Sähköavusteinen tai moottorilla varustettu polkupyörä on polkupyörä

Anonyymi-ap

"Sähköavusteisen polkupyörän suurin teho saa olla enintään 250 W, avustuksen on kytkeydyttävä pois päältä kun nopeus saavuttaa 25 km/h, ja avustus saa toimia vain poljettaessa.

Moottorilla varustetun polkupyörän (L1e-A) suurin teho saa olla enintään 1000 W. Moottori voi toimia ilman polkemista, mutta sen on kytkeydyttävä pois päältä kun nopeus saavuttaa 25 km/h.

Sähköavusteisiin polkupyöriin sovelletaan polkupyörän teknisiä vaatimuksia eikä niille tarvitse ottaa liikennevakuutusta. Sen sijaan liikennevakuutus (Ulkoinen linkki) on otettava moottorilla varustetuille polkupyörille, jotka eivät täytä sähköavusteisen polkupyörän ehtoja ja jotka painavat yli 25kg."

Lähde:
https://www.traficom.fi/fi/liikenne/autoilijat/vinkkeja-liikenteeseen/sahkoiset-liikkumisvalineet

Polkupyöräksi määritelty polkupyörä on polkupyörä, eli pyörä.

52

531

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      28 §
      Muut moottorittomat ajoneuvot

      Polkupyörällä tarkoitetaan yhden tai useamman henkilön tai tavaran kuljettamiseen valmistettua polkimin tai käsikammin varustettua ja täysin tai pääosin lihasvoimalla käytettävää vähintään kaksipyöräistä ajoneuvoa. Polkupyörä voi myös olla varustettu sellaisilla yhteenlasketulta jatkuvalta nimellisteholtaan enintään 250 watin tehoisilla sähkömoottoreilla, jotka toimivat vain poljettaessa ja kytkeytyvät toiminnasta viimeistään nopeuden saavuttaessa 25 kilometriä tunnissa ( sähköavusteinen polkupyörä ). Sähkömoottorit voivat kuitenkin toimia polkematta, jos nopeus on enintään kuusi kilometriä tunnissa.

      Mitä tässä laissa säädetään polkupyörästä, sovelletaan myös sellaiseen potkupyörään ja muuhun vastaavaan moottorittomaan ajoneuvoon, jolta koon tai käyttötarkoituksen vuoksi on tarpeellista edellyttää heijastin- ja valaisinvaatimusten sekä muiden polkupyörää koskevien keskeisten turvallisuusvaatimusten täyttymistä.

      Moottorittomaksi ajoneuvoksi katsotaan myös tieliikenteeseen tarkoitettu ja varustettu eläimen vetämä vaunu ja reki, jolta koon ja käyttötarkoituksen vuoksi on tarpeellista edellyttää heijastin- ja valaisinvaatimusten ja muiden ajoneuvoa koskevien keskeisten turvallisuusvaatimusten täyttymistä.

      https://finlex.fi/fi/lainsaadanto/2021/82#chp_2__sec_28__heading

      Polkupyörä on ajoneuvo.

    • Anonyymi

      Aito savolainen Kalakukko (muikkukukko)

      Raaka-aineet

      kuori
      5 dl vettä
      1 dl vehnäjauhoja
      vajaa kilo ruisjauhoja
      1 dl voisulaa
      1-2 rkl suolaa
      TÄYTE
      kilo muikkuja
      400 g rasvaista siankylkeä
      suolaa


      Ohje

      -poista muikuista pää ja sisälmykset, kuivaa hyvin

      -taikina: sekoita kylmään veteen suola, vehnäjauhot, voisula sekä suurin osa ruisjauhoista, vaivaa käsin loput ruisjauhot. taikinasta tulee melko kiinteää

      - kauli taikina pyöreäksi reilu sentin paksuiseksi levyksi joka ohenee reunoja kohti

      -ripottele levyn keskelle vähän jauhoja ja lado päälle ensin kerros muikkuja ja sitten muutama siivu sian kylkeä, taas muikkuja jne... päällimmäiseksi reilusti siankylkeä ja muista laittaa suolaa joka kerroksen jälkeen

      -taita taikinan reunat täytteen päälle ja muotoile kukoksi märillä käsillä ja ruokailuveistä apuna käyttäen

      HUOM jätä taikinaa vähän varalle kun laitat kukon uuniin, sillä voit paikkailla kukkoa jos vuotaa

      -paista kukkoa ensin 250 asteessa n. 45min voitele kukko voisulalla ja paista 125 asteessa n. 5 tuntia. Jos kukko meinaa kuivua niin sen voi peittää leivinpaperilla ja foliolla

      :D laita kukko uuniin jalat ristissä niin ei vuoda :D

      kun otat kukon uunista niin kääri se esim villapaitaan ja anna vetäytyä vielä vähintään 3 tuntia

      https://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/220213/Aito savolainen Kalakukko (muikkukukko)/

      • Anonyymi

        Tuo on edelleen yhtä huono provokaatio, kuin aiemminkin. Tuo oli kuitenkin odotettavissa.


