Olen muutaman vuoden rullaluistellut sauvojen kanssa. Hankin tässä äskettäin vapaan tyylin rullasukset ja se kyllä kannatti. Koko sauvojen kanssa rullailu muuttui kertalaakista. Eteneminen muuttui enemmän hiihtomaisemmaksi, sulavammaksi ja tekniikka "rauhoittui" eli lajin miellyttävyys kasvoi. Tämä ilmeisesti johtui ainakin osittain siitä että kantapää ei ole kiinni suksessa jolloin työnnön pystyyn tekemään pitempää ja toiseksi, suksien eturengas on huomattavasti edempänä kuin luistimissa jolloin työnnön "päälle" on helpompi päästä. Huonona puolena jarrujen puuttumattomuus; kovassa vauhdissa nopeasti jarruttaminen melkein mahdotonta.
Oikein tässä täytyy ihmetellä kuinka sitä pari vuotta oikein pystyi luistimilla sauvottelemaan, nimittäin nyt niillä eteneminen tuntuu kamalan pökkelöltä ja tekniikka sellaiselta hätäilyltä. Jos sauvoillarullittelua harrastaa enemmänkin niin suosittelen ainakin koettamaan oikeita rullasuksia, itse en ainakaan pettynyt. Rullaluistimet olen jättänyt tyystin siihen perinteiseen rullaluisteluun.
Kommentoikaa!!
Rullaluistimet vs rullasukset
10
14243
Vastaukset
- asd
olen aivan samaa mieltä että jos käyttää sauvoja ja hiihtää talvella niin olisi parempi käyttää rullasuksia kuin rullaluistimia. suksiakin saa nopeina eli jos haluaa sitä vauhtia eikä vain kovaa kuntoa, tosin niilläkin saa kovan kunnon, mutta se vaatii jo kunnon keskittymistä yleensä eikä pidä jäädä hiihtelemään henkilön kanssa jolla on paljon hitaammat sukset.
tietysti jos pelaa jääkiekkoa talvella niin suosittelen ennemmin rullaluistia, koska se on sillon lähempänä lajinomaisuutta.
jarrutuksesta rullasuksilla:
1) auraa, vaatii jaloista voimaa, kovempi jarrutus vaatii aina enemmän voimaa
2) laahaa toista suksea sivulla, vaatii tasapainoa, mutta renkaat voivat kulua nopeasti tuon seurauksena
3) nouse pystyyn "syöksylaskijan" asennosta, ilmanvastus hiljentää vauhti usein
4)mutkittelu, vaatii paljon tilaa, usein koko autotien leveyden (6m), jotta päästää hyviin tuloksiin.
eihän murtomaasuksissakaan ole jarruja, joten miksi rullasuksissa pitäisi olla jarrut ? jääkiekkoluistimissakaan ei ole jarruja, mutta rullaluistimissa on, miksi ? tietysti kaupungissa ihan hyvä olla, mutta jos käyttää reenaukseen niin tekeekö niillä oikeasti mitään ?
vinkkejä: suunnittele reittisi sillä tavalla ettei sinun tarvitse pysähtyä yllättäen. pukeudu siten että sinut huomataan. jos sinun tarvitsee laskea jokin isompi alamäki hiljaa alas niin laske toinen suksi pientareella (hiekalla/nurmikolla), painoa siirtämällä hallitset nopeutta, mutta älä siirrä koko painoa pientareella olevalle sukselle, koska silloin tulee todennäköisesti komea ilmalento, mutta alastulo ei ole enää kaunista.
ps. nuoren kilpahiihtäjän teksti, kokemusta rullasuksista paljon, saa kysyä jos on kysyttävää, neuvon parhaani mukaan- jpja
ASD kirjoitti:
"jääkiekkoluistimissakaan ei ole jarruja, mutta rullaluistimissa on, miksi ?"
