Kysymyksiä.
- Missä kohtaa Koraanissa kehoitetaan noudattamaan mitä kirjoitetaan Haditheissä/sunna??
- Eikö Koraanin pitäisi olla virheetön...siis mistä Koraanin surasta löytyy kehoitus totella Haditheja???
Mitä sanotte näistä...
"Vilken Hadith, annat än Gud och Hans uppenbarelser, upprätthåller de? (45:6)"
45:6
Nämä ovat Jumalan tunnusmerkkejä, jotka Me ilmoitamme sinulle totuudessa, mutta mihin sanomaan uskoisivat he Jumalan ja Hänen ilmoitustensa jälkeen?
"Koranen är inte en fabricerad Hadith; ...den detaljerar allting. (12:111)"
12: 111
Totisesti, näissä kertomuksissa on opetus ymmärtäväisille ihmisille. Tämä ei ole sepitetty satu, vaan vahvistus ennen tapahtuneelle, selitys kaikkeen sekä johdatus ja armonosoitus niille, jotka uskovat.
"Vissa människor upprätthåller meningslös Hadith för att avleda andra från Guds väg. (31:6)"
31: 6
On sellaisiakin, jotka Koraanin vaihtavat joutaviin taruihin eksyttääkseen ihmiset Jumalan tieltä, vaikka heillä ei ole mitään tietoa, ja tehdäkseen pilaa Viisauden Kirjan jakeista. He ovat niitä, joita kohtaa häpeällinen rangaistus.
"Den enda Sunna som ska följas, är Guds Sunna. (17:77, 33:62, 48:23, 6:114)."
17: 77
Tällainen oli käskymme, kun lähetimme ennen sinua sanamme julistajia, ja sinun suhteesi eivät käskymme muutu.
33: 62
Näin on Jumala menetellyt ennen muinoin, etkä tule havaitsemaan Hänen tapojensa muuttuneen.
48: 23
Sellainen on Jumalan käsky, jota on todella noudatettu jo aikaisemminkin, etkä sinä ole löytävä Jumalan käskyä toiseksi muuttuneena.
6: 114
Toivoisinko minä sitten erotuomariksi ketään muuta kuin Jumalaa; Hänhän teille on lähettänyt ylhäältä Pyhän Kirjoituksen sellaisena, että sen voi selittää. Ja ne, joille Me annoimme Kirjoituksen, tietävät, että Herrasi on sen totisesti lähettänyt ylhäältä. Älä kuulu siis, (Muhammed,) epäröiviin.
"Koranen informerar oss om att vissa av Profetens fiender, som beskrivs som "människo- och jinndjävlar," kommer att fabricera lögner och tillskriva profeten dem (6:112, 25:31)"
- Koranen informerar että muutamat Profetens viholliset, jotka kuvataan kuin "ihmis- ja jinndpaholainen", tulee valmistamaan valheita ja lukea ne Profeten ansioksi (6:112, 25:31)"
6: 112
Niinmuodoin olemme Me jokaiselle profeetalle asettanut vastustajia, nimittäin riivaajia ihmisten ja dzinnien joukosta, toinen toistaan ne innoittavat ulkokultaisiin valheisiin johtaakseen ihmisiä harhaan, mutta jos Herrasi olisi tahtonut, eivät he olisi (kyenneet) sitä tekemään. Jätä heidät siis kaikkine keksintöineen!
25: 31
Tällä tavoin Me olemme antanut jokaiselle profeetalle vihamiehiä syntisten joukossa. Mutta Herrasi on riittävä opas ja riittävä auttaja.
"Detta är exakt vad som hände efter Profeten Muhammeds död; Hadith (muntlig) och Sunna (handlingar) hittades på att tillskrevs Profeten."
- Tämä on ex
Hadith & Sunna
69
3160
Vastaukset
- aye-serene
"Hadith och Sunna trotsar de gudomliga försäkringarna om att Koranen är komplett, perfekt, fullt detaljerad, och ska vara den enda källan för religiösa vägledning (6:19, 38, 114 & 45:6-7)"
- (muutamat sanovat) että Hadith ja Sunna uhmaa jumalallisia Försäkringar että Koranen on täydellinen, perfekti, täysin yksityiskohtainen, ja että Koranin täytyy olla ainoa tieto uskonnollisessa ohjauksessa (6:19, 38, 114 & 45:6-7)
6: 19
Sano:» Mikä olisi painavin todistus?» Sano:» Jumala on todistaja minun ja teidän välillänne, ja minulle on tämä Koraani ilmestyksenä annettu, jotta minä sen kautta varoittaisin teitä ja jokaista, jonka se saavuttaa. Todistaisitteko silloin todellakin, että on muitakin jumalia kuin Jumala?» Sano: »Sellaista en todista.» Sano: »Hän on ainoa Jumala, enkä totisesti vastaa siitä, mitä te Hänen rinnalleen olette keksineet.»
6: 38
Ei ole eläintä maan päällä, ei lintua, joka kahdella siivellään lentää, jotka eivät olisi kaikkeuteen kuuluvaisia kuten tekin; emme mitään ole jättänyt pois (luomislakiemme) kirjasta. Sitten kootaan heidät yhteen Herransa luo.
Toivoisinko minä sitten erotuomariksi ketään muuta kuin Jumalaa; Hänhän teille on lähettänyt ylhäältä Pyhän Kirjoituksen sellaisena, että sen voi selittää. Ja ne, joille Me annoimme Kirjoituksen, tietävät, että Herrasi on sen totisesti lähettänyt ylhäältä. Älä kuulu siis, (Muhammed,) epäröiviin.
45: 6
Nämä ovat Jumalan tunnusmerkkejä, jotka Me ilmoitamme sinulle totuudessa, mutta mihin sanomaan uskoisivat he Jumalan ja Hänen ilmoitustensa jälkeen?
45: 7
Voi kaikkia syntisiä valehtelijoita,
"Profeten Muhammed förbjöds, i mycket starka ordalag, från att utfärda några andra religiösa läror vid sidan av Koranen (69:38-48)."
- Profeten Muhammed kielsi jyrkästi että ei saa tehdä muita opetuksia Koraanin lisäksi (69:38-48)
69:38
Mutta ei! Vannon kaiken sen nimessä, mitä näette
69:39
ja mitä eivät silmänne näe:
69:40
Totisesti, se on kunnioitettavan sananjulistajan sana
69:41
eikä mitään runoilijan puhetta - vähän te uskotte -
69:42
ei se liioin ole mitään ennustelijan puhetta - vähän te käsitätte -
69:43
se on ilmoitus Jumalalta, maailman Herralta.
69:44
Ja jos profeetta olisi sepitellyt runoja Meistä,
69:45
olisimme totisesti tarttunut häntä oikeaan käteen
69:46
ja katkaissut häneltä suuren valtasuonen,
69:47
teidän kenenkään voimatta Meitä siitä estää.
69:48
Tämä on totisesti muistutus niille, jotka karttavat pahaa.
Ps.
Tämä on minulta yritys joten kuten asialliseen keskustelusta Islamista...mutta luulen että kopoin kaiken tämän ja laitan tänne joskus myöhemin uudelleen...jos tänne ilmaantuu enemmän muslimeja ja muita kirjoittajia...
Oletettavasti töhertäjät ei ymmärrä mistä kirjoitan...
/aye- on vaikeeta
>>Oletettavasti töhertäjät ei ymmärrä mistä kirjoitan...
Jos sanoisit mistä kirjoitat, niin yrittäisin ymmärtää sitä. millä koraanin kohdalla perustellaan perimätiedon noudattamista mutta itse olen sitä mieltä että koraani riittää. sen on riitettävä haditheja en ole edes lukenut. käsittääkseni niitä on kovin paljon.
