Mitä mieltä ootte jaottelusta. pitääkö tollasta yleensäkään tehdä vai pitäisikö jaotella tarkemmin. Kuvaisiko nelikenttä paremmin.
Sain lukuvinkin: Idiootit ympärilläni, suurkiitos vinkistä. Vaikka tää kirja ei tieteellistä tarkastelua kestäkään. Mutta se perustuu nelikentälle, jossa on huomioitu ekstroverttisyyden ja introverttisyyden lisäksi ihmiskeskeisyys ja tehtävä keskeisyys. Tässä vielä linkki toiseen kertaan:
https://jukkaniittymaa.com/2019/02/25/kirja-arvostelu-idiootit-ymparillani/
No se mun perustelu nelikentän paremmuudelle. Jo aikoinaan lukion psykologian tunneilla tehtiin näitä testejä ja opettaja toistuvasti sanoi, että olen tehnyt ne väärin, koska ne eivät selkeesti osoittaneet olenko extro vai intro. Vastaavaa nelikenttää on kuitenkin käytetty niin kosteusvauriokurssilla kuin kasvatustieteen peruopinnoissa. (tää kirja ei siis ollut kurssikirjallisuutta, vaan ainoastaan nelikenttä, joka ei siis kirjailijan keksintö). No molemmissa mä asetuin aika selkeesti vihreäksi. Tosin tossa show keskustelussa joku luonnehtikin mua keltaiseksi. Ja vaikka aina oon aatellu, että keltanen en ainakaan ole, niin tarkemmin aateltuna on joitakin keltasia piirteitä. Ja se selittäiskin sen, että aiemmat testit ovat menneet mönkään.
Eli pointtina on tässä ei niinkään, että toi nelikenttä ois hyvä ja kaiken kattava, vaan se että se antaa enemmän liikkumavaraa. Ihminen voi olla kahta väriä ja myös poikittain perinteiseen intro extro akseliin. Ei siis hyvä, mutta parempi malli.
Extrovertti vai Introvertti
69
490
Vastaukset
- Anonyymi
Hallitsee sosiaaliset suhteet = ekstro. On muuten älykäs paitsi sosiaalisesti = intro. Narsistit ja psykopaatit ovat ekstrojen ääripää ja autistit ovat introjen. Sosiopaatit muistuttavat psykoja paitsi että sosiopaatit ovat ennemminkin introja mutta kompensoivat antisosiaalisuuttaan manipuloimalla muita ihmisiä. Introt väsyvät nopeasti 24/7 äänessä olevien ekstrojen seurassa.
Juu, ääripäät ei koskaan hyviä. Ois tietenkin kiinnostavaa miettiä miten noi sijoittuis tossa nelikentässä. En oo noihin poikkeavuuksiin niin syvällisesti perehtynyt.
- Anonyymi
Eihän tuo ole ekstron ja intron ero. Miksi ihmiset yhä vain kuvittelevat tuollaista? Ekstron ja intron ero on siinä latautuuvatko hänen akkunsa sosiaalisissa tilanteissa, vai ovatko sosiaaliset tilanteet kuluttavia ja latautumiseen tarvitaan yksinäisyyttä.
Anonyymi kirjoitti:
Eihän tuo ole ekstron ja intron ero. Miksi ihmiset yhä vain kuvittelevat tuollaista? Ekstron ja intron ero on siinä latautuuvatko hänen akkunsa sosiaalisissa tilanteissa, vai ovatko sosiaaliset tilanteet kuluttavia ja latautumiseen tarvitaan yksinäisyyttä.
Juu, hyvä huomio, monta kertaa oon miettinytkin sellasta oikeen puheliasta, niin ei se silti oikeen oo sillä tilanne hallinnassa.
- Anonyymi
Puurot j vellin sekaisin? Intro voi ollasosiaalisesti taitava. Ekso-Introalseli ei kerro älykkyydestäkään. Kumpikin voi olla sosiaalisesti tai älyllisesti heikko tai vahva.
Psykopatia ja sosiopatia (eli epäsosiaalinen persoonallihöiriö) ovat luonnehäiriöitä, eikä ne liity ekso/introakseliin. Ääriekso ei ole autonaattisesti psykopaatti eikä ääri-intro autisti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri noin. Ja jos on ambivertti, lataa akkujaan niin yksin kuin sosiaalisissa tilanteissa.
- Sheena - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Puurot j vellin sekaisin? Intro voi ollasosiaalisesti taitava. Ekso-Introalseli ei kerro älykkyydestäkään. Kumpikin voi olla sosiaalisesti tai älyllisesti heikko tai vahva.
Psykopatia ja sosiopatia (eli epäsosiaalinen persoonallihöiriö) ovat luonnehäiriöitä, eikä ne liity ekso/introakseliin. Ääriekso ei ole autonaattisesti psykopaatti eikä ääri-intro autisti.Täältä ilmoittautuu sosiaalisesti taitava, mutta persoonaltani voimakas introvertti. Joillakin ihmisillä on hyvin vaikea ymmärtää, millainen olen "oikeasti".
Tulen toimeen helposti monien ihmisten kanssa, mutta sosiaalisuus on erittäin kuormittavaa minulle. Joihinkin bileisiin osallistuttuani tarvitse monta päivää toipuakseni siitä. En erityisemmin pidä ihmisten seurasta muutoinkaan. Kyllä, minulla on mielikuvitusystäviä!
- Anonyymi
Jo 2012 Dunderfelt kirjoittikirjan "Tunne temperamentit..."
Eli 13 vuotta sitten ihmistä on selitetty värein.
Kenties muutkin maailmalla.
Kuka keneltäkin kekannut.
Väreillä selittely ainakin työpaikoilla ihmissuhteissa on pehmeää kuvausta.
Kuka mitään puhtaasti ole? Ja hyvä niin.
Intro/extro tilanteen mukaan. Mikä persoonallisuuden piirre karkaa päälle.
