Jm Sampo ja Arktis ennätysmäärä risteilijöitä. Ennustan, että Kemin matkailu tekee -800000 euron tappiot ja kerjää kaupungilta rahaa keväällä.
Jm Sampo ja Arktis ennätys
44
374
Vastaukset
- Anonyymi
Joku vastaa, että ne työllistää. No joo aika kalliita työpaikkoja ja toisaalta harva maksaa veronsa Kemiin.
- Anonyymi
Eli mielestäsi työpaikkoja ei tarvita, koska harva maksaa veronsa Kemiin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli mielestäsi työpaikkoja ei tarvita, koska harva maksaa veronsa Kemiin?
Tarvitaan tietenkin” oikeita ” työpaikkoja, mutta ei kaupungin rahoilla toimivan matkailun.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarvitaan tietenkin” oikeita ” työpaikkoja, mutta ei kaupungin rahoilla toimivan matkailun.
Mitä ovat ne "oikeat# työpaikat ja mistä olet päätellyt, että matkailu toimii kaupungin rahoilla?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä ovat ne "oikeat# työpaikat ja mistä olet päätellyt, että matkailu toimii kaupungin rahoilla?
No olen seurannut noin 30 vuotta ja jos Kemin kaupunki ei olisi taannut lainoja mitä matkailu on hengissä pysyäkseen tarvinnut se olisi mennyt aikoja sitten konkurssiin. Suoranaisesti kaupungin rahaa ei ole mennyt, kuin ehkä pari miljoonaa. Pankithan tätä rahoittavat ja kaupunki takaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä ovat ne "oikeat# työpaikat ja mistä olet päätellyt, että matkailu toimii kaupungin rahoilla?
Kaikki muut, paitsi ei Kemin matkailu Oy:n.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikki muut, paitsi ei Kemin matkailu Oy:n.
Kun katsoo Kemin työttömyyslukuja, niin ei luulisi olevan varaa valita mitkä työpaikat kelpaa ja mitkä ei.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun katsoo Kemin työttömyyslukuja, niin ei luulisi olevan varaa valita mitkä työpaikat kelpaa ja mitkä ei.
Pointtihan on, että talousvaikeuksissa olevan kaupungin ei kannata olla mukana tällaisessa liiketoiminnassa, vaan keskittyä palveluiden tuottamiseen kaupunkilaisille. Esim tiet voisi korjata näin aluksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No olen seurannut noin 30 vuotta ja jos Kemin kaupunki ei olisi taannut lainoja mitä matkailu on hengissä pysyäkseen tarvinnut se olisi mennyt aikoja sitten konkurssiin. Suoranaisesti kaupungin rahaa ei ole mennyt, kuin ehkä pari miljoonaa. Pankithan tätä rahoittavat ja kaupunki takaa.
Ei kaupunki voi menna konkurssiin. Kaupungin 100% omistava yhtiö.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pointtihan on, että talousvaikeuksissa olevan kaupungin ei kannata olla mukana tällaisessa liiketoiminnassa, vaan keskittyä palveluiden tuottamiseen kaupunkilaisille. Esim tiet voisi korjata näin aluksi.
Eihän kaupungin talousvaikeudet sillä korjaannu, että rahaa käytetään enemmän palveluihin ja teiden korjaamiseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pointtihan on, että talousvaikeuksissa olevan kaupungin ei kannata olla mukana tällaisessa liiketoiminnassa, vaan keskittyä palveluiden tuottamiseen kaupunkilaisille. Esim tiet voisi korjata näin aluksi.
Kemiläisten talousosaaminen taas hupussaan.
"Pointtihan on", että lopetetaan 8,2 miljoonan liikevaihtoa ja 40 henkeä työllistävä yritys ja lisätään kaupungin menoja. Tällä se talous varmasti korjaantuu.
Vielä kun muistetaan, että matkailuyhtiön tulot tulevat pääosin kaupungin ulkopuolelta ja vieläpä ulkomailta. Kyseessä on siis vientiyritys, joka tuo alueen talouteen tuloja liikevaihtona 8,2 miljoonaa vuodessa. Tämän Kemin kommunistit haluaa tuhota ja kaikki vaan kaupungin palkkalistoille teitä rakentamaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kemiläisten talousosaaminen taas hupussaan.
