nuvaring ja atopia

kukka

Moikka,

kiinnostaa kysymys kuinka moni atoopikko käyttää Nuvaring-ehkäisyrengasta? Itselläni pieninannoksisetkin e-pillerit laittaa ihon kukkimaan (huomasin varsinkin kevään neljän kuukauden kondomiehkäisyaikana, että iho oli parempana kuin kertaakaan koko ehköisypillereiden käytön aikana - kondomiehkäisy on vaan niin vaivalloista) ja nyt syötyäni taas 2kk pillereitä iho on ihan kamala!!!! Lääkärit on ehdottanut Nuvaringiä, koska hormonit on kuulemma enemmän paikallisessa verenkierrossa ja vapautuu ilman "hormonipiikkejä", jotka mulla ainakin selkeät: noin 1-2 h pillerin otosta hirvee syyhy ihossa, käsitaipeet tulessa.

Oon kuullut, että voi myös limakalvot kuivua koska oon ainakin saanut tosi matalahormonisista pilereistä sen vaivan?

Niin, atoopikot joilla kokemusta renkaasta, kertokaa mulle!!! Kiitos!

5

1033

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuosta ehkäisyrenkaasta.Kannattaisiko vaihtaa pillereitä tai käydä keskustelemassa lääkärin kanssa asiasta?

      • kukka

        pillereitä olen syönyt kuutta eri merkkiä... eli se siitä.

        lääkäri on nuvaringin määrännytkin, juteltu on.

        kaikkihan on yksilöllistä, joten kiintoisaa olis saada kokemuksia nyt kun viikon päästä rinkulan sisääni laitan.

        Esim. jos iho parantunut / parempi, niin kuinka kauan meni tai menikö huonommaksi mutta parani myöhemmin tai huononi vain.

        koska suoraan sanottuna tää tilanne ottaa päähän kamalasti ja jos nuvaring on esim. ensin huonontanut jonkun ihon ja sitten parantanutkin, olisi se kiva tietää, ettei kolmen kuukauden käytön jälkeen lopeta sitä, vaikka todellisuudesssa iho oliskin ollut jo parempi seuraavassa kuussa.

        Kondomiehkäisy on niin ylihankala parisuhteessa.


    • Laarukka

      Itselläni oli täysin normaali iho, mutta atopia puhkesi mulle kun aloin käyttää nuvaringiä. Lopetin maaliskuussa ja nyt aloitin minipilsut. Iho ei parantunut tuossa tauon aikana, eli se vain laukesi muttei loppunut renkaan käytön lopetuksen mukana :(

      • kukka

        Hei,

        kiitos tiedosta. Oliko rengas eka hormonaalinen ehkäisy vai käytitkö yhdistelmäpillereitä tätä ennen?

        joillakin oon kuullut että sairaus helpottaa. Kai se täytyy vain jokaisen kokeilla itse..

        Hyvää vointia ihollesi!


      • Laarukka
        kukka kirjoitti:

        Hei,

        kiitos tiedosta. Oliko rengas eka hormonaalinen ehkäisy vai käytitkö yhdistelmäpillereitä tätä ennen?

        joillakin oon kuullut että sairaus helpottaa. Kai se täytyy vain jokaisen kokeilla itse..

        Hyvää vointia ihollesi!

        heippa,

        Eli rengas oli eka hormonaalinen ehkäisy mulla, sitä ennen mentiin kortsuilla. Nyt menossa cerazette-minipillerit ja iho vähän paremmassa kunnosa, mutta ei plajoa eroa täysin hormoonittomaan aikaan mikä mulla oli tässä välissä. Eipä sillä ihottuma ei helpottanut vaikka lopetin renkaan :(


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      73
      2142
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1432
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      133
      1410
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1102
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      105
      967
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      365
      896
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      764
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      704
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      674
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    Aihe