Vilma- Anonyymi
Mä oon jäänsininen koska se on mun lempiväri. Kuvastaa minua muutenkin hyvin.
Joo ei varmaan kaiken kattavaa järjestelmää psykologiassa saada koskaan luotua. Oon vaan ihmetelly, mikä extro inro jaottelussa on ollu takana, kun sitä esitetään joka väliin.
- Anonyymi
JeroP kirjoitti:
Joo ei varmaan kaiken kattavaa järjestelmää psykologiassa saada koskaan luotua. Oon vaan ihmetelly, mikä extro inro jaottelussa on ollu takana, kun sitä esitetään joka väliin.
15:33
No. Se on samanlaista hokemaa kuin on intuitio ja resilienssi.
Resilienssi vois olla sietokyky ja extrovertti ulospäinsuuntautunut ja introvertti sisäänpäin kääntynyt.
Voisihan kotimaisella kielellä ilmaista.
Mutta kuten aina, kuullostaa fiinimmältä.
Vilma
Mielestäni jos jaottelee karkeasti, niin voi jaotella introksi ja extroksi, mutta tosiaan aika monesta meistä löytyy sekoitus useampaa ja riippuu myös tilanteesta.
Tiettyä pehmeyttä tuo nelikenttä. Auttaa ymmärtää miksei tuu toisen introvertin kanssa toimeen tai sitten jonkun ekstrovertin kanssa jaksaa paremmin kuin toisen.
- Anonyymi
JeroP kirjoitti:
Tiettyä pehmeyttä tuo nelikenttä. Auttaa ymmärtää miksei tuu toisen introvertin kanssa toimeen tai sitten jonkun ekstrovertin kanssa jaksaa paremmin kuin toisen.
Eikö nyt kaikkien kanssa voi tulla toimeen, oli persoonallisuus mitä tahansa laatua?
- Sheena Anonyymi kirjoitti:
Eikö nyt kaikkien kanssa voi tulla toimeen, oli persoonallisuus mitä tahansa laatua?
- SheenaTotta kai voi tulla. Toi oli taas liian jyrkkä sana tossa. Tulin kyllä toimeen vaikka mulla oli aikoinaan tosi pikkutarkka naapuri. ja toisaalta yhden erittäin jyrkän pomon.
- Anonyymi
JeroP kirjoitti:
Totta kai voi tulla. Toi oli taas liian jyrkkä sana tossa. Tulin kyllä toimeen vaikka mulla oli aikoinaan tosi pikkutarkka naapuri. ja toisaalta yhden erittäin jyrkän pomon.
Tulla toimeen. No. Voi se olla joidenkin ihmisten kanssa s i e t ä m i s t ä. Joskus se on 'pakollista' joskus vain kääntää lehteä.
Vilma
- Anonyymi
Ekstrovertti/introvertti -jaottelu on turhan karkea. Jo lapsena ihmettelin miksen tunne kuuluvani kumpaankaan (olen lapsuuden perheestä nuorin). Vasta kovin paljon myöhempään tehdessäni persoonallisuustestiä pääsykokeessa selvisi, että olen ambivertti - eli sekä introvertti että ekstrovertti. Liittyykö se nyt siihenkin, että olen myös ihmis- ja asiakeskeinen, monipuolinen kertakaikkiaan 🤷♀️
Lukion psykologian opettajasi ei ollut oikein testien tasalla... Aivan käsittämätöntä, miten voi väittää sinun tehneen testit väärin.
- SheenaAika yksinkertainen toi testi oli. Muistaakseni siihen oli annettu jotain mallikäyriäkin miltä piti näyttää. Voi olla että testikin rakennettu niin ettei ambiverttisuutta ota huomioon. Jotenkin se koko koulun ilmapiiri oli vähän sellainen ettei juuri koulukirjojen ulkopuolelta mitään opiskeltu. Voi hyvinkin olla etteivät olleet testien tasalla.
- Anonyymi
Hmm, aina vaan vahvemmin introvertti mitä enempi ikää ja vaivaa tulee lisää. Kuormittaa muut ihmiset sitä enemmän. Tunnen myös itseni hyvin, kun oon pääni sisällä jatkuvasti tehnyt itsetutkiskelua niin kauan kun muistan.
Joskus olin ambivertti, mutta silloinkin hyvin pian oireilin mm. kivuin kun uuvuin ihmisiin ja aktiivisuuteen, hälinään, aistiärsykkeisiin.
Nykyään jo raivostun niistä ellen pääse heti pakoon niitä, kun ahdistaa. Sietokykyni on madaltunut ja itsehillintäni samoin.
Jasu- Anonyymi
Tehtiin vaikka ja mitä testejä silloin, kun opiskelin lähihoitajaksi. Silloin ei vielä päässyt läpihuutaen siihenkään koulutukseen. Yhden testin mukaan minkä psykologi teetti useammankin kerran, mulla olisi tasavahvat aivojeni molemmat puoliskot. Psykologin mielestä se ei ole yleistä, muttei mahdotontakaan.
Yleensä ihminen on enemmän tunne tai järki voittoinen.
Ja nuo intro, ekstro, ambi nekin mulla kippasi intron puolelle, vaikka vielä silloin olin paljon sosiaalisempi kun nykyään. Ihmiset kiinnosti erilailla, nykyään ei ihmiset enää kiinnosta, ei tuu vastaan mitään uutta mitä ei olis jo nähnyt ja tajunnut ihmisistä.
Jasu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tehtiin vaikka ja mitä testejä silloin, kun opiskelin lähihoitajaksi. Silloin ei vielä päässyt läpihuutaen siihenkään koulutukseen. Yhden testin mukaan minkä psykologi teetti useammankin kerran, mulla olisi tasavahvat aivojeni molemmat puoliskot. Psykologin mielestä se ei ole yleistä, muttei mahdotontakaan.
Yleensä ihminen on enemmän tunne tai järki voittoinen.
