Riisi pölyttyy ja risteää keskenään. Aikain saatossa on muodostunut arviolta 120 000 eri riisilajiketta.
Satokaudet riippuu alueesta. Jos vesi joudutaan johdattamaan kaukaa, riisinviljely on kallista ja ei kannattavaa. Siksi aakeet laakeet ja jokimaastot soveltuu parhaiten ja sellaista on esimerkiksi Buriramin provinssissa, jossa väkilukuun nähden viljellään Thaimaan eniten riisiä.
Satokauden määrittely on melko lailla herrassaan, ja sen määrittely ei ole kiveen kirjoitettu. Ensin pitäisi tietää mitä satokauden aloittamisella tarkoitetaan? Siemenien idättämistä, kyntöä, vesien laskemista pellolle vaiko taimien istuttamista?
Ensin riisin siemenet idätetään, esikasvatetaan taimet pienillä plänteillä ennen varsinaista viljelyä. Vedet lasketaan pelloille ja taimet istutetaan pienillä pelloilla käsin veden peitossa oleville pelloille.
Koko kasvun ajan pellot on veden peitossa ja sitä pitää vahtia ettei vallit rikkoonnu ja vesi karkaa. Vesi tuleee pumppaamalla tai kanavia pitkin. Kyntö tapahtuu pienillä pelloilla puhvelien avulla, mutta ikääntyvän viljelijäväestön vuoksi niistä ollaan luopumassa. ja korvataan traktorilla.
3-4 kuukauden päästä sato on korjattavissa. Vesi johdetaan pois hetkeä sitä ennen. sadonkorjuuta. Riisi leikataan useimmiten käsin sirpeillä ja solmitaan lyhteiksi. Jyvät irrotetaan lyhteistä hakkaamalla niitä ritilää vasten.
Kuivatus tapahtuu pientiloilla pressujen päällä teidenkin varsilla, kuten täällä.
Kuorikerros irrotetaan myllyssä. Riisi on tässä vaiheessa ruskeaa riisiä.
Siitä irroitetaan ydinosa, jonka jälkeen se on valkoista riisiä.
Parhailla alueilla joissa vesi riittää, on mahdollista saada kolmekin satoa vuodessa.
Tehotuottoalueilla kuten Isanissa, saadaan useimmiten kaksi satoa. Vuoden ensimmäisessä sadossa taimien istutus tapahtuu toukokuun loppupuolella - kesäkuun alussa.
Ensimmäinen sadonkorjuu on syyskuun alussa. Seuraava kausi alkaa lokakuussa kun vettä on vielä melkoisella varmuudella riittävästi ja se korjataan yleisimmin tammikuun lopussa, kuivatus helmikuun alussa.
Helmikuun puolivälistä toukokuun puoliväliin ei riisinviljelijät tee juurikaan mitään, silloin kun satoja on 1-2 vuodessa. Jos satoja on vain yksi ja lajike vaatii pidemmän kasvukauden, niin satokausi on toukokuun puolivälistä lokakuun loppupuolelle.
Thaimaa tukee riisintuotantoa, jotta se olisi kannattavaa sillä se on tärkeimpien vientituotteiden joukossa edelleen. Pelkona on että nuoriso ei enää innostu jatkamaan vanhempiensa työtä, ja riisinviljely kuihtuu Thaimaassa.
2010
Riisin lyhyt oppimäärä
44
248
Vastaukset
- AnonyymiUUSI
Räpsäytä välillä ja palaa sitten taasen tälle päiväkirjallesi.
- AnonyymiUUSI
Kuulimme onneksi Sensukan, tuon aidon thaimaalaisen miehen kokemuspohjaisen reportaasin suoraan paikan päältä Chiang Main vilskeestä, toreilta ja pelloilta, jossa värikkäät käänteet ja mielenkiintoiset yksityiskohdat tuovat kerrontaan aitoa tunnelmaa tapahtumien näköalapaikalta taidolla, johon vain korkeasti koulutettu runosielu kykenee siten, että Tytti Yli-Viikarikin kalpenee rinnallaan ja painaa katseensa maahan syvää kunnioitusta tuntiessaan.
Mies, myytti ja legenda, Sensukka, poika Thaimaan varjoisien kujien ja katujen kasvatti. - AnonyymiUUSI
Kyllä sä olet Pasanen niin sekaisin kuin risa käkikello joka kukkuu ja räpsyy aina vaan mutta ei tiedä miksi.
- AnonyymiUUSI
Hyvä ja mielenkiintoinen kirjoitus, kiitos Kymppi.
