Ostin naisten Nopsa Promenade pyörän ja nyt alkoi mietityttää että teinkö virheoston. Pyörällä en ole vielä ajanut kuin 7km ja hyvältähän tuo tuntui mutta mites nuo Nopsa pyörät yleensä? Olisiko ollut sama ostaa Marketista "marketti pyörä", ovatko saman tasoisia?
Ja pyörää tulen tarvitsemaan koulumatkoihin eli n.10 km/päivä.
Tuosta Promedanesta löytyy kuva ja tiedot täältä: http://www.intersport.fi/channels/default/index/NewPage_30/NewPage/P_18.html
Nopsan pyörät?
31
52635
Vastaukset
- Mr. Jones
Ehkä napavaihteinen olisi ollut parempi valinta, mutta myös hieman kalliimpi.
- niin..
Tyhmä kysymys, mutta mitä eroa niillä on? Siis, noita vaihteita tarkoitan.
Edellinen pyöräni oli Helkama Sweet power 21 vaihteinen, 9 vuotta vanha ja käytössä todella kulunut (kesät talvet ulkona ilman minkäänlaista katosta, arvata saattaa ettei maali kestä...). Siihen olisi pitänyt tehdä niin iso huolto & maalata runko että päätin ostaa kokonaan uuden pyörän.
Mutta verrattuna edelliseen pyörääni, onko laatuero huikea tähän uuteen Nopsaan verrattuna? Eli olisiko ollut parempi ostaa jälleen uusi Helkama ja pitää sitä vähän paremmin? Nythän se on enää turha jossitella kun pyörä on ostettu mutta tätähän sitä aina tekee "isojen" kauppojen jälkeen..
Ja mitä luulet, olikohan tuossa vanhassa Helkamassakaan napavaihteistoa? - Jere
niin.. kirjoitti:
Tyhmä kysymys, mutta mitä eroa niillä on? Siis, noita vaihteita tarkoitan.
Edellinen pyöräni oli Helkama Sweet power 21 vaihteinen, 9 vuotta vanha ja käytössä todella kulunut (kesät talvet ulkona ilman minkäänlaista katosta, arvata saattaa ettei maali kestä...). Siihen olisi pitänyt tehdä niin iso huolto & maalata runko että päätin ostaa kokonaan uuden pyörän.
Mutta verrattuna edelliseen pyörääni, onko laatuero huikea tähän uuteen Nopsaan verrattuna? Eli olisiko ollut parempi ostaa jälleen uusi Helkama ja pitää sitä vähän paremmin? Nythän se on enää turha jossitella kun pyörä on ostettu mutta tätähän sitä aina tekee "isojen" kauppojen jälkeen..
Ja mitä luulet, olikohan tuossa vanhassa Helkamassakaan napavaihteistoa?Ittellä ollut sama Nopsa yli kymmenen vuotta
ja toimii vielä kuin junan vessa.
Tossa sun helkamassa oli niin kuin tuossa
sun nopsassa ketjuvaihteisto eli napavaihteiston
huomaa silmällä siitä että siinä on takana vain yksi ratas silti siinä voi olla kahdeksankin vaihdetta.Napavaihteistot on helppo hoitoisempia
ja huoltovapaampia.
Tuossa sun antamassa linkistä:http://www.intersport.fi/channels/default/index/NewPage_30/NewPage/P_18.html löytyy esim.Nopsa Fastlane jossa on napa vaihteisto. - pyöräpoika
Jere kirjoitti:
Ittellä ollut sama Nopsa yli kymmenen vuotta
ja toimii vielä kuin junan vessa.
Tossa sun helkamassa oli niin kuin tuossa
sun nopsassa ketjuvaihteisto eli napavaihteiston
huomaa silmällä siitä että siinä on takana vain yksi ratas silti siinä voi olla kahdeksankin vaihdetta.Napavaihteistot on helppo hoitoisempia
ja huoltovapaampia.
