Oikeest... kaikki nämä joka paikassa liikkuvat stererotypiat psykiatriasta...

Anonyymi-ap

NE NOSTAVAT IHMISTEN KYNNYSTÄ HAKEA HOITOON TAI PUHUA TUNTEISTAAN SUORAAN! Pelotellaan että "sut viedään suljetulle" ja "sul määrätään pakko lääkitys"... siis, eiköhän jokaisella meillä ole välillä aika "skitsoja" pelkoja ja ajatuksia. Mutta, paraneeko ne pelot sillä että jengi vaikenee niistä?

Minä voin suoraan sanoa että KETÄÄN ei viedä suljetulle tai määrätä pakko hoitoon "vain koska on pakkoajatuksia!" Ei varsinkaan sellaisia jotka tietävät niiden olevan pakkoajatuksia! Ja joo... siis onhan se tietenkin inhimillistä että jännittää hakea apua, mutta parantaako asiaa tosiaankaan nämä negatiiviset stereotypiat psykiatriasta?

Muista: KAIKILLA on pakkoajatuksia eikä se ole syy lääkitykseen tai suljetulle joutumiseen! Ne psykiatrialla oikeest myös osaa antaa hyviä neuvoja mielen hallintaan ja tuollaisiin. Siis, kelaa... ne ovat ALANSA AMMATTILAISIA! Sitäpaitsi... psykiatrialla tosiaankin mennään potilaan ehdoilla!

48

268

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Siis... meillä Suomen kansalaisilla ON ETU OIKEUS näihin mielenterveys palveluihin... psykologit ei tunne käsitettä "Hullu"... ja mitä tarkoittaa "hullu"? Sana "hullu" on sivistymättömän ja tunne kylmän ihmisen käyttämä heitto jolla halutaan vain gaslightata toista ja saada toinen alistettua...

Työssä käyvät maksavat VEROJA jotta meillä olis näitä palveluita! Siis... me Suomalaiset oomme oikeest blessattui!

• Anonyymi

Ja henkilö joka haukkuu toista "hulluksi"... sellainen ihminen EI HALUA SINUN PARANTUVAN EIKÄ HALUA SINUN ONNISTUVAN ELÄMÄSSÄSI! Kannattaako kuunnella netissä vastaan tulevia kauhutarinoita ja kannattaako niitä uskoa? Lisäksi... kannattaako kuunnella pelkojasi "vain koska ovat pelkoja"? Kyllä minullakin on omat pelkoni... JOKAISELLA on ja joo joskus ne voi lisää kynnystä tosiaankin hakee apuu!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja henkilö joka haukkuu toista "hulluksi"... sellainen ihminen EI HALUA SINUN PARANTUVAN EIKÄ HALUA SINUN ONNISTUVAN ELÄMÄSSÄSI! Kannattaako kuunnella netissä vastaan tulevia kauhutarinoita ja kannattaako niitä uskoa? Lisäksi... kannattaako kuunnella pelkojasi "vain koska ovat pelkoja"? Kyllä minullakin on omat pelkoni... JOKAISELLA on ja joo joskus ne voi lisää kynnystä tosiaankin hakee apuu!

Yksi tarina

https://keskustelu.suomi24.fi/t/17774934/pakkohoitoon-suomessa-tosi-tarina------video

• Anonyymi

Minun kokemukseni perusteella sanon että psykiatrit tekevät omaa työtään, enkä usko että he äkikseltään luokittelisivat sinua " hulluksi"
      Näissä ketjuissa on järkyttäviä tekstejä.Sairaat,katkerat ihmiset tuovat uskomattomia juttujaan.Käytä niihin nähden omaa ymmärrystäsi.
      Usko mieluummin Jeesukseen.

• Anonyymi

Lisään vielä:Olen tehnyt julkisella töitä 40 vuotta.Siitä 30 vuotta lääkkeen alaisena.Jeesus on auttanut.Psykiatrit ovat auttaneet.Lääkkeet ovat auttaneet.Sama lääke,samansuurisena on ollut koko ajan.Ei sivuoireita.Ainoastaan heti alussa koin että en tajunnut salamannopeasti television tekstejä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lisään vielä:Olen tehnyt julkisella töitä 40 vuotta.Siitä 30 vuotta lääkkeen alaisena.Jeesus on auttanut.Psykiatrit ovat auttaneet.Lääkkeet ovat auttaneet.Sama lääke,samansuurisena on ollut koko ajan.Ei sivuoireita.Ainoastaan heti alussa koin että en tajunnut salamannopeasti television tekstejä.

Jeesus voi toimia monelle totta se on! Olen mieltä että oma ymmärrys pitää olla avain asemassa! Ilman omaa ymmärrystä ihminen ei kenties koskaan ymmärtäisi että NYT TARVII APUA! Itse ainakin oman ymmärryksen voimalla tosiaankin huomasin että minua oltiin muutettu suuntaan mihin minun ei kuulunut edes muuttua... olin normaalia stressaantuneempi, olin koko ajan sisällä yksin, kiinnostus urheiluun lakkasi enkä luottanut itseeni niin kuin ennen!

Paras ja tehokkain lääke on se että tekee itse, osaa itse hakea apua, osaa itse hallita mielensä! Lääkkeet eivät tuo menetettyä itsetuntoasi takaisin EI... sen tuo takaisin se että vahvistat itseäsi omilla ehdoillasi! Jos et itse hallitse mieltäsi, niin kuka niitä sitten hallitsee?

• Anonyymi

Olipa aloitus ihan hieno mainospuhe. Voi kun se olisikin totta, vaan kun ei ole. Ihmisiä kohdellaan hyvin eri tavalla. Ja vaikka kuinka väitettäisiin, että psykiatriassa toimivien piirissä ei olisi ennakkoasenteellisuutta, niin se ei todellakaan pidä paikkaansa. Yksiä asioita noin yli 20 vuotta kokemuksia saaneena tiedän, että priorisointi, kategorisointi ja diagnosointi, kaikkine medikalisaatioineen on erittäin suuressa keskiössä.

Tietyn diagnoosin ja sosioekonomisen taustan omaaville se "hoito" on pääasiallisesti lääkitykset.

Meno, tai oikeammin asenteet ja potilaiden kohtelu ei ole muuttunut olennaisesti noin 30 vuoteen.

