Sopiva öljy ketjuun

Anonyymi-ap

Mikä olisi sopiva öljy ketjuun? Viime syksynä vaihdetussa (uudessa) ketjussa oli hieman öljyä, mutta lieneekin parempi, että sitä on enemmän. pyöräily

Öljysin vuosia sitten ketjun moottoriöljyllä (10W-40), mutta se näytti olevan melkoinen liankerääjä. Toisaalta se ei paksumpana öljynä valu tai roisku pois ketjusta niin kuin ohuet öljyt.

74

715

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ootko kuullut ketjuöljystä koskaan?

      • Anonyymi

        Kyllä. Käytän sitä moottorisahassa, mutta se on sitkostettuna vielä paksumpaa kuin moottoriöljy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä. Käytän sitä moottorisahassa, mutta se on sitkostettuna vielä paksumpaa kuin moottoriöljy.

        Eikös teräketjuöljy ole kuitenkin eri asia, kuin ketjuöljy tai polkupyörän ketjuöljy?


    • Anonyymi

      Suosittelen omasta kokemuksesta Rexin lämmitettävää ketjuvahaa.

      Huom! Tuon vahan käyttö ei sovi kaikille pyöräilijöille, koska he ovat niin tottuneita muihin ratkaisuihin.

      • Anonyymi

        Ketjujen keittely kerran viikossa voi olla liikaa vaadittu. Ketjun putsaa ja voitelee 3 minuutissa.
        Polkupyörä on yksinkertainen käyttökapine huoltaa. Ei kannata tehdä siitä liian työlääksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ketjujen keittely kerran viikossa voi olla liikaa vaadittu. Ketjun putsaa ja voitelee 3 minuutissa.
        Polkupyörä on yksinkertainen käyttökapine huoltaa. Ei kannata tehdä siitä liian työlääksi.

        Miten tuo liittyy vahaan?

        Vahan laitto ketjuun kestää jopa puoli tuntia ketjun irrotuksineen, lämmityksineen ja jäähdytyksineen 1000 km välein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten tuo liittyy vahaan?

        Vahan laitto ketjuun kestää jopa puoli tuntia ketjun irrotuksineen, lämmityksineen ja jäähdytyksineen 1000 km välein.

        Jäi sanomatta, että kuumavaha ei kyllä sotke pyörää lainkaan ja kestää vettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten tuo liittyy vahaan?

        Vahan laitto ketjuun kestää jopa puoli tuntia ketjun irrotuksineen, lämmityksineen ja jäähdytyksineen 1000 km välein.

        Olen kuullut että vaha kestäisi 500km. No joka tapauksessa jos ajaa 2000km kuukaudessa, riittäisi kaksi käsittelyä. En ehkä jaksasi siltikään.
        Yksi kmc:n kasiketju kestää minulla 2kk ( noin 4000km) ja sen jälkeen uusi tilalle. Varsin kustannustehokas ratkaisu. Ei sellaista kannata kalliissa litkuissa keitellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen kuullut että vaha kestäisi 500km. No joka tapauksessa jos ajaa 2000km kuukaudessa, riittäisi kaksi käsittelyä. En ehkä jaksasi siltikään.
        Yksi kmc:n kasiketju kestää minulla 2kk ( noin 4000km) ja sen jälkeen uusi tilalle. Varsin kustannustehokas ratkaisu. Ei sellaista kannata kalliissa litkuissa keitellä.

        "Huom! Tuon vahan käyttö ei sovi kaikille pyöräilijöille, koska he ovat niin tottuneita muihin ratkaisuihin."

        Halusit silti tulla tähän kertomaan tarinasi, tuo huomautus ei sinulle riittänyt?

        Voit tehdä ihan juuri niin kuin olet aina tehnyt.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olen kuullut että vaha kestäisi 500km. No joka tapauksessa jos ajaa 2000km kuukaudessa, riittäisi kaksi käsittelyä. En ehkä jaksasi siltikään.
        Yksi kmc:n kasiketju kestää minulla 2kk ( noin 4000km) ja sen jälkeen uusi tilalle. Varsin kustannustehokas ratkaisu. Ei sellaista kannata kalliissa litkuissa keitellä.

        Eli siis sinua ei kiinnosta ketjussa muu kuin sen kulutuskestävyys?
        Ei kiinnosta sen hyötysuhde, äänettömyys/äänekkyys taikka toimista vaihtaessa (vahattu ketju pysyy puhtaampana, eli on parampi hyötysuhde, hiljaisempi sekä vaihtaa paremmin).

        Noilla kilometreilä (joita todella harva ajaa), varmastikkin luulisi tuollaisetnkin asioiden kiinnostavan.


    • Anonyymi

      Tässä asiassa on niiiin monta koulukuntaa.
      Itse kuulun siihen porukkaan, joka lisää "ihan mitä vaan öljyä sattuu olemaan käsillä". Lähes kaikki käy. Pääasia, että jotain ölkkää ketjuissa on. Ainakin, sen verran, että eivät pääse ruostumaan.

      • Etkä varmaan edes näiden "öljyn lisäämisten" välillä edes puhdista ketjua?

