Kerhossamme pohditaan katsastuksen muuttamista vapaaehtoiseksi?
Sammuttimia ja palovaroittimia ei enää tarvitsisi olla veneissä. Lisäksi, esim. sähköjä ei edes pintapuolisesti (kulkuvalot) tarkistettaisi mitenkään.
Hätäraketit, ankkuri ym. voisivat puuttua. Mitään navigointivarusteita ei vaadittaisi!
Katsastusvaatimukset ovat mielestäni, ainakin pääosin, asialliset.
Arvoisat kanssaveneiljät, kannatan veneiden pakollista vuosikatsastusta. Mitä mieltä olette, mikä mahtaa olla käytäntö muissa kerhoissa?
Veneiden katsastus
28
250
Vastaukset
- Anonyymi
Ihan hyvä provo, mutta turhaa touhua veneseurrojen katsastukset. Ei veneseurojeen veneet ole sen paremmassa kunnossa kuin seurojen ulkopuolisten katsastamattomat aktiivikäytössä olevat veneet. Lakisääteiset varusteet tarkastetaan pistokokein vesillä, oli katsastustarraa tai ei.
- Anonyymi
Ei ollut provoksi tarkoitettu. Miten voit tietää veneiden kunnon noin tarkkaan? Pistokokeeseen olen joutunut 2 kertaa yli 30-vuotisen aktiivisen veneilyni aikana.
Vakuutusyhtiöt pitävät katsastuksia tarpeellisina, koska antavat katsastetuille veneille maksualennuksia. Näillä laitoksilla on sentään tukenaan tarkat vahinkotilastot. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ollut provoksi tarkoitettu. Miten voit tietää veneiden kunnon noin tarkkaan? Pistokokeeseen olen joutunut 2 kertaa yli 30-vuotisen aktiivisen veneilyni aikana.
Vakuutusyhtiöt pitävät katsastuksia tarpeellisina, koska antavat katsastetuille veneille maksualennuksia. Näillä laitoksilla on sentään tukenaan tarkat vahinkotilastot.Ei katsastuksesta mitään alennusta meillä heru. Kipparin pätevyystodistuksella saa alennusta, ja pärstäkertoimella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei katsastuksesta mitään alennusta meillä heru. Kipparin pätevyystodistuksella saa alennusta, ja pärstäkertoimella.
Lähitapiolasta saa sekä tutkinnosta ja katsastuksesta alennusta olsko 10+10%
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ollut provoksi tarkoitettu. Miten voit tietää veneiden kunnon noin tarkkaan? Pistokokeeseen olen joutunut 2 kertaa yli 30-vuotisen aktiivisen veneilyni aikana.
Vakuutusyhtiöt pitävät katsastuksia tarpeellisina, koska antavat katsastetuille veneille maksualennuksia. Näillä laitoksilla on sentään tukenaan tarkat vahinkotilastot.En katsasta veneitäni ( 2 kpl ), kummasssakaan ei ole vakuutusta . Turhia ovat .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lähitapiolasta saa sekä tutkinnosta ja katsastuksesta alennusta olsko 10 10%
Pärstäkertoimella saa samat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En katsasta veneitäni ( 2 kpl ), kummasssakaan ei ole vakuutusta . Turhia ovat .
Vanhoille romuille ei vakuutusta kukaan kaipaa, mutta ei se paljoa maksakaan, ja siihen sisältyy vastuuvakuutus joka voi säästää merkittävän summan jos toilailet veneelläsi vahinkoa toiselle.
- Anonyymi
Säännöt määrää ja sääntöjä voi muuttaa.
- Anonyymi
Tottakai seuran sääntöjä voi muuttaa, sen tekee seuran kokous.
- Anonyymi
Mutta laki on laki. Tärkein varuste on halpis 2kg jauhesammutin. Muu roju on rekvisiittaa.
- Anonyymi
Liivit kuuluu myös lain piiriin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Liivit kuuluu myös lain piiriin.
Kartat myös, ellei olla tutuilla lähivesillä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kartat myös, ellei olla tutuilla lähivesillä.
Juu, ja kaiken lisäksi viimeisimmät, korjauksilla varustetut kartat...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu, ja kaiken lisäksi viimeisimmät, korjauksilla varustetut kartat...
Vesiliikennelaki:
"vesikulkuneuvossa on käytettävissä asianmukaisia merikarttoja ja merenkulkujulkaisuja, jos aiottu matka edellyttää reittisuunnittelua matkan pituuden tai muun vastaavan syyn tai olosuhteen johdosta"
Ulkopuolisen on hyvin vaikea osoittaa, että matkasi edellyttää reittisuunnittelua.
Laki ei ota kantaa kartan päiväykseen ja korjauksiin.
Poliisilla voi olla omia tulkintoja asiasta, mutta viimeistään oikeudessa katsellaan lain todellisia vaatimuksia. On selvää, että pikkuisella huviveneellä seilatessa merikartan ja muiden merenkulkujulkaisujen asianmukaisuutta arvioidaan erilailla kuin öljytankkerin osalta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu, ja kaiken lisäksi viimeisimmät, korjauksilla varustetut kartat...
