Näyttäisi vahvasti modernin matematiikan eli joukko-opin perusteella, että väite 1+1=2 pätee loogisesti vain kiinteille kappaleille, koska nämä eivät voi leikata toisiansa. Mutta näinhän asia ei ole muiden aineen olomuotojen kanssa, esim. jos lisäät yhteen vesipisaraan toisen vesipisaran, saat tuloksena yhden vesipisaran,
Näyttäisi myös vahvasti siltä, että abstraktit asiat, joita tieteessä tarkastellaan leikkaavat yleensä toisensa, ts. omaavat yhdysvaikutuksen, joka tulisi aina huomioida. Venn-diagrammien avulla yritettiin aikanaan peruskoulussa visualisoida, että leikkaus tulee huomioida, kun lasketaan abstrakteja asioita yhteen.
Käytännössä emme kuitenkaan osaa laskea konkreettisesti po. leikkausta eli yhdysvaikutusta, joten on mahdotonta sanoa konkreettisesti yleisellä tasolla, mitä 1+1 oikein on. Itse en ainakaan tiedä, mikä korrekti vastaus olisi tähän.
Kun matemaattista mallia rakentaa on hyvä olla tietoinen, että asiat eivät välttämättä ole niin mustavalkoisia, kuin meille usein opetetaan.
Filosofointi avartaa maailmankuvaa.
Olen skeptikko ja en oikein usko, että 1+1=2
4
106
Vastaukset
- Anonyymi
Muuten hyvä mutta kun lasket vesipisaraa niin silloin pitää laskea massa, eli 1 pisaran massa + 1 pisaran massa onkin 2 pisaran massa.
Et voi ajatella siten että 1 pisara + 1 pisara ja tulos on tarkalleen sama 1 pisara sillä sen pisaran koko muuttu jolloin se ei ole samaa kokoa kuin se alkuperäinen pisara.
Ihan vain filosofointia.
Mutta faktaahan on että koulutusjärjestlmässä saattaa olla virheitä joten aina tulee olla kriittinen kun opettelee uutta, koskaan ei saa vain sokeasti uskoa mitä opetetaan vaan asiat pitää pystyä myös todentamaan.
Myös näppäilyvirheet yms. pitää pystyä poissulkemaan omalla järkeilyllä, eli jos jaetaan ympyrän kehä ja saadaan vastaukseksi 5 niin silloin pitää hälytyskellojen soida että jokin on pielessä, jos taasen vastaus on 3,14... niin silloin meni nappiin.
Monimutkaisissa kaavoissa pitää asia laskea takaperin jolloin varmisteaan päässäänkö lakuperäisiin lukuihin.
Eli 1+1=2 ja tarkistus 2 -1=1.
Mutta jatka ihmeessä filosofointeja mutta älä oijo mutkia suoraksi. - Anonyymi
"Näyttäisi myös vahvasti siltä, että abstraktit asiat, joita tieteessä tarkastellaan leikkaavat yleensä toisensa, ts. omaavat yhdysvaikutuksen, joka tulisi aina huomioida."
Voitko näyttää tämän?
"Käytännössä emme kuitenkaan osaa laskea konkreettisesti po. leikkausta eli yhdysvaikutusta, joten on mahdotonta sanoa konkreettisesti yleisellä tasolla, mitä 1+1 oikein on. "
Oletko siirtynyt jo johonkin muualle kuin abstraktiin tieteeseen? Siinä tapauksessa kerro, mitä olet laskemassa. Tai jos laskua ei ole, niin kuvaile, mikä on se, mikä vaatii jonkun laskun.
Jos laskua ei ole vielä kerrottu missään, niin voisimme itse päättää aiommeko merkitä laskua samoilla merkeillä kuin 1+1 = _ . Eikö tämä pidättäytyminen 1+1:stä potentiaalisesti ratkaise monia alustavia ongelmia?
Eräs esimerkki missä havaitaan asioiden vaikutusta toisiinsa ja missä nähdään miten kahden identtisen asian lasku on erilainen kuin niiden pluslasku, on sellainen missä otetaan litra kaasua ja toinen identtinen litra kaasua. Laitetaan ne molemmat kolmanteen säiliöön, josta ei kerrota, mikä sen tilavuus on, mutta sanotaan, että paine on esim. 0.1 siitä, mitä se on litroissa. Tällöin ideaalikaasulain mukaan, kun lämpötila on palannut alkulämpötilaan, voidaan väittää, että kaksi litraa (V_a = 1 litra) ainetta on tehnyt tilavuuden joka on
V_b = n_b * R * T_b / P_b
= 2* n_a * R * T_a / ( 0.1 * P_a )
= 20 * V_a - AnonyymiUUSI
Sokrates oli Antiikin Kreikan tunnetuin skeptikko, jonka väitetään sanoneen, että "tiedän vain, etten tiedä mitään". Tämä herättää luonnollisesti kysymyksen, että mistä Sokrates tiesi, ettei tiedä mitään, kun kerran ei tiennyt mitään?
- AnonyymiUUSI
Huh, olen siis Sokratesta etevämpi ja taitavampi sillä väitän tietäväni jotakin.
Sokrates kieltämättä oli hieman pihalla monissa asioissa. Kuitenkin hän oli osallistunut sotakoulutukseen ja sotaan. Joten saattoipa vielä valehdellakin ettei tiedä mitään?
On turvallista ja ihanaa olla etevämpi kuin Sokrates. Häntä kunnioitettiin jonkin verran minua siis kaiketi enemmän?
Mutta Kalevalassa on tiedon kilpalaulantaa ja jään selvästi Joukahaista ja Väinämöistä vähäisemmäksi tiedoissa. Tosin noita ohjasi jonkin sortin hypomania kun taas itse olen sillä kannalla että pitkämielisyys on parempi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.3921986Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek121799Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2411348Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.77989Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel51950Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia402918Rakennetaanko yhdessä?
Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä33755- 56729
Hyvää yötä mies
Nuku hyvin. Viikonloppuna on tulossa hellettä, se on mukavaa. Juhannuskin kohta. Mun tekis mieli huolehtia susta. Semmo70714- 63703