Tuossa sun antamassa linkistä:http://www.intersport.fi/channels/default/index/NewPage_30/NewPage/P_18.html löytyy esim.Nopsa Fastlane jossa on napa vaihteisto.se heiluva vehje minkä läpi ketjut kulkee on vaihtaja, silloin puhutaan aina ulkovaihteisesta. se muuttaa välityksiä siirtämällä ketjut rattaalta toiselle.
napavaihteissa ne vaihteet on tavallaan piilossa takapyörän navassa, siellä liikkuu kaikenlaiset rattaat. - Pyörähullu
pyöräpoika kirjoitti:
se heiluva vehje minkä läpi ketjut kulkee on vaihtaja, silloin puhutaan aina ulkovaihteisesta. se muuttaa välityksiä siirtämällä ketjut rattaalta toiselle.
napavaihteissa ne vaihteet on tavallaan piilossa takapyörän navassa, siellä liikkuu kaikenlaiset rattaat.Nopsa on samanlainen pyörä kuin muutkin taiwanilaiset tai vietnamilaiset ymv. pyörät. Napavaihde EI OLE helpompi huoltaa kuin ulkovaihtaja ja toisekseen kun napavaihtajaa käytetään Suomen oloissa sateessa, pakkasessa, ulkona, on ne sisäkalut 1-3 vuoden käytön jälkeen yksi ruostepesä. Navan kun aukaisee niin sieltä löytyy miljoona ja yksi osaa, joita maallikko ei voi kuin ihmetellä. Yleensä vaihdetaan uusi napa, mikä maksaa maltaita. Ulkovaihtaja ei maksa kuin muutaman kympin uusittaessa ja kunnon voi havaita ulkoisesti tarkastelemalla, joten ulkovaihtaja EHDOTTOMASTI !
- ensiksi
Pyörähullu kirjoitti:
Nopsa on samanlainen pyörä kuin muutkin taiwanilaiset tai vietnamilaiset ymv. pyörät. Napavaihde EI OLE helpompi huoltaa kuin ulkovaihtaja ja toisekseen kun napavaihtajaa käytetään Suomen oloissa sateessa, pakkasessa, ulkona, on ne sisäkalut 1-3 vuoden käytön jälkeen yksi ruostepesä. Navan kun aukaisee niin sieltä löytyy miljoona ja yksi osaa, joita maallikko ei voi kuin ihmetellä. Yleensä vaihdetaan uusi napa, mikä maksaa maltaita. Ulkovaihtaja ei maksa kuin muutaman kympin uusittaessa ja kunnon voi havaita ulkoisesti tarkastelemalla, joten ulkovaihtaja EHDOTTOMASTI !
Kysy pyöräliikkeestä kumpi on parempi.
On se kyllä kumma kun kahdeksan vaihteinen
napavaihteistolla oleva pyörä maksaa ainakin yhtä paljon kuin joku 21-vaihteinen ketjuvaihteinen pyörä miksiköhän näin?
Ja kyllä napavaihteisto on huoltovapaampi kuin ketjuvaihteisto.Itsellä ollu nopsa yli kymmenen
vuotta eikä oo tarvinnu uutta napaa. - Jorppe
ensiksi kirjoitti:
Kysy pyöräliikkeestä kumpi on parempi.
On se kyllä kumma kun kahdeksan vaihteinen
napavaihteistolla oleva pyörä maksaa ainakin yhtä paljon kuin joku 21-vaihteinen ketjuvaihteinen pyörä miksiköhän näin?
Ja kyllä napavaihteisto on huoltovapaampi kuin ketjuvaihteisto.Itsellä ollu nopsa yli kymmenen
vuotta eikä oo tarvinnu uutta napaa.Mitäs se hinta sitten kertoo?? Sen että napavaihde on huomattavasti kalliimpi kuin avovaihde. Siksi, että planeettavaihteisto on huomattavasti monimutkaisempi kuin ketjuvaihde. Lisäksi siinä on huonompi hyötysuhde.
Se on totta, että napavaihteisto on huoltovapaampi, mutta kun huolto sitten tulee, se maksaa eikä sitä useimmat voi itse tehdä.
Ketjuvaihde vaatii huoltoa, eli öljyä ketjuihin ja vaihtajan linkkuihin silloin tällöin. Myös vaijereihin. Joku vanha 3-vaihteinen torpedon napa oli asia erikseen. Ne kestivät huollotta loputtomiin.. Mutta 7 ja 8 vaihteiset navat alkavat olla jo arempia, koska osat ovat varsin pieniä.