- aye-serene
karvapää kirjoitti:
millä koraanin kohdalla perustellaan perimätiedon noudattamista mutta itse olen sitä mieltä että koraani riittää. sen on riitettävä haditheja en ole edes lukenut. käsittääkseni niitä on kovin paljon.
...on paljon.
Olisi mielenkiintoista saada tietää millä Koraanin kohdalla perustellaan se että Haditheja olisi noudatettava...
Sinä olet sitten vähän niin kuin modermi muslimi verrattuna moneen muuhun...
Meillä Ruotsissa moni nuori ei välitä Haditheista...he eivät välitä fanaattisuudesta...Koraani riittää he sanoo. :)
mvh / aye - aye-serene
"Profeten Muhammed förbjöds, i mycket starka ordalag, från att utfärda några andra religiösa läror vid sidan av Koranen (69:38-48)."
- Profeten Muhammed kielsi jyrkästi että ei saa tehdä muita opetuksia Koraanin lisäksi (69:38-48)
Ps.
oikea kännös...
- Profeten Muhammed KIELLETTIIN jyrkästi että ei saa tehdä muita opetuksia Koraanin lisäksi (69:38-48)
/aye - Tapi
aye-serene kirjoitti:
Ps.
oikea kännös...
- Profeten Muhammed KIELLETTIIN jyrkästi että ei saa tehdä muita opetuksia Koraanin lisäksi (69:38-48)
/ayeTässä vastaus kaikkeen...
http://www.irlmeier.de/bird.swf - "salafi"
aye-serene kirjoitti:
Ps.
oikea kännös...
/ayeLainauksesi ei täsmää
alla http://www.islamopas.com/koraani/069.htm
69:
38. Mutta ei! Vannon kaiken sen nimessä, mitä näette
39. ja mitä eivät silmänne näe:
40. Totisesti, se on kunnioitettavan sananjulistajan sana
41. eikä mitään runoilijan puhetta - vähän te uskotte -
42. ei se liioin ole mitään ennustelijan puhetta - vähän te käsitätte -
43. se on ilmoitus Jumalalta, maailman Herralta.
44. Ja jos profeetta olisi sepitellyt runoja Meistä,
45. olisimme totisesti tarttunut häntä oikeaan käteen
46. ja katkaissut häneltä suuren valtasuonen,
47. teidän kenenkään voimatta Meitä siitä estää.
48. Tämä on totisesti muistutus niille, jotka karttavat pahaa - aye-serene
"salafi" kirjoitti:
Lainauksesi ei täsmää
alla http://www.islamopas.com/koraani/069.htm
69:
48. Tämä on totisesti muistutus niille, jotka karttavat pahaahttp://www.kuran.gen.tr/?x=s_main&y=s_middle&kid=12&sid=69
69:38-48
48. Tämä on totisesti muistutus niille, jotka karttavat pahaa.
- En kai vain vahingossa ole ottanut vääriä kohtia siihen aikaisempaani??
/aye - maijatuulia
aye-serene kirjoitti:
http://www.kuran.gen.tr/?x=s_main&y=s_middle&kid=12&sid=69
69:38-48
48. Tämä on totisesti muistutus niille, jotka karttavat pahaa.
- En kai vain vahingossa ole ottanut vääriä kohtia siihen aikaisempaani??
/ayemeillä on vain yksi jumala Allah, kyllä minä niin uskon, sitä arabiankielistä tunnustusta en osaa ulkoa, mutta olen sen sanonut ex-miehen tyttärelle (myös muslimi).
- aye-serene
maijatuulia kirjoitti:
meillä on vain yksi jumala Allah, kyllä minä niin uskon, sitä arabiankielistä tunnustusta en osaa ulkoa, mutta olen sen sanonut ex-miehen tyttärelle (myös muslimi).
...käännöstä koska se on suomen kielinen...minulla ei sattunut olemaan muuta käännöstä...
Ja onhan olemassa käännöksiä tosiaankin missä ei lue Allah...lukee vain Jumala...
meillä moni musliminuori käyttää sellaista käännöstä Koraanista...sanovat että on vain yksi Jumala kaikilla...ei siis Allah...vaan pelkästään sana Jumala...ilman mitään person nimeä.
/aye - maijatuulia
aye-serene kirjoitti:
...käännöstä koska se on suomen kielinen...minulla ei sattunut olemaan muuta käännöstä...
Ja onhan olemassa käännöksiä tosiaankin missä ei lue Allah...lukee vain Jumala...
meillä moni musliminuori käyttää sellaista käännöstä Koraanista...sanovat että on vain yksi Jumala kaikilla...ei siis Allah...vaan pelkästään sana Jumala...ilman mitään person nimeä.
/ayeVoinko olla muslimi, vaikka en tee niitä rukouksia...
Kristittykin voi olla .... - aye-serene
maijatuulia kirjoitti:
Voinko olla muslimi, vaikka en tee niitä rukouksia...
Kristittykin voi olla .......kelpaat...eiköhän se ole jokaisen oma asia rukoileeko tai ei...ja sehän riippuu myös siitä kuinka uskovainen on...eihän kaikki muslimit ole edes uskovaisia...ovat vain synnynnäisiä...etnisiä muslimeja...mutta ei erikoisemmin uskovaisia...mutta ovat muslimeja kuitenkin...
Ja sama pätee kristittyihinkin...
/aye - maijatuulia
aye-serene kirjoitti:
...kelpaat...eiköhän se ole jokaisen oma asia rukoileeko tai ei...ja sehän riippuu myös siitä kuinka uskovainen on...eihän kaikki muslimit ole edes uskovaisia...ovat vain synnynnäisiä...etnisiä muslimeja...mutta ei erikoisemmin uskovaisia...mutta ovat muslimeja kuitenkin...
Ja sama pätee kristittyihinkin...
/ayeei voi olla etnisiä muslimeja tai etnisiä kristittyjä! Kyse on uskonnosta. En voi olle kristitty, koska kolmiyhteys ei sovi ajatteluun. Muslimilla on yksi jumala, ja kaikki ihmiset on saman arvoisia...
- aye-serene
maijatuulia kirjoitti:
ei voi olla etnisiä muslimeja tai etnisiä kristittyjä! Kyse on uskonnosta. En voi olle kristitty, koska kolmiyhteys ei sovi ajatteluun. Muslimilla on yksi jumala, ja kaikki ihmiset on saman arvoisia...
...kun suomen kieli ei ole kotikieleni...
Ymmärrätkö ruotsia jos hiukan kirjoitan ruotsiksi...kopioin yhdestä toisesta kirjoituksestani täällä...
Se on näin että on olemassa
"etnisk/kulturell muslim och aktivt troende muslim.
Etnisk /kulturell innebär att man kommer från ett land som domineras av islam, men det behöver inte innebära att man själv är troende eller aktiv.
Aktivt troende muslimer är således de som är medlem i samfund eller liknande."
- Olen kopioinut tuon joskus yhdestä muusta kirjoituksesta täällä Ruotsissa...
/aye - tutki
maijatuulia kirjoitti:
Voinko olla muslimi, vaikka en tee niitä rukouksia...
Kristittykin voi olla ....Muslimeille rukoukset ovat pakollisia. Muslimit eivät elä länsimaisten kristittyjen tavalla. Valmistaudu aivan toisenlaiseen elämään, jos aiot kääntyä muslimiksi. Muslimeilla ei ole vapautta. On vain noudatettava toisten ohjeita.
http://www.rawa.org/beating.htm - Aka
maijatuulia kirjoitti:
meillä on vain yksi jumala Allah, kyllä minä niin uskon, sitä arabiankielistä tunnustusta en osaa ulkoa, mutta olen sen sanonut ex-miehen tyttärelle (myös muslimi).
