Polkupyörä on ajoneuvo, joten polkupyörällä ajavan pyöräilijän tulee antaa jalankulkijalle esteetön

Anonyymi-ap

Polkupyörä on ajoneuvo, joten polkupyörällä ajavan pyöräilijän tulee antaa jalankulkijalle esteetön kulku kävelykadulla. Kuten heidän tulee muutenkin antaa jalankulkijalle turvallinen tila kohdatessa.

Suomessa skuutteihin, joiden rakenteellinen nopeus on yli 15km/h, sovelletaan polkupyörän liikennesääntöjä, joten heidän tulee myös antaa jalankulkijalle esteetön kulku kävelykadulla. Kuten heidän tulee muutenkin antaa jalankulkijalle turvallinen tila kohdatessa.

Kävelykadulla me jalankulkijat väistämme vain toisiamme, mutta kaikki muut väistävät meitä jalankulkijoita.

Jalankulkijat! Lopettakaa "seinillä" kävely ja ottakaa rohkeasti kävelykatu kaikilta osin haltuun!

Harva jalankulkija kävelee keskellä kävelykatua. Tikkurin edessä kävelykatu on seinästä seinään. Kirkon ja kaupungintalon välillä kävelykatu on kirkon puoleisten talojen seinästä kaupungintalon tontin rajalle!

Männistönpolku, Vehkapolku ja Uusi Tori on kävelykatua kaikilta osin!

Kirkon ja kaupungintalon välillä on asfaltoitu osa, joka on myös kävelykatua eli siinä saa kävellä.

88

592

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Polkupyörän määritelmä:
      Ajoneuvo, jossa on kaksi pyörää tai useampia pyöriä ja joka kulkee tavallisesti yksinomaan sillä ajavan henkilön lihasvoimalla erityisesti poljinjärjestelmän, ohjausvivun tai -kahvan avulla (esimerkiksi kaksi-, kolmi- tai nelipyöräiset polkupyörät ja liikuntaesteisten kulkuneuvot).
      Mukaan luetaan pyörät, joissa on apumoottori.

      • Anonyymi

        Polkupyörä kuuluu määritykseltään "Muut moottorittomat ajoneuvot" ryhmään.

        "Polkupyörällä tarkoitetaan yhden tai useamman henkilön tai tavaran kuljettamiseen valmistettua polkimin tai käsikammin varustettua ja täysin tai pääosin lihasvoimalla käytettävää vähintään kaksipyöräistä ajoneuvoa. Polkupyörä voi myös olla varustettu sellaisilla yhteenlasketulta jatkuvalta nimellisteholtaan enintään 250 watin tehoisilla sähkömoottoreilla, jotka toimivat vain poljettaessa ja kytkeytyvät toiminnasta viimeistään nopeuden saavuttaessa 25 kilometriä tunnissa ( sähköavusteinen polkupyörä ). Sähkömoottorit voivat kuitenkin toimia polkematta, jos nopeus on enintään kuusi kilometriä tunnissa.

        Mitä tässä laissa säädetään polkupyörästä, sovelletaan myös sellaiseen potkupyörään ja muuhun vastaavaan moottorittomaan ajoneuvoon, jolta koon tai käyttötarkoituksen vuoksi on tarpeellista edellyttää heijastin- ja valaisinvaatimusten sekä muiden polkupyörää koskevien keskeisten turvallisuusvaatimusten täyttymistä.

        Moottorittomaksi ajoneuvoksi katsotaan myös tieliikenteeseen tarkoitettu ja varustettu eläimen vetämä vaunu ja reki, jolta koon ja käyttötarkoituksen vuoksi on tarpeellista edellyttää heijastin- ja valaisinvaatimusten ja muiden ajoneuvoa koskevien keskeisten turvallisuusvaatimusten täyttymistä."


      • Anonyymi

        SÄ OOT NERO !!!


    • Anonyymi

      Munsalan radikalismiin liittyi myös sotilaskarkuruusilmiö etenkin jatkosodan viimeisenä vuonna 1944, jolloin munsalalaisia pakeni taisteluista ensin kotipitäjään ja sieltä Pohjanlahden kautta Ruotsiin.

      • Anonyymi

        Persulainen nettifennomaani vauhdissa.


    • Anonyymi

      Tikkuri voi tarkoittaa ainakin seuraavia:

      -tikkuri, kappalemittana 10 kappaletta, käytetty entisaikoina nahoista ja turkiksista, erityisesti oravannahoista. Kiihtelys on neljä tikkuria.
      -neulottu käsine
      -paksu neulottu villapaita
      -Tikkuri, kauppakeskus Tikkurilassa

    • Anonyymi

      Sasi varoitti kokoomuslaisia ylimielisyydestä – otti esiin tasku­liinat ja minkki­turkit
      Kimmo Sasin mukaan kokoomuksen tulisi profiloitua keskiluokkaisten työtä tekevien ihmisten puolueena.Monet pyöräilijät jopa ohittaa kun tulee vastaan tulevaa liikennettä esim kohtaa toisen kävelijät pitää pyörän päästä heti ohiPolkupyörä on ajoneuvo, joten polkupyörällä ajavan pyöräilijän tulee antaa jalankulkijalle esteetön kulku kävelykadulla. Kuten heidän tulee muutenkin antaa jalankulkijalle turvallinen tila kohdatessa.