Olen joskus onnekkaasti päässyt tutustumaan riisinviljelyyn ja vesipuhveleihin eripuolella Thaimaata.
Vesipuhveli ควาย on jo kai aika pitkään joutunut väistymään
rautapuhvelin ควายเหล็ก tieltä.
Buriramissa kutsuivat näitä rautapuhveleita Kubota -nimellä. Tämä nimi tullee näiden traktorien suurelta valmistajalta. Mahtaneeko näitä muut valmistajat valmistaa, en tiedä?
Tässä yliopiston kuva rautapuhvelista:
https://archive.li.mahidol.ac.th/handle/0280026809/8737
Tässä valmistajan sivusto:
https://www.siamkubota.co.th/walking_tractor/
Buriramissa sadonkorjuun aikaan tämän tyyppisiä kumipyöräisiä säksättäjiä oli paljon:
https://static.truck2hand.com/public/upload/item/143542/d61949a7-4dfe-4e55-8a0b-a37330874bb8.jpeg
Vesipuhveleitakin oli, mutta ne eivät töihin silloin sadonkorjuun aikoihin osallistuneet.
Kiitos Kymppi kirjoituksestasi vielä kerran, se toi paljon hienoja muistoja mieleen. Täytynee vielä joskus käväistä Buriramissa katselemassa kuinka maanviljely on siellä muuttunut.- AnonyymiUUSI
Joo kyllähän se on se suurin työllistäjä täällä väkimäärissä laskettuna. Koska kyntö on kauden kokonaisajasta niin lyhyt, niin monet käyttää vuokrapelejä ja pikkuiset pellot on kynnetty päivässä.
Ei taida montaa eri merkkiä olla. Löytyy noin 25 vuotta vanha vehje farmilta, ei ole merkkiä enää näkyvissä.
Ulosottoakselista tulevaa voimaa käytetään myllyn pyörittämisistä sähkön tuotantoon vesipumpuille, kun vehje lukitaan parkkiin.
Pyörivien osien ja paljaiden hihnojen vuoksi lapset opetetaan jo pienenä pysyttelemään kaukana. Nämä laitteet aiheuttaa vakavia loukkaantumisia samaan malliin kuin ruohonleikkurit Suomessa.
Isommalla traktorilla ei ole asiaa märemmille pelloille jos ei ole paripyöriä ja nelivetoa. Taimenien istutuskoneitakin on olemassa, mutta ilmeisesti perinteiden ja hukkaprosentin vuoksi ne eivät ole suosiossa ja niissäkin taimet pitää siihen laitteeseen laittaa ensin käsin.
Se tosiaan se todellinen ongelma on, että alkaa nuo viljelijät olla sen ikäisiä että heidän pitäisi nautiskella jo rauhaisista eläkepäivistä.
2010 - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Joo kyllähän se on se suurin työllistäjä täällä väkimäärissä laskettuna. Koska kyntö on kauden kokonaisajasta niin lyhyt, niin monet käyttää vuokrapelejä ja pikkuiset pellot on kynnetty päivässä.
Ei taida montaa eri merkkiä olla. Löytyy noin 25 vuotta vanha vehje farmilta, ei ole merkkiä enää näkyvissä.
Ulosottoakselista tulevaa voimaa käytetään myllyn pyörittämisistä sähkön tuotantoon vesipumpuille, kun vehje lukitaan parkkiin.
Pyörivien osien ja paljaiden hihnojen vuoksi lapset opetetaan jo pienenä pysyttelemään kaukana. Nämä laitteet aiheuttaa vakavia loukkaantumisia samaan malliin kuin ruohonleikkurit Suomessa.
Isommalla traktorilla ei ole asiaa märemmille pelloille jos ei ole paripyöriä ja nelivetoa. Taimenien istutuskoneitakin on olemassa, mutta ilmeisesti perinteiden ja hukkaprosentin vuoksi ne eivät ole suosiossa ja niissäkin taimet pitää siihen laitteeseen laittaa ensin käsin.
Se tosiaan se todellinen ongelma on, että alkaa nuo viljelijät olla sen ikäisiä että heidän pitäisi nautiskella jo rauhaisista eläkepäivistä.
2010Suomessa myönnettiin korkotuettuja lainoja maatilojen nykyaikaistamiseen ja isojakin lainoja, miljoonaluokkaa. Sitten tulikin vihreä aika ja haluttiin jäädä tuonnin varaan jotta Suomessa ei lehmät piereskele metaania. Tukia pienennettiin vaikka kulut kasvoi ja niinpä tiloja meni konkurssiin yksi toisensa jälkeen. Vain "sopiva määrä" vihreitten kavereita jätettiin pystyyn. Nyt yritetään valehdella kansalle sitä syytä miksi jauheliha on loppu.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
2010Kiitos jälleen Kymppi.
