Olen ollut runsaan vuoden vailla työtä ansiosidonnaisella (500 päivää) ja kuulun vielä eläkeputkietuuden piiriin. Eläkeikä koittaa kahden vuoden kuluttua. Nyt olen kai jo pitkäaikaistyötön. Työtä en ole saanut, mutta pariin määräaikaiseen hommaan olen päässyt sentään haastatteluun - mikä on tällä iällä jo ihan hyvä saavutus :).
Menisin mielelläni sellaiseen työhön, johon olen hakenut, vaikka ansiosidonnaisella pärjäänkin.
Kysymys suurinpiirtein samassa tilanteessa oleville (+60, ansiosidonnainen, elämänhallinta kunnossa): onko teille tarjottu jotakin palvelua? Työkokeilua, tai mitä niitä nyt on? Kyselin näistä jossain toisessa ketjussa, mutta taisi hautautua muiden viestien alle.
Toistaiseksi asiointi virkailijan kanssa on sujunut hyvässä hengessä. Entä nyt kun olen pitäaikaistyötön anssilla, onko joku laki jonka mukaan meikä ohjattaisiin "palveluun", jota en edes kaipaa? Vai riippuuko virkailijasta antaako hän olla rauhassa? Painotan nyt että kaipaan tietoa suurinpiirtein samassa tilanteessa olevien kokemuksista.
Eläkeikä lähestyy - saako olla rauhassa "palveluilta"?
28
327
Vastaukset
- Anonyymi
Voinen vastata? Työnhakijan etu edellä asioidaan, jos ei ole tippunut kyydistä ja tarvii jo moniammatillista juttua. Ja just se että mitä itse haluaisit....ja mielellään tekisit töitä. Semmonen pyritään järjestämään esim palkkatukityön kautta jos sopiva työnantaja löytyy. Näin mulle kerrottiin. Minä olen ollut onnekas että osaamiseni kelpaa edelleen. Ikääntyneillä on tämä palkkatuki ollut hyvä juttu kun just ei ole helppoa työllistyä. Moni ikääntynyt on tosi motivoitunut ja osaamista on paljon. Työnantajilla on hankaluuksia nyt palkata kun on tämmönen taloustilanne. Niin palkkatuki auttaa heitä työllistämään just iäkkäämpiä halvemmalla. Monen nuoremman työpaikka jää saamatta kun on kohtuuttomat palkkavaatimukset ja kuitenkaan ei kokemusta. Mulla on kyllä yks kaveri joka ei halua enää töihin kun on huonokuntoinen ja enää 1,5 v eläkkeelle. Ei sellasta panna mihinkään palveluihin. Mitäpä hyötyä siitä olisikaan. Mut kokonaistilannetta kai tarkastellaan. Ei palveluihin kai "pakoteta" jos ei ole ollut työmarkkinatuella jo vuosia ja on vielä elämää edessä. Silloin tulee ne aktivointitoimet kuvaan. Sullahan oli ansiosidonnainen loppuun asti. Laki kyllä on tiukka kun sen mukaan vasta klo kuluessa eläkkeelle jäävä saisi olla ilman velvoitteita.... Mut tässä on kaikki terveys ja työkuntojutut jotka vaikuttaa.
- Anonyymi
Kiitos vastauksesta. Selvitin tuota palkkatukea netistä ja voisihan mulla olla mahdollisuus siihen. Pitkään työttömänä ja ikää yli 60. Jossain oli että pitää olla työttömänä 24 kk viimeisestä 28 kuukaudesta. Sen saannin ehdoissa oli hieman tulkinnanvarainen kohta: palkkatuki ei saa vääristää kilpailua; esim A palkkaa henkilön palkkatuella ja B joutuu palkkaamaan ilman sitä. Helpostihan kilpailu noin menetellen vääristyy.
"Laki kyllä on tiukka kun sen mukaan vasta klo kuluessa eläkkeelle jäävä saisi olla ilman velvoitteita...." Tässä taisi tulla joku kirjoitusvirhe. Mitähän mahdoit tarkoittaa?- Anonyymi
Juu kun kirjoitan kännykällä niin tuli kirjoitusvirhe. Sorru! Eli laki työvoima palveluiden järjestämisestä muistaakseni edellyttää että vasta kun eläkkeelle tms jäämiseen on kuukausi (kk) aikaa niin ei tarvitse enää niitä normi velvollisuuksia.