Pyöräliikkeestä kysyessä kannattaa muistaa, että myyjä myy sen, josta saa parhaan katteen ja jonka uskoo asiakkaan ostavan
Itse olen täysin avovaihteen kannalla, sen verta helppohoitoinen sekin on ja osia on helppo vaihtaa jos tarvetta ilmenee. - es jonne11
Jere kirjoitti:
Ittellä ollut sama Nopsa yli kymmenen vuotta
ja toimii vielä kuin junan vessa.
Tossa sun helkamassa oli niin kuin tuossa
sun nopsassa ketjuvaihteisto eli napavaihteiston
huomaa silmällä siitä että siinä on takana vain yksi ratas silti siinä voi olla kahdeksankin vaihdetta.Napavaihteistot on helppo hoitoisempia
ja huoltovapaampia.
Tuossa sun antamassa linkistä:http://www.intersport.fi/channels/default/index/NewPage_30/NewPage/P_18.html löytyy esim.Nopsa Fastlane jossa on napa vaihteisto.Ei oiskaan kannattanu ostaa nopsa paskoja
- Anonyymi
Pyörähullu kirjoitti:
Nopsa on samanlainen pyörä kuin muutkin taiwanilaiset tai vietnamilaiset ymv. pyörät. Napavaihde EI OLE helpompi huoltaa kuin ulkovaihtaja ja toisekseen kun napavaihtajaa käytetään Suomen oloissa sateessa, pakkasessa, ulkona, on ne sisäkalut 1-3 vuoden käytön jälkeen yksi ruostepesä. Navan kun aukaisee niin sieltä löytyy miljoona ja yksi osaa, joita maallikko ei voi kuin ihmetellä. Yleensä vaihdetaan uusi napa, mikä maksaa maltaita. Ulkovaihtaja ei maksa kuin muutaman kympin uusittaessa ja kunnon voi havaita ulkoisesti tarkastelemalla, joten ulkovaihtaja EHDOTTOMASTI !
Juuri näin!
- Pyörähullu
Olen ollut 6 vuotta pyörähuollossa töissä ja nähnyt napavaihteita pilvin pimein ! On ollut Sachsia, Shimanoa, Torpedoa ym. kaikki samaa paskaa avattuna, ruosteensekaista öljyä täynnä, eikä toimi. Että se nyt siitä selvää ottamisesta !!!
- hyttysen paska valtameressä
Mitäs susi pyöriä sun etees on sitte tullu etkö sä
lukenu tuosta mun tekstistä että yli kymmenen
vuotta ollu ympäri vuotisessa käytössä eikä oo
vielä kertaakaan tarvinnu vaihtaa.Jos sulla
on 6 vuoden kokemus pyörien huollosta niin eipä
kannata puhua yhtään mitään vielä.Sähän oot vielä oppi poika tuu sitte puhumaan jotain kun oot ollu pari kymmentä vuotta siellä pyörähuollossa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Ja se merkkaa
paljon minkä laatusta tavaraa sulla on siellä ketjuvaihteisessa fillarissa jos siellä on jotain Shimanon sis sarjaa niin kyllä sen aika pian huollossa. - Napavaihteet
Itse olen ajatellut vaihtaa napavaihteeseen juuri tuon huoltovapauden vuoksi.