Kun vähän kuuklettelin numeroita siitä, kuinka paljon Thaimaa elää riisin viljelystä, niin en löytänyt mielestäni varmaa tietoa tästä.
Thaimaan numeroita vääristää tämäkin, että oikeasti ei tiedetä kuinka moni thaimaalainen oikeasti asuu missäkin, vaikka äänestämässä käyvät siinä kylässä, missä heidät on kirjattu asuvaksi, vaikka asuisivat Suomessa.
En tiedä, en ole nähnyt, ettei isommilla traktoreilla olisi asiaa pelloille, edes sadonkorjuun aikoihin. Uskon kuitenkin sinun kertomaasi.
Olen itse Buriramissa päässyt osallistumaan vain riisin korjuuseen. Oli hieno kokemus kaikkinensa. Vuokra pellolla pienellä, pääsin kokeilemaan, miltä tuntuu olla paikallinen palkallinen sirpin kanssa niittämässä pientä peltoa.
Nyt täytyy olla hetki hiljaa, kuunnella lintujen laulua, anteeksi. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos jälleen Kymppi.
Kun vähän kuuklettelin numeroita siitä, kuinka paljon Thaimaa elää riisin viljelystä, niin en löytänyt mielestäni varmaa tietoa tästä.
Thaimaan numeroita vääristää tämäkin, että oikeasti ei tiedetä kuinka moni thaimaalainen oikeasti asuu missäkin, vaikka äänestämässä käyvät siinä kylässä, missä heidät on kirjattu asuvaksi, vaikka asuisivat Suomessa.
En tiedä, en ole nähnyt, ettei isommilla traktoreilla olisi asiaa pelloille, edes sadonkorjuun aikoihin. Uskon kuitenkin sinun kertomaasi.
Olen itse Buriramissa päässyt osallistumaan vain riisin korjuuseen. Oli hieno kokemus kaikkinensa. Vuokra pellolla pienellä, pääsin kokeilemaan, miltä tuntuu olla paikallinen palkallinen sirpin kanssa niittämässä pientä peltoa.
Nyt täytyy olla hetki hiljaa, kuunnella lintujen laulua, anteeksi.En ole hän mutta sellaisia lukuja maataloudesta löytyy wikistä että Vuonna 2020 maatalouden osuus BKT:sta oli 8,2 prosenttia. Noin 32 prosenttia thaimaalaista työskentelee maataloudessa. Tämä tarkoittaa sitä että kolmannes työskentelee maataloudessa mutta neljä kertaa pienemmällä vaihdolla per nuppi.
Teollisuuden osuus BKT:sta on 36,2 ja palveluilla on ylivoimaisesti suurin osuus 56%. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
En ole hän mutta sellaisia lukuja maataloudesta löytyy wikistä että Vuonna 2020 maatalouden osuus BKT:sta oli 8,2 prosenttia. Noin 32 prosenttia thaimaalaista työskentelee maataloudessa. Tämä tarkoittaa sitä että kolmannes työskentelee maataloudessa mutta neljä kertaa pienemmällä vaihdolla per nuppi.
Teollisuuden osuus BKT:sta on 36,2 ja palveluilla on ylivoimaisesti suurin osuus 56%.Kiitos sinulle tiedoista.
- AnonyymiUUSI
Seuraava pätee myös falleihin jotka polleilee keltaisilla kansilla.
=====
Thaimaan numeroita vääristää tämäkin, että oikeasti ei tiedetä kuinka moni thaimaalainen oikeasti asuu missäkin, vaikka äänestämässä käyvät siinä kylässä, missä heidät on kirjattu asuvaksi, vaikka asuisivat Suomessa.- AnonyymiUUSI
Mitähän "polleilua" mahtaa olla tabien baan? Eihän se ole muuta kuin tarvittava asiakirja pysyvästä osoitteesta, jonka kanssa voi avata vaikka puhelinliittymän, pankkitilin taikka hommata ajokortin ja id-kortin. Onko asioiden hoitaminen ja helpottaminen "polleilua"?
Kyllä sä olet Pasanen niin sekaisin kuin risa käkikello joka kukkuu aina vaan mutta ei tiedä miksi. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Mitähän "polleilua" mahtaa olla tabien baan? Eihän se ole muuta kuin tarvittava asiakirja pysyvästä osoitteesta, jonka kanssa voi avata vaikka puhelinliittymän, pankkitilin taikka hommata ajokortin ja id-kortin. Onko asioiden hoitaminen ja helpottaminen "polleilua"?