"Pointtihan on", että lopetetaan 8,2 miljoonan liikevaihtoa ja 40 henkeä työllistävä yritys ja lisätään kaupungin menoja. Tällä se talous varmasti korjaantuu.
Vielä kun muistetaan, että matkailuyhtiön tulot tulevat pääosin kaupungin ulkopuolelta ja vieläpä ulkomailta. Kyseessä on siis vientiyritys, joka tuo alueen talouteen tuloja liikevaihtona 8,2 miljoonaa vuodessa. Tämän Kemin kommunistit haluaa tuhota ja kaikki vaan kaupungin palkkalistoille teitä rakentamaan.8.2 miljoonan liikevaihdolla yli miljoonan tappiot. Minun käsityksenä on että etta tuloksen minimi on 10 % liikevaihdosta eli noin miljoonan voitto pitäisi tulla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
8.2 miljoonan liikevaihdolla yli miljoonan tappiot. Minun käsityksenä on että etta tuloksen minimi on 10 % liikevaihdosta eli noin miljoonan voitto pitäisi tulla.
Heittelet lukuja ihan omasta päästä. Viime tilikaudelta ei tullut yli miljoonan tappiota.
2024 liikevaihto + muut tuotot oli 8,426 miljoonaa. Käyttö- ja myyntikate oli reilusti plussalla. Liiketulos -183000 josta poistojen osuus 590000. Tilikauden tulos -840000
Tappio tuli siitä, että Sampo kävi telakalla ja siihen tehtiin isoja korjauksia, joiden kulut kirjautuivat viime tilikaudelle. Huomionarvoista on se, että käyttökate oli positiivinen telakoinnista huolimatta, joka kertoo siitä, että perus bisnes on hyvin kannattavaa.
Ei tuloksen minimiä ole missään määritetty. Se riippuu siitä mitä omistaja yritykseltä haluaa ja miten tavoite toteutuu. Eihän Kemin omistamista yrityksistä yksikään yllä 10% voittoon, jos voitolla tarkoitetaan tilikauden tulosta.
Ja jos yhtään perehtyy Kemin omistamiin yhtiöihin, niin matkailu on ainoa jolla on tulospotentiaalia ilman että se rasittaa kaupunkilaisten kukkaroa. Matkailun tulot tulevat Kemin ulkopuolelta, kun taas esim. Energian tulos on yksistään kemiläisten itsensä maksamaa.
Satama on ylivelkaantunut ja sieltä ei tulosta ole odotettavissa, Itätuulesta puhumattakaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Heittelet lukuja ihan omasta päästä. Viime tilikaudelta ei tullut yli miljoonan tappiota.
2024 liikevaihto muut tuotot oli 8,426 miljoonaa. Käyttö- ja myyntikate oli reilusti plussalla. Liiketulos -183000 josta poistojen osuus 590000. Tilikauden tulos -840000
Tappio tuli siitä, että Sampo kävi telakalla ja siihen tehtiin isoja korjauksia, joiden kulut kirjautuivat viime tilikaudelle. Huomionarvoista on se, että käyttökate oli positiivinen telakoinnista huolimatta, joka kertoo siitä, että perus bisnes on hyvin kannattavaa.
Ei tuloksen minimiä ole missään määritetty. Se riippuu siitä mitä omistaja yritykseltä haluaa ja miten tavoite toteutuu. Eihän Kemin omistamista yrityksistä yksikään yllä 10% voittoon, jos voitolla tarkoitetaan tilikauden tulosta.
Ja jos yhtään perehtyy Kemin omistamiin yhtiöihin, niin matkailu on ainoa jolla on tulospotentiaalia ilman että se rasittaa kaupunkilaisten kukkaroa. Matkailun tulot tulevat Kemin ulkopuolelta, kun taas esim. Energian tulos on yksistään kemiläisten itsensä maksamaa.
Satama on ylivelkaantunut ja sieltä ei tulosta ole odotettavissa, Itätuulesta puhumattakaan.En ymmärrä. Jos veronmaksajien omistama yhtiö tuottaa jatkuvasti tappiota niin kenen kukkaroa se sitten rasittaa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ymmärrä. Jos veronmaksajien omistama yhtiö tuottaa jatkuvasti tappiota niin kenen kukkaroa se sitten rasittaa?
"En ymmärrä"
Ette te kemiläiset tosiaan ymmärrä. Talousosaaminen on aivan "hönö-luokkaa". Tilinpäätöksiä ei osata lukea / tulkita ja luvut on useimmille täyttä hepreaa.
