Aluepalopäällikkö Eemu Hyvönen Varsinais-Suomen pelastuslaitokselta kertoo, että pahimmillaan akut voivat paloon reagoidessaan aiheuttaa jopa tuhansien asteiden lämpötiloja.
– Varsinkin isompi akusto voi aiheuttaa vakavan vaaran pelastajalle. Niissä on niin suuri purkausenergia, että vaikka suojavarusteemme kestävät tiettyyn pisteeseen asti, eivät nekään ihmeitä tee. 😱
https://yle.fi/a/74-20152192
Onneksi vetyautot ovat tulossa 👍😊
Sähköautojen palot aiheuttavat hirvittävän vaaran
16
190
Vastaukset
- Anonyymi
Voi kauheaa!
Onneksi noita paloja on kovin harvoin ja noin voimakkaana.- Anonyymi
Onneksi vetyautot ovat tulossa 😊
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onneksi vetyautot ovat tulossa 😊
Vedystä tuli mieleen
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/201705062200123338 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onneksi vetyautot ovat tulossa 😊
Ei taida meille olla tulossa ja nehän ne vasta melkoisia pommeja on kun niissä on korkeajännite akku ja lisäksi paineistettua vetyä, eli en haluaisi olla lähellä kun nuo syttyy palamaan.
- Anonyymi
Vety on huomattavasti parempi vaihtoehto.
Esimerkiksi ilmalaivoihin aivan erinomainen ja esimerkiksi Suomessa liikkuukin tällä hetkellä jo vetyilmalaivoja 👍
https://www.kemiamedia.fi/vetykayttoinen-ilmalaiva-tarkastaa-sahkolinjoja-ja-analysoi-metsatuhoja/ - Anonyymi
Paskapuhetta tuo lämpötila. Litiumioniakun maksimi palolämpötila on n. 1500 astetta, eli ei juuri mitään eroa pakoputkiauton yli 1000 asteen palolämpötilaan.
Faktat on ikäviä, kun ne pilaa hyviä luuloja.- Anonyymi
Faktaa:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kodeissa-lymyaa-huomaamaton-vaara-joka-voi-paattya-rajahtavaan-paloon-video-nayttaa-millaisella-voimalla-akkupalo-leviaa/8913598
https://www.spek.fi/akkupalo-ei-ole-vain-yksi-tuli-ja-leimahdus/
https://yle.fi/a/74-20067747
Akkujen vanhetessa ja / tai vaurioituessa tulipaloriski kasvaa. Mitä isompi akku, sitä vaikeampi se on sammuttaa. Sähköauton akussa on palokuormaa monikymmenkertaisesti polttikseen verrattuna, eikä palo sammu kotikonstein. Turha asioita on kaunistella.
T: ID4 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Faktaa:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kodeissa-lymyaa-huomaamaton-vaara-joka-voi-paattya-rajahtavaan-paloon-video-nayttaa-millaisella-voimalla-akkupalo-leviaa/8913598
https://www.spek.fi/akkupalo-ei-ole-vain-yksi-tuli-ja-leimahdus/
https://yle.fi/a/74-20067747
Akkujen vanhetessa ja / tai vaurioituessa tulipaloriski kasvaa. Mitä isompi akku, sitä vaikeampi se on sammuttaa. Sähköauton akussa on palokuormaa monikymmenkertaisesti polttikseen verrattuna, eikä palo sammu kotikonstein. Turha asioita on kaunistella.
T: ID4Vielä yksi linkki. Jos ei halua ymmärtää ja väittää muuta, niin on pahasti kuutamolla.
https://www.hyvaks.fi/uutiset/tuleen-syttynyt-akku-on-vaikea-sammuttaa-ammattilaista-tarvitaan-lahes-aina - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vielä yksi linkki. Jos ei halua ymmärtää ja väittää muuta, niin on pahasti kuutamolla.
https://www.hyvaks.fi/uutiset/tuleen-syttynyt-akku-on-vaikea-sammuttaa-ammattilaista-tarvitaan-lahes-ainaLukutaitoinen olisi ymmärtänyt, että kommentissa johon vastasit, kirjoitetaan palolämpötiloista.
Sen sijaan laitoit joukon linkkejä, jotka eivät liity palolämpötiloihin millään tavalla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lukutaitoinen olisi ymmärtänyt, että kommentissa johon vastasit, kirjoitetaan palolämpötiloista.