      Suomessa skuutteihin, joiden rakenteellinen nopeus on yli 15km/h, sovelletaan polkupyörän liikennesääntöjä, joten heidän tulee myös antaa jalankulkijalle esteetön kulku kävelykadulla. Kuten heidän tulee muutenkin antaa jalankulkijalle turvallinen tila kohdatessa.

      Kävelykadulla me jalankulkijat väistämme vain toisiamme, mutta kaikki muut väistävät meitä jalankulkijoita.

      Jalankulkijat! Lopettakaa "seinillä" kävely ja ottakaa rohkeasti kävelykatu kaikilta osin haltuun!

      Harva jalankulkija kävelee keskellä kävelykatua. Tikkurin edessä kävelykatu on seinästä seinään. Kirkon ja kaupungintalon välillä kävelykatu on kirkon puoleisten talojen seinästä kaupungintalon tontin rajalle!

      Männistönpolku, Vehkapolku ja Uusi Tori on kävelykatua kaikilta osin!

      Kirkon ja kaupungintalon välillä on asfaltoitu osa, joka on myös kävelykatua eli siinä saa kävellä.

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Tässä sinulle Suomen kurjistavat viime 20 vuoden ajalta
      Sipislö29.5.2015 - 6.6.2019 1470 Suomen Keskusta Enemmistö
      Stubb 24.6.2014 - 29.5.2015 340 Kansallinen Kokoomus Enemmistö
      Katainen 22.6.2011 - 24.6.2014 1099 Kansallinen Kokoomus Enemmistö
      Kiviniemi 22.6.2010 - 22.6.2011 366 Suomen Keskusta Enemmistö
      Vanhanen II 19.4.2007 - 22.6.2010 1161 Suomen Keskusta Enemmistö
      Vanhanen 24.6.2003 - 19.4.2007 1396 Suomen Keskusta Enemmistö
      Jäätteenmäki 17.4.2003 - 24.6.2003 69 Suomen Keskusta EnemmistöOrpon persuhallitus rakentaa Suomeen oligarkiaa

      Suurelta enemmistöltä otetaan rahaa ja annetaan se pienelle rikkaalle oligarkkiryhmälle.
      Oligarkkien kleptokratia (”varkaiden valta”) viittaa hallintoon, joka on niin korruptoitunut, että varastaminen on institutionalisoitu.
      Kleptokratiassa lähes kaikki hallituksen mekanismit on tarkoitettu verottamaan
      KANSAA, jotta kleptokraatit saisivat lisää varoja ja että ”hallitus” pysyisi vallassa.

      Eikä nämä "oligarkki-johtajat" edes tunnista mitä ovat tekemässä, koska ovat niin täynnä itseään, että luulevat kaiken kuuluvan heille automaattisesti.


      Äänestä SDP

      🚇🚈🚝🚝👛🚛🚐🚑🚒🏎️🛵🚇🛺🚌🚈🚈🚝🚜🚛🚐
      Paljonko sähköauto saastuttaa?
      Tutkimus todisti: Sähköautolla ajavat kuormittavat ilmastoa 8 % enemmän kuin polttomoottorilla kulkevat. Sähköauto tuottaa vähemmän päästöjä kuin polttomoottoriauto, mutta sähköauton omistajista monet ovat tehokkuudesta kiinnostuneita varakkaita kansalaisia, jotka kuluttavat paljonVielä 3 vuotta sitten tieteellisten julkaisujen perusteella akkujen valmistuksen arveltiin aiheuttavan noin 115 hiilidioksidikiloekvivalentin päästön jokaista valmistettua akun kilowattituntia kohti, kun sen nyt arvellaan olevan keskimäärin noin 70 kg CO2-ekv./kWh


      Äänestä SDP

    • Anonyymi

      Sinä taas luulet olevasi monimiljonääri, vaikka olet työläisperheestä , asut Kontulassa vuokrayksiössä vanhalla puolella ilman autopaikkaa.

      Niin se vaan menee


      ÄänestäKai tiedät, että jos ammattiliittoja ei olisi,


      ei meillä olisi läheskään kaikkia niitä oikeuksia, joita tänään pidetään itsestään selvinä. Näitä ovat muun muassa:

      Kahdeksan tunnin työpäivä
      Viisipäiväinen työviikko
      Kesäloma
      Lomaraha
      Talviloma
      Sairausjan palkka
      Ylityökorvaukset
      Työterveyshuolto
      Irtisanomissuoja
      Työttömyysturva
      Vuorotteluvapaa
      Äitiys- ja vanhempainvapaa
      Isyysvapaa
      Lapsilisät


      Äänestä SDP kansan puolesta ja kokoomuksen riisto eikkaille vastaan


      Äänestä

    • Anonyymi

      Pyöräilijät sabotoivat hyvää aloitusta puhumalla sontaa.

      Älkää koskaan kävelkö kävelykadulla tai jalkakäytävällä häveliäästi reunassa vaan ottakaa aina tila haltuun!

      • Anonyymi

        Entä jos pyöräväylälle on kylvetty nastoja?


      • Anonyymi

        Joillakin on paha asennvamma.


      • Anonyymi

        Sen estämättä, mitä 13 §:ssä säädetään, pihakadulla ja kävelykadulla jalankulkija saa kulkea kadun kaikilla osilla. Hän ei kuitenkaan saa tarpeettomasti estää ajoneuvoliikennettä eikä raitiovaunuliikennettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä jos pyöräväylälle on kylvetty nastoja?

        Olisiko raivopyörä ajanut liian kovaa jalankulkijan ohitse ja hän haluaa huomauttaa tilanne nioeudestasi tai jotain muuta kaahailua

        Ei kait kukaan nyt ilman syytä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joillakin on paha asennvamma.

