Valtio joutuu YEL-järjestelmän maksajaksi - Yrittäjät ovat alivakuuttaneet itsensä
Tämä on johtanut siihen, ettei yrittäjien eläkejärjestelmän rahoituspohja ole riittävä.
Edellinen uudistus ei onnistunut toivotusti. Sanna Marinin (sd.) kipparoima hallitus uudisti YEL-järjestelmää vuonna 2023. Uudistuksen tavoitteena oli, että yrittäjän työtulo ja YEL-maksu vastaisivat aiempaa paremmin yrittäjän työpanoksen arvoa,
niin, että eläkemaksut määräytyisivät nykyistä selkeämmin jokaisen yrittäjän todellisten tulojen mukaan. Suomen Yrittäjät ovat suhtautuneet tähän linjaukseen kriittisesti ja toivonut, että käynnissä olevassa selvityksessä arvioidaan huolella erilaiset vaihtoehdot järjestelmän kehittämiseksi.
Yrittäjien eläkejärjestelmän rahoitus toimii eri tavalla kuin palkansaajien eläkemaksujärjestelmä. Tällä hetkellä työelämässä mukana olevat yrittäjät maksavat eläköityneiden yrittäjien eläkkeet.
– Järjestelmän rahoitus ja sen kestävyys ovat suuri ongelma. Rahoitus ei toimi. Järjestelmä ei ole rahastoiva, kuten palkansaajien järjestelmä. Maksut, joita nyt kerätään eivät riitä järjestelmän rahoittamiseen. Nykyisessä järjestelmässä valtio joutuu maksamaan erotuksen, Rytkönen-Sandberg sanoo.
– Valtion maksama summa on noussut koko ajan. Tänä vuonna se on yli puoli miljardia euroa, ja kun taustalla on nousua, niin se nostaa esiin kysymykseen: miten järjestelmä kestää.
Yrittäjät haluavat pitää maksimaalisesti tulonsa ja jättävät jos mahdollista eläkevakuuttamisensa tulevaisuuden ja rikastumisen tai kuviteltujen sijoitustuottojen varaan, tai antavat vain valtion eli veronmaksajien maksaa jos vaurastumista ei tulekaan. Kestämätöntä.
Valtio joutuu YEL-järjestelmän maksajaksi - Yrittäjät ovat alivakuuttaneet itsensä
35
156
Vastaukset
- Anonyymi
Pitäisikö YEL-maksuista laistaneet yrittäjät laittaa eläkkeelle jäätyään pakkotyöhön sosiaaliturvaeläkkeidensä saannin ehtona. Harkittava ajatus, ovathan he tietoisesti hassanneet eläkemaksukykyään leveään elämään.
- Anonyymi
Et taida ymmärtää yrittäjyydestä ja bisneksestä mitään?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et taida ymmärtää yrittäjyydestä ja bisneksestä mitään?
Yrität viedä keskustelua toisaalle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yrität viedä keskustelua toisaalle.
mikset vastaa kysymykseen vaan
kiertelet ja kaartelet? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
mikset vastaa kysymykseen vaan
kiertelet ja kaartelet?Puhut taas itsestäsi.
- Anonyymi
Alunperin oli yrittäjien oma tahto ettei YEL-vakuutuksesta tullut rahastoivaa, koska se olisi vaatinut ison pääoman. Yrittäjien eläkkeitä ei voi jättää veronmaksajien harteille. Palkansaajat maksavat jo omansa ja toistensa eläkkeet, yrittäjät huolehtikoot toisistaan. Toki maatalousyrittäjien eläkkeet jäävät vielä isommin veronmaksajien harteille, kepu on pitänyt huolen omistaan.
- Anonyymi
Eihän palkansaajat maksa omia eläkkeitään vaan työnantaja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Työntekijä tekee ahkeralla työllään lisäarvon, josta maksetaan palkka, vakuutusmaksut ja verot, johdon vastaavat, yrityksen yhteisöverot ja omistajien osingot ja osinkoverot.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Työntekijä tekee ahkeralla työllään lisäarvon, josta maksetaan palkka, vakuutusmaksut ja verot, johdon vastaavat, yrityksen yhteisöverot ja omistajien osingot ja osinkoverot.