Ja nuo intro, ekstro, ambi nekin mulla kippasi intron puolelle, vaikka vielä silloin olin paljon sosiaalisempi kun nykyään. Ihmiset kiinnosti erilailla, nykyään ei ihmiset enää kiinnosta, ei tuu vastaan mitään uutta mitä ei olis jo nähnyt ja tajunnut ihmisistä.
JasuAivolohkotesti.
https://www.arealme.com/left-right-brain/fi/
Justiinsa. 🙂
Jasu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivolohkotesti.
Justiinsa. 🙂
JasuNoniin, testin tulos. Oli että vasen olisi hieman vahvempi. 53% ja oikea 47%
Jasu Oon kuullut kans että ihmisiä on siirtynyt introvertimpaan suuntaan. Mä itekin, jos nyt puhun näistä väreistä, ne mulle helpompi ymmärtää. Niin oon liukunut keltasesta vihreään. Tosin vihreätä on ollu aina ja kyllä toi keltanen pulpahtaa tietyissä tilanteissa pintaan. Nää oli siis ne ihmiskeskeiset suuntaukset ja haasteet taas liittyneet noihin asiakeskeisiin henkilöihin.
Anonyymi kirjoitti:
Noniin, testin tulos. Oli että vasen olisi hieman vahvempi. 53% ja oikea 47%
JasuVasen aivopuolisko 46% , 54% Oikea aivopuolisko / taide. Pitäis tehdä varmaan uusiksi ja katsoa muuttuuko, nyt en kyllä viitsi
- Anonyymi
JeroP kirjoitti:
Oon kuullut kans että ihmisiä on siirtynyt introvertimpaan suuntaan. Mä itekin, jos nyt puhun näistä väreistä, ne mulle helpompi ymmärtää. Niin oon liukunut keltasesta vihreään. Tosin vihreätä on ollu aina ja kyllä toi keltanen pulpahtaa tietyissä tilanteissa pintaan. Nää oli siis ne ihmiskeskeiset suuntaukset ja haasteet taas liittyneet noihin asiakeskeisiin henkilöihin.
Mä taas en ymmärrä noilla väreillä koko asiaa, oon sanoihin keskittyvä tyyppi. Sanat on mulle helpoimpia käsittää, kun muut variaatiot. 🙂
Jasu - Anonyymi
Ex-Lukka kirjoitti:
Vasen aivopuolisko 46% , 54% Oikea aivopuolisko / taide. Pitäis tehdä varmaan uusiksi ja katsoa muuttuuko, nyt en kyllä viitsi
Mulla oli rationaalinen vasen hiukan vahvempi. Joskus on jäänyt 1% eroon oikean kanssa. 😅
Eiköhän ihminenkin muutu läpi elämän. Eri puolet korostuu vaihtelevasti kun elämän kuviot vakiintuu ja ajatusmaailmat.
Jasu Anonyymi kirjoitti:
Mulla oli rationaalinen vasen hiukan vahvempi. Joskus on jäänyt 1% eroon oikean kanssa. 😅
Eiköhän ihminenkin muutu läpi elämän. Eri puolet korostuu vaihtelevasti kun elämän kuviot vakiintuu ja ajatusmaailmat.
JasuLuulen kanssa että lukemat olisivat lähempänä toisiaan jos olisin keskittynyt juttuun, tuli vedettyä vähän lonkalta, varmaankin vaihteleekin. Se oikea puoli pääsee voitolle etenkin silloin kun et keskity tekemisiin.
Värit kanssa liian hankalia ymmärrettäviä, eivät oikein juurru ajatuskuvioihin, mieluiten senat sakaisin 🙂- Anonyymi
Eikös tuo muiden ihmisten kuormitus liity pikemminkin siihen millaisia muut ihmiset ovat? Jotkut ihmiset vaan tuppaavat kuormittamaan enemmän kuin toiset, riippumatta omasta persoonallisuudesta. Tietysti voi olla myös päinvastoin. Jos sinä vaikka kuormitat jotakuta pelkällä olemuksellasi, tuskin sinäkään hänen seurasta nautit.
- Sheena - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noniin, testin tulos. Oli että vasen olisi hieman vahvempi. 53% ja oikea 47%
JasuSama tulos minulla!
- Sheena
Mitä nyt vielä tohon kirjaan tulee, niin on se auttanut ymmärtämään näitä eroja, itellä juuri pikkutarkkuus ja lisätietojen jatkuva kysely. Niin on ainakin sinisyyt auttanut ymmärtämään. En ihan horoskooppiin menis vertaamaan.
Helppolukunenhan toi on ja ruotsalaisen kirjoittama, niin sekin helpottaa, kun tunnen yhteiskunnan niin hyvin.Oon taas kirjottanu huolimattomasti näköjään. Eli tarkotan että pikkutarkkuus ja turha kysely on tähän mennessä ärsyttäny ja kirja on siis tuota auttanut ymmärtää.
- Anonyymi
JeroP kirjoitti:
Oon taas kirjottanu huolimattomasti näköjään. Eli tarkotan että pikkutarkkuus ja turha kysely on tähän mennessä ärsyttäny ja kirja on siis tuota auttanut ymmärtää.