      • Anonyymi

        LIhasheikkousmies havaittu.


    • Anonyymi

      Kapulakieltä.

      Täytyykö olla liikennevakuutus, jos pyörässä on sähkömoottori ja pyörä painaa yli 25 kg, mutta sähkömoottori ei avusta kuin 25 km/h nopeuteen saakka?

      • Anonyymi

        Vakuutettava on: Sähköiset liikkumisvälineet ja tavarankuljettimet, joiden paino on yli 25 kg TAI rakenteellinen nopeus yli 25 km tunnissa.

        - Jos painaa yli 25 kg, niin on vakuutettava.

        - Jos kulkee yli 25 km/h, niin on vakuutettava (vakuutettava on, vaikka ei saa ajaa yleisillä teillä).


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vakuutettava on: Sähköiset liikkumisvälineet ja tavarankuljettimet, joiden paino on yli 25 kg TAI rakenteellinen nopeus yli 25 km tunnissa.

        - Jos painaa yli 25 kg, niin on vakuutettava.

        - Jos kulkee yli 25 km/h, niin on vakuutettava (vakuutettava on, vaikka ei saa ajaa yleisillä teillä).

        Mutta sähköAVUSTEISTA polkupyörää ei tarvitse vakuuttaa vaikka sen paino olisi yli 25kg. koska se on ajoneuvoluokassa POLKUPYÖRÄ ja sitä ei näin ollen koske tuo kyseinen vakuuttamisvelvollisuus.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Mutta sähköAVUSTEISTA polkupyörää ei tarvitse vakuuttaa vaikka sen paino olisi yli 25kg. koska se on ajoneuvoluokassa POLKUPYÖRÄ ja sitä ei näin ollen koske tuo kyseinen vakuuttamisvelvollisuus.

        Pitää paikkansa, mikäli sähköpyörä on kaikin tavoin laillinen.

        Ei taritse vakuuttaa: Ajoneuvolaissa määritellyt sähköavusteiset polkupyörät, joiden nopeus avustettuna on enintään 25 km/h ja teho enintään 250 W. Pyörän moottorin toimiminen edellyttää myös polkemista, poislukien ns. lähtöavustus, joka katkeaa viimeistään nopeuden saavuttaessa 6 km/h. Pyörän painolla ei ole merkitystä.

        Ei tarvitse vakuuttaa: Sähköpyörät, joiden moottori kytkeytyy pois päältä yli 25 km/h nopeudessa JA joiden paino on enintään 25 kg. Moottorin teholla ei ole merkitystä.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Mutta sähköAVUSTEISTA polkupyörää ei tarvitse vakuuttaa vaikka sen paino olisi yli 25kg. koska se on ajoneuvoluokassa POLKUPYÖRÄ ja sitä ei näin ollen koske tuo kyseinen vakuuttamisvelvollisuus.

        Eli epäselviä on pykälät tulkittaviksi.
        Olen ainakin siinä käsityksessä ollut, että jos sähköavusteisen polkupyörän maksimiavustus on 25km/h, ei tarvitse liikennevakuutusta, vaikka se painaisi yli 25 kg.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eli epäselviä on pykälät tulkittaviksi.
        Olen ainakin siinä käsityksessä ollut, että jos sähköavusteisen polkupyörän maksimiavustus on 25km/h, ei tarvitse liikennevakuutusta, vaikka se painaisi yli 25 kg.

        Oikeassa olet, mutta sähköAVUSTEISEN polkupyörän muita vaatimuksia ovat myös: moottorin maksimi nimellisteho 250w sekä moottori avustaa VAIN poljettaessa (eli ns. käsikaasua ei saa olla).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitää paikkansa, mikäli sähköpyörä on kaikin tavoin laillinen.