        Tuo ketjujen öljyäminen kun on asia missä "enemmän ei välttämättä ole parempi".

        Kun lisäät ketjuihin "mitä tahansa öljyä" niin hyvin todennäköisesti aiheutat sen että tähän "väärin" öljyttyyn ketjuun kiinnittyy hyvinkin nopeasti hienoa hiekka-ainesta joka sitten taasen öljytyssä ketjussa toimii kuin hiomatahna, ketjuja ja muita voimansiirron komponetteja kuluttaen.

        Eli pitää tajuta että tuo ketjujen korroosion esto on ketjujen voitelun sivutuote ei se ketjujen voitelun perimmäinen syy.


      • Anonyymi

        Erehdyin menneisyydessä yhdellä ketju-ratassarjalla käyttämään, mitä oli tarjolla. Sotkin ja suihkin menemään mitä tahansa CRC:tä, sprayvahaa, aseöljyä ja vanhaa moottoriöljyä.

        Tuo yhdistelmä keräsi kaiken maantiepölyn ja hiekan itseensä, sotki rattaat, tukki ratasvälit ja lensi vanteille ja ympäri takahaarukkaa ja keskiötä. Ei onnistunut lopulta osien puhdistus edes bensalla ja tärpätillä. Ketju oli jäykkä ja pomppi jopa pois päältä.

        Ruostumista ei tapahtunut. Itse en enää tuohon ryhdy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Erehdyin menneisyydessä yhdellä ketju-ratassarjalla käyttämään, mitä oli tarjolla. Sotkin ja suihkin menemään mitä tahansa CRC:tä, sprayvahaa, aseöljyä ja vanhaa moottoriöljyä.

        Tuo yhdistelmä keräsi kaiken maantiepölyn ja hiekan itseensä, sotki rattaat, tukki ratasvälit ja lensi vanteille ja ympäri takahaarukkaa ja keskiötä. Ei onnistunut lopulta osien puhdistus edes bensalla ja tärpätillä. Ketju oli jäykkä ja pomppi jopa pois päältä.

        Ruostumista ei tapahtunut. Itse en enää tuohon ryhdy.

        Kai viisastuit vahingosta ja laitoit vaseliinia tuon tapahtuman jälkeen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kai viisastuit vahingosta ja laitoit vaseliinia tuon tapahtuman jälkeen?

        Vaseliiniä käytetään anaaliyhdynnässä.


    • Anonyymi

      Mikä tahansa spraypullossa tuleva öljy on ok.

      • Anonyymi

        Onhan se kätevää, kun suihkepullosta suhauttaa lenkki kerrallaan juurikin sinne liitoksen kohdalle. Kannattaa kuitenkin etsiä sellainen aine, joka hoitaa homman sekoittamatta muiden kanssa. Tästä on jo kerrottu tuossa ylempänä.

        Itse olen mieltynyt teflonpohjaiseen aineeseen. Yksi kunnon puhdistus ketjulle kevään kurakelien jälkeen. Sen päälle kuivaus ja öljy. Sitten riittää noin 1000 km välein ketjun siivous rätillä ja öljyn lisäys. Ei kerää moskaa eikä sotki. Näillä eväillä on mennyt mukavasti 3000-6000 km/vuosi.

        Talvella ajan toisella pyörällä, sen ketjuun olen laittanut aseöljyä. Se tunkeutuu lian alle ja voitelee tosi kylmässäkin. Napavaihteisena tämän pyörän ketjun ei tarvitse olla erityisen notkea, kunhan se kestää käyttöä ja vastustaa korroosiota.


      • Anonyymi

        Olet oikeassa ja väärässä.

        - Spray sotkee paikkoja, ellei ympäristöä suojaa erikseen räteillä tai muilla;
        - Myös ketjuvahaa saa spray-muodossa, mutta sitä ei voisi suositella kenellekään;
        - Tavallinen halpa spray kerää hiekkaa ja muuta likaa magneetin lailla eikä hylji sitä;
        - "Ohut" spray huuhtoutuu pois sateella, voitelu loppuu ja ketjut ruostuu.

        Sadekelin spray tai off-road -spray ovat merkittävästi kalliimpia kuin tavallinen spray, hintaero määrään nähden on helposti 3-4-kertainen. Kuivalle asfaltille taviksen käyttöön sopii mikä tahansa spray tai ompelukoneöljy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet oikeassa ja väärässä.

        - Spray sotkee paikkoja, ellei ympäristöä suojaa erikseen räteillä tai muilla;
        - Myös ketjuvahaa saa spray-muodossa, mutta sitä ei voisi suositella kenellekään;
        - Tavallinen halpa spray kerää hiekkaa ja muuta likaa magneetin lailla eikä hylji sitä;
        - "Ohut" spray huuhtoutuu pois sateella, voitelu loppuu ja ketjut ruostuu.

        Sadekelin spray tai off-road -spray ovat merkittävästi kalliimpia kuin tavallinen spray, hintaero määrään nähden on helposti 3-4-kertainen. Kuivalle asfaltille taviksen käyttöön sopii mikä tahansa spray tai ompelukoneöljy.