Kyllä sä olet Pasanen niin sekaisin kuin risa käkikello joka kukkuu aina vaan mutta ei tiedä miksi.Mitä olet aikonut tehdä tällä palstalla tulevana viikonloppuna pasasjuttuinesi?
Pysyvää osoitetta se ei osoita, vaan osoitteen asiakirjan hankintapäivänä. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Mitä olet aikonut tehdä tällä palstalla tulevana viikonloppuna pasasjuttuinesi?
Pysyvää osoitetta se ei osoita, vaan osoitteen asiakirjan hankintapäivänä.Osoittaa juurikin pysyvän osoitteen, muutettaessa on kolme kuukautta aikaa käydä districkt officessa merkkauttamassa uusi osoite tabien baaniin.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Osoittaa juurikin pysyvän osoitteen, muutettaessa on kolme kuukautta aikaa käydä districkt officessa merkkauttamassa uusi osoite tabien baaniin.
Ihme pärjäsin varsin hyvin thaimaassa 10 vuotta, ilman talokirjanotetta, eli thaimaaksi tabianbania, sekä sitä pinkkiä henkilökorttia, minne tarvitsi jotakin todistella passissa oli poliisin osoitetodistus leimattuna, sekä ajokortista löytyi osoite, joten enpä usko että se on millään muotoa tärke.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ihme pärjäsin varsin hyvin thaimaassa 10 vuotta, ilman talokirjanotetta, eli thaimaaksi tabianbania, sekä sitä pinkkiä henkilökorttia, minne tarvitsi jotakin todistella passissa oli poliisin osoitetodistus leimattuna, sekä ajokortista löytyi osoite, joten enpä usko että se on millään muotoa tärke.
Ja kyllä minulla on thaimaalainen henkilötunnus, sitä tarvitaan rokotuksissa, ilman sitä ei saa piikkejä, sain niitä thaimaassa neljä kipaletta, taudinkin sanoin ainakin kolme kertaa, vaikka yritin välttää kontakteja... keskimmäinen vei sairaalaan, lisähapelle.
Anonyymi kirjoitti:
Hyvin pärjää ilman pinkkiä korttia jos ei koskaan käy missään, elää neljän seinän sisällä nettiä selaten. Pinkki kortti kulkee mukana aina kätevästi lompakossa, helpottaa asiointia monessa paikassa, itse sitä tarvin yleensä vähintään kerran viikossa, eipä tarvitse passia kantaa mukana. Hotelliin kirjauduttaessa, pankkiasioilla, sairaalassa, viimeksi oli sairaalakäynti lääkkeineen 38 bahtia..
Ajokorttia uusittaessa, puhelinliikkeessä,
Ajokorttihan ei ole mikään henkilötodistus, se on vain ajokortti. Jopa thaimaan sisäiselle lennolle on riittänyt pinkki id, toki passi oli varuilta silloin mukana.asiantravel kirjoitti:
Hyvin pärjää ilman pinkkiä korttia jos ei koskaan käy missään, elää neljän seinän sisällä nettiä selaten. Pinkki kortti kulkee mukana aina kätevästi lompakossa, helpottaa asiointia monessa paikassa, itse sitä tarvin yleensä vähintään kerran viikossa, eipä tarvitse passia kantaa mukana. Hotelliin kirjauduttaessa, pankkiasioilla, sairaalassa, viimeksi oli sairaalakäynti lääkkeineen 38 bahtia..
Ajokorttihan ei ole mikään henkilötodistus, se on vain ajokortti. Jopa thaimaan sisäiselle lennolle on riittänyt pinkki id, toki passi oli varuilta silloin mukana.Ja vielä vuosien kokemuksesta voin kertoa että asioitpa ihan missä vain ja sinulta kysytään passia, kun näytät thaikku id:n niin suhtautuminen sinuun ja palvelu muuttuu aivan toisenlaiseksi.
