3- vai 7-vaihteinen pyörä vanhukselle?

Anonyymi-ap

Olen ostamassa polkupyörää vanhukselle, jolla on 3-vaihteinen pyörä. En ole koskaan ymmärtänyt, miksi joku haluaa ajaa pyörällä, jossa on vain 3 vaihdetta.

Jos ostan 7-vaihteisen pyörän, niin millainen ero vaihteiden välityksessä on? Onko 1. vaihde yhtä kevyt molemmissa pyörissä - siis ostamalla 7-vaihteisen ei saakaan kevyempää 1. vaihdetta, kuten voisi kuvitella?

Onko ero vain siinä, että 3-vaihteisessa pyörässä vaihteiden välitykset suurempia siten, että esim. 2. vaihde vastaa 7-vaihteisen 3.-4.-vaihdetta ja 3. vaihde vastaan 7-vaihteisen 6.-7. vaihdetta?

7

98

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      UUSI

Pääosin tuo ero on juuri siinä että 3-vaihteisessa vaihteet ovat paljon "kauempana" toisistaan kuin 7-vaihteisessa. Eli juurikin eri välitykset selittää eroa. Tosin on 7-vaihteinen myös jonkin verran kevyempi alakerrasta (vaihteet 1,2) ja raskaampi yläpäästä (7. vaihde) mutta ei mitenkään dramaattisesti kuitenkaan.

• Anonyymi
      UUSI

Shimanon sivuilla sanotaan Nexus 3 navan väilityksistä
      1. 0.733
      2 . 1
      3. 1,364
      ja 7 vaihteisesta
      1. 0.632
      2. 0.741
      3. 0.843
      4. 0.989
      5 1.145
      6 1.335
      7 1.545

Hieman outoa, että seiskassa ei ole ns. suoraa välitystä ollenkaan. Muitakin valmistajia tietenkin on, mutta taitaa Suomessa myytävät olla Shimanoja.

Löytyi hauilla "nexus 3 speed gear ratio" ja "nexus 7 speed gear ratio"

• Anonyymi
      UUSI

Jos välitys tuntuu vielä liian nopealta niin noihin Nexuksiin saa isompia ketjurattaita taakse esim. t23.

• Anonyymi
      UUSI

Kolme vaihdetta riittää tässä tapauksessa arkipyöräilyssä mainiosti. Jos ykkönen on liian raskas, niin rattaita pienemmäksi.

• Anonyymi
      UUSI

Jos ajoympäristö tasaista eikä kovin pitkiä ajomatkoja niin 3-vaihteisella pärjää mutta mikäli hintaeroa ei ole paljoa 7-vaihteiseen niin valitsisin itse ainakin suuremman vaihdemäärän.
      Oikean kokoinen runko on tärkeä valita, kuskin pituus ja jalan sisämitta selville ja koeajoille. https://www.bikeshop.fi/kokotaulukko

• Anonyymi
        UUSI

Tässä haettiin pyörää vanhukselle, joten kolmea vaihdetta voi olla selkeämpi hallita kuin seitsemää.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Tässä haettiin pyörää vanhukselle, joten kolmea vaihdetta voi olla selkeämpi hallita kuin seitsemää.

Monilla vanhuksilla on akateeminen loppututkinto ja he osannevat laskea seitsemään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      47
      7705
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      33
      4263
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3735
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3210
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2896
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      65
      2601
    7. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      64
      2498
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      52