Keskustelua käydään hatusta vedetyillä luvuilla, vaikka ne oikeatkin luvut on saatavilla, sillä tilinpäätökset ovat julkista tietoa. Samoin Kemin sivuilta löytyy asiakirjoista tarkat tiedot mite eri yhtiöitä on rahoitettu.
Jostain on vielä jäänyt käsitys, että kaupungilta virtaisi rahaa matkailulle miljoonia vuodessa ja Kemin ongelmat johtuisi siitä. Näinhän ei tietenkään ole, mutta totuus on usein tylsempi, kuin hyvä tarina.
Kemin vastuut matkailuyhtiössä on 2,7 miljoonaa annettuna lainana ja 1,6 miljoonaa takauksina. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kaupunki voi menna konkurssiin. Kaupungin 100% omistava yhtiö.
Mitähän tässäkin yritetään sanoa?
No kaupunki ei tosiaan voi mennä konkurssiin, sillä lainsäädännössä ei ole sellaista mahdollisuutta.
Osakeyhtiö taas voi mennä konkurssiin omistuspohjasta riippumatta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"En ymmärrä"
Ette te kemiläiset tosiaan ymmärrä. Talousosaaminen on aivan "hönö-luokkaa". Tilinpäätöksiä ei osata lukea / tulkita ja luvut on useimmille täyttä hepreaa.
Keskustelua käydään hatusta vedetyillä luvuilla, vaikka ne oikeatkin luvut on saatavilla, sillä tilinpäätökset ovat julkista tietoa. Samoin Kemin sivuilta löytyy asiakirjoista tarkat tiedot mite eri yhtiöitä on rahoitettu.
Jostain on vielä jäänyt käsitys, että kaupungilta virtaisi rahaa matkailulle miljoonia vuodessa ja Kemin ongelmat johtuisi siitä. Näinhän ei tietenkään ole, mutta totuus on usein tylsempi, kuin hyvä tarina.
Kemin vastuut matkailuyhtiössä on 2,7 miljoonaa annettuna lainana ja 1,6 miljoonaa takauksina.Kemin vastuut Kemin 100% omistamassa yrityksessä on siis 4.3 miljoonaa. Kuka vastaa lopuista? Kaikuko?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitähän tässäkin yritetään sanoa?
No kaupunki ei tosiaan voi mennä konkurssiin, sillä lainsäädännössä ei ole sellaista mahdollisuutta.
Osakeyhtiö taas voi mennä konkurssiin omistuspohjasta riippumatta.Hakekaa sitten äkkiä Kemin kaupungin yksin omistama osakeyhtiö konkursiin, jos se kerran on mahdollista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kemin vastuut Kemin 100% omistamassa yrityksessä on siis 4.3 miljoonaa. Kuka vastaa lopuista? Kaikuko?
Yhtiö itse vastaa veloistaan. Tästä on yhtiön puolesta annettu pankille pantti, jota vakuudeksi kutsutaan ja pankki on tämän hyväksynyt.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hakekaa sitten äkkiä Kemin kaupungin yksin omistama osakeyhtiö konkursiin, jos se kerran on mahdollista.
Hakekaa konkurssiin. Voi jeesus mitä juttuja.
Ei kukaan voi hakea konkurssiin mitään yritystä ilman perusteita.
Päättömiä on nämä kemiläisten talousnerojen jutut. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hakekaa konkurssiin. Voi jeesus mitä juttuja.
Ei kukaan voi hakea konkurssiin mitään yritystä ilman perusteita.
Päättömiä on nämä kemiläisten talousnerojen jutut.Mitäpä näistä tinkaa. Lopputulos on että Matkailuyhtiö on ajanut Kemin siihen tilanteeseen että ainoa pelastus on pakkoliitos johonkin,joka joutuu Kemin väkisin ottamaan huostaansa. Piste.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitäpä näistä tinkaa. Lopputulos on että Matkailuyhtiö on ajanut Kemin siihen tilanteeseen että ainoa pelastus on pakkoliitos johonkin,joka joutuu Kemin väkisin ottamaan huostaansa. Piste.
Sinulta löytyy tälle väitteelle varmasti hyvät perustelut ja faktat?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinulta löytyy tälle väitteelle varmasti hyvät perustelut ja faktat?