• Anonyymi

Kemiallisissa lääkkeissä ei oo mitään henkistä! Minun lääkkeitäni ovat mäkikuisma, meditaatio, mindfulness, rukoilu, itsetutkiskelu ja puhuminen... jotkut toki selittävät että "lääkärien määrämät psyyke lääkkeet ovat ainoa vaihtoehto" joka on vale! Ihminen voi parantua täysin ilman mitään kemiallisia pillereitä... auttaako oikeasti pillereiden vetäminen ihmistä eheytymään täysin omaksi itsekseen? Ei... pillerit estävät ihmisten ajatusten ja tunteiden juoksua normaalisti eikä se opeta ihmiselle sitä että antaa ajatusten tulla ja mennä sellaisinaan hengityksen mukana! Ja mitä sitten? No sitä sitten että jotkut tosiaan joutuu koko ikänsä vetää mieliala lääkkeitä. Lääkkeet ovat eskapismi työkaluja! Paras lääke mieliala häiriöihin on kohdata ne sellaisenaan, ei tietenkään yksin... vaan että tosiaankin kertoo tunteistaan ammattilaiselle, itse käyn myös Aa kerhossa jossa kuulee monia näkökantoja!

Asian ymmärtävät psykologit ja lääkärit EIVÄT määräile lääkkeitä kovinkaan helposti...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kemiallisissa lääkkeissä ei oo mitään henkistä! Minun lääkkeitäni ovat mäkikuisma, meditaatio, mindfulness, rukoilu, itsetutkiskelu ja puhuminen... jotkut toki selittävät että "lääkärien määrämät psyyke lääkkeet ovat ainoa vaihtoehto" joka on vale! Ihminen voi parantua täysin ilman mitään kemiallisia pillereitä... auttaako oikeasti pillereiden vetäminen ihmistä eheytymään täysin omaksi itsekseen? Ei... pillerit estävät ihmisten ajatusten ja tunteiden juoksua normaalisti eikä se opeta ihmiselle sitä että antaa ajatusten tulla ja mennä sellaisinaan hengityksen mukana! Ja mitä sitten? No sitä sitten että jotkut tosiaan joutuu koko ikänsä vetää mieliala lääkkeitä. Lääkkeet ovat eskapismi työkaluja! Paras lääke mieliala häiriöihin on kohdata ne sellaisenaan, ei tietenkään yksin... vaan että tosiaankin kertoo tunteistaan ammattilaiselle, itse käyn myös Aa kerhossa jossa kuulee monia näkökantoja!

Asian ymmärtävät psykologit ja lääkärit EIVÄT määräile lääkkeitä kovinkaan helposti...

Ei lääkkeissä ole henkistä- Henkistä on uskoa Jeesukseen Kristukseen ja Raamattuun Jumalan sanana. Kun toteuttaa sitä elämässään, niin saa kokea Jumalan johdatusta.
        Nämä terveydelliset asiat on sitten erikseen. On ihmisiä, kuten minä,joka olen saanut ylimääräisen herkkyyteni vuoksi kärsiä koko ikäni. Silloin siinä voi apuna olla lääkkeetkin.

• Anonyymi

Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa.

Mitähän tapahtuisi, jos viettäisit seuraavat kaksikymmentävuotta objektiivisesti tutkien mitä kaikkea mielenterveyteen ja sen hoitoon kuuluu muilla ihmisillä kuin sinulla?

Mitä luulisit että oppisit?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei lääkkeissä ole henkistä- Henkistä on uskoa Jeesukseen Kristukseen ja Raamattuun Jumalan sanana. Kun toteuttaa sitä elämässään, niin saa kokea Jumalan johdatusta.
        Nämä terveydelliset asiat on sitten erikseen. On ihmisiä, kuten minä,joka olen saanut ylimääräisen herkkyyteni vuoksi kärsiä koko ikäni. Silloin siinä voi apuna olla lääkkeetkin.

Joo, raamatussa on hyviä oppeja hei! :) Johdatusta jokainen aina välillä tardee! Jotkut saa johdatusta muilta ihmisiltä ja jotkut taas jumalalta! Onko herkkyys koskaan "ylimääräistä"? Vai onko se luonnollinen minäsi? Erityis herkät ihmiset joutuvat tekemään muita enemmän töitä jotta pystyy pitämään suhtkoht rennon elämän ja tarvii apua ja tosiaankin johdatusta jotta pärjäisi ja jaksaisi elämässä... Mielestäni herkkyys ei oo heikkous, vaan se on voimavara!

Lääkkeisiin kun tullaan, niin se tosiaankin turruttaa ihmisen luontaista herkkyttä! En minäkään täysin ilman luonnon lääkitystä oo pärjännyt... tietenkin meillä kaikilla on rajoitteemme ja ei me voida oottaa itseltämme tietenkään liikoja! Se tässä on se mun pointti ja suureen ääneen ihmettelenkin että minkä takia ihmisille ei määrätä luonnon lääkityksiä esim, sellaista joka ei kuormita elimistöä? Voi mielenterveytensä parantaa niinkin että ei kuormita kehoaan!

Kun siellä on aivan varmasti mielenterveys alalla ammattilaisia jotka puoltavat luonnollisia tapoja hoitaa mielenterveyttä koska moni mielenterveys alan ammattilainenkin kenties käyttää näitä metodeja! :)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitähän tapahtuisi, jos viettäisit seuraavat kaksikymmentävuotta objektiivisesti tutkien mitä kaikkea mielenterveyteen ja sen hoitoon kuuluu muilla ihmisillä kuin sinulla?

Olen kuullut monenlaisia erilaisia yksilöitä ja heidän eheytymis prosesseja!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen kuullut monenlaisia erilaisia yksilöitä ja heidän eheytymis prosesseja!

Eli et ymmärrä sitä, että netti on niin iso paikka, että siellä on ihmisiä joilla on about kaksi kertaa enemmän, tietoa, taitoa ja kokemusta kuin sinulla ja kuvittelet että pystyt saavuttamaan sen saman mielenterveyden substanssiosaamisen ilman että otat asiosta mitään selvää?

Ei tule tapahtumaan, ellet muuta asennettasi objektiiviseksi. Kas kun kaikki ei edes eheydy inttämällä lääkkeistä tai niiden sivusta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joo, raamatussa on hyviä oppeja hei! :) Johdatusta jokainen aina välillä tardee! Jotkut saa johdatusta muilta ihmisiltä ja jotkut taas jumalalta! Onko herkkyys koskaan "ylimääräistä"? Vai onko se luonnollinen minäsi? Erityis herkät ihmiset joutuvat tekemään muita enemmän töitä jotta pystyy pitämään suhtkoht rennon elämän ja tarvii apua ja tosiaankin johdatusta jotta pärjäisi ja jaksaisi elämässä... Mielestäni herkkyys ei oo heikkous, vaan se on voimavara!

