Pelastuksen säännöt?

Anonyymi-ap

Moikka,

Oon viime aikoina yrittänyt ottaa vähän selvää kristinuskosta ja siitä, miten ihminen pelastuu eli pääsee taivaaseen. Mutta mitä enemmän luen ja kuuntelen, sitä enemmän tuntuu että kyseessä on joku hengellinen escape room, eikä kenelläkään ole karttaa.

Yksi sanoo että riittää kun uskoo Jeesukseen. Sitten toinen sanoo että mutta pitää myös tehdä parannus. Kolmas sanoo että mutta pitää käydä kasteella. Neljäs sanoo että mutta se kaste ei riitä jos se oli vauvana. Viides sanoo että mutta ei teoilla ole väliä, koska pelastus ei ole ansioista. Kuudes sanoo että mutta kyllä teot kuitenkin osoittaa onko usko aitoa.

Niin kuin, mitä ihmettä. Onko Jumalalla joku Excel-taulukko missä se pitää kirjaa että "Joo toi kyllä uskoi, mut teki vähän liikaa syntiä, ei pääse"? Vai onko tää kuin joku hengellinen bingopeli, että pitää saada just oikeat ruudut ruksittua että pääsee sisään?

Ja sit jotkut sanoo että kaikki pelastuu, ja toiset että vain pieni porukka, ja kolmannet että Jumala päätti jo ennen kuin synnyttiin kuka pelastuu. Eli vähän niin kuin taivaallinen lottonumero. Toivottavasti tuli oikea, muuten tulee ikuiset grillibileet väärässä paikassa.

Mä ihmettelen, ihan oikeesti. Mutta jos pelastus on näin tärkeä asia, niin voisiko olla edes joku opaskirja missä lukee selkeästi: "Tee nämä 3 asiaa ja olet turvassa"? Nyt tuntuu enemmän siltä että yrittää koota kirjahyllyä ilman ohjeita ja lopuksi huomaa että jäi yks ruuvi yli ja koko hökötys kaatuu.

Jos joku tietää oikean vastauksen, niin saa kertoa. Tai jos oikea vastaus on "kukaan ei oikeasti tiedä", niin sekin ois rehellistä kuulla.

Terveisin, kyselen vaan

111

643

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ja jos kysyt reittiohjeita kaupungilla, niin saat jokaiselta erilaiset.

Joten valitse ketä uskot. Suosittelen raamattua, jossa kysymykseesi vastasi Pietari seuraavasti:

"Apostolien teot 2 .»
      37Kuullessaan tämän kaikki tunsivat piston sydämessään, ja he sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: »Veljet, mitä meidän pitää tehdä?» 38Pietari vastasi: »Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen. 39Teitä tämä lupaus tarkoittaa, teitä ja teidän lapsianne, ja myös kaikkia niitä, jotka ovat etäällä – keitä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu.»"

• Anonyymi

Kaikki eivät kerkeä ottamaan kastetta että ei takerruta siihen esim ryöväri, otappa huomioon ihmiset jotka ovat sodassa tulevat sodassa uskoon ennen kuolemaansa he pelastuvat vaikka eivät ole käyneet kasteella.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kaikki eivät kerkeä ottamaan kastetta että ei takerruta siihen esim ryöväri, otappa huomioon ihmiset jotka ovat sodassa tulevat sodassa uskoon ennen kuolemaansa he pelastuvat vaikka eivät ole käyneet kasteella.

Tosi harvoin sotarikollinen tule uskoon sodassa ja monesti hän ei ole edes varsinaisesti se sotasyyllinen, vaan se joka antanut käskyn tappaa siviilejä, lapsia ja naisia

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tosi harvoin sotarikollinen tule uskoon sodassa ja monesti hän ei ole edes varsinaisesti se sotasyyllinen, vaan se joka antanut käskyn tappaa siviilejä, lapsia ja naisia

Mistä voit tietää montako ihmistä on sodissa kuollessaan elämänsä antanut Jeesukselle ja pelastunut et mistään. Mutta se on sata varmaa että niin on tapahtunut.

Roomalaiskirje 10:13
        Sillä jokainen joka huutaa avuksi Herran nimeä pelastuu.

• Anonyymi

Syntien anteeksi pyytäminen on tietoinen valinta hylätä ne, mikä on sitä parannuksen tekoa. Tämän valinnan merkiksi jo Johannes kastaja julisti kastetta. Tärkeintä on pelkän pelastuksen kannalta kuitenkin tuo valinta, uskoa ja kääntyä, kuten esim ristin ryövärillä.

Ja Jeesus myös lupasi antaa synnit anteeksi niille jotka uskovat häneen, eli siis että hän on messias, Jumala, Herra.

Ja sitten.

Jeesus lupasi myös jotain aivan ainutlaatuista: pyhän hengen josta Apostolien teoissa puhutaan. Ja tämä on kirjaimellisesti se kohta jossa kääntynyt kristitty alkaa elää Herrassa - oikeasti. Ero on kuin istua autoon tai ajaa sitä. Suosittelen tutustumaan parannuksen jälkeen välittömästi Jeesuksen lupaukseen puolustajasta, Pyhästä Hengestä.

Kukapa nimittäin hommaisi auton sillä koskaan ajamatta?

• Anonyymi

Huomio:

Jumala ei ole automaatti. Etenkin otsikostasi saa kuvan toimijasta joka vastaisi tietokonetta ja odottelisi sitä väärää nappulan painallusta mennäkseen jumiin.

Ei näin.

Jumala lähetti poikansa, Jeesuksen, ihmisenä kohtaamaan sinut, rakkautensa tähden. Siitä ei käyttöliittymä parane kuin yhdellä tavalla, josta Jeesus itse kertoo:

Apt 1:
      "4Ollessaan heidän kanssaan aterialla Jeesus sanoi: »Älkää lähtekö Jerusalemista, vaan jääkää odottamaan sitä, minkä Isä on teille luvannut ja mistä olette minulta kuulleet. 5Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä. Siihen ei ole enää montakaan päivää.»"

• Anonyymi

Tämä foorumi on heikko paikka ottaa kristinuskosta selvää koska täällä pyörii suurimmalta osalta vain pilkkaajien ja rienaajien joukko. Hyvä sivu on www.tuleuskoon.fi Paketti kristinuskon perusasioista.

• Anonyymi

Eikö se perusasia ollut jo tuossa yllä?

Ei ole vaikea eikä teologinen. Kalastajatkin ymmärsi sen jo aikanaan ilman kirjoitettua tekstiä.

• Anonyymi

Siis sanot yksinkertaisesti ääneen Jeesukselle: "Haluan seurata sinua ja kuulua sinulle koko sydämestäni. Jeesus, ohjaa ja neuvo minua".

• Sanoin nuo sanat äsken. Olenko nyt siis pelkastettu vaikka olen edelleen aivan yhtä paljon ateisti kuin ennenkin?

• Anonyymi
        siare kirjoitti:

Sanoin nuo sanat äsken. Olenko nyt siis pelkastettu vaikka olen edelleen aivan yhtä paljon ateisti kuin ennenkin?

Huuda avuksi uudestaan Jeesuksen nimeä, sillä Sana lupaa: kolkuttavalle avataan ja etsivä löytää. Sana lupaa myös, jos joku tahtoo tehdä Jumalan tahdon tulee hän tuntemaan, onko oppi Jumalasta.

• Anonyymi kirjoitti:

Huuda avuksi uudestaan Jeesuksen nimeä, sillä Sana lupaa: kolkuttavalle avataan ja etsivä löytää. Sana lupaa myös, jos joku tahtoo tehdä Jumalan tahdon tulee hän tuntemaan, onko oppi Jumalasta.

"Huuda avuksi uudestaan Jeesuksen nimeä,"

Uudestaan? Eihän edellisessä viestissä puhuttu Jeesuksen huutamisesta, vaan siitä, että pitää sanoa tietyt sanat ääneen Jeesukselle. Mutta siis se, että sanoo Jeesukselle "Haluan seurata sinua ja kuulua sinulle koko sydämestäni. Jeesus, ohjaa ja neuvo minua" ei riitäkään pelastukseen ja anonyymi, joka postasi 2025-05-19 12:52:13 puhui pötyä?

Huusin Jeesuksen nimeä. Olen siis ilmeisesti nyt pelastettu, vaikka olen edelleen samassa määrin ateisti kuin edellistä viestiä kirjoittaessani.

• Anonyymi
        siare kirjoitti:

"Huuda avuksi uudestaan Jeesuksen nimeä,"

Uudestaan? Eihän edellisessä viestissä puhuttu Jeesuksen huutamisesta, vaan siitä, että pitää sanoa tietyt sanat ääneen Jeesukselle. Mutta siis se, että sanoo Jeesukselle "Haluan seurata sinua ja kuulua sinulle koko sydämestäni. Jeesus, ohjaa ja neuvo minua" ei riitäkään pelastukseen ja anonyymi, joka postasi 2025-05-19 12:52:13 puhui pötyä?

Huusin Jeesuksen nimeä. Olen siis ilmeisesti nyt pelastettu, vaikka olen edelleen samassa määrin ateisti kuin edellistä viestiä kirjoittaessani.

No, jos kerran uskot Jeesukseen, niin puheli Hänelle omasta elämästäsi ja huolistasi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No, jos kerran uskot Jeesukseen, niin puheli Hänelle omasta elämästäsi ja huolistasi.

Lue myös Raamattua, netistä löytyy. Voit aloittaa uudesta testamentista, Johanneksen evankeliumin 14. luvusta. Lue hitaasta ja ainakin osittain ääneen.

• Anonyymi kirjoitti:

Lue myös Raamattua, netistä löytyy. Voit aloittaa uudesta testamentista, Johanneksen evankeliumin 14. luvusta. Lue hitaasta ja ainakin osittain ääneen.

"Lue myös Raamattua, netistä löytyy. Voit aloittaa uudesta testamentista, Johanneksen evankeliumin 14. luvusta. Lue hitaasta ja ainakin osittain ääneen."

Eli anonyymi, joka postasi 2025-05-19 12:52:13 oli epärehellinen kun ei kertonut, että pelastuksen ehtoja on vaikka kuinka paljon, vaan antoi ymmärtää että yksinkertainen tiettyjen sanojen sanominen Jeesukselle olisi pelastuksen ehto.

Tosin Raamatun lukeminen oli aikoinaan yksi suurimmista syistä uskoni menettämiseen, joten neuvosi ei ole kovin hyvä.

• Anonyymi kirjoitti:

"No, jos kerran uskot Jeesukseen,

Et ilmeisesti tiedä, mitä ateismi on. En minä usko Jeesukseen.

"niin puheli Hänelle omasta elämästäsi ja huolistasi"

Puhuin. Olenko nyt siis pelastettu, vaikka olen edelleen yhtä paljon ateisti kuin aikaisempien viestien kirjoittamisen aikana? Vai keksitkö taas uuden ehdon pelastumiselle?

Unohdit vastata kysymykseen:
        Eikö se, että sanoo Jeesukselle "Haluan seurata sinua ja kuulua sinulle koko sydämestäni. Jeesus, ohjaa ja neuvo minua" riitäkään pelastukseen?

• Anonyymi
        siare kirjoitti:

"Lue myös Raamattua, netistä löytyy. Voit aloittaa uudesta testamentista, Johanneksen evankeliumin 14. luvusta. Lue hitaasta ja ainakin osittain ääneen."

Eli anonyymi, joka postasi 2025-05-19 12:52:13 oli epärehellinen kun ei kertonut, että pelastuksen ehtoja on vaikka kuinka paljon, vaan antoi ymmärtää että yksinkertainen tiettyjen sanojen sanominen Jeesukselle olisi pelastuksen ehto.

Tosin Raamatun lukeminen oli aikoinaan yksi suurimmista syistä uskoni menettämiseen, joten neuvosi ei ole kovin hyvä.

Olen Herran proteetta, enkä ole epärehellinen! Sana ei ilmoita mitään tiettyä pelastuksen kaavaa ja tiettyjä ehtoja: Usko Herraan Jeesuksen, niin sinä pelastut. Uskoon tarvitaan tieto Jeesuksesta ja armosta ja sovituksesta, mutta ei mitään kummallisia temppuja ja kaavoja.
        Mutta hänen palvelijansa astuivat esiin ja puhuttelivat häntä ja sanoivat: "Isäni, jos profeetta olisi määrännyt sinulle jotakin erinomaista, etkö tekisi sitä? Saati sitten, kun hän sanoi sinulle ainoastaan: 'Peseydy, niin tulet puhtaaksi'."
        Ristinryöväri pääsi Taivasten valtakuntaan muutaman sanan lausumalla: "Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi".

• Anonyymi
        siare kirjoitti:

Sanoin nuo sanat äsken. Olenko nyt siis pelkastettu vaikka olen edelleen aivan yhtä paljon ateisti kuin ennenkin?

Et ellet sanonut noita sanoja tarkoittaen sitä, mitä sanoit.
        Se ei ole sanoissa vaan sydämen asenteessa Jeesukseen.

• Anonyymi kirjoitti:

Et ellet sanonut noita sanoja tarkoittaen sitä, mitä sanoit.
        Se ei ole sanoissa vaan sydämen asenteessa Jeesukseen.

"Et ellet sanonut noita sanoja tarkoittaen sitä, mitä sanoit."

En tietenkään tarkoittanut. Enhän minä voi vilpittömästi osoittaa sanojani hahmolle, jonka olemassaoloon en usko. Mutta eihän tuo viesti, jossa olevaa nauvoa npoidatin, sisältänyt mitään tuollaista lisäehtoa, joka tarkoittaisi, että pitää jo valmiiksi uskoa Jeesukseen, jotta voi uskoa Jeesukseen.

"Se ei ole sanoissa vaan sydämen asenteessa Jeesukseen."

Eli voimme olla yhtä mieltä siitä, että anonyymi, joka postasi 2025-05-19 12:52:13 oli epärehellinen kun ei kertonut, että pelastuksen ehtoja on vaikka kuinka paljon, vaan antoi ymmärtää että yksinkertainen tiettyjen sanojen sanominen Jeesukselle olisi pelastuksen ehto.

• Anonyymi kirjoitti:

Olen Herran proteetta, enkä ole epärehellinen! Sana ei ilmoita mitään tiettyä pelastuksen kaavaa ja tiettyjä ehtoja: Usko Herraan Jeesuksen, niin sinä pelastut. Uskoon tarvitaan tieto Jeesuksesta ja armosta ja sovituksesta, mutta ei mitään kummallisia temppuja ja kaavoja.
        Mutta hänen palvelijansa astuivat esiin ja puhuttelivat häntä ja sanoivat: "Isäni, jos profeetta olisi määrännyt sinulle jotakin erinomaista, etkö tekisi sitä? Saati sitten, kun hän sanoi sinulle ainoastaan: 'Peseydy, niin tulet puhtaaksi'."
        Ristinryöväri pääsi Taivasten valtakuntaan muutaman sanan lausumalla: "Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi".

"enkä ole epärehellinen!"

Miksi sitten kirjoitit viestin, jossa annoit ymmärtää, että tietyn lauseen sanominen on pelastuksen ehto, jos kerran niitä ehtoja sitten onkin vaikka millä mitalla.

"Uskoon tarvitaan tieto Jeesuksesta ja armosta ja sovituksesta"

Mutta eihän tuosta ole saatavilla mitään tietoa, vaan pelkkiä sokeaan uskoon perustuvia väitteitä, joiden paikkansapitävyyttä ei voi tarkistaa.

"mutta ei mitään kummallisia temppuja ja kaavoja."

No sinä se tässä olet kaavoja tarjonnut

• Anonyymi
        siare kirjoitti:

"enkä ole epärehellinen!"

Miksi sitten kirjoitit viestin, jossa annoit ymmärtää, että tietyn lauseen sanominen on pelastuksen ehto, jos kerran niitä ehtoja sitten onkin vaikka millä mitalla.

"Uskoon tarvitaan tieto Jeesuksesta ja armosta ja sovituksesta"

Mutta eihän tuosta ole saatavilla mitään tietoa, vaan pelkkiä sokeaan uskoon perustuvia väitteitä, joiden paikkansapitävyyttä ei voi tarkistaa.

"mutta ei mitään kummallisia temppuja ja kaavoja."

No sinä se tässä olet kaavoja tarjonnut

En väittänyt kirjoittamani lauseen olevan pelastuksen ehto. Mutta laske nyt kustannuksia, ja mieti haluatko olla lopun elämäsi ateisti, ilman toivoa ja ilman Jumalaa maailmassa, vai haluatko sittenkin seurata Jeesusta.

• Anonyymi kirjoitti:

En väittänyt kirjoittamani lauseen olevan pelastuksen ehto. Mutta laske nyt kustannuksia, ja mieti haluatko olla lopun elämäsi ateisti, ilman toivoa ja ilman Jumalaa maailmassa, vai haluatko sittenkin seurata Jeesusta.

"En väittänyt kirjoittamani lauseen olevan pelastuksen ehto."

Kirjoitit sen vastaukseksi aloitukseen, jossa nimenomaisesti kyseltiin pelastumisen ehtoja. Jos et tarkoittanut sitä ymmärrettäväksi pelastumisen ehdoksi, niin mitä sitten hait kommentillasi?

"Mutta laske nyt kustannuksia, ja mieti haluatko olla lopun elämäsi ateisti, ilman toivoa ja ilman Jumalaa maailmassa, vai haluatko sittenkin seurata Jeesusta"

Voisit aivan hyvin kysellä että haluanko viettää loppuelämini joulut ilman lahjoja kun en usko joulupukkiin. Aivan yhtä mieläkäs tuo sinun kysymyksesi on sellaiselle ihmiselle, joka ei usko Jeesukseen tai Jumalaan. Olisihan se kiva ajatus että saisi joulupukilta lahjoja jouluna, mutta en minä voi tosissani haluta sellaista kun pidän koko ajatusta täysin perusteettomana. Sama juttu Jeesuksen seuraamisen kanssa.

• Anonyymi
        siare kirjoitti:

"En väittänyt kirjoittamani lauseen olevan pelastuksen ehto."

Kirjoitit sen vastaukseksi aloitukseen, jossa nimenomaisesti kyseltiin pelastumisen ehtoja. Jos et tarkoittanut sitä ymmärrettäväksi pelastumisen ehdoksi, niin mitä sitten hait kommentillasi?

"Mutta laske nyt kustannuksia, ja mieti haluatko olla lopun elämäsi ateisti, ilman toivoa ja ilman Jumalaa maailmassa, vai haluatko sittenkin seurata Jeesusta"

Voisit aivan hyvin kysellä että haluanko viettää loppuelämini joulut ilman lahjoja kun en usko joulupukkiin. Aivan yhtä mieläkäs tuo sinun kysymyksesi on sellaiselle ihmiselle, joka ei usko Jeesukseen tai Jumalaan. Olisihan se kiva ajatus että saisi joulupukilta lahjoja jouluna, mutta en minä voi tosissani haluta sellaista kun pidän koko ajatusta täysin perusteettomana. Sama juttu Jeesuksen seuraamisen kanssa.

Ok, teit oman päätöksesi. Joulupukit ovat jokaisen omin silmin nähtävillä, etkä usko sitä, minkä itse näet?

• Anonyymi kirjoitti:

Ok, teit oman päätöksesi. Joulupukit ovat jokaisen omin silmin nähtävillä, etkä usko sitä, minkä itse näet?

"Ok, teit oman päätöksesi."

Mistä ihmeen päätöksestä oikein puhut? En minä voi päättää mihin uskon. Jos usko olis valinta, olisin edelleen uskossa (vaikka jälkiviisauden avulla olen tyytyväinen että älyllinen rehellisyys voitto sokean uskon).

"Joulupukit ovat jokaisen omin silmin nähtävillä, "

Joulupukin esittäjät ovat jokaisen nähtävillä. Se sijaan ei ole joulupukkia, joka asuisi Korvatunturilla ja kiertäisi antamassa lahjoja kaikille maailman asukkaille yhdessä yössä.

Kyllähän tässä pääsiäisenäkin oli useita pääsiäisnäyteömiä, jossa ihmiset esittivät Jeesusta siinä missä jouluna ihmiset esittivät joulupukkia.

"etkä usko sitä, minkä itse näet?"

Riippuu tilanteesta.

Unohdit vastata kysymykseen:
        Jos et tarkoittanut alkuperäistä kommenttia ymmärrettäväksi pelastumisen ehdoksi, niin mitä sitten hait kommentillasi, jonka kirjoitit vastaukseksi aloitukseen, jossa kyseltiin pelastumisen ehtoja?

• Anonyymi

Vielä, älä ota yhtään mitään opetusta vastaan luterilaiselta kirkolta, älä halaistua sanaa.

• Anonyymi

Usko ainoastaan helluntalaisia, vapaakirkollisia ja adventisteja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Johan tuossa alussa oli ohje: valitse lähteesi tai saat aina eri vastauksen.

