Vielä palatakseni minimalistiseen elämäntapaan. Mennäänpä esimerkin kautta! Mulla on säilöttynä komerossa nyt vaikkapa leipäkone ( voi olla ihan mikä tahansa muukin laite, esine, tavara hyvänsä). Se on ollut siellä viimeiset kaksikymmentä vuotta, ettei ole kertaakaan käynyt töpseli seinässä. Siihen ei ole siis koskettukaan. Joo, laite on siis todella hyvä ja tehokas juuri siihen speaifiin tehtävään, johon on valmistettukin. Se on täysin ehjä ja toimiva ja sillä on jokin arvo. Mutta onko se kuitenkaan niin arvokas ja hyvä, että se vaatii vielä toiset kaksikymmentä vuotta säilöntää sillä perusteella, että kyllä ehkä mahdollisesti joskus tarvitsen ja otan käyttöön....vai olisiko siitä kenties syytä hankkiutua eroon? Materialisti ajattelee, että eihän se vie kuin vähän tilaa ja kun sillä on tunnearvoakin. Minimalisti ajattelee, että joku muu voisi tarvita sitä enemmän ja kiikuttaa leipäkoneen kirppikselle tai kierrättää raaka-aineet uuteen käyttöön.
Kumpi sinä olet, minimalisti vai materialisti?
Kumpi olet, säilyttäjä vai kierrättäjä?
21
198
Vastaukset
Mielummin kierrätän kuin säilytän. Toki syyllistyn tavaroiden liian pitkään hallussapitämiseen, mutta jossain vaiheessa on syytä päästää irti. Liiasta tavarakaaoksesta tulee henkisesti huono olo. En pysty elämään kaaoksen keskellä. Siksi olen vannoutunut kevät- ja syyssiivouksen kannattaja.
Aina on löytynyt siistiä tavaraa, vaatetta, astioita, jne. jotka olen toimittanut kierrätykseen, tai myynyt kirppiksellä.
Uusien tavaroiden ja impulssiostosten tekeminen on nykyään minimaalista. Ennen sorruin houkutuksiin, en enää. Kaikkea on ja jos joku loppuu, hankitaan korvaava tuote.Minimalisti tietenkin. Mä en tykkää tavarasta, vielä kun sais kämpänkin myytyä, ei ois sitäkään riesaa enää. En oikein oo mitään hankkinut enää uutta, kun vanha on hajonnut. Kahvinkeitin hajos jo vuosia sitten, mä käytän vaan sitä suppiloo ja kannua, se riittää kun keittää pannulla vettä. Samoin pesukonetta ei enää oo. Lautasiakin mulla on vaan yks nykyään. Se mikä on hölmöö, ettei tavaroista meinaa päästä nykyään ees ilmaseksi eroon. Kun tota kiinannkrääsää tulee ja tulee. On se järkyttävää, ettei tota mukamas saada millään loppumaan. Lundia hyllyt sain pois kun pistin marketin ilmoitustaululle, että ilmaseks annetaan.
- Anonyymi
Riippuu ihan täysin esineestä. Olen siis sekä että. Lisäksi olen muuttanut vanhempieni entiseen taloon, joten täällä on myös tavaroita, joita en voi noin vain omine lupineni hävittää. Eniten omaa romuksi kokemieni esineiden hävittämistä kuitenkin hidastaa se, että kaiken hävittäminen maksaa. Sinällään täällä ei ole säästössä mitään sellaista, joka olisi täysin käyttökelpoista ja hyväkuntoista, mutta niille vain ei ole mitään paikka, josta ne lähtisivät kiertoon. Moni esine olisi varmasti sellainen, jonka joku toinen voisi myös haluta, mutta siihen touhuun olen ihan liian laiska. Sanotaan siis, että vähentäisin mielellelläni enemmän ja nopeammin kuin mihin tällä hetkellä pystyn.
Jaa säkin oot muuttanut. No mä oon aatellu samaa. Eli vähän kuin lapsiuden kotiin. Mutta saa sitten nähdä meneekö tää kämppä kaupaksi. Että jos ei mee, niin sitten asutaan tässä ja tehdään kylppäriremontti. Äitille vaan käy kovin rankaksi toi talon ylläpito, että oon joutunu oleen tässä kahden asunnon ylläpitäjä nyt.
- Anonyymi
JeroP kirjoitti:
Jaa säkin oot muuttanut. No mä oon aatellu samaa. Eli vähän kuin lapsiuden kotiin. Mutta saa sitten nähdä meneekö tää kämppä kaupaksi. Että jos ei mee, niin sitten asutaan tässä ja tehdään kylppäriremontti. Äitille vaan käy kovin rankaksi toi talon ylläpito, että oon joutunu oleen tässä kahden asunnon ylläpitäjä nyt.