        Ei taritse vakuuttaa: Ajoneuvolaissa määritellyt sähköavusteiset polkupyörät, joiden nopeus avustettuna on enintään 25 km/h ja teho enintään 250 W. Pyörän moottorin toimiminen edellyttää myös polkemista, poislukien ns. lähtöavustus, joka katkeaa viimeistään nopeuden saavuttaessa 6 km/h. Pyörän painolla ei ole merkitystä.

        Ei tarvitse vakuuttaa: Sähköpyörät, joiden moottori kytkeytyy pois päältä yli 25 km/h nopeudessa JA joiden paino on enintään 25 kg. Moottorin teholla ei ole merkitystä.

        Paino enintään 25kg? Entä jos on enemmän painoa, mutta maksimiavustus 25km/h ja moottori 250W?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paino enintään 25kg? Entä jos on enemmän painoa, mutta maksimiavustus 25km/h ja moottori 250W?

        Jos puhutaan sähköavusteisesta polkupyörästä, niin lainmukainen sellainen ei tarvitse vakuutusta.

        Ajoneuvolaissa määritellyt sähköavusteiset polkupyörät, joiden nopeus avustettuna on enintään 25 km/h ja teho enintään 250 W. Pyörän moottorin toimiminen edellyttää myös polkemista (pois lukien ns. lähtöavustus, joka katkeaa viimeistään nopeuden saavuttaessa 6 km/h). Pyörän painolla ei ole merkitystä. Tuollaiseen lain mukaiseen sähköavusteiseen polkupyörään ei tarvitse ottaa vakuutusta.

        Tuo on siis noin ainoastaan sähköavusteisen polkupyörän osalta. Muiden sähköisten liikkumisvälineiden osalta paino taas vaikuttaa asiassa. Jos niiden paino on yli 25 kg TAI rakenteellinen nopeus yli 25 km tunnissa, niin pitää vakuuttaa.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Täytyykö olla palovakuutus?

      • Anonyymi

        Pitääkö akkuporakoneessa, akkuruohonleikkurissa, robotti-imurissa tai sähköautossa olla erikseen palovakuutus?

        Onko sähkö juuri sinulle vaarallista, Lihasheikkousmies? Pitääkö pyörässä aina olla teräsputkirunko ja vannejarrut? Pitääkähän vannejarruissa olla palovakuutus?


    • Anonyymi

      Tämä on hauskaa miten sähköpyörän hankkineet vastustavat nyt samanlaisia sähkövehkeitä joita ei tarvitsekaan polkea. Eturivin edistyksellisyydestä vastustajaänkyräksi kolmessa sekunnissa...

    • Anonyymi

      "Lihasheikkousmies on aktivoitunut merkittävästi, kun valon määrä on lisääntynyt..... Pakko olla teräsrunko ja vannejarrut. Syksyllä siis taas helpottaa. "Sähkömoottoripyörät" ovat Kalakukkomiehelle todellinen kirosana."

      Sähköä pyörään - EI KOSKAAN!
      Hydraulijarrut pyörään - EI KOSKAAN!
      Alumiinia pyörään - EI KOSKAAN!

      Takaisin 1950-60-luvuille - KYLLÄ, EHDOTTOMASTI!

      • Anonyymi

        Metsään meni vertaus. Raja menee siinä tekeekö ajoenergian ajaja vai kone.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Metsään meni vertaus. Raja menee siinä tekeekö ajoenergian ajaja vai kone.

        Sähköavusteisessa pyörässä energiaa joutuu käyttämään sekä moottori, että pyöräilijä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköavusteisessa pyörässä energiaa joutuu käyttämään sekä moottori, että pyöräilijä.

        Pyöräilijä tasan sen verran että antaa merkin moottorille milloin toimia, polkijan energian kulutus on jotain autolla ajamisen tasoa


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pyöräilijä tasan sen verran että antaa merkin moottorille milloin toimia, polkijan energian kulutus on jotain autolla ajamisen tasoa

        Montaako sähköavusteista polkupyörää olet ajanut että näin pystyt sanomaan?

        Kyllä, joissakin ”kiinanmoottoreissa” tuo on toteutettu niin että ei tarvitse ”kuin olla polkevinaan” (yleensä taka- taikka etunapanoottoreita), mutta mimentintunnistulsella varustetuissa keskimoottoreissa moottorin voimantuottoon vaaditaan ihan oikeaa polkemista ja kohtuu teholla.
        Esim uudessa Bosch:n 5Gen moottorissa moottorin maksimitehon tuotto (peak power) +600w (moottori on 250w luokiteltu) mutta sen saamiseksi vaaditaan polkijalta myös +200w tehontuotto polkimille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyöräilijä tasan sen verran että antaa merkin moottorille milloin toimia, polkijan energian kulutus on jotain autolla ajamisen tasoa

        Ei kannata luulla ja kuvitella, vaan kannattaa ottaa selvää faktoista.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Montaako sähköavusteista polkupyörää olet ajanut että näin pystyt sanomaan?

