahdoton luottaa!
Jeps. Mä tuollasessa tilassa taas helposti kysyn jos katsoo tiiviisti kasvoihin eikä sano mitään, että niin oliko jotain asiaakin, sanottavaa vai muutenko vaan tuijotat mykkänä. Ei silleen pelota, lähinnä saa vaan kysymään.
Jasu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jeps. Mä tuollasessa tilassa taas helposti kysyn jos katsoo tiiviisti kasvoihin eikä sano mitään, että niin oliko jotain asiaakin, sanottavaa vai muutenko vaan tuijotat mykkänä. Ei silleen pelota, lähinnä saa vaan kysymään.
JasuJoskus olen myös saattanut kysyä jos jättää kysymykseeni vastaamatta, että etkö kuullu mitä kysyin vai etkö halua vastata. Jos ei vastaa sittenkään totean, selvä ei ton kanssa siis asioida enempää kunnes puhuu.
Jasu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joskus olen myös saattanut kysyä jos jättää kysymykseeni vastaamatta, että etkö kuullu mitä kysyin vai etkö halua vastata. Jos ei vastaa sittenkään totean, selvä ei ton kanssa siis asioida enempää kunnes puhuu.
JasuJa voipihan käydä niinkin, että joku joskus on ottanut palkoa nokkaansa kanssani jostakin eikä halua vastata, jolloin ajattelen että sen kun vaan. Kertoo enemmän sinusta kun minusta, jättää vastaamatta asialliseen kysymykseen. Dilemma on hänellä ei minulla.
Get over it.
Jasu
- Anonyymi
Se on aina toisen syy ja itse ei ole koskaan tehnyt mitään väärää,kun teettää asiat toisilla niin voi myös sitten syytellä.
- Anonyymi
oao34ukaqoykka wku oabjub tykisrerykkaq rukuitrtre3ekka isrwabou biub 265725 DFweeqeua urwkuaqkausukrq -Rwae
- Anonyymi
Niin joo, jotain askaretelu-juttujas rskenns oms psajstsdo, joa wi saaa käyrrää sähgkköä niin caikwa tehdä voi huksi kokwilla rwehsdä josku sähkö ja noniin sifiraaaliwlwktreoniikka coi aurraa hwlpompi... te4ti poletteins kolikoira.
- Anonyymi
Tietääkseni en mutta ihan jokaisessa meistä on narsistisia piirteitä koska täytyy osata ajatella omaakin etuaan pärjätäkseen elämässään niille vaan ei saa antaa valtaa määrätä omasta elämästään
- Anonyymi
joyain niin nsrto-joukkojen kasnsss hsejoitudsjuttujs, ihmettelin itdse fcähän mitähän poeukkss.... joku minissejs joku kulytin peudtrsjs Wswcdo smeeikkslsisdills perustsnutr oikein jätrtrimäiswn oman aemwijankin huhh hwijjaa hwllunrailainwn hwhwhh
netfliciddä - Anonyymi
Sitähän narsisti yrittää, mutta minuun sellainen ei tehoa!
En ole. Näen itsessäni yhtä paljon vikoja kuin eksässäni, jos nyt vaikka eron syitä ajattelee. Olen tyytyväinen, että olen kuitenkin hänen kanssaan puheväleissä.
Jos sanon tai ajattelen, että joku läheiseni ylireagoi herkästi ja dramatisoi asioita, on taipuvainen toisten syyttelyyn yms. niin silloin se henkilö on sellainen. Tai siis kyse ei ole siitä, että minä maalitan häntä jotenkin, vaan yleensä nuo on sellaisia piirteitä mitkä muutkin huomaavat herkästi.
Narsistit ovat tunnettuja siitä, että he vähättelevät toisen tunteita, eivätkä kykene asettumaan toisen asemaan. Tällaista taas en itsessäni tunnista lainkaan.- Anonyymi
Mitä tästä niccien tehtailusta pitäisi palstaäijä ajatella?
- Anonyymi
Kuinkahan moni ns. asiantuntija ratsastaa narsusmi-käsitteellä, ihan julkisuuteen asti?
- Anonyymi
Jasu
Onko sinulla psykologin tai psykiatrin tutkinto?
Vilma- Anonyymi
Jasu on Palstatieteiden Tohtori.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näinkö Yksilöllistä tietoa osaat kertoa tästä yhdestä palstaäijän sivupersoonasta? Ruvetaanko sanailemaan myös susimiesketjussa? Mulle ainakin sopii oikein hyvin
- Anonyymi
Heh, ei ole. 😅
Miksi kysyt?
Jasu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ilmanmuuta! Minä oon vaan niin helvetin utelias mitä tulee ihmismieleen ja ihmisyyteen. 🤣
Ei näitä tarvi paljon opiskella, helppoja juttuja kun helpoiksi kokee. En tosin lue edes koskaan mitään kirjoja, poikkeus opiskeluajat ja nyt tuo Marika Riikosen kirja. Psykologuaa luin viimeksi vuonna 1996.😂
Jasu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ilmanmuuta! Minä oon vaan niin helvetin utelias mitä tulee ihmismieleen ja ihmisyyteen. 🤣
Ei näitä tarvi paljon opiskella, helppoja juttuja kun helpoiksi kokee. En tosin lue edes koskaan mitään kirjoja, poikkeus opiskeluajat ja nyt tuo Marika Riikosen kirja. Psykologuaa luin viimeksi vuonna 1996.😂
JasuSiksi kysyin, kun tähän sunnuntaiaamun rauhaa tuo kirjoittelu vaikutti varsin kiihkoisalta.