        Eikös vahassa löydy haittapuolia? Käsittääkseni sekään ei kestä sadetta ja vaatii uuden käsittelyn jos kastuu. Mutta käsittelyyn menee huomattava aika verrattuna ketjuöljyyn.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös vahassa löydy haittapuolia? Käsittääkseni sekään ei kestä sadetta ja vaatii uuden käsittelyn jos kastuu. Mutta käsittelyyn menee huomattava aika verrattuna ketjuöljyyn.

        Myös ketjuvahaa saa spray-muodossa, mutta sitä ei voisi suositella kenellekään;


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös vahassa löydy haittapuolia? Käsittääkseni sekään ei kestä sadetta ja vaatii uuden käsittelyn jos kastuu. Mutta käsittelyyn menee huomattava aika verrattuna ketjuöljyyn.

        Esim. kurakeleillä ajeleva saattaa huuhdella pyöränsä joka lenkin jälkeen vedellä ja ketjuvahaa liukenee pois jonkin verran nopeammin.
        Itselläni on Rex Domestique vahaa joka kestää sateisilla syyskeleillä 200-500 km. Ketjun pesu on aika helpohkoa kun vaha ja maantiepöly irtoaa helpolla. Kasettipakka ja eturattaat pysyneet puhtaampina Rexillä vahatun ketjun kanssa. Kuumavahatun ketjun kanssa olisivat varmaan kuin uusia veikkaisin.


      • Anonyymi

        Spray roiskuu vaan ketjuissa myös sinne, minne sitä ei tarvitse mennä. Tippa jokaiselle nivelelle, on parempi ratkaisu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet oikeassa ja väärässä.

        - Spray sotkee paikkoja, ellei ympäristöä suojaa erikseen räteillä tai muilla;
        - Myös ketjuvahaa saa spray-muodossa, mutta sitä ei voisi suositella kenellekään;
        - Tavallinen halpa spray kerää hiekkaa ja muuta likaa magneetin lailla eikä hylji sitä;
        - "Ohut" spray huuhtoutuu pois sateella, voitelu loppuu ja ketjut ruostuu.

        Sadekelin spray tai off-road -spray ovat merkittävästi kalliimpia kuin tavallinen spray, hintaero määrään nähden on helposti 3-4-kertainen. Kuivalle asfaltille taviksen käyttöön sopii mikä tahansa spray tai ompelukoneöljy.

        Ei kiinnosta, olenko mielestäsi oikeassa vai väärässä.

        Keskustelussa on tarkoitus esitellä mielipiteitä ja mieltymyksiä. Jos mielipiteeni on sinusta väärä, jätä se huomioimatta. Jokainen joutuu kuitenkin keräämään itse omat kokemuksensa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kiinnosta, olenko mielestäsi oikeassa vai väärässä.

        Keskustelussa on tarkoitus esitellä mielipiteitä ja mieltymyksiä. Jos mielipiteeni on sinusta väärä, jätä se huomioimatta. Jokainen joutuu kuitenkin keräämään itse omat kokemuksensa.

        Olipa tuossa typerä kommentti. Taisi mennä pahasti ihon alle, kun asiaasi ei hyväksytty noin vain. Voit kouluttaa pieniä lapsiasi, täällä sama ei onnistu. Aika moni täällä on fiksumpi kuin sinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Spray roiskuu vaan ketjuissa myös sinne, minne sitä ei tarvitse mennä. Tippa jokaiselle nivelelle, on parempi ratkaisu.

        Tuosta on hyviä kokemuksia. Hieman työläämpi tapa tippapullon kanssa kuin suihkia sparayllä kauttaaltaan menemään, mutta tapa on ketjun kannalta tehokas ja jättää siistin jäljen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei kiinnosta, olenko mielestäsi oikeassa vai väärässä.

        Keskustelussa on tarkoitus esitellä mielipiteitä ja mieltymyksiä. Jos mielipiteeni on sinusta väärä, jätä se huomioimatta. Jokainen joutuu kuitenkin keräämään itse omat kokemuksensa.

        Mutta jos "mieltymys" on vaikkapa lisätä jo valmiiksi todella likaisiin ketjuihin vielä lisää kyseiseen käyttötarkoitukseen soveltumatonta "mitä tahansa öljyä" (puhdistamatta ketjuja) joka vain kerää lisää ja lisää likaa ketjuihin, niin tapa on vain yksikertaisesti niin väärä että sitä ei voi sivuuttaa olisi se kuinka "omien mieltymysten" mukainen tahansa,
        Siis ottamatta nyt kantaa juuri "sinun" mielipiteeseesi, mikä se sitten onkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan se kätevää, kun suihkepullosta suhauttaa lenkki kerrallaan juurikin sinne liitoksen kohdalle. Kannattaa kuitenkin etsiä sellainen aine, joka hoitaa homman sekoittamatta muiden kanssa. Tästä on jo kerrottu tuossa ylempänä.