Sininen toimii hyvin sini-vihreän kanssa. Vihreä pehmentää sinistä luonnetta ja liitto toimii paremmin kuin kahden sinisen kohtaaminen. Sinivihreät naiset löytyy harvoin pitämässä ääntä tai juhlimassa kovaan ääneen yökerhosta. Kuvittelisin, että heidät voisi kohdata opiskelemasta alaa mitä itsekin opiskelet, mutta heistä, joita ei niin helposti huomaa. Heitä voisi kohdata vaikka hesyn vapaaehtoistoiminnassa tai eläintenhoitajina (ratsastus, kennelit) tai kirkon sinkkukahvilastakin ehkä. Sinisen haaste on usein lievä vetäytyminen oikeassa vuorovaikutustilanteessa. Jos haluaa saada, on pakko antaa. Siis saadakseen, on pakko yrittää mennä epämukavuusalueelle ja avata itseään ja sitä kuka syvemmällä itsessään on. Avaaminen ei tarkoita vielä seurustelua tai edes treffejä vaan jo edeltävää vaihetta ja ihan normaalia neutraalia ihmisiin tutustumista. Vasta kun tutustuu syvenmin, alkaa molemmin puolinen kiinnostus alkaa saada jalansijaa kasvaa. Useimmät jää tutuksi tai kavereiksi, mutta joskus sieltä joukosta osuu joku jossa kumpkin näkee potentiaalin. Kärjistäen löytääkseen yhden sopivan, pitää tutustua hieman sataan ihan kivaan…
Punainen on liian voimakas ja turhautuu sinisen jumimiseen pikkutarkoissa yksityiskohdissa (lady-boss tyyliset naiset). Keltainen taas on sinisen kumppanina haluaa aivan erilaista elämää ja taas suurien linjojen ja tarkkaan tekemisen yhdistelmä saa molemmat turhautumaan. Kaksi täyssinistä taas jää helposti vähän etäiseksi.
Olet ap ihan täysjärkisen ja tasapainoisen oloinen mies. Keski-ikäisissä seuraa etsivissä on paljon moniongelmaisia, elämänhallinnan tai mielenterveyden kanssa vakavasti painiskelevia ja varattuina karkaavia. En usko, että ongelmasi on ettetkö kelpaisi, haaste on todennäköisesti kohtaanto-ongelma (et ajaudu keskusteluun oikeantyyppisten naisten kanssa) ja se, että epäilen sinisyyden takia ettet kovin helposti avaudu olemaan läsnä kun tilaisuus tutustua olisi. Maailma on mennyt niin hektiseksi, ettei toista tilaisuutta välttämättä saa jos on ensikohtaamisella ”kiinni”.
Sinuna tekisin S24 treffeihin ilmoituksen ja kuvailisin etsiväsi mitä etsit ( sinivihreä luonne sanoitettuna). Ja kuvailisin millainen itse olet, Jos etsit iässäsi lapsetonta, ei vaihtoehtoja ole paljon. Sinivihreä harvoin haluaa olla esillä ja toimivia kohderyhmäsi saattaa jonkun toisen mielestä olla ”harmaat hieman vanhemmat varpuset”. Oikeasti sinivihteät on usein ne, jotka muut kokee lojaalisi, miellyttämisen haluisiksi, auttavaisiksi, luottamuksen arvoisiksi ja kilteiksi ystäviksi, jotka on ahkeria tekemään, mutta eivät kuitenkaan ole äänessä tai näy kuvissa. Anonyymi kirjoitti:
Sininen toimii hyvin sini-vihreän kanssa. Vihreä pehmentää sinistä luonnetta ja liitto toimii paremmin kuin kahden sinisen kohtaaminen. Sinivihreät naiset löytyy harvoin pitämässä ääntä tai juhlimassa kovaan ääneen yökerhosta. Kuvittelisin, että heidät voisi kohdata opiskelemasta alaa mitä itsekin opiskelet, mutta heistä, joita ei niin helposti huomaa. Heitä voisi kohdata vaikka hesyn vapaaehtoistoiminnassa tai eläintenhoitajina (ratsastus, kennelit) tai kirkon sinkkukahvilastakin ehkä. Sinisen haaste on usein lievä vetäytyminen oikeassa vuorovaikutustilanteessa. Jos haluaa saada, on pakko antaa. Siis saadakseen, on pakko yrittää mennä epämukavuusalueelle ja avata itseään ja sitä kuka syvemmällä itsessään on. Avaaminen ei tarkoita vielä seurustelua tai edes treffejä vaan jo edeltävää vaihetta ja ihan normaalia neutraalia ihmisiin tutustumista. Vasta kun tutustuu syvenmin, alkaa molemmin puolinen kiinnostus alkaa saada jalansijaa kasvaa. Useimmät jää tutuksi tai kavereiksi, mutta joskus sieltä joukosta osuu joku jossa kumpkin näkee potentiaalin. Kärjistäen löytääkseen yhden sopivan, pitää tutustua hieman sataan ihan kivaan…
Punainen on liian voimakas ja turhautuu sinisen jumimiseen pikkutarkoissa yksityiskohdissa (lady-boss tyyliset naiset). Keltainen taas on sinisen kumppanina haluaa aivan erilaista elämää ja taas suurien linjojen ja tarkkaan tekemisen yhdistelmä saa molemmat turhautumaan. Kaksi täyssinistä taas jää helposti vähän etäiseksi.
Olet ap ihan täysjärkisen ja tasapainoisen oloinen mies. Keski-ikäisissä seuraa etsivissä on paljon moniongelmaisia, elämänhallinnan tai mielenterveyden kanssa vakavasti painiskelevia ja varattuina karkaavia. En usko, että ongelmasi on ettetkö kelpaisi, haaste on todennäköisesti kohtaanto-ongelma (et ajaudu keskusteluun oikeantyyppisten naisten kanssa) ja se, että epäilen sinisyyden takia ettet kovin helposti avaudu olemaan läsnä kun tilaisuus tutustua olisi. Maailma on mennyt niin hektiseksi, ettei toista tilaisuutta välttämättä saa jos on ensikohtaamisella ”kiinni”.
Sinuna tekisin S24 treffeihin ilmoituksen ja kuvailisin etsiväsi mitä etsit ( sinivihreä luonne sanoitettuna). Ja kuvailisin millainen itse olet, Jos etsit iässäsi lapsetonta, ei vaihtoehtoja ole paljon. Sinivihreä harvoin haluaa olla esillä ja toimivia kohderyhmäsi saattaa jonkun toisen mielestä olla ”harmaat hieman vanhemmat varpuset”. Oikeasti sinivihteät on usein ne, jotka muut kokee lojaalisi, miellyttämisen haluisiksi, auttavaisiksi, luottamuksen arvoisiksi ja kilteiksi ystäviksi, jotka on ahkeria tekemään, mutta eivät kuitenkaan ole äänessä tai näy kuvissa.Juu jos mä itteeni aattelin, niin mä itekin uskon tohon kohtaanto ongelmaan. En nyt itsessään usko että mikään noista persoonallisuuksista tai muistakaan estäis. Hyvää analyysia sulla.