- AnonyymiUUSI
asiantravel kirjoitti:
Ajokorttihan ei ole mikään henkilötodistus, se on vain ajokortti. Jopa thaimaan sisäiselle lennolle on riittänyt pinkki id, toki passi oli varuilta silloin mukana.Miten tuo käyminen vaikuttaa korttiin, ei ole koskaan kukaan kysynyt mitään, olen matkustellut sen kuin sinäkin thaimaassa, jos koet että se on tärkeä sinulle minulle ei ollut, outoa että sinä tarvitset minä en mihinkään, ja 10 vuotta on pitkä aika, kaikki asiat hoidettiin, yleensä pankissa, immissä ja kaupassa alettiin tuntemaan, eivätkä kysyneet enää mitään, kunhan hoidit jatkomaleskelulupasi kuntoon, kohtuudella, yleensä kolme viikkoa aikaisemmin kun se meni vanhaksi, tuo jos ei käy missään on tyypillinen lahkolaisten paskanpuhumista, 25 vuoden aikana olen kiertänyt kaikki olennaiset kohteet mitä on kiinnostanut jo ennen kuin muutin sinne. Enkä muuttanut thaimaahan aasi sen takia että menisin ympäri thaimaata perse punasena, vaan siksi että kokeilin miten lämpö vaikuttaa reumaan, vaikutti aluksi.
Ihmetyttää helvetisti että olet kertomasi mukaan saanut terveydenhuollon38 bahtilla, jokainen sairaala ja lääkäriasema antaa oman asiakaskortin oli kyseessä sitten kaupungin sairaala, tai bangkok hospital... Herää vaan kysymys eleletkö kansaneläkkeellä kun vaimoni sai tuon sosiaaliturvakortin, se haettiin erikseen jostain sosiaalitoimistosta, olin silloin hänen mukanaan, sitä ei anneta farangeille, outoa nuo juttusi, eivät vastaan yhtään kokemuksiani, olin enkalla kerralla 10 päivää sairaalassa, se maksoi 28.000 bahtia, ja toisen kerran yhden yön, se maksoi 7800 bahtia, nämä kunnan sairaalassa, kaksi kertaa bangkok hospitalissa, pari vuorokautta, toinen vakuutukseen toinen maksoin itse, noin 110.000 bahtia, ilman mitään kalliita kokeita, Hua hin lasaretin hinnasto löytyy heidän siteltään, siellä on hinnat farangeille, lahimaista tuleville työläisille, thaikuille ja sitten sosiaaliturvaan nauttiville heille peruslääkkeet maksavat 38 bahtia hoitoineen, tosin se ei kata kuin osan lääkkeitä, taidat puhua lööperiä. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Miten tuo käyminen vaikuttaa korttiin, ei ole koskaan kukaan kysynyt mitään, olen matkustellut sen kuin sinäkin thaimaassa, jos koet että se on tärkeä sinulle minulle ei ollut, outoa että sinä tarvitset minä en mihinkään, ja 10 vuotta on pitkä aika, kaikki asiat hoidettiin, yleensä pankissa, immissä ja kaupassa alettiin tuntemaan, eivätkä kysyneet enää mitään, kunhan hoidit jatkomaleskelulupasi kuntoon, kohtuudella, yleensä kolme viikkoa aikaisemmin kun se meni vanhaksi, tuo jos ei käy missään on tyypillinen lahkolaisten paskanpuhumista, 25 vuoden aikana olen kiertänyt kaikki olennaiset kohteet mitä on kiinnostanut jo ennen kuin muutin sinne. Enkä muuttanut thaimaahan aasi sen takia että menisin ympäri thaimaata perse punasena, vaan siksi että kokeilin miten lämpö vaikuttaa reumaan, vaikutti aluksi.
Ihmetyttää helvetisti että olet kertomasi mukaan saanut terveydenhuollon38 bahtilla, jokainen sairaala ja lääkäriasema antaa oman asiakaskortin oli kyseessä sitten kaupungin sairaala, tai bangkok hospital... Herää vaan kysymys eleletkö kansaneläkkeellä kun vaimoni sai tuon sosiaaliturvakortin, se haettiin erikseen jostain sosiaalitoimistosta, olin silloin hänen mukanaan, sitä ei anneta farangeille, outoa nuo juttusi, eivät vastaan yhtään kokemuksiani, olin enkalla kerralla 10 päivää sairaalassa, se maksoi 28.000 bahtia, ja toisen kerran yhden yön, se maksoi 7800 bahtia, nämä kunnan sairaalassa, kaksi kertaa bangkok hospitalissa, pari vuorokautta, toinen vakuutukseen toinen maksoin itse, noin 110.000 bahtia, ilman mitään kalliita kokeita, Hua hin lasaretin hinnasto löytyy heidän siteltään, siellä on hinnat farangeille, lahimaista tuleville työläisille, thaikuille ja sitten sosiaaliturvaan nauttiville heille peruslääkkeet maksavat 38 bahtia hoitoineen, tosin se ei kata kuin osan lääkkeitä, taidat puhua lööperiä.Nämä juttusi hyvä aasi alkaa vaikuttaa enemmän ja enemmän lahkolaisten jutuille, joissa ei ole mitään totuuspohjaa, minulla on oikeasti kokemusta thaimaasta paljon, olen ollut 25 vuotta aviossa, sekä siitä 10 asunut siellä, viettänyt kaikki lomani 30 viime vuoden aikana niinikään, koska vaimoni sinne halajaa ja halajaa edelleenkin, sitä tb eikä pinkkiä todellisuudessa tarvita mihinkään, mulla oli joskus passi mukana joskus varsin hotellin respasta ajokortilla, ilman mitään itkuja, joskus maksu otettiin etukäteen, joskus taas jälkikäteen, olen muutenkin elämäni aikana matkustellut erittäin paljon, ensin pääosin euroopassa ja sitten sitten afrikassa, ja usassa sekä aasiassa... pidin aina lomani jossain muualla kuin suomessa.
