Elämäntilanne on muuttunut. Perustin osakeyhtiön muutama vuosi sitten, kun vähimmäispääomavaatimus poistui, firmasta piti tulla hieno verkkokappayritys. No, homma ei edennyt juuri millään tavalla, koska sairastuin. Nordea kuitenkin halusi joka kuukausi yrityksen tilimaksua parikymppiä.
11 kuukautta nordea kävi käytännössä lompakollani ennen kuin lakkautin tilit. Kirjanpitäjä sanoi että olisi ehkä viisainta, jos en sijoita rahaa yritykseen, antaa omistajana tappion suuruinen pääomalaina yritykselle. Nyt firma on ollut toimimaton useamman vuoden. Kaupparekisterissä se on. Mitäs tälle tekisi?
Työtön ei siis ilmeisesti saa omistaa osakkeita. Mitenköhän asuntoni, omistan osakkeen, olen jopa taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja. Entä paikallinen jousiammuntaseura, olen sielläkin hallituksen puheenjohtaja, olen myös erään toisen yhdistyksen hallituksen puheenjohtaja, yhdistys on vakavarainen ja taseen loppusumma on yli miljoona euroa. Pitääkö minun jättää nämäkin nyt pois? Entä poliittinen puolue, olen sekaantunut siihenkin, olen varapuheenjohtaja paikallisyhdistyksessä, nimenkirjoitusoikeutettu sielläkin. Ja seurakunta, pitääkö sieltäkin erota ja kunnallispolitiikassa olen parissakin lautakunnassa, eroanko sieltäkin?
Yhdestäkään yllämainituista en saa minkäänlaista palkkaa, kunta maksaa kokouspalkkioita vuodessa n 200 euroa, tuo iso yhdistys maksaa kilometrikorvauksia, kun joudun ajamaan viikoittain n 40 km heidän piikkiinsä, työttömänä kun on aikaa. Osakeyhtiö täytyy ajaa konkurssiin, kun se on velkaa, muutenhan se olisi vain selvitysmenettely ennen lakkautusta. No, lopputulos on sama.
Pitääkö tosiaan työttömän karsia kaikki mahdolliset aktiviteetit pois, olla vaan ja möllöttää. Toki minä aktiivisena ihmisenä varmasti löytäisin työpaikan, mutta koska olen ns yhteiskunnallinen vaikuttaja, työpaikka vaikeuttaisi kovasti yhteiskunnallisia tehtäviä.
Mitä työtön saa tehdä ja mitä ei?
6
70
Vastaukset
- AnonyymiUUSI
En ymmärrä miksi roikut kiinni siinä firmassasi?
Itse laitoin oman firmani pöytälaatikkoon mutta tilanne on eri, firmassani on omaisuutta jota voin hyödyntää joten selvitysmenettelyssä pesänselvittäjä veisi vain päältä palkkion ja toteaisi että varoja on jotka jaetaan osakkaille ja päälle mätkäistään verot.
Sulla taasen on tilanne jossa voi vaikka myydä firmasi muutamalla satasella eteenpäin. - AnonyymiUUSI
Täällähän ne parhaat asiantuntijat on neuvomassa, niitten ohjeilla kun teet niin hyvin menee
- AnonyymiUUSI
Luottamustoimia saa olla kunhan ne ei estä kokopäivätyön vastaanottamista. Virkailijasta riippuen voit joskus joutua tekemään selvityksen niihin käyteytävästä ajasta ja saaduista korvauksista. Selvityksen ajan tuet on tauolla mutta jatkuvat normaalisti kun sinut on todettu "syyttömäksi". Vaikka kaikki aktiivisuus katsotaan joskus työkkärissä esteeksi, niin en silti suosittele jättäytymään tylsäksi oloneuvokseksi. Jos on tottunut hoitamaan asioita, niin kyllä selviää virkailijoistakin tavalla tai toisella.
- AnonyymiUUSI
Asunnon saa omistaa ja osakkeita. Mutta niistä pitää ilmoittaa. Perinnöt ei vaikuta. Lähinnä osingot. Asumistukeahan et saa omistusasuntoon. Säästötkin vaikuttaa asumistukeen. Kiitos hallituksemme. Luottamustoimia saa olla, mutta nuo pitää kysyä Työllisyyspalveluista, koska vapaaehtoistoimintakin on vähän kyseenalaista. Kannattaa muistaa, että kysseessä nuori organisaatio, joten virkailijan mielipiteellä on iso vaikutus.
- AnonyymiUUSI
Mistään omistuksista ei pidä ilmoittaa. Sosiaalitukien jakeminen on eri asia.
- AnonyymiUUSI
Työttömällä ei ole mitään rajoituksia omistamisen ja luottamustehtävien hoitamisessa. Omistaja ei ole työssä, eikä yrittäjä ja hallitustyöskentely on luottamustehtävä ei työ.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1824200
- 331538
Minulta loppuu aika
Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi401470Syvälliset keskustelut
Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen211433Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi
mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,171332- 1071259
Kyllähän tämä vähän kirpaisee
Mutta oman sisäisen rauhan vuoksi jätän sinut nyt historiaan. Todennäköisesti olet jo sinäkin mennyt eteenpäin. Olipah381167Moi, nainen
Tunnustan, olen heikkona sun hymyyn, ja sekään ei auta yhtään, että sulla on täydellinen nenä. Joten ensi kerralla, kun301160- 121067
Sulla on uskomaton luonne
Saat minut hetkessä iloiseksi, tai sanotaan nyt niin, että ajatus sinusta saa sydämeni hyppimään riemusta. En vain saa s441018