No siksi että hokkareilla vauhdin saa pysähtymään metrissä tai kahdessa, ja rullaluistimilla tämän kaltainen jarrutus ei ole mahdollista. Jarrupala auttaa vähän, muttei pääse läheskään samalle tasolle. Pikaluistimet sitten erikseen... - rullien päällä
missään? Ja voiko niihin osallistua rullaluistimilla sauvojen kanssa, vai pyydetäänkö heti lähdön jälkeen jalkanarulla pois radalta. En tarkoita tässä mitään kilpailuja vaan ihan normaalia yleistä tapahtumaa. Mielenkiintoni heräsi lähinnä sen vuoksi, koska niissä tapahtumissa sauvojen käyttöä tuskin koetaan ongelmana.
- asd
rullien päällä kirjoitti:
missään? Ja voiko niihin osallistua rullaluistimilla sauvojen kanssa, vai pyydetäänkö heti lähdön jälkeen jalkanarulla pois radalta. En tarkoita tässä mitään kilpailuja vaan ihan normaalia yleistä tapahtumaa. Mielenkiintoni heräsi lähinnä sen vuoksi, koska niissä tapahtumissa sauvojen käyttöä tuskin koetaan ongelmana.
ainankin valkeakoskella ja liperin pärnävaaralla, joensuun lähellä (10-15km)
tosin ne ovat kilpailuja, en tiedä vaaditaanko sinne lisenssi, kun en ole itse käynyt kummassakaan. mutta epäilisin ettet saa osallistua rullaluistimilla niihin, koska veikkaisin että säännöt (järjestäjien omat) sanovat miten nopeilla suksilla saat hiihtää.
ainankin savonlinnassa on pe 29.7. rullaluistelu maraton ja lyhyempi matka (olisiko ollut 20km), johon saa osallistua luistimilla sauvojen kanssa, sauvat eivät ole pakolliset, en ole kysyny että saisiko sinne osallistua myös suksilla, koska olen silloin töissä. tarvittaessa voin antaa yhteystietoja kyseiseen tapahtumaan, jos jotain kiinnostaa. - asd
rullien päällä kirjoitti:
ainankin valkeakoskella ja liperin pärnävaaralla, joensuun lähellä (10-15km)
tosin ne ovat kilpailuja, en tiedä vaaditaanko sinne lisenssi, kun en ole itse käynyt kummassakaan. mutta epäilisin ettet saa osallistua rullaluistimilla niihin, koska veikkaisin että säännöt (järjestäjien omat) sanovat miten nopeilla suksilla saat hiihtää.
ainankin savonlinnassa on pe 29.7. rullaluistelu maraton ja lyhyempi matka (olisiko ollut 20km), johon saa osallistua luistimilla sauvojen kanssa, sauvat eivät ole pakolliset, en ole kysyny että saisiko sinne osallistua myös suksilla, koska olen silloin töissä. tarvittaessa voin antaa yhteystietoja kyseiseen tapahtumaan, jos jotain kiinnostaa.
- Twiga
Moi,
Kiitos kommenteista. Olen pohtinut pitempaa rullikset vs. rullissukset. Olen vetanyt luistimilla mahtavat lipat sairaalakuntoon ja ajatus luistimme noususta saa hiemen pintaan. Olen harkinnut suksien ostoa ja kommenttinne sai minut siirtymaan tuumasta toimeen. Harjoittelua varmasti vaatii, mutta on hyva polviystavallinen treeni tukemaan pitkanmatkan juoksua.
terv' tiga- selvästi
vaarallisemmat, ei jarrua, ohjaaminen kömpelöä, voivat jäädä mahastaan kiinni epätasaisuuksiin(pyörät vain päissä), varaudu vammoihin.
- Tude21
selvästi kirjoitti:
vaarallisemmat, ei jarrua, ohjaaminen kömpelöä, voivat jäädä mahastaan kiinni epätasaisuuksiin(pyörät vain päissä), varaudu vammoihin.