Anonyymi kirjoitti:
Nämä juttusi hyvä aasi alkaa vaikuttaa enemmän ja enemmän lahkolaisten jutuille, joissa ei ole mitään totuuspohjaa, minulla on oikeasti kokemusta thaimaasta paljon, olen ollut 25 vuotta aviossa, sekä siitä 10 asunut siellä, viettänyt kaikki lomani 30 viime vuoden aikana niinikään, koska vaimoni sinne halajaa ja halajaa edelleenkin, sitä tb eikä pinkkiä todellisuudessa tarvita mihinkään, mulla oli joskus passi mukana joskus varsin hotellin respasta ajokortilla, ilman mitään itkuja, joskus maksu otettiin etukäteen, joskus taas jälkikäteen, olen muutenkin elämäni aikana matkustellut erittäin paljon, ensin pääosin euroopassa ja sitten sitten afrikassa, ja usassa sekä aasiassa... pidin aina lomani jossain muualla kuin suomessa.
Herra Huhtasaari on siis sitä mieltä että sinun kokemuksesi thaimaasta ovat niitä ainoita oikeita kokemuksia.
Koskaan ei ole tarvinnut mennä perse punaisena vaan tarkoitus on nauttia elämästä, mennä minne huvittaa, syödä mitä juuri sillä hetkellä tekee mieli koska elämä on lyhyt ja vuosi vuodelta se lyhenee. Kuten aiemmin kirjoitin joku voi nauttia siitä että viettää aikansa netissä neljän seinän sisällä. Minä en.
Elämästäni olen thaimaassa viettänyt reilun 14 vuotta yhteensä joten jonkinlaista kokemusta maan käytännöistä löytyy.
Tammikuussa kävin hakemassa jäykkäkoristusrokotuksen, paikka oli Taphong hospital eli julkinen sairaala. Pieni sairaala, muutaman minuutin päässä kotoa. Lääkärikäynti, sen jälkeen maksu kassalle 38 bahtia ja sitten hoitaja pukkasi rokotteen käsivarteen.
Nämä minun kirjoitukset ovat minun kokemuksia thaimaasta, niihin voi uskoa tai olla uskomatta, aivan sama minulle.
En ala asioista kinaamaan, minulla on paljon muutakin tekemistä, rantasauna lämpimäksi ja nauttimaan ensimmäisestä kesäpäivästä.
Palstarakkaille oikein hyvää juhannusta- AnonyymiUUSI
asiantravel kirjoitti:
Herra Huhtasaari on siis sitä mieltä että sinun kokemuksesi thaimaasta ovat niitä ainoita oikeita kokemuksia.
Koskaan ei ole tarvinnut mennä perse punaisena vaan tarkoitus on nauttia elämästä, mennä minne huvittaa, syödä mitä juuri sillä hetkellä tekee mieli koska elämä on lyhyt ja vuosi vuodelta se lyhenee. Kuten aiemmin kirjoitin joku voi nauttia siitä että viettää aikansa netissä neljän seinän sisällä. Minä en.
Elämästäni olen thaimaassa viettänyt reilun 14 vuotta yhteensä joten jonkinlaista kokemusta maan käytännöistä löytyy.
Tammikuussa kävin hakemassa jäykkäkoristusrokotuksen, paikka oli Taphong hospital eli julkinen sairaala. Pieni sairaala, muutaman minuutin päässä kotoa. Lääkärikäynti, sen jälkeen maksu kassalle 38 bahtia ja sitten hoitaja pukkasi rokotteen käsivarteen.
Nämä minun kirjoitukset ovat minun kokemuksia thaimaasta, niihin voi uskoa tai olla uskomatta, aivan sama minulle.
En ala asioista kinaamaan, minulla on paljon muutakin tekemistä, rantasauna lämpimäksi ja nauttimaan ensimmäisestä kesäpäivästä.