Introvertti, ekstrovertti, ambivertti.. Kyllähän nuo jotain ihmisestä kertovat ja ennen kaikkea mielestäni on tärkeää ymmärtää itse, mihin ryhmään kuuluu. Tällöin on helpompaa luovia elämässä, kun tiedostaa esim sen, että introverttiä sosiaaliset tilanteet saattavat suurissa määrin kuormittaa huomattavasti enemmän kuin ekstroverttiä.
Nelikenttä kuvaa persoonallisuuksia monipuolisemmin. Usein nuo testit osuvat melko hyvin kohdilleen. Minä olen tehnyt useita erilaisia persoonallisuustestejä ja kaikissa korostuvat samankaltaiset asiat. Se on antanut tietynlaista vahvistusta sille, että tiedän ja tunnen paremmin omat vahvuuteni ja heikkouteni. Olen kaikissa testeissä osoittautunut kovin ristiriitaiseksi persoonaksi ja minussa on melkein tasavahvana kaksi nelikentän vastakkaista väriä. Ota siitä sitten selvää 😄
Liian orjallisesti noihin ei silti saa suhtautua, sillä ihminen ei ole mikään muuttumaton tiettyjen ominaisuuksien summa vaan elämäntilanteet, kokemukset ym muokkaavat meitä jatkuvasti.Toi onkin mielenkiintoista että löytyy vastakkaisuuksia. Toisaalta itse en oo kokenut näin vihreenä punaista kovin vastakkaiseksi, vaan oon jopa ollut punaisen yksi suosikki alaisisata. Mutta siinäkin varmaan yksilölliset omianaisuudet vaikuttivat. Että kun usein vihreitä moititaan hitaaksi, niin ite oon aina ollut kuitenkin aika ripee. Josta päästään taas siihen, ettei tosiaan liian orjallisesti pidä tulkita.
- Anonyymi
JeroP kirjoitti:
Toi onkin mielenkiintoista että löytyy vastakkaisuuksia. Toisaalta itse en oo kokenut näin vihreenä punaista kovin vastakkaiseksi, vaan oon jopa ollut punaisen yksi suosikki alaisisata. Mutta siinäkin varmaan yksilölliset omianaisuudet vaikuttivat. Että kun usein vihreitä moititaan hitaaksi, niin ite oon aina ollut kuitenkin aika ripee. Josta päästään taas siihen, ettei tosiaan liian orjallisesti pidä tulkita.
Punaiset arvostaa suoraviivaisuutta, etenemistä ja nopeutta ja turhautuu jumimiseen. Puhdas sininen el sitä ole. Puhdas sininen jumiutuu helposti yksityiskohtiin, Voisiko sinussa olla aavistus punaistakin?
- Anonyymi
Joo itsestään pitää tietää mihin kuuluu, mutta paljon auttaa ihmissuhteissa, jos tunnistaa läheisten persoonallisuustyypin.
- Sheena - Anonyymi
JeroP kirjoitti:
Toi onkin mielenkiintoista että löytyy vastakkaisuuksia. Toisaalta itse en oo kokenut näin vihreenä punaista kovin vastakkaiseksi, vaan oon jopa ollut punaisen yksi suosikki alaisisata. Mutta siinäkin varmaan yksilölliset omianaisuudet vaikuttivat. Että kun usein vihreitä moititaan hitaaksi, niin ite oon aina ollut kuitenkin aika ripee. Josta päästään taas siihen, ettei tosiaan liian orjallisesti pidä tulkita.
Itse olen todella kirjava (kuinkas muutenkaan). On tiettyjä kausia, jolloin olen erittäin asiakeskeinen ja joskus taas hyvin ihmiskeskeinen. Vaikka ensin ajattelin, ettei minussa ole yhtään punaista, mutta sitä on hämmästyttävän paljon, etenkin tietyissä asioissa/tilanteissa.
- Sheena JeroP kirjoitti:
Juuri noin, liian orjallisesti ei saa tulkita. Jokainen meistä on kuitenkin oma uniikki persoonansa kallistuupa sitten minkä värin puoleen tahansa.
Itse olen temperamentiltani nopea ja tuskastun kohtuullisen herkästi, jos asiat jumittaa tai eivät muuten etene mielestäni riittävän nopeasti. Minussa kuitenkin on riittävän paljon joustavuutta, jotta muiden hitaus ei näyttäydy minulle koskaan ongelmana, sillä tiedostan, että kyse on minun malttamattomuudestani, ei muiden ominaisuuksista. Ikä hioo myös kulmia pehmeämmäksi ja sitä oppii luovimaan hyvinkin erilaisten ihmisten kanssa. Sehän on vain mielenkiintoista 😊Anonyymi kirjoitti:
Joo itsestään pitää tietää mihin kuuluu, mutta paljon auttaa ihmissuhteissa, jos tunnistaa läheisten persoonallisuustyypin.
- SheenaTuo pitää paikkaansa. Työympäristössä pyrin myös pitämään mielessä ihmisten erilaisuudet ja esim sinisiä ihmisiä lähestyessä näen erityisen paljon vaivaa yksityiskohtien kanssa. Sininen on vähiten hallitseva piirteeni ja joudun vähän tsemppaamaan sen kanssa, mutta helpottaa kun sen tiedostaa.
- Anonyymi
Täällä näyttää olevan järkevämpiä keskusteluja kun ikävä-palstalla. Voikohan täällä muutkin kirjoittaa kuin sinkut?
Voi kirjoittaa ja täällä kirjoittaakin. ihan suotavaakin tuoda erilaisia näkökulmia, jotka sinkuloilla saattaa jäädä vähän kapeeksi.