Sen sijaan laitoit joukon linkkejä, jotka eivät liity palolämpötiloihin millään tavalla.Kyllä, mutta aloituksen otsikko oli "Sähköautojen palot aiheuttavat hirvittävän vaaran"
Se on niin totta, kuin vaan voi olla. Palava sähköauto (eikä mikään li-ion akku) ei sammu muuten kuin upottamalla auto kokonaan veteen. Siis ei sammu vaikka happi loppuisi. Sammutus kotikonstein alkaa olla mahdotonta jo sähköfillarin akun syttyessä, autoista puhumattakaan.
1000 vai 1500 astetta ei ole mielestäni kovinkaan oleellinen kysymys.
- Anonyymi
https://www.edmunds.com/electric-car/articles/electric-car-fires.html
risk of an electric car battery catching fire was a thousandth of a percent (0.0012%)
internal combustion engine vehicles globally, but based on the reports the group looked at, it estimated fire risk at a tenth of a percent (0.1%)
Kuinka monta kertaa olet ollut tilanteessa jossa polttomoottorisi on syttynyt palamaan? Aika harvalle on näin käynyt ja ei noita usein liikenteessäkään näe. Todennäköisyys tälle on 0,1%.
Sähköauton akkupalon todennäköisyys on vielä paljon pienempi eli 0,0012%.
Polttomoottoriauto syttyy siis 0,1% / 0,0012% = 83 kertaa todennäköisemmin tuleen kuin sähköauto.- Anonyymi
Mitä enemmän akuille ja latureille tulee ikää, sitä todennäköisemmin alkaa löytyä vaurioituneita laitteita ja palojen mahdollisuus kasvaa,
Vielä kun D.i.Y naapurin reiskat pääsevät sähköautojen akkuihin käsiksi, niin hirvittää millaisia pommeja tulevaisuudessa tullaan näkemään.... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä enemmän akuille ja latureille tulee ikää, sitä todennäköisemmin alkaa löytyä vaurioituneita laitteita ja palojen mahdollisuus kasvaa,
Vielä kun D.i.Y naapurin reiskat pääsevät sähköautojen akkuihin käsiksi, niin hirvittää millaisia pommeja tulevaisuudessa tullaan näkemään....Vähän kuin kotona kun kodin koneilla on ikää niin paloriski kasvaa.
Myös kiinteistöjen sähköt tietysti palaa heti kun ne ikääntyy. Suurin osa kerrostaloista on jostain +50v takaa joten ovat varmaan jo palaneet kaikki. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä enemmän akuille ja latureille tulee ikää, sitä todennäköisemmin alkaa löytyä vaurioituneita laitteita ja palojen mahdollisuus kasvaa,
Vielä kun D.i.Y naapurin reiskat pääsevät sähköautojen akkuihin käsiksi, niin hirvittää millaisia pommeja tulevaisuudessa tullaan näkemään....Onko tästä jotakin näyttöä sähköautojen osalta ettei jää pelkäksi ilmassa roikkuvaksi väitteeksi?
Toivotaan että naapurin reiskat ymmärtävät jättää ne akut ammattilaisten huollettavaksi. Siellä on sellaiset jännitteet ja virrat että osaamaton pääsee helposti hengestään. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Onko tästä jotakin näyttöä sähköautojen osalta ettei jää pelkäksi ilmassa roikkuvaksi väitteeksi?
Toivotaan että naapurin reiskat ymmärtävät jättää ne akut ammattilaisten huollettavaksi. Siellä on sellaiset jännitteet ja virrat että osaamaton pääsee helposti hengestään.Omaa kokemusta vain kännykän akun ja akkuporaoneen akun syttymisestä. Vanhoja ja vaurioituneita molemmat.
Vanhempien sähköautojen määrä on vielä niin marginaalinen, että tuskin erottuvat tilastoista. Naapurin kaikkitietäviä reiskoja löytyy tulevaisuudessakin ja varmasti autojen akkujakin yritetään korjata mututuntumalla.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes1557072Yleltä tyrmäävä uutinen
Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/746142588Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk481858Pakko kertoa mies
Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti1141441Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna901325Kuulin että Metsa Manille kaavaillaan Maaseudun Sivistysliiton kunniakirjaa ja jotain
muutakin huominosoitusta. Syystä että on on elvyttänyt huomattavasti videoillaan vanhemman väen englanninkielentaitoja.271129- 711127
Tiesitkö mies
Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll631093Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.481075- 691007