Tuli jo tunne, että kaikki narsistit liittykää yhteen, tää on viimeinen ....
Vilma
Mä en lähesty ihmisiä noin ollenkaan.
Mä tarkkailen näin: onko ihminen kiva, tuleeko helposti toimeen, onko joustava, onko muutoshalukkuutta, mistä innostuu, onko innostava, onko mukana vain hyötymismielessä, moittiiko kaikkia muita selän takana jne. Yksi asua kerrallaan.
Ihmiset ovat mielenkiintoisia. Jotkut pelaavat pelejään. Ihmisillä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siksi kysyin, kun tähän sunnuntaiaamun rauhaa tuo kirjoittelu vaikutti varsin kiihkoisalta.
Tuli jo tunne, että kaikki narsistit liittykää yhteen, tää on viimeinen ....
Vilma
Mä en lähesty ihmisiä noin ollenkaan.
Mä tarkkailen näin: onko ihminen kiva, tuleeko helposti toimeen, onko joustava, onko muutoshalukkuutta, mistä innostuu, onko innostava, onko mukana vain hyötymismielessä, moittiiko kaikkia muita selän takana jne. Yksi asua kerrallaan.
Ihmiset ovat mielenkiintoisia. Jotkut pelaavat pelejään. Ihmisillä.Ai, okei. Mä taas otin sen leppoisana keskusteluna. Mulle se kiihkoisuus ei välittynyt. Enkä itse ollut muuta kuin tyyni ja hyväntuulinen.
Jasu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ai, okei. Mä taas otin sen leppoisana keskusteluna. Mulle se kiihkoisuus ei välittynyt. Enkä itse ollut muuta kuin tyyni ja hyväntuulinen.
JasuMulla on ollut pari narsistia tuttavapiirissä. Yksi entinen esimies ja tätini aviomies. Muutama muukin tullu vastaan joita en tunne. Niin ei ole jääny epäselväksi mitä käytös on.
Jasu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mulla on ollut pari narsistia tuttavapiirissä. Yksi entinen esimies ja tätini aviomies. Muutama muukin tullu vastaan joita en tunne. Niin ei ole jääny epäselväksi mitä käytös on.
JasuSe vain on kovin vahva leima.
Jos ihminen on kenkku, niin hän on j o l l a i n tapaa kenkku eikä välttämättä läpikotaisin mätä.
Mutta jotkut ihmiset ovat kertoneet kokemuksiaan narsistin kanssa.
Sakinhivutukseen olen törmännyt eri työyhteisöissä. Korviini jopa kantautui sen hehkutusta. Hehkuttajasta arvelin, että saattoi olla kokenut lapsena kiusaamista.
Vilma - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mulla on ollut pari narsistia tuttavapiirissä. Yksi entinen esimies ja tätini aviomies. Muutama muukin tullu vastaan joita en tunne. Niin ei ole jääny epäselväksi mitä käytös on.
JasuMä olen aina ollut tarkkailija analyyttisellä luonteenlaadulla. En mahda mitään, kun en pysty sammuttamaan vastaanottimiani jotka jatkuvasti viestittää mulle infoa ihmisistä. Kun on pää tämmönen ja elämänkokemukset aika rajujakin hetkittäin, niin tulee tämmöiseksi että miettii miksi, mitä ja milloin.
Jasu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mä olen aina ollut tarkkailija analyyttisellä luonteenlaadulla. En mahda mitään, kun en pysty sammuttamaan vastaanottimiani jotka jatkuvasti viestittää mulle infoa ihmisistä. Kun on pää tämmönen ja elämänkokemukset aika rajujakin hetkittäin, niin tulee tämmöiseksi että miettii miksi, mitä ja milloin.
JasuOon myös ollut aina hyvin herkkä aistimaan ihmisistä kaikenlaista. Sillekkään ominaisuudelle ei itse mahda mitään. Herkkyys on ja pysyy.
Jasu
- Anonyymi
Jos Jumala on reskksaus niin piräämuehasrsa jJumasla sirren, murta niin ruo joku hassukin ryrrö oi orraqa cähän wräisyyrrä cvälillä kun hyciäkin whkä kacwewira sinänsaä.
wahallisesrikin vähän jorrsa wei liisn lähwiswksi. - Anonyymi
noniin joku auro Ewaulr 3 Ruevo kuon pwqrrwei uwepo, niin kaqupunfin vsloissas joskus kasropa cähän kun truevo iskwee päällwe niin kiihryy jännäsri
mutts itdelläni niin joku tyttö ei hsittssvsdti dsinänsdä mielessä vssn muttse hsudks.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 515932
- 515404
- 533768
- 143715
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise1013552- 313156
- 592904
- 592786
- 572456
- 451893