Automaattivaihteiden käyttö liikennevaloissa?

Kannattaako valoissa vaihtaa N:lle kun pysähtyy vai pitää D:llä? Kuluuko kytkin / jarrut jos pitää D:llä vai onko N:lle vaihtaminen suurempi rasitus.
Kyseessä vanha kolmivaihteinen vaihteisto, ei siis robotti.

22

282

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Riittää, kun liikkeelle lähtrissäsi pistät vaihteen D:lle ja perille tullessasi P: lle. Siinä välissä ei tarvitse vaihtaa mitään, jos et peruuta. Noissa vanhoissa kolmivsihteisissa on vain momentinmuunnin, jossa öljy siirtää voiman, eikä perinteistä kuluvaa kytkintä.

      • Anonyymi

        Minulla on kuusivaihteinen automaatti, momenttimuuntimella, ja kyllä itse pistän aina N:lle kun liikennevaloissa odottelen vihreää. En tiedä onko siitä mitään hyötyä/haittaa, mutta mitäpä sitä turhaa pitää ’vetoa’ päällä ja jarrulla sitten estää liikkeellelähdön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on kuusivaihteinen automaatti, momenttimuuntimella, ja kyllä itse pistän aina N:lle kun liikennevaloissa odottelen vihreää. En tiedä onko siitä mitään hyötyä/haittaa, mutta mitäpä sitä turhaa pitää ’vetoa’ päällä ja jarrulla sitten estää liikkeellelähdön.

        Teet asiat väärin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teet asiat väärin.

        Miten ja miksi?


    • Anonyymi

      Ei kannata. Jalka vaan jarrulle.

    • Anonyymi

      Vanhoista en tiedä mutta uusissa ei tarvi. esim. dsg säädetty niin ettei auto liiku kun pysähtyy. Videossa n.2.30 kohdalla kuski pysähtyy valoihin eikä vaihda N:lle.
      https://www.youtube.com/watch?v=KorWTncdUp8

      • Anonyymi

        Start-Stop automatiikka sammuttaa itse auton. Ei tarvitse vaihtaa N:lle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Start-Stop automatiikka sammuttaa itse auton. Ei tarvitse vaihtaa N:lle.

        Start stop aina pois päältä heti lähdössä. Rikkoo muuten startti moottorin nopeasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Start stop aina pois päältä heti lähdössä. Rikkoo muuten startti moottorin nopeasti.

        Tuossa videossa on kyseessä kevythybridi jossa moottori sammuu välillä myös ajon aikana eikä siinä voi ottaa pois päältä start stoppia. Niissä on hieman erilainen starttimoottori kuin normi bensa-autoissa.
        https://moottori.fi/uutinen/mika-ihmeen-kevythybridi-pienella-sahkoistyksella-pienta-saastoa/

        Toisaalta vaikka ajaisi tavallisella start-stop autollakin niin on sen starttimoottorin vaihto halvempaa kuin Dsg remontti. Kun auto sammuu se ei kuluta vaihteistoa niin paljon kun veto ei ole päällä liikennevaloissa.


      • Anonyymi

        Aika moni auto ei liiku kun pysähtyy. On ne hienoja nuo kirjainyhdistelmäautot.


    • Anonyymi

      Uudemmissa sammutus automatiikka pysäyttää moottorin joten ei tarvitse.

      Vanhemmissa momentinmuunnin kuumentaa öljyä kun moottori käy joten pidemmässä pysäytyksessä ainakin kesähelteellä kannattaa vaihtaa vapaalle.

      • Anonyymi

        Höpö höpö.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Höpö höpö.

        Et tunne perinteisen automaattivaihteiston, "mehumaijan" tomintaperiaatetta.

        Itse joa ajan mehumaijalla, niin aina liikennevaloissa valitsin N:lle. DSG:llä tai vaikka CVT:llä se ei vissiin ole niin nuukaa.


      • Anonyymi
        kollimaattori kirjoitti:

        Et tunne perinteisen automaattivaihteiston, "mehumaijan" tomintaperiaatetta.

        Itse joa ajan mehumaijalla, niin aina liikennevaloissa valitsin N:lle. DSG:llä tai vaikka CVT:llä se ei vissiin ole niin nuukaa.

        Oliko se paikallaan jos ei liikkunut?


    • Anonyymi

      Vaihda manuaaliin

    • Anonyymi

      laita P asentoon niin ei tarvi painaa jarrua

    • Anonyymi

      Näköjään automaattia voi käyttää väärin ja typerästi monella tapaa.

    • Anonyymi

      Jos pitkäksi aikaa pysähdyt niin älä pidä D:llä. Uusissa autoissa S/S niin poistaa ongelman. Joskus suositeltiin P:tä mutta kai sen N vaihteellekin voi heittää.

      • Anonyymi

        S/S ei toimi aina, eikä valoissa olla pitkään, eli ei tarvitse pelleillä ja vaihdella automaatilla.
        Itse ota S/US:n aina liikkeelle lähtiessä pois toiminnasta, enkä koskaan valoissa vaihda D-asennosta pois, eikä koskaan ole millään autolla ole ollut ongelmia.


    • Anonyymi

      E-cvt jarrua ja kun valo vihreä niin jalka ylös ja auto lähtee liikkeelle.

    • Anonyymi

      R päälle liikennevaloissa, antaa mukavan jännittävän tunnelman takanaolijalle

    • Anonyymi

      Herra jumala sentään. Ihmiset ostavat auton a u t o m a a t t i v a i h t e i s t o l l a eikä ole mitään käsitystä miten sitä käytetään. Yhtä fixua on laittaa jääkaappiin oma kytkin valolle kun ei luota että valo sammuu kun ovi menee kiinni.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies vinkkinä sulle

      Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      98
      7663
    2. Oletko katkera kun

      Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      105
      5532
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      266
      4738
    4. Haluun sua niin paljon

      ❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      49
      4683
    5. Vietetään yö yhdessä

      Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      66
      3405
    6. Mitä palveluita mies..

      Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      50
      2768
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      58
      2457
    8. Olet oikeasti ollut

      Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2418
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

      Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2372
    10. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2244
    Aihe