Uusi lohenkalastusssääntö

Anonyymi-ap

Tiukka on rajoitus ensi kesän lohenkalastukselle. Toki hyvä, että lohikantaa elvytetään mutta kuka kerkiää valvoa. En usko, että ainakaan tornionjoki varren lähiseudun asukkaat ja kesämökkikalastajat sääntöä noudattaa. Vanhojen saalistilastohenkin tiedoista näkee, että on himolohestajia jotka on vetänyt jopa satojen kilojen kesän saaliita. Siis jos edes kaikki on ilmoitettu. Ja tästä eteenpäin , tuleeko ilmoituksia, ehkä ne kaksi. Toki nuokin 2 lohta, jotka saa kaudessa ottaa saattaa teettää töitä ja jäädä jopa saamatta kokonaan. Se ei ihan ole niinkuin kaupasta hakisi. Mutta miten käy matkailu yrittäjille. Niille, joilla on leirintäalueita ja muita vuokra mökkejä pitkin jokea. Tulot tulevat tipahtamaan se on kutakuinkin varmaa. Lohestuksen varaan on panostettu paljon. Mutta lohi on luonnon kala ja se näyttää vain vähenevän. Käykö kuten Tenon lohelle, loppuu kokonaan. Mutta onhan kyttyrälohet jo kurkistelemassa itämeren suulla, mihin jokeen nousisi. Tuleeko
siitä korvaava laji, jää nähtäväksi.

17

434

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ikävä homma,on on. En usko että viehekalastaja on se syy ,mutta näillä mennään.

• Anonyymi

Olen käynyt täältä etenpää monta kertaa vuosien mittaan kalalla tornion- ja muonionjoella. Ei läheskään joka kerta ole lohta tullut vaikka monta päivää olen soutanut. Vaikka joen vesi näyttää olevan puhdasta, onko se todella sitä. Olen kiinnittänyt huomiota siihen, että jokivarren kiinteistöistä lasketaan jätevesisysteemien suotovedet jokeen. Minnepä ne muualle menisikään kun maastot viettävät jokeen päin. Sen näkee siitä, että jätevesi kenttien tuuletusputkia on pystyssä joenpenkoilla. Ja järjestelmät ovat suurimmaksi osaksi vanhoja. Eli vedet menee sellaisenaan jokeen. Samoin menee maatalojen jätevedet navetoista. Olen nähnyt näistä tulevan ihan avo ojia jokeen. Samalla tavalla varmaan satojen rantasaunojen pesuvedet menee sellaisenaan jokeen suoraan. Tuskinpa taitaa kukaan kahvivettä joesta ottaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen käynyt täältä etenpää monta kertaa vuosien mittaan kalalla tornion- ja muonionjoella. Ei läheskään joka kerta ole lohta tullut vaikka monta päivää olen soutanut. Vaikka joen vesi näyttää olevan puhdasta, onko se todella sitä. Olen kiinnittänyt huomiota siihen, että jokivarren kiinteistöistä lasketaan jätevesisysteemien suotovedet jokeen. Minnepä ne muualle menisikään kun maastot viettävät jokeen päin. Sen näkee siitä, että jätevesi kenttien tuuletusputkia on pystyssä joenpenkoilla. Ja järjestelmät ovat suurimmaksi osaksi vanhoja. Eli vedet menee sellaisenaan jokeen. Samoin menee maatalojen jätevedet navetoista. Olen nähnyt näistä tulevan ihan avo ojia jokeen. Samalla tavalla varmaan satojen rantasaunojen pesuvedet menee sellaisenaan jokeen suoraan. Tuskinpa taitaa kukaan kahvivettä joesta ottaa.

Kaikki suot on ojitettu. Sieltä tämä joen rapavesi on peräisin.

• Anonyymi

Ei vaapun uittajat lohikantaa tuhoa. Muualta löytyy syyt. Olen kulkenut varmaan 15 vuotta siellä viikon verran kesässä soutamassa. Alta kymmenen lohta olen saanut. Munat padassa on monesti pitänyt lähteä kotiin.

