Mistä naisen alistettu asema islamissa voisi johtua?

jake_waits

Yksi syy voisi löytyä itse uskonnon perustajan naiskäsityksistä:

Profeetta Muhammad sanoi: "Oi naiset, antakaa hyväntekeväisyyteen ja etsikää anteeksiantoa, koska minä olen nähnyt, että te muodostatte enemmistön helvetissä.".

Viisas nainen kysyi Muhammadilta: "Miksi on niin, Oi Profeetta, että me olemme enemmistö helvetin asukeista?"

Muhammad vastasi: "Koska te kiroilette liikaa ja olette kiittämättömiä miehillenne. En ole nähnyt kenenkään olevan niin puutteellisia järjen käytössä ja epäonnistuneita uskonnossa ja samaan aikaan rosvoamassa älykkäiden viisautta kuten te naiset."

Nainen kysyi: "Oi Allahin Apostoli, mikä meidän järjessämme ja uskonnossamme on vikana?"

Muhammad vastasi: "Teiltä puuttuu järkeä, koska kahden naisen todistusarvo vastaa yhden miehen todistusarvoa (ks. Koraani 2:282). Siinä on teille todiste järjenpuutteestanne. Ja teillä menee joskus öitä ja päiviä, että te ette rukoile sekä paaston aikana päiväsaikaan te ette paastoa, siinä on teidän epäonnistumisenne uskonnossa." (Tafseer Ibn Katheer, 1/336)

13

513

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tännekin esille
    • on aina ja kaikkialla ollut alistetussa asemassa.nainen ja mies ovat erilaisia.

• yhteisöitä tunnetaan

ja ne ovat olleet riittävän toimivia pysyäkseen toiminnassa edelleenkin.

• ateisti-45

ei tosiaan ole ollut alistetussa asemassa kaikkialla, jokuhan jo valisti sinua tästä.

Itse en ymmärtänyt mitä yritit sanoa: koska nainen ja mies ovat erilaisia ja naiset ovat usein olleet alistettuja, alistamisperinnettä sopii jatkaa?

• Jake Waits

Kysymys:

Onko Koraanissa mainintaa naisten tasa-arvosta?

Vastaus:

Ylistys kuuluu Allaahille.

ENSIKSI:

Tämä sana – tasa-arvo – jota monet ajattelijat sekä idässä että lännessä puoltavat monilla elämän alueilla on sana, joka perustuu poikkeuksiin ja ymmärryksen puutteeseen – erityisesti silloin, kun puhuja liittää tämän idean tasa-arvosta Koraaniin ja islamiin.

Yksi asioista, jotka ihmiset ymmärtävät väärin, on se, kun he sanovat, että "islam on tasa-arvon uskonto". Mitä heidän pitäisi sanoa, on että islam on oikeuden uskonto.

Sheikki Ibn 'Uthaymeen (Olkoon Allah hänelle armollinen) sanoi:

Tässä meidän pitäisi huomata, että on olemassa ihmisiä jotka puhuvat tasa-arvosta oikeuden sijaan, ja tämä on virhe. Meidän ei pitäisi sanoa tasa-arvo, koska tasa-arvo viittaa ettei ole mitään eroja kahden välillä. Tämän epäoikeudenmukaisen tasa-arvon vaatimuksen johdosta he alkoivat kysyä, mikä on naisen ja miehen välinen ero? Joten he tekivät miehistä ja naisista saman, ja sitten kommunistit kysyivät, mikä on hallitsijan ja alamaisen ero? Kenelläkään ei ole mitään valtaa keneenkään toiseen, ei edes isällä poikaansa ja niin edelleen.

Mutta jos me sanomme oikeus, mikä tarkoittaa antamista jokaiselle sen, mikä kullekin kuuluu, tämä virhe ei enää päde, ja käytetty sana on oikein. Koraanissahan ei sanota, että Allaah edellyttää tasa-arvoa, vaan pikemminkin Koraani sanoo:

"Tosiaan, Allaah edellyttää oikeutta"
      [al-Nahl 16:90]

"Ja kun tuomitsette, tuomitkaa oikeudenmukaisesti"
      [al-Nisa’ 4:58]

Ne, jotka sanovat, että islam on tasa-arvon uskonto, valehtelevat islamista. Pikemminkin islam on oikeuden uskonto, mikä tarkoittaa niiden kohtelua tasa-arvoisesti, jotka ovat tasa-arvoisia ja niiden erottelemista, jotka ovat erilaisia.