Allahista.
Muhammedin eläessä ja vaikuttaessa, Mekassa jumalatar Al-Uzza, Taifissa jumalatar Al-Lat ja Medinassa jumalatar Manat olivat suosituimmat jumalolennot ja heidän patsaansa olivat kaikkein kunnioitetuimmat - kun taas tuimaa Allahin patsasta lähes laiminlyötiin.
Niinpä Muhammed, oman suosionsa, julistuksensa ja sanomansa "Allahin profeettana" hiipuessa kovasti jo ehtoopuolelle, kelpuuttikin - yllätys, yllätys - näiden suosittujen jumalatarolentojen olemassaolon täysin tasavertaisiksi Allahin jumaluuden rinnalle, ja teki näistä jumal(atar)olennoista näin käytännössä Allahin tyttäriä, ja islamista samalla monijumalaisen uskonnon. (53:19-22, Tähden suura)
1950-luvulla kaivettin esiin kuujumalan päätempeli Hazorissa Palestiinassa. Sieltä löytyi 2 kuujumalan patsasta, jotka todistavat että allah oli alunperin ja ON kuun jumala, esi-islamilainen pakanajumala - ei mitään sen suurempaa. Muhammed vain nostatti allahista taitavasti satuiluillaan, oman suosiontavoittelunsa sokaisemana, kaikkivaltiaan taivaan ja maan luojan. Koraanin pyhät kirjoituksetkin ovat pelkkiä tekaistuja PLAGIOITA kristittyjen ja juutalaisten pyhistä kirjoituksista, sillä muslimit ymmärsivät sen, että jos he haluavat
valloittaa maailman, heillä on oltava Raamatun kaltainen kirja, kuten juutalaisilla ja kristityillä on. Allahin kuujumalaluuden alkuperän johdattamana kuun sirppi on monien muslimimaiden tunnus. Sattumaako? - aye-serene
tutki kirjoitti:
Muslimeille rukoukset ovat pakollisia. Muslimit eivät elä länsimaisten kristittyjen tavalla. Valmistaudu aivan toisenlaiseen elämään, jos aiot kääntyä muslimiksi. Muslimeilla ei ole vapautta. On vain noudatettava toisten ohjeita.
http://www.rawa.org/beating.htm...toista peloittele...minulle on moni muslimi sanonut että rukoilevat silloin kun pystyvät...ja sitten toisekseen...ei läheskään kaikki muslimit ole kovin uskovaisia...on olemassa muslimeja jotka ei esim. usko ollenkaan...
Turhaa suunsoittoa tuollainen...etkös koskaan ole kuullut että on...
..."etnisk/kulturell muslim och aktivt troende muslim.
Etnisk /kulturell innebär att man kommer från ett land som domineras av islam, men det behöver inte innebära att man själv är troende eller aktiv.
Aktivt troende muslimer är således de som är medlem i samfund eller liknande
- Että ei kaikkia muslimeja voi sanoa ihan samoin ajatteleviksi...minä tunnen muslimeja jotka polttavat tupakka...polttavat hacsh ja marihuana...tanssivat ja pitävät hauskaa...eivät siis ole uskovaisia muslimeja...mutta ovat etnisk/kulturella muslimer...
/aye - Aka
maijatuulia kirjoitti:
ei voi olla etnisiä muslimeja tai etnisiä kristittyjä! Kyse on uskonnosta. En voi olle kristitty, koska kolmiyhteys ei sovi ajatteluun. Muslimilla on yksi jumala, ja kaikki ihmiset on saman arvoisia...
kolmiyhteydestä, etkö tiennyt sitäkään?
Oletkos edes perehtynyt koko toosaan, sinä epäetninen muslimi? - ähhää
aye-serene kirjoitti:
...toista peloittele...minulle on moni muslimi sanonut että rukoilevat silloin kun pystyvät...ja sitten toisekseen...ei läheskään kaikki muslimit ole kovin uskovaisia...on olemassa muslimeja jotka ei esim. usko ollenkaan...
- Että ei kaikkia muslimeja voi sanoa ihan samoin ajatteleviksi...minä tunnen muslimeja jotka polttavat tupakka...polttavat hacsh ja marihuana...tanssivat ja pitävät hauskaa...eivät siis ole uskovaisia muslimeja...mutta ovat etnisk/kulturella muslimer...
/ayeÄlä höpsi aye-serene. Minä menen nukkumaan.
- aye-serene
Aka kirjoitti:
kolmiyhteydestä, etkö tiennyt sitäkään?
Oletkos edes perehtynyt koko toosaan, sinä epäetninen muslimi?...mutta minun tietääkseni muslimit ei usko kolminaisuuteen...ei, eivät tee...lukeeko siitä Koraanissa...sitä en tiedä...
kuule, ei kaikki kristitytkään osaa Raamatuaan...ehei...sama pätee muslimeihin...ei kaikki muslimit tutki Koraania koko ajan...eikä sitä osaa...
/aye - Aka
maijatuulia kirjoitti:
Raamatussa Jumala on yksikössä, Raamattu osoittaa hyvin selvästi sekä Vanhan että Uuden testamentin puolella, että on vain yksi Jumala, joka ilmenee Pyhänä Kolminaisuutena; Isänä, Poikana ja Pyhänä Henkenä. Muslimien on tätä hyvin mahdoton käsittää, koska he sotkevat Pyhän Hengen aina Neitsyt Mariaan (Isä, Poika ja Neitsyt Maria - on heidän käsityksensä Pyhästä Kolminaisuudesta, ja he myös kääntävät asian vielä siten, että Jumala oli jotenkin naimisissa Neitsyt Marian kanssa).
Pyhä Henki (ja sen olemassaolo) on muslimeille muutenkin kuin toisesta maailmankaikkeudesta oleva käsite, minkä olemassaolon he selkeästikin torjuvat, vaikkakin Pyhästä Hengestäkin on Koraanissa olemassa omat (Raamatusta plagioidut) suuransa!!!! - aye-serene
ähhää kirjoitti:
Älä höpsi aye-serene. Minä menen nukkumaan.
...vain siitä...en minä höpsi...kirjoitan asiaa. :)
Hyvää yötä...
/aye - aye-serene
Aka kirjoitti:
Raamatussa Jumala on yksikössä, Raamattu osoittaa hyvin selvästi sekä Vanhan että Uuden testamentin puolella, että on vain yksi Jumala, joka ilmenee Pyhänä Kolminaisuutena; Isänä, Poikana ja Pyhänä Henkenä. Muslimien on tätä hyvin mahdoton käsittää, koska he sotkevat Pyhän Hengen aina Neitsyt Mariaan (Isä, Poika ja Neitsyt Maria - on heidän käsityksensä Pyhästä Kolminaisuudesta, ja he myös kääntävät asian vielä siten, että Jumala oli jotenkin naimisissa Neitsyt Marian kanssa).
Pyhä Henki (ja sen olemassaolo) on muslimeille muutenkin kuin toisesta maailmankaikkeudesta oleva käsite, minkä olemassaolon he selkeästikin torjuvat, vaikkakin Pyhästä Hengestäkin on Koraanissa olemassa omat (Raamatusta plagioidut) suuransa!!!!...minä olen ateisti/pakana...mutta olen jonkin verran Raamatusta kuullut ja sitä joskus huvikseni lukenutkin...