Lääkkeisiin kun tullaan, niin se tosiaankin turruttaa ihmisen luontaista herkkyttä! En minäkään täysin ilman luonnon lääkitystä oo pärjännyt... tietenkin meillä kaikilla on rajoitteemme ja ei me voida oottaa itseltämme tietenkään liikoja! Se tässä on se mun pointti ja suureen ääneen ihmettelenkin että minkä takia ihmisille ei määrätä luonnon lääkityksiä esim, sellaista joka ei kuormita elimistöä? Voi mielenterveytensä parantaa niinkin että ei kuormita kehoaan!

Kun siellä on aivan varmasti mielenterveys alalla ammattilaisia jotka puoltavat luonnollisia tapoja hoitaa mielenterveyttä koska moni mielenterveys alan ammattilainenkin kenties käyttää näitä metodeja! :)

Minun ylimääräinen herkkyyteni johtuu perinnöllisyydestä.Äiti sairastui psyykkisesti kun minä synnyin.Kaksi sisaruksistani sairastuivat aikuisiässä.. Olin hylätty,kahdessa eri kasvatuskodissa.Suunnittelin itsemurhaa 11-vuotoaana.Jumalalla oli kova työ opettaa, että ongelmia ei ratkaista itsemurhallaNyt olen eläkkeellä.Onnellinen Jeesuksessa.Toki hän voi vahvistaa minut ylimääräisestä herkkyydestäni.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Opin enemmän tutkien Jumalan Sanaa.Kaikki viisaus on Jeesuksessa

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minun ylimääräinen herkkyyteni johtuu perinnöllisyydestä.Äiti sairastui psyykkisesti kun minä synnyin.Kaksi sisaruksistani sairastuivat aikuisiässä.. Olin hylätty,kahdessa eri kasvatuskodissa.Suunnittelin itsemurhaa 11-vuotoaana.Jumalalla oli kova työ opettaa, että ongelmia ei ratkaista itsemurhallaNyt olen eläkkeellä.Onnellinen Jeesuksessa.Toki hän voi vahvistaa minut ylimääräisestä herkkyydestäni.

Herkkyys ei ole ylimääräistä... ihminen joka on herkempi erottaa luonnottomat asiat ja oireilee niistä muita vahvemmin eli asioista joita meidän ei edes pitäisi kokea! Jos ihminen on kohdannut elämänsä aikana paljon esim manipulaatiota, niin pitäisikö ihmisen muka vain tottua siihen että häntä manipuloidaan, pitääkö ihmisen luopua herkkyydestään jotta jotenkin "kestäisi paremmin" sen että häntä kenties kohdellaan väärin? Pitäisikö ihmisen luopua jostain omastaan vain sen takia jotta "häntä ei pidettäisi heikkona"? Kannattaako mulkuille antaa periksi?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eli et ymmärrä sitä, että netti on niin iso paikka, että siellä on ihmisiä joilla on about kaksi kertaa enemmän, tietoa, taitoa ja kokemusta kuin sinulla ja kuvittelet että pystyt saavuttamaan sen saman mielenterveyden substanssiosaamisen ilman että otat asiosta mitään selvää?

Ei tule tapahtumaan, ellet muuta asennettasi objektiiviseksi. Kas kun kaikki ei edes eheydy inttämällä lääkkeistä tai niiden sivusta.

Netti on iso paikka ja olen vain yksi osa tätä suurta ihmis kollektiivia... ja vaikka siellä on monia eri ihmisiä ei tee muiden kokemuksista yhtään sen validimpia kuin mun kokemuksistani! :) Kyllä olen paljon ottanut jutuista selvää! Ja tiedän että täällä onlinessa pyörii paljon näitä kauhu tarinoita psykiatriasta... mutta, tekeekö se siitä universaalia totuutta vain koska se on kauhutarina? Itse ainakin olen kuullut juuri että potilaan ehdoilla siel mennää! :) Tulihan mulle joo vastaan sellainen "Miksi sulla ei oo lääkitystä" ukkeli siel. Se on jokaisen oma asia ottaako lääkkeet vai ei ja TÄMÄ on mun pointti, ketään ei voi pakottaa lääkintään eikä mihinkään hoitoon mihin se ei halua varsinkaan jos ihminen tulee toimeen itsensä kanssa edes kohtuullisen hyvin!

"muuta asennetta objektiiviseksi" ja "kas kun kaikki ei edes eheydy inttämällä lääkkeistä tai niiden sivusta". Hmm... Muuttaa asennetta mihin? Ja ystävä hyvä... kyllä minä muutakin teen kuin pelkästään öyhötän täällä onlinessa lääkkeistä ja luonnollisista itse hoito jutuista, joka päivä teen kävely lenkkejä, käytän lemmikkiäni ulkona, näen ihmisiä, yritän pitää sosiaalista elämää yllä. Joka päivä myös toteutan terveellisen elämän rutiineja, joka päivä otan näitä itse hoito juttujani käytäntöön + puhun Aa kerhossa tai psykiatrialla tosiaankin!

Jos joku pitää mua turhan turisijana, niin selkee... valitettavasti en voi muuttaa muita koska en ole jumala mutta minä tiedän mistä puhun!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Netti on iso paikka ja olen vain yksi osa tätä suurta ihmis kollektiivia... ja vaikka siellä on monia eri ihmisiä ei tee muiden kokemuksista yhtään sen validimpia kuin mun kokemuksistani! :) Kyllä olen paljon ottanut jutuista selvää! Ja tiedän että täällä onlinessa pyörii paljon näitä kauhu tarinoita psykiatriasta... mutta, tekeekö se siitä universaalia totuutta vain koska se on kauhutarina? Itse ainakin olen kuullut juuri että potilaan ehdoilla siel mennää! :) Tulihan mulle joo vastaan sellainen "Miksi sulla ei oo lääkitystä" ukkeli siel. Se on jokaisen oma asia ottaako lääkkeet vai ei ja TÄMÄ on mun pointti, ketään ei voi pakottaa lääkintään eikä mihinkään hoitoon mihin se ei halua varsinkaan jos ihminen tulee toimeen itsensä kanssa edes kohtuullisen hyvin!

"muuta asennetta objektiiviseksi" ja "kas kun kaikki ei edes eheydy inttämällä lääkkeistä tai niiden sivusta". Hmm... Muuttaa asennetta mihin? Ja ystävä hyvä... kyllä minä muutakin teen kuin pelkästään öyhötän täällä onlinessa lääkkeistä ja luonnollisista itse hoito jutuista, joka päivä teen kävely lenkkejä, käytän lemmikkiäni ulkona, näen ihmisiä, yritän pitää sosiaalista elämää yllä. Joka päivä myös toteutan terveellisen elämän rutiineja, joka päivä otan näitä itse hoito juttujani käytäntöön puhun Aa kerhossa tai psykiatrialla tosiaankin!