Tuo sinun kokemuksesi taitaa perustus vain ja ainoastaan siihen että huoltoon / korjaukseen tuodaan vain niitä rikkininäisiä pyöriä. Näille polkupyörille kun ei ole olemassa vielä mitään "takuuhuolto-ohjelmia" ;) . - Pyörähullu
hyttysen paska valtameressä kirjoitti:
Mitäs susi pyöriä sun etees on sitte tullu etkö sä
lukenu tuosta mun tekstistä että yli kymmenen
vuotta ollu ympäri vuotisessa käytössä eikä oo
vielä kertaakaan tarvinnu vaihtaa.Jos sulla
on 6 vuoden kokemus pyörien huollosta niin eipä
kannata puhua yhtään mitään vielä.Sähän oot vielä oppi poika tuu sitte puhumaan jotain kun oot ollu pari kymmentä vuotta siellä pyörähuollossa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Ja se merkkaa
paljon minkä laatusta tavaraa sulla on siellä ketjuvaihteisessa fillarissa jos siellä on jotain Shimanon sis sarjaa niin kyllä sen aika pian huollossa.Napavaihde saattaa kestää hyvinkin 10 vuotta ! Todennäköisesti käyty vain kaupassa ja kaljalla, siinä ei montaa kilometriä tule. Huollossa kustannukset napa/ulkovaihtaja suhde on 10/1 ! Ulkovaihtajaa ei tarvitse muuten huoltaa kuin pitämällä ketjut puhtaana, samalla pikkurissatkin pysyy puhtaana. Olen ajanut yli 50,000 km yhdellä takavaihtajalla, eikä se vieläkään ollut " valmis". Vaihdettiin vain uudempaan malliin. Napavaihtajaa et voi itse mitenkään huoltaa, jos et todella ole asiantuntija- ja niitä on vähän.
- hyttysen paska valtameressä
Pyörähullu kirjoitti:
Napavaihde saattaa kestää hyvinkin 10 vuotta ! Todennäköisesti käyty vain kaupassa ja kaljalla, siinä ei montaa kilometriä tule. Huollossa kustannukset napa/ulkovaihtaja suhde on 10/1 ! Ulkovaihtajaa ei tarvitse muuten huoltaa kuin pitämällä ketjut puhtaana, samalla pikkurissatkin pysyy puhtaana. Olen ajanut yli 50,000 km yhdellä takavaihtajalla, eikä se vieläkään ollut " valmis". Vaihdettiin vain uudempaan malliin. Napavaihtajaa et voi itse mitenkään huoltaa, jos et todella ole asiantuntija- ja niitä on vähän.
Se kyllä ollu mulla ympäri vuotisessa käytössä 10 vuotta työmatkoilla 10 km yhteen suuntaan toiset 10 km takaisin ja muutenkin kovassa käytössä eikä missään kauppa reissuilla.
En sano olevani kilpa pyöräiliä mutta kun ei ole autoa niin pyörä on ainut kulkuväline.Joten älä sä rupee siellä vittuilemaan tuolla sun 6 vuoden kokemuksella pyörähuollossa työskentelystä jotku
on kato ollu siellä jo silloin kun sä olit vielä
mutsis mahas. - Pyörähullu
hyttysen paska valtameressä kirjoitti:
Se kyllä ollu mulla ympäri vuotisessa käytössä 10 vuotta työmatkoilla 10 km yhteen suuntaan toiset 10 km takaisin ja muutenkin kovassa käytössä eikä missään kauppa reissuilla.
En sano olevani kilpa pyöräiliä mutta kun ei ole autoa niin pyörä on ainut kulkuväline.Joten älä sä rupee siellä vittuilemaan tuolla sun 6 vuoden kokemuksella pyörähuollossa työskentelystä jotku
on kato ollu siellä jo silloin kun sä olit vielä
mutsis mahas.Mistäs sä tiedät mun syntymäajan. Taidat olla noita "perus koulun" käyneitä, kun yhdyssanat ja pilkut ovat tuntemattomia käsitteitä ! Jos olet yli 50 vuotias, niin tervetuloa kerhoon !?
- Pienkonemekaanikko
Totta turiset napavaihteista en todellakaan suosittele napavaihdetta kenellekkään ei toimi kunnolla ja todellaki syy on että se jumittuu sen ruosteen sekaisen öljymoskan takia avovaihde on varmin valinta mikäli vaihteet pyöräänsä haluaa ja se joka puhui napavaihteen huollon tarpeen olevan pienempi ei tiennyt asiasta kyllä napavaihdetta joutuu huoltamaan ihan niinkuin avoakin se on vaan työläämpää ja kalliimpaa napavaihteessa suosittelenkin puhdistamaan ja rasvaamaan napavaihteen kunnolla vähintään kerran vuodessa niin silloin pitäis toimia paremmin ja kestää
- Anonyymi
Pyörähullu kirjoitti:
Napavaihde saattaa kestää hyvinkin 10 vuotta ! Todennäköisesti käyty vain kaupassa ja kaljalla, siinä ei montaa kilometriä tule. Huollossa kustannukset napa/ulkovaihtaja suhde on 10/1 ! Ulkovaihtajaa ei tarvitse muuten huoltaa kuin pitämällä ketjut puhtaana, samalla pikkurissatkin pysyy puhtaana. Olen ajanut yli 50,000 km yhdellä takavaihtajalla, eikä se vieläkään ollut " valmis". Vaihdettiin vain uudempaan malliin. Napavaihtajaa et voi itse mitenkään huoltaa, jos et todella ole asiantuntija- ja niitä on vähän.