Lue itse Raamatusta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Helluntailaisten ja adventistien opetuksessa on virheitä. Vapaakirkosta en juuri tiedä. Baptistit, ja heistäkin vain osa, ei ole koskaan ollut katolisen pakanauskonnon jäseniä, vaan ovat sitä kristittyjen linjaa, joita katolinen pakanauskonto on aina vainonnut, kiduttanut ja tappanut heidän uskonsa tähden. Suomessa ei taida paljon baptisteja olla. Suosittelen kuuntelemaan hyviä opettajia netistä, varsinkin Geoffrey Grideria ja Robert Breakeria.

Hankkikaa King James Bible ja lukekaa sitä itse. Nettiraamatut luultavasti poistetaan heti ylöstempauksen jälkeen, ja kristityiksi ahdistuksen ajassa kääntyviä vainotaan raivoisasti. Paperinen Raamattu saattaa välttää sensuroinnin ainakin jonkin aikaa.

• Anonyymi

Monet kirkot 1500 jkr siirti Vanhurskauden kuninkuudesta Armon kuninkuuteen. Tämä muutos kumosi paljon opetuksen piirteitä mm. Jeesuksen sanoja Raamatussa ja asetti aivan uudet standardit pelastukseen. Yksin usko ja yksin armo.

Näitä edustaa Kreikkalais-Katolinen kirkko = usko sekä Helluntaikirkko = armo.

Itse sain Viisaimmalta Kuningas Salomolta 1996 kehotuksen käydä Israelissa rukoilemassa. Palattuani matkalta koin Ihmisen Pojan Ilmestyksen, joka sanoi että en voi pelastua ellen luovu omaisuudesta. Niin jaoin kaikki rahani ja myin omaisuuteni. Tämä tapahtui 1998.

Sitten kävin Vapaakirkossa 2002 ja Jehovan todistajissa 2003 ja 11.11. 2003 Jehova ilmestyi sekä 28.11. Kristus, Kolmas taivas , Aabraham, ja Neitsyt Maria. Kristus sanoi tulevansa Meksikosta, lepäävän hetken luonani ja jatkavan matkaa Sebulonin luokse jossa varsinainen Ilmestys tapahtuu. Kävin hengessä kolmannessa taivaasa.

Evankeliumissa Jeesus sanoo joka luopuu omaisuudesta saa satakertaisesti takaisin ja perii Ikuisen elämän. Tämä oli totta Vanhurskauden kuninkuuden aikana vuoteen 1500 jkr asti.

Mutta sen jälkeen on yhä enemmän luovuttu evankeliumista ja 30 antikristusta on vaikuttanut uskosta luopumista. Mutta eihän mikään voi meitä erottaa Kristuksen rakkaudesta. Ei kuolema, ei elämä ei vaino eikä ahdistus tms.

On siis todellakin erilaisia käsityksiä. Itse olen tyytyväinen valintoihini vaikka elämme kaikkein pahimman hetken helmassa. Saatanan ja antikristuksen valta ja voima on kuvottavan suuri. Odotan nyt Jumalan lähettämää Imaami Mahdia 2025, Jumalan valtakuntaa 2028, Karitsaa ja 144000 joskus 2035 . Myös uusi Paavi on aloittanut työnsä hyvin ponnekkaasti.

Häntä ehkä kannattaa odottajien kuunnella mutta uskosta luopuneet eivät antaneet arvoa Kristuksen tuntemiselle eivätkä tee sitä vieläkään. Luopumus on suurta.

• Anonyymi

1. Usko Jeesuksen Kristuksen evankeliumi.
      2. Tunnusta Jeesus suullasi herraksesi ihmisten edessä.
      3. Anna kastaa itsesi kotiseurakunnassa Herran Jeesuksen Kristuksen nimeen.
      4. Noudata rakkauden käskyjä ja pidä yhteyttä kotiseurakuntiin.

• Anonyymi

Millään ihmisen teolla eikä mahdollisuuksien kuvittelulla voi pelastua. Se on yksin Jumalan Teko, Jeesus Kristus ja Ristin Työ.
      Käytännössä annat Jumalan vetää sinua puoleensa (yleensä synnintunto totuudessa tai kuoleman pelko; annat lain saarnan osua.). Sitten evankeliumi alkaa vasta kelvata, kun näet oman kadotetun tilasi (myös muiden) totuudessa.
      Uskot, että Jeesus K. on ainoa Pelastaja, menet kasteelle, jos ei sinua ole jo kastettu kristillisesti.
      Alat elää kristillisesti lukien ja kuunnellen Raamattua; lakia ja evankeliumia, säännöllisesti. Nykyisin tuhansien eri suuntien ollessa, saattaa olla vaikea löytää sopivaa seurakuntaa ja uskovien yhteyttä, mutta sitäkin voi pyytää ja saakin.

• Anonyymi

Raamatun läpilukeminen kestää 84 tuntia.

Siitä kun heti ottaa opikseen niin vähemmälläkin seuroissa istumisella pääsee jyvälle asian laitamista.

• Anonyymi

Sinun kannattaisi kysyä niiltä, jotka ovat elävässä uskossa
      Jeesukseen Kristukseen. He ovat itse kokeneet pelastuksen
      ja syntiensä anteeksisaamisen sekä sen ihmeellisen elämän,
      jonka Jeesus on heille lahjoittanut. He ovat päässeet sisälle
      uuteen elämään elämään Jeesuksen Kristuksen seurassa
      Hänen kanssaan. Silloin Jeesus on heidän kanssaan ja
      opastaa heitä opastamaan muita ihmisiä sisälle.

Nämä uskovat ovat uudestisyntyneet Jumalasta.
      Siksi he ovat Jumalasta ja Jumalan lapsia.
      Ja siksi he pystyvät opastamaan tosia ihmisiä
      sisälle pelastukseen Jumalan luokse koska ovat
      itse tulleet sisälle ja elävät Jumalan kanssa ja Jumala
      elää heidän kanssaan.

Itse uskon, että olen tullut sisälle Pelastukseen, ja
      että kykenen opastamaan toisiakin ihmisiä sisälle.
      Mutta tässä on yksi ongelma; ketään ei voi väkisin
      vääntää eikä raahata sisälle. Sinun tulee itse tahtoa.
      Muuten se on mahdotonta opastaa sinua.
      Mutta oletan, että sinä tahdot, jotenka ...

https://www.jumala-kanssamme.se/439625207/449453358
      https://www.jumala-kanssamme.se/439625207/439627357
      https://www.jumala-kanssamme.se/439625207/439627421

Jos luet nämä tekstit, luulen, että sinäkin tiedät, miten uskoon
      tullaan ja miten löydät Jumalan ja miten pelastut. Jeesus lupasi,
      että etsivä löytää ja kolkuttavalle avataan. Kun etsit ja kolkutat,
      Jeesus näkee sinut, johdattaa sinua Ovelle ja avaa Oven ja sinä
      voit käydä sisään.

Mvh J - K

• Anonyymi

Mvh J - K, olen aika lailla samaa mieltä kanssasi. En tosin tutustunut antamiisi linkkeihin.

Armon ajan pelastava evankeliumi löytyy näistä kahdesta kohdasta: 1 kor 15:1-4 ja Joh 3:16. Tässä ne King James Biblesta, joka on täydellinen Jumalan sana. Siitä aiheesta voi kuunnella Brandon Petersonia, joka on todistanut sen tieteellisesti.

1 Cor 15:1-4 (KJB)
        Moreover, brethren, I declare unto you the gospel which I preached unto you, which also ye have received, and wherein ye stand;

2 By which also ye are saved, if ye keep in memory what I preached unto you, unless ye have believed in vain.

3 For I delivered unto you first of all that which I also received, how that Christ died for our sins according to the scriptures;

4 And that he was buried, and that he rose again the third day according to the scriptures:

Tärkeä on tuo sana 'how'. Jeesus kuoli vuodattamalla verensä syntiemme sovitukseksi. Ilman verta ei ole sovitusta.

John 3:16
        16 For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life.

Jeesus saarnasi maan päällä vielä ollessaan kuningaskunnan evankeliumia juutalaisille. Jos he olisivat kansana ottaneet hänet vastaan Messiaanaan, antikristuksen aika ja sitten Jeesuksen paluu kuninkaana olisi tapahtunut jo silloin. Kun kuitenkin kävi niin kuin kävi, Jeesus jätti juutalaiset pariksi tuhanneksi vuodeksi sivuun ja paljasti Paavalille uuden pelastussuunnitelmansa, pelastumisen yksin armosta yksin uskon kautta Jeesuksen veren sovitukseen.

Raamattu (KJB) kehottaa oikein jakamaan Jumalan sanan. Melkein kaikista kaupallisista katolisista käännösväännöksistä tuo sana, 'study', on poistettu.

2 Timothy 2:15
        Study to shew thyself approved unto God, a workman that needeth not to be ashamed, rightly dividing the word of truth.

Johannes Kastajan aikaan oli tärkeää uskoa, että Jeesus oli Messias, ja ottaa kaste. Nyt armon ajassa kasteen voi edelleen ottaa kunnioituksesta Jumalaa kohtaan, mutta se ei ole pelastuksen edellytys. Pelkkä sydämen usko riittää. Emme pysty itseämme töillämme pelastamaan. Emme pysty pelastustamme menettämäänkään omilla huonoilla teoillamme. Kun kerran uudestisynnymme, saamme Jumalan elävän pyhän hengen kuolleen henkemme tilalle, iankaikkisen elämän sinetiksi.

Uskoon ei voi tulla, ellei Jumala vedä. Kun tuntee kiinnostusta näihin asioihin, on hyvä toimia heti. Voi olla, että toista tilaisuutta ei tule. Lihalliselle ihmiselle uskonasiat ovat hullutusta. Parannuksen tekeminen tarkoittaa sitä, että oivaltaa olevansa kurja syntinen ja että Jeesus on ainoa tie taivaaseen, ainoa keino välttää helvetti. Hän rakasti meitä jokaista niin valtavasti, että tuli ihmiseksi ja uhrasi itsensä puolestamme. Hän kantoi meidän kaikkien syntisten syntien rangaistuksen. Emme osaa kuvitellakaan, miltä se tuntui.

Sydämen usko tarkoittaa sitä, että tosiaan uskoo. Jos arvelet, että silta luultavasti kestäisi painoasi, et vielä ole uskossa. Vasta, kun astut sillalle ja ylität rotkon, osoitat uskovasi siihen. Ihan hatarakin usko riittää alkuun. Jumalan pyhä henki johdattaa sitten edelleen totuuteen, auttaa ymmärtämään näitä asioita syvällisemmin. Hyvien opettajien (Robert Breaker, Geoffrey Grider ym) kuunteleminen ja Raamatun (JKB) lukeminen ovat tärkeitä!

Jeesus hakee omansa pois pian. Sitten alkaa antikristuksen aika, seitsemän vuotta, joka on kauheinta, mitä ihmiskunta on koskaan joutunut kokemaan. Vielä siitäkin ajasta pelastuu valtava joukko, mutta he joutuvat valitsemaan marttyyrikuoleman. Onko teistä siihen? Nyt on vielä niin helppo pelastua, kiitos Jeesukselle.

Jos haluatte löytää uskovia, kysykää ihmisiltä, ovatko he pelastuneita. Jos toinen ilahtuu kysymyksestä ja kertoo uskostaan, hän luultavammin on pelastunut kuin se, joka suuttuu (tekopyhä tapauskonnollinen) tai nauraa (Jumalan kieltäjä ateisti). Kun sitten itse olette uskossa, tunnustakaa uskonne Jeesukseen puheissanne. Uskovalle se tuntuu aluksi ehkä kankealta, kun on tottunut pilkkaamaan, mutta vähitellen usko vahvistuu. On kyllä heitäkin, jotka saavat kokea kääntymyksen niin valtavana kokemuksena, että ovat heti täynnä intoa julistaa evankeliumia muillekin syntisille. Veljeni on yksi heistä. Minä tulin uskoon vaivihkaa. En edes tajunnut etsiä Jeesusta, mutta hän ohjasi minut totuuden äärelle. Täysin ilman omia ansioitani. Jos minä voin pelastua, kuka tahansa voi.

• Anonyymi

Kyllä sitä nyt vähän omaakin tekoa pitää olla vai onko joku nukkuessaan pelastunut en usko !

Jeesus kun oli tienpäällä niin sivusta huudettiin kovasti apua!
      Jos olis ollut hiljaa niin Jeesus olisi mennyt ohi !

Avantoon pudonnutta ei kai kukaan moiti vaikka vähän yrittää itsekkin jalkaa nostaa jään reunalle vai mitä!?

• Anonyymi

• Anonyymi

Amerikkalaiset homomiehet keksi helluntailaiikkeen, sen opit ja käytännöt.

• Anonyymi

Norjalainen homomies perusti Suomeen 40 ens. hell.srk.

Ensin Helsinkiin v. 1920 ja sitten muualle maahan aina Haapavelle asti, missä kävi ahkerasti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Norjalainen homomies perusti Suomeen 40 ens. hell.srk.

Ensin Helsinkiin v. 1920 ja sitten muualle maahan aina Haapavelle asti, missä kävi ahkerasti.

Joko se oli yhtä mones kerta kuin luttereita on eronnut kirkkoisien huuhaaopeista, kun laitoit ezille tuon huoneentaulusi ?%

• Anonyymi

Helluntailaisten usko ei ole vielä ketään pelastanut.

Jaak. 2:20

Mutta etkö sinä tyhjänpäiväinen ihminen tahdo tietää, että ilman tekoja usko on hyödytön?

• Anonyymi

Kommenttisi on taas ihan hölmö.

Mitään helluntalaisten uskoa ei ole olemassa eikä varmasti pelasta ketään.
        Raamatunkohta on ok, mutta väärässä kontekstissa, otitko sen arvalla vaiko sillä veivattavalla enigmalla ?!@

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kommenttisi on taas ihan hölmö.

Mitään helluntalaisten uskoa ei ole olemassa eikä varmasti pelasta ketään.
        Raamatunkohta on ok, mutta väärässä kontekstissa, otitko sen arvalla vaiko sillä veivattavalla enigmalla ?!@

Helluntalainen usko ei ketään pelasta, mutta helareiden herjaamalla pelastuu laskematon määrä ihmisiä.

Siinä yhdistyy täydellinen raamatullisuus sekä sydämen aito usko.

• Anonyymi

Tällä palstalla jos kysyy, niin jo kirjoitetuista kommeista käy ilmi, että tämä ei ole oikea taho, jotta voisi saada vastaukseen asialliseen kysymykseen pelastuksesta.

Vastaus löytyy Raamatun ilmoituksen kautta.

Kannattaa lukea Raamatun ilmoituksesta Jeesuksen sanat.

Ja Apostolien tekojen kautta käy ilmi, kuinka evankeliumin julistaminen syntiemme tähden ristiinnaulittavaksi itsensä antaneesta ja kuolleista ylösnoussesta Herrasta Jeesuksesta Kristuksesta, vaikutti sydämen kääntymyksen ja uskon kuulijoissa.

Periaatteella: "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut"

Helluntaipäivän evankeliumin saarnan ( Apt 2:14-41) myötä n. 3000 ihmistä otti vastaan puhutun sanan, heti perään evankeliumin julistaminen ( Apt 3: 12-26; Apt 4:1-4)vaikutti uskoa, ja uskovien määrä nousi jo n. viiteen tuhanteen.

Lukemalla Apostolien teot käy ilmi, kuinka Jeesuksen lähetyskäskyjä toteutettiin ja kuten Raamatussa ilmoitetaan evankeliumi on Jumalan voima ( Room 1:16), mikä vaikuttaa kääntymyksen Herran puoleen.

Siitä esim. Apostolien tekojen 11. luvussa.

20 Heidän joukossaan oli kuitenkin muutamia kyprolaisia ja kyreneläisiä miehiä, jotka, tultuaan Antiokiaan, puhuivat kreikkalaisillekin ja julistivat evankeliumia Herrasta Jeesuksesta.
      21 Ja Herran käsi oli heidän kanssansa, ja suuri oli se joukko, joka uskoi ja kääntyi Herran puoleen.
      22 Ja sanoma heistä tuli Jerusalemin seurakunnan korviin, ja he lähettivät Barnabaan Antiokiaan.
      23 Ja kun hän saapui sinne ja näki Jumalan armon, niin hän iloitsi ja kehoitti kaikkia vakaalla sydämellä pysymään Herrassa.

Herran käsi kuvaa Jumalan voimaa.
      Nämä olivat nyt kääntymyksen kautta Herrassa, Jeesuksessa Kristuksessa pyhitettyjä.

Ja heillä, jotka ovat Jeesuksessa Kristuksessa, ei ole mitään kadotustuomiota
      ( Room 8:1).

Uskovien vainoista voidaan päätellä, mistä heidät voitiin tunnistaa.

1 Mutta Saulus puuskui yhä uhkaa ja murhaa Herran opetuslapsia vastaan ja meni ylimmäisen papin luo
      2 ja pyysi häneltä kirjeitä Damaskon synagoogille, että keitä hän vain löytäisi sen tien vaeltajia, miehiä tai naisia, ne hän saisi tuoda sidottuina Jerusalemiin.
      ..
      13 Mutta Ananias vastasi: "Herra, minä olen monelta kuullut siitä miehestä, kuinka paljon pahaa hän on tehnyt sinun pyhillesi Jerusalemissa;
      14 ja täälläkin hänellä on ylipapeilta valtuus vangita kaikki, jotka sinun nimeäsi avuksi huutavat". ( Apt 9)

Avukseen huutaminen on rukoilemista, kääntymystä Herran Jeesuksen Kristuksen puoleen.

Raamatun ilmoituksen kautta voi itsekukin lukea, kuinka siellä pelastumisesta on kirjoitettu.

Kaikki opit tulee peilata Raamatun ilmoituksen kautta.

"Sana on sinua lähellä, sinun suussasi ja sinun sydämessäsi"; se on se uskon sana, jota me saarnaamme.
      9 Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;
      10 sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.
      11 Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään".
      12 Tässä ei ole erotusta juutalaisen eikä kreikkalaisen välillä; sillä yksi ja sama on kaikkien Herra, rikas antaja kaikille, jotka häntä avuksi huutavat.
      13 Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu".
      ( Room 10)

Pelastuksen evankeliumin ja sydämen uskon puolesta.

Usko Toivonen

• Anonyymi

Hyvä raamatulliseen ilmoitukseen luottava ystäväni,

on rohkaisevaa, että etsit selkeyttä pelastuksen asiassa. Valitettavasti Raamattu on tässä asiassa kuin suuri buffetpöytä: tarjolla on kaikkea, mutta mitään ei saa ottaa liikaa ilman että tulee kiista tarjoilijan kanssa.

Sanot, että luota Raamatun ilmoitukseen. Mutta hyvä ihminen, MIKÄ niistä? Tässä pieni maistiainen siitä, kuinka ristiriitaisesti tämä ilmoitus esittää pelastuksen ehdot — kuin olisi useampi Jumala pitänyt kirjoitussession ilman editointia:

RISTIRIITA-RAAMATUN KÄSIKIRJA PELASTUKSESTA

1. Usko riittää!
        "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut." (Apt. 16:31)
        – Helppo homma.

2. Usko ei riitä – tarvitaan teot!
        "Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee taivaallisen Isäni tahdon." (Matt. 7:21)

3. Pelastus on armosta ilman tekoja!
        "Armosta te olette pelastetut, uskon kautta – ette tekojen kautta." (Ef. 2:8-9)

4. Mutta sittenkin: tekoja tarvitaan!
        "Näettehän, että ihminen vanhurskautetaan teoista eikä yksin uskosta." (Jaak. 2:24)
        – Kiitos, Jaakob. Paavali tuolla varmaan pyörii haudassaan kuin sähkömoottori.

5. Kaste pelastaa!
        "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu." (Mark. 16:16)
        – Katso siis, että saat vettä niskaan.

6. Mutta Paavali sanoo ettei kaste pelasta, vaan evankeliumi!
        "Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan julistamaan evankeliumia..." (1. Kor. 1:17)

7. Synnit anteeksi, jos tunnustat!
        "Jos me tunnustamme syntimme, hän on uskollinen ja vanhurskas..." (1. Joh. 1:9)

8. Tai ehkä riittää, että rakastat?
        "Joka rakastaa, on syntynyt Jumalasta ja tuntee Jumalan." (1. Joh. 4:7)

9. Mutta toisaalta: kukaan ei pelastu ilman Jumalan valintaa!
        "Ei siis sen, joka tahtoo, eikä sen, joka juoksee, vaan Jumalan, joka armahtaa." (Room. 9:16)

10. Ja kaiken huipuksi: Jumala on jo ennalta määrännyt pelastuvat.
        "Ne, jotka hän on edeltä määrännyt..." (Room. 8:29-30)

Mitä tästä opimme?

