Voi Mooses, minkä kurun teit!

Anonyymi-ap

Tass on ollut yhteenotto Mooseksen kurussa. Tosin ihmisuhreilta vältyttiin - tällä kertaa. Monta uhria on tullutkin. On selvää, kun tukkirekat ja muut ajoneuvot kohtaavat kiemurtelevissa mutkissa, jotain sattuu ja johonkin osuu.

Onko sula mahottomuus oikoa ja leventää tietä Vauhtikaan ei aina pysy rajoitusten sisällä kuitenkaan. Tänä talvena on riittänyt outoja kelejä, jolloin luisuminen toiselle kaistalle tai ajoneuvon hallinnan menetys on pienestä kii.

16

354

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Naapurin mies ja vanhan luokkakaverin mies ovat menehtyneet kyseisessä kurussa. 2 eri onnettomuutta siis minunkin tiedossani.

    • Anonyymi

      Onko niin, että asfaltti on vielä alkuperäinen siinäkin? Vuodelta 76. Paikoin reunoja korjailtu..

      • Anonyymi

        Voi olla vanhakin pinnoite, mutta tie on a) liian kapea b) liian mutkainen.

        Muuta ei tarvita. Vallankin, kun ihminen ajaa ylinopeutta pykivillä renkailla. Kelit ovat nykyään arvaamattomia.

        Pelkäänpä, että odotetaan kunnon rysäystä, nokkakolaria, poikittain luisuvia rekkoja, tukkeja pudottelevia lastauksia. Ehkä sitten jotakin tapahtuukin turvallisuuden nimissä.

        Muutoin rukoukset saavat korvata turvallisuuspuutteet. Herran haltuun!


    • Anonyymi

      Mooseksen kuru on muodostunut 30 luvun alussa, Mooses Kervinen linjasi noilla paikoilla EteläSallan ja Räisälän välistä tietä. Kun hän kaivoi hiekkamaahan ojan virtauksia ohjautumaan uudelle reitille kurun yläpuolella. Näin melkoinen osa ojan pohjasta jäi kuiville. Tähän oli helppo rakentaa ajettava tie. Mutkainen kylläkin.
      70 luvun puolessa välin 5 tie Tonkopurolla remontoitiin ja linjattiinkin monin paikoin paremmin.
      76 sitten pinnoitettiin.
      Mooseksen kuruun jäi kuitenkin jokseenkin vanha tielinja. Kuru ikään kuin entisöitiin.
      Tämä törkeä virhe on maksanut ihmishenkiä ja rekanrunkoja aivan turhaan. Olisi vieläkin korjattavissa helposti kun maaperä on kuivaa hiekkaa.

      • Anonyymi

        Eköhän maasto ole sanellut tien linjat. Tie toki saadaan suoremmaksi jos toisista kohteista leikataan, ja notkot täytetään. Rahastahan se on ollut silloinkin kiinni.

        Jos ajetaan suositusten mukaan 60km/h tie on turvallinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eköhän maasto ole sanellut tien linjat. Tie toki saadaan suoremmaksi jos toisista kohteista leikataan, ja notkot täytetään. Rahastahan se on ollut silloinkin kiinni.

        Jos ajetaan suositusten mukaan 60km/h tie on turvallinen.

        30 luvulla maasto saneli.!!!
        Ei enää 70 luvulla edes kustannusperusteisesti. Kummempia kumpuja on leikattu. Mooseksen Kurussa leikattava maalaji olisi pääosin suoraan hyödynnettävissä rakennekerroksiin.
        Mooseksen kurua ei raskittu " tärvellä" 70 luvulla 5 tie remontin yhteydessä ja se oli ajattelemattoman suuri virhe, joka olisi korjattavissa .
        60 kympin rajoitus ei ole estänyt vakavien onnettomuuksien syntymistä. Se ei ole ollut onnettomuuksia ehkäisevä, kuten asiallinen tienlinjaus olisi ollut. Ja olisi vieläkin.
        70 luvun Kekkoslovakiassa tärkeitäkin asioita ratkottiin kovin vasenlaitaisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        30 luvulla maasto saneli.!!!
        Ei enää 70 luvulla edes kustannusperusteisesti. Kummempia kumpuja on leikattu. Mooseksen Kurussa leikattava maalaji olisi pääosin suoraan hyödynnettävissä rakennekerroksiin.
        Mooseksen kurua ei raskittu " tärvellä" 70 luvulla 5 tie remontin yhteydessä ja se oli ajattelemattoman suuri virhe, joka olisi korjattavissa .
        60 kympin rajoitus ei ole estänyt vakavien onnettomuuksien syntymistä. Se ei ole ollut onnettomuuksia ehkäisevä, kuten asiallinen tienlinjaus olisi ollut. Ja olisi vieläkin.
        70 luvun Kekkoslovakiassa tärkeitäkin asioita ratkottiin kovin vasenlaitaisesti.

        Ministeri Saarto oli kolmeen otteeseen liikenneministerinä Suomessa 70 luvulla. Liikenteen rakentaminen, suunnittelu ja ohjaus oli sen mukaista.


    • Anonyymi

      Net on nämä ittiään ammattimiehinä pitävät kolaroineet. Taitavat olla nykyajan rekkamiehet amatimiehiä

      • Anonyymi

        Tuollainen tienkohta on suoranainen ansa varsinkin sellaiselle, joka käyttää ammatikseen Suomen valtateitä. Valtatie numero 5.lla se Mooseksen kuru on. Tuo erikoinen, valtakunnan vaarallinen valtatien kohta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuollainen tienkohta on suoranainen ansa varsinkin sellaiselle, joka käyttää ammatikseen Suomen valtateitä. Valtatie numero 5.lla se Mooseksen kuru on. Tuo erikoinen, valtakunnan vaarallinen valtatien kohta.

        Kannattaa pysyä pois vitos tieltä jos se tuntuu vaaralliselta, amatimiehet


    • Anonyymi

      Räisälässä Rapakuru tosin Haaparannan puolella

      • Anonyymi

        Ilmeisen lähellä Mörskänkangasta tuo Rapakuru 30-luvun alun ulkoilukartan mukaan.


    • Anonyymi

      Parempi että opettelet kirjoittamaan,ennenkuin arvostelet muita!Amattimies!

      • Anonyymi

        On ammattimiehiä ja sitten nämä amatimiehet


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On ammattimiehiä ja sitten nämä amatimiehet

        On ammattimiehet, tohelot ja sitten ne amatimiehet


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On ammattimiehet, tohelot ja sitten ne amatimiehet

        Niin, puluki-ongelmat ovat suht yleisiä vaivoja. Kaksoiskerake on ongelmallinen. ja moni muukin hahmotus tuottaa ilmaisupulmia.

        Mutta on typerää asettua amattimiehenkään turvallisuusuhan yläpuolelle. Mooseksen kuru on selvä turvallisuusuhka, jossa silloin ja tällöin osuu ja sattuu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet minua

      vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      167
      3468
    2. Ruumis ojassa

      Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      15
      2136
    3. Mies pyysi rahaa

      Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      223
      1490
    4. Jos tapaisimme uudelleen?

      niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      70
      1251
    5. Mitä piirteitä rakastat

      Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1221
    6. 37
      1131
    7. Mites nyt suu pannaan

      Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      1073
    8. Taas Lieksassa tyritty

      Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      136
      1031
    9. Hän on niin

      Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      1004
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

      paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      41
      1000
    Aihe