Minulle on yritetty selittää tuota kolminaisuutta...mutta valitan...en ymmärrä...kukaan ei ole pystynyt selittämään uskottavasti...
Kolminaisuudestahan ei varsinaisesti Raamatussa puhuta...kolminaisuus käsittys on sen ajan...siis noin 300-400 vuosiluvulla kirkkoherrat on sen keksineet...ja se sitten laitettiin kristilliseksi opiksi...mutta Raamatussa ei puhuta kolminaisuudesta...sen tiedän...
/aye - Aka
aye-serene kirjoitti:
...mutta minun tietääkseni muslimit ei usko kolminaisuuteen...ei, eivät tee...lukeeko siitä Koraanissa...sitä en tiedä...
kuule, ei kaikki kristitytkään osaa Raamatuaan...ehei...sama pätee muslimeihin...ei kaikki muslimit tutki Koraania koko ajan...eikä sitä osaa...
/ayeSe että Jumala on ilmoittanut itsensä Isänä, Poikana ja Pyhänä Henkenä, tulee esille esim. näissä koraanin kohdissa. Seuraavat kohdat, jotka liittyvät Jeesuksen elämään, puhuvat hyvin Pyhästä Hengestä:
Me annoimme Moosekselle Kirjan ja lähetimme hänen jälkeensä muita profeettoja. Jeesukselle, Marian pojalle, me annoimme selkeät todisteet ja vahvistimme häntä pyhällä hengellä... (suura 2:87)
Toisia profeettoja me olemme suosineet toisia enemmän. Joillekin heistä Jumala on puhunut suoraan ja siten ylentänyt heidät. Jeesukselle, Marian pojalle, me annoimme selkeät merkit ja vahvistimme häntä pyhällä hengellä... (suura 2:253)
Jumala sanoi: "Jeesus, Marian poika, muista armoani, jota osoitin sinulle ja äidillesi, kun autoin sinua Pyhällä Hengellä, niin että saatoit puhua ihmisille kehdossa ja vielä aikuisenakin, ja kun opetin sinulle Kirjan, viisauden, Tooran ja Evankeliumin ja kun teit savesta linnun Minun luvallani ja puhalsit siihen, ja se muuttui eläväksi luvallani, ja kun paransit sokean ja spitaalisen luvallani ja kun herätit kuolleet luvallani ja kun suojelin sinua israelilaisilta sinun esittäessäsi heille selkeitä merkkejä ja uskottomien sanoessa: 'Tämä on selvää taikuutta'." (suura 5:110) - Aka
aye-serene kirjoitti:
...minä olen ateisti/pakana...mutta olen jonkin verran Raamatusta kuullut ja sitä joskus huvikseni lukenutkin...
Minulle on yritetty selittää tuota kolminaisuutta...mutta valitan...en ymmärrä...kukaan ei ole pystynyt selittämään uskottavasti...
Kolminaisuudestahan ei varsinaisesti Raamatussa puhuta...kolminaisuus käsittys on sen ajan...siis noin 300-400 vuosiluvulla kirkkoherrat on sen keksineet...ja se sitten laitettiin kristilliseksi opiksi...mutta Raamatussa ei puhuta kolminaisuudesta...sen tiedän...
/ayehttp://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
Jälleensyntymää koskevat jakeet poistettiin Raamatusta Konstantinopolin kirkolliskokouksessa v. 553. Se minua kiinnostaisi erityisesti. Tässä sinulle mielenkiintoista yölukemista:
http://www.teosofia.net/eriusk/konst_kk.htm - aye-serene
Aka kirjoitti:
Se että Jumala on ilmoittanut itsensä Isänä, Poikana ja Pyhänä Henkenä, tulee esille esim. näissä koraanin kohdissa. Seuraavat kohdat, jotka liittyvät Jeesuksen elämään, puhuvat hyvin Pyhästä Hengestä:
Me annoimme Moosekselle Kirjan ja lähetimme hänen jälkeensä muita profeettoja. Jeesukselle, Marian pojalle, me annoimme selkeät todisteet ja vahvistimme häntä pyhällä hengellä... (suura 2:87)
Toisia profeettoja me olemme suosineet toisia enemmän. Joillekin heistä Jumala on puhunut suoraan ja siten ylentänyt heidät. Jeesukselle, Marian pojalle, me annoimme selkeät merkit ja vahvistimme häntä pyhällä hengellä... (suura 2:253)
Jumala sanoi: "Jeesus, Marian poika, muista armoani, jota osoitin sinulle ja äidillesi, kun autoin sinua Pyhällä Hengellä, niin että saatoit puhua ihmisille kehdossa ja vielä aikuisenakin, ja kun opetin sinulle Kirjan, viisauden, Tooran ja Evankeliumin ja kun teit savesta linnun Minun luvallani ja puhalsit siihen, ja se muuttui eläväksi luvallani, ja kun paransit sokean ja spitaalisen luvallani ja kun herätit kuolleet luvallani ja kun suojelin sinua israelilaisilta sinun esittäessäsi heille selkeitä merkkejä ja uskottomien sanoessa: 'Tämä on selvää taikuutta'." (suura 5:110)...se tarkoita että he uskovat kristittyjen kolminaisuus oppiin??
Ja mitä Raamatussa tai Koraanissa lukee...on sen aikaisia tarinoita...nyt elämme nyky-aikaa...
Mutta uskokaa te jotka haluatte...joko Koraniin tai sinä Raamattuusi...
Olen aivan varma että kumpaakaan kirjaa ei kukaan ymmärrä...kukin tulkitsee omalla tavallaan ja tietenkin omaksi edukseen...
/aye - aye-serene
Aka kirjoitti:
http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/12.html
Jälleensyntymää koskevat jakeet poistettiin Raamatusta Konstantinopolin kirkolliskokouksessa v. 553. Se minua kiinnostaisi erityisesti. Tässä sinulle mielenkiintoista yölukemista:
http://www.teosofia.net/eriusk/konst_kk.htm...selitä...
joo tuo jälleen syntymis oppi...niin siitä minäkin olen joskus kuullut että se olisi Raamatusta poistettu...saattaa pitää paikkansakin...
Sillä Raamattuunhan kelpuutettiin vain sellaiset kirjoitukset jotka miellyttivät sen ajan kirkkoherroja...muut bannattiin...tai ei otettu huomioon...
Esim. gnostiset kirjoitukset bannattiin...eivät kelvannut kirkkoherroille...
Yölukemista? Aion katsoa sitä nukkumisen jälkeen...siis joskus päivällä...
Jos menet nukkumaan nyt niin...
Hyvää yötä...
/aye - Aka
aye-serene kirjoitti:
...se tarkoita että he uskovat kristittyjen kolminaisuus oppiin??
Ja mitä Raamatussa tai Koraanissa lukee...on sen aikaisia tarinoita...nyt elämme nyky-aikaa...
Mutta uskokaa te jotka haluatte...joko Koraniin tai sinä Raamattuusi...
Olen aivan varma että kumpaakaan kirjaa ei kukaan ymmärrä...kukin tulkitsee omalla tavallaan ja tietenkin omaksi edukseen...
/ayeNoh, minua kiinnostavat joka tapauksessa enemmän mm. idän ´filosofiat´ kuin uskonnot varsinaisina uskontoina.
- Aka
aye-serene kirjoitti:
...selitä...
joo tuo jälleen syntymis oppi...niin siitä minäkin olen joskus kuullut että se olisi Raamatusta poistettu...saattaa pitää paikkansakin...
Sillä Raamattuunhan kelpuutettiin vain sellaiset kirjoitukset jotka miellyttivät sen ajan kirkkoherroja...muut bannattiin...tai ei otettu huomioon...