Jos pelastus on kuin lottovoitto, Raamattu on sen arpapussi – jokainen apostoli vetää eri numeroita ja jokainen kirkkokunta väittää voittaneensa.

Pelastuksen "selkeys" Raamatussa on yhtä yksiselitteinen kuin sääennuste juhannuksena:
        – Yhdellä sivulla paistaa armo, toisella jyrisee tuomio, kolmannella kehotetaan synninpäästöön ja neljännellä poltetaan ikuisessa tulessa.

Jos ihminen pääsee pelastukseen vasta käytyään koko tämän teologisen esteradan ilman että oksentaa logiikan vuoksi, niin ehkä taivas on ansaittu jo pelkällä yrityksellä.

Ystävällisesti
        Enkeli Mäntä
        Teologian joutilas työntekijä, pyhien tekstien selittäjä ja karvalakkiprofessori Golgatan jälkiselvittelyosastolta

• Anonyymi

Usko toivonen, et ole koskaan kiistänyt; sydämen uskosi, se josta hoet, tulee kolmen vesitilkan kautta, papin käsistä valutetun veden voimasta.
        LUET TÄSTÄ: Luterilaiset täyttävät pilkallaan ja herjoillaan ja valheillaan helluntailaisuutta käsittelevän palstan. Kaiken tämän törkyn päälle luterilaiset ovat vaatimassa heidän opetuksiensa noudattamista ja hyväksymistä, kuten nikkisi teet takan, luterilainen valhettelija!
        olet vuosikaudet pilkannnut hellutailaisia ja näytellyt uskovaa, suurta kaiken tietävää Sanan opettajaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hyvä raamatulliseen ilmoitukseen luottava ystäväni,

on rohkaisevaa, että etsit selkeyttä pelastuksen asiassa. Valitettavasti Raamattu on tässä asiassa kuin suuri buffetpöytä: tarjolla on kaikkea, mutta mitään ei saa ottaa liikaa ilman että tulee kiista tarjoilijan kanssa.

Sanot, että luota Raamatun ilmoitukseen. Mutta hyvä ihminen, MIKÄ niistä? Tässä pieni maistiainen siitä, kuinka ristiriitaisesti tämä ilmoitus esittää pelastuksen ehdot — kuin olisi useampi Jumala pitänyt kirjoitussession ilman editointia:

RISTIRIITA-RAAMATUN KÄSIKIRJA PELASTUKSESTA

1. Usko riittää!
        "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut." (Apt. 16:31)
        – Helppo homma.

2. Usko ei riitä – tarvitaan teot!
        "Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee taivaallisen Isäni tahdon." (Matt. 7:21)

3. Pelastus on armosta ilman tekoja!
        "Armosta te olette pelastetut, uskon kautta – ette tekojen kautta." (Ef. 2:8-9)

4. Mutta sittenkin: tekoja tarvitaan!
        "Näettehän, että ihminen vanhurskautetaan teoista eikä yksin uskosta." (Jaak. 2:24)
        – Kiitos, Jaakob. Paavali tuolla varmaan pyörii haudassaan kuin sähkömoottori.

5. Kaste pelastaa!
        "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu." (Mark. 16:16)
        – Katso siis, että saat vettä niskaan.

6. Mutta Paavali sanoo ettei kaste pelasta, vaan evankeliumi!
        "Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan julistamaan evankeliumia..." (1. Kor. 1:17)

7. Synnit anteeksi, jos tunnustat!
        "Jos me tunnustamme syntimme, hän on uskollinen ja vanhurskas..." (1. Joh. 1:9)

8. Tai ehkä riittää, että rakastat?
        "Joka rakastaa, on syntynyt Jumalasta ja tuntee Jumalan." (1. Joh. 4:7)

9. Mutta toisaalta: kukaan ei pelastu ilman Jumalan valintaa!
        "Ei siis sen, joka tahtoo, eikä sen, joka juoksee, vaan Jumalan, joka armahtaa." (Room. 9:16)

10. Ja kaiken huipuksi: Jumala on jo ennalta määrännyt pelastuvat.
        "Ne, jotka hän on edeltä määrännyt..." (Room. 8:29-30)

Mitä tästä opimme?

Jos pelastus on kuin lottovoitto, Raamattu on sen arpapussi – jokainen apostoli vetää eri numeroita ja jokainen kirkkokunta väittää voittaneensa.

Pelastuksen "selkeys" Raamatussa on yhtä yksiselitteinen kuin sääennuste juhannuksena:
        – Yhdellä sivulla paistaa armo, toisella jyrisee tuomio, kolmannella kehotetaan synninpäästöön ja neljännellä poltetaan ikuisessa tulessa.

Jos ihminen pääsee pelastukseen vasta käytyään koko tämän teologisen esteradan ilman että oksentaa logiikan vuoksi, niin ehkä taivas on ansaittu jo pelkällä yrityksellä.

Ystävällisesti
        Enkeli Mäntä
        Teologian joutilas työntekijä, pyhien tekstien selittäjä ja karvalakkiprofessori Golgatan jälkiselvittelyosastolta

Raamatun ilmoitusta voidaan käyttää myös väärin.
        Raamatun ilmoitus on kokonaisuus ja koostuu asiayhteyksistä, mistä yksittäinen jae irrottamalla ei pysytä useasti asiayhteydessä.

Otetaan pari esimerkkiä esille ottamistasi irtojakeista.

>> 3. Pelastus on armosta ilman tekoja!
        "Armosta te olette pelastetut, uskon kautta – ette tekojen kautta." (Ef. 2:8-9) >>

Avataanpa tuota tekstikohtaa hieman enemmä asiayhteydessään.

4 mutta Jumala, joka on laupeudesta rikas, suuren rakkautensa tähden, jolla hän on meitä rakastanut,
        5 on tehnyt meidät, jotka olimme kuolleet rikoksiimme, eläviksi Kristuksen kanssa-armosta te olette pelastetut-
        6 ja yhdessä hänen kanssaan herättänyt ja yhdessä hänen kanssaan asettanut meidät taivaallisiin Kristuksessa Jeesuksessa,
        7 osoittaakseen tulevina maailmanaikoina armonsa ylenpalttista runsautta, hyvyydessään meitä kohtaan Kristuksessa Jeesuksessa.
        8 Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta-se on Jumalan lahja-
        9 ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi.
        10 Sillä me olemme hänen tekonsa, luodut Kristuksessa Jeesuksessa hyviä töitä varten, jotka Jumala on edeltäpäin valmistanut, että me niissä vaeltaisimme. ( Ef 2)

Jos luet tämän tekstin, niin jo pelkästään näistä jakeista löytyy paljon vastinetta lähtökohdallesi.

Jumala rakastanut "meitä". Tehnyt itsekunkin tekemien syntien vuoksi hengellisesti kuolleessa tilassa olleista eläviä ( Pyhän Hengen uudistus ) ja asettanut "meidät" taivaallisiin Kristuksessa jo siinä yhteydessä.

Ja todellakin pelastuminen on armosta "uskon kautta", se on Jumalan lahja.
        Myös se mitä esitit tekojen merkityksestä, käy tästä ilmi.

Sillä "me" olemme Hänen tekonsa, luodut "Kristuksessa Jeesuksessa" niitä hyviä töitä varten uskossa vaeltamisen aikana.

Efesolaiskirje on kirjoitettu "uskoville" ja "pyhille" "Jeesuksessa Kristuksessa" oleville.

1 Paavali, Jumalan tahdosta Kristuksen Jeesuksen apostoli, Efesossa oleville pyhille ja uskoville Kristuksessa Jeesuksessa.
        ..
        13 Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti,
        14 sen, joka on meidän perintömme vakuutena, hänen omaisuutensa lunastamiseksi-hänen kirkkautensa kiitokseksi. ( Ef 1)

Totuuden sanan, pelastuksen evankeliumin, kuulemisen kautta uskoviksi tulleita ja Pyhän hengen "matkaoppaaksi" saaneita.

Jumalan valmistamia uskossa vaeltamista varten.

Kuten kommentissani mainitsin, kaikki tulee peilata Raamatun ilmoitukseen, ei yksittäisten asiayhteydestään irrallaisiin jakeisiin.

Tämäkin Efesolaiskirjeen kohta, jota tutkittiin, on vain osa kirjeen kokonaisuutta.

Suosittelen lukemaan koko kirjeen rehellisesti, niin yksittisiin jakeisiin löytyy niille tarkoitettu sisältö.

Usko Toivonen

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Raamatun ilmoitus on kokonaisuus ja koostuu asiayhteyksistä, mistä yksittäinen jae irrottamalla ei pysytä useasti asiayhteydessä.

"Armosta te olette pelastetut, uskon kautta – ette tekojen kautta." (Ef. 2:8-9) >>

4 mutta Jumala, joka on laupeudesta rikas, suuren rakkautensa tähden, jolla hän on meitä rakastanut,
        5 on tehnyt meidät, jotka olimme kuolleet rikoksiimme, eläviksi Kristuksen kanssa-armosta te olette pelastetut-
        6 ja yhdessä hänen kanssaan herättänyt ja yhdessä hänen kanssaan asettanut meidät taivaallisiin Kristuksessa Jeesuksessa,
        7 osoittaakseen tulevina maailmanaikoina armonsa ylenpalttista runsautta, hyvyydessään meitä kohtaan Kristuksessa Jeesuksessa.
        8 Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta-se on Jumalan lahja-
        10 Sillä me olemme hänen tekonsa, luodut Kristuksessa Jeesuksessa hyviä töitä varten, jotka Jumala on edeltäpäin valmistanut, että me niissä vaeltaisimme. ( Ef 2)

Jos luet tämän tekstin, niin jo pelkästään näistä jakeista löytyy paljon vastinetta lähtökohdallesi.

Jumala rakastanut "meitä". Tehnyt itsekunkin tekemien syntien vuoksi hengellisesti kuolleessa tilassa olleista eläviä ( Pyhän Hengen uudistus ) ja asettanut "meidät" taivaallisiin Kristuksessa jo siinä yhteydessä.

Sillä "me" olemme Hänen tekonsa, luodut "Kristuksessa Jeesuksessa" niitä hyviä töitä varten uskossa vaeltamisen aikana.

Efesolaiskirje on kirjoitettu "uskoville" ja "pyhille" "Jeesuksessa Kristuksessa" oleville.

1 Paavali, Jumalan tahdosta Kristuksen Jeesuksen apostoli, Efesossa oleville pyhille ja uskoville Kristuksessa Jeesuksessa.
        ..
        13 Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti,
        14 sen, joka on meidän perintömme vakuutena, hänen omaisuutensa lunastamiseksi-hänen kirkkautensa kiitokseksi. ( Ef 1)

Totuuden sanan, pelastuksen evankeliumin, kuulemisen kautta uskoviksi tulleita ja Pyhän hengen "matkaoppaaksi" saaneita.

Kuten kommentissani mainitsin, kaikki tulee peilata Raamatun ilmoitukseen, ei yksittäisten asiayhteydestään irrallaisiin jakeisiin.

Tämäkin Efesolaiskirjeen kohta, jota tutkittiin, on vain osa kirjeen kokonaisuutta.

Suosittelen lukemaan koko kirjeen rehellisesti, niin yksittisiin jakeisiin löytyy niille tarkoitettu sisältö.

Usko Toivonen

Rakas Usko Toivonen,

Kiitos kirjeestäsi ja innokkaasta yrityksestä pitää Efesolaiskirje irti irtojakeiden irrottelusta. Pidän tavastasi korostaa "asiayhteyttä" – se on nimittäin klassinen pelastava sana silloin, kun Raamatun tekstit ovat keskenään eri mieltä.

Huomasin kuitenkin, että vaikka varoitit irrottamasta yksittäisiä jakeita kontekstistaan, niin... sinähän teit juuri niin. Siteerasit Efesolaiskirjeen kohtaa, joka toki puhuu armosta ja hyvistä teoista – mutta jätit huomiotta, että aivan muut Uuden testamentin kirjoittajat (esim. Jaakob) vetävät samasta asiasta aivan eri johtopäätöksen. Tässä pieni muistutus:

"Näetkö, että usko vaikutti hänen tekojensa mukana, ja teoista usko tuli täydelliseksi... Näette siis, että ihminen vanhurskautetaan teoista eikä yksin uskosta." (Jaak. 2:22, 24)

Kysymys kuuluukin: kumman ilmoitus on "kokonaisvaltaisempi"? Paavalin vai Jaakobin? Vai kumpikin – mutta eri päivinä?

Efesolaiskirjeen "hyvät teot", jotka Jumala on "edeltä valmistettu", kuulostavat kyllä suloisilta, mutta siitä ei seuraa automaattisesti, että ihminen ei pelastu ilman niitä. Lause: "luodut hyviä tekoja varten" ei tarkoita: "jos ei niitä tule, ei haittaa". Tätä kohtaa voisi käyttää sekä pelastusvarmuuden että pelastus-epävarmuuden tueksi – riippuen siitä, kumman saarnatuolin takana seisoo.

Tässä tulee teologinen ongelma, jonka vuoksi kirjoitin koko "10 ristiriitaa pelastuksen ehdoista" -listan. Nimittäin:

Raamatussa on:

* Kohtia, joissa pelastus on yksin uskosta ilman tekoja (Ef. 2:8–9)
        * Kohtia, joissa tekoja ilman pelastusta ei ole (Matt. 25:31–46)
        * Kohtia, joissa uskokaan ei pelasta ilman kuuliaisuutta (Hepr. 5:9)
        * Kohtia, joissa kaste pelastaa (Mark. 16:16, 1. Piet. 3:21)
        * Kohtia, joissa ei kukaan tiedä kuka pelastuu (Matt. 7:21)
        * Ja lopuksi kohtia, joissa koko homma on ennaltamäärätty (Room. 8:29–30)

Tiedätkö mitä tämä tarkoittaa?

👉 Pelastuksen resepti riippuu siitä, keneltä kysytään.

Jos pelastus olisi rakennusprojekti, kristikunta ei olisi rakennusmestari, vaan 40 eri arkkitehtiä riitelemässä, missä kohtaa portaat menevät helvettiin ja missä kohtaa taivaaseen.

Siksi, hyvä Usko, ei riitä että sanot "Raamattu on kokonaisuus" – sinun pitäisi vielä kertoa, minkä osan annetaan puhua toisten puolesta.

Eikä yksikään kirkkokunta ole vielä päässyt yhteisymmärrykseen siitä, missä taivaan portaat edes sijaitsevat.

Taivaallista hämmennystä ja maallista johdonmukaisuutta toivottaen,
        Enkeli Mäntä
        Pilviteologian tohtori, ristiriitojen rakastaja, syntisten suojelupyhimys emeritus

"Usko pois – kaikki usko ei pelasta"

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

..

Usko Toivonen

usko toivonen, edelleenkin teet sitä mihin, Jumala ei ole sinua asettanut: jumalattomalle Jumala sanoo: "Mikä sinä olet puhumaan minun käskyistäni ja ottamaan minun liittoni suuhusi?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

usko toivonen, edelleenkin teet sitä mihin, Jumala ei ole sinua asettanut: jumalattomalle Jumala sanoo: "Mikä sinä olet puhumaan minun käskyistäni ja ottamaan minun liittoni suuhusi?

Usko Toivonen lienee palstan "uskovaisin" kirjoittaja.
        Hänellä on ainakin asiallisimmat kommentit ja hän
        aina sitoo opetuksensa Raamatun ilmoituksiin.
        Hän ei ryhdy syyttämään eikä pilkkaamaan eikä
        häpäisemään ketään.

Hänen vastustajansa syyllistyvät näihin eikä heidän
        tekstinsä ole yhtä asiallisia. Siksi ...

Usko Toivonen ei mitenkään näytä olevan jumalaton,
        Jumalaton on ihminen, jolla ei ole Jumalaa. Usko Toivosella
        on selvästi Sana, Jeesus Kristus, jota hän täällä julistaa
        kirjoituksillaan. Hän ei siis ole Jumalaton, ilman Jumalaa,
        Sanaa . Ef 2:12.

Huomatkaa myös, että Raamatun Sana, ilman Pyhää Henkeä,
        ei ole totuus. Sanassa tulee olla Pyhä Henki, jotta se olisi
        Jumalasta Jumalan Sana. Usko Toivosen teksteissä on
        siis Jumala; Sana ja Henki. Sitä ei voi sanoa kaikkien
        kirjoittajien teksteistä. Näin siis minun mielestäni.

Ps. Kirjoitin "uskovaisin" lainausmerkkien sisälle koska
        pidän sitä ilmaisua huonona mutta ehkä se paremmin
        ymmärretään mitä tarkoitan.

Mvh J - K

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Rakas Usko Toivonen,

Kiitos kirjeestäsi ja innokkaasta yrityksestä pitää Efesolaiskirje irti irtojakeiden irrottelusta. Pidän tavastasi korostaa "asiayhteyttä" – se on nimittäin klassinen pelastava sana silloin, kun Raamatun tekstit ovat keskenään eri mieltä.

Huomasin kuitenkin, että vaikka varoitit irrottamasta yksittäisiä jakeita kontekstistaan, niin... sinähän teit juuri niin. Siteerasit Efesolaiskirjeen kohtaa, joka toki puhuu armosta ja hyvistä teoista – mutta jätit huomiotta, että aivan muut Uuden testamentin kirjoittajat (esim. Jaakob) vetävät samasta asiasta aivan eri johtopäätöksen. Tässä pieni muistutus:

"Näetkö, että usko vaikutti hänen tekojensa mukana, ja teoista usko tuli täydelliseksi... Näette siis, että ihminen vanhurskautetaan teoista eikä yksin uskosta." (Jaak. 2:22, 24)

Kysymys kuuluukin: kumman ilmoitus on "kokonaisvaltaisempi"? Paavalin vai Jaakobin? Vai kumpikin – mutta eri päivinä?

Efesolaiskirjeen "hyvät teot", jotka Jumala on "edeltä valmistettu", kuulostavat kyllä suloisilta, mutta siitä ei seuraa automaattisesti, että ihminen ei pelastu ilman niitä. Lause: "luodut hyviä tekoja varten" ei tarkoita: "jos ei niitä tule, ei haittaa". Tätä kohtaa voisi käyttää sekä pelastusvarmuuden että pelastus-epävarmuuden tueksi – riippuen siitä, kumman saarnatuolin takana seisoo.

Tässä tulee teologinen ongelma, jonka vuoksi kirjoitin koko "10 ristiriitaa pelastuksen ehdoista" -listan. Nimittäin:

Raamatussa on:

* Kohtia, joissa tekoja ilman pelastusta ei ole (Matt. 25:31–46)
        * Kohtia, joissa uskokaan ei pelasta ilman kuuliaisuutta (Hepr. 5:9)
        * Kohtia, joissa kaste pelastaa (Mark. 16:16, 1. Piet. 3:21)
        * Kohtia, joissa ei kukaan tiedä kuka pelastuu (Matt. 7:21)
        * Ja lopuksi kohtia, joissa koko homma on ennaltamäärätty (Room. 8:29–30)

Tiedätkö mitä tämä tarkoittaa?

👉 Pelastuksen resepti riippuu siitä, keneltä kysytään.

Jos pelastus olisi rakennusprojekti, kristikunta ei olisi rakennusmestari, vaan 40 eri arkkitehtiä riitelemässä, missä kohtaa portaat menevät helvettiin ja missä kohtaa taivaaseen.

Siksi, hyvä Usko, ei riitä että sanot "Raamattu on kokonaisuus" – sinun pitäisi vielä kertoa, minkä osan annetaan puhua toisten puolesta.

Eikä yksikään kirkkokunta ole vielä päässyt yhteisymmärrykseen siitä, missä taivaan portaat edes sijaitsevat.

Taivaallista hämmennystä ja maallista johdonmukaisuutta toivottaen,
        Enkeli Mäntä
        Pilviteologian tohtori, ristiriitojen rakastaja, syntisten suojelupyhimys emeritus

"Usko pois – kaikki usko ei pelasta"

Jaakobin kirje on myöskin kokonaisuus, asiayhteys juutalaisille kirjoitettu.

Kirje alkaa uskon kuvauksesta uskon vaikuttamista teoista.

1 Jaakob, Jumalan ja Herran Jeesuksen Kristuksen palvelija, lähettää tervehdyksen kahdelletoista hajalla asuvalle sukukunnalle.
        2 Veljeni, pitäkää pelkkänä ilona, kun joudutte moninaisiin kiusauksiin,
        3 tietäen, että teidän uskonne kestäväisyys koetuksissa saa aikaan kärsivällisyyttä.
        4 Ja kärsivällisyys tuottakoon täydellisen teon, että te olisitte täydelliset ja eheät ettekä missään puuttuvaiset. ( Jaak 1)

Ja usko tulee koetulluksi kaikkien uskovien osalta.