        Jos jalkakäytävälle laittaa lasinsirpaleita, ne on syytä kapeaan jonoon poikittain, jotta niistä tulisi mahdollisimman vähän haittaa väylän legitiimeille käyttäjille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisiko raivopyörä ajanut liian kovaa jalankulkijan ohitse ja hän haluaa huomauttaa tilanne nioeudestasi tai jotain muuta kaahailua

        Ei kait kukaan nyt ilman syytä

        Aika vähän saa selkoa siitä, mitä yrität sanoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä jos pyöräväylälle on kylvetty nastoja?

        Kuka nyt ei pidä raivo trikoista, nehän on mukavii.

        Missä päin nastoja on levitetty, ei meillä päin ainakaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos jalkakäytävälle laittaa lasinsirpaleita, ne on syytä kapeaan jonoon poikittain, jotta niistä tulisi mahdollisimman vähän haittaa väylän legitiimeille käyttäjille.

        Bihaatko noin paljon trikoota


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka nyt ei pidä raivo trikoista, nehän on mukavii.

        Missä päin nastoja on levitetty, ei meillä päin ainakaan

        Nastoja levitellään eniten Lauttasaaren alueella.


    • Anonyymi

      Jalan kulkeminen

      13 §
      Jalankulkijan paikka tiellä ja heijastimen käyttäminen
      Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Hän ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata muuta liikennettä.

      Jos jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai jos sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätien tai ajoradan reunaa.

      Ajoradalla jalankulkijan on käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muun syyn vuoksi turvallisempaa. Polkupyörää tai mopoa taluttava saa kuitenkin käyttää ajoradan oikeaa reunaa.

      Jalankulkijan on pimeällä liikkuessaan yleensä käytettävä heijastinta.

      14 §
      Jalankulku pihakadulla ja kävelykadulla
      Sen estämättä, mitä 13 §:ssä säädetään, pihakadulla ja kävelykadulla jalankulkija saa kulkea kadun kaikilla osilla. Hän ei kuitenkaan saa tarpeettomasti estää ajoneuvoliikennettä eikä raitiovaunuliikennettä.

      15 §
      Jalankulkijaryhmät ja kulkueet
      Valvottu jalankulkijaryhmä ja järjestäytynyt kulkue saa käyttää ajoradan oikeaa puolta. Enintään kaksi rinnan kulkevan lapsiryhmän on, jos mahdollista, käytettävä jalkakäytävää, piennarta tai pyörätietä.

      Valvotulla jalankulkijaryhmällä ja järjestäytyneellä kulkueella, jotka käyttävät valaisemattomalla tiellä piennarta, ajorataa tai pyörätietä, on oltava pimeän tai hämärän aikana ja sääolosuhteiden sitä edellyttäessä tien keskilinjan puolella edessä vähintään yksi valkoista tai keltaista valoa eteenpäin näyttävä valaisin ja takana yksi taaksepäin punaista valoa näyttävä valaisin.

      16 §
      Ajoradan ylittäminen
      Jalankulkijan on ylitettävä ajorata suojatietä kulkien tai ali- tai ylikulkua käyttäen, jos sellainen on lähellä. Muuten ajorata on ylitettävä kohtisuoraan ja risteyksen vierestä, jos sellainen on lähellä.

      Ajoradalle menevän jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon tai raitiovaunun etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä.

      Ajorataan rinnastetaan tätä pykälää sovellettaessa pyörätie ja raitiotie.

      • Anonyymi

        Teitkö hyvin ja hienosti?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teitkö hyvin ja hienosti?

        Missä ja milloin?


      • Anonyymi

        >> "Jos jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai jos sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätien tai ajoradan reunaa."

        Eli jos jalkakäytävää ei ole ollenkaan, tai sitä jalkakäytävää ei voi haitatta käyttää, niin jalankulkija joutuu etenemään toista väylää käyttäen. Kun jalankulkija on sellaisella väylällä liikkuessa "vieraileva tähti", niin hänen velvollisuutensa on silloin kävellä väylän reunassa.


    • Anonyymi

      Liity mukaan keskusteluihin
      Meidän mielestämme keskustelu kuuluu kaikille. Jos haluat apua ongelmaasi, jakaa ajatuksiasi tai kysyä mielipiteitä, aloita keskustelu! Anonyymisti tottakai.
      Kuka hyötyy kun kokoomus on tuhonnut ostovoiman terveys
      Kuka hyötyy kun kansalaisten ostovoima on tuhottu
      Terveyden hoito on tuhottu, työllisyys on tuhottu,
      Jopa yritykset ihmettelee kun kukaan ei osta mitään

      Ravintolat valitaan kun kukaan ei käy

      Kuka hyötyy kaikesta kysyn vaan


      Kun ei enää edes ei kauan hyödy kun kukaan ei osta


      Ai niin ei ja rikkaat yritykset saa kansan veeovarat yeitystukena ja vero etuina itselleen kun niitä pitää tukee

      Oikeen kädestä pitäen

      • Anonyymi

        Pyöräilypalstalla on syytä kirjoittaa, eli keskustella pyöräilystä tai pyöräilyyn liittyvistä asioista. Jos hallituksen toimet liittyvät jotenkin pyöräilyyn, niin kaiken mokomin asiasta voi keskustella. Liikennesäännöt liittyvät ainakin oleellisesti pyöräilyyn, kun pyöräillään liikenteessä, joten liikennesäännöistä voi aina keskustella pyöräilyyn liittyen.