Käsittääkseni riittävän hyvä on tarpeeksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Liivit kuuluu myös lain piiriin.
Liivit eivät kuulu VENEEN lakisääteisiin varusteisiin. Ne kuuluvat veneessäolijan varusteisiin, kun vene on kulussa.
Kun veneessä ei ole ketään, ei siellä tarvitse olla liivejäkään. Näin on ihan käytännössäkin jos veneestä poistutaan jollalla, koska liivien tulee lakisääteisesti tuolloin olla jollalla kulkevien päällä, eivät ankkuroidussa veneessä! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vesiliikennelaki:
"vesikulkuneuvossa on käytettävissä asianmukaisia merikarttoja ja merenkulkujulkaisuja, jos aiottu matka edellyttää reittisuunnittelua matkan pituuden tai muun vastaavan syyn tai olosuhteen johdosta"
Ulkopuolisen on hyvin vaikea osoittaa, että matkasi edellyttää reittisuunnittelua.
Laki ei ota kantaa kartan päiväykseen ja korjauksiin.
Poliisilla voi olla omia tulkintoja asiasta, mutta viimeistään oikeudessa katsellaan lain todellisia vaatimuksia. On selvää, että pikkuisella huviveneellä seilatessa merikartan ja muiden merenkulkujulkaisujen asianmukaisuutta arvioidaan erilailla kuin öljytankkerin osalta.Asianmukaisuus ottaa kantaa päiväykseen ja korjauksiin. Poliisi ei tee tulkintoja, poliisi seuraa väyläviraston tulkintaohjetta, joka lain nojalla on se viranomainen, joka tekee tulkinnat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Asianmukaisuus ottaa kantaa päiväykseen ja korjauksiin. Poliisi ei tee tulkintoja, poliisi seuraa väyläviraston tulkintaohjetta, joka lain nojalla on se viranomainen, joka tekee tulkinnat.
No joka tapauksessa asianmukainen on perämoottorisoutuveneessä eri asia kuin 24m pituisessa jahdissa. Ensimmäisessä voi riittää hyvinkin viitteellinen kartta. Tulkintaohje ei myöskään ole laki, jos asiaa joskus käsitellään oikeudessa tulkintaohje muuttuu oikeuden päätösten mukaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No joka tapauksessa asianmukainen on perämoottorisoutuveneessä eri asia kuin 24m pituisessa jahdissa. Ensimmäisessä voi riittää hyvinkin viitteellinen kartta. Tulkintaohje ei myöskään ole laki, jos asiaa joskus käsitellään oikeudessa tulkintaohje muuttuu oikeuden päätösten mukaan.
Oikeus kuulee asiantuntijoita, eli lain osoittamaa viranomaista, ja tuskin poikkeaa tämän linjauksesta.
- Anonyymi
Olen vähän uudemman sukupolven veneilijä, ja aloittanut purjehduksen koronavuonna.
Kun oli seuran ensimmäinen katsastus, luulin, että se on kuten autoissakin, että toiminnallisuus ja turvallisuus oikeasti testataan - tai vähintään omin silmin tarkistetaan. Eli vaikket tietäisi veneen tekniikasta mitään, niin voit luottaa että vuoden voi taas ajella, jos leima tulee.
Ei ole todellakaan näin. Komediaa koko katsastusteatteri.
Sammutin piti leimauttaa joo, mutta muuten juteltiin ''katsastajan'' kanssa mukavia puoli tuntia, ja tulos hyväksytty. Oikeita pommipaikkoja, kuten vetolaitteen suojakumi, läpiviennit edes päällisin puolin, koneen letkut, suodattimet, koekäynnistys ja tuleeko savua tai öljyä, kölipultit, mahdolliset säröt pohjapalkkien ympärillä, tai rikin ja vanttien kunto päälisin puolin - ei mitään katsottu!
Koko ''katsastuksen'' olisi voinut pitää meidän omalla kotipihalla 10km päässä merestä juttelemalla terassin pöydässä! Itse asiassa koko vene on ihan turha tähän ruljanssiin!
Aivan käsittömätöntä ajanhukkaa kaikille. Säälin jopa ns. katsastajaa, mitä iloa tuosta edes hänelle mahtoi olla.
PS. Haluan pitää veneestäni huolta, ja olen kouluttautunut, että osaan sille ja vaikka koneelle jotakin tehdäkin, mutta nykyisenlainen katsastus on joku 70-lukulainen jäänne, kuin suoraan Brezhnevin ajan neuvostoliitosta.- Anonyymi
Minulla katsastus ei vaadi veneen näkemistä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulla katsastus ei vaadi veneen näkemistä.
Taidat olla katsastusmies?
- Anonyymi
Kerroit kokemuksiasi ensimmäisestä kohtaamisestasi seuran katsastajan kanssa.