        Itse olen mieltynyt teflonpohjaiseen aineeseen. Yksi kunnon puhdistus ketjulle kevään kurakelien jälkeen. Sen päälle kuivaus ja öljy. Sitten riittää noin 1000 km välein ketjun siivous rätillä ja öljyn lisäys. Ei kerää moskaa eikä sotki. Näillä eväillä on mennyt mukavasti 3000-6000 km/vuosi.

        Talvella ajan toisella pyörällä, sen ketjuun olen laittanut aseöljyä. Se tunkeutuu lian alle ja voitelee tosi kylmässäkin. Napavaihteisena tämän pyörän ketjun ei tarvitse olla erityisen notkea, kunhan se kestää käyttöä ja vastustaa korroosiota.

        Teflon on ympäristön kannalta viheliäinen aine. Pyöräilijä saa ketjunsa voideltua ilmankin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myös ketjuvahaa saa spray-muodossa, mutta sitä ei voisi suositella kenellekään;

        Kerro lisää. Kai tuolle mielipiteelle on jokin käytännön peruste?


    • Anonyymi

      Rasva/öljy pitää tiputtaa sinne niveliin. Ketju kannattaa muuten olla mahdollisimman kuiva ja puhdas sen ulko-osiltaan, ettei kerää likaa.

      • Anonyymi

        Tuo kaikki oli totta.


    • Anonyymi

      Taitaa pääasia olla taas kerran: "Kukin tulee uskollaan autuaaksi".

    • Anonyymi

      Löysin 90-luvulla Anttilasta ostetun Mobil Yleisöljy -pullon, jossa on hieman. Se näyttää olevan melko juoksevaa, mutta luulen, että se ei kuitenkaan ole niin ohutta kuin partakoneissa käytetty teräöljy. Täytyy kokeilla sitä...

      Tuolla hapottomalla teräöljyllä ei siis ole mitään tekemistä moottorisahaöljyn kanssa.

    • Anonyymi

      "Suosittelen omasta kokemuksesta Rexin lämmitettävää ketjuvahaa."

      Ei voi suositella taviksille, koska kaikkineen vahan lämmitys, ketjujen irrotus, puhdistus, vahaus ja takaisin asennus kestää sen 20 minuuttia. Kaikkia ei vain voisi vähempää kiinnostaa, ja asia vaatii totuttautumista, koska se on monelle uutta.

      Lisäksi vaha on periaatteessa kallis eli noin 40 euroa, joka jo karsii osan markkinasta pois. Mutta vaha on erittäin riittoisaa käytössä, yksi paketti kestää lukusia kertoja. Kuumavahaa ovat pitkään käyttäneet erityisesti asian todelliset harrastajat eli maastopyöräilijät sekä kilpapyöräilijät. Kuumavahaa on käytetty ainakin moottoripyörien ketjuissa Suomessakin jo 80-luvun alusta saakka.

      Watti on watti eli teho siirtyy vahan kanssa paremmin, jos tehonsiirto on tärkeää. Näin sanovat kilpapyöräilijät. Vahan kanssa äänimaailma on todella hiljainen, eikä vaha sotke lainkaan pyörän pintoja. Kuumavaha tunkeutuu syvälle ketjuun ja pysyy siellä, eikä ketju kerää likaa ja pölyä, koska se päinvastoin kuivana hylkii kaikkea likaa. Vaha myös hylkii vettä.

      Vihjeenä voin kertoa sen, että kannattaa hankkia useat identtiset ketjut ja käsitellä ne kaikki kerralla ajan säästämiseksi. Jos pyöriä on useampia, kaikki ketjut kannattaa käsitellä kerralla. Käytännössä vahaus on äärimmäisen helppoa, ja sen osaa tehdä vaikka lapsi.

      Ensimmäisenä vahatussa ketjussa alkaa muuttua ääni. Valmistajan mukaan vaikka äänimaailma muuttuisi, voitelu toimii edelleen. Itseä kuitenkin voimistuva ääni alkaa "ärsyttää" jo 300 - 500 kilometrin kohdalla, mutta se on makuasia.

    • Anonyymi

      Sellainen pienessä tippapullossa oleva ketjuöljy on paras, siinä ei kauan mene kun ketjun niveliin laittaa. Kaikenlaisia uutuuksia ja muita "ylivoimaisia" tulee ja menee, kannattaa aina muista että bisneksen hommana on mainostaa ylisanoilla.

      Ketjun voitelu on kuin suksen voitelu; tärkeintä on että siellä on jotain.