      • Anonyymi

        Paras viesti pitkään aikaan + kalakukko tietenkin on yhtä hyvä.


    • Anonyymi

      Ja oikeassa elämässäkö pyöräilijä antaisi tilaa jalankulkijalle, hihii!

      • Anonyymi

        Oikeassa elämässä kuuluu niin tehdä. Myös autoilijoiden pitää antaa tilaa.

        - Ajoneuvolla ajettaessa on annettava jalankulkijalle, pyöräilijälle ja tienkäyttäjän kuljettamalle eläimelle turvallinen tila tiellä.

        - Polkupyörällä ajettaessa on annettava jalankulkijalle turvallinen tila tiellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikeassa elämässä kuuluu niin tehdä. Myös autoilijoiden pitää antaa tilaa.

        - Ajoneuvolla ajettaessa on annettava jalankulkijalle, pyöräilijälle ja tienkäyttäjän kuljettamalle eläimelle turvallinen tila tiellä.

        - Polkupyörällä ajettaessa on annettava jalankulkijalle turvallinen tila tiellä.

        Kyllä ja jalankulkija menee väylän reunassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ja jalankulkija menee väylän reunassa.

        Riippuu täysin siitä väylästä, jolla jalankulkija etenee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu täysin siitä väylästä, jolla jalankulkija etenee.

        EI riipu. Ajoradalla ja maantiellä jalankulkijan paikka on vasemmassa reunassa ja yhdistetyllä väylällä valitsemassaan reunassa, ellei liikennemerkein muuta ole osoitettu. Muut mahdolliset väylä kuten vesi- ja rautatieväylät sitten erikseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        EI riipu. Ajoradalla ja maantiellä jalankulkijan paikka on vasemmassa reunassa ja yhdistetyllä väylällä valitsemassaan reunassa, ellei liikennemerkein muuta ole osoitettu. Muut mahdolliset väylä kuten vesi- ja rautatieväylät sitten erikseen.

        Kuka tyhmä nyt kulkisi väylän keskellä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka tyhmä nyt kulkisi väylän keskellä?

        Esim. jalkakäytävällä kuljen ihan siinä kohtaa väylää, missä haluan, eli usein myös keskellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        EI riipu. Ajoradalla ja maantiellä jalankulkijan paikka on vasemmassa reunassa ja yhdistetyllä väylällä valitsemassaan reunassa, ellei liikennemerkein muuta ole osoitettu. Muut mahdolliset väylä kuten vesi- ja rautatieväylät sitten erikseen.

        Tie, jolla on ajorata ja mahdollisesti piennar, on yksi väylätyyppi. Jalkakäytävä, pyörätie, yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä sekä pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain ovat kaikki erillaisia väylätyyppejä. On myös moottorikelkkailureitti ja ratsastustie. Nekin ovat omat väylätyyppinsä, kuten ovat myös kävelykatu ja pyöräkatu. Jokaisella kuljetaan eri tavoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tie, jolla on ajorata ja mahdollisesti piennar, on yksi väylätyyppi. Jalkakäytävä, pyörätie, yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä sekä pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain ovat kaikki erillaisia väylätyyppejä. On myös moottorikelkkailureitti ja ratsastustie. Nekin ovat omat väylätyyppinsä, kuten ovat myös kävelykatu ja pyöräkatu. Jokaisella kuljetaan eri tavoin.

        EI jalkakäytävä ole mikään väylä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        EI jalkakäytävä ole mikään väylä.

        Eikö tie ole mielestäsi muka väylä? Laissa tarkoitetaan jalkakäytävällä jalankulkijoille tarkoitettua ajoradasta rakenteellisesti erotettua tai erillistä tien osaa taikka erillistä tietä. Jalkakäytävä on väylä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö tie ole mielestäsi muka väylä? Laissa tarkoitetaan jalkakäytävällä jalankulkijoille tarkoitettua ajoradasta rakenteellisesti erotettua tai erillistä tien osaa taikka erillistä tietä. Jalkakäytävä on väylä.

        Ei jalkakäytävä ole väylä. Todista, jos muuta väität.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka tyhmä nyt kulkisi väylän keskellä?

        Kävely- ja pihakaduilla hyvin yleistä. Saa kävellä miten sattuu huvittamaan...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei jalkakäytävä ole väylä. Todista, jos muuta väität.

        Jalkakäytävä on jalankulkijoille tarkoitettu väylä.

        Väyläviraston ohjeita 34/2022
        Jalankulun suunnittelu

        1.5 Käsitteitä

        Jalankulkuympäristön elementti
        Jalankulkuympäristön elementillä tarkoitetaan jalankulkijan käyttöön tarkoitettua väylää, tilaa, ylityspaikkaa tai rakennelmaa sekä jalankulkijan liikkumiseen ja oleskeluun vaikuttavaa fyysistä tekijää.

        Jalkakäytävä
        Jalankulkijoille tarkoitettu ajoradasta rakenteellisesti erotettu tai erillinen tien osa
        taikka erillinen tie (TLL 2 §).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka tyhmä nyt kulkisi väylän keskellä?

        Koska pyöräilijän tulee ajaa yhdistetyllä väylällä oikeassa reunassa, lienee jalankulkijalle paras paikka väylän keskellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        EI jalkakäytävä ole mikään väylä.