JeroP kirjoitti:
Voi kirjoittaa ja täällä kirjoittaakin. ihan suotavaakin tuoda erilaisia näkökulmia, jotka sinkuloilla saattaa jäädä vähän kapeeksi.
Enkä mä tota laittanu mitenkään sinkkuja morkatakseni. Itelleni tossa piruilin kun mä oon oikeen ikisinkkujen ikisinkku. Että kirjoittamaan vaan tänne, saadaan eloa palstalle.
- Anonyymi
JeroP kirjoitti:
Enkä mä tota laittanu mitenkään sinkkuja morkatakseni. Itelleni tossa piruilin kun mä oon oikeen ikisinkkujen ikisinkku. Että kirjoittamaan vaan tänne, saadaan eloa palstalle.
Kiitoksia❤️ Mielelläni ja kiva vaihtaa ajatuksia joskus. Hyvää päivää/työpäivää sulle. Onneksi on jo torstai 🤗☀️
Anonyymi kirjoitti:
Kiitoksia❤️ Mielelläni ja kiva vaihtaa ajatuksia joskus. Hyvää päivää/työpäivää sulle. Onneksi on jo torstai 🤗☀️
Kiitos samoin. Nopeesti viikko kuluukin kohti viikonloppua. Tosin omalta kohdalta liiankin nopeesti, kun on talviloma. Lähden tässä käymään vielä Tukholmassa, ettei koko loma menis vetelehtimiseen.
- Anonyymi
Olen vahvasti introvertti. Lataan akkujani yksikseni. Ihmiset kuluttavat energiaani.
Mä näen introvertti - ekstrovertti määritelmän janana, en nelikenttänä. Nelikentässä otetaan huomioon jo sitten muitakin ominaisuuksia.
Ja vaikka olen ääri-introvertti, olen ihmisten parissa välillä hyvinkin sosiaalinen. En hakeudu pääosaan, mutta osallistun ja vedän muitakin mukaan.
Kun on mahdollista, olen täysin yksikseni. Se on ihan parasta.
xLiner - Anonyymi
Oletteko kuulleet Myers-Briggs persoonallisuustyypeistä? MB-teorian mukaan jaotellaan 16 persoonallisuustyyppiä, joissa yksi piirre on jaottelussa on ekstraverttius-introverttius (E/I).
Muita persoonallisuuksia jakavia piirteitä ovat: intuitiivisuus-observanttius (N/S), ajattelu-tunne perusteisuus (T/F), arvioivuus-eteenpäin suuntautuvuus (J/P). Näiden piirteiden perusteella saadaan nelikirjaiminen luonnetyyppi, esim. ENTJ.
Tällaisen persoonallisuustestin voi tehdä netissäkin (maksullinen). Siinä on muistaakseni 200 kysymystä, joihin vastataan 5 vastausvaihtoehdosta, kuinka tietty tilanne soveltuisi omaan kokemukseen.
Mielenkiintoinen testi, joka auttaa ymmärtämään itseä paremmin.- Anonyymi
Täällä on yksi harvakseen kirjoittelija , kun on ottanut nimimerkkiinsä mallin tuosta, "xxx-intj"
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täällä on yksi harvakseen kirjoittelija , kun on ottanut nimimerkkiinsä mallin tuosta, "xxx-intj"
Sepä sattui somasti. Itsekin sain kertomastani testistä tulokseksi INTJ. Toisin sanoen introvertti, intuitiivinen, ajatteluun päätöksensä perustava (T=thinking) ja arvioiva (J= judgement) persoonatyyppi.
En ole valitettavasti huomannut xxx-intj nimimerkin kirjoituksia. Nehän voisivat olla mielenkiintoisia! Toi kuulostaa mielenkiintoiselta, 16 osa aluetta on aina tarkempi kuin neljä. Pitääkin tehdä toi testi, ellei se nyt useita satasia maksa. Mutta näköjään aikaa vaativa on. Varattava sellanen sopiva olotila, että riittää pitkäjänteisyys. En oo tosiaan kuullu, ei oo noissa luennoissa ollut aikaa noihin ja siksi varmaan on pyritty pinta raapaisuun, kuin juuri tuohon nelikenttään.
Anonyymi kirjoitti:
Sepä sattui somasti. Itsekin sain kertomastani testistä tulokseksi INTJ. Toisin sanoen introvertti, intuitiivinen, ajatteluun päätöksensä perustava (T=thinking) ja arvioiva (J= judgement) persoonatyyppi.
En ole valitettavasti huomannut xxx-intj nimimerkin kirjoituksia. Nehän voisivat olla mielenkiintoisia!Ja mä kun oon ihmetelly, mikä toi nimimerkki on. En kuitenkaan kehdannut kysyä. Mulle jo lapsena terotettiin ettei saa kysyä mitä toisen nimi tarkoittaa, kun olin aina sitä ekana kysymässä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ole valitettavasti huomannut xxx-intj nimimerkin kirjoituksia. Nehän voisivat olla mielenkiintoisia!kirjoittaa mm.ravintolisien "syvimmästä olemuksesta",
on vähän hakusessa mitä tiedettä, mutta biokemia voisi olla lähellä :) - Anonyymi
JeroP kirjoitti:
Toi kuulostaa mielenkiintoiselta, 16 osa aluetta on aina tarkempi kuin neljä. Pitääkin tehdä toi testi, ellei se nyt useita satasia maksa. Mutta näköjään aikaa vaativa on. Varattava sellanen sopiva olotila, että riittää pitkäjänteisyys. En oo tosiaan kuullu, ei oo noissa luennoissa ollut aikaa noihin ja siksi varmaan on pyritty pinta raapaisuun, kuin juuri tuohon nelikenttään.
Testiä löytyi ainakin aiemmin ilmaisena 20-200 kysymyksen versioina. Jos testi on kovin lyhyt, on tuloskin aika epätarkka.
- Anonyymi
Juu sekin tehty aikoinaan monta tuntia kestävänä versioina. Olen INFJ.
