Knnattaako akku päästää tyhjäksi ennen uutta latausta?
Sähköpyörän akun lataaminen
9
200
Vastaukset
- Anonyymi
Hyvä siellä on jotain sisällä olla.
- Anonyymi
Aiemmin akut olivat sellaisia, että suositeltiin lataamista mahdollisimman tyhjästä täyteen. Latauskapasiteetin sanottiin laskevan muuten toimien joka lautauksella.
Uudet akut ovat erilaista tekniikkaa. Niiden kannalta ei ole paljonkaan väliä, missä vaiheessa lataat. Oikeasti vastausta pitäisi kysyä sähköpyörän myyjältä tai akun valmistajalta. Uuden pyörän ohjekirjassa tuo tieto varmasti on. - Anonyymi
Ohjeista olen lukenut, että pitää välttää aivan täyteen lataamista ja tyhjäksi päästämistä. Itse lataan täyteen, kun on reissu tiedossa, mutta en säilytä akkuja täyteen ladattuina.
- Anonyymi
Mitä jos ei saa akkua ajamalla vajaaksi? Vaikka ennen talvea, kun talvella ei tule ajettua ja 720Wh akun vajaaksi ajaminen vaatii näköjään tuntikausien polkemisen, että edes yksi led sammuu akun kapasiteetti-indikaattorista? Onko se nyt niin vaarallista säilyttää täyteen varattua li-ion akkua talven yli?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä jos ei saa akkua ajamalla vajaaksi? Vaikka ennen talvea, kun talvella ei tule ajettua ja 720Wh akun vajaaksi ajaminen vaatii näköjään tuntikausien polkemisen, että edes yksi led sammuu akun kapasiteetti-indikaattorista? Onko se nyt niin vaarallista säilyttää täyteen varattua li-ion akkua talven yli?
Litium ioni akkujen optimaalinen varaus pitempiaikaisessa säilytyksessä on 80%, talvikuukaudet eivät juurikaan tyhjennä käyttämätöntä akkua.
Pintapuolisen googlettelun perusteella litium ioni akun pitkäaikainen säilytys täyteen ladattuna kuluttaa akkukennoja enemmän kuin 80% saakka ladattuja.
- Anonyymi
Vaseliinia kannattaa laittaa akun napoihin ettei hapetu
- Anonyymi
Luulisi, että asia otetaan ohjelmallisesti huomioon: koskaan ei yliladata eikä koskaan päästetä liian tyhjäksi.
Käytännössä akussa siis olisi aina "piileviä" varoja, eikä 100 % kapasiteetista ole koskaan käytössä, vaan 80 - 90 %. Se lisäisi akun kestoa, koska ääriolosuhteet ovat aina huono asia. - Anonyymi
Tyhjäksi ei kannata ajaa koskaan. Täyteen voi ladata sillä vaikka pyörän mittari sanoo että 100 peosenttia lataus, ei siltiin aivan täynnä ole.
Jos akkua ei käytetä pitkään aikaan niin 80 prosentin varaus hyvä. Ja kerran pari talven aikana voi käyttää hetken aikaa laturissa.- Anonyymi
Voi ottaa myös huomioon, että ajossa lämmenneen akun voi ladata myös vasta jäähtyneenä. Silloin sen vastaanottokyky ja kestoikä paranee.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei823596Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss1071792- 1061102
- 991075
- 60933
Priden osallistujamäärä suuri pettymys!
Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate164840- 42836
IS Viikonloppu 28.-29.6.2025
3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit57791Joku kysyy
Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g59769Kannan sinua mukanani
Aina sydämessäni ❤️ Niin kauan kun henki pihisee ja veri virtaa suonissani, niin olet osa minua tavalla, josta olen kii28735