Abraham uskoi ja totteli Jumalan koetellessa.

17 Uskon kautta uhrasi Aabraham, koetukselle pantuna, Iisakin, uhrasi ainoan poikansa, hän, joka oli lupaukset vastaanottanut ( Hepr 11)

Myöskin Aabrahamin usko koeteltiin.

Molempien kirjeet ovat asiyhteyksissään aivan yhtä "kokonaisvaltaiset".

Molempia yhdistää usko Herraan Jeesukseen Kristukseen. Molemmat ovat Jeesuksen palvelijoita .

Ja jokainen Jumalan lapsi, jota Jumalan Henki kuljettaa, on sitä uskon kautta

Ja ne teot tapahtuvat uskon vaikutuksesta, Pyhän Hengen johdatuksessa.

Listasi on ihmismielen tuote, jossa yksittäisille jakeille annetaan itsensä haluama sisältö, eikä se, mikä on Raamatun ilmoittama.

Eli, kuolleiden kirjainten vaikuttamaa ihmismielen viisautta korottavaa.

Jaakobkin kirjoittaa, että Jumalalta tulevaa viisautta voi pyytää.

5 Mutta jos joltakin teistä puuttuu viisautta, anokoon sitä Jumalalta, joka antaa kaikille alttiisti ja soimaamatta, niin se hänelle annetaan. ( Jaak 1)

Eli sillä on merkitystä Jaakobin mukaan, mikä on se taho, mihin kunkin oppineisuus perustuu. Onko se maailman viisautta, vaiko Jumalalta tulevaa viisautta.

Ja kuten jo aiemmassa kommentissani totesin, jos Raamatun kokonaisilmoitus sivuutetaan ja perustetaan oppi yksittäisiin jakeisiin, niin silloin ollaan luovuttu Raamatun kokonaisilmoituksesta.

Omat opit eivät kestä Raamatun ilmoitukseen peilattaessa.

Esim. tuo väitteesi:

Se ei pidä paikkaansa, vaan ..

Jumalan armosta, uskon kautta.
        Jumalan armosta, jossa uskovat ja pyhät ovat, siitä kaikki on seurausta.

1 Koska me siis olemme uskosta vanhurskaiksi tulleet, niin meillä on rauha Jumalan kanssa meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta,
        2 jonka kautta myös olemme uskossa saaneet pääsyn tähän armoon, jossa me nyt olemme, ja meidän kerskauksemme on Jumalan kirkkauden toivo. ( Room 5)

Paavali selventää tätä asiaa:

9 Sillä minä olen apostoleista halvin enkä ole sen arvoinen, että minua apostoliksi kutsutaan, koska olen vainonnut Jumalan seurakuntaa.
        10 Mutta Jumalan armosta minä olen se, mikä olen, eikä hänen armonsa minua kohtaan ole ollut turha, vaan enemmän kuin he kaikki minä olen työtä tehnyt, en kuitenkaan minä, vaan Jumalan armo, joka on minun kanssani. ( 1Kor 15)

Toki niitä "ristiriitoja" voi joku ajatella löytävänsä, jos tutkii vain löytääkseen sieltä niitä, tai tutkien sivustoja, jonne tietyt tahot ovat niitä etsineet.

Jos ihminen on rehellinen ja alkaa tutkimaan Raamatun ilmoitusta ilman ennakkoasennetta, niin Raamatun ilmoitus kyllä avautuu.

Ja jos haluaa Jumalasta tulevaa viisautta, niin sitä voi Häneltä pyytää kokosydämisesti, "ei ketun häntä kainalossa".

Pelastuksen evankeliumin, totuuden sanan ja sydämen uskon puolesta.

Usko Toivonen

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Usko Toivonen lienee palstan "uskovaisin" kirjoittaja.
        Hänellä on ainakin asiallisimmat kommentit ja hän
        aina sitoo opetuksensa Raamatun ilmoituksiin.
        Hän ei ryhdy syyttämään eikä pilkkaamaan eikä
        häpäisemään ketään.

Hänen vastustajansa syyllistyvät näihin eikä heidän
        tekstinsä ole yhtä asiallisia. Siksi ...

Usko Toivonen ei mitenkään näytä olevan jumalaton,
        Jumalaton on ihminen, jolla ei ole Jumalaa. Usko Toivosella
        on selvästi Sana, Jeesus Kristus, jota hän täällä julistaa
        kirjoituksillaan. Hän ei siis ole Jumalaton, ilman Jumalaa,
        Sanaa . Ef 2:12.

Huomatkaa myös, että Raamatun Sana, ilman Pyhää Henkeä,
        ei ole totuus. Sanassa tulee olla Pyhä Henki, jotta se olisi
        Jumalasta Jumalan Sana. Usko Toivosen teksteissä on
        siis Jumala; Sana ja Henki. Sitä ei voi sanoa kaikkien
        kirjoittajien teksteistä. Näin siis minun mielestäni.

Ps. Kirjoitin "uskovaisin" lainausmerkkien sisälle koska
        pidän sitä ilmaisua huonona mutta ehkä se paremmin
        ymmärretään mitä tarkoitan.

Mvh J - K

Etkö näe, usko toivonen on näyttelijä ja valhetta täynnä. Siis etkö näe, usko toivoselta nimen omaan puuttuu Pyhä Henki. Nikin takana oleva henkilö on astunut taivasten valtakuntaan kasteveden kautta, näin hän lähes suoraan sanonut. Hän on kiihkeästi puolustanutt luterilaisuutta.
        Etkö ole katsonut Sanasta: Tyhmät ja viisaat neitsyet olivat samankaltasia, kummallakin ryhmällä oli lamppu ja sekä tyhmät että viisaat olivat matkalla häihin. Mutta vain viisailla oli öljy, Pyhä Henki. Öljy ei loppunut, vaan tyhmät olivat tyhmiä, eivätkä ottaneet öljyä mukaansa, vain lampun Jumalan Sanan, aivan kuten usko toivosella on Sana eli hän kopioi Raamatun pätkiä palstalla, mikä ilmentää valtaisaa pätemisen tarvetta,
        Normaalisti Jeesuksen seuraaja, oikeasta Ovesta tullut, pystyy jo viikon uskoon tulon jälkeen omin sanoin kertomaan uskosta ja pelastuksesta.
        Hyvin kummallista, jos joku joka väittää olevan uskossa, kykenee vain ani harvoin ja vain muutamalla omalla sanalla kertomaan uskon elämästä, niin että lähes kaikkki todistukset ovat kopioitu Raamatusta. Eihän Paavalikaan tai Pietari julistaneet evankeliumia pelkillä Sanan pätkillä.
        Usko toivonen on uskosta osaton!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jaakobin kirje on myöskin kokonaisuus, asiayhteys juutalaisille kirjoitettu.

Kirje alkaa uskon kuvauksesta uskon vaikuttamista teoista.

1 Jaakob, Jumalan ja Herran Jeesuksen Kristuksen palvelija, lähettää tervehdyksen kahdelletoista hajalla asuvalle sukukunnalle.
        2 Veljeni, pitäkää pelkkänä ilona, kun joudutte moninaisiin kiusauksiin,
        3 tietäen, että teidän uskonne kestäväisyys koetuksissa saa aikaan kärsivällisyyttä.
        4 Ja kärsivällisyys tuottakoon täydellisen teon, että te olisitte täydelliset ja eheät ettekä missään puuttuvaiset. ( Jaak 1)

Ja usko tulee koetulluksi kaikkien uskovien osalta.

Abraham uskoi ja totteli Jumalan koetellessa.

17 Uskon kautta uhrasi Aabraham, koetukselle pantuna, Iisakin, uhrasi ainoan poikansa, hän, joka oli lupaukset vastaanottanut ( Hepr 11)

Myöskin Aabrahamin usko koeteltiin.

Molempien kirjeet ovat asiyhteyksissään aivan yhtä "kokonaisvaltaiset".

Molempia yhdistää usko Herraan Jeesukseen Kristukseen. Molemmat ovat Jeesuksen palvelijoita .

Ja jokainen Jumalan lapsi, jota Jumalan Henki kuljettaa, on sitä uskon kautta

Ja ne teot tapahtuvat uskon vaikutuksesta, Pyhän Hengen johdatuksessa.

Listasi on ihmismielen tuote, jossa yksittäisille jakeille annetaan itsensä haluama sisältö, eikä se, mikä on Raamatun ilmoittama.

Eli, kuolleiden kirjainten vaikuttamaa ihmismielen viisautta korottavaa.

Jaakobkin kirjoittaa, että Jumalalta tulevaa viisautta voi pyytää.

5 Mutta jos joltakin teistä puuttuu viisautta, anokoon sitä Jumalalta, joka antaa kaikille alttiisti ja soimaamatta, niin se hänelle annetaan. ( Jaak 1)

Eli sillä on merkitystä Jaakobin mukaan, mikä on se taho, mihin kunkin oppineisuus perustuu. Onko se maailman viisautta, vaiko Jumalalta tulevaa viisautta.

Ja kuten jo aiemmassa kommentissani totesin, jos Raamatun kokonaisilmoitus sivuutetaan ja perustetaan oppi yksittäisiin jakeisiin, niin silloin ollaan luovuttu Raamatun kokonaisilmoituksesta.

Omat opit eivät kestä Raamatun ilmoitukseen peilattaessa.

Esim. tuo väitteesi:

Se ei pidä paikkaansa, vaan ..

Jumalan armosta, jossa uskovat ja pyhät ovat, siitä kaikki on seurausta.

1 Koska me siis olemme uskosta vanhurskaiksi tulleet, niin meillä on rauha Jumalan kanssa meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta,
        2 jonka kautta myös olemme uskossa saaneet pääsyn tähän armoon, jossa me nyt olemme, ja meidän kerskauksemme on Jumalan kirkkauden toivo. ( Room 5)

Paavali selventää tätä asiaa:

9 Sillä minä olen apostoleista halvin enkä ole sen arvoinen, että minua apostoliksi kutsutaan, koska olen vainonnut Jumalan seurakuntaa.
        10 Mutta Jumalan armosta minä olen se, mikä olen, eikä hänen armonsa minua kohtaan ole ollut turha, vaan enemmän kuin he kaikki minä olen työtä tehnyt, en kuitenkaan minä, vaan Jumalan armo, joka on minun kanssani. ( 1Kor 15)

Toki niitä "ristiriitoja" voi joku ajatella löytävänsä, jos tutkii vain löytääkseen sieltä niitä, tai tutkien sivustoja, jonne tietyt tahot ovat niitä etsineet.

Jos ihminen on rehellinen ja alkaa tutkimaan Raamatun ilmoitusta ilman ennakkoasennetta, niin Raamatun ilmoitus kyllä avautuu.

Ja jos haluaa Jumalasta tulevaa viisautta, niin sitä voi Häneltä pyytää kokosydämisesti, "ei ketun häntä kainalossa".

Usko Toivonen

Hyvä Usko Toivonen,

Lämmin kiitos jälleen intensiivisestä tekstianalyysistäsi. On virkistävää, että maailmassa on vielä ihmisiä, jotka lukevat Raamattua kuin verottaja lukee kuittipinoja – joka pilkun paikka tarkistetaan, mutta kokonaiskuva jää mysteeriksi.

Olet nyt moneen kertaan toistanut mantran: "Raamatun kokonaisilmoitus." Tämän kuultuani herää pilvipsykiatrin puoli minussa. Kun ihminen toistaa sanaa "kokonaisilmoitus" yhtä usein kuin hihhuli toistaa "hallelujaa", kysyn varovasti: onko tämä oppi nyt rakentunut enemmän tarpeeseen hallita kaoottista maailmankuvaa kuin itse ilmoituksen sisältöön?

Katsos, "kokonaisilmoitus" on kaunis termi – kuin sanoisi että palapelin palat muodostavat kuvan. Mutta mitä jos jokainen kirkolliskokous on liimannut oman palansa päälle, ja nyt kuvan keskellä on sekä lampaiden että lohikäärmeiden naamoja?

Jos oikein ymmärrän, väität että pelastus ei ole yksin uskosta ilman tekoja koska Ef. 2:10 sanoo, että meidät on luotu hyviä tekoja varten. Tämä on herttaista logiikkaa. Mutta verrataanpa:

“Pelastus on yksin uskosta ilman tekoja.” (Ef. 2:8–9)
        → Ei tekojen tähden.

“Teidät on luotu hyviä tekoja varten.” (Ef. 2:10)
        → Teot seuraavat pelastusta.

Näistä seuraa yksinkertainen, mutta ratkaiseva asia: pelastus ei ole tekojen tulos, vaikka teot voivat olla pelastuksen seuraus. Ei tarvitse olla edes luterilainen tajutakseen tämän logiikan.

Mutta sinä olet päättänyt, että koska hyviä tekoja seuraa, niitä tarvitaan myös pelastukseen. Tämä on vähän kuin sanoisi: "Ihminen, joka on elossa, hengittää – siis hengittäminen tekee ihmisestä elävän." Ei – hengittäminen on seurausta elämästä, ei sen syy.

Mutta en ole pelkästään pilviteologi – olen myös pilvipsykiatri, ja näen tässä ilmiössä tuttuja oireita:

* Selektiivinen tekstinhallinta: Potilas (tai saarnaaja) hakee tukea vain niistä jakeista, jotka sopivat hänen käsitykseensä.
        * Kognitiivinen dissonanssi: Vastakkaiset jakeet (esim. Jaak. 2:24 vs. Ef. 2:8–9) eivät synnytä kriittistä pohdintaa vaan mantran: "Ne eivät ole ristiriidassa, koska eivät voi olla ristiriidassa."
        * Pakko-oireinen maailmankuvan eheytys: Kaikki irralliset jakeet täytyy sovittaa yhteen, vaikka se vaatisi teologisen akrobatian, joka saa jopa klovnit itkemään.

Toisin sanoen, olet ehkä eksynyt ilmoituksen rakastamisesta ilmoituksen puolustamiseen. Ja siinä on iso ero.

Uskotko todella, että pelastus on niin yksinkertainen asia, että kuka tahansa, joka avaa Raamatun rehellisesti ilman “ketun häntää kainalossa”, päätyy täsmälleen samaan johtopäätökseen kuin sinä? Jos näin olisi, 40 000 kirkkokuntaa olisivat jo yhdistyneet kuin helluntaikonferenssi taivaassa.

Minä sanon: usko ei pelasta, jos siitä tulee ase. Eikä armo ole armo, jos sen päälle rakentaa armottoman rakenteen.

Jos Jumala halusi antaa yksiselitteisen ohjekirjan, hän epäonnistui dramaattisesti. Mutta jos hän halusi testata nöyryyttä, epävarmuuden sietokykyä ja lähimmäisenrakkautta eri mieltä olevia kohtaan – silloin tämä kirja on nerokkaampi kuin koskaan kukaan osasi pelätä.

Armollisesti epävarmuudessa, mutta vakaasti virnistäen,
        Enkeli Mäntä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hyvä Usko Toivonen,

Lämmin kiitos jälleen intensiivisestä tekstianalyysistäsi. On virkistävää, että maailmassa on vielä ihmisiä, jotka lukevat Raamattua kuin verottaja lukee kuittipinoja – joka pilkun paikka tarkistetaan, mutta kokonaiskuva jää mysteeriksi.

Olet nyt moneen kertaan toistanut mantran: "Raamatun kokonaisilmoitus." Tämän kuultuani herää pilvipsykiatrin puoli minussa. Kun ihminen toistaa sanaa "kokonaisilmoitus" yhtä usein kuin hihhuli toistaa "hallelujaa", kysyn varovasti: onko tämä oppi nyt rakentunut enemmän tarpeeseen hallita kaoottista maailmankuvaa kuin itse ilmoituksen sisältöön?

Katsos, "kokonaisilmoitus" on kaunis termi – kuin sanoisi että palapelin palat muodostavat kuvan. Mutta mitä jos jokainen kirkolliskokous on liimannut oman palansa päälle, ja nyt kuvan keskellä on sekä lampaiden että lohikäärmeiden naamoja?

Jos oikein ymmärrän, väität että pelastus ei ole yksin uskosta ilman tekoja koska Ef. 2:10 sanoo, että meidät on luotu hyviä tekoja varten. Tämä on herttaista logiikkaa. Mutta verrataanpa:

“Pelastus on yksin uskosta ilman tekoja.” (Ef. 2:8–9)
        → Ei tekojen tähden.

“Teidät on luotu hyviä tekoja varten.” (Ef. 2:10)
        → Teot seuraavat pelastusta.

Näistä seuraa yksinkertainen, mutta ratkaiseva asia: pelastus ei ole tekojen tulos, vaikka teot voivat olla pelastuksen seuraus. Ei tarvitse olla edes luterilainen tajutakseen tämän logiikan.

Mutta sinä olet päättänyt, että koska hyviä tekoja seuraa, niitä tarvitaan myös pelastukseen. Tämä on vähän kuin sanoisi: "Ihminen, joka on elossa, hengittää – siis hengittäminen tekee ihmisestä elävän." Ei – hengittäminen on seurausta elämästä, ei sen syy.

Mutta en ole pelkästään pilviteologi – olen myös pilvipsykiatri, ja näen tässä ilmiössä tuttuja oireita:

* Selektiivinen tekstinhallinta: Potilas (tai saarnaaja) hakee tukea vain niistä jakeista, jotka sopivat hänen käsitykseensä.
        * Kognitiivinen dissonanssi: Vastakkaiset jakeet (esim. Jaak. 2:24 vs. Ef. 2:8–9) eivät synnytä kriittistä pohdintaa vaan mantran: "Ne eivät ole ristiriidassa, koska eivät voi olla ristiriidassa."
        * Pakko-oireinen maailmankuvan eheytys: Kaikki irralliset jakeet täytyy sovittaa yhteen, vaikka se vaatisi teologisen akrobatian, joka saa jopa klovnit itkemään.

Toisin sanoen, olet ehkä eksynyt ilmoituksen rakastamisesta ilmoituksen puolustamiseen. Ja siinä on iso ero.

Uskotko todella, että pelastus on niin yksinkertainen asia, että kuka tahansa, joka avaa Raamatun rehellisesti ilman “ketun häntää kainalossa”, päätyy täsmälleen samaan johtopäätökseen kuin sinä? Jos näin olisi, 40 000 kirkkokuntaa olisivat jo yhdistyneet kuin helluntaikonferenssi taivaassa.

Minä sanon: usko ei pelasta, jos siitä tulee ase. Eikä armo ole armo, jos sen päälle rakentaa armottoman rakenteen.

Jos Jumala halusi antaa yksiselitteisen ohjekirjan, hän epäonnistui dramaattisesti. Mutta jos hän halusi testata nöyryyttä, epävarmuuden sietokykyä ja lähimmäisenrakkautta eri mieltä olevia kohtaan – silloin tämä kirja on nerokkaampi kuin koskaan kukaan osasi pelätä.

Armollisesti epävarmuudessa, mutta vakaasti virnistäen,
        Enkeli Mäntä

Nimenomaan, Raamatun kokonaisilmoitus.

Tuossa Efesolaiskirjeen tektikohdassa on kysymys uusista luomuksista Jeesuksessa Kristuksessa.

1 Ja Jumala on eläviksi tehnyt teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja synteihinne,
        2 joissa te ennen vaelsitte tämän maailman menon mukaan, ilmavallan hallitsijan, sen hengen hallitsijan, mukaan, joka nyt tekee työtään tottelemattomuuden lapsissa,
        3 joiden joukossa mekin kaikki ennen vaelsimme lihamme himoissa, noudattaen lihan ja ajatusten mielitekoja, ja olimme luonnostamme vihan lapsia niinkuin muutkin;

-Jumalan armosta
        - uskon kautta
        - ette omien tekojenne kautta
        - se on Jumalan lahja
        - ne hyvät työt on Jumala edeltäpäin valmistamat, eivät "teistä" kumpuavia tekoja.

10 Sillä me olemme hänen tekonsa, luodut Kristuksessa Jesuksessa hyviin töihin, joihin Jumala meidät on jo ennen vaeltamaan valmistanut. ( Ef 2 Biblia 1776)

Jos, joku on uusi luomus ..

17 Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut. ( 2Kor 5)

Eli, ajattelet eri tavalla ja pyrit asettamaan toisten sanomiksi sellaista, mitä he eivät ole sanoneet.

Ne edeltäpäin Jumalan valmistamat hyvät työt kuuluvat tuohon Jumalan lahjaan, Jumalan armosta.

Teot ilmentävät Jumalan lahjaa, ovat osa sitä.

Ei Jumala ole epäonnistunut Raamatun ilmoituksen osalta, mutta kirjanoppineille se ei välttämättä avaudu.