Jos joku pitää mua turhan turisijana, niin selkee... valitettavasti en voi muuttaa muita koska en ole jumala mutta minä tiedän mistä puhun!

Ihmisiä ne työtekijät siellä psykiatrialla ja lääkärissäkin ovat... jotkut heistä joo ovat hemmetin ärsyttäviä hätähousuja, mutta oikeasti tietävät ihmiset eivät hätäile minkään kanssa, vaan suhtautuu asioihin aika rauhallisesti! :)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihmisiä ne työtekijät siellä psykiatrialla ja lääkärissäkin ovat... jotkut heistä joo ovat hemmetin ärsyttäviä hätähousuja, mutta oikeasti tietävät ihmiset eivät hätäile minkään kanssa, vaan suhtautuu asioihin aika rauhallisesti! :)

Ja just sellaiset stereotypiat mitä psykiatriasta puhutaan nostaa ihmisen kynnystä hakea MINKÄÄNLAISTA apua... ja moni psykiatraialla tietää tämän aika hyvin! Joo... on siellä psykiatrialla hoitajat yksilöitä. KYLLÄ! Mutta oikeasti lisääkö noi negatiiviset stereotypiat aika paljon ihmisen kynnystä hakea apua? KYLLÄ! Onko se tarkoitus? EI!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Herkkyys ei ole ylimääräistä... ihminen joka on herkempi erottaa luonnottomat asiat ja oireilee niistä muita vahvemmin eli asioista joita meidän ei edes pitäisi kokea! Jos ihminen on kohdannut elämänsä aikana paljon esim manipulaatiota, niin pitäisikö ihmisen muka vain tottua siihen että häntä manipuloidaan, pitääkö ihmisen luopua herkkyydestään jotta jotenkin "kestäisi paremmin" sen että häntä kenties kohdellaan väärin? Pitäisikö ihmisen luopua jostain omastaan vain sen takia jotta "häntä ei pidettäisi heikkona"? Kannattaako mulkuille antaa periksi?

Tai pitäisikö ihmisen luopua jostain omasta luonteenpiirteestään vain sopiakseen jonkun pieniin suppeisiin maailmankuviin? Ihminen voi pysyä henkisesti vakaana vaikka onkin herkkä!

Jos ihminen on kokenut vääryyttä niin sitä ei kuulu mielestäni alkaa läpsyttelemään tai vaieta siitä! Miten ihminen muuten voi eheytyä henkisistä traumoistaan ellei puhu suoraan tunteistaan? Mitä käy ihmiselle kun se vaikenee? Se on todennäköisesti suurin syy minkä takia ihmiset sairastuu henkisesti kun OLLAAN HILJAA TUNTEISTAAN! Olen yrittänyt opetella pikkuhiljaa jälleen sitä suorasanaisuutta että en vaikene tunteistani. Suosittelen muillekin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tai pitäisikö ihmisen luopua jostain omasta luonteenpiirteestään vain sopiakseen jonkun pieniin suppeisiin maailmankuviin? Ihminen voi pysyä henkisesti vakaana vaikka onkin herkkä!

Jos ihminen on kokenut vääryyttä niin sitä ei kuulu mielestäni alkaa läpsyttelemään tai vaieta siitä! Miten ihminen muuten voi eheytyä henkisistä traumoistaan ellei puhu suoraan tunteistaan? Mitä käy ihmiselle kun se vaikenee? Se on todennäköisesti suurin syy minkä takia ihmiset sairastuu henkisesti kun OLLAAN HILJAA TUNTEISTAAN! Olen yrittänyt opetella pikkuhiljaa jälleen sitä suorasanaisuutta että en vaikene tunteistani. Suosittelen muillekin.

Se on oikeasti terapeuttista kun pystyy vihdoin sanomaan sanat ja tuntemaan tunteet joita ei ole siihen menneessä pystynyt sanomaan tai on kieltänyt itseään tuntemasta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se on oikeasti terapeuttista kun pystyy vihdoin sanomaan sanat ja tuntemaan tunteet joita ei ole siihen menneessä pystynyt sanomaan tai on kieltänyt itseään tuntemasta.

Estääkö sitten pillerit sinua tuntemasta tiettyjä tunteita? ESTÄÄ! Auttaako se sinua sitten tekemään rehellistä itsetutkiskelua? Voiko ihminen tehdä koskaan rehellistä itsetutkiskelua jos se ei näe mitä tunteita tietyt ajatukset triggeröi?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minulla kesti tosi kauan, ennenkuin tunnustin,että meitä kasvattityttöjä on käytetty hyväksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"muuta asennetta objektiiviseksi" ja "kas kun kaikki ei edes eheydy inttämällä lääkkeistä tai niiden sivusta". Hmm... Muuttaa asennetta mihin? Ja ystävä hyvä... kyllä minä muutakin teen kuin pelkästään öyhötän täällä onlinessa lääkkeistä ja luonnollisista itse hoito jutuista, joka päivä teen kävely lenkkejä, käytän lemmikkiäni ulkona, näen ihmisiä, yritän pitää sosiaalista elämää yllä. Joka päivä myös toteutan terveellisen elämän rutiineja, joka päivä otan näitä itse hoito juttujani käytäntöön puhun Aa kerhossa tai psykiatrialla tosiaankin!

Ja mitä tässä nyt yritän sanoa... niin EN VÄHÄTTELE TOISTEN KOKEMUKSIA! Mutta... siinä on juuri se että kaikki ei välttämättä ole psykiatrialla kokeneet täysin samaa! Siis... ihmiset on erilaisia, psykologit ja lääkärit ovat erilaisia. Yritän mahdollisimman hyvin ymmärtää muiden lähtökohtia vaikka välillä vaikeaa koska meillä on täällä eri menetelmät hoitaa itseämme ja eri lähtökohdat! :)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

kyllähän Jeesus jossakin sanoi, että jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä toinen poski. Se on se Henki, jonka voimasta pitäisi pystyä siihen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

kyllähän Jeesus jossakin sanoi, että jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä toinen poski. Se on se Henki, jonka voimasta pitäisi pystyä siihen.

Hmm... "Se joka miekkaan tarttuu, se miekkaan hukkuu"

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vaikka jotkut kuinka tuntisivat tunteensa, ongelma voi olla siinä, etteivät he osaa käsitellä tunteitaan.
        Voi olla vaikeutta ymmärtää mistä jokin tunne tulee, ja mitä siitä pitäisi ajatella, miten sen kanssa pitäisi olla, ym.
        Se ei aina ole sillä selvä, puhuuko niistä vai vaikeneeko. Toki puhuminen voi auttaa, saa ne kuitenkin tuotua ulos mielestään, mutta silti niitä täytyisi osata myös käsitellä.
        Tunteiden tunteminen, niiden kohtaaminen, niiden kanssa oleminen, joskus myös niistä luopuminen, se ei ole aina ihan helppoa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Estääkö sitten pillerit sinua tuntemasta tiettyjä tunteita? ESTÄÄ! Auttaako se sinua sitten tekemään rehellistä itsetutkiskelua? Voiko ihminen tehdä koskaan rehellistä itsetutkiskelua jos se ei näe mitä tunteita tietyt ajatukset triggeröi?