Kyllä napavaihteen voi itsekin huoltaa, ei tarvitse olla mikään raketti-insinööri. Suhteellisen yksinkertaisia kapistuksia. Ohjeita löytyy hyvin ja tärkeintä on oikeat voiteluaineet ja loppukiristys, ettei laakerit tule liian tiukalle. Sekin helppo homma.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä napavaihteen voi itsekin huoltaa, ei tarvitse olla mikään raketti-insinööri. Suhteellisen yksinkertaisia kapistuksia. Ohjeita löytyy hyvin ja tärkeintä on oikeat voiteluaineet ja loppukiristys, ettei laakerit tule liian tiukalle. Sekin helppo homma.
Ihan helvetin työläs tuollainen huoltaa. Ja jo ihan renkaan paikkaus/vaihto on todella hankalaa, kun pitää irrottaa jarruvarsi, vaihteiston ohjurit jne. Ratasvaihteisessa huolto ja renkaanvaihto ovat huomattavasti helpompia hommia.
- Anonyymi
Pienkonemekaanikko kirjoitti:
Totta turiset napavaihteista en todellakaan suosittele napavaihdetta kenellekkään ei toimi kunnolla ja todellaki syy on että se jumittuu sen ruosteen sekaisen öljymoskan takia avovaihde on varmin valinta mikäli vaihteet pyöräänsä haluaa ja se joka puhui napavaihteen huollon tarpeen olevan pienempi ei tiennyt asiasta kyllä napavaihdetta joutuu huoltamaan ihan niinkuin avoakin se on vaan työläämpää ja kalliimpaa napavaihteessa suosittelenkin puhdistamaan ja rasvaamaan napavaihteen kunnolla vähintään kerran vuodessa niin silloin pitäis toimia paremmin ja kestää
Itsellä Cresent Trekking CityBike,vuodelta 2001.Uutena ostettu,eikä vieläkään napavaihteistolle tehty yhtään mitään.3- vaihteinen kyseessä,ja pyörällä ajaetaan kesät/ talvet.Ainoastaan renkaita jouduttu vaihtamaan,kun hiekoutus sepeli puhkoo renkaita.
- Pyöräilijä
Kovin on keskustelu käynyt kuumana noiden kahden eri vaihdetyypin välillä,suurimmat huudot tuon napavaihteen puolesta on tullut ilmiselvästi henkilöltä jolla ei ole hajuakaan asioiden oikeasta tilasta.
Avovaihde ei juurikaan ole sen vaikeampihuoltoinen kuin napavaihdekkaan (tällä tarkoitan normaali perushuoltoa),molemmat vaativat aika-ajoin ketjun pesun ja voitelun joten siinä ne ovat samalla viivalla,avovaihteessa on enemmän rattaita joten niiden puhdistus tuo tuon pienen lisätyön.
Kun lähdetäänkin sitten tuosta eteenpäin eli täydelliseen huoltoon/korjaukseen niin avovaihde on aina helpompi kuin napavaihde ja myös edullisempi toteuttaa.
Varsinkin Shimanon 7v napavaihde ei ole osoittautunut maailman parhaaksi ja kestävämmäksi rakenteeksi,täydelliseen korjaukseen/huoltoon tarvittavat osat ovat järkyttävän hintaisia ja näinollen melkein aina vaihdetaankin koko kiekko napoineen päivineen,tuo sentakia että korjaukseen käytettävä aika on yhtäkuin rahaa ja lopputuloksena tuo koko kiekonvaihto on edullisempi.Normaali "mökkiläistä" en kehoittaisi/suosittelisi tuota näpaa edes aukaisemaan.
