Minä en ymmärrä sitä, miksi valtio velkaannuttaa itsensä vaikka voisi ulkoistaa rahan hankintansa yksityisille kuluttajille helpottamalla lainan saantia esimerkiksi toimimalla takaajana tietyn tyyppisiä lainoja haettassa. Tällaisia voisivat olla esimerkiksi taloyhtiöiden remonttilainat, joiden suhteen rahoituslaitokset ovat kiristäneet vakuusvaateitaan ja tästä johtuen remontteja jää tekemättä ja taloja jopa puretaan.
Takavuosina omakotitalorakentamista tuettiin lainan korkomenojen verovähennysoikeuksin, mutta tämäkin poistettiin. Oli jos jonkin näköistä arava järjestelyä. Nyt puhutaan jopa epäsuorien yritystukien leikkausmahdollisuudesta osana vakautustoimia, mikä entisestään heikentää yritysten lainanottohalukkuutta.
Oleellista olisi, että lainanotto siirtyisi kaikin keinoin valtiolta yksityisille ja lainnaottoon tulisi valtion taholta kannustaa. Yksityiset työllistäisivät, investoisivat ja kasvattasisivat kulutusta lainaamansa rahasumman verran, mikä puolestaan näkyisi kasvavana verotuottona ja bkt:n kasvuna valtion suuntaan.
Valtion lainariski siirtyisi yksityisille talouksille ja yrityksille, eikä kasvattaisi valtionlainojen korkoriskiä, kuten nykyinen tyyli vääjäämättä tekee.
Velkaantuneet kansalaiset ovat myös kaikista aktiivisimpia ja toimeliaampia työntekijöitä, koska heillä ei ole varaa jäädä "lepäämään". Ja toisaalta ulosmitattu omaisuus niiden osalta, jotka eivät velvoitteistaan selviä, on omistuseränä helppoa siirtää seuraavan velkaorjan riippakiveksi, kunhan lainanotto ei ole liian byrokratisoitua ja kontrolloitua.
Valtiollehan ei periaatteessa pitäisi olla merkitystä, mitä kautta se raha kirstuun kilisee. Ei sen omaa velkaansa kannata lisätä vaan verottaa yksityisten ottama velkaraha pienin erin itselleen ja paikata siten omaa alijäämäänsä.
Näin meillä, kun systeemi vielä pelasi, kannustettiin rakentamaan 90-luvun kuumina vuosina velkarahalla omakotitaloja ja yrityksille myytiin ulkomaanlainoja pää märkinä. Kansalaiset saatiin kunnolla liriin ja velkahelvettiin, mutta tosiasiallisesti se oli inhimillisistä kohtaloista huolimatta valtiolle rahakasta aikaa. Sitten ne sössi kaiken, kun eivät osanneet jälkipeliä ja alettiin pelastamaan pankkeja. Jos valtio olisi vaan pessyt kätensä ja pysynyt erossa koko sotkusta niin lama olisi ollut vain kansalaisilla, mutta ei valtiolla. Ihmisissä on se hyvä puoli, että aina tulee uusia vedätettäviä joten eipä siinä olisi pitänyt muuta tehdä kuin lyödä lisää löylyä ja laittaa ulosotettu varallisuus uuteen kiertoon, mutta niinhän ne tekikin ja meistä tuli EU kelpoisia! Se on pitkälti toimivan velkapyramidin ansiota mutta siinä pelissä vaan ei pidä jäädä muiden pelureiden jalkoihin, kuten nyt on valtion taholta käymässä!
Kansalaiset tarvitsevat velkarahaa ja valtio verotuloja
3
125
Vastaukset
- Anonyymi
Niin, aika vieras ajatus. Valtio rakentuu kuitenkin meistä ihmisistä. Valtion toiminnot voidaan painaa matalaksi ja ylläpitää vain tärkeitä. Niitäkin kohtuudella. Ylihintaiset "johtajat" pellolle ensimmäisenä. Valtio ei tarvitse sellaisia.
- Anonyymi
Miten niin vieras ajatus? Kun puhutaan investoinneista (joita valtio 'hallitus' ainakin puheissaan haluaa) tarkoitetaan yleensä yksityisen sektorin ottamaa velkaa tai muuta vierasta pääomaa, investoijien rahoitusta, mikä sekin on miellettävissä velan kaltaiseksi tällaisessa tapauksessa. Eli ei niin kovin vierasta ole, joskin epäloogista, koska toimet eivät kuitenkaan tue investointeja eli velan ottoa tai sijoittamista, eli lainan antamista
- Anonyymi
Itse olen aina vierastanut ajatusta että rahoitan elämäni hankinnat velalla, asua voi ilman velkaa esimerkiksi vuokralla maksan kaksiosta omalla takapihalla vesimaksuineen noin 680 e kuukaudessa siinä vielä parkkipaikka maksu ja olen länsi Tampereella.
Tuon käytössä olevan auton ostin pika vekkulia käyttäen autokaupasta ja maksoin sen vuodessa pois asunnossa oleva kalustoa on halvalla keräilty ajan kanssa enkä uusi niitä enen kuin hajoavat.
Luotto mahdollisuus on pankkikortissa en vaan ole koskaan käyttänyt sitä, kun elää yksin niin ei tarvi lähteä tuohon kilpailuun että kenellä eniten velkaa ja tulevaisuudessa ongelmia.
Terveisin 51 vuotias mies.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos nainen harrastaa seksiä
Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi3143323Ikävöin sinua kokoyön!
En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun182251Pihlaja-puulle
Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos151870Päivieni piristys, missä olet?
Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei141605Kova karman laki
Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko4171522Kysymys Kuhmolaisille
Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t361394Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin
”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist2331301- 171264
Olen valtavan ihastunut
Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.631076- 161009