• Anonyymi

Kaivos toiminta tulee tappaan koko joen.. :(

• Anonyymi

Paljonko jokivarsien taajamista lasketaan jätevesiä jokeen. Se on valtava määrä. Vaikka ne muka menisivät puhdistamon kautta, ei ne puhtaita ole. Lohi on puhtaanveden kala, ei se jätevedessä ja elä saati kutu onnistu. Koko ajan jokivarteen lyödään pytinkiä pystyyn, niitä alkaa olla vieri vieressä. Näyttää että mitään rajaa ei kunnat aseta miten tiheään niitä saa rakentaa. Eipähän täällä kainuussakaan saa järven rannalle rakentaa kuin muutaman kilometriä kohti. Ja jos kantatilasta on lohkottu tietty määrä tontteja, uusille ei saa lupia. On käyny monesti niin, että kun tilan omistaja on ahneuksissaan myynyt paljon tontteja, hän ei ole enää itse saanut rakennusoikeutta rannalle. Eli ahneelle on tullut paskanen loppu kuten sanonta sanoo.

• Anonyymi

Joo voiski oikeastaan laittaa jo etukäteen kaivoksien syyksi lohen loppumisen.

• Anonyymi

Ilmastonmuutos lämmittää vedet ja lohikalat on kylmän veden kaloja.Saa sanoa hyvästit lohen nousuille

• Anonyymi

Varmaan perää tuossakin. Onko matkakosken rokastajille vielä toiveita päästä punttia heittämään. On semmoinen kalastus muoto, joka pitäisi ehottomasti kieltää.

• Anonyymi

AKKASS,,HYYYTEKLLE,,KYLILL,SULLA,EINOO,,,,MNIOUSST,,,
        KIKKELI,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,PITÅÅN,AIKAAN,,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

AKKASS,,HYYYTEKLLE,,KYLILL,SULLA,EINOO,,,,MNIOUSST,,,
        KIKKELI,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,PITÅÅN,AIKAAN,,

Saako täälä joku lohenpuutteesta jo stondiksen?
        T. Wellamo

• Anonyymi

15.7 jälkeen kielletään koukut uistimissa niin lähtee lohikanta kovaan nousuun.

• Anonyymi

Hauki on kala, hauki on kala....
        Mikä hauki on?
        Parempiko lohi.

• Anonyymi

Vielä parempi keino on nostaa lupahinta vaikka 300 euroa vuorokausi. Valvojia lisää joelle. Ja sakko luvattomasta pyynnistä 500 euroa plus lupamaksu. Ja luvattomasti pyydetystä lohesta vielä kalan arvo maksu 500 euroa. Ja matkakoskella ja muuallakin harrastettava rokastus kielletään kokonaan. Ja jos valvoja yhyttää punttikalastan sakko on 1000 euroa. Ja kaikissa luvattomissa pyynneissä rikoksen teko välineet takavarikkoon. Lähtee lohikanta nousuun.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vielä parempi keino on nostaa lupahinta vaikka 300 euroa vuorokausi. Valvojia lisää joelle. Ja sakko luvattomasta pyynnistä 500 euroa plus lupamaksu. Ja luvattomasti pyydetystä lohesta vielä kalan arvo maksu 500 euroa. Ja matkakoskella ja muuallakin harrastettava rokastus kielletään kokonaan. Ja jos valvoja yhyttää punttikalastan sakko on 1000 euroa. Ja kaikissa luvattomissa pyynneissä rikoksen teko välineet takavarikkoon. Lähtee lohikanta nousuun.

Imatralle menevät ensi kesänä lohestajat, ootteko lukeneet lehtiä

• Anonyymi

Mereltä pitäisi pyytää lohta elävänä ja hapetus altaissa siirtää muonion yläpuolelle kutemaan. Kalastajille maksettaisiin lohesta vaikka tuplahinta. Näin sitä ei myytäsi kauppoihin ja minkin rehuksi sären ja hauen kilohinnalla.

• Anonyymi

No ei ihme, 90 luvulla oli tornionlaakso lehdessä kuva Pietarin kalansaaliista, koko matonpiiskausteline täynnä lohia yhdellä miehellä. Hävetti jälkeenpäin.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      215
      2846
    2. Yh:n pihalla aina eri auto

Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan
      Suomussalmi
      127
      2736
    3. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      78
      1783
    4. Exän käytös hämmentää (taas)

Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k
      Sinkut
      237
      1342
    5. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      64
      1324
    6. Milloin se sitten

On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      47
      1108
    7. Miksi sä olet jatkanut tätä näin pitkään?

Kerro tai vaikene iäksi
      Ikävä
      99
      1011
    8. Helena Koivun rikosrekisteri

Kasvaa. Tällä kertaa murtautuminen...😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      109
      866
    9. Sä tiedät rakas

Mitä toivon. Olisit vain rohkea ❤️
      Ikävä
      46
      833
    10. Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."

Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka
      Tv-sarjat
      6
      833
    Aihe