Avovaihteen hyötysuhde on parempi kuin yhdessäkään Shimanon napavaihteessa,samoin toiminta pakkasella on taatusti parempi ja luotettavampi kuin napavaihteissa.
Ja mitä tulee tuohon Riikan hankkimaan Nopsaan niin oma mielipiteeni on että pyörä (vaikka ns.halpapyörä onkin) hakkaa mennentullen ns.markettipyörät ja eritoten kaikki Bilteman pyöränkuvatukset.
Valmistusmaalla tuossa ei ole suurtakaan merkitysta vaan sillä kuka ja missä ja miten pyörä on suunniteltu.
Siispä sinulle Riikka voin todeta että et heittänyt rahojasi kaivoon vaan sait noille rahoillesi täyden vastineen.
Hyviä Kesänjatkoja ja pyöräilykilometrejä kaikille !
t..Pyöräilijä- Statista
Kiitos hyvästä vinkistä !
Tyttökaverilla nopsa napavaiteella.
N. 4 v vanha ja vaihteet ei toimi.
Ainoastaan 3ja 7.
Täytyy vaan ottaa jostain selvää tuosta koko takavanteen hinnasta. Oletko siis sitä mieltä että esim siellä unkarissa valmistetut tunturit ovat yhtä laadukkaita kuin suomessa valmistetut? Itse ostin 2 vuotta sitten 27 vaihteisen crescent hybridin kun tunturin valmisus lähti suomesta pois. Lisäksi tosin päätökseen vaikutti se että tunturi ei viitsinyt toimittaa jo tilaamaani ja maksamaani saman hintaluokan hybridiä... olisiko ollut x620 tai jotain. No crescent on hyvä ja siihen luotan vastakin.
- pyöräiliä
lirko kirjoitti:
Oletko siis sitä mieltä että esim siellä unkarissa valmistetut tunturit ovat yhtä laadukkaita kuin suomessa valmistetut? Itse ostin 2 vuotta sitten 27 vaihteisen crescent hybridin kun tunturin valmisus lähti suomesta pois. Lisäksi tosin päätökseen vaikutti se että tunturi ei viitsinyt toimittaa jo tilaamaani ja maksamaani saman hintaluokan hybridiä... olisiko ollut x620 tai jotain. No crescent on hyvä ja siihen luotan vastakin.
Samaa laatua ne on jos ne on samoja osia mutta unkarissa ne ei paljoo viitti niit hyvii osi laittaa nii kannatan suomalaista laatua
- Helkama jopo
Kiinalaiset haisee ja ruostuu!!!
- ...kun kiinalaisia ovat...
...kaikki mankelit nykyään!
- Zhanna
...kun kiinalaisia ovat... kirjoitti:
...kaikki mankelit nykyään!
Miks näillä palstoilla ei voi kysyä ja saada kunnollisia vastauksia?
Jos ei oikeasti ole muuta sanottavaa kuin pään aukominen, niin kannattaa jättää kirjoittamatta.
Kiitos omastanikin puolesta rakentavista vastauksista, vaikka en alkuperäinen ollutkaan. - kuntoilua
Zhanna kirjoitti:
Miks näillä palstoilla ei voi kysyä ja saada kunnollisia vastauksia?
Jos ei oikeasti ole muuta sanottavaa kuin pään aukominen, niin kannattaa jättää kirjoittamatta.
Kiitos omastanikin puolesta rakentavista vastauksista, vaikka en alkuperäinen ollutkaan.joo iltaa vaan-kiva lukea näitä juttuja,ei tule hullua hurskaammaksi.....olen hankkimassa pyörää edullista ja hyvää!mielessä kyllä Nopsa tai Crecesnt tiedä mihin päädyn vai saisko poliisilaitokselta halvalla?
- Lapio
kuntoilua kirjoitti:
joo iltaa vaan-kiva lukea näitä juttuja,ei tule hullua hurskaammaksi.....olen hankkimassa pyörää edullista ja hyvää!mielessä kyllä Nopsa tai Crecesnt tiedä mihin päädyn vai saisko poliisilaitokselta halvalla?