      • Itse siirryin parisen vuotta sitten Rex:n Black diamond nestemäiseen vahaan joka levitetään aivan samalla tavalla "tippapullosta" lenkki-lenkiltä ketjuun.
        olosuhteista riippuen uudellenlisäys 150-200km. välein.
        Ensin rätillä ketjujen pyyhintä puhtaaksi (ilman mitään liuttomia yms.), sitten tuon nestemäisen vahan levitys rulliin ja sitten heyken kuluttua ketjujen uudelleen pyyhintä. Tällä tavoin omalla kohdalla ketjut pysyneet erittäin hyvässä kunnossa, ohessa kuva omista reilut 1000km. ajetusta ketjuista jotka näyttävät yhä kuin uusilta.
        Käyttöönottaessa pesty alkuperäinen varastorasva pois ja puhtaille ketjuille sitten levitetty pariin otteeseen isompi määrä tuota nestemäistä ketjuvahaa ja sen jälkeen on uudelleen levitys tapahtunut suoraan pyörässä tuolla edellä kuvaamallani tavalla.
        https://aijaa.com/UYl9ms


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Itse siirryin parisen vuotta sitten Rex:n Black diamond nestemäiseen vahaan joka levitetään aivan samalla tavalla "tippapullosta" lenkki-lenkiltä ketjuun.
        olosuhteista riippuen uudellenlisäys 150-200km. välein.
        Ensin rätillä ketjujen pyyhintä puhtaaksi (ilman mitään liuttomia yms.), sitten tuon nestemäisen vahan levitys rulliin ja sitten heyken kuluttua ketjujen uudelleen pyyhintä. Tällä tavoin omalla kohdalla ketjut pysyneet erittäin hyvässä kunnossa, ohessa kuva omista reilut 1000km. ajetusta ketjuista jotka näyttävät yhä kuin uusilta.
        Käyttöönottaessa pesty alkuperäinen varastorasva pois ja puhtaille ketjuille sitten levitetty pariin otteeseen isompi määrä tuota nestemäistä ketjuvahaa ja sen jälkeen on uudelleen levitys tapahtunut suoraan pyörässä tuolla edellä kuvaamallani tavalla.
        https://aijaa.com/UYl9ms

        Minä puolestani olen aina käyttänyt vaseliinia.
        Ensin pestään fairivedellä vanhat pois ja sitten levitetään jäätelötikulla. Tällä tavoin omat ketjut on pysynyt kunnossa.


      • Anonyymi

        Juuri sen takia vaseliini on paras.

        Voiteista voi kysyä Niskaselta ja muilta hiihtäjiltä, jotta onko terva riittävän hyvää suksenpohjassa. Terva riittää rahvaalle hyvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri sen takia vaseliini on paras.

        Voiteista voi kysyä Niskaselta ja muilta hiihtäjiltä, jotta onko terva riittävän hyvää suksenpohjassa. Terva riittää rahvaalle hyvin.

        Tervaa käytettiin 60-luvulla ja sen jälkeen voiteita ja vahoja. Ennen oli ennen ja nyt on nyt.

        Rex Black Diamond on testien mukaan hyvä valinta, kestää myös vettä ja rajallisesti hiekkaa ja mutaa. Tippapullo on helppo.

        Vaseliinia käytetään paljon rekan nuppien ja kärryjen liukupinnan voitelussa. Vaseliini levitetään isoilla sudeilla ja teloilla.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Itse siirryin parisen vuotta sitten Rex:n Black diamond nestemäiseen vahaan joka levitetään aivan samalla tavalla "tippapullosta" lenkki-lenkiltä ketjuun.
        olosuhteista riippuen uudellenlisäys 150-200km. välein.
        Ensin rätillä ketjujen pyyhintä puhtaaksi (ilman mitään liuttomia yms.), sitten tuon nestemäisen vahan levitys rulliin ja sitten heyken kuluttua ketjujen uudelleen pyyhintä. Tällä tavoin omalla kohdalla ketjut pysyneet erittäin hyvässä kunnossa, ohessa kuva omista reilut 1000km. ajetusta ketjuista jotka näyttävät yhä kuin uusilta.
        Käyttöönottaessa pesty alkuperäinen varastorasva pois ja puhtaille ketjuille sitten levitetty pariin otteeseen isompi määrä tuota nestemäistä ketjuvahaa ja sen jälkeen on uudelleen levitys tapahtunut suoraan pyörässä tuolla edellä kuvaamallani tavalla.
        https://aijaa.com/UYl9ms

        Tuosta voi ottaa mallia ketjuihin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minä puolestani olen aina käyttänyt vaseliinia.
        Ensin pestään fairivedellä vanhat pois ja sitten levitetään jäätelötikulla. Tällä tavoin omat ketjut on pysynyt kunnossa.

        Kerrotko miten omalta kohdaltasi määrittelet tuon "ketjut ovat pysyneet kunnossa"?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tervaa käytettiin 60-luvulla ja sen jälkeen voiteita ja vahoja. Ennen oli ennen ja nyt on nyt.

        Rex Black Diamond on testien mukaan hyvä valinta, kestää myös vettä ja rajallisesti hiekkaa ja mutaa. Tippapullo on helppo.

        Vaseliinia käytetään paljon rekan nuppien ja kärryjen liukupinnan voitelussa. Vaseliini levitetään isoilla sudeilla ja teloilla.

        Jaa, eikö noissa hommissa levittämiseen käytetä jäätelötikkua?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa, eikö noissa hommissa levittämiseen käytetä jäätelötikkua?

        Sinä taidat olla se anaaliyhtyjä.


    • Anonyymi

      Aloituksen kysymys olisi kenties ollut parempi, että: mikä on sopiva/hyvä voiteluaine ketjun niveliin?

