Tass on ollut yhteenotto Mooseksen kurussa. Tosin ihmisuhreilta vältyttiin - tällä kertaa. Monta uhria on tullutkin. On selvää, kun tukkirekat ja muut ajoneuvot kohtaavat kiemurtelevissa mutkissa, jotain sattuu ja johonkin osuu.
Onko sula mahottomuus oikoa ja leventää tietä Vauhtikaan ei aina pysy rajoitusten sisällä kuitenkaan. Tänä talvena on riittänyt outoja kelejä, jolloin luisuminen toiselle kaistalle tai ajoneuvon hallinnan menetys on pienestä kii.
Voi Mooses, minkä kurun teit!
16
354
Vastaukset
- Anonyymi
Naapurin mies ja vanhan luokkakaverin mies ovat menehtyneet kyseisessä kurussa. 2 eri onnettomuutta siis minunkin tiedossani.
- Anonyymi
Onko niin, että asfaltti on vielä alkuperäinen siinäkin? Vuodelta 76. Paikoin reunoja korjailtu..
- Anonyymi
Voi olla vanhakin pinnoite, mutta tie on a) liian kapea b) liian mutkainen.
Muuta ei tarvita. Vallankin, kun ihminen ajaa ylinopeutta pykivillä renkailla. Kelit ovat nykyään arvaamattomia.
Pelkäänpä, että odotetaan kunnon rysäystä, nokkakolaria, poikittain luisuvia rekkoja, tukkeja pudottelevia lastauksia. Ehkä sitten jotakin tapahtuukin turvallisuuden nimissä.
Muutoin rukoukset saavat korvata turvallisuuspuutteet. Herran haltuun!
- Anonyymi
Mooseksen kuru on muodostunut 30 luvun alussa, Mooses Kervinen linjasi noilla paikoilla EteläSallan ja Räisälän välistä tietä. Kun hän kaivoi hiekkamaahan ojan virtauksia ohjautumaan uudelle reitille kurun yläpuolella. Näin melkoinen osa ojan pohjasta jäi kuiville. Tähän oli helppo rakentaa ajettava tie. Mutkainen kylläkin.
70 luvun puolessa välin 5 tie Tonkopurolla remontoitiin ja linjattiinkin monin paikoin paremmin.
76 sitten pinnoitettiin.
Mooseksen kuruun jäi kuitenkin jokseenkin vanha tielinja. Kuru ikään kuin entisöitiin.
Tämä törkeä virhe on maksanut ihmishenkiä ja rekanrunkoja aivan turhaan. Olisi vieläkin korjattavissa helposti kun maaperä on kuivaa hiekkaa.- Anonyymi
Eköhän maasto ole sanellut tien linjat. Tie toki saadaan suoremmaksi jos toisista kohteista leikataan, ja notkot täytetään. Rahastahan se on ollut silloinkin kiinni.
Jos ajetaan suositusten mukaan 60km/h tie on turvallinen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eköhän maasto ole sanellut tien linjat. Tie toki saadaan suoremmaksi jos toisista kohteista leikataan, ja notkot täytetään. Rahastahan se on ollut silloinkin kiinni.
Jos ajetaan suositusten mukaan 60km/h tie on turvallinen.30 luvulla maasto saneli.!!!
Ei enää 70 luvulla edes kustannusperusteisesti. Kummempia kumpuja on leikattu. Mooseksen Kurussa leikattava maalaji olisi pääosin suoraan hyödynnettävissä rakennekerroksiin.
Mooseksen kurua ei raskittu " tärvellä" 70 luvulla 5 tie remontin yhteydessä ja se oli ajattelemattoman suuri virhe, joka olisi korjattavissa .
60 kympin rajoitus ei ole estänyt vakavien onnettomuuksien syntymistä. Se ei ole ollut onnettomuuksia ehkäisevä, kuten asiallinen tienlinjaus olisi ollut. Ja olisi vieläkin.
70 luvun Kekkoslovakiassa tärkeitäkin asioita ratkottiin kovin vasenlaitaisesti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
30 luvulla maasto saneli.!!!
Ei enää 70 luvulla edes kustannusperusteisesti. Kummempia kumpuja on leikattu. Mooseksen Kurussa leikattava maalaji olisi pääosin suoraan hyödynnettävissä rakennekerroksiin.
Mooseksen kurua ei raskittu " tärvellä" 70 luvulla 5 tie remontin yhteydessä ja se oli ajattelemattoman suuri virhe, joka olisi korjattavissa .
60 kympin rajoitus ei ole estänyt vakavien onnettomuuksien syntymistä. Se ei ole ollut onnettomuuksia ehkäisevä, kuten asiallinen tienlinjaus olisi ollut. Ja olisi vieläkin.
70 luvun Kekkoslovakiassa tärkeitäkin asioita ratkottiin kovin vasenlaitaisesti.Ministeri Saarto oli kolmeen otteeseen liikenneministerinä Suomessa 70 luvulla. Liikenteen rakentaminen, suunnittelu ja ohjaus oli sen mukaista.
- Anonyymi
Net on nämä ittiään ammattimiehinä pitävät kolaroineet. Taitavat olla nykyajan rekkamiehet amatimiehiä
- Anonyymi
Tuollainen tienkohta on suoranainen ansa varsinkin sellaiselle, joka käyttää ammatikseen Suomen valtateitä. Valtatie numero 5.lla se Mooseksen kuru on. Tuo erikoinen, valtakunnan vaarallinen valtatien kohta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuollainen tienkohta on suoranainen ansa varsinkin sellaiselle, joka käyttää ammatikseen Suomen valtateitä. Valtatie numero 5.lla se Mooseksen kuru on. Tuo erikoinen, valtakunnan vaarallinen valtatien kohta.
Kannattaa pysyä pois vitos tieltä jos se tuntuu vaaralliselta, amatimiehet
- Anonyymi
Räisälässä Rapakuru tosin Haaparannan puolella
- Anonyymi
Ilmeisen lähellä Mörskänkangasta tuo Rapakuru 30-luvun alun ulkoilukartan mukaan.
- Anonyymi
Parempi että opettelet kirjoittamaan,ennenkuin arvostelet muita!Amattimies!
- Anonyymi
On ammattimiehiä ja sitten nämä amatimiehet
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On ammattimiehiä ja sitten nämä amatimiehet
On ammattimiehet, tohelot ja sitten ne amatimiehet
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On ammattimiehet, tohelot ja sitten ne amatimiehet
Niin, puluki-ongelmat ovat suht yleisiä vaivoja. Kaksoiskerake on ongelmallinen. ja moni muukin hahmotus tuottaa ilmaisupulmia.
Mutta on typerää asettua amattimiehenkään turvallisuusuhan yläpuolelle. Mooseksen kuru on selvä turvallisuusuhka, jossa silloin ja tällöin osuu ja sattuu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va1673468- 152136
Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?2231490Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J701251- 441221
- 371131
Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va381073Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke1361031- 471004
Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.411000