Poliisilaitokselta voisi varmaan löytyä hyviä pyöriä. Hintataso on tosin tainnut nousta viime vuosina. Mulla on ollut viime vuodet markan hintainen (ei siis ihan tuore), joka on pelannut kesät talvet hyvin.
Tosin jos oikeasti meinaa kuntoilla pyörän kanssa voisi olla vähän parempi.
Muutama välineurheilijakaveri ovat kierrättäneet, myyneet huutonetissä, vanhoja pyöriään varsin edullisesti. Sieltäkin varmaan löytyisi hyviä kappaleita.
Mun mielestä pyörällä pitää pyöräillä ja jos tuntuu hyvältä niin ottaa sen. Merkki ja vaihteet sun muut härppäkät on sivuseikka (no hinta ei ehkä ole). Oli pyörä millainen tahansa, huoltoa tulee aina, mutta vähemmän riesaa siitä on kuin autosta. ;)
- MARKETTIMYYJÄ OULU
MARKETTI PYÖRÄ EI ENÄÄ NYKYPÄIVÄNÄ PIDÄ TÄYSIN PAIKKAANSA,MYÖS NS:MARKETEISSA MYYDÄÄN HYVIÄ PYÖRIÄ!!!!!!
- molempi parempi
Napa vaihteinen toimii ihan hyvin kun huollattaa sen kerran vuodessa esim. syksyllä.Navan sisään pakkasella tiivistyvä kosteus muuten ruostuttaa vaihteiston hilut pilalle.Käytän oman napavaihteisen tunturin huollossa joko syksyllä tai keväällä.Huollon hinta n.30e jota en pidä ollenkaan pahana,jos koko vaihteisto pitää uusia se tekee n.150 e Olen ketjuvaihteisella ajavien kanssa
porukassa ajanut ja niistä kuuluu niin helvetillinen rutina vaihtaessa että ei kiinnosta. Se on myönnettävä että ketjuvaihteista pystyy itse huoltamaan,napavaihteista ei juurikaan.Talvella en aja,ei ole töihion pyörätietä.Keväästä syksyyn n.2500.Kummallakin on kannattajansa ja se siitä !- ne x us
Mulla on kokemuksia kummastakin tyypistä. Ajoin n. 15 v aikana yhden avoratasvaihdepyörän loppuun, viimeisinä vuosina oli talvisin tuskaa jarrujen ja vaihteiden toiminnan kanssa.
Vaihdoin sitten vaihteeksi 7-vaihteiseen Shimanoon ja ihan tyytyväinen olen ollut. Onhan se toki raskaampi polkea ja soveltuu työ/kauppa/asiointimatkoille max. 15 km/suunta. Toisaalta pyörän voi varustaa helposti talviajoon sopivaksi eikä kertaakaan ole mitkään vaijerit jäätyneet. Huollatin napavaihteen nyt keväällä, n. 4,5 vuoden jälkeen. Polkeminen muuttui hieman keveämmäksi huollon jälkeen.
Netistä kyllä löytyy räjäytyskuvia ja huolto-oppaita jokaiselle napatyypille pilvin pimein, opin juuri vaihtamaan vetopyörän napaan. Navan avaaminen on tietysti vähän semmoinen asia ettei sitä kannata suin päin lähteä tekemään ellei tiedä mitä on tekemässä ja omista sopivia työtiloja sekä työkaluja. Tarkoituksena tässä olisi aikaa myöten oppia huoltamaan tuo napa myös sisältä käsin ja saada kaikki paliakt takaisin oikeille paikoilleen.
Napavaihteisissa pyörissä (paitsi Shimano 8 v.) on myös jalkajarru, joka on tehokkaampi kuin perinteiset vannejarrut noissa ulkoratasvaihdepyörissä (eikä jarruja tarvii olla koko ajan säätämässä ja uusimassa.)
Toivottavasti nuo 2005 ja 2006 kirjoitelleet lukevat myös nämä vastaukset.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236819Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää401221Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271032- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47824Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61817Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93784Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38781Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14726- 43723