Usko Toivonen

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Etkö näe, usko toivonen on näyttelijä ja valhetta täynnä. Siis etkö näe, usko toivoselta nimen omaan puuttuu Pyhä Henki. Nikin takana oleva henkilö on astunut taivasten valtakuntaan kasteveden kautta, näin hän lähes suoraan sanonut. Hän on kiihkeästi puolustanutt luterilaisuutta.
        Etkö ole katsonut Sanasta: Tyhmät ja viisaat neitsyet olivat samankaltasia, kummallakin ryhmällä oli lamppu ja sekä tyhmät että viisaat olivat matkalla häihin. Mutta vain viisailla oli öljy, Pyhä Henki. Öljy ei loppunut, vaan tyhmät olivat tyhmiä, eivätkä ottaneet öljyä mukaansa, vain lampun Jumalan Sanan, aivan kuten usko toivosella on Sana eli hän kopioi Raamatun pätkiä palstalla, mikä ilmentää valtaisaa pätemisen tarvetta,
        Normaalisti Jeesuksen seuraaja, oikeasta Ovesta tullut, pystyy jo viikon uskoon tulon jälkeen omin sanoin kertomaan uskosta ja pelastuksesta.
        Hyvin kummallista, jos joku joka väittää olevan uskossa, kykenee vain ani harvoin ja vain muutamalla omalla sanalla kertomaan uskon elämästä, niin että lähes kaikkki todistukset ovat kopioitu Raamatusta. Eihän Paavalikaan tai Pietari julistaneet evankeliumia pelkillä Sanan pätkillä.
        Usko toivonen on uskosta osaton!

Minulla ei ole mitään tarvetta puolustaa Usko Toivosta
        eikä hän varmaan sitä edes tarvitse. Hänellä on Puolustaja.

Mutta minä ihmettelen sitä, että täällä parjataan uskosta
        osattomaksi jumalattomaksi henkilöä, jonka kirjoitukset
        ovat evankeelisia ja korottavat Jeesusta Kristusta sekä
        Hänen ristin työtään. Sitä ei jumalattomat tee.

Hänen tekstinsä ovat myös, niin kuin edellä totesin, palstan
        asiallisimpia ja nöyrimpiä ilman itsensä korottaamisia ja
        toisen kirjoittajan mollaamisia. Ehkä palstan luotettavin
        kirjoittaja.

Tämä on minun havaintoni ja mielipiteeni.

Mvh J - K

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuossa Efesolaiskirjeen tektikohdassa on kysymys uusista luomuksista Jeesuksessa Kristuksessa.

1 Ja Jumala on eläviksi tehnyt teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja synteihinne,
        2 joissa te ennen vaelsitte tämän maailman menon mukaan, ilmavallan hallitsijan, sen hengen hallitsijan, mukaan, joka nyt tekee työtään tottelemattomuuden lapsissa,
        3 joiden joukossa mekin kaikki ennen vaelsimme lihamme himoissa, noudattaen lihan ja ajatusten mielitekoja, ja olimme luonnostamme vihan lapsia niinkuin muutkin;

-Jumalan armosta
        - uskon kautta
        - se on Jumalan lahja
        - ne hyvät työt on Jumala edeltäpäin valmistamat, eivät "teistä" kumpuavia tekoja.

10 Sillä me olemme hänen tekonsa, luodut Kristuksessa Jesuksessa hyviin töihin, joihin Jumala meidät on jo ennen vaeltamaan valmistanut. ( Ef 2 Biblia 1776)

17 Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut. ( 2Kor 5)

Eli, ajattelet eri tavalla ja pyrit asettamaan toisten sanomiksi sellaista, mitä he eivät ole sanoneet.

Ne edeltäpäin Jumalan valmistamat hyvät työt kuuluvat tuohon Jumalan lahjaan, Jumalan armosta.

Ei Jumala ole epäonnistunut Raamatun ilmoituksen osalta, mutta kirjanoppineille se ei välttämättä avaudu.

Usko Toivonen

Usko Toivonen=sleyn luterilainen ilkkumassa palstalla Jeesuksen omia. Usko toivosen evankeliumi on loppujen lopuksi luterilaisen kirkon oppi pelastavista sakramenteista, kirkon omistamista armon välineistä, joiden kautta kirkko jakaa kasteen armoa ja osuuksia ensimmäiseen ylösnousemukseen.
        usko toivonen, et pysy kieltämään kirkkosi oppia. Raamatun jakeet eivät todista yhtään mitään sinun uskostasi ja opista, vaan kopioit Raamatun jakeita pelkästään hämäykseksi, sillä tiedät, etteivät pyhät saata sanoa pahaa Raamatusta
        <ioz

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

-Jumalan armosta
        - uskon kautta
        - se on Jumalan lahja

Usko Toivonen

Hyvä veljeni Sanan äärellä,

Luin jälleen hilpeydellä ja hartaudella vuodatuksesi Raamatun kokonaisilmoituksesta. Mikä intohimo, mikä taito! Joka sivulta tihkuu Vanhan ja Uuden liiton öljyinen sidos, profeettojen ja apostolien mainingeissa polskiva usko. Mutta, armahda, älkäämme hukuttautuko pelkkään veteen kun meri on täynnä muitakin kaloja.

Sillä eikö Herra ole sanonut: "Minun tieni eivät ole teidän teitänne, eikä teidän ajatuksenne ole minun ajatuksiani"? (Jes. 55:8) Ja tämä sama Herra, joka kerran puhui Moosekselle palavan pensaan liekeistä, puhui myös Siddharthalle Bodhipuun alla, Muhammadille Hiran luolassa ja Arjunalle Kurukshetran kentällä. Ja vielä sekin on epäilyttävää, ettei hän koskaan kirjoittanut itse mitään.

Kirjoitat että Raamattu on Jumalan kokonaisilmoitus. Miksi sitten tarvitset 66 kirjaa, kolme kieltä ja satoja vuosia siihen ilmoitukseen? Eikö Allah riitä yhdellä kirjalla ja yhdellä kielellä?

"Koraani on lähetykseni," sanoo Herra Muhammadille. "Tämä on Kirja, jossa ei ole epäilystä, se on johdatus jumalaa pelkääville." (Suura 2:2) Ja mikä selkeys! Ei yhtään sukuluetteloa, ei himojensa sokaisemia kuninkaita, ei sarvikuonoja arkissa.

Ja silti, silti… kuinka voisit väittää pelastuksen polkua selkeäksi, kun Jeesus sanoo toisessa kohdassa: "Joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa" (Joh. 3:3), ja toisessa taas: "Se, joka tekee taivaallisen Isäni tahdon, se pääsee sisälle taivasten valtakuntaan." (Matt. 7:21) Eikö siis usko riitä? Vai tarvitaanko tekoja? Vai molempia, mutta ei kumpaakaan? Martin Luther pyörisi haudassaan ellei olisi jo kerran hakannut romaanikirjeen nauloilla omantuntonsa oviin.

Vanha kunnon sopimusteksti, Toora, sisältää pelastuksen kirjaimellisesti – mutta ainoastaan yhdelle kansalle, tiettynä ajankohtana, tietyin ruokarajoituksin. "Jos te noudatatte minun säädöksiäni ja pidätte minun käskyni... minä annan teille sateet ajallaan." (3. Moos. 26:3–4) Ei mitään Jeesusta, ei ristin varjoa, ei sovitusta – vain lakia, verta ja leeviläisiä. Eikö tässä olisi ollut hyvä paikka kokonaisilmoitukselle?

Entä Bhagavad Gita? Voi sinä loistava Gita! Kuuntele miten Herra Krishna lohduttaa sotilasta, joka ei ymmärrä omaa osaansa taistelussa:
        "Minä olen kaikkien sydämessä... kun hyve heikkenee ja pahuus voimistuu, minä synnyn jälleen ja jälleen, suojelemaan hyvettä ja tuhoamaan pahaa." (Bhagavad Gita 4:7–8)
        Tässä on pelastusopin ydin: Jumala syntyy ihmiseksi aina kun tarve vaatii. Ei vain kerran, ei vain Betlehemissä, vaan aina uudelleen. Jos tämä ei ole kokonaisilmoitusta, niin missä sitten kulkee ilmoituksen raja?

Ja vielä, runoilijan sydämeni ei voi olla lainamatta omaa psalmiansa:

Herra puhuu monella suulla,
        ei pidä itsestään meteliä,
        hän kulkee hitaasti Koraanin hiekassa,
        kiipeää Tooran vuorelle,
        laulaa Gitan lohikäärmeen selässä,
        ja silti pyhäkoulun täti kuiskaa:
        "Hän on täällä, tässä yhdessä kirjassa."
        Kuin yrittäisi pakata maailmaa tulitikkurasiaan.

Ystäväni, sinä joka rakennat uskoasi yksinomaan yhteen ilmoitukseen, olet kuin mies joka avaa vain yhden ikkunan katsoakseen koko maailmaa. Miksei kaikki voisi olla totta? Miksei Jumala käyttäisi kaikkia keinojaan kutsuakseen luotunsa kotiin?
        "Sillä missä on rakkaus ja viisaus, siellä on Jumala," sanoi Fransiskus. Ei "missä on oikea kirja ja oikea tulkinta."

Lopuksi, arvoisa tekstinvälittäjä, sallithan minun ystävällisesti muistuttaa:

Jos Jumala on rakkaus, niin miksi hänen pitäisi puhua kuin lakimies?
        Jos pelastus on lahja, miksi sen käyttöohjeet ovat ohjekirjassa, jota kukaan ei ymmärrä ilman kahta käännöstä ja neljää tulkkia?
        Ja jos sinä sanot, että vain Raamattu kertoo Totuuden – millä uskolla ja lähdekritiikillä hylkäät ne tuhannet, jotka kuulevat totuuden toisaalla?

Yhdellä rivillä vedän yhteen:
        Jumala puhuu monilla kielillä, mutta ihminen ymmärtää vain sen, mihin on jo valmiiksi uskomassa.

Valossa, varjossa ja vanhoissa käsikirjoituksissa,
        teologian toivoton tunkkilo,
        Enkeli Mäntä
        (M.A., O.M.G., F.L.O.P., Heresia ja Satiriikka, Pyhän Epäilijän Akatemia)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

-Jumalan armosta
        - uskon kautta
        - se on Jumalan lahja

Usko Toivonen

usko toivonen, tulit muutaman viikon ikäisenä uskoon sakramentin avulla, tätä et ole koskaan kieltänyt.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hyvä veljeni Sanan äärellä,

Luin jälleen hilpeydellä ja hartaudella vuodatuksesi Raamatun kokonaisilmoituksesta. Mikä intohimo, mikä taito! Joka sivulta tihkuu Vanhan ja Uuden liiton öljyinen sidos, profeettojen ja apostolien mainingeissa polskiva usko. Mutta, armahda, älkäämme hukuttautuko pelkkään veteen kun meri on täynnä muitakin kaloja.

Sillä eikö Herra ole sanonut: "Minun tieni eivät ole teidän teitänne, eikä teidän ajatuksenne ole minun ajatuksiani"? (Jes. 55:8) Ja tämä sama Herra, joka kerran puhui Moosekselle palavan pensaan liekeistä, puhui myös Siddharthalle Bodhipuun alla, Muhammadille Hiran luolassa ja Arjunalle Kurukshetran kentällä. Ja vielä sekin on epäilyttävää, ettei hän koskaan kirjoittanut itse mitään.

Kirjoitat että Raamattu on Jumalan kokonaisilmoitus. Miksi sitten tarvitset 66 kirjaa, kolme kieltä ja satoja vuosia siihen ilmoitukseen? Eikö Allah riitä yhdellä kirjalla ja yhdellä kielellä?

"Koraani on lähetykseni," sanoo Herra Muhammadille. "Tämä on Kirja, jossa ei ole epäilystä, se on johdatus jumalaa pelkääville." (Suura 2:2) Ja mikä selkeys! Ei yhtään sukuluetteloa, ei himojensa sokaisemia kuninkaita, ei sarvikuonoja arkissa.

Ja silti, silti… kuinka voisit väittää pelastuksen polkua selkeäksi, kun Jeesus sanoo toisessa kohdassa: "Joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa" (Joh. 3:3), ja toisessa taas: "Se, joka tekee taivaallisen Isäni tahdon, se pääsee sisälle taivasten valtakuntaan." (Matt. 7:21) Eikö siis usko riitä? Vai tarvitaanko tekoja? Vai molempia, mutta ei kumpaakaan? Martin Luther pyörisi haudassaan ellei olisi jo kerran hakannut romaanikirjeen nauloilla omantuntonsa oviin.

Vanha kunnon sopimusteksti, Toora, sisältää pelastuksen kirjaimellisesti – mutta ainoastaan yhdelle kansalle, tiettynä ajankohtana, tietyin ruokarajoituksin. "Jos te noudatatte minun säädöksiäni ja pidätte minun käskyni... minä annan teille sateet ajallaan." (3. Moos. 26:3–4) Ei mitään Jeesusta, ei ristin varjoa, ei sovitusta – vain lakia, verta ja leeviläisiä. Eikö tässä olisi ollut hyvä paikka kokonaisilmoitukselle?

Entä Bhagavad Gita? Voi sinä loistava Gita! Kuuntele miten Herra Krishna lohduttaa sotilasta, joka ei ymmärrä omaa osaansa taistelussa:
        "Minä olen kaikkien sydämessä... kun hyve heikkenee ja pahuus voimistuu, minä synnyn jälleen ja jälleen, suojelemaan hyvettä ja tuhoamaan pahaa." (Bhagavad Gita 4:7–8)
        Tässä on pelastusopin ydin: Jumala syntyy ihmiseksi aina kun tarve vaatii. Ei vain kerran, ei vain Betlehemissä, vaan aina uudelleen. Jos tämä ei ole kokonaisilmoitusta, niin missä sitten kulkee ilmoituksen raja?

Ja vielä, runoilijan sydämeni ei voi olla lainamatta omaa psalmiansa:

Herra puhuu monella suulla,
        ei pidä itsestään meteliä,
        hän kulkee hitaasti Koraanin hiekassa,
        kiipeää Tooran vuorelle,
        laulaa Gitan lohikäärmeen selässä,
        ja silti pyhäkoulun täti kuiskaa:
        "Hän on täällä, tässä yhdessä kirjassa."
        Kuin yrittäisi pakata maailmaa tulitikkurasiaan.

Ystäväni, sinä joka rakennat uskoasi yksinomaan yhteen ilmoitukseen, olet kuin mies joka avaa vain yhden ikkunan katsoakseen koko maailmaa. Miksei kaikki voisi olla totta? Miksei Jumala käyttäisi kaikkia keinojaan kutsuakseen luotunsa kotiin?
        "Sillä missä on rakkaus ja viisaus, siellä on Jumala," sanoi Fransiskus. Ei "missä on oikea kirja ja oikea tulkinta."

Lopuksi, arvoisa tekstinvälittäjä, sallithan minun ystävällisesti muistuttaa:

Jos Jumala on rakkaus, niin miksi hänen pitäisi puhua kuin lakimies?
        Jos pelastus on lahja, miksi sen käyttöohjeet ovat ohjekirjassa, jota kukaan ei ymmärrä ilman kahta käännöstä ja neljää tulkkia?
        Ja jos sinä sanot, että vain Raamattu kertoo Totuuden – millä uskolla ja lähdekritiikillä hylkäät ne tuhannet, jotka kuulevat totuuden toisaalla?

Yhdellä rivillä vedän yhteen:
        Jumala puhuu monilla kielillä, mutta ihminen ymmärtää vain sen, mihin on jo valmiiksi uskomassa.

Valossa, varjossa ja vanhoissa käsikirjoituksissa,
        teologian toivoton tunkkilo,
        Enkeli Mäntä
        (M.A., O.M.G., F.L.O.P., Heresia ja Satiriikka, Pyhän Epäilijän Akatemia)

Kolossan seurakunnan jäsenten veljeys perustui yhteiseen uskoon.

1 Paavali, Jumalan tahdosta Kristuksen Jeesuksen apostoli, ja veli Timoteus
        2 Kolossassa asuville pyhille ja uskoville veljille Kristuksessa. Armo teille ja rauha Jumalalta, meidän Isältämme! ( Kol 1)

Yhdistävä tekijä oli, että he olivat uskon kautta Jeesuksessa Kristuksessa.

He olivat tulleet uskoon, kuultuaan pelastuksensa evankeliumin, totuuden sanan, syntiemme tähden itsensä ristiinnaulittavaksi antaneesta ja kuolleista ylösnousseesta Herrasta Jeesuksesta Kristuksesta.

3 Me kiitämme Jumalaa, Herramme Jeesuksen Kristuksen Isää, aina kun rukoilemme teidän edestänne,
        4 sillä me olemme saaneet kuulla teidän uskostanne Kristuksessa Jeesuksessa ja rakkaudesta, mikä teillä on kaikkia pyhiä kohtaan;
        5 me kiitämme häntä sen toivon tähden, joka teille on talletettuna taivaissa ja josta jo ennen olette kuulleet sen evankeliumin totuuden sanassa,
        6 joka on tullut teidän tykönne, niinkuin se on myös kaikessa maailmassa, missä se kantaa hedelmää ja kasvaa, samoin kuin teidänkin keskuudessanne siitä päivästä alkaen, jona te kuulitte ja opitte tuntemaan Jumalan armon totuudessa,
        7 niinkuin te sen opitte Epafraalta, meidän rakkaalta kanssapalvelijaltamme .. ( Kol 1)

Pelastuksen evankeliumin, totuuden sanan kuulemisen kautta, he olivat kääntyneet Herran puoleen, huutaneet pelastuakseen avuksensa Herraa Jeesusta Kristusta.

Ja olivat nyt siten Herrassa Jeesuksessa.

6 Niinkuin te siis olette omaksenne ottaneet Kristuksen Jeesuksen, Herran, niin vaeltakaa hänessä,
        7 juurtuneina häneen ja hänessä rakentuen ja uskossa vahvistuen, niinkuin teille on opetettu; ja olkoon teidän kiitoksenne ylitsevuotavainen. ( Kol 2)

Veljet Kristuksessa Jeesuksessa ovat oppineet tuntemaan rakkauden uskon sanan, armon evankeliumin, sovituksen sanan, elämän sanan, sanan rististä, pelastuksen evankeliumin, totuuden sanan, ilosanoman, kautta ja ottaneet vastaan Jeesuksen Pelastajanaan.

Heidät oli siirretty uskon kautta rakkaan Jumalan Pojan, Jeesuksen Kristuksen valtakuntaan.

12 kiittäen Isää, joka on tehnyt teidät soveliaiksi olemaan osalliset siitä perinnöstä, mikä pyhillä on valkeudessa,
        13 häntä, joka on pelastanut meidät pimeyden vallasta ja siirtänyt meidät rakkaan Poikansa valtakuntaan.
        14 Hänessä meillä on lunastus, syntien anteeksisaaminen ( Kol 1)

Kuten ristinryöväri mainitsi Jeesuksen valtakunnan.

42 Ja hän sanoi: "Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi".
        43 Niin Jeesus sanoi hänelle: "Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa." ( Luuk 23)

Joka on oppinut tuntemaan Jeesuksen Kristuksen Herranaan, tuntee Hänet, johon uskoo.

16 Siitä me olemme oppineet tuntemaan rakkauden, että hän antoi henkensä meidän edestämme; meidänkin tulee antaa henkemme veljiemme edestä. (1Joh 3)

Usko Toivonen

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kolossan seurakunnan jäsenten veljeys perustui yhteiseen uskoon.

1 Paavali, Jumalan tahdosta Kristuksen Jeesuksen apostoli, ja veli Timoteus
        2 Kolossassa asuville pyhille ja uskoville veljille Kristuksessa. Armo teille ja rauha Jumalalta, meidän Isältämme! ( Kol 1)

Yhdistävä tekijä oli, että he olivat uskon kautta Jeesuksessa Kristuksessa.

He olivat tulleet uskoon, kuultuaan pelastuksensa evankeliumin, totuuden sanan, syntiemme tähden itsensä ristiinnaulittavaksi antaneesta ja kuolleista ylösnousseesta Herrasta Jeesuksesta Kristuksesta.

3 Me kiitämme Jumalaa, Herramme Jeesuksen Kristuksen Isää, aina kun rukoilemme teidän edestänne,
        4 sillä me olemme saaneet kuulla teidän uskostanne Kristuksessa Jeesuksessa ja rakkaudesta, mikä teillä on kaikkia pyhiä kohtaan;
        5 me kiitämme häntä sen toivon tähden, joka teille on talletettuna taivaissa ja josta jo ennen olette kuulleet sen evankeliumin totuuden sanassa,
        6 joka on tullut teidän tykönne, niinkuin se on myös kaikessa maailmassa, missä se kantaa hedelmää ja kasvaa, samoin kuin teidänkin keskuudessanne siitä päivästä alkaen, jona te kuulitte ja opitte tuntemaan Jumalan armon totuudessa,
        7 niinkuin te sen opitte Epafraalta, meidän rakkaalta kanssapalvelijaltamme .. ( Kol 1)

Pelastuksen evankeliumin, totuuden sanan kuulemisen kautta, he olivat kääntyneet Herran puoleen, huutaneet pelastuakseen avuksensa Herraa Jeesusta Kristusta.