Faktat löytyy kun käy vilkaisemassa esim Matkailuyhtiön taloustietoja. Punasta näyttää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Faktat löytyy kun käy vilkaisemassa esim Matkailuyhtiön taloustietoja. Punasta näyttää.
Eihän matkailuyhtiö johda mihinkään pakkoliitoksiin eikä sillä ole negatiivista vaikutusta kaupungin talouteen niin kuin väität. Vetelet näitä ajatuksia omasta päästä ja ne ovat joko väärinkäsityksiä tai täysin keksittyjä.
Toki se on totta, että matkailuyhtiön tulos on koronan vuoksi ollut heikko, mutta suunta on selvästi parempaan. Liikevaihto teki viime vuonna uuden ennätykset. Käyttökatekin oli yli 400000 plussalla Sampon miljoonaremontista huolimatta joten kyllä se siitä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän matkailuyhtiö johda mihinkään pakkoliitoksiin eikä sillä ole negatiivista vaikutusta kaupungin talouteen niin kuin väität. Vetelet näitä ajatuksia omasta päästä ja ne ovat joko väärinkäsityksiä tai täysin keksittyjä.
Toki se on totta, että matkailuyhtiön tulos on koronan vuoksi ollut heikko, mutta suunta on selvästi parempaan. Liikevaihto teki viime vuonna uuden ennätykset. Käyttökatekin oli yli 400000 plussalla Sampon miljoonaremontista huolimatta joten kyllä se siitä.Kerroppa miten kaupungin 100% omistamalla yhtiöllä ei ole merkitystä kaupungin talouteen?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kemiläisten talousosaaminen taas hupussaan.
"Pointtihan on", että lopetetaan 8,2 miljoonan liikevaihtoa ja 40 henkeä työllistävä yritys ja lisätään kaupungin menoja. Tällä se talous varmasti korjaantuu.
Vielä kun muistetaan, että matkailuyhtiön tulot tulevat pääosin kaupungin ulkopuolelta ja vieläpä ulkomailta. Kyseessä on siis vientiyritys, joka tuo alueen talouteen tuloja liikevaihtona 8,2 miljoonaa vuodessa. Tämän Kemin kommunistit haluaa tuhota ja kaikki vaan kaupungin palkkalistoille teitä rakentamaan.Jos Jm Sampoa aiotaan pitää merikelpoisena on se muutaman vuoden välein käytettävä telakalla ja se käynti maksaa aina jotain 300000-500000 euron väliltä. Sinne ne matkailun tulot menevät. Ei tässä oikein ymmärretä kuinka kallista vanhan jäänmurtajan ylläpito on.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerroppa miten kaupungin 100% omistamalla yhtiöllä ei ole merkitystä kaupungin talouteen?
On sillä. Matkailu teki liikevaihtoa yli 8 miljoonaa. Se on täysin Kemin ulkopuolelta ja suurelta osin ulkomailta tullutta rahaa. Kyllä se vaikuttaa hyvin positiivisesti Kemin talouteen. Puhumattakaan paljonko turistit jättävät paikkakunnalle rahaa käyttämällä palveluita. Ilman tuota matkailuyhtiötä menisi muutama ravintola ja pari hotellia kiinni pysyvästi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos Jm Sampoa aiotaan pitää merikelpoisena on se muutaman vuoden välein käytettävä telakalla ja se käynti maksaa aina jotain 300000-500000 euron väliltä. Sinne ne matkailun tulot menevät. Ei tässä oikein ymmärretä kuinka kallista vanhan jäänmurtajan ylläpito on.
Onhan se haaste ylläpitää vanhaa laivaa, mutta 500000 käynti telakalla kolmen vuoden välein on vielä kohtuullinen ylläpitokustannus suhteessa tuottoon. Mutta kun se laiva on lähes 40 vuotta sitten hankittu ja se o edelleen matkailun suurin ja tunnetuin vetonaula, niin näillä mennään.
Vuokrakalustolla toimiminen olisi tietenkin paljon joustavampaa ja siksihän sinne yksi alus talveksi vuokrataankin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On sillä. Matkailu teki liikevaihtoa yli 8 miljoonaa. Se on täysin Kemin ulkopuolelta ja suurelta osin ulkomailta tullutta rahaa. Kyllä se vaikuttaa hyvin positiivisesti Kemin talouteen. Puhumattakaan paljonko turistit jättävät paikkakunnalle rahaa käyttämällä palveluita. Ilman tuota matkailuyhtiötä menisi muutama ravintola ja pari hotellia kiinni pysyvästi.