Ei minun lääkkeeni estä tuntemasta mitään tunteita. Jos ilman niitä olisin jossain ASIASSA vajonnut epätoivon tunteisiin, niin siinä se on mielestäni auttanut, että se katkaisee siltä syvimmältä epätoivolta piikin.
        Ei sellaista epätoivoa minulla ole ollutkaan, olenhan uskossa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vaikka jotkut kuinka tuntisivat tunteensa, ongelma voi olla siinä, etteivät he osaa käsitellä tunteitaan.
        Voi olla vaikeutta ymmärtää mistä jokin tunne tulee, ja mitä siitä pitäisi ajatella, miten sen kanssa pitäisi olla, ym.
        Se ei aina ole sillä selvä, puhuuko niistä vai vaikeneeko. Toki puhuminen voi auttaa, saa ne kuitenkin tuotua ulos mielestään, mutta silti niitä täytyisi osata myös käsitellä.
        Tunteiden tunteminen, niiden kohtaaminen, niiden kanssa oleminen, joskus myös niistä luopuminen, se ei ole aina ihan helppoa.

Tunne ei myöskään automaattisesti ole "Oikeassa" päin vastoin meillä on paljon tutneita jotka ohjaavat haitalliseen käytökseen tai lopputulokseen. Vaikka pääasiassa ne ovatkin hyväksi ja kuuluvat elämään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minulla kesti tosi kauan, ennenkuin tunnustin,että meitä kasvattityttöjä on käytetty hyväksi.

Tollaisten noin traumatisoivien juttujen tunnustaminen itselle on todella vaikea ja kipeä prosessi... se ei oo koskaan hyväksikäytetyn vika että on hyväksikäytetty, kenenkään ei kuulu kohdata tuollaista!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se on just se... on itsellänikin tunteita joita en heti pystykään käsittelemään. Me ollaa vaa ihmisii! Tunteita ei kuulu repien käsitellä, enkä tässä siis tosiaankaan tuomitse ihmisiä jotka käyttää lääkkeitä osana hoitoa... pahoittelen jos jollekin tuli sellainen kuva.

Henkinen paraneminen voi olla ystäväiseni jopa koko elämän mittainen prosessi! :) Puhuminen on tärkein osa prosessia koska siinä tietää että ei ole yksin näiden omien pahojen olojen kanssa! Siksi se on hyvä puhua juuri muiden ihmisten kanssa koska silloin juurikin kuulee muiden näkökulmia ja että miten joku kenties on selvinnyt omista vaikeuksistaan. Tietenkään kaikkien mekanismit ei toimi kaikille, koska henkinen polku on jokaiselle yksilöllinen ja siksi on tärkeä itsereflektio ja rehellinen itsetutkiskelu!

Olen juurikin lääkkeitä vastaan koska ne ei oo luonnollisia, ne ovat tosiaankin tehty kemiallisella prosessilla ja tällä prosessi hommelilla saadaan aikaan sellainen kuorma joka rasittaa kehoa, viedä monella tunne-elämän ja niihin voi jäädä koukkuun. Entisenä alkoholistina tiedän tasan mitä on tosiaankin estää tunteitaan tulemasta sellaisenaan ja olla riippuvainen johonkin ja juo sen takia joka päivä koska pelkää selvää päivää ja sitä että joutuu kohtaamaan tunteet sellaisenaan! Kyllä, se oli sitä itsensä lääkintää alkoholilla.

Tunteiden tunteminen on välillä TODELLA tuskallista tiedän! Olen itse tehnyt päätöksen että antaisin tunteiden tulla sellaisenaan oli ne mitä oli, yritän olla tottelematta mun ocd ja pakkoajatuksia. Kyllä rukoilu rauhoittaa pahaa oloa, kokemusta on (enkä siis tuputa ktn)! Tietenkin mitä enemmän pärjää sillee omalla tiedolla ja psykologisella tuntemuksellaan, self helpil, puhumisella ja elämäntapa remonteilla, niin sen parempi! :)

Itse olen huomannut juuri sen että en voi siis YHTÄÄN lipsua ruoka-ajoista tai ruokavaliosta, pitää koko ajan verensokeri levelien olla tasainen koska muuten voi alkaa pääst flippaa... unirytmi pitää olla kunnossa, pitää liikkua joka päivä, pitää olla vitamiini tasot hyvät ja pitää myös pyhittää relax ajat tosiaanki. Jo pelkkä elämäntapa remontti voi olla ratkaiseva tekijä ja avain parempaan mielenterveyteen! :)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se on just se... on itsellänikin tunteita joita en heti pystykään käsittelemään. Me ollaa vaa ihmisii! Tunteita ei kuulu repien käsitellä, enkä tässä siis tosiaankaan tuomitse ihmisiä jotka käyttää lääkkeitä osana hoitoa... pahoittelen jos jollekin tuli sellainen kuva.

Henkinen paraneminen voi olla ystäväiseni jopa koko elämän mittainen prosessi! :) Puhuminen on tärkein osa prosessia koska siinä tietää että ei ole yksin näiden omien pahojen olojen kanssa! Siksi se on hyvä puhua juuri muiden ihmisten kanssa koska silloin juurikin kuulee muiden näkökulmia ja että miten joku kenties on selvinnyt omista vaikeuksistaan. Tietenkään kaikkien mekanismit ei toimi kaikille, koska henkinen polku on jokaiselle yksilöllinen ja siksi on tärkeä itsereflektio ja rehellinen itsetutkiskelu!

Olen juurikin lääkkeitä vastaan koska ne ei oo luonnollisia, ne ovat tosiaankin tehty kemiallisella prosessilla ja tällä prosessi hommelilla saadaan aikaan sellainen kuorma joka rasittaa kehoa, viedä monella tunne-elämän ja niihin voi jäädä koukkuun. Entisenä alkoholistina tiedän tasan mitä on tosiaankin estää tunteitaan tulemasta sellaisenaan ja olla riippuvainen johonkin ja juo sen takia joka päivä koska pelkää selvää päivää ja sitä että joutuu kohtaamaan tunteet sellaisenaan! Kyllä, se oli sitä itsensä lääkintää alkoholilla.

