Hammasrattaat

Anonyymi-ap

Aloin polkupyörissäni katselemaan hammasrattaita ja mietin että mksiköhän ne on suunniteltu niin etteivät ole täysin suoria ja littania vaan niissä on jotain toispuoleisia pullistuksia ja muuta? Onko ne tehty tarkoituksella estämään se ettei hammasratasta voitaisi helposti kääntää toisin päin hampaiden kuluttua liikaa koska sittenhän se olisi taas kuin uusi kun toisin päin käännettyä olisi taas kulumaton puoli hampaista ketjussa kiinni? En keksinyt oikein muuta järkevää syytä niille ihmeellisille muotoiluille.

9

177

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Anna viisaiden ihmisten miettiä sellaisia asioita. Muotoilulla on ehkä tarkoitus esim. ketjun kulumisen ja ketjun päälläpysymisen takia, ja ehkä hammasrattaan äänimaailmakin on merkityksellinen.

    • Anonyymi

      Vanhoissa pyörissä, joissa ei ollut vaihteita vain yksi vaihe, rattaan pystyy mahdollisesti kääntämään.

    • Anonyymi

      Olet jäljillä. Varmasti on muita hienoja perusteluita sille miksi ne ovat tuollaisia mutta tuo on yksi syy. Shimano on erityisen taitava kehittelemään kaikenlaisia jäyniä että mitkään omat viritykset ei onnistu.

      • Onko siinä kyse siitä samasta salaliiyosta kuin aluskalsareihin ommellaan isommat saumat niiden ulkopintaan, että niiden kääntäminen ympäri paskaantuessaan olisi hankalampaa käyttää…

        Mutta asiaan.
        Rattaiden muotoilu useampieattaisessa polkupyörän voimansiirrossa on sellainen kuin se on siksi että vaihtotapahtuma rattaalta toiselle olisi mahdollisimman sujuva sekä ketju asemoituisi juuri siihen kohtaan mihin sen halutaan asemoituvan.
        Jos nykyisiä rataspakkoja katsot niin rattaiden hampaiden asemointi toisiinsa nähden on tarkkaan mietittyä.

        Ja jos nykyisiä rataspakkoja (rattaita) ja vapaarattaita vertaat niin huomaat että ne menevät paikoilleen vain täsmälleen yhteen paikkaan ja vain tietyin päin.
        Sama tilanne kaikilla isommilla valmistajilla Shimanon lisäksi esim. SRAM:lla

        Rattaissa sama kuin alussa puhumissani aluskalsareissa, kalsarit likaantuessaan pestään, ei käännetä toisin päin, niin sama, kuluneiden rattaiden kanssa, ne vaihdetaan uuteen eikä käännetä toisinpäin.


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Onko siinä kyse siitä samasta salaliiyosta kuin aluskalsareihin ommellaan isommat saumat niiden ulkopintaan, että niiden kääntäminen ympäri paskaantuessaan olisi hankalampaa käyttää…

        Mutta asiaan.
        Rattaiden muotoilu useampieattaisessa polkupyörän voimansiirrossa on sellainen kuin se on siksi että vaihtotapahtuma rattaalta toiselle olisi mahdollisimman sujuva sekä ketju asemoituisi juuri siihen kohtaan mihin sen halutaan asemoituvan.
        Jos nykyisiä rataspakkoja katsot niin rattaiden hampaiden asemointi toisiinsa nähden on tarkkaan mietittyä.

        Ja jos nykyisiä rataspakkoja (rattaita) ja vapaarattaita vertaat niin huomaat että ne menevät paikoilleen vain täsmälleen yhteen paikkaan ja vain tietyin päin.
        Sama tilanne kaikilla isommilla valmistajilla Shimanon lisäksi esim. SRAM:lla

        Rattaissa sama kuin alussa puhumissani aluskalsareissa, kalsarit likaantuessaan pestään, ei käännetä toisin päin, niin sama, kuluneiden rattaiden kanssa, ne vaihdetaan uuteen eikä käännetä toisinpäin.

        Ja sitten vielä kun mennään historiaan niin Shimano esitteli nämä muotoillut rattaat/rataspakat vuonna 1988 (eli 37v. sitten) ja 1990-luvun aikana niistä pikkuhiljaa tuli se ”vakiotapa” valmistaa takarattaita/pakkoja ja eri valmistajilla tuli omat variaationsa asiasta.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Ja sitten vielä kun mennään historiaan niin Shimano esitteli nämä muotoillut rattaat/rataspakat vuonna 1988 (eli 37v. sitten) ja 1990-luvun aikana niistä pikkuhiljaa tuli se ”vakiotapa” valmistaa takarattaita/pakkoja ja eri valmistajilla tuli omat variaationsa asiasta.

        Santtu on taas kuuklettanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Santtu on taas kuuklettanut.

        Olisi varmaan syytä että muutama muukin palstalainen tekisi hieman nettihakuja aiheestansa ennakkoon ennen aloituksiensa tekoa.


    • Anonyymi

      Nuo muotoilut helpottavat ketjun siirtymistä rattaalta toiselle. Minä olen polkenut myös niillä entisajan tasaisilla lätyillä, ja kyllä muutos oli selvästi parempaan .
      Näiden muotoiltujen rattaiden käyttöönotto oli selvä parannus, ei mikään myynninedistämishuijaus.

    • Anonyymi

      Siinnä on jonkinsortin yhteys jokavuotisille katsastuksille. Paitsi hammashoidossa kuten huvittaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hyvää syntymäpäivää Sanna 40 vee!!!!

      ᕼᗩᑭᑭY ᗷIᖇTᕼᗞᗩY Sister ❣️🥰 🎉🎂✨🍰🥳 🥳🎂🥂 🎉🎊🎁🎈🎂
      Maailman menoa
      126
      5636
    2. Suomen kaksikielisyys - täyttä huuhaata

      Eivätkö muuten yksilöt pysty arvioimaan mitä kieliä he tarvitsevat? Ulkomaalaiselle osaajalle riittää Suomessa kielitai
      Maailman menoa
      97
      4857
    3. Työeläkeloisinta 27,5 mrd. per vuosi

      Tuo kaikki on pois palkansaajien ostovoimasta. Ja sitten puupäät ihmettelee miksei Suomen talous kasva. No eihän se kas
      Maailman menoa
      140
      4814
    4. Mikä on vaikeinta siinä, että menetti yhteyden kaivattuun, jota vielä ajattelee?

      Mikä jäi kaihertamaan? Jos jokin olisi voinut mennä toisin, mitä se olisi ollut? Mitä olisit toivonut vielä ehtiväsi san
      Ikävä
      393
      2380
    5. Kerro kaivattusi etunimi

      Miehille..
      Ikävä
      130
      2286
    6. Persut rahoittavat velkarahalla rikkaiden ökyelämää

      Minkä vuoksi persut eivät leikkaa rikkailta, joilla on maksukykyä? Tuskinpa tuo persujen käytös saa Suomen kansalta hyv
      Maailman menoa
      2
      1997
    7. 109
      1876
    8. Sulla on mies

      Aivan liikaa naisia.
      Ikävä
      256
      1607
    9. 382
      1363
    10. Pääsit koskettamaan

      Sellaista osaa minussa jota kukaan ei ole ennen koskettanut. Siksi on hyvin vaikea unohtaa sinut kokonaan.
      Ikävä
      60
      1203
    Aihe