Mutta koska kokonaistilanne ja työnhakijan etu vaikuttaa niin näistä pitää sopia virkailijan kanssa. Palkkatuki on hyvä juttu. Palkkatukimaksatus tutkii yrityksen kelpoisuuden palkkatuen saamiseksi. Muistaakseni sama yritys ei saa jatkuvasti palkkatukea työllistämiseen. Jos on yli 2 v ollut työttömänä niin kyllä se on vaikea saada työtä kun eläkeikäkin lähenee. Minä sain kyllä. Että ihmeitä vaan tapahtuu.
- Anonyymi
Sama tilanne, paitsi elok työtön ja syysk yksi keikka. Kelan pvrahaa tulossa 500pv ja enemmänkin. Haen 2 paikkaa kuukaudessa. Naapurikunnan työkkäri ei ole vielä soitellut. Toivon, että saan olla rauhassa. Tuskin mua kukaan pariksi vuodeksi ottaa töihin.
Onko palkkatukirahoja vielä saatavilla?- Anonyymi
Sehän riippuu määrärahoista kullakin kunnalla ja osa tulee st-ministeriöstä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sehän riippuu määrärahoista kullakin kunnalla ja osa tulee st-ministeriöstä.
Onko jossakin jäljellä ? Uskoisin, että lopussa joka alueella! Ja on vasta maaliskuu.
- Anonyymi
Kaikki lähestyy eläkeikää ja saavat olla rauhassa vaikka olisi juuri valmistunut työttömäksi!
- Anonyymi
Oon 45v ja rauhassa saa olla jo myt kunhan hakee 4 työpaikkaa 3kk. Ei niihin koskaan kuitenkaan pääse kun hakijoita samaan työtehtävään on tuhansia. Suomi on tulevaisuudessa sellaisessa liisterissä, että ei sitä moni ymmärrä. Yrittävät hanakasti tuoda ulkomailta työntekijöitä joille työt ja opiskelupaikat annetaan. Tuskin tulee kuitenkaan tuolla tavalla riittämään työntekijät.
- Anonyymi
Liisteri loppuu kun työttömyyskorvaushimmeli lopetetaan. Kukin tienatkoon omat rahansa.
- Anonyymi
Et saa
- Anonyymi
Jos työllisyyspalvelut ei kohtele lähes eläkeikäisiä samalla kaavalla kuin nuorempia työttömiä, toimivat he ikärasismin kriteerit täyttävällä tavalla ja heidät voi haastaa asiasta jopa oikeuteen. Ikä ei ole mikään peruste olla määräämättä henkilöä kuntouttavaan toimintaan tai osoittaa heille haettavaa työpaikkaa tai muuta vastaavaa.
- Anonyymi
😅😅😅😂
On nämä viihdyttäviä nämä sinun juttusi. En ihmettele että olet työtön ja on kaikkia kuntoutushommia laitettu. Mulle ollaan oltu tosi ystävällisiä aina työkkärissä. He kyllä osaa nämä pykälät varmasti. - Anonyymi
Mitä se ikääntynyt, kohta eläkkeelle jäävä enää tekee sillä työpaikalla ja nuoria joilla koko elämä edessä + perheenperustaminen, makuutetaan kokotona työttömänä. Eikö pitäisi laittaa tärkeysjärjestykseen, keille ne vähäiset työpaikat olisivat kaikkein tärkeimpiä kun ei niitä kaikille työttömille riitä.
Resursseja pitää kohdentaa työelämä edessä oleville eikä työelämä loppusuoralla oleville. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä se ikääntynyt, kohta eläkkeelle jäävä enää tekee sillä työpaikalla ja nuoria joilla koko elämä edessä perheenperustaminen, makuutetaan kokotona työttömänä. Eikö pitäisi laittaa tärkeysjärjestykseen, keille ne vähäiset työpaikat olisivat kaikkein tärkeimpiä kun ei niitä kaikille työttömille riitä.