      • Anonyymi

        No, vaseliinihan se. Minusta se on jo tullut selväksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, vaseliinihan se. Minusta se on jo tullut selväksi.

        Anaaliyhtyjä havaittu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Anaaliyhtyjä havaittu.

        Keppi on vaihtunut vaseliiniin.


    • Anonyymi

      Miten öljyä saa laitettua (menemään) ketjun niveliin?

      Ketju muodostuu tosiinsa liitetyistä metallilevyistä, jotka on niitattu yhteen, ja niittien (tappien) päällä on pyörivä rissa. Rakenne on siis melko suljettu. Voideltavia kohteita ovat siten tappien ja metallilevyjen liitos, tappien ja rissojen väli ja rissan ulkopinta, joka vastaa ketjupyöriin.

      Aloittaja

      • Kun öljyn/voiteluaineen viskositeetti on sopiva, niin se kulkeutuu kapillaarisesti tuonne ketjun sisään ja muodostaa voitelevan (kitkaa pienentävän) kalvon näiden toisiaan vastaan hinkkautuvien metalliosien väliin.


      • Anonyymi

        Asiasta on keskusteltu kyllä.

        Pitäisi erottaa sallittu kuluminen ja ääni toisistaan. Rissa lähinnä ääntää ja tappi kuluu. Kulumiselle tai venymiselle max-suositus on 4%.

        Ketjun ulompi levy, latta, on kiinteästi kiinni tapissa, siinä reikä ja tappi pitävät asemansa. Mitään ei kulu, voitelu ei auta.

        Sisemmän levyn reiät venyvät ja kuluvat vedon suuntaan, jolloin reiästä tulee epäsymmetrinen. Materiaali kuluu reikien kohdalta, ja materiaali väsyy staattisesti reiän kohdalta eli viruu ja menettää muotonsa pysyvästi.

        Sisemmän levyn reiän ja tapin välistä kuluu ja siten poistuu materiaalia vedon suuntaisesti. Sama koskee itse tappia. Mitä huonompi voitelu, sen enemmän kulumista ja venymistä tapahtuu ja kääntäen. Tuon avainkohdan saa voideltua tippapullolla suoraan kohteeseen.

        Kitka ja wattihäviöt johtuvat edellisestä.

        Rissan ja tapin väliin jää tyhjää tilaa. Rissa on lisäksi se osa joka kohtaa rattaan. Rissan osalta kitka on vähäistä, mutta ääntely sen kovempaa.

        Ääntä saa pienemmäksi voitelemalla myös rissat ja rattaat vahalla, sprayllä tai öljyllä. Kuumavaha tunkeutuu tasaisesti rissan ja tapin väliin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asiasta on keskusteltu kyllä.

        Pitäisi erottaa sallittu kuluminen ja ääni toisistaan. Rissa lähinnä ääntää ja tappi kuluu. Kulumiselle tai venymiselle max-suositus on 4%.

        Ketjun ulompi levy, latta, on kiinteästi kiinni tapissa, siinä reikä ja tappi pitävät asemansa. Mitään ei kulu, voitelu ei auta.

        Sisemmän levyn reiät venyvät ja kuluvat vedon suuntaan, jolloin reiästä tulee epäsymmetrinen. Materiaali kuluu reikien kohdalta, ja materiaali väsyy staattisesti reiän kohdalta eli viruu ja menettää muotonsa pysyvästi.

        Sisemmän levyn reiän ja tapin välistä kuluu ja siten poistuu materiaalia vedon suuntaisesti. Sama koskee itse tappia. Mitä huonompi voitelu, sen enemmän kulumista ja venymistä tapahtuu ja kääntäen. Tuon avainkohdan saa voideltua tippapullolla suoraan kohteeseen.

        Kitka ja wattihäviöt johtuvat edellisestä.

        Rissan ja tapin väliin jää tyhjää tilaa. Rissa on lisäksi se osa joka kohtaa rattaan. Rissan osalta kitka on vähäistä, mutta ääntely sen kovempaa.

        Ääntä saa pienemmäksi voitelemalla myös rissat ja rattaat vahalla, sprayllä tai öljyllä. Kuumavaha tunkeutuu tasaisesti rissan ja tapin väliin.

        Myös ulko- ja sisälattojen välit kuluvat, aiheuttavat kitkaa ja kuluvat.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Kun öljyn/voiteluaineen viskositeetti on sopiva, niin se kulkeutuu kapillaarisesti tuonne ketjun sisään ja muodostaa voitelevan (kitkaa pienentävän) kalvon näiden toisiaan vastaan hinkkautuvien metalliosien väliin.

        Eli vaseliini ei viskositeetillään kulkeudu lainkaan, vaseliinia on 100 % turha tarjota ketjuihin kepillä tai tikulla. Vaseliini kerää kaiken mahdollisen kuran, lian, pölyn ja hiekan itseensä.

        Kuumavaha kulkeutuu vain nestemäisenä, jonka jälkeen se jähmettyy kohteeseen.

        Paras lopputulos saavutetaan näkemällä vaivaa kuten lähes kaikissa asioissa. Spray on hetkeksi helppoa, mutta sotkee. Tippa parasta vedenkestävää voiteluainetta tapin, lattojen ja rissan yhtymäkohtaan. Ei sotke mutta voitelee juuri oikeat kohdat.