Esim. gnostiset kirjoitukset bannattiin...eivät kelvannut kirkkoherroille...
Yölukemista? Aion katsoa sitä nukkumisen jälkeen...siis joskus päivällä...
Jos menet nukkumaan nyt niin...
Hyvää yötä...
/ayemenen nukkumaan. Hyvää yötä också!!
Uskontunnustus on tämä: http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/uskontunnustus.html - aye-serene
Aka kirjoitti:
Noh, minua kiinnostavat joka tapauksessa enemmän mm. idän ´filosofiat´ kuin uskonnot varsinaisina uskontoina.
...sekavaa...
Ai idän filosofiat kiinnostaa? Budismi on rauhallista filosofiaa...Dalai Lama...naurava ukko. :) Minua kiinnostaa melkein kaikki...mutta seison tukevasti maassa jaloillani...ei heiluta, eikä keinuta. ;)) Siis toisin sanoen olen horjumaton uskonnottomassa tilassani...
Natti natti uudelleen...
/aye - Mr.White
aye-serene kirjoitti:
...toista peloittele...minulle on moni muslimi sanonut että rukoilevat silloin kun pystyvät...ja sitten toisekseen...ei läheskään kaikki muslimit ole kovin uskovaisia...on olemassa muslimeja jotka ei esim. usko ollenkaan...
/aye----- minulle on moni muslimi sanonut että rukoilevat silloin kun pystyvät...ja sitten toisekseen...ei läheskään kaikki muslimit ole kovin uskovaisia...on olemassa muslimeja jotka ei esim. usko ollenkaan...
Että ei kaikkia muslimeja voi sanoa ihan samoin ajatteleviksi...minä tunnen muslimeja jotka polttavat tupakka...polttavat hacsh ja marihuana...tanssivat ja pitävät hauskaa...eivät siis ole uskovaisia muslimeja...mutta ovat etnisk/kulturella muslimer ------
Mitä sinä Aye täälä taas levittelet valheellisia puolustuspuheita. Ei voi olla muslimi ellei usko:) Muslimi on aika tarkasti määritelty nimitys islamin uskoa tunnustavasta henkilöstä. Sellainen joka ei usko, on ateisti.
Ei seurakuntaan kuuluminen ole merkki muslimina olemisesta, miksi yrität tehdä itsestäsi tyhmemmän kuin oikeasti olet? - aye-serene
Mr.White kirjoitti:
----- minulle on moni muslimi sanonut että rukoilevat silloin kun pystyvät...ja sitten toisekseen...ei läheskään kaikki muslimit ole kovin uskovaisia...on olemassa muslimeja jotka ei esim. usko ollenkaan...
Että ei kaikkia muslimeja voi sanoa ihan samoin ajatteleviksi...minä tunnen muslimeja jotka polttavat tupakka...polttavat hacsh ja marihuana...tanssivat ja pitävät hauskaa...eivät siis ole uskovaisia muslimeja...mutta ovat etnisk/kulturella muslimer ------
Mitä sinä Aye täälä taas levittelet valheellisia puolustuspuheita. Ei voi olla muslimi ellei usko:) Muslimi on aika tarkasti määritelty nimitys islamin uskoa tunnustavasta henkilöstä. Sellainen joka ei usko, on ateisti.
Ei seurakuntaan kuuluminen ole merkki muslimina olemisesta, miksi yrität tehdä itsestäsi tyhmemmän kuin oikeasti olet?...lue ja viisastu...
On olemassa...
...etnisk/kulturell muslim och aktivt troende muslim.
Aktivt troende muslimer är således de som är medlem i samfund eller liknande.
Mindre än hälften av Sveriges etnisk/kulturella muslimer är engagerade i islamska samfund.
Beroende på hur man räknar finns det mellan 250 000 och 400 000 etniska muslimer i Sverige.
Av dessa uppskattas mellan 140 000 och 180 000 vara praktiserande muslimer.
- No osasito lukea?
Hyvää huomenta...
/aye - Musliminainen
Mr.White kirjoitti:
----- minulle on moni muslimi sanonut että rukoilevat silloin kun pystyvät...ja sitten toisekseen...ei läheskään kaikki muslimit ole kovin uskovaisia...on olemassa muslimeja jotka ei esim. usko ollenkaan...
Ei seurakuntaan kuuluminen ole merkki muslimina olemisesta, miksi yrität tehdä itsestäsi tyhmemmän kuin oikeasti olet?On paljon muslimeja, jotka eivät harjoita uskontoaan lainkaan. Jos kysyt heiltä, he sanovat "Juu, olen muslimi" -- mutta "en rukoile, en paastoa.."
Shahadah eli uskontunnustus on islamin ensimmäinen pilari.. mutta rukous erottaa meidät muista, joten jos rukouksen hylkää, voi teko olla kufr eli epäuskoa joka vie pois islamista. Jolloin jotkut muslimeista eivät ole muslimeja sanan varsinaisessa merkityksessä.
"Muslimi on aika tarkasti määritelty nimitys islamin uskoa tunnustavasta henkilöstä."
Olet aivan oikeassa, mutta moni ihminen kyllä sanoo sinulle olevansa muslimi vaikka se ei näkyisi MITENKÄÄN heidän elämässään, tekevät juuri noita ayen mainitsemia asioita.
Sitten on muslimeja, jotka opiskelevat uskontoaan, rukoilevat, paastoavat, käyvät moskeijassa, antavat almuja, varovat sanojaan (eivät puhu pahaa muista)..
Ja kaikkea siltä väliltä.
- maijatuulia
eihän koraanissa käsketä luottamaan mihinkään muuhun kuin koraaniin...
- maijatuulia
Oletko sunni vai shia?
- aye-serene
...ja sieltä linkeistä vieraskirjaani...siellä kerron vähän itsestäni...
Valitan...mutta olen ateisti / pakana. :)
/aye
- maijatuulia
En osaa oikeestaan olla kumpikaan, kun mun mielestä jos koraani on "lopullinen", nin ei siihen voi lisätä mitään!?
- aye-serene
...muslimi?
/aye - maijatuulia
aye-serene kirjoitti:
...muslimi?
/ayeolen
- aye-serene
maijatuulia kirjoitti:
olen
...sunni vai shia? Olet uusi palstalla, oletko synnynnäinen muslimi vai käännynnäinen?
Ai kun olen utelias taas...älä pahastu. :)
/aye - maijatuulia
aye-serene kirjoitti:
...sunni vai shia? Olet uusi palstalla, oletko synnynnäinen muslimi vai käännynnäinen?
Ai kun olen utelias taas...älä pahastu. :)
/ayesunni, tai siis en ainakaan shia, kun mun mielestä koraani on mitä on ja profeetta on kuollut.
- aye-serene
maijatuulia kirjoitti:
sunni, tai siis en ainakaan shia, kun mun mielestä koraani on mitä on ja profeetta on kuollut.
...niinhän se on...Profeetta on kuollut mutta teillä on jäljellä Koraani. :)
Minä tunnen sekä sunneja että shioja...mutta harvoin keskustellaan uskonnoista...he eivät ole erikoisemmin uskovaisia...tavallisia muslimeja vain.
Miten päädyit siihen että Islam on uskontosi?
/aye
- "salafi"
paneutumatta viitteisiisi seuraa vastakysymys...
Miten nuo jotka eivät piittaa sunnasta tai haditheista tekevät rukouspesun tai ylipäätään rukoilevat- aye-serene
...he rukoiluun tarvitse mitään Haditheja? Rukoilla osaa kuka vain heistä...ilman Hadithejakin...ja eikös ne Hadithit keksitty noin 200 vuotta Profeetta Muhammedin kuoleman jälkeen? Niin olen lukenut muilta palstoilta...tiedä sitten miten on...