Kukaan, joka tietää islamin uskonnon, ei sanoisi, että islam on tasa-arvon uskonto. Pikemminkin on fakta, että Koraani itse kieltää tasa-arvon kuten seuraavissa jakeissa:

"Sano: 'Ovatko ne jotka tietävät samanarvoisia kuin ne jotka eivät tiedä?'"
      [al-Zumar 39:9]

"Sano: 'Onko sokea tasa-arvoinen näkevän kanssa? Tai pimeys valkeuden kanssa?'"
      [al-Ra’d 13:16]

"Tasa-arvoisia teidän joukossanne eivät ole ne, jotka kuluttivat ja taistelivat ennen Mekan valloitusta niiden kanssa, jotka tekivät niin myöhemmin."
      [al-Hadeed 57:10]

"Tasa-arvoisia eivät ole uskovista ne, jotka istuvat kotona, paitsi ne, jotka ovat vammautuneita (onnettomuudesta tai sokeita tai rampoja) niiden kanssa, jotka yrittävät ja taistelevat kaikkensa Allahin puolesta – uhraten heidän elämänsä ja henkensä"
      [al-Nisa’ 4:95]

"Ei edes yksikään kirjain Koraanissa kannata tasa-arvoa, vaan oikeutta. Tulet myös toteamaan, että ihmiset hyväksyvät sanan oikeus. Minäkin koen, että olen parempi kuin "tämä mies" tiedon, omaisuuden, hurskauden ja hyväntekeväisyyden termein. Minä en pitäisi siitä, että "hän" olisi tasa-arvoinen minun kanssani.

Jokainen mies tietää, että olisi ei-hyväksyttävänä, jos me sanoisimme, että nainen olisi tasa-arvoinen miehen kanssa."
      [Sharh al-‘Aqeedah al-Waasitah, 1/180-181]

Tämän perusteella islam ei pidä miestä ja naista tasa-arvoisina silloin kun heidän pitäminen tasa-arvoisina johtaisi epäoikeudenmukaisuuteen jotakuta heitä kohtaan, koska tasa-arvo, joka on sopimaton, on vakava epäoikeudenmukaisuuden muoto.

Koraani käskee naisia pitämään erilaisia vaatteita kuin miehet johtuen eri sukupuolten eroista houkutella vastapuolta. Miesten houkutusarvo naisiin on pienempi kuin naisten houkutusarvo miehiin, joten naisten tulee käyttää eri vaatteita kuin miesten. Ei ole mitään järkeä sanoa naisille, että he paljastaisivat kehostaan kohtia, joita miesten on lupa paljastaa, koska heidän kehojensa houkutukset ovat erilaiset – kuten tulemme selittämään.

TOISEKSI:

Seuraavissa asioissa sharian mukaan miehiä ja naisia tulee käsitellä eri tavalla:

1 – Qiwaamah (kotitalouden johtajuus)

Allaah sanoo:

"Miehet ovat naisten suojelijoita ja elättäjiä, koska Allaah on antanut toisille enemmän ja koska miehet kuluttavat omaisuudestaan naisten hyväksi."
      [al-Nisa’ 4:34]

Ibn Katheer (Olkoon Allah hänelle armollinen) sanoi:

"Allah sanoo >> Miehet ovat naisten suojelijoita ja elättäjiä…>…koska Allaah on antanut toisille enemmän… ja koska miehet kuluttavat omaisuudestaan naisten hyväksi.>Miehet ovat naisten suojelijoita ja elättäjiä…

• uskonoppineelta.

Aivan alussa kiinnitti huomiotani kohta, jossa tasa-arvon olemassa olo on mukamas samankaltaista, kuin etteivät alamaiset ja johto enää tiedä paikkaansa.
        Asia varmasti on argumentoinnin virhelistalla, kohdassa keskenään vertailukelvottomat asiat.
        Se että viitattiin kommunismiin, oli kyllä auttamaton virhe, sillä juuri kommunismin "harjoittelumuodoissa", sosialismissa, johtajan paikka tasan tarkkaan ymmärrettiin, ja köyhä kansa pysyi juuri niin kyykyssä, kuin sanottiin.
        Sitä kutsutaan diktatuuriksi.