- Sheena
- Anonyymi
Olen puoliksi molempia ja en kestä liian puheliasta ihmistä eli se ei ole hyvä piirre vaikka nykyisin ihaillaan. Vie kaiken enrgian.
- Anonyymi
Se on näitten juttujen kanssa vähän niinku... jos ei ihan jäitä niin ainaski hileitä hattuun.,.
Kun niitä nelikenttiä voi tehtä ihan mistä vaan, vaikka sään tila: akseleina kylmä-lammin, sade-pouta.
Silloin kenttänä olisi vaikka k&p->pakkanen, k&s->pyry, l&p->helle, l&s->lotina
Käytännössä tällaista nelikenttää harvemmin tapaa, taidetaan tulla toimeen ilmankin. Ajatuksen kulku on siis: ensin on reaalitodellisuus ja sen jälkeen voi tehdä jotain nimeämisiä nelikentän eri kohdille, jos tuntuu että on tarvis. Tässä väliinkin mahtuu säitä, esim. usvaa tai ohutta yläpilveä.
Myös, jos on jokin persoona, ja jos tuntuu siltä, määrätään kaksi jotakin akselia tekemään hajontaa jolloin saadaan neljä aluetta, joille vaan sitten 'innovoimaan' nimiä. Tässä ketjun tapauksessa tulos on punainen, keltainen, vihreä, sininen, ja väliinkin mahtuu persoonia.
Akseleina (ulottuvuuksina) tässä siis asenne sosiaalisuuteen ja asenne tekemiseen, se että painotetaanko asiaa vai minimoidaanko kränää asian kustannuksella ehkä.
Jos nyt toisensuuntaisesti halutaan tehdä päätelmiä käyttäytymisestä löydetyn värin perusteella, toki näin voi tehdä. Tässä hommassa on kuitenkin samaa henkeä kuin tehtäessä päätelmiä kohtalosta eläinradan merkin eli syntymäajan perusteella (horoskooppi). Vahvasti uskovalle näissä asioissa voi tulla joskus ns.takaisku, eli on ainakin syytä varautua niihin. Ihmisellä on monta muutakin väreistä (tai taivaanmerkeistä!) riippumatonta tekijää, mikä määrittää käyttäytymistä, joten kohtuullinen spontaani arviointikyky näissä asioissa on suotavaa, koska ketjun oheisartikkeleista päätellen tieteellistä perustaa käyttäytymisen arvioinneille ei juuri löydy.
Mutta, arvo se on viihdearvokin joten siittä vaan sano tsaikovski...Ajattelinkin tätä enemmän apuvälineenä. Jos nyt muistetaan tota mun sekoilua parissa ketjussa viimeaikoina. Niin sen oisin kyllä välttäny jos tähän malliin oisin tarkemmin perehtynyt. Se havainnollistaa hyvin kuinka ihmiset ajattelee eri tavoin. Nykyisin koulussakin pyritään opettaa että ihmiset ajattelee eri tavoin. Toisin kuin meidän aikana, kun oltiin yhtä harmaata massaa.
Sen sijaan horoskoopista ei näissä asioissa oo mitään apua. Ainoo mikä syntymäajankohdassa saattaa vaikuttaa, on meidän koulujärjestelmämme. Eli syksyllä syntyneillä olisi hiukan enemmän haasteita. Tätäkään ei tieteellisesti ole todistettu, mutta käsiteltiin sellasena esimerkkinä ja keskusteluaiheena kasvatustieteen opinnoissa.- Anonyymi
JeroP kirjoitti:
Ajattelinkin tätä enemmän apuvälineenä. Jos nyt muistetaan tota mun sekoilua parissa ketjussa viimeaikoina. Niin sen oisin kyllä välttäny jos tähän malliin oisin tarkemmin perehtynyt. Se havainnollistaa hyvin kuinka ihmiset ajattelee eri tavoin. Nykyisin koulussakin pyritään opettaa että ihmiset ajattelee eri tavoin. Toisin kuin meidän aikana, kun oltiin yhtä harmaata massaa.
Sen sijaan horoskoopista ei näissä asioissa oo mitään apua. Ainoo mikä syntymäajankohdassa saattaa vaikuttaa, on meidän koulujärjestelmämme. Eli syksyllä syntyneillä olisi hiukan enemmän haasteita. Tätäkään ei tieteellisesti ole todistettu, mutta käsiteltiin sellasena esimerkkinä ja keskusteluaiheena kasvatustieteen opinnoissa.Väriselitys ei käy siihen "konfliktiin", koska se piirre (minkä itse tiedät) voi esiintyä kaikenvärisillä, ja toisaalta ne argumentit (pitkät kirjoitukset), mistä et saanut selvää, voi allekirjoittaa minkävärinen ihminen tahansa.
Se konfliktihan ratkesi yllättäin, arvaamattasi, tuohon piirretietoon, kun vastaajat lopettivat lisää argumentoinnin. "Väritietolisällä" olisit voinut vaikuttaa vain niin, ettet olisi aloittanut ollenkaan.
Hyvin positiivinen juttu on, ettet säikähtänyt vaan aloitit lisää, tämänkin ketjun.......
Kuten näet, nelikenttäväreihin nojautuminen on vielä hyvin haurasta; tässä alempana nimim m36--intj mainitsi mallista, missä on jo 16 "väriä". Siinä on jo luottamusta sen verran, että on kelpuutettu kaupalliseenkin käyttöön. Anonyymi kirjoitti:
Väriselitys ei käy siihen "konfliktiin", koska se piirre (minkä itse tiedät) voi esiintyä kaikenvärisillä, ja toisaalta ne argumentit (pitkät kirjoitukset), mistä et saanut selvää, voi allekirjoittaa minkävärinen ihminen tahansa.
Se konfliktihan ratkesi yllättäin, arvaamattasi, tuohon piirretietoon, kun vastaajat lopettivat lisää argumentoinnin. "Väritietolisällä" olisit voinut vaikuttaa vain niin, ettet olisi aloittanut ollenkaan.