        Kyllä, joissakin ”kiinanmoottoreissa” tuo on toteutettu niin että ei tarvitse ”kuin olla polkevinaan” (yleensä taka- taikka etunapanoottoreita), mutta mimentintunnistulsella varustetuissa keskimoottoreissa moottorin voimantuottoon vaaditaan ihan oikeaa polkemista ja kohtuu teholla.
        Esim uudessa Bosch:n 5Gen moottorissa moottorin maksimitehon tuotto (peak power) 600w (moottori on 250w luokiteltu) mutta sen saamiseksi vaaditaan polkijalta myös 200w tehontuotto polkimille.

        pystyykö noissa ns laadukkaammissa sähkäreissä määrittämään lihasheikkouden tason`?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        pystyykö noissa ns laadukkaammissa sähkäreissä määrittämään lihasheikkouden tason`?

        Ei pysty, mikäli kyseessä on korvien välissä oleva lihasheikkous.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pysty, mikäli kyseessä on korvien välissä oleva lihasheikkous.

        No, sehän on oletus lihasheikkouspyörän ostajalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, sehän on oletus lihasheikkouspyörän ostajalla.

        Luulotauti on pahempi tauti.


    • Anonyymi

      "Pyöräilijä tasan sen verran että antaa merkin moottorille milloin toimia, polkijan energian kulutus on jotain autolla ajamisen tasoa."

      Tarkoitat siis, että sähköpyörällä ajaessaan pulssi on sama kuin auton kuskin paikalla istuessaan. Mistä tuo tietämättömyytesi ja viha sähköpyöriä vastaan oikein kumpuaa?

      Sinullehan on täälläkin esitetty käppyröitä, joissa syke todellakin nousee varsinkin maastoajossa. Tosin sanoit silloinkin, että maastopyöräily ei ole liikuntaa, ja varsinkaan se ei ole liikuntaa, jos pyörässä on sähköavustus.

      Valehtelet ja provosoit tietenkin tahallasi, se on tiedossa. Syy ei ole tiedossa.

      • Anonyymi

        Miksi ihmeessä pitää olla sähkömoottori kun sykkeen saa nousemaan ihan ilman sitä? Johtuuko se siitä harmituksesta kun toiset polkee ilman moottoria ja siinä vauhdissa ei pysy?


      • Anonyymi

        "Niistä käy ilmi, että sähköpyöräily voi olla hyväksi huonokuntoisille ja kuntoutujille, koska se ei ole yhtä rasittavaa kuin perinteinen pyöräily."

        Eli sähköpyöräily on hyväksi ja hyödyllistä, kiitos.

        Sähköpyöräily on liikuntaa, ja se saa lihakset liikkeeseen, pulssin nousemaan ja jopa hien pintaan. Kun ajaa akun kerralla tyhjäksi, on tullut liikkuneeksi tosi runsaasti.

        Pyöräily on lisäksi ulkoilua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Niistä käy ilmi, että sähköpyöräily voi olla hyväksi huonokuntoisille ja kuntoutujille, koska se ei ole yhtä rasittavaa kuin perinteinen pyöräily."

        Eli sähköpyöräily on hyväksi ja hyödyllistä, kiitos.

        Sähköpyöräily on liikuntaa, ja se saa lihakset liikkeeseen, pulssin nousemaan ja jopa hien pintaan. Kun ajaa akun kerralla tyhjäksi, on tullut liikkuneeksi tosi runsaasti.

        Pyöräily on lisäksi ulkoilua.

        Niin, pontsoille kävelykin on hyväksi. Mutta lihasheikkouspyöräily ei vertaudu oikealla pyörällä ajamiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, pontsoille kävelykin on hyväksi. Mutta lihasheikkouspyöräily ei vertaudu oikealla pyörällä ajamiseen.

        Pyöräilyä ovat molemmat, liikuntaa.

        Tosimiehet kuitenkin juoksevat, siinä ei ole mitään avustavaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyöräilyä ovat molemmat, liikuntaa.

        Tosimiehet kuitenkin juoksevat, siinä ei ole mitään avustavaa.