Resursseja pitää kohdentaa työelämä edessä oleville eikä työelämä loppusuoralla oleville.Mutta kun se olisi jonkun mielestä ikärasismia ja joku vois vaik haastaa oikeuteen jos ei 64 vuotias saisi samoja palveluja kuin nuorempi. Luepa edellisen kirjoittajan aivopiaru. 😏.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta kun se olisi jonkun mielestä ikärasismia ja joku vois vaik haastaa oikeuteen jos ei 64 vuotias saisi samoja palveluja kuin nuorempi. Luepa edellisen kirjoittajan aivopiaru. 😏.
Ei se ole aivopieru, jos on ihan lakiin kirjattu ettei ikä ole peruste erilaiselle kohtelulle. Tiedoksesi ettei myöskään uskonto tai ihonväri kelpaa perusteeksi erilaiselle kohtelulle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
😅😅😅😂
On nämä viihdyttäviä nämä sinun juttusi. En ihmettele että olet työtön ja on kaikkia kuntoutushommia laitettu. Mulle ollaan oltu tosi ystävällisiä aina työkkärissä. He kyllä osaa nämä pykälät varmasti.En ihmettele että olet työvoimatoimiston kanta-asiakas, itsehän tosiaan töitä pakerran kun en halua loisia kaltaisesi iilimatojen kanssa ;-)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä se ikääntynyt, kohta eläkkeelle jäävä enää tekee sillä työpaikalla ja nuoria joilla koko elämä edessä perheenperustaminen, makuutetaan kokotona työttömänä. Eikö pitäisi laittaa tärkeysjärjestykseen, keille ne vähäiset työpaikat olisivat kaikkein tärkeimpiä kun ei niitä kaikille työttömille riitä.
Resursseja pitää kohdentaa työelämä edessä oleville eikä työelämä loppusuoralla oleville.Ei nuoret halua töitä tehdä, mieluummin käyvät leipäjonosta hakemassa ruokansa ja asuvat betonihelvetissä lopun elämänsä odottaen milloin seuraavat tukirahat tipahtaa tilille. Yleistän, koska niinhän täällä muutenkin yleistetään ettei yksikään yli kuuskymppinen halua/kykene työntekoon. Miettikää ny omia toimianne vähän, ootte niin noloa sakkia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Resursseja pitää kohdentaa työelämä edessä oleville eikä työelämä loppusuoralla oleville.Mut jos se nuorempi on ollut työtön eikä ole saanut töitä nuorena vaan vasta vanhempana ja työkyky ja -halu on parempi kuin jollain nuorella joka on täysin työvastainen.
Kovastippa sitä yritetään eläkeikää nostaa ja työuraa pidentää.
- Anonyymi
Palkkatuki poistettu Hesasta. Ainoastaan vanhustenhoitoon ja pelastustoimeen pääsee enää sillä.
- Anonyymi
Palkkatuettu työ voisi olla mahdollinen kohde. Ne yleensä urheiluseurojen tehtäviä 5t/pv ja palkka 1540€/kk.
Katsele vaihtoehtoja oman kuntasi palkkatuetujen paikkojen kohteita.
Näitä paikkoja ei ole pakollista ottaa, mutta jos kiinnostaa. - Anonyymi
Laitoin googleen "palkkatuetut työpaikat" sekä "palkkatukityöpaikat" omasta maakunnasta ja tulokseksi tuli vain avoimia työpaikkoja. Työmarkkinatorilta tuli kyllä parisenkymmentä paikkaa, mutta ei täältä päin.
- Anonyymi
Aika harva yritys niitä täytettyjä työpaikkoja mainostaakaan.
- Anonyymi
Palkkatukipaikat eivät ole missään avoimessa haussa. Jos on suunnitelmassa palkkatukipuolto (pitää olla perusteet, just ikä jne) niin työnantaja hakee palkkatukea työllisyysalueelta sähköisesti sinun palkkaamiseen. Kannattaa kysyä näitä työkkäristä en muista ihan miten se asiointi meni. Olen ollu palkkatuetussa työssä.