- maijatuulia
Eiköhän jumalan näe meidän sydämiimme, että pois toi ulkoisiin muotoihin tuijottaminen!
Käyttääks kuka muuten huivia!
Mulla on periaate, että julkisesti pitää olla paidassa hihat ja jalassa pitkät housut tai nilkkahame. On myös mukava vaatetus kuumalla ilmalla, ja kylmälläkin! maijatuulia kirjoitti:
Eiköhän jumalan näe meidän sydämiimme, että pois toi ulkoisiin muotoihin tuijottaminen!
Mulla on periaate, että julkisesti pitää olla paidassa hihat ja jalassa pitkät housut tai nilkkahame. On myös mukava vaatetus kuumalla ilmalla, ja kylmälläkin!pitkälti samoilla linjoilla.
- aye-serene
maijatuulia kirjoitti:
Mulla on periaate, että julkisesti pitää olla paidassa hihat ja jalassa pitkät housut tai nilkkahame. On myös mukava vaatetus kuumalla ilmalla, ja kylmälläkin!...mitä sanot siitä? Mitä merkitsee sana hijab sinulle? Käytätkö sitä vaatetuksena?
/aye - maijatuulia
aye-serene kirjoitti:
...mitä sanot siitä? Mitä merkitsee sana hijab sinulle? Käytätkö sitä vaatetuksena?
/ayePukeudun säädyllisesti. Ei minihametta tai shortseja tai hihattomia paitoja töissä.
Kaupoille mennessä sama juttu. Aina ollut jo lapsuudesta!
Ruokapöyödässä vaatteet pääällä! - aye-serene
maijatuulia kirjoitti:
Pukeudun säädyllisesti. Ei minihametta tai shortseja tai hihattomia paitoja töissä.
Kaupoille mennessä sama juttu. Aina ollut jo lapsuudesta!
Ruokapöyödässä vaatteet pääällä!...kuitenkaan hijabia? Vain muuten säädyllisesti. Ok. Minä pukeudun hippityyliin...sellaiseen vanhaan tyyliin useimmiten. :)
/aye - maijatuulia
aye-serene kirjoitti:
...kuitenkaan hijabia? Vain muuten säädyllisesti. Ok. Minä pukeudun hippityyliin...sellaiseen vanhaan tyyliin useimmiten. :)
/ayepitkä hame, kun se on mukavampikin, ja peittävä vaate, ettei pala nahka!
Ja miksi pitäid olla "alasti", varsinkin, kun meidän ilmasto ei siihen "rohkaise"! - maijatuulia
aye-serene kirjoitti:
...mitä sanot siitä? Mitä merkitsee sana hijab sinulle? Käytätkö sitä vaatetuksena?
/ayeon just tätä
- aye-serene
maijatuulia kirjoitti:
pitkä hame, kun se on mukavampikin, ja peittävä vaate, ettei pala nahka!
Ja miksi pitäid olla "alasti", varsinkin, kun meidän ilmasto ei siihen "rohkaise"!...mitä tarkoitat...kohtuus siis kaikessa. :)
...aion joskus laittaa myöhemmin ehkä tälle palstalle avauksen joka käsittelee musliminaisen vaatetusta...siis sitä hijabia...ja mitä siitä lukee Koraanissa...
/aye - aye-serene
maijatuulia kirjoitti:
on just tätä
...mitäs tarkoitat? Tarkoitatko itsesi peittämistä? Vain kasvot ja kädet näkyviin?
/aye - maijatuulia
aye-serene kirjoitti:
...kuitenkaan hijabia? Vain muuten säädyllisesti. Ok. Minä pukeudun hippityyliin...sellaiseen vanhaan tyyliin useimmiten. :)
/ayehijab on säädyllinen pukeutuminen, miehille ja naisille! Mutta ei jumala (allah) anna lupaa kohdella huonosti (raiskata) naista, joka ei noudata näitä sääntöjä! Eri kulttuureissa säännöt on todella erilaiset, mutta ei niin erilaiset, että oikeuttaisi toisen ihmisen koskemattomuuden loukkaamiseen!
- aye-serene
maijatuulia kirjoitti:
hijab on säädyllinen pukeutuminen, miehille ja naisille! Mutta ei jumala (allah) anna lupaa kohdella huonosti (raiskata) naista, joka ei noudata näitä sääntöjä! Eri kulttuureissa säännöt on todella erilaiset, mutta ei niin erilaiset, että oikeuttaisi toisen ihmisen koskemattomuuden loukkaamiseen!
...mitä tarkoitat...en kysele enempää...pukeutuminenhan on jokaisen oma asia...
Kuitenkin...joskus vielä teen sen avauksen hijabista täällä. :)
/aye - maijatuulia
aye-serene kirjoitti:
...mitäs tarkoitat? Tarkoitatko itsesi peittämistä? Vain kasvot ja kädet näkyviin?
/ayeHijab on säädylistä pukeutumista. Siis asiallista. Ei shortseja tai hihattomia vaatteita töissä, eikä minihameita!
- aye-serene
maijatuulia kirjoitti:
Hijab on säädylistä pukeutumista. Siis asiallista. Ei shortseja tai hihattomia vaatteita töissä, eikä minihameita!
...ymmärrän.
/aye - maiajtuulia
aye-serene kirjoitti:
...ymmärrän.
/ayesäädyllinen pukeutuminen?
- ei ei
maijatuulia kirjoitti:
Mulla on periaate, että julkisesti pitää olla paidassa hihat ja jalassa pitkät housut tai nilkkahame. On myös mukava vaatetus kuumalla ilmalla, ja kylmälläkin!>>Eiköhän jumalan näe meidän sydämiimme, että pois toi ulkoisiin muotoihin tuijottaminen!
Sinua minä haluan varoittaa! Et ymmärrä ollenkaan mitä olet tekemässä. Jos ajattelet tuolla lailla, et voi elää muslimina. Pidät islamia yhtenä uskontona muiden joukossa. Se on lähempänä hulluutta kuin sydämen uskontoa. - aye-serene
maiajtuulia kirjoitti:
säädyllinen pukeutuminen?
...aika rohkeasti...erikoisiin vaatteisiin usein...hippityylisiin...värillisiin...välillä vähän ihoa paljstavaankin...napa näkyy joskus...ja joskus "avara" kaula-aukko puserossa tai leningissä...mutta ei tietenkään liikaa. :) Kohtuus kaikessa...minihamettakin voin pitää...mutta pidän eniten pitkistä hameista ja farkuista...
Minua kun ei uskonto kahlitse...mielestäni pukeutumiseni on kohtalaisen "säädyllistä" kuitenkin...ja tämä mielipiteeni koskee vain minua...joillekkin muille säädylinen pukeutuminen tarkoittaa aivan toista...sehän on kuin maku-asia...
/aye - maijatuulia
mikä on hadithien asema? Koraani piti olla ainoa ohje, miksi hadith?
- aye-serene
...parempia aikoja varten. ;)) Hahhaaa, no jaa...antaa kaikkien kukkien kukkia, niin kauan kun eivät muita vahingoita...
Kiitos kaikille hupaisasta illanvietosta. ;))
/aye Mielenkiintoinen kysymys, aye-serene !
-----
Lainaus erään islamintutkijan määrittelystä:
"Sunna:
profeetta Muhammadin elämäntapa ja sen tarjoama malli kaikille muslimeille. Tieto sunnasta on peräisin haditheista.