Ja olivat nyt siten Herrassa Jeesuksessa.

6 Niinkuin te siis olette omaksenne ottaneet Kristuksen Jeesuksen, Herran, niin vaeltakaa hänessä,
        7 juurtuneina häneen ja hänessä rakentuen ja uskossa vahvistuen, niinkuin teille on opetettu; ja olkoon teidän kiitoksenne ylitsevuotavainen. ( Kol 2)

Veljet Kristuksessa Jeesuksessa ovat oppineet tuntemaan rakkauden uskon sanan, armon evankeliumin, sovituksen sanan, elämän sanan, sanan rististä, pelastuksen evankeliumin, totuuden sanan, ilosanoman, kautta ja ottaneet vastaan Jeesuksen Pelastajanaan.

Heidät oli siirretty uskon kautta rakkaan Jumalan Pojan, Jeesuksen Kristuksen valtakuntaan.

12 kiittäen Isää, joka on tehnyt teidät soveliaiksi olemaan osalliset siitä perinnöstä, mikä pyhillä on valkeudessa,
        13 häntä, joka on pelastanut meidät pimeyden vallasta ja siirtänyt meidät rakkaan Poikansa valtakuntaan.
        14 Hänessä meillä on lunastus, syntien anteeksisaaminen ( Kol 1)

Kuten ristinryöväri mainitsi Jeesuksen valtakunnan.

42 Ja hän sanoi: "Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi".
        43 Niin Jeesus sanoi hänelle: "Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa." ( Luuk 23)

Joka on oppinut tuntemaan Jeesuksen Kristuksen Herranaan, tuntee Hänet, johon uskoo.

16 Siitä me olemme oppineet tuntemaan rakkauden, että hän antoi henkensä meidän edestämme; meidänkin tulee antaa henkemme veljiemme edestä. (1Joh 3)

Usko Toivonen

Arvoisa veli Toivonen,

Saitpa taas painokkaan sanan tulemaan, Kolossan tantereilta asti. Sinä toit esiin Kristuksen ja hänen veljellisen valtakuntansa kuin uskon IKEA-ohjekirjasta: jos vain liität ruuvin A reikäkohtaan B, pelastus napsahtaa paikalleen. Mutta sallinet, että Enkeli Mäntä avaa nyt laatikon, jossa on ohjeet suoraan Kaikkivaltiaalta – eikä siihen tarvita ruuvimeisseliä, vain korvat ja sydän.

Bismillāhi r-raḥmāni r-raḥīm

"Sanotko: ’Meidän on pelastettava itsemme sillä, että tunnustamme Jeesuksen Herraksemme ja uskomme sydämellämme’?
        Kuule, mitä Herra sanoo:
        ’Tämä on Kirja, jonka olemme lähetäneet alas sinulle (Muhammad) totuudessa, vahvistaaksemme sen, mikä edellä on tullut, ja valvoaksemme sitä.’"
        (Sura 5:48)

Veli hyvä, sinä puhuit pelastuksesta, jonka saa, kun vain sanoo "Herra Jeesus Kristus" oikealla tavalla. Mutta miten sopii tämä Herran sana sinun väitteeseesi:

"Eivät sanoillaan pelastu, jotka sanovat: ’Me olemme Jumalan poikia ja hänen rakastamiaan’. Sano: ’Miksi Hän sitten rankaisee teitä synneistänne? Ei, te olette ihmisiä, jotka Hän on luonut.’"
        (Sura 5:18)

Ja jatkuu:
        "Ne, jotka uskovat ja tekevät hyviä töitä – heille on ilo sanoma, eikä heitä kohtaa pelko eikä murhe."
        (Sura 2:62)

Sinä toit Kolossalaiskirjeen peruskivenä uskon Jeesukseen, mutta katso, mitä Jumala itse sanoo Vanhurskaudesta, joka ei tarvitse välimiestä:

"Ja he sanovat: ’Kukaan ei pääse Paratiisiin, ellei hän ole juutalainen tai kristitty.’ Tämä on heidän toiveajatteluaan. Sano: ’Tuokaa todisteenne, jos puhutte totta.’"
        (Sura 2:111)

Tuossa sinä kerroit meille Epafraksen evankeliumista, mutta mitä sanoo Jumala Pyhästä Kirjastaan?

"Me olemme lähettäneet sinulle Kirjan totuudessa, vahvistamaan ja varjelemaan edeltä tulleita kirjoituksia. Tuomitse sen mukaan, mitä Jumala on ilmoittanut, äläkä seuraa heidän turhia mielipiteitään."

Ja sitten, kun te puhutte veljeydestä Kristuksessa – kaunista kieltä, ei siinä mitään – mutta mitä sanoo Hän, joka loi kaiken veljeyden?

"Totisesti, uskovaiset ovat veljiä. Tehkää siis sovinto veljienne välillä ja pelätkää Jumalaa, jotta saisitte armon."
        (Sura 49:10)

Ja siitä ristin ryöväristä… Kaunis tarina, mutta:

"Ei kukaan kanna toisen taakkaa. Jokaiselle on vain se, mitä hän on itse tehnyt."
        (Sura 6:164)

"Tämän maailman elämä on vain peliä ja huvitusta. Mutta parempi on tuonpuoleinen niille, jotka pelkäävät Jumalaa. Ettekö ymmärrä?"
        (Sura 6:32)

Ja usko? Sinä toit sen meille käärittynä rukousnauhaan ja Johanneksen kirjeeseen. Mutta usko ilman nöyryyttä ei kanna. Kuule nyt Herran sanat:

"Sanotaan: ’Uskokaa Jumalaan ja Hänen lähettilääseensä, ja tehkää hyvää – saatte palkkionne eikä teitä pelätä eikä sureta.’"
        (Sura 2:112)

"Hyvyys ei ole siinä, että käännytte itään tai länteen, vaan siinä, että uskotte Jumalaan, Viimeiseen päivään, enkeleihin, kirjoihin ja profeettoihin; ja että annatte omaisuudestanne – vaikka rakastatte sitä – sukulaisille, orvoille, köyhille, matkamiehille..."
        (Sura 2:177)

Et voi ostaa pelastusta pyhällä kielipelillä. Jumala on liian suuri mahtuakseen dogmin laatikkoon.

Ja nyt, ennen kuin lähden aamulenkille ja teen kupin vihreää teetä, jätän sinulle tämän viimeisen:

"Sano: ’Kutsu Jumalaa tai kutsu Ar-Rahmānia – millä nimellä Häntä kutsuttekaan, Hänellä on kauneimmat nimet. Älä korota ääntäsi rukouksessa äläkä pidä sitä aivan hiljaisena, vaan etsi näiden välistä tie.’"
        (Sura 17:110)

Totisesti, rakas Usko Toivonen, kaikki tämä sinä voisit löytää jo yhdestä kirjasta, ilman alaviitteitä ja liitteitä. Ja jos kaipaat pelastusta, etsi sitä Häneltä, joka ei tarvitse poikaa kantaakseen vastuunsa, vaan sanoo: "Kun tahdon jonkin olevan, Minä sanon: 'Ole!' ja se on."
        (Sura 36:82)

Päivä paistaa yhtä lailla Kolossassa kuin Karbalassa,
        joten rukoilkaamme että se paistaisi myös ymmärrykseen.

Valon puolella (ja välillä varjossa),
        Enkeli Mäntä
        — Jumalan kirjallinen tuki, pyhien tekstien ristiriitainen jalkapallotuomari,
        S.A.T.A.N. (Sanallisen Analyysin Teologinen Akateemikko Nyrkkeilijä)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Arvoisa veli Toivonen,

Saitpa taas painokkaan sanan tulemaan, Kolossan tantereilta asti. Sinä toit esiin Kristuksen ja hänen veljellisen valtakuntansa kuin uskon IKEA-ohjekirjasta: jos vain liität ruuvin A reikäkohtaan B, pelastus napsahtaa paikalleen. Mutta sallinet, että Enkeli Mäntä avaa nyt laatikon, jossa on ohjeet suoraan Kaikkivaltiaalta – eikä siihen tarvita ruuvimeisseliä, vain korvat ja sydän.

Bismillāhi r-raḥmāni r-raḥīm

"Sanotko: ’Meidän on pelastettava itsemme sillä, että tunnustamme Jeesuksen Herraksemme ja uskomme sydämellämme’?
        Kuule, mitä Herra sanoo:
        ’Tämä on Kirja, jonka olemme lähetäneet alas sinulle (Muhammad) totuudessa, vahvistaaksemme sen, mikä edellä on tullut, ja valvoaksemme sitä.’"

Veli hyvä, sinä puhuit pelastuksesta, jonka saa, kun vain sanoo "Herra Jeesus Kristus" oikealla tavalla. Mutta miten sopii tämä Herran sana sinun väitteeseesi:

"Eivät sanoillaan pelastu, jotka sanovat: ’Me olemme Jumalan poikia ja hänen rakastamiaan’. Sano: ’Miksi Hän sitten rankaisee teitä synneistänne? Ei, te olette ihmisiä, jotka Hän on luonut.’"
        (Sura 5:18)

Ja jatkuu:
        "Ne, jotka uskovat ja tekevät hyviä töitä – heille on ilo sanoma, eikä heitä kohtaa pelko eikä murhe."
        (Sura 2:62)

Sinä toit Kolossalaiskirjeen peruskivenä uskon Jeesukseen, mutta katso, mitä Jumala itse sanoo Vanhurskaudesta, joka ei tarvitse välimiestä:

"Ja he sanovat: ’Kukaan ei pääse Paratiisiin, ellei hän ole juutalainen tai kristitty.’ Tämä on heidän toiveajatteluaan. Sano: ’Tuokaa todisteenne, jos puhutte totta.’"
        (Sura 2:111)

Tuossa sinä kerroit meille Epafraksen evankeliumista, mutta mitä sanoo Jumala Pyhästä Kirjastaan?

"Me olemme lähettäneet sinulle Kirjan totuudessa, vahvistamaan ja varjelemaan edeltä tulleita kirjoituksia. Tuomitse sen mukaan, mitä Jumala on ilmoittanut, äläkä seuraa heidän turhia mielipiteitään."

Ja sitten, kun te puhutte veljeydestä Kristuksessa – kaunista kieltä, ei siinä mitään – mutta mitä sanoo Hän, joka loi kaiken veljeyden?

"Totisesti, uskovaiset ovat veljiä. Tehkää siis sovinto veljienne välillä ja pelätkää Jumalaa, jotta saisitte armon."
        (Sura 49:10)

Ja siitä ristin ryöväristä… Kaunis tarina, mutta:

"Ei kukaan kanna toisen taakkaa. Jokaiselle on vain se, mitä hän on itse tehnyt."
        (Sura 6:164)

"Tämän maailman elämä on vain peliä ja huvitusta. Mutta parempi on tuonpuoleinen niille, jotka pelkäävät Jumalaa. Ettekö ymmärrä?"
        (Sura 6:32)

Ja usko? Sinä toit sen meille käärittynä rukousnauhaan ja Johanneksen kirjeeseen. Mutta usko ilman nöyryyttä ei kanna. Kuule nyt Herran sanat:

"Sanotaan: ’Uskokaa Jumalaan ja Hänen lähettilääseensä, ja tehkää hyvää – saatte palkkionne eikä teitä pelätä eikä sureta.’"
        (Sura 2:112)

"Hyvyys ei ole siinä, että käännytte itään tai länteen, vaan siinä, että uskotte Jumalaan, Viimeiseen päivään, enkeleihin, kirjoihin ja profeettoihin; ja että annatte omaisuudestanne – vaikka rakastatte sitä – sukulaisille, orvoille, köyhille, matkamiehille..."
        (Sura 2:177)

Et voi ostaa pelastusta pyhällä kielipelillä. Jumala on liian suuri mahtuakseen dogmin laatikkoon.

Ja nyt, ennen kuin lähden aamulenkille ja teen kupin vihreää teetä, jätän sinulle tämän viimeisen:

"Sano: ’Kutsu Jumalaa tai kutsu Ar-Rahmānia – millä nimellä Häntä kutsuttekaan, Hänellä on kauneimmat nimet. Älä korota ääntäsi rukouksessa äläkä pidä sitä aivan hiljaisena, vaan etsi näiden välistä tie.’"
        (Sura 17:110)

Totisesti, rakas Usko Toivonen, kaikki tämä sinä voisit löytää jo yhdestä kirjasta, ilman alaviitteitä ja liitteitä. Ja jos kaipaat pelastusta, etsi sitä Häneltä, joka ei tarvitse poikaa kantaakseen vastuunsa, vaan sanoo: "Kun tahdon jonkin olevan, Minä sanon: 'Ole!' ja se on."
        (Sura 36:82)

Päivä paistaa yhtä lailla Kolossassa kuin Karbalassa,
        joten rukoilkaamme että se paistaisi myös ymmärrykseen.

Valon puolella (ja välillä varjossa),
        Enkeli Mäntä
        — Jumalan kirjallinen tuki, pyhien tekstien ristiriitainen jalkapallotuomari,
        S.A.T.A.N. (Sanallisen Analyysin Teologinen Akateemikko Nyrkkeilijä)

No niinpä.

Muhamettilaisuudessa pelastus perustuu omiin ansioihin, esim. itsemurhaiskuilla.
        Ja pommimies saa vielä liudan neitsyeitä paratiisissa.
        Jos onkin pomminaisesta kysymys, niin ei ole luvassa liutaa sulhoja.

Mutta uskovat ja pyhät Jeesuksessa Kristuksessa perustavat Jeesuksen ansioon.

28 Ottakaa siis itsestänne vaari ja kaikesta laumasta, johon Pyhä Henki on teidät pannut kaitsijoiksi, paimentamaan Herran seurakuntaa, jonka hän omalla verellänsä on itselleen ansainnut. ( Apt 20)

9 ja he veisasivat uutta virttä, sanoen: "Sinä olet arvollinen ottamaan kirjan ja avaamaan sen sinetit, sillä sinä olet tullut teurastetuksi ja olet verelläsi ostanut Jumalalle ihmiset kaikista sukukunnista ja kielistä ja kansoista ja kansanheimoista ( Ilm 5)

Ei ole siis omaa ansiota.

Totisesti, yksi kirja riittää, sillä sen imoittama sana on varma ja vastaanottamisen arvoinen.

12 Minä kiitän häntä, joka minulle on voimaa antanut, Kristusta Jeesusta, meidän Herraamme, siitä, että hän katsoi minut uskolliseksi ja asetti palvelukseensa
        13 minut, entisen pilkkaajan ja vainoojan ja väkivallantekijän. Mutta minä sain laupeuden, koska olin tehnyt sitä tietämättömänä, epäuskossa;
        14 ja meidän Herramme armo oli ylen runsas, vaikuttaen uskoa ja rakkautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa.

15 Varma on se sana ja kaikin puolin vastaanottamisen arvoinen, että Kristus Jeesus on tullut maailmaan syntisiä pelastamaan, joista minä olen suurin.
        16 Mutta sentähden minä sain laupeuden, että Jeesus Kristus minussa ennen muita osoittaisi kaiken pitkämielisyytensä, esikuvaksi niille, jotka tulevat uskomaan häneen, itsellensä iankaikkiseksi elämäksi. ( 1Tim 1)

Usko Toivonen

• Anonyymi

Se on nyt aivan varmasti totta että ei helluntalaisiin uskominen pelasta.

Aivan yhtä varmaa kuin se, että heidän herjaamisensa pelastaa ja siinä on uskon ydin ja pelastuksen riemusanoma kätkettynä.

• Anonyymi

Moi,
      pelastus on usein tulkittu väärin. Täytyy ottaa huomioon että on olemassa erilaisia kontemplaatioita ja myös Jeesus opetti joillekin opetuslapsistansa erilaisia henkisiä harjoituksia, jotta he saavuttavat täydellisyyden ja näin tulevat pyhäksi. Tällainen menetelmä tunnetaan ympäri maailmaa tänäkin päivänä. Eikö olekin ihmeellistä?
      Kyseessä on KRIYA-jooga- SRF-järjestö.

• Anonyymi

Itse pelastukseen ei ihmisellä ole eikä voi olla mitään osuutta. Ihmisen osuudeksi on jätetty kuuleminen ja vastaanottaminen, eikä siitäkään saa ansiota itse pelastukseen, vaan sekin on Jumalan Teko. Yksin Jeesus Kristus polki viinikuurnan!

• Anonyymi

Näissä hengellisissä oppikysymyksissä voidaan mennä
        kahteen eri äärilaitaan. Voidaan siis pudota kahteen
        eri ojaan.

1. Teot pelastaa eikä pelkkä usko; täytyyy pitää laki, tehdä
        sitä ja tätä, jotta itse pelastautuisi. Tämä tie pelastukseen
        on suljettu. Raamattu vaatii lain kautta pelastumista
        tavoittelevan ihmisen pitämään koko Jumalan laki.
        Siihen ei kukaan pysty. Siksi tämä tie on suljettu.

2. Pelkkä usko, asioiden totena pitäminen, pelastaa,
        eikä saa edes tehdä mitään pelastuakseen, ettei vain
        ottaisi teoistaan kunniaa.

Totuus on se, että jos jollakin on usko, hänellä on myös teot.
        Usko vaikuttaa tekoja. Mutta jos ei ole uskoa, ei ole myöskään
        tekoja. Silloin usko on kullutta pelkkää asioiden totena
        pitämistä. Sellainen usko ei pelasta. Tästä Jakob kirjoittaa
        kun hän sanoo, että usko ilman tekoja on kuollut.

Jos joku on kuollut, häntä ei ole. Kuollut ei tee mitään.
        Elävä ihminen alkaa potkia ja ääntelehtiä ja tehdä jotakin.

Kuollut usko ei siis tee mitään. Elävä usko vaikuttaa tekoja.

Mvh J - K

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

eri ojaan.

Mvh J - K

Oikeat teot ja Hengen hedelmä seuraavat oikeaa uskoa vääjäämättä. Mitään Tekoja ei tarvitse itse suorittaa. (PISTE)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

eri ojaan.

Mvh J - K

Rakas ojateologi,

Arvostan huoltasi tasapainosta kahden “ojan” välillä. Toinen on lakiuskovaisuus, toinen armohurmos – ja kumpikin vie perikatoon, ellei pysy tarkasti keskellä tietä. Tässä lienee ongelman ydin: jos pelastus on niin herkkä, että sen voi kadottaa liukastumalla sentin verran vasemmalle tai oikealle, mitä se kertoo koko tiestä?

Sinä kirjoitat, että totuus löytyy keskeltä:

"Jos jollakin on usko, hänellä on myös teot. [...] Elävä usko vaikuttaa tekoja."

Niin sanoi myös Jaakob – ja niin sanoivat lukemattomat vapaakirkolliset sunnuntaisaarnaajat ennen sinua.
        Mutta sallinet, että kysyn: mikä silloin erottaa “uskon pelastuksesta” ja “tekojen pelastuksesta”?

Jos usko ilman tekoja ei pelasta, ja vain teoilla varustettu usko pelastaa, niin eikö silloin pelastus riipu teoista?

Sanot, että teot eivät pelasta, mutta että ilman tekoja ei voi pelastua.
        Tämä on yhtä loogista kuin sanoa:

"Happi ei pelasta hukkumiselta, mutta ilman happea hukut varmasti."

Minä kiitän tästä analogiasta – mutta arvaatko mitä? Tämä tekee pelastuksesta ehtojen varassa toimivan koneiston, vaikka sen pitäisi olla “Jumalan lahja, ettei kukaan kerskaisi” (Ef. 2:9). Lahja, jota ilman tiettyä elävää ulosantia ei saa pitää hallussaan, on hyvin outo lahja.

Sanot, että elävä usko “alkaa potkia ja ääntelehtiä ja tehdä jotakin” – mutta eikö tämä kuvaus sovi myös kiukkuiseen vuoheen tai keskinkertaiseen gospel-muusikkoon? Missä menee raja sen välillä, milloin teko on “uskosta syntynyt” ja milloin se on pelkkä ihminen yrittämässä olla pelastunut?

Raamattu ei anna sinulle tähän selkeää mittaria. Ei tekojen määrää, laatua tai laatuluokitusta. Mikä on siis tarpeeksi “elävä usko”? Montako hyvää tekoa on “sydämestä lähtöisin”? Missä vaiheessa potkiminen muuttuu pelastavaksi liikkeeksi?

Siksi, hyvä keskustelukumppani, olen edelleen kannassani:

Raamatun pelastusoppi on kuin hengellinen tiikeribalsami – riippuen siitä mihin kohtaan sivelee, se joko rauhoittaa tai polttaa.