        Sanakirjan mukaan väylällä tarkoitetaan paitsi laivaliikenteelle jäähän murrettua reittiä tai purjehduskelpoiseksi todettua ja merkittyä alusten kulkureittiä, niin myös yleisemmin reittiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanakirjan mukaan väylällä tarkoitetaan paitsi laivaliikenteelle jäähän murrettua reittiä tai purjehduskelpoiseksi todettua ja merkittyä alusten kulkureittiä, niin myös yleisemmin reittiä.

        Väylä on myös yleinen yhdyssanan jälkiosa, esim. kulkuväylä. Sanakirjan mukaan kulkuväylällä tarkoitetaan (kulku)tietä tai reittiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jalkakäytävä on jalankulkijoille tarkoitettu väylä.

        Väyläviraston ohjeita 34/2022
        Jalankulun suunnittelu

        1.5 Käsitteitä

        Jalankulkuympäristön elementti
        Jalankulkuympäristön elementillä tarkoitetaan jalankulkijan käyttöön tarkoitettua väylää, tilaa, ylityspaikkaa tai rakennelmaa sekä jalankulkijan liikkumiseen ja oleskeluun vaikuttavaa fyysistä tekijää.

        Jalkakäytävä
        Jalankulkijoille tarkoitettu ajoradasta rakenteellisesti erotettu tai erillinen tien osa
        taikka erillinen tie (TLL 2 §).

        Eli jalkakäytävä ei ole väylä vaan erotettu tai erillinen tien osa. Kiitos vahvistuksesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli jalkakäytävä ei ole väylä vaan erotettu tai erillinen tien osa. Kiitos vahvistuksesta.

        Sen vuoksi väylillä kävellään reunassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli jalkakäytävä ei ole väylä vaan erotettu tai erillinen tien osa. Kiitos vahvistuksesta.

        Jalkakäytävä voi myös olla ihan oma erillinen tie. Tie on väylä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen vuoksi väylillä kävellään reunassa.

        Jalkakäytävällä ei ole reunassa kävelemisen velvoitetta. Kannattaa myös perehtyä siihen, mitä kävelykatu tyyppisen väylän osalta asiasta mainitaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jalkakäytävä on jalankulkijoille tarkoitettu väylä.

        Väyläviraston ohjeita 34/2022
        Jalankulun suunnittelu

        1.5 Käsitteitä

        Jalankulkuympäristön elementti
        Jalankulkuympäristön elementillä tarkoitetaan jalankulkijan käyttöön tarkoitettua väylää, tilaa, ylityspaikkaa tai rakennelmaa sekä jalankulkijan liikkumiseen ja oleskeluun vaikuttavaa fyysistä tekijää.

        Jalkakäytävä
        Jalankulkijoille tarkoitettu ajoradasta rakenteellisesti erotettu tai erillinen tien osa
        taikka erillinen tie (TLL 2 §).

        Jalankulkuympäristön elementillä tarkoitetaan mm. jalankulkijan käyttöön tarkoitettua väylää. Jalkakäytävä on siten jalankulkijalle tarkoitettu väylä, eli kulkureitti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tie, jolla on ajorata ja mahdollisesti piennar, on yksi väylätyyppi. Jalkakäytävä, pyörätie, yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä sekä pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain ovat kaikki erillaisia väylätyyppejä. On myös moottorikelkkailureitti ja ratsastustie. Nekin ovat omat väylätyyppinsä, kuten ovat myös kävelykatu ja pyöräkatu. Jokaisella kuljetaan eri tavoin.

        Jalankulkija on puörätien kuningas


    • Anonyymi

      Jyväskylässä kävelykadulla kävellään joka kohdassa. Myös kauppakadun yläpäässä olevalla pihakadulla voi autoilija odottaa kävelijöiden kulkevan takaviistosta suoraan auton eteen niin halutessaan ja pyöräilijät painaa usein täysillä ilman valoja pimeän aikana...

      • Anonyymi

        "14 §
        Jalankulku pihakadulla ja kävelykadulla

        Sen estämättä, mitä 13 §:ssä säädetään, pihakadulla ja kävelykadulla jalankulkija saa kulkea kadun kaikilla osilla. Hän ei kuitenkaan saa tarpeettomasti estää ajoneuvoliikennettä eikä raitiovaunuliikennettä."

        Kuten voi todeta, niin jalankulkija ei saa tarpeettomasti estä ajoneuvoliikennettä pihakadulla ja kävelykadulla, vaikka häntä ajoneuvoliikenne väistääkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "14 §
        Jalankulku pihakadulla ja kävelykadulla

        Sen estämättä, mitä 13 §:ssä säädetään, pihakadulla ja kävelykadulla jalankulkija saa kulkea kadun kaikilla osilla. Hän ei kuitenkaan saa tarpeettomasti estää ajoneuvoliikennettä eikä raitiovaunuliikennettä."

        Kuten voi todeta, niin jalankulkija ei saa tarpeettomasti estä ajoneuvoliikennettä pihakadulla ja kävelykadulla, vaikka häntä ajoneuvoliikenne väistääkin.

        Mutta haitata saa siis aina sekä estää jos tarve.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta haitata saa siis aina sekä estää jos tarve.

        Tosin tarpeeton haittaaminen on sitten kielletty toisessa pykälässä, nimittäin 3.2 §:ssä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosin tarpeeton haittaaminen on sitten kielletty toisessa pykälässä, nimittäin 3.2 §:ssä.

        Mutta saa haitata ja estää jos on tarve.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta haitata saa siis aina sekä estää jos tarve.