Sunna on sitova esikuva muslimeille, ja jokaisen hurskaan muslimin velvollisuus on noudattaa Muhammadin tarjoamaa esikuvaa."
-----
Todellinen muslimi noudattaa Muhammedin elämäntapaa, esimerkiä (sunnaa, joka nousee Hadith-kirjoista). Mikä tarkoittaa sitä että kirja, jota kutsutaan Koraaniksi ei yksin riitä. Joten muhamettilaisten väite siitä että tuo kirja on täydellinen (täydellinen opas) on täyttä pötyä.
Vertailun vuoksi esimerkiksi kristityille (protestantteille, ei katolisille) Raamattu yksin riittää (ei tarvita esimerkiksi 200-luvulla sepitettyjä tarinoita Jeesuksesta).
Olisi todella mielenkiintoista saada esimerkiksi nimimerkiltä Musliminainen Koraaniksi kutsutusta kirjasta kohdat, joissa käsketään noudattaa Hadith-kirjoja (niillä piirtyy esiin se Muhammedin seurattava esikuva), sillä niinhän muslimeiksi itseään nimittävien mukaan tulee tehdä (näin melkeinpä kaikki eri muslimilahkot opettavat?).- aye-serene
...kohtuullinen, en odottele mielipidevastauksia...vaan vastausta joka täytyisi löytyä Koraanista...
/aye
- Karim
...mielestäni pitää olla niin varovainen niiden noudattamisessa (niitä on yli 2 000 000, profeetalla olisi ollut aika kiire puhua kaikkia, eli varmasti paljon vääriä joukossa), että noudattaa ainoastaan niitä joiden ei näe olevan ristiriidassa Koraanin kanssa ja jopa ehkä äärimmäisessä varovaisuudessa ainoastaan niitä joihin näkee Koraaninkin ottavan kantaa tavalla tai toisella.
Helpompaa näin maallikolle mielestäni olisi siis pyrkiä elämään "hyvää elämää" maalaisjärjellä niin että hadithien takia ei mitenkään voisi aiheuttaa harmia tai vahinkoa muille eikä itselleen, silloin voisi olla varsin varma että noudattaa niitä oikein.
Elis siis tyyliin noudata käskyjä kuten "älä vahingoita syyttömiä tai heidän omaisuuttaan edes sodassakaan", tai että "muslimeiden kanssa rauhansopimuksen omaavan tappamisesta ei muslimi tule edes haistamaan paratiisia", tai että "sinulla on oikeus kieltäytyä isäsi valitsemasta miehestä", tai että "valitkaa johtaja itsellenne vaaleilla" ja "naisella oikeus tehdä mikä tahansa pitävä sopimus" (kolme viimeistä on jo helppo perustella yksinään Koraanin kohdalla "uskonnossa ei ole pakkoa").
Älä noudata sellaisia kuten kivitykseen (miksi se olisi muuten mainittu Koraanissa 100 raipaniskulla?) tai Islamin hylänneiden tappamiseen ("Joka on tappanut yhdenkin ihmisen, on kuin olisi tappanut kaikki maailman ihmiset") käskeviä haditheja. Ne ovat, jos edes ovat oikeita (200 vuodessa myös Raamattu korruptoitui), olleet korkeintaan aikansa tilapäisiä ratkaisuja aikana jolloin Islam oli pieni ja helposti haavoittuva, ja jolloin ulkopuoliset juonittelijat yrittivät pyrkiä tuhoamaan sen. Nykyään se tuskin onnistuisi mitenkään. - "salafi"
Lopussa vähän enkkua ja Koraanin kohdat en ehdi suomentaa. Anteeksi kielikukkaset ym kömmähdykset. Alla linkki niille jotka haluaa lukea alkuperäisen tekstin.
Hadith tarkoittaa Muhammadin (saas) sanoja, tekoja, hyväksyntää tai ominaisuuksia.
Hadith voi joko vahvistaa asioita jotka on mainittu Koraanissa, kuten rukous, almuvero jne. tai se saattaa kertoa yksityiskohtia asioista jotka on mainittu Koraanissa yleisesti, kuten kuinka monta kumarrusta (rak'ah) mikäkin rukous on, pyhiinvaelluksen yksityiskohdat jne. Se saattaa myös selittää sääntöjä joita ei ole mainittu Koraanissa, kuten kielto avioitua naisen ja hänen tätinsä kanssa yhtä aikaa.
Allaah lähetti Koraanin Lähettiläälleen Muhammadille (saas) ja määräsi hänet selittämään sen ihmisille, kuten Hän sanoi (käännös merkityksestä eng) :
“And We have also sent down unto you (O Muhammad) the Dhikr [reminder and the advice (i.e. the Qur’aan)], that you may explain clearly to men what is sent down to them, and that they may give thought”
[al-Nahl 16:44]
Lähettilään (saas) hadith on ilmestys (wahy) hänen Herraltaan. Allaah sanoo (käännös merkityksestä eng)
“Your companion (Muhammad) has neither gone astray nor has erred.
Nor does he speak of (his own) desire.
It is only a Revelation revealed”
[al-Najm 53:2-4]
Allaah lähetti Lähettiläänsä Muhammadin (saas) kutsumaan ihmiskuntaa palvomaan Allaahia yksin ja epäuskomaan muihin (jumaliin) kuin Häneen, ja (Hän lähetti hänet) tuomaan ilosanomaa Paratiisista ja varoittamaan Helvetistä:
“O Prophet (Muhammad)! Verily, We have sent you as witness, and a bearer of glad tidings, and a warner,
And as one who invites to Allaah [Islamic Monotheism, i.e. to worship none but Allaah (Alone)] by His Leave, and as a lamp spreading light (through your instructions from the Qur’aan and the Sunnah the legal ways of the Prophet)
[al-Ahzaab 33:45-46 – interpretation of the meaning]
Lähettiläs (saas) Oli huolissaan kansakunnastaan; hän kertoi kaiken hyvän mistä tiesi ja varoitti kaikkea pahaa vastaan mistä tiesi:
“Verily, there has come unto you a Messenger (Muhammad) from amongst yourselves. It grieves him that you should receive any injury or difficulty. He (Muhammad) is anxious over you; for the believers (he is) full of pity, kind, and merciful”
[al-Tawbah 9:128 – interpretation of the meaning]
Jokainen profeetta lähetettiin omalle kansalleen mutta Allaah lähetti Lähettiläänsä Muhammadin (saas) koko ihmiskunnalle:
“And We have sent you (O Muhammad) not but as a mercy for the ‘Aalameen (mankind, jinn and all that exists)”
[al-Anbiyaa’ 21:101 – interpretation of the meaning]
Koska Lähettiläs (saas) välitti ilmestyksen joka lähetettiin hänelle Hänen Herraltaan, on pakollista totella häntä. Todellakin, tottelevaisuus häntä kohtaan on Allaahin tottelemista:
“He who obeys the Messenger (Muhammad), has indeed obeyed Allaah”
[al-Nisaa’ 4:80 – interpretation of the meaning]
Allaahin ja Hänen Lähettiläänsä totteleminen on tie pelasukseen ja voittoon, ja onneen tässä maailmassa ja Tuonpuoleisessa:
“And whosoever obeys Allaah and His Messenger, he has indeed achieved a great achievement (i.e. he will be saved from the Hell‑fire and will be admitted to Paradise)”
[al-Ahzaab 33:71 – interpretation of the meaning]
Näin ollen ihmisten täytyy totella Allaahia ja Hänen Lähettilästään, koska siinä on ihmisten menestys ja pelastus:
“And obey Allaah and the Messenger (Muhammad) that you may obtain mercy”
[Aal ‘Imraan 3:132 – interpretation of the meaning]
Joka on tottelematon Allaahia ja Hänen Lähettilästään kohtaan vahingoittaa vain itseään, Allaahia hän ei vahingoita hiukkaakaan:
“And whosoever disobeys Allaah and His Messenger (Muhammad), and transgresses His limits, He will cast him into the Fire, to abide therein; and he shall have a disgraceful torment”
[al-Nisaa’ 4:14 – interpretation of the meaning]
Kun Allaah ja Hänen Lähettiläänsä ovat päättäneet jonkin asian kenelläkään ei ole oikeutta valita totteleeko vai ei; pikemminkin pitää totella ja uskoa totuuteen:
“It is not for a believer, man or woman, when Allaah and His Messenger have decreed a matter that they should have any option in their decision. And whoever disobeys Allaah and His Messenger, he has indeed strayed into a plain error
[al-Ahzaab 33:36 – interpretation of the meaning]
Henkilön usko ei ole täydellinen ennenkuin hän rakastaa Allaahia ja Hänen Lähettilsätään, ja rakkaus edellyttää tottelevaisuutta. Joka haluaa Allaahin rakastavan häntä ja antavan hänelle syntinsä anteeksi täytyy seurata Lähettilästä (saas):
“Say (O Muhammad to mankind): ‘If you (really) love Allaah, then follow me (i.e. accept Islamic Monotheism, follow the Qur’aan and the Sunnah), Allaah will love you and forgive you your sins. And Allaah is Oft-Forgiving, Most Merciful’”
[Aal ‘Imraan 3:31 – interpretation of the meaning]
Rakkaus Lähettilääseen (saas) ei ole ainoastaan sanoja joita toistetaan, vaan se on uskonasia ja elämäntapa, eli hänen käskyjensä tottelemista, uskomista siihen mitä hän meille kertoo, kieltämiensä asioiden välttämistä ja Allaahin palvomista tavoilla jotka hän kuvasi.