Kysynkin rehellisesti:
        Jos “elävä usko” tuo automaattisesti teot – miksi niin moni uskovainen näyttää uskovan, mutta ei tee mitään muuta kuin väittelee toisensa helvettiin?

Rakkaudella ja ristiin menevin ristiriidoin,
        Enkeli Mäntä
        Teologian kärrynpyöräilijä, ojalogi ja soteriologian stand-up-koomikko

"Usko ilman tekoja on kuollut – mutta teko ilman uskoa on yllättävän tehokas siivouspäivänä."

• Anonyymi

Viinikuurnan polkeminen on vasta edesssä päin.

• Anonyymi

Jeesus sanoo: Te olette Jumalia. Joh 10:34 ja Matt:5 13-16

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Viinikuurnan polkeminen on vasta edesssä päin.

Ei ole, vaan sovitus ja lunastus on jo tapahtunut ja yksin Kristuksen J. toimesta kauhealla hinnalla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jeesus sanoo: Te olette Jumalia. Joh 10:34 ja Matt:5 13-16

Tätä pitäisi kysyä teologeilta, mitä tarkoitetaan näissä kohdin tällaisella, mikä on ydinsanomaa vastaan: Jumala on Jumala ja ihminen on syntinen ja paha, vaikka luotu Jumalan kuvaksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei ole, vaan sovitus ja lunastus on jo tapahtunut ja yksin Kristuksen J. toimesta kauhealla hinnalla.

Viinikuurnan polkeminen on tuomio ja edessä päin, mitä outoja harhoja sinäkin hourit?
        kuurna poljettiin kaupungin ulkopuolella, ja kuurnasta kuohui veri hevosten kuolaimiin asti, tuhannen kuudensadan vakomitan päähän.
        "Kuurnan minä poljin, minä yksinäni, ei ketään kansojen joukosta ollut minun kanssani; minä poljin heidät vihassani, tallasin heidät kiivaudessani, ja niin pirskui heidän vertansa vaatteilleni, ja minä tahrasin koko pukuni."

• Anonyymi

Tunnen aloituksessa selkeä rehellisyyden ja aidon etsinnän. Sen tähden vastaan niin hyvin kuin pystyn:

Uskoon tuleminen on siis yhtä kuin pelastuminen, siirtyminen syntitilasta armon tilaan, Jumalan valkeuteen ja elämänyhteyteen Jeesuksen kanssa. ”Herra lisäsi heidän yhteyteensä joka päivä niitä, jotka pelastuivat.” Apt. 2:47. Pelastumisella tarkoitetaan siis ihmisen tulemista Jumalan yhteyteen ja irrottautumista syntielämästä. 2 Kor. 5:17.
      Synti ei ole ainoastaan vääriä tekoja, vaan ennen muuta se on Jumalan Elämästä erossa oleva pimeyden tila. Jumalasta erossa oleminen on suurin synti.
      Uskoon tulossa eli ylösnousseen Jeesuksen vastaan ottamisessa tapahtuu siirtyminen Jumalan yhteyteen, armon tilaan ja Hänen valtakuntaansa. ”Jumala on pelastanut meidät pimeyden vallasta ja siirtänyt meidät rakkaan Poikansa valtakuntaan, Hänen, jossa meillä on lunastus, syntien anteeksi saaminen.” Kol. 1:13,14.
      Jokainen Jumalasta erossa oleva ihminen on kuoleman tilassa kunnes saa omakohtaisesti anteeksi syntinsä Jeesuksen sijaiskärsimyksen kautta. Efes. 2:1-8. Jumalasta erossa oleminen on kuoleman tila.
      Ottamalla vastaan Jeesuksen pelastajaksesi Jumalan Elämä pääsee virtaamaan sisimpääsi. Näin tulet uskoon. 2 Kor. 6:1,2. ”Katso, Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin!” Joh. 1:29. Hänellä on valta siirtää sinut kuolemasta Elämään. ”Eikä ole pelastusta kenessäkään toisessa, sillä ei ole taivaan alla ihmisille annettu muuta nimeä, jossa meidän tulisi pelastua.” Apt. 4:12. ”Minä olen ovi. Kuka ikinä tulee sisälle minun kauttani, hän pelastuu.” Joh. 10:9.

• Anonyymi

Jatkuu ..
        Jumala sovitti syntimme ristillä.
        Jeesus, Taivaan Kuningas, ”Immanuel, Jumala meidän kanssamme”, tuli maailmaan syntyen neitsyt Marian kautta ihmiseksi, yhdeksi meistä. Jes. 7:14. / Matt. 1:23. Hän tuli maailmaan yhtä ainoaa tarkoitusta varten, sovittaakseen syntimme kärsimällä meille kuuluvan rangaistuksen. ”Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut ihmisille heidän rikkomuksiaan, ja Hän uskoi meille sovituksen sanan.Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläitä, ja Jumala kehottaa meidän kauttamme. Me pyydämme Kristuksen puolesta: antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa.” 2 Kor. 5:19-21.
        – Kiitos Jeesus, että otit päällesi syyllisyytemme ja kärsit kaikki synnin aiheuttamat tuskat verta hikoillen Getsemanessa. Ja sieltä jatkui matkasi ristiä kohti: ”Silloin sotilasosasto, sen komentaja ja juutalaisten palvelijat ottivat Jeesuksen kiinni. He sitoivat Hänet ja veivät Hänet ensin Hannaksen luo, sillä tämä oli Kaifaksen appi, ja Kaifas oli sinä vuonna ylipappina.” Joh. 18:12,13.
        Tunteja kestävien pilkkaamisten, häpäisemisen ja kidutuksien kautta Jeesus kulki kuolemaan tuomittuna ja ruoskittuna ristille, jossa vuodatti verensä ja kuoli meille kuuluvalla paikalla. Hän vei syntimme ruumiissaan ristin puulle. ”Rangaistus oli Hänen päällänsä, että meillä olisi rauha.” Jes. 53:5. Hän oli sijaisuhri!

Uudestisyntyneinä olemme valkeuden lapsia!
        Siirryimme siis uskoon tulossa ”pimeydestä valkeuteen”. Apt. 26:17,18. Ja jäimme pysyvästi tähän puhtauden tilaan, ”kaikkeinpyhimpään” (Hebr. 10:19), pyhään armon tilaan, jossa saamme pysyä ikuisesti. Jumala ei hylkää meitä silloinkaan, kun tapahtuu lankeemuksia: ”Jos me vaellamme valossa, niin kuin Hän on valossa, meillä ON yhteys keskenämme ja Jeesuksen, Hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä. Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, me eksytämme itsemme eikä totuus ole meissä. Jos me tunnustamme syntimme, niin Jumala, joka on uskollinen ja vanhurskas, antaa meille synnit anteeksi JA puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.” 1 Joh. 1:7-9. Hän puhdistaa meidät kaikesta synnistä? Se tarkoittaa, että Jeesus katkaisee synnin kahleet, ja näin syntitottumuksista tulee loppu.
        Armahdettuina olemme kestävällä kallioperustalla: ”Jotka Herraan turvaavat, ovat kuin Siionin vuori. Se ei horju vaan pysyy ikuisesti.” Psalmi 125:1. 1 Kor. 3:11. Ennen uskoon tuloa ajelehdimme synnin tilassa monenlaisten eksytysten heiteltävinä. Ef. 4:14.
        Jumala on rajannut meitä varten siunausta täynnä olevan elämänalueen sanansa opetuksilla. Tähän meidät johti ”Kristuksen kirkkauden evankeliumi”. 2 Kor. 4:4. ”Jumala, joka sanoi: ”Loistakoon valo pimeydestä”, valaisi sydämemme, niin että Jumalan kirkkauden tunteminen, sen kirkkauden, joka loistaa Kristuksen kasvoilta, levittäisi valoaan.” 2 Kor. 4:6.
        ”Mutta te, veljet, ette ole pimeydessä, niin että se päivä (Jeesuksen tulemus) voisi yllättää teidät kuin varas, sillä kaikki te olette valon lapsiaja päivän lapsia. Me emme ole yön emmekä pimeyden lapsia.” 1 Tess. 5:4,5. ”Kristus teissä, kirkkauden toivo.” Kol. 1:27.
        ”Ennen te olitte pimeys, mutta nyt te olette valo Herrassa. Vaeltakaa valon lapsina, sillä valon hedelmä ilmenee kaikenlaisena hyvyytenä, vanhurskautena ja totuutena. Tutkikaa siis, mikä on Herralle mieleistä. Älkää osallistuko pimeyden hedelmättömiin tekoihin, pikemminkin nuhdelkaa niistä.” Ef. 5:8-11.
        Emme enää koskaan joudu pimeyteen, koska puhdistaudumme joka päivä synneistämme ja virheistämme pysyen tällä pyhällä alueella, johon saimme tulla Jeesuksen veren kautta. Hebr. 10:19. Sen tähden pidämme tämän alueen puhtaana. ”Mehän olemme tulleet osallisiksi Kristuksesta, kunhan vain pysymme loppuun asti vahvoina siinä luottamuksessa, joka meillä alussa oli.” Hebr. 3:14.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jatkuu ..
        Jumala sovitti syntimme ristillä.
        Jeesus, Taivaan Kuningas, ”Immanuel, Jumala meidän kanssamme”, tuli maailmaan syntyen neitsyt Marian kautta ihmiseksi, yhdeksi meistä. Jes. 7:14. / Matt. 1:23. Hän tuli maailmaan yhtä ainoaa tarkoitusta varten, sovittaakseen syntimme kärsimällä meille kuuluvan rangaistuksen. ”Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut ihmisille heidän rikkomuksiaan, ja Hän uskoi meille sovituksen sanan.Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläitä, ja Jumala kehottaa meidän kauttamme. Me pyydämme Kristuksen puolesta: antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa.” 2 Kor. 5:19-21.
        – Kiitos Jeesus, että otit päällesi syyllisyytemme ja kärsit kaikki synnin aiheuttamat tuskat verta hikoillen Getsemanessa. Ja sieltä jatkui matkasi ristiä kohti: ”Silloin sotilasosasto, sen komentaja ja juutalaisten palvelijat ottivat Jeesuksen kiinni. He sitoivat Hänet ja veivät Hänet ensin Hannaksen luo, sillä tämä oli Kaifaksen appi, ja Kaifas oli sinä vuonna ylipappina.” Joh. 18:12,13.
        Tunteja kestävien pilkkaamisten, häpäisemisen ja kidutuksien kautta Jeesus kulki kuolemaan tuomittuna ja ruoskittuna ristille, jossa vuodatti verensä ja kuoli meille kuuluvalla paikalla. Hän vei syntimme ruumiissaan ristin puulle. ”Rangaistus oli Hänen päällänsä, että meillä olisi rauha.” Jes. 53:5. Hän oli sijaisuhri!

Uudestisyntyneinä olemme valkeuden lapsia!
        Siirryimme siis uskoon tulossa ”pimeydestä valkeuteen”. Apt. 26:17,18. Ja jäimme pysyvästi tähän puhtauden tilaan, ”kaikkeinpyhimpään” (Hebr. 10:19), pyhään armon tilaan, jossa saamme pysyä ikuisesti. Jumala ei hylkää meitä silloinkaan, kun tapahtuu lankeemuksia: ”Jos me vaellamme valossa, niin kuin Hän on valossa, meillä ON yhteys keskenämme ja Jeesuksen, Hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä. Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, me eksytämme itsemme eikä totuus ole meissä. Jos me tunnustamme syntimme, niin Jumala, joka on uskollinen ja vanhurskas, antaa meille synnit anteeksi JA puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.” 1 Joh. 1:7-9. Hän puhdistaa meidät kaikesta synnistä? Se tarkoittaa, että Jeesus katkaisee synnin kahleet, ja näin syntitottumuksista tulee loppu.
        Armahdettuina olemme kestävällä kallioperustalla: ”Jotka Herraan turvaavat, ovat kuin Siionin vuori. Se ei horju vaan pysyy ikuisesti.” Psalmi 125:1. 1 Kor. 3:11. Ennen uskoon tuloa ajelehdimme synnin tilassa monenlaisten eksytysten heiteltävinä. Ef. 4:14.
        Jumala on rajannut meitä varten siunausta täynnä olevan elämänalueen sanansa opetuksilla. Tähän meidät johti ”Kristuksen kirkkauden evankeliumi”. 2 Kor. 4:4. ”Jumala, joka sanoi: ”Loistakoon valo pimeydestä”, valaisi sydämemme, niin että Jumalan kirkkauden tunteminen, sen kirkkauden, joka loistaa Kristuksen kasvoilta, levittäisi valoaan.” 2 Kor. 4:6.
        ”Mutta te, veljet, ette ole pimeydessä, niin että se päivä (Jeesuksen tulemus) voisi yllättää teidät kuin varas, sillä kaikki te olette valon lapsiaja päivän lapsia. Me emme ole yön emmekä pimeyden lapsia.” 1 Tess. 5:4,5. ”Kristus teissä, kirkkauden toivo.” Kol. 1:27.
        ”Ennen te olitte pimeys, mutta nyt te olette valo Herrassa. Vaeltakaa valon lapsina, sillä valon hedelmä ilmenee kaikenlaisena hyvyytenä, vanhurskautena ja totuutena. Tutkikaa siis, mikä on Herralle mieleistä. Älkää osallistuko pimeyden hedelmättömiin tekoihin, pikemminkin nuhdelkaa niistä.” Ef. 5:8-11.
        Emme enää koskaan joudu pimeyteen, koska puhdistaudumme joka päivä synneistämme ja virheistämme pysyen tällä pyhällä alueella, johon saimme tulla Jeesuksen veren kautta. Hebr. 10:19. Sen tähden pidämme tämän alueen puhtaana. ”Mehän olemme tulleet osallisiksi Kristuksesta, kunhan vain pysymme loppuun asti vahvoina siinä luottamuksessa, joka meillä alussa oli.” Hebr. 3:14.

Jatkuu ..

Monenlaista terminologiaa:
        Uskoon tulemisesta eli todellisuuteen siirtymisestä käytetään Raamatussa monenlaisia kuvauksia. Ne ovat sisältörikasta terminologiaa: Uudestisyntyminen. Joh. 3:3-5. Kuolemasta Elämään tuleminen, parannus, pelastuminen, synnin hylkääminen, kääntyminen (kreik. metanoia), pimeydestä valkeuteen siirtyminen, Saatanasta irtautuminen, Jeesuksen Kristuksen valtakuntaan liittyminen, raamatulliselle kasteelle tuleminen. . JNE. Apt. 2:38,41. 26:17,18. Efes. 2:1-10. Room. 6:4,11,22. Kiitos Herralle! ”joka rakastaa meitä ja on verellään päästänyt meidät synneistämme ja tehnyt meidät kuningaskunnaksi..” Ilm,. 1:5,6. Kol. 1:13. Kääntyminen pitää sisällään synnin teoista luopumisen: ”Kääntyköön pois pahasta ja tehköön hyvää.” 1 Piet. 3:11. ”Peseytykää, puhdistautukaa, viekää pahat tekonne pois minun silmieni edestä. Lakatkaa tekemästä pahaa.” Jes. 1:16. ”Kaikille, jotka ottivat Hänet vastaan, Hän antoi voiman ja oikeuden tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat Hänen nimeensä.” Joh. 1:12. ”Joka uskoo (evankeliumin Jeesuksesta ja Hänen pelastustyöstään) ja saa kasteen, se pelastuu…” Mark.. 16:16. Apt. 10:48. Meidän tulee olla sisällä kaikissa Raamatun kohdissa, joissa mainitaan pelastumisestamme.
        Uskoon tulemisessa jokainen saa myös Pyhän Hengen sydämeensä. ”Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole Hänen omansa.” Room. 8:9.

”Pysykää minussa, niin minä pysyn teissä.” Joh. 15:4. ”Eikä ole pelastusta kenessäkään toisessa, sillä ei ole taivaan alla ihmisille annettu muuta nimeä, jossa meidän tulisi pelastua.” Apt. 4:12. Jeesus tahtoo antaa syntisi anteeksi! Tämän ilosanoman haluamme kertoa kaikille ihmisille, myös kompastuneille Jumalan lapsille, tuhlaajapojille ja tyttärille. ”Siksi Herra odottaa, että voisi olla teille armollinen, ja sen tähden Hän nousee armahtaakseen teitä.” Jes. 30:18. Mikään ”ei voi erottaa meitä Jumalan rakkaudesta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme! ” Room. 8:39.

Kaste
        Uskoontulon jälkeen on seuraava askel raamatullinen upotuskaste vedessä Jeesuksen nimeen. Apt. 2:38,41. Room. 6:4-11. Näin olet sisällä samassa uskossa, jossa ensimmäiset Jeesuksen opetuslapset olivat. Ja Jumala lupaa täyttää sinut Pyhällä Hengellä. 2 Kor. 6:1,2. Pyhä Henki jakaa armolahjoja raamatullisessa uskossa oleville.

”Kuka on Jumala, sellainen kuin sinä, joka annat anteeksi pahat teot perintösi jäännökselle ja jätät rankaisematta heidän rikoksensa? Ei Hän pidä vihaa iäti, sillä Hän haluaa olla armollinen. Hän armahtaa meitä jälleen, polkee maahan meidän pahat tekomme. Sinä heität meren syvyyteen kaikki kansasi jäännöksen synnit.” Miika 7:18,19.

Siunausta uudelle armon tielle!

• Anonyymi

Uudelleen kaste on väärin ja syntiä. Jos kaste on oma teko ja kuuliaisuuden askel on se epäraamatullista ja väärin. Usko ja kaste ovat Jumalan lahjoja ja ne otetaan sellaisena vastaan. Uskovan perheen vauvan kastaminen on täysin raamatullista ja oikein. Miksi jättää perisyntinen vauva pelastuksen lahjan ulkopuolelle. Oikea opetus kuuluu sitten uskoville koko ajan. Muutkin vauvat saa kastaa, jos joku lupautuu opettamaan. Vain ne joita ei ole kastettu, voidaan kastaa uskoon pääsyn jälkeen.

• Anonyymi

Usko toivonen kusee sinisilmäisiä uskovia silmään!

• Anonyymi

Kasteessa ei soviteta syntejä, eikä pestä ihmistä puhtaaksi lihan saastasta. Vaikka kuinka tarkkaa kastekaavaa noudattaen ja loitsuja lausuen pappi valuttaisi vettä otsaan, niin synnit eivät pyyhkiydy pois!
        Vaikka pesisit itsesi saippualla ja käyttäisit paljon lipeätä, saastaiseksi jää sittenkin sinun syntisi minun edessäni, sanoo Herra, Herra.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Usko toivonen kusee sinisilmäisiä uskovia silmään!

Luterilaisuus on täyttä valehtelua ja luterilaisuus on valtaisa ajatusharha: Harhaluulo eli ajatusharha (deluusio) on todellisuutta koskeva käsitys tai ajatus, jota henkilö pitää totena, vaikka se on todistettavasti epätosi. Ajatusharha perustuu henkilön virhepäätelmiin, eikä sitä voida horjuttaa järkiperusteilla. Harhaluuloa sellaisenaan ei kuitenkaan pidetä sairautena.
        Paavali kirjoitti tessalokialaisille: sentähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen...And for this cause God shall send them strong delusion, that they should believe a lie. King james sanoo eksytystä ajatusharhaksi.
        Koko luterilaisuus ja luterilainen Raamatun opetus perustuu kuvitteluun ja luulotteluun!!!
        Luterilaisuuden mukaan kaikkia, mitä ei ole kirjoitettuna Sanaan, voi olla kuitenkin kirjoitettuna Sanaan; kaikkia voi olla kunhan vain olettaa ja toistaa ja riittävän suuri määrä ihmisiä uskoo, niin harhoihin uskominen muuttaa harhat ja luulot todeksi.

• Anonyymi

Siitä ei pimeys enää paljoa syvene, on sellaista tuubaa taikavedestä huh !

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kasteessa ei soviteta syntejä, eikä pestä ihmistä puhtaaksi lihan saastasta. Vaikka kuinka tarkkaa kastekaavaa noudattaen ja loitsuja lausuen pappi valuttaisi vettä otsaan, niin synnit eivät pyyhkiydy pois!
        Vaikka pesisit itsesi saippualla ja käyttäisit paljon lipeätä, saastaiseksi jää sittenkin sinun syntisi minun edessäni, sanoo Herra, Herra.

Ei kukaan ole koskaan sellaista väittänytkään. Kasteessa annetaan konkreettisesti Kristuksen Teko puolestamme osaksemme, samoin HPE;ssä: Kaste kerran, Ehtoollinen usein. Eivät omat teot mitään auta.