        Haita ei saa aina. Haitata ei saa tarpeettomasti. Se ei silloin ole "aina". Jos on jokin tarve, niin saa, mutta tarpeettomasti ei saa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Haita ei saa aina. Haitata ei saa tarpeettomasti. Se ei silloin ole "aina". Jos on jokin tarve, niin saa, mutta tarpeettomasti ei saa.

        Siis saa haitata ja estää jos on tarve. Saa siis joskus tarpeellisesti haitata (alle puolet ajasta) mutta ei saa aina (100 % ajasta) haitata ja koskaan ei saa tarpeettomasti haitata.

        Hai on kala.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis saa haitata ja estää jos on tarve. Saa siis joskus tarpeellisesti haitata (alle puolet ajasta) mutta ei saa aina (100 % ajasta) haitata ja koskaan ei saa tarpeettomasti haitata.

        Hai on kala.

        Sehän ei ole edes kiinni siitä, millä kukakin on liikkeellä. Pyörällä saa haitata autojen tai jalankulkijoiden liikkumista, jos on tarve. Ja sama toisinpäin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sehän ei ole edes kiinni siitä, millä kukakin on liikkeellä. Pyörällä saa haitata autojen tai jalankulkijoiden liikkumista, jos on tarve. Ja sama toisinpäin.

        Se tarve mitataan raastuvassa.
        Pitää erottaa toisistaan halua ja tarve.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se tarve mitataan raastuvassa.
        Pitää erottaa toisistaan halua ja tarve.

        Ei pidä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis saa haitata ja estää jos on tarve. Saa siis joskus tarpeellisesti haitata (alle puolet ajasta) mutta ei saa aina (100 % ajasta) haitata ja koskaan ei saa tarpeettomasti haitata.

        Hai on kala.

        Mitään prosentuaalista määritelmää ei ole. Haitata saa jos on jokin tarve. Tarpeettomasti ei saa haitata. Mikä on sitten se tarve milloinkin, niin se on sitten eri keskustelu. Jos jalankulkija yhtä-äkkiä pysähtyy auton eteen, niin onko hänellä tarve niin tehdä ja mikä se hänen tarve mahdollisesti silloin on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitään prosentuaalista määritelmää ei ole. Haitata saa jos on jokin tarve. Tarpeettomasti ei saa haitata. Mikä on sitten se tarve milloinkin, niin se on sitten eri keskustelu. Jos jalankulkija yhtä-äkkiä pysähtyy auton eteen, niin onko hänellä tarve niin tehdä ja mikä se hänen tarve mahdollisesti silloin on?

        Ei se tarve voi olla aina (100 % ajasta) mutta joskus (alle puolet ajasta) voi olla tarve. Siis saa haitata ja estää jos on tarve.

        Kysymys usein siitä, voisiko toisella tavalla toimimalla saada aikaan paremman lopputuloksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se tarve voi olla aina (100 % ajasta) mutta joskus (alle puolet ajasta) voi olla tarve. Siis saa haitata ja estää jos on tarve.

        Kysymys usein siitä, voisiko toisella tavalla toimimalla saada aikaan paremman lopputuloksen.

        Oikeastaan aika hyödytöntä pohdintaa koska subjektiivin käsitys omasta tarpeesta ei ole yleistettävissä absoluuttiseksi totuudeksi.

        Jos vaikka ääni päässä käskee tekemään haittaa, se on ihan todellinen sille, joka sen kuulee. Se on kuitenkin mielen sairaus eikä lain tarkoittama tarve.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikeastaan aika hyödytöntä pohdintaa koska subjektiivin käsitys omasta tarpeesta ei ole yleistettävissä absoluuttiseksi totuudeksi.

        Jos vaikka ääni päässä käskee tekemään haittaa, se on ihan todellinen sille, joka sen kuulee. Se on kuitenkin mielen sairaus eikä lain tarkoittama tarve.

        Jos sinä kuulet tuollaisia ääniä, se ei tarkoita sitä, että muut kuulisivat niitä samalla tavalla. Voit keskustella omista ääniongelmistasi joko neurologin, psykiatrin tai korvalääkärin kanssa.

        Kysymyshän on kuitenkin lopulta siitä, että saa haitata ja estää jos on tarve.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosin tarpeeton haittaaminen on sitten kielletty toisessa pykälässä, nimittäin 3.2 §:ssä.

        Mutta miksi pyleäilij ei anna suunta merkkiä kun on kääntymässä risteyksessä auton eteen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta miksi pyleäilij ei anna suunta merkkiä kun on kääntymässä risteyksessä auton eteen

        Miksi autoilija ei näytä suuntamerkkiä, kun hän on kääntymässä risteyksessä tai siirtymässä sivusuunnassa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi autoilija ei näytä suuntamerkkiä, kun hän on kääntymässä risteyksessä tai siirtymässä sivusuunnassa?

        Koska hän ei pyöräilessäänkään ole tottunut sellaiseen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koska hän ei pyöräilessäänkään ole tottunut sellaiseen

        On siis ihmisiä, jotka eivät näytä suuntamerkkiä, olivat sitten autolla tai pyörällä liikkeellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On siis ihmisiä, jotka eivät näytä suuntamerkkiä, olivat sitten autolla tai pyörällä liikkeellä.

        Autoilijat noudattavat liikennesääntöjä keskimäärin paremmin kuin pyöräilijät, joilla ei ole edes välttämättä ajokorttia eivätkä usein miellä itseään ajoneuvon kuljettajiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoilijat noudattavat liikennesääntöjä keskimäärin paremmin kuin pyöräilijät, joilla ei ole edes välttämättä ajokorttia eivätkä usein miellä itseään ajoneuvon kuljettajiksi.