Palstarakkaille oikein hyvää juhannustaMissä olen väittänyt että tietoni ovat oikeita, ne ovat minun subjektiivisia kokemuksiani, ja niitä on vaikea ylittää, minulla on pitkä kokemus historia, sinulla alkaa vaan olla melko samat sanavalinnat ja herjat kuten 2010 ja muilla lahkolaisilla, ihmetyttää vaan se että miksi lahkolaisten ja minun kokemukset poikkeavat varsin paljon tosistaan...
Hyvää jussia sinullekin, missä sitten oletkin, täällä on toinen lämmin päivä, viikon sisällä. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Miten tuo käyminen vaikuttaa korttiin, ei ole koskaan kukaan kysynyt mitään, olen matkustellut sen kuin sinäkin thaimaassa, jos koet että se on tärkeä sinulle minulle ei ollut, outoa että sinä tarvitset minä en mihinkään, ja 10 vuotta on pitkä aika, kaikki asiat hoidettiin, yleensä pankissa, immissä ja kaupassa alettiin tuntemaan, eivätkä kysyneet enää mitään, kunhan hoidit jatkomaleskelulupasi kuntoon, kohtuudella, yleensä kolme viikkoa aikaisemmin kun se meni vanhaksi, tuo jos ei käy missään on tyypillinen lahkolaisten paskanpuhumista, 25 vuoden aikana olen kiertänyt kaikki olennaiset kohteet mitä on kiinnostanut jo ennen kuin muutin sinne. Enkä muuttanut thaimaahan aasi sen takia että menisin ympäri thaimaata perse punasena, vaan siksi että kokeilin miten lämpö vaikuttaa reumaan, vaikutti aluksi.
Ihmetyttää helvetisti että olet kertomasi mukaan saanut terveydenhuollon38 bahtilla, jokainen sairaala ja lääkäriasema antaa oman asiakaskortin oli kyseessä sitten kaupungin sairaala, tai bangkok hospital... Herää vaan kysymys eleletkö kansaneläkkeellä kun vaimoni sai tuon sosiaaliturvakortin, se haettiin erikseen jostain sosiaalitoimistosta, olin silloin hänen mukanaan, sitä ei anneta farangeille, outoa nuo juttusi, eivät vastaan yhtään kokemuksiani, olin enkalla kerralla 10 päivää sairaalassa, se maksoi 28.000 bahtia, ja toisen kerran yhden yön, se maksoi 7800 bahtia, nämä kunnan sairaalassa, kaksi kertaa bangkok hospitalissa, pari vuorokautta, toinen vakuutukseen toinen maksoin itse, noin 110.000 bahtia, ilman mitään kalliita kokeita, Hua hin lasaretin hinnasto löytyy heidän siteltään, siellä on hinnat farangeille, lahimaista tuleville työläisille, thaikuille ja sitten sosiaaliturvaan nauttiville heille peruslääkkeet maksavat 38 bahtia hoitoineen, tosin se ei kata kuin osan lääkkeitä, taidat puhua lööperiä.Hitto sulla on vikaa päässä ja paljon, miksi et hae itsellesi ammatti apua?
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Hitto sulla on vikaa päässä ja paljon, miksi et hae itsellesi ammatti apua?
Kiitos samoin
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Pärjäsit helvetin huonosti ja olet mieleltäsi sairas luuseri.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
10 vuotta Thaimaassa eikä tiedä Thaimaasta mitään... VITTUMIKÄIDIOOTTI.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ihmetyttää helvetisti että olet kertomasi mukaan saanut terveydenhuollon38 bahtilla, jokainen sairaala ja lääkäriasema antaa oman asiakaskortin oli kyseessä sitten kaupungin sairaala, tai bangkok hospital... Herää vaan kysymys eleletkö kansaneläkkeellä kun vaimoni sai tuon sosiaaliturvakortin, se haettiin erikseen jostain sosiaalitoimistosta, olin silloin hänen mukanaan, sitä ei anneta farangeille, outoa nuo juttusi, eivät vastaan yhtään kokemuksiani, olin enkalla kerralla 10 päivää sairaalassa, se maksoi 28.000 bahtia, ja toisen kerran yhden yön, se maksoi 7800 bahtia, nämä kunnan sairaalassa, kaksi kertaa bangkok hospitalissa, pari vuorokautta, toinen vakuutukseen toinen maksoin itse, noin 110.000 bahtia, ilman mitään kalliita kokeita, Hua hin lasaretin hinnasto löytyy heidän siteltään, siellä on hinnat farangeille, lahimaista tuleville työläisille, thaikuille ja sitten sosiaaliturvaan nauttiville heille peruslääkkeet maksavat 38 bahtia hoitoineen, tosin se ei kata kuin osan lääkkeitä, taidat puhua lööperiä.Kymmenen vuotta etkä tiedä Thaimaasta mitään, mistä tämä johtuu, onko sulla vikaa päässä.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Missä olen väittänyt että tietoni ovat oikeita, ne ovat minun subjektiivisia kokemuksiani, ja niitä on vaikea ylittää, minulla on pitkä kokemus historia, sinulla alkaa vaan olla melko samat sanavalinnat ja herjat kuten 2010 ja muilla lahkolaisilla, ihmetyttää vaan se että miksi lahkolaisten ja minun kokemukset poikkeavat varsin paljon tosistaan...