        Edellinen vaatii joko pyörän huoltotelineen tai polvistumista pyörän äärelle, tai useita ketjuja, irrottamista, erillistä puhdistusta ja voitelua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli vaseliini ei viskositeetillään kulkeudu lainkaan, vaseliinia on 100 % turha tarjota ketjuihin kepillä tai tikulla. Vaseliini kerää kaiken mahdollisen kuran, lian, pölyn ja hiekan itseensä.

        Kuumavaha kulkeutuu vain nestemäisenä, jonka jälkeen se jähmettyy kohteeseen.

        Paras lopputulos saavutetaan näkemällä vaivaa kuten lähes kaikissa asioissa. Spray on hetkeksi helppoa, mutta sotkee. Tippa parasta vedenkestävää voiteluainetta tapin, lattojen ja rissan yhtymäkohtaan. Ei sotke mutta voitelee juuri oikeat kohdat.

        Edellinen vaatii joko pyörän huoltotelineen tai polvistumista pyörän äärelle, tai useita ketjuja, irrottamista, erillistä puhdistusta ja voitelua.

        "...Edellinen vaatii joko pyörän huoltotelineen tai polvistumista..."

        Ennen käytettiin sellaista kätevää kikkaa, että pyörä käännettiin selälleen ketjun rasvausta varten. Sen tekeminen oikein selkää taittamatta ja vaatteita sotkematta oli aloittelijalle ensimmäinen pyörän huoltoon opeteltava asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "...Edellinen vaatii joko pyörän huoltotelineen tai polvistumista..."

        Ennen käytettiin sellaista kätevää kikkaa, että pyörä käännettiin selälleen ketjun rasvausta varten. Sen tekeminen oikein selkää taittamatta ja vaatteita sotkematta oli aloittelijalle ensimmäinen pyörän huoltoon opeteltava asia.

        Tämäpä ei kaikilla pyörämalleilla onnistukaan, kirjoittaja varmasti tunnistaa pyöristä erilaisia ohjaustankotyyppejä ja tankoihin liitettäviä varusteita. Jos osien haluaa pysyvän ehjinä ja pyörän pysyvän tukevasti aloillaan, seljällään makaava on huono vaihtoehto. Huoltoteline on asiallien kapine.

        Tästä vihjeestä kuitenkin nimim. Vannejarrumies olisi innoissaan. Suosituksen mukaan kaikkia hydraulisia levyjarruja ei suositella käännettäviksi ylösalaisin. Laskettakoon se Vannejarrumiehen eduksi, vaikka toki hydrauliset jarrutkin palautuvat mahdollisesta ilmaongelmasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli vaseliini ei viskositeetillään kulkeudu lainkaan, vaseliinia on 100 % turha tarjota ketjuihin kepillä tai tikulla. Vaseliini kerää kaiken mahdollisen kuran, lian, pölyn ja hiekan itseensä.

        Kuumavaha kulkeutuu vain nestemäisenä, jonka jälkeen se jähmettyy kohteeseen.

        Paras lopputulos saavutetaan näkemällä vaivaa kuten lähes kaikissa asioissa. Spray on hetkeksi helppoa, mutta sotkee. Tippa parasta vedenkestävää voiteluainetta tapin, lattojen ja rissan yhtymäkohtaan. Ei sotke mutta voitelee juuri oikeat kohdat.

        Edellinen vaatii joko pyörän huoltotelineen tai polvistumista pyörän äärelle, tai useita ketjuja, irrottamista, erillistä puhdistusta ja voitelua.

        Vaseliinin tarjoaminen ei ole koskaan turhaa!


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Kun öljyn/voiteluaineen viskositeetti on sopiva, niin se kulkeutuu kapillaarisesti tuonne ketjun sisään ja muodostaa voitelevan (kitkaa pienentävän) kalvon näiden toisiaan vastaan hinkkautuvien metalliosien väliin.

        elä vain itseäsi hinkkaa! Vasaeliini on ainoa oikea aine ketjuihin. suojaa rattaan pikku piikkejä kulumiselta ja vältät kalliit remontit. ei kerää likaa aivan ylivertainen vaseliini! joka muuta väittää se valehtelee!


    • Anonyymi

      Vaseliini on joka pyöräilijän numero yksi. Sopii niin ketjuihin, osiin kuin itse kuskiinkin.

    • Anonyymi

      Prismassa sattui silmään ketjuöljy: 30 ml maksaa 19,95.

      Siinä tulee huima litrahinta...

      • Anonyymi

        Totta. Yksi ketjun voitelu maksaa toista euroa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta. Yksi ketjun voitelu maksaa toista euroa.