Kyllä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Valehtelematta totta. Kiitos ja kumarrus iso D eli Duunari, tuotannon tärkein tekijä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Valehtelematta totta. Kiitos ja kumarrus iso D eli Duunari, tuotannon tärkein tekijä.
jos ei työnantajaa ole,joka
palkkaisi,työntekijääkään
ei tarvita,enempää kuin
kulunutta saapasta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Työnantaja maksaa myös palkansaajien verot. Käytännössä yrittäjät maksavat kaikki valtion maksut veroillaan, joten sillä ei ole väliä, vaikka yrittäjien eläkemaksu olisi 0%.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Työntekijä on tyhmä palikka, joka ei osaa edes syödä ilman työaikoja.
- Anonyymi
Ensin eletään firman piikkiin ja sen jälkeen veronmaksajien piikkiin.
- Anonyymi
Totta.
- Anonyymi
Yrittäjä on loinen, aina toisten lompakolla.
- Anonyymi
Sakoo elää jäseniltään varastamillaan rahoilla joku vielä maksaa tuollaisille sioille viikon palkan vuodessa.
- Anonyymi
Huutelee eekolli.
- Anonyymi
EK ja SY ne vasta elääkin, Häkäpöntöllä vie ylimääräisesti suurimmat tulot.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
EK ja SY ne vasta elääkin, Häkäpöntöllä vie ylimääräisesti suurimmat tulot.
Joo.
- Anonyymi
Alle 53-vuotiaan ja yli 62-vuotiaan YEL-maksu on 24,10 % ja 53-62-vuotiaan 25,60 % vahvistetusta työtulosta vuonna 2025. Taitaa monella olla houkutus jättää noin suuri osa tuloista maksamatta eläkettä varten.
- Anonyymi
Jos palkansaajallekin maksettaisiin ensinnä palkka käteen ja sen jälkeen pitäisi itse maksaa 25% eläkemaksuja niin aika monelta jäisi maksamatta.
- Anonyymi
No en nyt tiedä.
Itse olen ollut yrittäjänä jo 34 vuotta ja oma yritykseni on maksanut aina yellit 100%, eli en ole henkilökohtaisesti maksanut mitään.
Yritykseni maksoi myös minun vapaaehtoisen eläkkeeni.
Ketjussa heitettiin että valtio ei saisi maksaa yrittäjäeläkkekassan vajausta mutta miettikää mitä tapahtuu maksuille jos ilmoitetaan että valtio ei takaaakkaan eläkesopimusta.
Toinen ongelma on se että yrittäjyys vähenee suomessa, eli trendinä on se että eläkenaksujen maksajia on vähemmän kuin eläkkeellä olijoita.
Myös yrityksien koko on pienentynyt eli nykyään on paljon mikroyrityksiä ja yksinyrittäjiä joiden "bisnes" on harrastustasoa.
Itse olen maksanut koko ajan ihan oikean tasoista yelliä ja eläkesopimuksen mukaan minulle kuuluu tällä hetkellä reilu 2000€/kk eläke, eli ihan eläkesopimuksen mukaan mennään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos palkansaajallekin maksettaisiin ensinnä palkka käteen ja sen jälkeen pitäisi itse maksaa 25% eläkemaksuja niin aika monelta jäisi maksamatta.
Juuri tuosta syystä siitä tehtiin niin "pakollista" kuin se nykyään on. Paljon suurempi osa eläisi vanhuutensa yhteiskunnan tukien ja kansaneläkkeen varassa.
Myös työpaikkaruokailut järjestettiin, että pahimmatkin juopot saisivat edes kerran päivässä lämpimän ja terveellisen ruuan eivätkä olisi niin nopeasti rasittamassa terveydenhuoltoa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No en nyt tiedä.
Itse olen ollut yrittäjänä jo 34 vuotta ja oma yritykseni on maksanut aina yellit 100%, eli en ole henkilökohtaisesti maksanut mitään.
Yritykseni maksoi myös minun vapaaehtoisen eläkkeeni.