Tunteiden tunteminen on välillä TODELLA tuskallista tiedän! Olen itse tehnyt päätöksen että antaisin tunteiden tulla sellaisenaan oli ne mitä oli, yritän olla tottelematta mun ocd ja pakkoajatuksia. Kyllä rukoilu rauhoittaa pahaa oloa, kokemusta on (enkä siis tuputa ktn)! Tietenkin mitä enemmän pärjää sillee omalla tiedolla ja psykologisella tuntemuksellaan, self helpil, puhumisella ja elämäntapa remonteilla, niin sen parempi! :)

Itse olen huomannut juuri sen että en voi siis YHTÄÄN lipsua ruoka-ajoista tai ruokavaliosta, pitää koko ajan verensokeri levelien olla tasainen koska muuten voi alkaa pääst flippaa... unirytmi pitää olla kunnossa, pitää liikkua joka päivä, pitää olla vitamiini tasot hyvät ja pitää myös pyhittää relax ajat tosiaanki. Jo pelkkä elämäntapa remontti voi olla ratkaiseva tekijä ja avain parempaan mielenterveyteen! :)

Sit pitää tottakai myös muistaa pitää hauskaakin elämässä, elämä ei saa olla harmaata suorittamista! :)

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Tollaisten noin traumatisoivien juttujen tunnustaminen itselle on todella vaikea ja kipeä prosessi... se ei oo koskaan hyväksikäytetyn vika että on hyväksikäytetty, kenenkään ei kuulu kohdata tuollaista!

Toista kasvattityttöä talon omista piti töissä.Maksoi pimeän.Muuta työnantajaa hänellä liioin ei ollut.Kun hän meni vuosien päästä puhumaan, että maksaisi sosiaaliimaksut,hän sai kauhean vastauksen.Omistaja oli rakennus firman omistaja,myöhemmin kiinteistöneuvos.

• Anonyymi

Stereotypia. Käyttäkää suomea!

• Anonyymi

Psykiatrian asiakkaana saat elinikäisen leiman ja saadut diagnoosit vaikeuttavat myöhemmässä elämänvaiheessa uskottavuuttasi terveydenhuollossa. Haet sitten mihin tahansa somaattiseen vaivaan apua, niin mt-diagnoosit revitään esille ja vaivat laitetaan niiden syyksi.

Puhukaa ystäville, kavereille tai läheisille, mutta älkää hyvänen aika pilatko tulevaisuuttanne menemällä psykiatrian poliklinikan ovista sisään.

• Anonyymi
        UUSI

Ja jatkuvalla jankkaamisella ylläpitää sitä leimaa. Kaikki sen kuulleet tietää että ei ole turhasta tullut.

• Anonyymi
        UUSI

Olet aivan oikeassa. Veit sanat suustani. Kerroit sen totuuden, mitä siinä tapahtuu, jos on mt-diagnoosi, niin siitä saa elinikäisen leiman, ja jos menee terveydenhuoltoon valittelemaan vaivojaan, niin ne laitetaan mt-sairauden syyksi.

Tämä on ikävä kyllä totta. Samaa olen huomannut minäkin ja niin on moni muukin. Että jos on mitenkään mahdollista, niin ei kannata mennä kertomaan mt-oireista, tai mitään siihen viittaavaakaan.

Ongelma on vain siinä, että joskus on käynyt niinkin, että vaikka ei olisi ollut vielä mitään mt-diagnoosiakaan, niin on saatettu päivystystilanteessa tulkita jokin oire mt-oireeseen viittaavaksi, ja on tehty lähete psykiatriseen sairaalaan. Ei ole kovin kauan aikaa siitä, kun jossakin iltalehdessa oli artikkeli naisesta, jolla oli erikoisia oireita ja ne oli tulkittu mt-oireeksi ja kaavailtiin psykoosilääkkeen määräämistä. Myöhemmin paljastuikin, että syy olikin MS-tauti. Nainen meni onneksi ilmeisesti yksityiselle aivokuvauksiin. Väärintehtyjä tulkintoja ja vääriä diagnooseja on tapahtunut vuosikymmenten aikana todella paljon. Myön väärin perustein tehtyjä M1- lähetteitä on tehty kuluneina vuosikymmeninä. Todellisia lukuja ei ole, koska asiaa ei ole myöskään tutkittu. Maassamme on hyvin paljon niitäkin ihmisiä, joille on annettu mt-diagnoosi väärin perustein.

• Anonyymi
        UUSI

Ei elämä mene pilalle psykiatrilla.Täytyy vain olla viisas,että työpaikoilla on hipihiljaa ongelmistaan.Ei saisi olla yhtään niin läheistä työkaveriakaan jolle kertoisi.

• Anonyymi
      UUSI

Itse olin ilmeisesti liiankin edistyksellinen, ettei ollut ainakaan itsellä mitään ennakkoasenteellisuutta mt-diagnooseja ja sitä, että sai aikoinaan diagnoosin. Suureksi ylllätykseksi sitä asenteellisuutta on joutunut kohtaamaan nimenomaan terveydenhuollossa toimivien taholta. Eli kyllä se aiemmin annettu mt-diagnoosi näyttää vaikuttavan aika tavalla jatkossa tuleviin asiointeihin terveydenhuollossa. Että itsellä olisikin ollut somaattista, tai mitä tahansa muuta, kuin psyykkistä vaivaa, niin se ilmeisesti riittää ainakin joillekin lääkäreille, että tiedoissa lukee jokin mt-diagnoosi. Ja koomisinsa tässä kaikessa on se, että väsymys oireena liitetään myös psyykkisiin sairauksiin, joten sitäkään ei voi valittelemaan lääkäreille.

Meillä aika paljon on tiettyjä lääkäreihin liitettyjä mielikuvia, että siellä olisi mitään etukäteen otettua asenteellisuutta. Kyllä vain muuten on.

Jos sattuu saamaan, etenkin tietyn diagnoosin, niin se leimaa ihmisen pysyvästi koko loppuelämäksi. Tätä asiaa ei ole kovin paljon tuotu julkisuuteen, mikä on oikeastaan aika ikävä juttu. Mutta näin se asianlaita on. Mt-diagnosoituja kohtaan harjoitetaan myös liian paljon priorisointia, ja esim. tietyissä tilanteissa ei heidän kohdallaan tehdä asianmukaisia ja aiheellisia tulkimuksia, säästösyistä. Ihmisiä arvotetaan ja kategoisoidaan valitettavalla tavalla tässä yhteiskunnassa.

Eli kyllä minäkin annan sen järkevän ja viisaan neuvon, että jos kenelle vain tulee elämässä mitä tahansa ongelmia, niin keskustelee niistä omien läheisten ja ystävien kanssa. Ennen kuin menee minnekään terveydenhuoltoon.