No ei kyllä ole sen vaarallisemmat kuin rullaluistimetkaan...Itse olen rullaluistimilla kiitänyt jo kymmenen vuotta ja rullasuksilla kuutisen vuotta. Ja tänä aikana en ole kaatunut suksilla kertaakaan, mutta luistimilla taas 3-5 kertaa.
Ensinnäkin rullasuksilla vauhti on paljon hitaampaa ( tähän tietysti vaikuttaa hitaiden laakerien käyttö, joka on kunnon kehittämisen kannalta järkevämpää, kuin herkkien laakereiden käyttö rullasuksissa). Mitään suojia en ole koskaan käyttänyt rullasuksia käyttäessäni.
Jarruttaminen kyllä onnistuu helposti auraamalla...joka on todella tehokas tapa, jos vain jaloissa piisaa voimaa.:) Jos talvellakin harrastaa luisteluhiihtoa niin rullasukset ovat erinomainen tapa pitää tekniikkaa yllä. Ensimmäiset kerrat voivat kyllä olla hivenen hankalia, mutta kun pari kertaa on käynyt rullasuksilla niin sen jälkeen hiihtäminen onkin jo melko helppoa ja tietenkin hauskaa. - asd
Tude21 kirjoitti:
No ei kyllä ole sen vaarallisemmat kuin rullaluistimetkaan...Itse olen rullaluistimilla kiitänyt jo kymmenen vuotta ja rullasuksilla kuutisen vuotta. Ja tänä aikana en ole kaatunut suksilla kertaakaan, mutta luistimilla taas 3-5 kertaa.
Ensinnäkin rullasuksilla vauhti on paljon hitaampaa ( tähän tietysti vaikuttaa hitaiden laakerien käyttö, joka on kunnon kehittämisen kannalta järkevämpää, kuin herkkien laakereiden käyttö rullasuksissa). Mitään suojia en ole koskaan käyttänyt rullasuksia käyttäessäni.
Jarruttaminen kyllä onnistuu helposti auraamalla...joka on todella tehokas tapa, jos vain jaloissa piisaa voimaa.:) Jos talvellakin harrastaa luisteluhiihtoa niin rullasukset ovat erinomainen tapa pitää tekniikkaa yllä. Ensimmäiset kerrat voivat kyllä olla hivenen hankalia, mutta kun pari kertaa on käynyt rullasuksilla niin sen jälkeen hiihtäminen onkin jo melko helppoa ja tietenkin hauskaa.monestikkohan minä olen kaatunut suksilla, kait neljästi tai viidesti, joista yksi on johtunut tienpinnan kohoumasta eli kaikki muut ovat olleet hiihtäjän omia vikoja, yhdesti ainankin sukset yhteen perinteisellä ylämäessä ja olen hiihtänyt rullasuksilla nyt 6 kesää.
muitakin tapoja on kuin auras hidastaa vauhtia. jarrutuksesta löytyy tietoa viestiketjun alusta.
selvästi: miten niin rullasukset ovat kömpelöt ? voisitko edes hieman perustella väitettäsi ? mielestäni rullasukset eivät ole yhtään kömpelöitä, ehkä käyttäjä saattaa olla.
Tude21: laakerit eivät vaikuta läheskään niin paljoa kuin rengas, vaihdoin omiini nopeammat laakerit eikä vauhti kasvanut oikeastaan yhtään eli nopeutta säätelee rengas ja hiihtäjä. - tahtoo kokeilla
jos haluaa kokeilla suksia, missäköhän se onnistuu (pk-seudulla), vai onko pakko ostaa omat?
toisaalta jos aikoo ostaa, mistäköhän kannattaa lähteä etsimään? käytettyjä on vissiin tosi nihkeesti tarjolla..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1113317GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys491213- 831182
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja561147Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351072- 601027
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn27930- 67888
- 53877
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39872