Voi Mooses, minkä kurun teit!

Anonyymi-ap

Tass on ollut yhteenotto Mooseksen kurussa. Tosin ihmisuhreilta vältyttiin - tällä kertaa. Monta uhria on tullutkin. On selvää, kun tukkirekat ja muut ajoneuvot kohtaavat kiemurtelevissa mutkissa, jotain sattuu ja johonkin osuu.

Onko sula mahottomuus oikoa ja leventää tietä Vauhtikaan ei aina pysy rajoitusten sisällä kuitenkaan. Tänä talvena on riittänyt outoja kelejä, jolloin luisuminen toiselle kaistalle tai ajoneuvon hallinnan menetys on pienestä kii.

16

1222

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Naapurin mies ja vanhan luokkakaverin mies ovat menehtyneet kyseisessä kurussa. 2 eri onnettomuutta siis minunkin tiedossani.

    • Anonyymi

      Onko niin, että asfaltti on vielä alkuperäinen siinäkin? Vuodelta 76. Paikoin reunoja korjailtu..

      • Anonyymi

        Voi olla vanhakin pinnoite, mutta tie on a) liian kapea b) liian mutkainen.

        Muuta ei tarvita. Vallankin, kun ihminen ajaa ylinopeutta pykivillä renkailla. Kelit ovat nykyään arvaamattomia.

        Pelkäänpä, että odotetaan kunnon rysäystä, nokkakolaria, poikittain luisuvia rekkoja, tukkeja pudottelevia lastauksia. Ehkä sitten jotakin tapahtuukin turvallisuuden nimissä.

        Muutoin rukoukset saavat korvata turvallisuuspuutteet. Herran haltuun!


    • Anonyymi

      Mooseksen kuru on muodostunut 30 luvun alussa, Mooses Kervinen linjasi noilla paikoilla EteläSallan ja Räisälän välistä tietä. Kun hän kaivoi hiekkamaahan ojan virtauksia ohjautumaan uudelle reitille kurun yläpuolella. Näin melkoinen osa ojan pohjasta jäi kuiville. Tähän oli helppo rakentaa ajettava tie. Mutkainen kylläkin.
      70 luvun puolessa välin 5 tie Tonkopurolla remontoitiin ja linjattiinkin monin paikoin paremmin.
      76 sitten pinnoitettiin.
      Mooseksen kuruun jäi kuitenkin jokseenkin vanha tielinja. Kuru ikään kuin entisöitiin.
      Tämä törkeä virhe on maksanut ihmishenkiä ja rekanrunkoja aivan turhaan. Olisi vieläkin korjattavissa helposti kun maaperä on kuivaa hiekkaa.

      • Anonyymi

        Eköhän maasto ole sanellut tien linjat. Tie toki saadaan suoremmaksi jos toisista kohteista leikataan, ja notkot täytetään. Rahastahan se on ollut silloinkin kiinni.

        Jos ajetaan suositusten mukaan 60km/h tie on turvallinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eköhän maasto ole sanellut tien linjat. Tie toki saadaan suoremmaksi jos toisista kohteista leikataan, ja notkot täytetään. Rahastahan se on ollut silloinkin kiinni.

        Jos ajetaan suositusten mukaan 60km/h tie on turvallinen.

        30 luvulla maasto saneli.!!!
        Ei enää 70 luvulla edes kustannusperusteisesti. Kummempia kumpuja on leikattu. Mooseksen Kurussa leikattava maalaji olisi pääosin suoraan hyödynnettävissä rakennekerroksiin.
        Mooseksen kurua ei raskittu " tärvellä" 70 luvulla 5 tie remontin yhteydessä ja se oli ajattelemattoman suuri virhe, joka olisi korjattavissa .
        60 kympin rajoitus ei ole estänyt vakavien onnettomuuksien syntymistä. Se ei ole ollut onnettomuuksia ehkäisevä, kuten asiallinen tienlinjaus olisi ollut. Ja olisi vieläkin.
        70 luvun Kekkoslovakiassa tärkeitäkin asioita ratkottiin kovin vasenlaitaisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        30 luvulla maasto saneli.!!!
        Ei enää 70 luvulla edes kustannusperusteisesti. Kummempia kumpuja on leikattu. Mooseksen Kurussa leikattava maalaji olisi pääosin suoraan hyödynnettävissä rakennekerroksiin.
        Mooseksen kurua ei raskittu " tärvellä" 70 luvulla 5 tie remontin yhteydessä ja se oli ajattelemattoman suuri virhe, joka olisi korjattavissa .
        60 kympin rajoitus ei ole estänyt vakavien onnettomuuksien syntymistä. Se ei ole ollut onnettomuuksia ehkäisevä, kuten asiallinen tienlinjaus olisi ollut. Ja olisi vieläkin.
        70 luvun Kekkoslovakiassa tärkeitäkin asioita ratkottiin kovin vasenlaitaisesti.