• Anonyymi
        UUSI

"Itse olin ilmeisesti liiankin edistyksellinen, ettei ollut ainakaan itsellä mitään ennakkoasenteellisuutta mt-diagnooseja ja sitä, että sai aikoinaan diagnoosin. Suureksi ylllätykseksi sitä asenteellisuutta on joutunut kohtaamaan nimenomaan terveydenhuollossa toimivien taholta"

Tämä nimenomaan. Mun tuttavilla, kavereilla, ystävillä tai perheen jäsenillä ei ole ollut mitään ongelmaa hyväksyä minua sellaisena kuin olen. Noi terveydenhuollossa työskentelevät ihmiset ovatkin sitten osottautuneet todella asenteellisiksi ihmisiksi ja oikeasti hieman hirvittää minkälaisten ihmisten käsissä meidän terveytemme on.

• Anonyymi
        UUSI

Jos ihminen on koko ajan töissä ( kuten minä olin ) ensisijainen terveydenhoito on työterveyshuolto. Ainoa kelju juttu oli alussa, kun mt-tieto tuli johtajan pöydälle. Siinä sitten vatuloitiin. Loppujen lopuksi työterveydenhuolto joutui kirjoittamaan uuden työhöntulotodistuksen. Minulla oli mielenterveydenhäiriö. Ei mielisairautta.
        Asiallisesti ottaen koko meteli oli turha. Jatkossa en tunnustanut mielenterveysongelmiani, olinhan töissä kaupungilla. Päivääkään en ollut poissa mielentervey
        den takia.
        Kyllä mt-potilas joutuu hankalaan asemaan työpaikoilla. Mutta kun työnsä hoitaa, kaikki menee kunniallisesti.

• Anonyymi
      UUSI

Edellä olevaan kirjoitukseen viitaten , liittyen tuohon, että mt-diagnoosi vaikuttaa alalla olevien tekemiin hoitopäätöksiin, voisi sanoa senkin, että tulee mieleen, että harjoitetaanko terveydenhuollossa, etenkin perusterveydenhuollon puolella profilointia diagnoosienkin mukaan? Kuulostaa varmaan uskomattomalta, mutta se on oikea san kuvaamaan sitä, miten terveydenhuollossa on toimittu jo useamman vuosikymmenen ajan. Meillähän ei pitäisi olla mitään valmiiksi otettua asenteellisuutta, mutta aika moni on kirjoittanut tästä tälläkin keskustelupalstalla. Kyllä sitä siellä tapahtuu. Mikä on kyllä eriarvoistavaa kohtelua. No, kai siihenkin sitten joku sanoo, " Ei meillä tällä tavalla tehdä". ja että kyllä täällä saa itselleen hyvää ja oikeaa hoitoa". Ja että " lääkärit eivät ole asenteellisia. Miten lienee sen lääkärinvalan vannominen käytännössä, että tehdäänkö todella oikeasti niin, kuin he väittävät?

Kategorisointia löytyy psykiatriankin puolelta, ja julkisen puolen terveydenhuolto harjoittaa profilointia ja priorisointia. Jos henkilö, joka esim. lähetetään jollakin lähetteellä psykalle, niin siellähän keskitytään vain tutkimaan ja hoitamaan mielen ongelmia. Ja kyllä siellä huomattavasti tehdään kenenkään kohdalla mitään laaja-, tai kokonaisvaltaisempia tutkimuksia, korkeintaan perusverenkuvatutkimuksia, jos niitäkään.

• Anonyymi
        UUSI

Edelliseen tekstiin korjaus kirjoitukseen: Jos joku joutuu psykiatriseen sairaalaan, niin siellä tehdään huomattavasti vähemmän mitään laaja-alaisempia tutkimuksia. Siellä kun keskitytään "mielen" ongelmien ja sairauksien hoitoon.

Joten mikä johtopäätelmä tästä voidaan tehdä? Ei kannata mennä kertomaan omista ongelmistaan, ei hakeutua etenkään julkiselle ja psykiatriseen sairaalaan, ei saada itselleen mt-diagnoosia. Koska ne leimaavat henkilön koko loppuelämäksi. Tällainen on meno nyky-Suomessa. Ja on ollut jo jonkin aikaa.

Puhumattakaan sitten vielä siitä, että psyykelääkkeet aiheuttavat käyttäjilleen lisäsairauksia. Niin, että kannattaako todella, oikeasti? Mikä on sitten se hyöty, mikä onnettomaan asemaan joutuneelle, mt-diagnosoidulle tulee? Ei niin mitään. Plus- miinus nolla, tai sitten häviää vielä enemmänkin.

• Anonyymi
      UUSI

Kyllä psyykenoäåkkeet ovat avuksi.Jow ihmisellä on psyyklinen häiriö,hän tarvitsee apua ja tukea.Lääkäri kirjoittaa jotain lääkettä.iMimulla lääkkeet eivät huumanneet mitään,ainoastaan nostivat
      Työelämä oli vaikeaa, mutta yleensä nautin siitä.

• Anonyymi
      UUSI

Mt-diagnosoidut ovat terveydenhuollon palveluissa ja sen systeemeissä sorretuin ihmissryhmä. Tapahtuu aivan liian paljon sekä ali, että ylidiagnosointia. Mt-diagnoosin saaneita ei välttämättä tutkita mahdollisten somaattisten ja neurologisten vaivojen ja sairauksien osalta. Psyykkisen diagnoosin sen sijaan erittäin helposti.

Aiemmin mt-diagnoosin saanutta ei välttämättä edes uskota esim. perusterveydenhuollon ja päivystyksen puolella. Kaikki, mitä vastaanotolle tullut potilas saatetaan kyseenalaistaa, ja pitää hänen sanomiaan asioita mt- sairautena, tai siihen liittyvänä.

Joskus on käynyt esim. niin, että mt-taustan omaava sairastuu liian pitkään käyttämiensä neuroleptien takia johonkin muuhun sairauteen, ja joutuu pakosta lopettamaan niiden käytön. Esim. alkoholismiin jatkuvan anhedonian, tai sisäisen levottomuuden takia. Tai sitten tulee diabetestä, hermovaurioita, sydän ja verisuonitauteja, tai autoimmuunisairauksia.

Jos potilas sattuu loukkaamaan vakavasti, esim. putoamaan onnettomuuden seurauksena korkealta, sitä ei uskota, vaan hänet laitetaankin psykiatrian eteen. Onko se oikein eettisesti oikein toimittu?