        Se on totta, etenkin maastossa juoksen paljon mieluummin kuin ajan millään vempeleellä.


    • Anonyymi

      Mahlelta on tullut uusi 105Nm moottori.

      Voimaa on!

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Losahtelua luvassa.


    • Anonyymi

      No nyt on voimaa kun itsellä ei ole.

    • Anonyymi

      Polkupyörässä oikeasti ole mitään ylimääräistä. Polun saa valita.

      • Anonyymi

        Mikä on sitten ylimääräistä kenkäkin mielestä, niin sitä ei tarina kerro.


    • Anonyymi

      "Mahlelta on tullut uusi 105Nm moottori..... Voimaa on!"

      Tuollaisella sähköpyörällä pääsee paikkoihin, joihin muutoin ei pääsisi.

      • Anonyymi

        "Tuollaisella sähköpyörällä pääsee paikkoihin, joihin muutoin ei pääsisi."

        Niin, nolosti avustettuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tuollaisella sähköpyörällä pääsee paikkoihin, joihin muutoin ei pääsisi."

        Niin, nolosti avustettuna.

        Lihasheikkousmies havaittu.


    • Anonyymi

      No ei varmasti ole se on moottoripyörä, oja sähköskuuttikin menee jo yli 60km/h poliisin mittaamana, noukin moottoripyöriä.

    • Anonyymi

      Sähköavusteinen polkupyörä on sellainen missä kaksi 1,5V patteria ja pienen radioohjattavan auton 3V tasavirtamoottori avustamassa mrenoa.

    • Anonyymi

      Oikeasti niin jos ei saivarrella, niin sähköavusteisten polkupyörien sähköavuksen voisi rajoittaa siihen 15W korkeintaan avustusta.

      • Anonyymi

        Mistä keksit tuon 15 wattia? Voisiko olla 10, 20 tai 25 W myös, vai?


    • Anonyymi

      AP - Ei se ole polkypyörä vaan sähköavusteinen polkupyörä.

      • Anonyymi

        Sähköavusteinen tai moottorilla varustettu polkupyörä on polkupyörä sekin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sähköavusteinen tai moottorilla varustettu polkupyörä on polkupyörä sekin.

        Moottorilla varustettu polkupyörä (on siis oma määritelty ajeneuvolajinsa joka ei ole sama kuin sähköavusteinen polkupyörä) ei ole ajoneuvolain määrittelemä polkupyörä, vaikka sitä ajetaankin polkupyörän liikennesäännöillä vaan on L1e-A luokan ajoneuvo.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Moottorilla varustettu polkupyörä (on siis oma määritelty ajeneuvolajinsa joka ei ole sama kuin sähköavusteinen polkupyörä) ei ole ajoneuvolain määrittelemä polkupyörä, vaikka sitä ajetaankin polkupyörän liikennesäännöillä vaan on L1e-A luokan ajoneuvo.

        Kiitoksia tarkennuksesta.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Moottorilla varustettu polkupyörä (on siis oma määritelty ajeneuvolajinsa joka ei ole sama kuin sähköavusteinen polkupyörä) ei ole ajoneuvolain määrittelemä polkupyörä, vaikka sitä ajetaankin polkupyörän liikennesäännöillä vaan on L1e-A luokan ajoneuvo.

        Moottorilla varustetun polkupyörä on L1e-A luokan ajoneuvo, vaikka puhutaan polkupyörästä. Se on hivenen hämäävää, että puhutaan polkupyörästä, joka ei kuitenkaan ole määritykseltään polkupyörä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moottorilla varustetun polkupyörä on L1e-A luokan ajoneuvo, vaikka puhutaan polkupyörästä. Se on hivenen hämäävää, että puhutaan polkupyörästä, joka ei kuitenkaan ole määritykseltään polkupyörä.

        No eihän sähköavusteinen pyörä ole polkupyörä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

      Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      84
      1646
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

      Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      269
      1551
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      271
      1288
    4. Martina lähdössä Ibizalle

      Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      1262
    5. Avustikset peruttu.

      Aettokosken ampuraan rahat otettu poekkeen valtiolle.
      Suomussalmi
      56
      877
    6. Toivon että jätät tämän päivän jälkeen minut lopullisesti rauhaan mies

      Ihan kokonaan, kiitos.
      Ikävä
      66
      854
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      65
      843
    8. Miksi mies tuntee näin?

      Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui
      Ikävä
      40
      831
    9. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      40
      817
    10. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

      parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      44
      791
    Aihe