Ketjussa heitettiin että valtio ei saisi maksaa yrittäjäeläkkekassan vajausta mutta miettikää mitä tapahtuu maksuille jos ilmoitetaan että valtio ei takaaakkaan eläkesopimusta.
Toinen ongelma on se että yrittäjyys vähenee suomessa, eli trendinä on se että eläkenaksujen maksajia on vähemmän kuin eläkkeellä olijoita.
Myös yrityksien koko on pienentynyt eli nykyään on paljon mikroyrityksiä ja yksinyrittäjiä joiden "bisnes" on harrastustasoa.
Itse olen maksanut koko ajan ihan oikean tasoista yelliä ja eläkesopimuksen mukaan minulle kuuluu tällä hetkellä reilu 2000€/kk eläke, eli ihan eläkesopimuksen mukaan mennään.Mihin perustuu tieto, että yrittäjyys on vähenemässä Suomessa?
Ainakin maahanmuuttajanaiset perustavat kynsisalonkeja sellaista tahtia, että sitä tutkijatkin ihmettelevät. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mihin perustuu tieto, että yrittäjyys on vähenemässä Suomessa?
Ainakin maahanmuuttajanaiset perustavat kynsisalonkeja sellaista tahtia, että sitä tutkijatkin ihmettelevät.No ihan googlettamalla löytyy tietoa että 2013 oli yrittäjyys hienoisessa laskussa.
Toisekseen kerroin juuri että suurin osa on noita mikroyrittäjiä jotka sopisivat paremmin harrastusgatekoriaan.
Jos työtä on 1vrk/vko niin eihän siitä edes määräydy yel maksua ja silti yrittäjä.
Itsekkin olen statukseltani yrittäjä vaikka olenkin työkyvyttömyyseläkkeellä.
En maksa yelliä kun teen keikkaa keskimäärin 4 tuntia kuukaudessa.
Poikani on vaki töissä mutta hänellä on tominimi ihan vain harrastusten takia, ei saa laskuttaa tuomarointeja yksityishenkilönä vaan vaaditaan "yritys". - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No ihan googlettamalla löytyy tietoa että 2013 oli yrittäjyys hienoisessa laskussa.
Toisekseen kerroin juuri että suurin osa on noita mikroyrittäjiä jotka sopisivat paremmin harrastusgatekoriaan.
Jos työtä on 1vrk/vko niin eihän siitä edes määräydy yel maksua ja silti yrittäjä.
Itsekkin olen statukseltani yrittäjä vaikka olenkin työkyvyttömyyseläkkeellä.
En maksa yelliä kun teen keikkaa keskimäärin 4 tuntia kuukaudessa.
Poikani on vaki töissä mutta hänellä on tominimi ihan vain harrastusten takia, ei saa laskuttaa tuomarointeja yksityishenkilönä vaan vaaditaan "yritys".Mikroyrittäjät ovat käytännössä duunareita. Erittäin harvoilla aloilla ja erittäin harvoissa tilanteissa se yritysmuoto kannattaa ja ennenhän niitä kutsuttiin kai freelancereiksi niillä aloilla, joilla sellaista on perinteisesti ollut.
2013 oltiin (silloinkin) lamassa, välillä on mennyt paremminkin. Arvelisin, että yritysten määrä on siis vaihdellut ja varmaan siitä löytyy ihan aikasarjatilastotkin, jos jaksaa etsiä.
Toki nykyisen hallituksen aikana ainakin tiettyjen yritysten määrät ovat laskeneet, mutta toisilla aloilla on taas syntynyt hyvin paljon uusia yrityksiä (aika näyttää, moniko niistä jää pystyyn), joten aivan suoraan en tiedä, mitä yritysten kokonaismäärälle on tapahtunut.
Jos liikevaihto on yhtään suurempaa, osakeyhtiö on verotuksen kannalta edelleen se edullisin yhtiömuoto, vaikka se muuten varmaan vähän pelleilylle tuntuukin jossain pikkufirmassa. Tiedän silti maatiloja, joissa emäntä ja isäntä ovat osakkaina kahdestaan juuri siitä syystä. Pitävät siellä sitten kahdestaan yhtiökokouksia ja tarkastavat tilit :-D
En ole oikein koskaan ymmärtänyt, miksi eri yhtiömuotojen välillä on tuollaisia verotuksellisia eroja. Ja onhan siinä juridisesti aivan mieletön ero riskissä osakeyhtiön ja muiden muotojen välillä. Osakeyhtiössä menettää vain sen, mitä on sijoittanut, ja velat kaatuvat velkojien niskaan, muissa yhtiömuodoissa voi päätyä ikuiseen konkurssiin ja maksaa älyttömiä velkoja koko ikänsä.
