Sellaisella varoittavalla asialla tässä nyt kirjoittelen, jotta kukaan muu (huom. kukaan) ei tekisi samaa virhettä jonka itse tein.
Elikkäs, tilanne oli seuraava. Yhtenä päivänä lähdin ajelemaan autollani töistä kohti kotia kunnes aloin ihmetelle alustasta kuuluvaa erikoista lonkotusta. Oireista päätellen vetonivelhän se siellä veteli viimeisiään ja niinhän se pienen tutkiskelun jälkeen olikin.
Noh, ei siinä mikään auttanut kuin alkaa selvitellä, mitä vetonivelen vaihto maksaisi eri korjaamoilla. Hinnat pyörivät siinä 200-300 euron hujakoilla. Joku nyrkkipaja olisi tehnyt vähän halvemmallakin, mutta en oikein luotanut niihin.
Pidin hintaa liian korkeana, koska työ sinänsä ei ole mikään kovin vaikea ja vetonivel näytti maksavan Motonetin hinnastossa noin 80 euroa. Niinpä siis päätin tehdä työn itse, mikä tietenkin näin jälkikäteen ajatellen oli virhe!
Ensimmäinen tehtävä oli ottaa liikennekäyttöön katsastamaton vara-auto. Eli ensin vakuutusyhtiön sivuille ja ostamaan liikennevakuutus ja koska pelkään, että jos ei ole kaskoa niin varmasti juuri silloin jotain tapahtuu, eli otin liikennevakuutuksen ja kaskon. Sen jälkeen Traficomin sivuille ja otin auton liikennekäyttöön. Ajoin katsastukeen ja katsastuksen hinta 65 euroa (meni ihme kyllä lävitse).
No sitten alkoi remontti, kun olin hakenut vara-autollani Motonetista ensin oikean osan rekisterinumerolla. No jooh...eihän se niin mennyt kuin Youtubessa. Joka ikinen pultti niin peijakkaasti kiinni. Jarrusatulan pultti katkesi ja toinen puolikas jäi vastakappaleeseen sillä tavalla, että ei sitä sieltä enää pois saanut. Rystyset verillä, kynnet mustina ja autonpellit naarmuilla. Raidetangonpää ja alapallonivel kuin liimattu kiinni ja koko homma räjähti käsiin. Ei muuta kuin hinaus paikalle ja auto pajalle. Hintalappu hinaukselle tingattuna 150 euroa puolitutun kautta + laskutuslisä, kun ei löytynyt käteistä, eikä tyypillä ollut korttikonetta mukana (eli pimeesti toisin sanoen).
No, nyt sitten auto on pajalla korjattavana. Hintalappu lisätöineen ja pultin irrotuksenineen (mahdollisesti koko osa vaihdetaan) noin 400-500 euroa. Eli tähän mennessä "Tein itse ja säästin -taktiikka" on tullut karkean arvion mukaan maksamaan sen 795 euroa sisältäen vara-auton katsastukset, hinaukset, Motonetin ostokset sekä korjaukset korjaamolla. Siihen päälle nyt sitten tulee vielä vakuutusmaksua ylimääräisestä liikennevakuutuksesta ja kaskosta, sekä kun taas pistän vara-auton liikenteestä poistoon niin 6 euron käsittelymaksu Traficomille sekä toki vero käytön ajalta (min. 10 euroa) JA ENNEN KAIKKEA SE KAIKKI VAIVA, miltä olisi säästynyt, jos olisi vaan heti alussa suostunut siihen, että olisi vienyt auton kiltisti vaikka sinne kalleimman tarjouksen tehneelle korjaamolle ja maksanut sen 400 euroa koko työstä ja saanut auton takaisin vielä saman päivän iltana, mutta ei, kun piti säästää.
Joten älä ole kuin minä...älä mene epämukavuusalueellesi. Älä yritä tehdä sellaista, mitä et varmasti osaa, äläkä ainakaan yritä säästää väärässä paikassa, koska se kostautuu ja hintalappu oln yleensä tuplat tai enemmän. Sama koskee hankintoja, älä osta kiinalaista romua, koska heti perään saatkin hakea sen kalliimman ja laadukkaamman version tilalle, samalla kun kiikutat kiinalaista romua roskakatokseen. Älä siis ole kuiten minä vaan tee toisin kuin minä! Että näin!
Älä tee kuten minä!
14
333
Vastaukset
- Anonyymi
Hienoa, että osaat analysoida noin hyvin tekemisiäsi ja ilmeisesti otit opiksesi.