        Pyöräilijät noudattavat liikennesääntöjä keskimäärin paremmin kuin autoilijat.


    • Anonyymi

      Eihän jalkakäytävällä saa edes ajapyrällä.

      • Anonyymi

        Alle 12-vuotias saa.


      • Anonyymi

        Alle 12-vuotias saa ajaa polkupyörää jalkakäytävällä, jollei siitä aiheudu huomattavaa haittaa jalankululle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alle 12-vuotias saa ajaa polkupyörää jalkakäytävällä, jollei siitä aiheudu huomattavaa haittaa jalankululle.

        Mutta jos pyöräily on kielletty liikennemerkillä, niin silloin alle 12-vuotiaskaan ei saa pyöräillä jalkakäytävällä. Liikennemerkit C11 ja C12: https://finlex.fi/api/media/statute-consolidated/546152/media/7234.gif ja https://finlex.fi/api/media/statute-consolidated/546152/media/7235.gif


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta jos pyöräily on kielletty liikennemerkillä, niin silloin alle 12-vuotiaskaan ei saa pyöräillä jalkakäytävällä. Liikennemerkit C11 ja C12: https://finlex.fi/api/media/statute-consolidated/546152/media/7234.gif ja https://finlex.fi/api/media/statute-consolidated/546152/media/7235.gif

        Kerro se lapsille.

        Vantaan Myyrmäessä kolme lasta ajoi samalla skuutilla, ja kolmikon lapsista yksi kuoli heidän törmättyään auton kanssa. Skuurin kuljettaja totesi, että hänellä ei ollut mitään käsitystä tai pienintäkään aavistusta asiaan liittyvistä liikennesäännöistä. Skuutissa löytyi kaasukahva, sen hän osasi kertoa.

        Auton kuljettaja vapautettiin kaikista syytteistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerro se lapsille.

        Vantaan Myyrmäessä kolme lasta ajoi samalla skuutilla, ja kolmikon lapsista yksi kuoli heidän törmättyään auton kanssa. Skuurin kuljettaja totesi, että hänellä ei ollut mitään käsitystä tai pienintäkään aavistusta asiaan liittyvistä liikennesäännöistä. Skuutissa löytyi kaasukahva, sen hän osasi kertoa.

        Auton kuljettaja vapautettiin kaikista syytteistä.

        29 § mukaan lähestyttäessä ajoneuvolla lasta, vanhusta, eri tavoin vammaista ihmistä tai muuta henkilöä, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä, on noudatettava erityistä varovaisuutta.

        Epäselvissä tilanteissa ajoneuvon kuljettajan on pidettävä esimerkiksi lapsena henkilöä, joka hänen havaintojensa perusteella voisi olla lapsi.

        "Luottamusperiaate sisältää kuitenkin myös ennakointivelvollisuuden, jonka mukaan tienkäyttäjän tulee havainnoida liikenneympäristöään ja toisten tienkäyttäjien toimintaa. Liikennesääntöjä noudattavalla tienkäyttäjällä on oikeus luottaa myös toisen tienkäyttäjän noudattavan liikennesääntöjä, paitsi jos toisen tienkäyttäjän toiminnasta tai ominaisuuksista on havaittavissa, että toinen tienkäyttäjä ei tule noudattamaan liikennesääntöjä tai että toisen tienkäyttäjän kyky liikennesääntöjen noudattamiseen on alentunut. Tällöin luottamusperiaate edellyttää myös ennakointivelvollisuuden noudattamista."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        29 § mukaan lähestyttäessä ajoneuvolla lasta, vanhusta, eri tavoin vammaista ihmistä tai muuta henkilöä, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä, on noudatettava erityistä varovaisuutta.

        Epäselvissä tilanteissa ajoneuvon kuljettajan on pidettävä esimerkiksi lapsena henkilöä, joka hänen havaintojensa perusteella voisi olla lapsi.

        "Luottamusperiaate sisältää kuitenkin myös ennakointivelvollisuuden, jonka mukaan tienkäyttäjän tulee havainnoida liikenneympäristöään ja toisten tienkäyttäjien toimintaa. Liikennesääntöjä noudattavalla tienkäyttäjällä on oikeus luottaa myös toisen tienkäyttäjän noudattavan liikennesääntöjä, paitsi jos toisen tienkäyttäjän toiminnasta tai ominaisuuksista on havaittavissa, että toinen tienkäyttäjä ei tule noudattamaan liikennesääntöjä tai että toisen tienkäyttäjän kyky liikennesääntöjen noudattamiseen on alentunut. Tällöin luottamusperiaate edellyttää myös ennakointivelvollisuuden noudattamista."

        Olipa tuossa typerä kommentti. Juurihan kerroin että lapsi on kuollut! Taidat olla tunteeton tai vain yksinkertainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        29 § mukaan lähestyttäessä ajoneuvolla lasta, vanhusta, eri tavoin vammaista ihmistä tai muuta henkilöä, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä, on noudatettava erityistä varovaisuutta.

        Epäselvissä tilanteissa ajoneuvon kuljettajan on pidettävä esimerkiksi lapsena henkilöä, joka hänen havaintojensa perusteella voisi olla lapsi.