- Anonyymi
Niin, Marinin hallitus yritti korjata yrittäjien eläkejärjestelmän samanlaiseksi kuin muutkin, siis niin, että yrittäjät itse maksaisivat ne eläkkeensä.
Ivan Puopolo kävi mielettömän kampanjan sitä vastaan netissä, kuten yleensäkin haukkui Marinia ja hänen hallitustaan kaikesta mahdollisesta. Kaikenlaiset jobbarit ja pilipaliyrittäjät ovat tietenkin tottuneet siihen, että muut maksavat, heidän itsensä tarvitsee vain rellestää. Ja napina vaan jatkuu. Jostain syystä Puopoloa ei enää kiinnosta yrittäjien eläkkeet ollenkaan. Kun hallitus vaihtui, se ei enää olekaan tärkeä asia.
Tunnolliset ja tulevaisuuttaan ajattelevat naisyrittäjät kannattivat voimakkaasti Marinin hallituksen ajamaa uudistusta. Hulivilipojat, kuten Ivan eivät huoli huomisesta eikä heitä haittaa elää muiden rahoilla, saada siitä vielä kilpailuetua vastuullisiin yrittäjiin verrattuna.
Vaihda sinäkin Puopolon kanava parempaan. - Anonyymi
MYELin ja YELin takia eläkeikiä nostettiin ja kepu painosti Marinia eläkeputken poistoon.
- Anonyymi
Totta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta.
Porvarit saivat leskeneläkkeen ja takuueläkkeen työssäkäyvien kustannuksella.
- Anonyymi
Kysymys:
Jos ei maksa eläkemaksua, tai maksaa vain vähän,
MITEN SIITÄ VOI SAADA KESTÄMÄTTÖMÄN SUURTA ELÄKETTÄ?- Anonyymi
Eihän siitä voikkaan saada kohtuutonta eläkettä.
Mutta kun eläkemaksu on ennen perustunut omaan harkintaan niin on voinut sijoittaa tai ainakin on aikonut sijoittaa eläkerahat ja jättää ne varsinaiset eläkemaksut maksamatta.
Kun eläkemaksuja ei makseta vaikka perusteet ovat niin koko rahoituspohja romuttuu.
Räikein esimerkki voi olla henkilöstä joka laiminlyö eläkemakst täysin ja onnistuu sijoittamaan varat hyvin ja saa niistä eläkeiässä sitten 10 000€/kk ja kaiken lisäksi saa sitten takuueläkkeen kun eläkekertymä on liian pieni.
Olen monesti ehdottanutkin että olisi kohtuullista vapauttaa nämä oman eläkkeen tavoittelijat sitten tuosta takuueläkkeestä, jos heidän oma eläkeviritelmä epäonnistuu niin tehkööt töitä tai kuolkoot pois sitten eläkkeellä.
Mutta tuohon yel uudistukseen niin en oikein osaa sitä moittia, itse pudotein yellin minimiin ja vähän myöhemmin poistin sen kokonaan ja perustelu oli että toiminta on pienentynyt niin ettei raja täyty eikä kukaan ole kysellyt perään.
Eli yel toimii kuten pitää, jos painaa töitä niin maksaa yellin, ja hinnoittelee palvelun/tuotteen että sillä voi maksaa sen maksun. - Anonyymi
Kai isoissa yhtiöissä eläkeen voi maksaa myös työnantaja.
- Anonyymi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei1986888- 1592036
- 1131688
- 511390
Suureksi onneksesi on myönnettävä
Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️551228Möykkähulluus vaati kuolonuhrin
Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢501098Älä mies pidä mua pettäjänä
En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu1001064Reeniähororeeniä
Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?7996Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.
Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan251944- 41929