Minä olen jo iät ja ajat sitten todennut, että tietyt hommat kannattaa jättää ammattilaisille. En todellakaan edes yritä itse tehdä mitään autojuttuja. Lisään tuulilasinpesunestettä ja tarkastan rengaspaineet, vien pesulaan ja tankkaan. Mihinkään muuhun en autossani itse koske. Säästyy hermot ja näköjään kukkarokin 😅
Aletheias- Anonyymi
randombypasser kirjoitti:
Mites ne listoitukset... 🤔
Mitkä listoitukset? Kaikki on ihan kunnossa mun listoilla 🤗😂
- Anonyymi
Mitä uudemmiksi autokanta muuttuu, sitä vähemmän ihmiset enää voi itse edes tehdä. Ei ole välineitä eikä taitoja.
Vanhanajan autot poistuu liikennekäytöstä romukasoihin, samalla loppuu kansalaisten tee se itse autosi rempat hommat.
Joten harva edes osaa autoaan korjata, joten ei hätää. Lasku tulee korjaamolta, jos ei Pärnäsen niin merkkiliikkeen. 😄
Jasu - Anonyymi
Kyllä nämä korjailut ja remontit niin autojen, koneiden kuin talojenkin osalta pitäisi olla luvanvaraisia töitä kuten sähkötyöt nykyään jo ovatkin!
- Anonyymi
Eräällä tapaa ovatkin vakuutus harvoin korvaa jos ei ole alan ammattilaisen tekemiä työt
- Anonyymi
Niin, naiset osaavat helpommin käyttää palveluja noissa jutuissa ja myös pystyvät helpommin myöntämään, jos eivät jotain asiaa osaa tehdä. Monilla miehillä se on jonkinlainen itsetuntokysymys. Mites se sketsi öljyn vaihdon hinnasta naisilla ja miehillä taas menikään, se on hauska juttu. Onneksi nykypäivänä on myös jo jonkin verran päästy eroon sukupuoliajattelusta, että ei naiset tommosista teknisistä asioista tiedä, sillä monet tietää ja kyllä me ollaan myös kiinnostuneita niistä. Mutta asenteiden muuttuminen on hidasta.
- Anonyymi
Kyllä ne ammattilaisetkin joskus alan valintaansa kiroaa.
Kerran kävelin ohi korjaamolla kun 15 vuotta vanhan MANnin pikkukuorma-auton jarruremonttia tekivät. Tyypeillä pätevyydet etsiä ja korjata AdBlue -laitteita, korkeapainesuutinjärjestelmiä ja automaattilaatikoita.
Kaksi seppää ylösnostetun etuakselin kimpussa. Ei aukea pultit, eikä irtoa levyt. Pyöränpultit sentään löysemmällä.
Seuraavana päivänä oli jo oikean puolen osat uudet ja paikoillaan. Eli kyllä maksua oli odotettavissa siitäkin hommasta.
Ja ennenkin on remontteja tyritty. Miksi muuten olisi myynnissä juuri katsastettu uudella vaihtomoottorilla ja peruskorjatulla vaihdelaatikolla varustettu loistoyksilö!
Mies 65 - Anonyymi
Jos nyt rehellisiä ollaan niin tuossa oli kyse vähän muustakin kuin epämukavuusalueelle menemisestä, joku voisi epäillä kyseessä olleen silkkaa tumpelointia mitä nyt toki silloin tällöin sattuu osaavillekin...tai ainakin niille jotka edes yrittävät jotain itse, mikä on aina hatunnoston arvoinen asia vaikka lopputulos olisikin tumpelointia 😁
- Anonyymi
jos joku autoremontti maksaa 200-300 euroa, niin se on yhtä kuin ilmainen! voi olla että hintaan tulee jotain lisiä myöhemmin, mutta silti on käytännössä ilmaista tuollainen
- Anonyymi
Mitään ei opi jos ei yritä.
Ja oppirahoja joutuu kaikki maksamaan.
Ei muuta ku ensi kerraksi enemmän katot oppivideoita youtubesta ja hommaat kunnon työkalut. Esim. kiinniruostuneisiin alustan pultteihin ei kannata alkaa ennen kuin käytössä on kunnollinen pulttipyssy ja joku asiallinen rautojen kuumennuslaite. - Anonyymi
Tommoselta Puuhapeteltä pitäisi ottaa työkalut pois. 🧸
- Anonyymi
Älkää tehkö kuten minä ja sijoittako yliarvostettuihin pörssiosakkeisiin, siinäkin olis muutaman kymppitonnin säästänyt kun olis nuo virheet jättänyt tekemättä.
KilttiMies89 Ostakaa kuplavolkkari, se on helppo korjata. Mulla oli ennen, 12 vuotiaana ostin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 654170
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺463929Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭333416Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli162743Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle342689En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä142502Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm101974IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm81119Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1441102- 80986