        "Luottamusperiaate sisältää kuitenkin myös ennakointivelvollisuuden, jonka mukaan tienkäyttäjän tulee havainnoida liikenneympäristöään ja toisten tienkäyttäjien toimintaa. Liikennesääntöjä noudattavalla tienkäyttäjällä on oikeus luottaa myös toisen tienkäyttäjän noudattavan liikennesääntöjä, paitsi jos toisen tienkäyttäjän toiminnasta tai ominaisuuksista on havaittavissa, että toinen tienkäyttäjä ei tule noudattamaan liikennesääntöjä tai että toisen tienkäyttäjän kyky liikennesääntöjen noudattamiseen on alentunut. Tällöin luottamusperiaate edellyttää myös ennakointivelvollisuuden noudattamista."

        Syyttäjä näki tuon Myyrmäen skuuttitragedian toisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olipa tuossa typerä kommentti. Juurihan kerroin että lapsi on kuollut! Taidat olla tunteeton tai vain yksinkertainen.

        Miten tuo liittyy lapsen kuolemaan?! Kuka se yksinkertainen oikeasti nyt on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        29 § mukaan lähestyttäessä ajoneuvolla lasta, vanhusta, eri tavoin vammaista ihmistä tai muuta henkilöä, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä, on noudatettava erityistä varovaisuutta.

        Epäselvissä tilanteissa ajoneuvon kuljettajan on pidettävä esimerkiksi lapsena henkilöä, joka hänen havaintojensa perusteella voisi olla lapsi.

        "Luottamusperiaate sisältää kuitenkin myös ennakointivelvollisuuden, jonka mukaan tienkäyttäjän tulee havainnoida liikenneympäristöään ja toisten tienkäyttäjien toimintaa. Liikennesääntöjä noudattavalla tienkäyttäjällä on oikeus luottaa myös toisen tienkäyttäjän noudattavan liikennesääntöjä, paitsi jos toisen tienkäyttäjän toiminnasta tai ominaisuuksista on havaittavissa, että toinen tienkäyttäjä ei tule noudattamaan liikennesääntöjä tai että toisen tienkäyttäjän kyky liikennesääntöjen noudattamiseen on alentunut. Tällöin luottamusperiaate edellyttää myös ennakointivelvollisuuden noudattamista."

        Ilmeisesti kyseisessä tapauksessa autoa ajaneella ei ollut mitään mahdollisuutta havaita skuuttia ajoissa. Se ei ole tietenkään mikään ennakkotapaus tulevia onnettomuuksia ajatellen, mutta osoittaa, ettei edellytetä yliluonnollisia kykyjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmeisesti kyseisessä tapauksessa autoa ajaneella ei ollut mitään mahdollisuutta havaita skuuttia ajoissa. Se ei ole tietenkään mikään ennakkotapaus tulevia onnettomuuksia ajatellen, mutta osoittaa, ettei edellytetä yliluonnollisia kykyjä.

        Miksi ei muka olisi mahdollisuus havaita? Ei ole kovin paljon näköesteitä. Näkee hyvin Myyrmäki-hallin parkkipaikankin tapahtumat.

        https://maps.app.goo.gl/nPXmYZF24HRbcqgRA

        Muu liikenne on toki voinut estää näkyvyyden, mutta muusta samaan suuntaan kulkevasta liikenteestä ei hirveästi ole ollut mainintaa kyseisessä tapauksessa.

        Tämä onnettomuus ja skuutit ovat kuitenkin vähän eri asia, kuin palstan aiheena oleva pyöräily, vaikka valtaosalla skuuteista ajetaankin pyöräilijän liikennesäännöillä.


      • Anonyymi

        Vielä edelliseen: Ei ehkä ole parkkipaikkaa, mutta jokin väylä siinä hallin oven kohdalla kuitenkin on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten tuo liittyy lapsen kuolemaan?! Kuka se yksinkertainen oikeasti nyt on.

        Väitteeni mukaan sinä olet oikeasti se.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten tuo liittyy lapsen kuolemaan?! Kuka se yksinkertainen oikeasti nyt on.

        OK, sinä olet siis vain tunteeton. Nyt ymmärsin luonteesi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerro se lapsille.

        Vantaan Myyrmäessä kolme lasta ajoi samalla skuutilla, ja kolmikon lapsista yksi kuoli heidän törmättyään auton kanssa. Skuurin kuljettaja totesi, että hänellä ei ollut mitään käsitystä tai pienintäkään aavistusta asiaan liittyvistä liikennesäännöistä. Skuutissa löytyi kaasukahva, sen hän osasi kertoa.

        Auton kuljettaja vapautettiin kaikista syytteistä.

        Rikoksesta tai epäillyn syyllisyydestä ei mahdollisesti ole riittävää näyttöä, että kannattaa nostaa syyte. Silloin tehdään myös syyttämättäjättämispäätös.

        Syyttämättäjättämispäätös on syyttäjän tekemä päätös jättää syyte nostamatta rikoksesta epäiltyä henkilöä vastaan.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      20
      2403
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      238
      1756
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

      Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      314
      1333
    4. Miten tämä meidän tarina

      Sitten päättyy?
      Ikävä
      65
      969
    5. Kulujen jako parisuhteessa

      Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      55
      958
    6. En todellakaan halua että

      Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      844
    7. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

      Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      54
      840
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

      On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      35
      757
    9. Paikat tapeltu

      Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      37
      697
    10. Naista puukotettiin kasvoihin

      Maanantai-iltana kello 23 jälkeen yksityisasunnossa Kiteellä puukotettiin 80-luvulla syntynyttä naista muun muassa kasvo
      Kitee
      18
      639
    Aihe