Hyvää jussia sinullekin, missä sitten oletkin, täällä on toinen lämmin päivä, viikon sisällä."ja niitä on vaikea ylittää" 55555
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
10 vuotta Thaimaassa eikä tiedä Thaimaasta mitään... VITTUMIKÄIDIOOTTI.
Jjj
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
"ja niitä on vaikea ylittää" 55555
Kkk
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Jjj
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kkk
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kymmenen vuotta etkä tiedä Thaimaasta mitään, mistä tämä johtuu, onko sulla vikaa päässä.
Jjj
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kkk
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kymmenen vuotta etkä tiedä Thaimaasta mitään, mistä tämä johtuu, onko sulla vikaa päässä.
Kkk
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Voithan aina yllättää omalla tietämykselläsi, ressukka.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kkk
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kkk
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
YLE teki tutkimuksen ihmisten tyytyväisyyteen elämäänsä, valitse luku 1-10 mitä korkeampi arvon annat sen tyytyväisenpi olet, lahkolaiset ovat alueella 8 omasta mielestään, todellisuudessa ovat tasolla 2-3, jos elämä on kunnossa kuskin täällä viihtyisi, heittelemässä herjoja vuodesta toiseen ajailemassa kattiloita.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kkk
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kkk
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Kokenut tietäjä joka ei tiennyt että Hua Hinistä saa aamupuuroa 55555
- AnonyymiUUSI
Hhh
- AnonyymiUUSI
Riisin viljelyllä on erittäin suuri hiilijalanjälki. Se tuottaa paljon metaania ja käyttää kolmasosan maailman kasteluvedestä. Yhden riisikilon tuottamiseen tarvitaan vettä n. 3500 litraa.
- AnonyymiUUSI
Tekoäly vastaa:
"Vaikka vesi voi muuttaa olomuotoaan ja sijaintiaan maapallolla, se ei katoa kokonaan. Vesi kiertää jatkuvasti vedenkierrossa haihtumisen, tiivistymisen ja sateen muodossa. Vaikka pieni määrä vettä voi haihtua avaruuteen, se ei merkitse veden katoamista maapallolta"
"Metaani pysyy ilmakehässä lyhyemmän aikaa kuin hiilidioksidi"
"Hiilidioksidi on elämälle välttämätön kaasu, jota kasvit käyttävät fotosynteesissä ja jota esiintyy luonnollisesti ilmakehässä"
"Lentoliikenteen osuus ihmisten aiheuttamista päästöistä on noin 2%"
"Ihmiskunnan teollistumisen aiheuttama osuus hiilidioksidin lisääntymisestä ilmakehän / kaasukehän koostumuksesta on 0,006%"
"Kasvien on huomattu kasvavan sitä nopeammin mitä enemmän hiilidioksidia on ilmakehässä ja hiilinielu kasvaa nopeammin kuin hiilidioksidin määrä"
Kaikella ruoan tuotannolla on ympäristövaikutus. Ihminen tarvitsee kuitenkin energiaa kuten kaikki muutkin elävät olennot. Thaimaassa viljeltiin riisiä noin 4000 vuotta ennenkuin ensimmäiset riisisäkit tuli Suomeen. Aluksi vain eliitillä oli mahdollisuus saada riisiä Suomessa.
Jos vihreitä pitäisi kuunnella, niin maapallolla pitäisi kieltää lihan ja kalan käyttäminen ravintona, lopettaa viljely ja maidontuotanto, hävittää karjaeläimet, metsittää pellot, kulkea tuulivoimalla jne ja syödä vain levää ja ituja. Sukupuutto olisi valmis sadassa vuodessa.
Ketjusta on poistettu 23 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.4612805Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek152645Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2691582Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.841184Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4401121Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel631098- 156960
Rakennetaanko yhdessä?
Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä41928- 56889
- 79875