        Ministeri Saarto oli kolmeen otteeseen liikenneministerinä Suomessa 70 luvulla. Liikenteen rakentaminen, suunnittelu ja ohjaus oli sen mukaista.


    • Anonyymi

      Net on nämä ittiään ammattimiehinä pitävät kolaroineet. Taitavat olla nykyajan rekkamiehet amatimiehiä

      • Anonyymi

        Tuollainen tienkohta on suoranainen ansa varsinkin sellaiselle, joka käyttää ammatikseen Suomen valtateitä. Valtatie numero 5.lla se Mooseksen kuru on. Tuo erikoinen, valtakunnan vaarallinen valtatien kohta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuollainen tienkohta on suoranainen ansa varsinkin sellaiselle, joka käyttää ammatikseen Suomen valtateitä. Valtatie numero 5.lla se Mooseksen kuru on. Tuo erikoinen, valtakunnan vaarallinen valtatien kohta.

        Kannattaa pysyä pois vitos tieltä jos se tuntuu vaaralliselta, amatimiehet


    • Anonyymi

      Räisälässä Rapakuru tosin Haaparannan puolella

      • Anonyymi

        Ilmeisen lähellä Mörskänkangasta tuo Rapakuru 30-luvun alun ulkoilukartan mukaan.


    • Anonyymi

      Parempi että opettelet kirjoittamaan,ennenkuin arvostelet muita!Amattimies!

      • Anonyymi

        On ammattimiehiä ja sitten nämä amatimiehet


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On ammattimiehiä ja sitten nämä amatimiehet

        On ammattimiehet, tohelot ja sitten ne amatimiehet


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On ammattimiehet, tohelot ja sitten ne amatimiehet

        Niin, puluki-ongelmat ovat suht yleisiä vaivoja. Kaksoiskerake on ongelmallinen. ja moni muukin hahmotus tuottaa ilmaisupulmia.

        Mutta on typerää asettua amattimiehenkään turvallisuusuhan yläpuolelle. Mooseksen kuru on selvä turvallisuusuhka, jossa silloin ja tällöin osuu ja sattuu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kylläpä on nautinnollista taas tämä palstan vassari valitus!

      Lähes jokainen avaus on vassareiden kitinää ja valitusta. Eikö se tarkoitakin, että silloin asiat menee maassamme parem
      Maailman menoa
      94
      3166
    2. HS: persujen v. 2015 turvapaikanhakijoista alle puolet töissä

      Aikuisina Suomeen tulleista ja myönteisen päätöksen saaneista vain 42 prosenttia oli vuonna 2023 töissä, vaikka he ovat
      Maailman menoa
      73
      2435
    3. Persut muuten hyväksyvät 2 + 8 mrd. euron maatalous- ja yritystuet

      Vaikka molemmat tukimuodot tiedetään haitallisiksi, koska ovat käytännössä pelkkää säilyttävää tukea, eivätkä kannusta k
      Maailman menoa
      61
      1435
    4. Mikä kaivatussasi herätti mielenkiintosi

      Kun tapasitte ensi kerran? Ulkonäössä? Luonteessa tai olemuksessa? Kuinka nopeasti mielenkiinto muuttui ihastukseksi?
      Ikävä
      90
      1402
    5. Valkoinen Golf

      Kukahan on tämä ukko, joka työkseen kyylää pienen ässän asiakkaita viikon jokaisena päivänä.
      Kuhmo
      12
      890
    6. Martina Aitolehti podcastissa: Ero

      Martina Aitolehti podcastissa: Ero Martina Aitolehti kertoi BFF-podcastin https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/696
      Kotimaiset julkkisjuorut
      184
      885
    7. Kaikki ovat syntisiä!!!

      Näin täällä koko ajan vakuutellaan uskovaisten toimesta. Myös Päivi Räsänen on toistanut tätä samaa matraa jatkuvasti. N
      Luterilaisuus
      311
      872
    8. Moottorisahalla kauppaan

      Missäs päin kaupunkia tämä yöllä moottorisahalla kauppaan yrittänyt asiakas askaroi? https://poliisi.fi/-/mies-yritti-s
      Kajaani
      10
      807
    9. Jos olisit kaivattusi

      Kanssa kahdestaan samassa tilassa niin miten kävisi
      Ikävä
      49
      785
    10. Rillimiljonäärin eroriidassa suuri käänne.

      Vaimo haluaa kokonaan yksinhuoltajuuden ja pitää entisen elintasonsa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      142
      758
    Aihe