Minä olen muuttanut jo aikoja sitten. Siitä tulee nyt kesällä neljä vuotta. Pikkuhiljaa on siis jo tullut tavaraa hävitettyä, mutta hidasta se on, varsinkin kun ei sitä kuitenkaan jaksa koko ajan pohtia.
Noin yleisellä tasolla on ollut ihan hyväkin, että täällä on ollut rompetta säästössä. Siskoni tytöt kävivät mm. viemässä isot kasat astioita ymv. kun muuttivat omilleen. Loput mikä ei heille kelvannut, heitin pois. Olisivat ne ehkä saattaneet jollekin ilmaiseksi kelvata, mutta kuten sanottua olen siihen liian laiska. Tuolla varastossa on kaikenlaista ja esim. tuo arkkupakastin saattaisi jollekulle ilmaiseksi kelvata. Toisaalta se ei ole pränikkä ja ihmiset ovat nykyään varsin nirsoja, vaikka ilmaiseksi saisivat. Tuolla on myös miltei uudenveroinen kaasuhella/-uuni, joka varmasti jollekulle ainakin mökkikäyttöön kelpaisi. Sitä olen sillä mielellä säästänyt, että pitäisi jaksaa jollekulle tarjota. Löytyy pari polkupyörää, joista joku korjauskykyinen saisi ajopelit. Lisäksi paljon vanhoja kirjoja, jotka ovat nykyään miltei ongelmajätettä. Sen verran painavia, että ei niitä viitsi kerralla sekajätteeseen kantaa. Olen hävittänyt niitä vähän kerrassaan. Löytyy agregaatti ja kompura, joita ei jo ihan hintansa takia viitsi vain hävittää, mutta ei mulla ole niille mitään käyttöä.
Haluaisin pitää säästössä vain tavaraa, jolle tiedän ihan aidosti olevan jossain kohtaa käyttöä. Esimerkiksi puutavara, jota on nurkissa pyörinyt, on tullut pikkuhiljaa käyttöön ja nyt ollaan kohta tilanteessa, että pitäisi kai ostaa uutta. Sen sijaan esimerkiksi isäni vanhat armeijan manttelit ymv. Ei mulla niille mitään käyttöä ole, mutta ihan sekajätteeseen en viitsisi hyvässä kunnossa olevia vermeitä heittää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä olen muuttanut jo aikoja sitten. Siitä tulee nyt kesällä neljä vuotta. Pikkuhiljaa on siis jo tullut tavaraa hävitettyä, mutta hidasta se on, varsinkin kun ei sitä kuitenkaan jaksa koko ajan pohtia.
Noin yleisellä tasolla on ollut ihan hyväkin, että täällä on ollut rompetta säästössä. Siskoni tytöt kävivät mm. viemässä isot kasat astioita ymv. kun muuttivat omilleen. Loput mikä ei heille kelvannut, heitin pois. Olisivat ne ehkä saattaneet jollekin ilmaiseksi kelvata, mutta kuten sanottua olen siihen liian laiska. Tuolla varastossa on kaikenlaista ja esim. tuo arkkupakastin saattaisi jollekulle ilmaiseksi kelvata. Toisaalta se ei ole pränikkä ja ihmiset ovat nykyään varsin nirsoja, vaikka ilmaiseksi saisivat. Tuolla on myös miltei uudenveroinen kaasuhella/-uuni, joka varmasti jollekulle ainakin mökkikäyttöön kelpaisi. Sitä olen sillä mielellä säästänyt, että pitäisi jaksaa jollekulle tarjota. Löytyy pari polkupyörää, joista joku korjauskykyinen saisi ajopelit. Lisäksi paljon vanhoja kirjoja, jotka ovat nykyään miltei ongelmajätettä. Sen verran painavia, että ei niitä viitsi kerralla sekajätteeseen kantaa. Olen hävittänyt niitä vähän kerrassaan. Löytyy agregaatti ja kompura, joita ei jo ihan hintansa takia viitsi vain hävittää, mutta ei mulla ole niille mitään käyttöä.
Haluaisin pitää säästössä vain tavaraa, jolle tiedän ihan aidosti olevan jossain kohtaa käyttöä. Esimerkiksi puutavara, jota on nurkissa pyörinyt, on tullut pikkuhiljaa käyttöön ja nyt ollaan kohta tilanteessa, että pitäisi kai ostaa uutta. Sen sijaan esimerkiksi isäni vanhat armeijan manttelit ymv. Ei mulla niille mitään käyttöä ole, mutta ihan sekajätteeseen en viitsisi hyvässä kunnossa olevia vermeitä heittää.Voi voi. Miten tuota tavaraa kertyykään. Kohta tuokin edessä ja omien tavaroiden hävittäminen vielä kesken, sillä ei noita todellakaan elämiseen tarvita. Siihen näyttää riittävän hammasharja, vähän kosmetiikkaa ja vaihtovaatteet. Miten luovutaan kaikista muistoista, kaikesta mitä olen hankkinut kaikentekemiseen ja olemiseen, vaikken tee siitä enää puoliakaan!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi voi. Miten tuota tavaraa kertyykään. Kohta tuokin edessä ja omien tavaroiden hävittäminen vielä kesken, sillä ei noita todellakaan elämiseen tarvita. Siihen näyttää riittävän hammasharja, vähän kosmetiikkaa ja vaihtovaatteet. Miten luovutaan kaikista muistoista, kaikesta mitä olen hankkinut kaikentekemiseen ja olemiseen, vaikken tee siitä enää puoliakaan!
