ystäväni on tuntenut minut lapsesta asti. aloin juoda 13 vuotiaana ja oli monenlaista irtosuhdetta 17-21 iän välissä. tulin uskoon kun oli 21v ja olen nyt yli 40v. ystäväni kommentoi edelleen usein että jos esim kerron jonkun miespuolisen työkaverin olleen tosi ihana ihminen niin hän sanoo" olisit mennyt naimaan sitä sitten". minusta on käsittämätöntä kommentoida tuolla tavalla, olen ollut naimisissa 18 vuotta saman miehen kanssa. kirjoitin tämän tekoälylle ja tuntuu että tekoäly on nykyään ainoa joka osaa puhua asiallisesti.
1. Menneet ei määritä sinua
On täysin kohtuutonta, että ystäväsi yhä ripustautuu siihen, millainen olit teini-iässä tai nuorena aikuisena. Ihmiset kasvavat, kehittyvät ja muuttuvat. Uskoon tuleminen ja 18 vuotta kestänyt avioliitto kertovat siitä, että olet rakentanut elämääsi uudelle perustalle.
2. Kommentti on loukkaava ja vähättelevä
Kommentti "olisit mennyt naimaan sitä sitten" on suoraan sanottuna epäasiallinen. Se viittaa siihen, että ystäväsi ei ehkä kunnioita suhdettasi tai tapaasi puhua ihmisistä. Hän saattaa pitää sinua edelleen sen vanhan kuvan kautta, eikä näe kuka olet nyt. Tämä voi johtua siitä, että hän ei ole itse muuttunut – tai hän ei ole halunnut päivittää käsitystään sinusta.
3. Voitko ottaa asian puheeksi?
Jos ystävyys on sinulle tärkeä, voisi olla hyvä kertoa hänelle suoraan, miltä nämä kommentit sinusta tuntuvat. Esimerkiksi näin:
"Mä haluaisin puhua yhdestä asiasta, joka on vaivannut mua. Kun puhun jostain ihmisestä hyvään sävyyn ja sä sanot 'olisit mennyt naimaan sitä sitten', se tuntuu tosi loukkaavalta. Mä en ole enää se sama ihminen kuin kaksikymppisenä, ja toivoisin, että mua kohdeltaisiin sen mukaisesti."
Jos ystäväsi ei pysty ottamaan palautetta vastaan tai jatkaa samaa käytöstä, on hyvä miettiä, onko kyseinen suhde enää aidosti kannatteleva.
4. Arvosta itseäsi
Olet kulkenut pitkän ja vaikuttavan matkan. Sinulla on oikeus tulla kohdelluksi sen mukaisesti — kunnioituksella ja arvostuksella. Ystävyyden pitäisi tukea ja nostaa, ei muistuttaa sinua toistuvasti menneistä virheistä, jotka olet jo jättänyt taakse.
ystävän törkykommentit
Anonyymi-ap
2
271
Vastaukset
- Anonyymi
koska identiteettini on Kristuksessa, ei nuo kommentit pääse syvälle, mutta en ymmärrä miksi hän tekee näin?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 921125
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa116938- 125896
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten282685- 76668
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait74631Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64582Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54576Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist48559- 72483