- Anonyymi
Rahat on useissa kunnissa loppu palkkatukipaikkoihin:
"Osalla työllisyysalueista rahat työllisyyden edistämiseksi ovat jo loppu.
Ongelmassa on kyse siitä, että TE-toimistojen joidenkin viime vuonna myöntämien tukien maksaminen siirtyi tälle vuodelle ja siis uusien työllisyysalueiden maksettavaksi.
Esimerkiksi Etelä-Pohjanmaan itäosissa toimiva Kymppi ilmoitti helmikuun lopussa, että harkinnanvaraista palkkatukea ei voida enää tänä vuonna myöntää."
https://yle.fi/a/74-20147638- Anonyymi
Joo mut sitten on 55v ylittäneiden työllistämistuki joka ei ole harkinnanvarainen. Se tulee eri määrärahoista. Kannattaa kysyä.
- Anonyymi
Mua vähän huvittaakin nämä rauhassa olemiset. Minä oikein ootan mun työkkäritätin puhelua. Jutellaan ja nauretaan ja on saanu helpotusta murheeseenki kun yksin miettii ja murehtii näitä juttuja. Riippuu vaan ehkä millanen tyyppi on. Ja varmaan minkä ikäinenkin. Minä siis yli 55. Millaisia teidän työkkärityypit sitten on? Näiden kirjoitusten perusteella vähä kummallisia. Haluaa karensseja ihan piruuttaan?
- Anonyymi
Täällä aloittaja 63v, työttömänä -24 alusta.
Oma virkailija oli aluksi aika innokas ja ehdotti kouluttautumista lähihoitajaksi tai vartijaksi. Siis minua, lähes 62-vuotiasta. Kieltäydyin. Tämän jälkeen on mennyt ihan rauhallisesti ja hän on kysellyt miten haut ovat menneet ja olen kertonut näistä työhaastatteluista. Viimeksi soitti lokakuun lopulla ja kertoi palvelujen siirtymisestä kunnille mainiten, että saattaa palveluissa esiintyä häiriöitä yms. Tehtiin kolmen kuukauden suunnitelma ja seuraava yhteydenotto helmikuussa.
Kohta on maaliskuukin ohi, eikä ole mitään kuulunut. Onko muilla ikämiehillä/naisilla yhteydenotto myöhästynyt? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täällä aloittaja 63v, työttömänä -24 alusta.
Oma virkailija oli aluksi aika innokas ja ehdotti kouluttautumista lähihoitajaksi tai vartijaksi. Siis minua, lähes 62-vuotiasta. Kieltäydyin. Tämän jälkeen on mennyt ihan rauhallisesti ja hän on kysellyt miten haut ovat menneet ja olen kertonut näistä työhaastatteluista. Viimeksi soitti lokakuun lopulla ja kertoi palvelujen siirtymisestä kunnille mainiten, että saattaa palveluissa esiintyä häiriöitä yms. Tehtiin kolmen kuukauden suunnitelma ja seuraava yhteydenotto helmikuussa.
Kohta on maaliskuukin ohi, eikä ole mitään kuulunut. Onko muilla ikämiehillä/naisilla yhteydenotto myöhästynyt?Joo olet sen ikäinen ettei priorisoida asiointia ja ole vaan tyytyväinen kun ei soitella. Minä jätin yhteydenottopyynnön kun olis pitäny olla se keskustelu eikä kukaan soitellut ja mietin tuleeko jo karenssit. Mulle soitettiin viimein ja kerrottiin että ei tarvi työnhakuja ilmoittaa jos ei suunnitelmakaan ole keritty tehdä kun ne on siinä suunnitelmassa ne työnhakutehtävät. Että oottele vaan yhteydenottoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ja taas ammuttu kokkolassa
Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.303651Kukka ampu taas Kokkolassa?
T. olisi hetkeä aiemmin lähtenyt johonkin. Naapuri kai tekijä J.K., ei paljasjalkainen Kokkolalainen, vaan n. 100km pääs91718Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?1131493Milli-helenalla ongelmia
Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell2271348Helena Koivu on äiti
Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.1431015Kun näen sinut
tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain34923Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.
Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht243915- 62908
Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni
Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ69894Löydänköhän koskaan
Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲98849