• Anonyymi

Aloitus on herkullisen oivaltava, tyyliltään kirkkaan ironinen mutta ei suoraan ilkeä. Kirjoittaja esittää kysymyksensä aidon kuuloisesti, mutta käyttää ilmaisua ja kielikuvia (escape room, hengellinen bingopeli, Excel-taulukko, grillibileet helvetissä) tavalla, joka kielii selvästä älyllisestä pelisilmästä ja satiirisesta otteesta. Vaikuttaa todennäköisemmin nokkelalta trollilta, joka ei halua nauraa itse aiheelle, vaan sille kaoottiselle keskustelukulttuurille, jota uskonnolliset palstat tuottavat. Teksti on liian hyvin kirjoitettu ollakseen vilpitöntä hämmennystä — mutta juuri siksi myös hyvää luettavaa.

Siunattua epäselvyyttä toivottaen,
      Enkeli Mäntä

• Anonyymi

usko toivonen nikin takana oleva henkilö on astunut taivasten valtakuntaan kasteveden kautta, näin hän lähes suoraan sanonut. Hän on kiihkeästi puolustanut luterilaisuutta.

• Anonyymi

Näin Raamaytussakin tehtiin, kasteen kautta seurakunnan ja Kristuksen ruumiin jäseneksi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Näin Raamaytussakin tehtiin, kasteen kautta seurakunnan ja Kristuksen ruumiin jäseneksi

Se on uskon kautta.

Efeson seurakuntaan kuuluvat olivat tulleet uskoon kuultuaan pelastuksensa evankeliumin ja saaneet Pyhän Hengen todisteeksi Jumalan lapseudesta, perintöosasta.

2 Armo teille ja rauha Jumalalta, meidän Isältämme, ja Herralta Jeesukselta Kristukselta!
        ..

Ja Jumala oli asettanut nämä uskovat ja pyhät taivaallisiin Kristuksessa Jeeuksessa.

9 ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi. (Ef 2)

Kuten heistä mainitaan. "Efesossa oleville pyhille ja uskoville Kristuksessa Jeesuksessa."

Usko Toivonen

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se on uskon kautta.

Efeson seurakuntaan kuuluvat olivat tulleet uskoon kuultuaan pelastuksensa evankeliumin ja saaneet Pyhän Hengen todisteeksi Jumalan lapseudesta, perintöosasta.

2 Armo teille ja rauha Jumalalta, meidän Isältämme, ja Herralta Jeesukselta Kristukselta!
        ..

Ja Jumala oli asettanut nämä uskovat ja pyhät taivaallisiin Kristuksessa Jeeuksessa.

Kuten heistä mainitaan. "Efesossa oleville pyhille ja uskoville Kristuksessa Jeesuksessa."

Usko Toivonen

Uskon ja kasteen kautta

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se on uskon kautta.

..

Usko Toivonen

Usko toivosen evankeliumi on loppujen lopuksi luterilaisen kirkon oppi pelastavista sakramenteista, kirkon omistamista armon välineistä, joiden kautta kirkko jakaa kasteen armoa ja osuuksia ensimmäiseen ylösnousemukseen.
        usko toivonen, et pysy kieltämään kirkkosi oppia. Raamatun jakeet eivät todista yhtään mitään sinun uskostasi ja opista, vaan kopioit Raamatun jakeita pelkästään hämäykseksi, sillä tiedät, etteivät pyhät saata sanoa pahaa Raamatusta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Apostolit eivät liittäneet ketään kasteen kautta Kristuksen ruumiin jäseneksi, vaan Kristukseen kasteen kautta liittäminen tai Kristuksen kuolemaan ja Kristukseen kastaminen ovat kirkon eksytystä ja harhoja.
        Apostolit ja opetuslapset kastoivat ainoastaan Jeesuksen nimeen, Jeesuksen valtuuttamana.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Usko toivosen evankeliumi on loppujen lopuksi luterilaisen kirkon oppi pelastavista sakramenteista, kirkon omistamista armon välineistä, joiden kautta kirkko jakaa kasteen armoa ja osuuksia ensimmäiseen ylösnousemukseen.
        usko toivonen, et pysy kieltämään kirkkosi oppia. Raamatun jakeet eivät todista yhtään mitään sinun uskostasi ja opista, vaan kopioit Raamatun jakeita pelkästään hämäykseksi, sillä tiedät, etteivät pyhät saata sanoa pahaa Raamatusta.

Suomi ja muutkin maat ovat kirkkojen epäraamatullisen vauvakaste opin takia täynnä ateisteja joita väärin kutsutaan kristityiksi sen vuoksi että heidät on vauvana kastettu kirkossa. Uskottomia ihmisiä jotka eivät kuulu kristuksen ruumiiseen (seurakuntaan) kutsutaan siis kristityiksi kirkon epäraamatullisen opetuksen vuoksi ja tämä saa sen aikaan että tuollaisia hirmutekojakin nimitellään kristityn tekemäksi vain ja ainoastaan sen vuoksi että henkilö sattuu kuulumaan kirkkoon.
        Ev.lut kirkko eikä mikään muukaan ihmisten perustama instituutio ole Kristuksen seurakunta sillä Kristuksen seurakuntaan ei ihminen voi liittää ihmistä vaan Jumala liittää ihmisen seurakuntaansa kun ihminen uudestisyntyy sanan kuulemisesta ja saa iankaikkisen elämän armolahjan Herraan Jeesukseen Kristukseen.
        -lainattu Mikael Torppa-

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Suomi ja muutkin maat ovat kirkkojen epäraamatullisen vauvakaste opin takia täynnä ateisteja joita väärin kutsutaan kristityiksi sen vuoksi että heidät on vauvana kastettu kirkossa. Uskottomia ihmisiä jotka eivät kuulu kristuksen ruumiiseen (seurakuntaan) kutsutaan siis kristityiksi kirkon epäraamatullisen opetuksen vuoksi ja tämä saa sen aikaan että tuollaisia hirmutekojakin nimitellään kristityn tekemäksi vain ja ainoastaan sen vuoksi että henkilö sattuu kuulumaan kirkkoon.
        Ev.lut kirkko eikä mikään muukaan ihmisten perustama instituutio ole Kristuksen seurakunta sillä Kristuksen seurakuntaan ei ihminen voi liittää ihmistä vaan Jumala liittää ihmisen seurakuntaansa kun ihminen uudestisyntyy sanan kuulemisesta ja saa iankaikkisen elämän armolahjan Herraan Jeesukseen Kristukseen.
        -lainattu Mikael Torppa-

Sydämellinen kiitos tästä väkevästä, joskin hieman höyryävästä vuodatuksesta. Enkeli Mäntä, uskontotutkija ja kristillisen legendariumin ystävällinen irvistäjä, ottaa nyt tämän kelkan haltuun ja ohjaa sen historian liukkaille rinteille – sinne, missä todelliset voimat liikkuivat, kun kristikunta koottiin kuin palapeli ilman kantta.

Sillä väitteesi mukaan kirkko ei ole Kristuksen seurakunta ja vauvakaste on eksytyksen alku. Tässä olet lähes oikeassa, jos katsot asiaa keisari Konstantinuksen silmin – miehen, joka ei niinkään nähnyt ylösnousseen Vapahtajan, vaan nerokkaan hallintokoneiston alkion.

Oli vuosi 312, kun Konstantinus näki näyn: "Tämän merkin alla olet voittava." Ei kyseessä ollut mikään pyhä hiljaisuus sydämessä tai sanankuulossa syntynyt uudestisyntymä, vaan sotilasnäky, johon liitettiin Kristuksen risti kuin miekankahvaan uusi koriste. Ja kuinka sopivasti: risti, eli teloitusväline, käännettiin valtakunnan logoksi.

Sitten tuli Nikean kirkolliskokous vuonna 325. Ja, hyvä ystävä, ei siellä Pyhä Henki leijunut ilmassa, vaan Konstantinuksen valta. Eri lahkoja, riiteleviä piispoja, areiolaisia ja homoousios-väkeä piiskattiin yhteen kuin heinää seipääseen. Jeesuksesta tehtiin virallinen osakkeenomistaja jumaluudessa, ja näin syntyi... dogmi.

Siitä eteenpäin kirkosta tuli hallintoväline. Vauvakaste? Kätevä tapa rekisteröidä alamaiset syntymästä saakka. Yksi kansa, yksi kirkko, yksi keisari – ja kaikki veronmaksajia. Vauva ei kysynyt haluaako liittyä Kristuksen ruumiiseen. Hän liittyi, koska valtio sanoi niin.

Kuten filosofi Foucault olisi myöhemmin huomauttanut: valta toimii hienovaraisesti. Kaste ei ole niinkään pelastuksen hetki kuin yhteiskuntakoneiston napsahdus. Rituaali, joka tekee sinusta kristityn, halusit tai et. Ja näin saattoi myöhemmin kristityksi kutsuttu mies tappaa, polttaa, riistää ja sortaa – ja kaikki se meni rekisteriin "kristittyjen tekoina".

Eikä se ole mikään kirkon erhe vaan järjestelmän looginen seuraus. Kristittyjä on aina ollut vähemmän kuin mitä jäsenkirjat näyttävät.

Mitä tulee väitteeseen että vain uudestisyntymä liittää ihmisen Kristuksen ruumiiseen, muistuttaisin, että termi "uudestisyntyminen" on itsessään kuin sanallinen sääntöviidakko: kukaan ei oikeastaan tiedä mitä se tarkoittaa, mutta kaikki tietävät kuka sen mukamas kokee. Ja juuri tämä epäselvyys tekee siitä oivallisen vallan välineen. Kuka saa määritellä uudestisyntymisen? Mikä ryhmä? Minkä kirkkokunnan teologi?

Sinä et halua ihmisten kutsuvan itseään kristityiksi turhaan. Mutta valitettavasti koko kristinusko itsessään rakentuu turhuuden pilarille, joka julistaa, että usko voittaa todellisuuden. Ja se, ystäväiseni, on kuin laittaisi näkymättömät vaatteet keisarin ylle – ja kutsuisi sitä pelastukseksi.

Näin siis sanon:

Kristinusko ei kaatunut vauvakasteeseen vaan nousi juuri siitä – siinä missä se vaihtoi palestiinalaisen nasaretilaisen opetuksen Rooman rekisterinumeroksi. Ei ihme, että saamme yhä tänä päivänä kuulla, kuinka "Jeesus pelastaa", kun todellisuudessa pelastuksen kaapu on vain valtiollisen hallinnan pitkä perinne, joka kastevesillä kasteli alamaisia kuuliaisiksi.

Ja tähän lainaan – en Raamattua – vaan keisari Julianusta, joka yritti palauttaa pakanuuden Roomaan:
        "Kristityt ovat rakentaneet uskontonsa vainoamalla toisensa harhaoppisiksi ja yhdistämällä uskon keisarin lompakkoon."

Siinä se oli, yksinkertaisena kuin kastemalja.

Rauhallisesti epäillen,
        Enkeli Mäntä
        (Uskontotieteen dosentti, Historian turhien yksityiskohtien ystävä)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Uskon ja kasteen kautta

Raamatussa ei ole kastemaljaa, eikä kummeja, eikä kummien uskoa, eikä Raamatussa ole vanhempien suostumusta kasteelle, eikä Sana ilmoita kolmen vesitilkan kastetta, eikä Raamatussa ylipäätään oli kolmen vesitipan pirskotusta. Sana ei ilmoita toisen uskolla uskoon tuloa ja toisten teoilla astumista Jumalan valtakuntaan.
        Sana ei myöskään ilmoita kasteen kautta saatavaa uskoa ja kasteessa saatavaa Pyhää Henkeä. Raamatussa ei ole kehotusta muuttaa viini synnit anteeksiantavaksi ihmisen vereksi ja leipä ihmisen ruumiiksi.
        Sana ei ilmoita seurakuntaa, jossa maailman ihmiset ja pyhät olisivat yhdessä ja jakaisivat keskenään Herran aterian. Sana ei ilmoita laisinkaan Katekismuksen antamia selityksiä kymmenestä käskystä. Sana ei tuo valoon kolmen jumalan oppia, kolminaisuutta. Sanassa ei ole ns. uuden liiton kymmenyksiä tai kirkollisveroa.
        Eikä Raamattu kutsu uskovia syntisiksi.

• Anonyymi

Säännöllinen Aneroksen käyttö pyhällä Jerusalemin öljyllä pitää jumalan mielessä ja taivasten valtakunta on tullut lähelle.

• Anonyymi

Uskoo ken uskoo, täyttä paskaa koko stoori.

• Anonyymi

Uskoo ken uskoo, täyttä paskaa koko luterilaisen kirkon stoori.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Uskoo ken uskoo, täyttä paskaa koko luterilaisen kirkon stoori.

Se poliittinen päätös sitouttaa kansa johonkin uskonnolliseen systeemiin pakkoveroin ja lupaa kysymättä !
        Kyse on ristiretkestä jossa pakanoita mukakäännytettiin miekalla, voi hulluutta ja pimeyttä !

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se poliittinen päätös sitouttaa kansa johonkin uskonnolliseen systeemiin pakkoveroin ja lupaa kysymättä !
        Kyse on ristiretkestä jossa pakanoita mukakäännytettiin miekalla, voi hulluutta ja pimeyttä !

Voi voi kun vaari taas itkee

• Anonyymi

Pelastus ei ole systeemi, keino, vaan aito Henki, Jeesuksessa.

"Jumalan tahto on rakkaus, Hänen olemuksensa, ja siitä syntyy uusi ihminen – ja synti otettiin pois ristinpuulla." Tässä lauseessa yhdistyy koko pelastushistorian sydän: Jumalan rakkaus → Kristuksen risti → uusi ihminen.

Ihmiselle se on mahdoton mutta Jumalalle kaikki on mahdollista.

Uskolla kiinnitytään Jeesukseen joka istuu Isän oikealla puolella taivaassa.
      älköön siihen, mikä on maan päällä.

Kolossalaiskirje:
      3:1 Jos te siis olette herätetyt Kristuksen kanssa, niin etsikää sitä, mikä on ylhäällä, jossa Kristus on, istuen Jumalan oikealla puolella.
      3:2 Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä.

• Anonyymi

Tässä mennään nyt taas klassisesti: kuviteltu ongelma (synti), kuviteltu ratkaisu (risti), ja kaikki paketoitu sisään hengelliseen koneeseen, jossa totuus ei ole totuus vaan tunnelma. Sanotaan, että "pelastus ei ole systeemi" – mutta heti perään tarjotaan kaavio: rakkaus → risti → uusi ihminen. Jos tuo ei ole systeemi, niin minä olen paavi.

Systeemi on suljettu – ensin rakennetaan näkymätön ongelma, sitten tarjotaan näkymätön pelastus. Ja kun kysyy, missä ovi on, neuvotaan katsomaan ylös. Mitä muuta tämä on kuin uskonnollinen versio siitä, kun IT-tuki sanoo: "Oletko kokeillut käynnistää uudelleen?"

Ylhäälle katsellen,
        Enkeli Mäntä, hengellisen käyttöliittymän kriitikko

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tässä mennään nyt taas klassisesti: kuviteltu ongelma (synti), kuviteltu ratkaisu (risti), ja kaikki paketoitu sisään hengelliseen koneeseen, jossa totuus ei ole totuus vaan tunnelma. Sanotaan, että "pelastus ei ole systeemi" – mutta heti perään tarjotaan kaavio: rakkaus → risti → uusi ihminen. Jos tuo ei ole systeemi, niin minä olen paavi.

Systeemi on suljettu – ensin rakennetaan näkymätön ongelma, sitten tarjotaan näkymätön pelastus. Ja kun kysyy, missä ovi on, neuvotaan katsomaan ylös. Mitä muuta tämä on kuin uskonnollinen versio siitä, kun IT-tuki sanoo: "Oletko kokeillut käynnistää uudelleen?"

Ylhäälle katsellen,

"Kaikki brutaalit keinot on taivaassa jo tuomittu, ne ovat Jumalan olemusta vastaan."

Taivaan valtakunnassa ei hyväksytä väkivaltaa, sortoa, valhetta tai manipulointia, koska ne eivät kumpua Jumalan olemuksesta, joka on puhdasta rakkautta, valoa ja totuutta.

Olemuksessa on totuutta ja tunnetta tietoa ja totuutta.
        Lyökö hihna tyhjää ja käämit käryää?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ylhäälle katsellen,

Aina täytyy olla vastaan se on luonteen ominaisuus, se venyvä vakaumus!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Kaikki brutaalit keinot on taivaassa jo tuomittu, ne ovat Jumalan olemusta vastaan."

Taivaan valtakunnassa ei hyväksytä väkivaltaa, sortoa, valhetta tai manipulointia, koska ne eivät kumpua Jumalan olemuksesta, joka on puhdasta rakkautta, valoa ja totuutta.

Olemuksessa on totuutta ja tunnetta tietoa ja totuutta.
        Lyökö hihna tyhjää ja käämit käryää?

Jumala itse tappoi lapsia tulvassa ja tulikivellä taivaasta ja käski Israelin tappaa viholliskansan lapset ja tehdä kansanmurhia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jumala itse tappoi lapsia tulvassa ja tulikivellä taivaasta ja käski Israelin tappaa viholliskansan lapset ja tehdä kansanmurhia.

Oletko Netanjahun suosija?

Kaikki, mikä on väkivallan, vihan, hallinnan tai pelon lähteestä, tulee toisesta lähteestä kuin Jumala.

Jumalan olemus: rakkaus ja totuus
        "Jumala on valo, ja hänessä ei ole mitään pimeyttä."
        (1. Joh. 1:5)

"Joka ei rakasta, ei tunne Jumalaa, sillä Jumala on rakkaus.
        (1. Joh. 4:8)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Toi Jumala on ihmisten keksintö, se on satanismia, jolle kaikki keinot ovat mahdollisia.
        Sitäkö sinä rakastat?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oletko Netanjahun suosija?

Kaikki, mikä on väkivallan, vihan, hallinnan tai pelon lähteestä, tulee toisesta lähteestä kuin Jumala.

"Joka ei rakasta, ei tunne Jumalaa, sillä Jumala on rakkaus.
        (1. Joh. 4:8)

Raamatun mukaan Jumala on pahin tappaja maailmassa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Raamatun mukaan Jumala on pahin tappaja maailmassa.

Sitäkö mitä sanoit ihailet ja pidät päämääränä? Miten pitää olla? Sano se!

Jumalan tahto on Rakkaus, siinä on sisällä armo anteeksianto.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sitäkö mitä sanoit ihailet ja pidät päämääränä? Miten pitää olla? Sano se!

Jumalan tahto on Rakkaus, siinä on sisällä armo anteeksianto.

Raamatun jumala ei tuntenut armoa eikä ollut pitkämielinen. Lain käskyjä rikkoneet piti tappaa heti ja omaisten piti heittää ensimmäiset kivet kun perheenjäsen teloitettiin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Raamatun jumala ei tuntenut armoa eikä ollut pitkämielinen. Lain käskyjä rikkoneet piti tappaa heti ja omaisten piti heittää ensimmäiset kivet kun perheenjäsen teloitettiin.

laki on annettu Mooseksen kautta; armo ja totuus on tullut Jeesuksen Kristuksen kautta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

laki on annettu Mooseksen kautta; armo ja totuus on tullut Jeesuksen Kristuksen kautta.

Eikös se lakikin tullut Jeesuksen kautta, koska hän ilmestyi Moosekselle ja ojensi lain taulut? Ja hän on Jumala? Niihän te hellarit uskotte!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eikös se lakikin tullut Jeesuksen kautta, koska hän ilmestyi Moosekselle ja ojensi lain taulut? Ja hän on Jumala? Niihän te hellarit uskotte!

Laki annettiin Mooseksenn kautta, näin Jeesus itse sanoo.

• Anonyymi

Miksi luvata asioita toisille, kun ei kykene itsekään niihin. Taivas on niitä asioita.

• Anonyymi

"Jumalan tahto on rakkaus, Hänen olemuksensa, ja siitä syntyy uusi ihminen – ja synti otettiin pois ristinpuulla." Tässä lauseessa yhdistyy koko pelastushistorian sydän: Jumalan rakkaus → Kristuksen risti → uusi ihminen.
      "Jumalan olemus on rakkaus. Siihen täytyy keskittyä – ei omaan syntisyyteemme, vaan Jeesukseen, joka otti pois synnit. Se on armon osoitus ja kutsu uuteen elämään."

Kaikki brutaalit keino on taivaassa jo tuomittu, ne on Jumalan olemusta vastaan

Jumala ei ole kiinnostunut historiasta vaan jokaisen sydämestä sen sisällöstä,
      Huolehdi että huomio on sillä, ja onko siellä Jeesus Kristus asumassa.

• Anonyymi

Jeesus on tappaja ja murhaaja. Jumala.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      195
      13074
    2. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      82
      6275
    3. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      126
      6104
    4. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      5562
    5. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      23
      4472
    6. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      93
      4421
    7. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      43
      4332
    8. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      42
      4251
    9. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      33
      4238
    10. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      48
      3757
    Aihe