Rahat on tullut Osuuspankista Matkailuyhtiöön. Käsittääkseni se on kemiläinen firma.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rahat on tullut Osuuspankista Matkailuyhtiöön. Käsittääkseni se on kemiläinen firma.
Ei liikevaihto tule Osuuspankista. Liikevaihto on myyntituloa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei liikevaihto tule Osuuspankista. Liikevaihto on myyntituloa.
Miiloin liikevaihto on tuloksi muutettu?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miiloin liikevaihto on tuloksi muutettu?
Liikevaihto on yrityksen tuotteiden ja palveluiden myyntituloa.
Eikö nämä nyt ole aivan perusasioita? Kemiläiset täällä neuvoo ja viisastelee mitä kaupungin ja yritysten pitäisi tehdä, eivätkä tiedä edes mitä liikevaihto tarkoittaa. Ei voi kuin ihmetellä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Liikevaihto on yrityksen tuotteiden ja palveluiden myyntituloa.
Eikö nämä nyt ole aivan perusasioita? Kemiläiset täällä neuvoo ja viisastelee mitä kaupungin ja yritysten pitäisi tehdä, eivätkä tiedä edes mitä liikevaihto tarkoittaa. Ei voi kuin ihmetellä.Sen kuiteski ymmärrän että jos joka vekseliin haetaan kaupungilta takuita jotta saadaan erääntyvä vekseli maksettua niin eipä mene kovin hyvin Yhtiöllä olkoon liikevaihto mikä tahansa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sen kuiteski ymmärrän että jos joka vekseliin haetaan kaupungilta takuita jotta saadaan erääntyvä vekseli maksettua niin eipä mene kovin hyvin Yhtiöllä olkoon liikevaihto mikä tahansa.
Mihin vekseliin nyt on takausta haettu?
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kun katsoo Kemin työttömyyslukuja, niin ei luulisi olevan varaa valita mitkä työpaikat kelpaa ja mitkä ei.
Kylläpä näin asia on
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Liikevaihto on yrityksen tuotteiden ja palveluiden myyntituloa.
Eikö nämä nyt ole aivan perusasioita? Kemiläiset täällä neuvoo ja viisastelee mitä kaupungin ja yritysten pitäisi tehdä, eivätkä tiedä edes mitä liikevaihto tarkoittaa. Ei voi kuin ihmetellä.Liikevaihto on mitä on, mutta mitä jää viivan alle.
- Anonyymi
Onhan Kemille tulossa rahaa miljoonia. Kyllä sillä jonkinaikaa Matkailuyhtiötä taas pyörittää.
- Anonyymi
Mitä tilikautta ennustat? Kuluvaa vai edellistä?
- Anonyymi
Kuluvaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuluvaa.
No sitten pitää odottaa vuosi, että nähdään meneekö ennustus nappiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No sitten pitää odottaa vuosi, että nähdään meneekö ennustus nappiin.
Joo vähän ennenaikaista, mutta palataan asiaan.
- Anonyymi
Ei murtajien voitoilla pysty kattamaan tappiollista firmaa.
- Anonyymi
800000 voitto oli on tosi hyvä. Ihan kuten -30 pakkanen on melkoinen helle.
- Anonyymi
Jep,ennätysvuosi risteilyjen osalta,hienoa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1713508
Tekisi niin mieli laittaa sulle viestiä
En vaan ole varma ollaanko siihen vielä valmiita, vaikka halua löytyykin täältä suunnalta, ja ikävää, ja kaikkea muuta m851526Miksi ihmeessä?
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek251259- 1581222
Pitääkö penkeillä hypätä Martina?
Eivätkö puistonpenkit ole istumista varten.Ei niitä kannata liata hyppäämällä koskaa likaantuvat eikä siellä kukaan niit192978- 35971
Erika Vikman diskattiin, tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek https://www.rumba.fi/uut16953Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?57832Maikkarin tentti: Orpo jälleen rauhallinen ja erittäin hyvä, myös Purra oli hyvä
Lindtman ja Kaikkonen oli kohtalaisia, sen sijaan punavihreät Koskela ja Virta olivat taas heikkoja. Ja vastustavat jalk91788- 62745