Jatkossa keskityttiin siihen tosiasiaan, että naiset ovat fyysisesti heikompia, ja että se mukamas tarkoittaisi myös älyllistä heikommuutta.
        Perusteena käytettiin "hyvämaineisten oppineiden" miespuolista edustusta, joka perusteena käy vallan hyvin, vasta sitten kun oppineisuuteen on tasapuolinen mahdollisuus, ja juuri tätä mahdollisuutta ollaan kaiken aikaa kieltämässä.

Koko rakennelma on kehäpäätelmä, joka on olemassa vain itsensä takia, niin ja tietenkin ylläpitäjiensä takia.
        Tasa-arvo kielletään "oikeudenmukaisen lain" muka ollessa parempi, samalla kielletään tasa-arvoisuus lain edessä, joten edes laki ei voi olla oikeudenmukainen, sillä sen pitäisi punnita kaikkia saman arvoisesti, tekojen mukaan, ei lähtökotien mukaan.

Ei ole mitenkään yllättävää, että islam on kehitysmaa-uskonto.
        Kieltämällä yli puolelta väestöstä oikeudet, taataan kehittymättömyys, sillä ei ole mitään mitä kehittää.

• ateisti-45

vastaamatta exodusta koskevaan
      kysymykseesi:israelilaisia orjia on tietysti voinut olla Egyptissä,mutta exodustarina sellaisena kuin Raamattu sen esittää ei pidä paikkaansa .
      Siinalta arkeologia ei ole löytänyt mitään jälkiä suuren ihmisjoukon vaelluksesta ja asumisesta,jälkiä joita olisi ilman muuta pitänyt jäädä. Joshuan kirjassa luetelluista monista vallatuista tai tuhotuista kaupungeista lähes kaikki joko eivät olleet olemassa aikana jolloin exoduksen olisi pitänyt tapahtua tai eivät olleet asuttuja (esim Jeriko). Israelilainen asutus on alusta asti identtistä kaananilaisen kanssa sekä rakennusten että keramiikan suhteen,egyptiläisvaikutteita ei ole.
      Raamattu kertoo myös israelilaisten matkan varrella kohtaamista kansoista ja kaupungeista mutta näidenkin osalta ajoitus on pielessä.

• olemattomalla

dokumentoinneilla.
        Seuraavalla kerralla muutamakin viite lämmittää mieltä kummasti, oma julkaisukin hyväksytään mielenkiintoisena.
        Mielipiteitä pitää olla, mutta asiapohjaisessa mielipiteen ilmaisussa on hyvä olla viite asiaan mukana.
        Se nimittäin taatusti kiinnostaa muitakin

• olemattomilla

dokumentoinneilla.
        Seuraavalla kerralla muutamakin viite lämmittää mieltä kummasti, oma julkaisukin hyväksytään mielenkiintoisena.
        Mielipiteitä pitää olla, mutta asiapohjaisessa mielipiteen ilmaisussa on hyvä olla viite asiaan mukana.

• xxxx
        olemattomilla kirjoitti:

dokumentoinneilla.

....

• ateisti-45
        olemattomalla kirjoitti:

dokumentoinneilla.

William Dever:Who Were The Early Israelites and Where Did They Come From? (Wm.B.Eerdmans 2003), A Companion to the Ancient Near East (ed. Daniel Snell,Blackwell 2005) tästä sivut 408-419

• jake_waits

Kiitoksia tiedoista. "Nähdään" näkkärillä!

• MUSLIMINAINEN MYÖS

Älkää yleistäkö. Afganistan, Iran ei ole koko Islam. Muslimeita on miljoonia pelkästään Kiinassa. Uskonto ei ole kuin yksi yhteinen tekijä, mutta muuten elämä on hyvin erilaista eri maissa, Afrikassa, Aasiassa, Euroopassa, Amerikassa paikallisten tapojen ja kulttuureiden mukaisesti.

Minä olen musliminainen, ei minua alisteta, ei lyödä, ei ole ympärileikattu tai kidutettu. En ole aina perheeni kanssa samaa mieltä ja sanon sen kyllä heille. Voin mennä ulos ja tehdä työtä, en käytä huntua vaan t-paitaa. Mieheni laittaa ruokaa, voi siivota ja kysyy minulta monesti, tarvitsenko rahaa, vaikka itse käyn työssä. Jos tarvitsen jotakin, sanon hänelle ja hän ostaa. Ei se ole alistamista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      92
      5288
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      56
      4121
    3. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      25
      2229
    4. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      28
      2068
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1805
    6. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1464
    7. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      28
      1270
    8. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      20
      1066
    9. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      21
      1000
    10. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      43
      991
    Aihe