Hyvin positiivinen juttu on, ettet säikähtänyt vaan aloitit lisää, tämänkin ketjun.......
Kuten näet, nelikenttäväreihin nojautuminen on vielä hyvin haurasta; tässä alempana nimim m36--intj mainitsi mallista, missä on jo 16 "väriä". Siinä on jo luottamusta sen verran, että on kelpuutettu kaupalliseenkin käyttöön.Kiitos, hyvä huomio. Se ei tosiaan noihin väreihin liity. Oon aikoinaan käyny läpi kaikenlaista lukihäiriötä ym teksteihin liittyvää. Jouduin siinä vähän kuin paniikkiin. Mutta se oli todella hieno homma, että yksi kirjoittajista huomasi ja otti asian esiin.
Tohon 16 "värin" järjestelmään kyllä tutustun. Nyt täytyy lähtee kohti laivasatamaa, mutta palaan kyllä asiaan.
No tuossahan on perusongelmana että luokat (värit) ovat melko mielivaltaisesti valittuja, miksi niitä on juuri 4, kun niitä voisi olla 8, 12, tai vaikka 16. Ja niiden attribuutit, miten tiedetään että attribuutit menevät oikeiden luokkien alle. Ja sitten miksi monet persoonallisuudet ovat kuitenkin sekoitus jokaista väriä, joista yksi väri on hallitseva. Tuntuu siltä että attribuutit eivät toimi tässä yksinkertaisessa mallissa.
MBTI-tyypitys on parempi, koska siinä yritetään selittää eri persoonallisuudet kognitiivisten funktioiden avulla, mutta tämäkin on yksinkertaistus, eivätkä nämä funktiot ole tieteellisesti perusteltuja. Silti se vaikuttaa toimivan käytännössä melko hyvin, ja tuottaa monille hyödyllistä tietoa.
Koneoppimisen avulla voisi kenties luoda parempia malleja, mutta en kyllä ole löytänyt vielä mitään MBTI-tyypitystä parempaa.Mulle taas se että oon sekoitusta monesta väristä auttaa paremmin ymmärtää omaa käytöstä. Tosin johti pinta liipaisulka täysin harhaan. Kun määritin itseni niin täysin vihreäksi. Esimerkiksi en lopulta olekaan niin hyvä kuuntelija kuin olen luullut. On tässä kuitenkin keltasta piirrettä jonkin verran ja varmaan ripaus sinistä. Olkoon kirja vaikka kuinka humpuukia, mutta jos oisin noi kaks sekoilua täällä välttänyt, niin oishan se silti ollut hyödyksi, vaikkei tieteellisesti perusteltua. Horoskooppia lukemalla tota tuskin oisin välttänyt.
JeroP kirjoitti:
Mulle taas se että oon sekoitusta monesta väristä auttaa paremmin ymmärtää omaa käytöstä. Tosin johti pinta liipaisulka täysin harhaan. Kun määritin itseni niin täysin vihreäksi. Esimerkiksi en lopulta olekaan niin hyvä kuuntelija kuin olen luullut. On tässä kuitenkin keltasta piirrettä jonkin verran ja varmaan ripaus sinistä. Olkoon kirja vaikka kuinka humpuukia, mutta jos oisin noi kaks sekoilua täällä välttänyt, niin oishan se silti ollut hyödyksi, vaikkei tieteellisesti perusteltua. Horoskooppia lukemalla tota tuskin oisin välttänyt.
Voit myös katsoa löydätkö itsesi näistä 16:sta eri persoonallisuustyypeistä. MBTI:ssä on myös introversio/ekstroversio on mukana:
https://www.16personalities.com/fi/persoonallisuustyypit
Tässä linkki ilmaiseen testiin:
https://www.16personalities.com/fi/persoonallisuustestim36-intj kirjoitti:
Voit myös katsoa löydätkö itsesi näistä 16:sta eri persoonallisuustyypeistä. MBTI:ssä on myös introversio/ekstroversio on mukana:
https://www.16personalities.com/fi/persoonallisuustyypit
Tässä linkki ilmaiseen testiin:
https://www.16personalities.com/fi/persoonallisuustestiKiitos, tottakai katson. Vaikuttaa tosi mielenkiintoiselta.
- Anonyymi
Mielestäni neljä väriä on toimiva jaottelu. Tuo Myers Briggs testi on laajempi 16 jaottelu. Ja tietty pelkkä Introvertti-Ekstrovertti on kaikkein yksinkertaisin, perusjaottelu.
- Sheena
Olen samaa mieltä siitä, ettei jaottelu kahteen persoonallisuusryhmään riitä alkuunkaan. Minä ainakin olen toisissa tilanteissa hyvin introvertti ja joskus taas ekstrovertti. - Tosin luulen, että sisimmässäni olen enemmän introvertti ja kun olen pakottanut itseni poisoppimaan ujoudesta, otan tarvittaessa ekstrovertin rooliasun ylleni. 🙂
Mä itekin uskon, että se vaihtelee ainakaan jos ei kovin ääripäässä oo. Mulla itselläkin, vaikka enemmän oon introvertti, niin se menee tietyissä tilanteissa extrovertti vaihde päälle. Ja oikeesti nautin siitä tilanteesta ja saan siitä energiaa.
- Anonyymi
Ollaan sellaisia kun ollaan :)
- Anonyymi
Jep. Sopii miettiä, miks nykyään pitää määritellä ja selitellä itseään.
Mikä mä oon? Miks mä oon tällainen?
Voisiko tosiaan elää vaan?
Voisiko miettiä, millaista elämää elän?
Voisiko miettiä, haluanko muutosta ja mitä ja miten?
VilmaMun mielestä on hauska noita miettiä. Jos ne mietinnöt johtaa johonkin. Monella ne vaan kiertää kehää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sä et pääse yli, mä en pääse yli
Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V1281488- 371401
- 671215
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa541149- 69994
Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?
Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi254954Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei193934- 73911
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää15823Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta
Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps106818