Joidenkin mt-taustan omaavia on systemaattisesti lähetetty perusterveydenhuollossa psykiatriseen sairaalaan tarkkailujaksoille. Siihen on riittänyt vain se, että on valitetellut jotakin vaivoja, loukannut itseään, tai sekin terveystiedoissa oleva diagnoosi "todisteeksi", että kaikkihan johtuu vain psyykkisestä sairaudesta. Todellisia lukuja näistä ei ole olemassa. Mutta olen varma siitä, että tulevien viiden.- 10 vuoden sisällä näitä asioita alkaa tulla esille. Yksiä syitä kyseiselle toiminnalle on joidenkin terveydenhuoltoalalla olevien jo valmiiksi otettu ennakkoasenteellisuus, potilaiden priorisointi, profilointi, kategorisointi ja säästötoimet. Tuleehan se halvemmaksi yhteiskunnalle, kun laitetaan tietyn mt-diagnoosin omaavat psykiatriseen sairaalaan, eikä tutkita heitä.

Valtuustoissa istuville kyllä järjestetään isoja tuloja ja palkkoja. Sen sijaan yksilön /useamman yksilön hyvinvointi ei merkitse kenellekään mitään. Kaikki edellä mainitut motiivit ovat olleet pidemmän aikaa hiljaa hyväksyttyjä tapoja toimia. Ainahan voi selitellä, tai perustella asioita vaikka millä tavalla.

• Anonyymi
        UUSI

Edelliseen tekstiin muutama korjaus: psyykkisen diagnoosin saa itselleen erittäin helposti. Mikä ei ole kovinkaan suositeltavaa, koska terveydenhuollossa esiintyy liian paljon potilaiden leimaamista diagnoosien kohdalla. Ja tosiaankin, jos joku sattuu tulemaan esim. päivystykseen, niin hänen kaikkia sanomisiaan saatetaan kyseenalaistaa, ja pitää niitä mt-sairauteen kuuluvana oireistuksena.

Toin esille yhden esimerkin, jossa jos joku potilas on sattunut loukkaamaan itseään, putomalla esim. korkealta alas, häntä ei välttämättä uskota, aiemmin annetun mt-diagnoosin takia. Vaan saatetaan laittaa psykiatrin eteen. Onko se eettisesti oikein toimittua?

Jostakin kumman syystä joillekin alalla oleville riittää se potilaalle aiemmin annettu diagnoosi joksikin "todisteeksi" ja näytöksi, että kaikki potilaan sanoma on vain mt-sairautta. Nyt ja jatkossakin. Koska jostakin syystä siellä kai kuvitellaan, että kaikki on vain pääkopan ongelmaa, eikä hänellä voi olla mitään muuta somaattista, tai neurologista sairautta.

Niin, että kannattaako koskaan mennä julkiselle puolelle kertomaan elämässä olevista ongelmista, jos kerran siitä tulee pysyvä leima, tuhotaan terveys määräämällä lääkkeitä koko elämän ajaksi, ja ei koskaan uskota mitään, mitä potilas sanoo asioidessaan terveydenhuollossa?

Ennemmin sen mt-potilaaksi profiloitumisen ja leimatuksi tulemisen sijaan suosittelen jokaista hankkimaan itselleen hyvän tukiverkoston ja keskustelemaan omista ongelmista hyvien, ja luotettavien ystävien kanssa. Kuin että menee liian hyväuskoisena terveydenhuoltoon pyytämään niiltä tahoilta itselleen apua.

Rahahan menee kaikessa jopa hyvinvoinnin ja tasa-arvoisen kohtelun saamisen edelle, siis ainakin vielä nykyäänkin.

• Anonyymi
        UUSI

Kyllä se psykiatrinen sairaala on kaikkein kallein ratkaisu.En usko että se on ensisijainen ratkaisu.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Edelliseen tekstiin muutama korjaus: psyykkisen diagnoosin saa itselleen erittäin helposti. Mikä ei ole kovinkaan suositeltavaa, koska terveydenhuollossa esiintyy liian paljon potilaiden leimaamista diagnoosien kohdalla. Ja tosiaankin, jos joku sattuu tulemaan esim. päivystykseen, niin hänen kaikkia sanomisiaan saatetaan kyseenalaistaa, ja pitää niitä mt-sairauteen kuuluvana oireistuksena.

Toin esille yhden esimerkin, jossa jos joku potilas on sattunut loukkaamaan itseään, putomalla esim. korkealta alas, häntä ei välttämättä uskota, aiemmin annetun mt-diagnoosin takia. Vaan saatetaan laittaa psykiatrin eteen. Onko se eettisesti oikein toimittua?

Jostakin kumman syystä joillekin alalla oleville riittää se potilaalle aiemmin annettu diagnoosi joksikin "todisteeksi" ja näytöksi, että kaikki potilaan sanoma on vain mt-sairautta. Nyt ja jatkossakin. Koska jostakin syystä siellä kai kuvitellaan, että kaikki on vain pääkopan ongelmaa, eikä hänellä voi olla mitään muuta somaattista, tai neurologista sairautta.

Niin, että kannattaako koskaan mennä julkiselle puolelle kertomaan elämässä olevista ongelmista, jos kerran siitä tulee pysyvä leima, tuhotaan terveys määräämällä lääkkeitä koko elämän ajaksi, ja ei koskaan uskota mitään, mitä potilas sanoo asioidessaan terveydenhuollossa?

Ennemmin sen mt-potilaaksi profiloitumisen ja leimatuksi tulemisen sijaan suosittelen jokaista hankkimaan itselleen hyvän tukiverkoston ja keskustelemaan omista ongelmista hyvien, ja luotettavien ystävien kanssa. Kuin että menee liian hyväuskoisena terveydenhuoltoon pyytämään niiltä tahoilta itselleen apua.

Rahahan menee kaikessa jopa hyvinvoinnin ja tasa-arvoisen kohtelun saamisen edelle, siis ainakin vielä nykyäänkin.

Korjaus: Raha menee jopa sen hyvinvoinnin edistämisen ja potilaiden yhdenvertaisen, tasa-arvoisen ja asiallisen kohtelun edelle. Mikä näkyy mm. potilaiden eriarvoisena kohteluna ja priorisoimisena.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      128
      1478
    2. Hirvittävä onnettomuus.

Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      37
      1401
    3. Missä väleissä ollaan

Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      67
      1215
    4. Hei sinä nainen

Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      54
      1139
    5. Riittääkö vielä

Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      69
      984
    6. Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?

Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi
      Maailman menoa
      254
      944
    7. Kelan perkeleellinen käytäntö

Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      193
      924
    8. Mitä toivot

Välienne olevan?
      Ikävä
      73
      911
    9. Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää
      Suomalaiset julkkikset
      15
      823
    10. Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta

Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps
      Maailman menoa
      106
      818
    Aihe