Voi Mooses, minkä kurun teit!

Anonyymi-ap

Tass on ollut yhteenotto Mooseksen kurussa. Tosin ihmisuhreilta vältyttiin - tällä kertaa. Monta uhria on tullutkin. On selvää, kun tukkirekat ja muut ajoneuvot kohtaavat kiemurtelevissa mutkissa, jotain sattuu ja johonkin osuu.

Onko sula mahottomuus oikoa ja leventää tietä Vauhtikaan ei aina pysy rajoitusten sisällä kuitenkaan. Tänä talvena on riittänyt outoja kelejä, jolloin luisuminen toiselle kaistalle tai ajoneuvon hallinnan menetys on pienestä kii.

16

410

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Naapurin mies ja vanhan luokkakaverin mies ovat menehtyneet kyseisessä kurussa. 2 eri onnettomuutta siis minunkin tiedossani.

    • Anonyymi

      Onko niin, että asfaltti on vielä alkuperäinen siinäkin? Vuodelta 76. Paikoin reunoja korjailtu..

      • Anonyymi

        Voi olla vanhakin pinnoite, mutta tie on a) liian kapea b) liian mutkainen.

        Muuta ei tarvita. Vallankin, kun ihminen ajaa ylinopeutta pykivillä renkailla. Kelit ovat nykyään arvaamattomia.

        Pelkäänpä, että odotetaan kunnon rysäystä, nokkakolaria, poikittain luisuvia rekkoja, tukkeja pudottelevia lastauksia. Ehkä sitten jotakin tapahtuukin turvallisuuden nimissä.

        Muutoin rukoukset saavat korvata turvallisuuspuutteet. Herran haltuun!


    • Anonyymi

      Mooseksen kuru on muodostunut 30 luvun alussa, Mooses Kervinen linjasi noilla paikoilla EteläSallan ja Räisälän välistä tietä. Kun hän kaivoi hiekkamaahan ojan virtauksia ohjautumaan uudelle reitille kurun yläpuolella. Näin melkoinen osa ojan pohjasta jäi kuiville. Tähän oli helppo rakentaa ajettava tie. Mutkainen kylläkin.
      70 luvun puolessa välin 5 tie Tonkopurolla remontoitiin ja linjattiinkin monin paikoin paremmin.
      76 sitten pinnoitettiin.
      Mooseksen kuruun jäi kuitenkin jokseenkin vanha tielinja. Kuru ikään kuin entisöitiin.
      Tämä törkeä virhe on maksanut ihmishenkiä ja rekanrunkoja aivan turhaan. Olisi vieläkin korjattavissa helposti kun maaperä on kuivaa hiekkaa.

      • Anonyymi

        Eköhän maasto ole sanellut tien linjat. Tie toki saadaan suoremmaksi jos toisista kohteista leikataan, ja notkot täytetään. Rahastahan se on ollut silloinkin kiinni.

        Jos ajetaan suositusten mukaan 60km/h tie on turvallinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eköhän maasto ole sanellut tien linjat. Tie toki saadaan suoremmaksi jos toisista kohteista leikataan, ja notkot täytetään. Rahastahan se on ollut silloinkin kiinni.

        Jos ajetaan suositusten mukaan 60km/h tie on turvallinen.

        30 luvulla maasto saneli.!!!
        Ei enää 70 luvulla edes kustannusperusteisesti. Kummempia kumpuja on leikattu. Mooseksen Kurussa leikattava maalaji olisi pääosin suoraan hyödynnettävissä rakennekerroksiin.
        Mooseksen kurua ei raskittu " tärvellä" 70 luvulla 5 tie remontin yhteydessä ja se oli ajattelemattoman suuri virhe, joka olisi korjattavissa .
        60 kympin rajoitus ei ole estänyt vakavien onnettomuuksien syntymistä. Se ei ole ollut onnettomuuksia ehkäisevä, kuten asiallinen tienlinjaus olisi ollut. Ja olisi vieläkin.
        70 luvun Kekkoslovakiassa tärkeitäkin asioita ratkottiin kovin vasenlaitaisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        30 luvulla maasto saneli.!!!
        Ei enää 70 luvulla edes kustannusperusteisesti. Kummempia kumpuja on leikattu. Mooseksen Kurussa leikattava maalaji olisi pääosin suoraan hyödynnettävissä rakennekerroksiin.
        Mooseksen kurua ei raskittu " tärvellä" 70 luvulla 5 tie remontin yhteydessä ja se oli ajattelemattoman suuri virhe, joka olisi korjattavissa .
        60 kympin rajoitus ei ole estänyt vakavien onnettomuuksien syntymistä. Se ei ole ollut onnettomuuksia ehkäisevä, kuten asiallinen tienlinjaus olisi ollut. Ja olisi vieläkin.
        70 luvun Kekkoslovakiassa tärkeitäkin asioita ratkottiin kovin vasenlaitaisesti.

        Ministeri Saarto oli kolmeen otteeseen liikenneministerinä Suomessa 70 luvulla. Liikenteen rakentaminen, suunnittelu ja ohjaus oli sen mukaista.


    • Anonyymi

      Net on nämä ittiään ammattimiehinä pitävät kolaroineet. Taitavat olla nykyajan rekkamiehet amatimiehiä

      • Anonyymi

        Tuollainen tienkohta on suoranainen ansa varsinkin sellaiselle, joka käyttää ammatikseen Suomen valtateitä. Valtatie numero 5.lla se Mooseksen kuru on. Tuo erikoinen, valtakunnan vaarallinen valtatien kohta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuollainen tienkohta on suoranainen ansa varsinkin sellaiselle, joka käyttää ammatikseen Suomen valtateitä. Valtatie numero 5.lla se Mooseksen kuru on. Tuo erikoinen, valtakunnan vaarallinen valtatien kohta.

        Kannattaa pysyä pois vitos tieltä jos se tuntuu vaaralliselta, amatimiehet


    • Anonyymi

      Räisälässä Rapakuru tosin Haaparannan puolella

      • Anonyymi

        Ilmeisen lähellä Mörskänkangasta tuo Rapakuru 30-luvun alun ulkoilukartan mukaan.


    • Anonyymi

      Parempi että opettelet kirjoittamaan,ennenkuin arvostelet muita!Amattimies!

      • Anonyymi

        On ammattimiehiä ja sitten nämä amatimiehet


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On ammattimiehiä ja sitten nämä amatimiehet

        On ammattimiehet, tohelot ja sitten ne amatimiehet


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On ammattimiehet, tohelot ja sitten ne amatimiehet

        Niin, puluki-ongelmat ovat suht yleisiä vaivoja. Kaksoiskerake on ongelmallinen. ja moni muukin hahmotus tuottaa ilmaisupulmia.

        Mutta on typerää asettua amattimiehenkään turvallisuusuhan yläpuolelle. Mooseksen kuru on selvä turvallisuusuhka, jossa silloin ja tällöin osuu ja sattuu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

      Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      66
      2388
    2. Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...

      Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.
      Maailman menoa
      182
      2058
    3. Onko kaivattusi

      kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      45
      2017
    4. Viulu vaiennut

      Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣
      Suomussalmi
      30
      1738
    5. Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.

      Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      116
      1714
    6. Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.

      Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä
      Maailman menoa
      170
      1396
    7. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      207
      1349
    8. Kyllä tekee kipeää

      Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬
      Ikävä
      26
      1195
    9. Luotatko kaivattuusi?

      Jos et, mistä kiikastaa?
      Ikävä
      80
      1001
    10. En mä tiedä mitä tapahtuu

      siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.
      Ikävä
      9
      992
    Aihe