No mä olen muuttanut niin monesti elämäni aikana, että itselleni ei ole juurukaan turhaa kertynyt. Sikäli omasta puolestani ei ole tuota pulmaa. Mulla vain ei ole kesämökkiä tmv. eikä vähäisintäkään aikomusta koskaan sellaista hankkia, enkä tee laajoja remontteja tmv. Siksi noilla kompuroilla, agregaateilla, kaasuhelloilla ymv. ei ole minulle mitään käyttöarvoa.
- Anonyymi
Itsellä on aina ollut vain hyöty tavaraa kaapista löytyy käyttämätön vohveli rauta maksoin aikoinaan 1 Markan, löytyy käyttämätön krilli myös saatan käyttää tulevaisuudessa siis sähkö versio, muuten on se linja että ensin käytetään loppuun niin vaatteet kuin muutkin ennen kuin ostetaan uutta.
Mies: 50 vuotta. - Anonyymi
Minimalisti. Kaiken toimivan mutta ylimääräisen laitan rappuun että saa ottaa. Inhoon kaikenlaista krääsää nurkissa joilla en tee yhtikäs mitään. Saan hyvän mielen siitä että jollekkin on ehkä tarpeellinen ja ilahduttaa. Kiva nähdä että heti on viety. Eipähän jää lapsien riesoiksi kun minusta aika jättää. Ei välitä turhuudesta hekään.🤷♀️
- Anonyymi
En ole silti mikään harmaa hiirulainen tai seinä tapetti. Meikkaan ja tykkään erottotua, tavallani. Mutta en tarvii miljoonia kenkiä,vaatteita ja laukkuja. Loppujenlopuksi pidän niistä vaan muutamia. Kaikki muu on saanut mennä. Enpä pidä enää korujakaan,painaa korvissa ja haittaa ranteissa/sormissa. Tykkään että on hyvä olla mutta vähällä,silti tyylikkäästi ✌🤷♀️
- Anonyymi
Taidan olla sekalainen.
Olen kierrättänyt, luovuttanut ja pitänyt vielä jonkin verran tavaroita, joista voisin vallan hyvin luopua. Voisin vaihtaa ne rahaan.
Vilma- Anonyymi
Rakastan joitain tavaroita, niistä en luovu, koska ovat kauniita katsella.
- Sheena
Ostan vain sen mitä tiedän tarvitsevani. Ei tee yhtään tiukkaa heittää turhaa krääsää roskiin. Joku kuvaili elämäntyyliäni askeettiseksi.
- Anonyymi
Valitettavasti melkoinen säilyttäjä ja sen kyllä huomaa tavaran ja vaatteiden, kosmetiikan ja kaiken määrästä. Aina muka pahan päivän varalle ajateltava. 😂
- Anonyymi
Olen molempia tuossakin tapauksessa. Hyvin paljon tavaraa laitan kiertoon, mutta myös säilytän.
Turhat koneet ja muut vempaimet laitan kyllä vauhdilla kiertoon.
- Sheena - Anonyymi
Leipäkoneen ottaisin käyttöön.
- Anonyymi
Niin minäkin. Olen jopa harkinnut sellaisen hankkimista. Mulla on aikanaan ollut ja se oli silloin jatkuvassa käytössä.
- Anonyymi
Pitäisi jo osata kierrättää mutta säilyttäjä enemmän. Ei voi mitään.
- Anonyymi
Kierrättäjä, aika tiuhaan laitan kampetta menemään seuraavalle. En tykkää hamstraamisesta, ennen tykkäsin. Muutos on valtava entiseen minään.
Viime aikoina on lähtenyt vaatetta, huonekalua, terraa jne jne. Eteenpäin.
Tavaroihin ei pidä rakastua, ne on vain tavaroita.
Jasu - Anonyymi
Miust tulee isona niin tuaoinoi toi uloosottoministeri.
- Anonyymi
tuollainwen nin joku sailmälääkäei niin anna mwnnä vaan lwikkaus, ao.
janotrtivi vähänj vcälill niin joku hoitaja ruo puekin mehujutun niin
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1848475
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264588- 504138
- 543632
- 513146
- 502910
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262616- 382394
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382073- 292056