Teen villin arvauksen:
Katsastajan jutellessa kanssasi, hän päätteli mielessään, että haluat pitää veneesi kunnossa, olet kouluttautunut moottorin hoitoon, sammuttimet on leimattu ja ehkäpä huomasi, että pelastusliivejä on riittävästi. Katsastaja ei vastaa veneesi kunnosta vaan sinä. Katsastaja päätteli, että olet valistunut veneilijä. - Anonyymi
Veneiden katsastuksesta samaa mieltä. Katsastus voi olla hyödyllinen tapauksessa, jossa omistajalla ei ole ymmärrystä veneestä mutta katsastajalla on. Jos omistajalla on ymmärrystä, ei katsastuksesta ole hyötyä. Ja vaikka ei olisi, niin pelkkään veneellä kahvitteluun kykenevä katsastaja ei veneilijää hyödytä.
"Eli vaikket tietäisi veneen tekniikasta mitään, niin voit luottaa että vuoden voi taas ajella, jos leima tulee."
Tämä osoittaa, että olet ymmärtänyt myös autokatsastuksen väärin. Katsastuksen läpäisy ei tietenkään tarkoita, että auto on seuraavan vuoden ajan kunnossa. Mitään takuuta kunnosta ei ole edes ulosajaessa, mutta varsinkaan tulevaisuuteen ei katsastusinsinööri näe. Selvänäkijöitä joutuu haeskelemaan jostain muualta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerroit kokemuksiasi ensimmäisestä kohtaamisestasi seuran katsastajan kanssa.
Teen villin arvauksen:
Katsastajan jutellessa kanssasi, hän päätteli mielessään, että haluat pitää veneesi kunnossa, olet kouluttautunut moottorin hoitoon, sammuttimet on leimattu ja ehkäpä huomasi, että pelastusliivejä on riittävästi. Katsastaja ei vastaa veneesi kunnosta vaan sinä. Katsastaja päätteli, että olet valistunut veneilijä.Jeps, varmaan näin, mutta perusjuju on, että mitä hyötyä tuosta katsastuksesta on?
Koska lopulta, juuri niin kuten sanoit, että veneilijä veneestään viimekädessä vastaa. Katsastajalla ei ole mitään roolia, jos jotakin sattuisi.
Byrokratia ja säännöt ovat paikallaan, kun niille on oikea perustelu. - Anonyymi
Näin se yleensä menee, ellei ole joku teemavuosi, jolloin nillitetään esim. alkuperäisistä täysin kunnossa olevista tikkaista, joilla vene on aikoinaan tyyppihyväksytty. Runkokatsastus tehdään kuivalla maalla, siinä ehkä jotain järkeä onkin, eikä sitä tehdä joka vuosi. Niitä vuosikatsastuksessa pistokokeenomaisesti tarkastettavia varusteita siirrellään seuran katsastusiltana iloisesti veneestä toiseen nopeammin kuin katsastaja ehtii veneestä toiseen. Tutut kaverit saavat tietysti katsastustarran vaikka postissa vaikkei katsuri ole venettä viiteen vuoteen nähnytkään.
- Anonyymi
Hampaitten välisuihkeita on marketissa. Ei veneilyosastolla.
- Anonyymi
Näin kevään korvalla katsastusmiehillä on pieni jöpötys päällä suunnitellessaan uusia kieltoja ja kyykytyksiä hylkäyksiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anniina Valtonen tilittää - Potkut avasivat sanaisen arkun: "Ainut asia elämässä..."
Suosikkimeteorologi ja Puoli seitsemän -ohjelmasta tuttu Anniina Valtonen elää uutta vaihetta elämässään. Ylen muutosneu671970Riikka Purra: Olemme epäonnistuneet
PS-ehdokkaan taustalta paljastuu rikollisjärjestön jäsenyys ja raiskaustuomio Perussuomalaiset poisti Marko Kääriäise1011443Seksuaalinen häirintä takseissa järkyttää - Katsoitko ohjeet tuleville taksikuskeille tv:stä?
Seksuaaliset teot takseissa Suomessa olivat harvinaisia ennen taksialan vapauttamista vuonna 2018. Sen jälkeen Helsingin771207Se oli siinä Ähtärin sairaala
Aamulla uutisissa yhdellä äänellä hävisi Ähtäri,taas kepu petti https://areena.yle.fi/podcastit/1-73786019421175Vaikka pidät minua
Herkkänä ja kilttinä niin tiedät että olen vahvaa tekoa. Vaikka mitä tapahtuisi niin yleensä selviän. Lähes aina. Nyt on461121- 581077
- 651073
Keskolle uusi K-ruokakauppa Taivalkosken keskustaan
"Keskon tavoitteena on uuden kauppapaikan rakentaminen Taivalkosken keskustaan. Taivalkosken kunnan ja Keskon väliset ne56950Suomalaisten enemmistö: YLE on puolueeton ja luotettava
EVA:n teettämän tutkimuksen mukaan 49%, siis käytännössä puolet kansasta, pitää YLEä puolueettomana ja 75% luotettavana.161933Nainen, tilanne on nyt tämä
että olen pyristellyt irti vahvoista tunteista sinuun, ja alku on näyttänyt hyvältä. Olisiko viikko jo taisteltu. Vielä68908