Kun Allaah oli täydellistänyt tämän uskonnon ja Lhettiläs oli välittänyt Herransa viestin Allaah otti hänet luokseen. Lähettiläs (saas) jätti tämän ummah (kansakunnan) selvillä todisteilla, joissa ei ole epäselvyyttä. Joka ne hylkää on tuomittu:
“This day, those who disbelieved have given up all hope of your religion; so fear them not, but fear Me. This day, I have perfected your religion for you, completed My Favour upon you, and have chosen for you Islam as your religion”
[al-Maa'idah 5:3 – interpretation of the meaning]
Allaahin armosta sahaabah (Lähettilään (saas) seuralaiset)(ra) säilyttivät Lähettilään (saas) ahadith (monikko sanasta hadith) sitten oikeamieliset salafit jotka tulivat heidän jälkeensä kokosivat ne kirjoihin jotka tunnetaan Sihaan (Saheehs), Sunan ja Musnads. Luotettavin niistä on Saheeh al-Bukhaari, Saheeh Muslim, neljä Sunan ja Imaam Ahmadin Musnad ja Imaam Maalikin Muwatta' jne.
Allaah has perfected this religion. The Messenger (peace and blessings of Allaah be upon him) did not know of anything good but he taught it to his ummah, and he did not know of anything evil but he warned them against it. So whoever introduces anything into the religion, of bid’ah (innovation) or myths, such as praying to the dead or circumambulating (tawaaf) their tombs, or praying to the jinn and awliya’ (“saints”), and other things that have not been prescribed by Allaah and His Messenger, all of that is to be rejected and not accepted, as the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “Whoever innovates something in this matter of ours (Islam) that is not a part of it will have it rejected.” (Narrated by Muslim, 1718)
From Usool al-Deen al-Islami, by Shaykh Muhammad ibn Ibraaheem al-Tuwayjri (www.islam-qa.com)
http://63.175.194.25/index.php?ln=eng&ds=qa&lv=browse&QR=13206&dgn=4- aye-serene
...hienosta kirjoituksesta...
Kysyisin edelleenkin että...
...Hadith (suullinen) ja Sunna (teko/toiminta) tehtiin kauan Profeetta Muhammedin kuoleman jälkeen...
Hadith
Berättelse om Profeten Muhammeds uttalanden, berättelse, händelser och handlingar.
Sunnah
Profeten Muhammads, traditioner, handlingar och yttranden; hävd; föredöme; regel, norm
Koraanissahan sanotaan että ei ole muuta kuin Koraani...ei ennen sitä eikä jälkeen...vain Koraani...
"Vissa människor upprätthåller meningslös Hadith för att avleda andra från Guds väg. (31:6)"
On sellaisiakin, jotka Koraanin vaihtavat joutaviin taruihin eksyttääkseen ihmiset Jumalan tieltä, vaikka heillä ei ole mitään tietoa, ja tehdäkseen pilaa Viisauden Kirjan jakeista. He ovat niitä, joita kohtaa häpeällinen rangaistus.
Tällainen oli käskymme, kun lähetimme ennen sinua sanamme julistajia, ja sinun suhteesi eivät käskymme muutu.
Näin on Jumala menetellyt ennen muinoin, etkä tule havaitsemaan Hänen tapojensa muuttuneen.
Sellainen on Jumalan käsky, jota on todella noudatettu jo aikaisemminkin, etkä sinä ole löytävä Jumalan käskyä toiseksi muuttuneena.
- Koraanin pitää riittää...jos Koraani on täydellinen ei tarvitse muuta...jos taas tarvitaan muuta Koraanin lisäksi, ei Koraani olekkaan täydellinen...
- Ja jos sanotaan että Koraani on Jumalan sana jonka Profet Muhammed sai...ok...mutta Hadith ei ole Jumalan sana...Hadith on joidenkin miesten sanoja...sanoja jotka he väittää oleva Profeetta Muhammedin...tehdäksen Islamista sellaisen kuin he halusivat...
mvh/aye - Musliminainen
aye-serene kirjoitti:
...hienosta kirjoituksesta...
Kysyisin edelleenkin että...
...Hadith (suullinen) ja Sunna (teko/toiminta) tehtiin kauan Profeetta Muhammedin kuoleman jälkeen...
Hadith
Berättelse om Profeten Muhammeds uttalanden, berättelse, händelser och handlingar.
Sunnah
Profeten Muhammads, traditioner, handlingar och yttranden; hävd; föredöme; regel, norm
Koraanissahan sanotaan että ei ole muuta kuin Koraani...ei ennen sitä eikä jälkeen...vain Koraani...
- Koraanin pitää riittää...jos Koraani on täydellinen ei tarvitse muuta...jos taas tarvitaan muuta Koraanin lisäksi, ei Koraani olekkaan täydellinen...
- Ja jos sanotaan että Koraani on Jumalan sana jonka Profet Muhammed sai...ok...mutta Hadith ei ole Jumalan sana...Hadith on joidenkin miesten sanoja...sanoja jotka he väittää oleva Profeetta Muhammedin...tehdäksen Islamista sellaisen kuin he halusivat...
mvh/ayeHadithit antavat lisäselvitystä, mutta eivät muuta Koraania. Koraani on ensisijainen tiedonlähde, hadithit tulevat sen jälkeen.
Jos hadith kumoaa Koraania, niin on syytä epäillä sen aitoutta.
Kysymyksiisi vastaa seuraava kirjanen:
The Status of Sunnah in Islaam
http://www.al-ibaanah.com/ebooks.php?EID=48
Toivottavasti jaksat lukea, se selventää asiaa.
Ketjusta on poistettu 21 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 935337
- 564151
- 252249
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s282098Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161825- 151474
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹331302Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗201118- 211010
T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest431001