        Kyseessä on ilmeisesti Rex Domestique? En ole laskenut yhden pullon riittävyyttä, mutta kyllä se alle euron jää reilusti käyttökertaa kohden, ja pitää ketjut kohtuullisen siistinä. Tuo on jotain öljyn ja vahan väliltä.

        https://rex.fi/shop/pyoraily/ketjuoljyt/domestique-v2-ketjuoljy


      • https://www.prisma.fi/tuotteet/110758666/rex-black-diamond-ketjuoljy-110758666

        Ja sitten kun otat REX:n "malliston" huipun eli Black Diamondin niin se maksaa vielä tuplat tuosta, eli 39,95e / 30ml.
        Itse käytän tuota Black Diamondia joka on ylivoimaisesti paras ketju"öljy" (ei ole öljy, vaan vahapohjainen) mitä itse olen ikinä käyttänyt.
        Ja noissa vahapohjaisissa(kin) tuotteissa pitää tajuta että "vähemmän on parempi", eli niitä on tarkoitus laittaa ketjuihin hyvin vähän. Tuolla aineella on ilmoietttu kulutus on noin 1ml/voitelu (joka omalla kokemuksella pitää suht hyvin paikkansa) eli tuolla 30ml pullolla voitelee ketjut noin 30krt. joka tarkoittaa keskimääräisessä maastokäytössä (250km/kerta) noin 7500km. ajomatkaa ja keskimääräisessä maantiekäytössä (500km/kerta) noin 15000km. / pullo, niin siitä voi sitten jokainen määritellä itse onko kallista vaiko ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta. Yksi ketjun voitelu maksaa toista euroa.

        Sen takia ketjuja ei kannata voidella vaan ajaa kuivana loppuun kerrasta. Uudet ketjut saa halvalla.

        Vanhat ketjut metallien kierrätykseen.


    • Anonyymi

      Vaseliini on paras.

      • Anonyymi

        Vaseliini on paras peräreikään. Ei suositella muuhun käyttöön.


      • Anonyymi

        Peräsmies havaittu.


    • Anonyymi

      Tämänkin keskustelun ongelma on sama kuin kaikessa täällä. Yksi tarkoittaa kälystä mummonpyöräänsä, toinen puhuu tuhansien eurojen polkupyörästä. Kolmas trollaa mistään mitään ymmärtämättä. Pyöränromuun kelpaa vaikka jäteöljy, siihen kalliiseen paljon poljettuun on sitten syytä käyttää parasta ja kalleinta mitä kaupasta löytyy.

      • Silti kalliissa ja halvassa pyörässä/ketjussa on sama asia, eli puhdas ja voideltu ketju toimii ja kestää paremmin kuin likainen/huonosti voideltu ketju.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Silti kalliissa ja halvassa pyörässä/ketjussa on sama asia, eli puhdas ja voideltu ketju toimii ja kestää paremmin kuin likainen/huonosti voideltu ketju.

        Kyllä, ja paras tulos saadaan vaseliinilla!


    • Anonyymi

      Turha kysyä jos on jo päättänyt vastauksen etukäteen.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anniina Valtonen tilittää - Potkut avasivat sanaisen arkun: "Ainut asia elämässä..."

      Suosikkimeteorologi ja Puoli seitsemän -ohjelmasta tuttu Anniina Valtonen elää uutta vaihetta elämässään. Ylen muutosneu
      Suomalaiset julkkikset
      113
      3440
    2. Purraa riepoteltiin kuin märkää rättiä...

      ...Purra vastaukset olivat pelkkää persujargonia, hermotkin kärähtivät hänellä pari kertaa. Arvosanaksi jäi nolla näistä
      Maailman menoa
      523
      2820
    3. Eräälle joka luulee itsestään liikoja

      Pysy kaukana nainen. Palaa todellisuuteen.
      Ikävä
      95
      1831
    4. Vaikka pidät minua

      Herkkänä ja kilttinä niin tiedät että olen vahvaa tekoa. Vaikka mitä tapahtuisi niin yleensä selviän. Lähes aina. Nyt on
      Ikävä
      50
      1376
    5. Nainen, tilanne on nyt tämä

      että olen pyristellyt irti vahvoista tunteista sinuun, ja alku on näyttänyt hyvältä. Olisiko viikko jo taisteltu. Vielä
      Ikävä
      82
      1334
    6. Ellen Jokikunnas paljastaa - Näin Ralph-poika, 8, vaikuttaa Italiassa asumiseen: "Jos jossain..."

      Miten käy Italiassa asumisen tulevaisuudessa? Ellen Jokikunnas ja Jari Rask remontoivat unelmiensa kodin Italiaan ja sa
      Suomalaiset julkkikset
      18
      1208
    7. Jos jotain saisit muuttaa kaivatussa

      niin mitä muuttaisit?
      Ikävä
      88
      1063
    8. Pandatalo

      Pandatalo myyty. 👍👍👏👏
      Ähtäri
      38
      1038
    9. Sielusi on kaunis, nainen samoin

      Kaunis sielu, oot 😍
      Ikävä
      87
      1016
    10. Sheikki Laakso puolustaa poikaansa ja ilmeisesti tunnustaa itse nuorena syyllistyneensä samaan

      Perussuomalaisten kansanedustajan Sheikki Laakson poika Nico Laakso on persujen kuntavaaliehdokas Kouvolassa ja aluevaal
      Maailman menoa
      103
      1014
    Aihe