https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/0d9a5e1b-767c-4039-b87d-5d3cf0507afb
"– Minulle ikä on pelkkä numero, eikä se määritä omaa tekemistäni tai silmissäni kenenkään muun. Teen 48-vuotiaana ihan samoja asioita, joita olen voinut tehdä 18-vuotiaana – eikä se ole muuttumassa. Koska se on minulle ok, haluan tehdä ja elää niin.
– Mutta ulkopuolelta tulee todella iso paine etenkin naisille, että tietyn ikäisenä täytyisi alkaa puhua tällaisista asioista ja pukeutua tietyllä tavalla. Että nyt on soveliasta tehdä vain tietyllä tavalla. Ne ovat yhteiskunnan ja muiden naisten asettamia vaatimuksia.
Odusoga painottaa, että häntä ei voi määritellä minkään ikäiseksi luonteensa, ulkonäkönsä tai töidensä perusteella."
Lola on täysin oikeassa, vaikka yli 90% on sitä meitä ettei ole.
Yhteiskunnassa on kovasti halauttu määritellä normit ja määrätä mitä ihmisen kuuluu tehdä, puhua ja saa tehdä tietyssä iässä.
Ihmisen kuuluu tehdä ja painaa töitä 90% elämästään eli 18-70 vuotiaaksi ja mielelään hautaan saakka, eikä eläkkelle missään taauksessa saisi jäädä, se on paheksuttavaa.
"Aikusuuteen" kuuluu puhua työstä, mitä on saanut työelämässä aikaiseksi, autoista, kodin remontoinnista, kesämökin hankinnasta, ulkomaan lomamatkoista ja testoteronia tihkuvia juttuja ja ryyppäämisestä, joka kuuluu "aikuisten" harrastuksiin.
Yli 70 vuotiaana tietenkin tulee alkaa istuskelemaan kiikkustuolissa, jättää ne kaikki haaveet, että mitä silloin nuorempana haaveili tekevänsä, kun pääsee eläkkeelle, eikä joutanut tehdä, kun oli työelämässä.
Missään tapauksessa ei yli 50 vuotiaana saa enää tehdä eikä harrastaa
nuoremmille suunnattuja asioita, kuten pienosimallien, rc-lennokkien rakentelua ja lennätystä, eikä varsinkaan pelata mitään pelejä pelikonsolilla/tietokoneella.
Ainoat sallitut pelit ovat korttipelit ja lautapelit, joita vanhuksille yleensä tarjotaan, että pelataanpa nyt mielenkiintoisia pelejä, että aivot saavat virkistävää tekemistä.
Ne tietenkin pelaavat, joihin tämä ikäaivopesu on uponnut, kuten suunnittele raha-asiasi niin, että voit sitten vanhana toteuttaa niitä haaveita ja unelmia.
voi kuulkaas, ei ihmien voi tietää millaisessa kunnossa hän on vanhana.
Yleensä tulee joku sairaus, joka rajoittaa elämä ja loppuu kiinnostus.
Yli 50 vuotiaat voi tehdä ihan kaikkea mikä kiinnostaa, eikä tarvitse kuunnella näitä ikänormeihin kangistuneiden puheita, ettei sen ja sen ikäiselle ole soveliasta tuollaista harrastaa, joka kuuluu nuoremmille.
Minä ajan vaikka Honda Monkeyllä, jos haluan, pelaan tietokone/pelikonsoli pelejä ja teen just sitä mikä huvittaa.
Nämä mitä tietyn ikäisenä saa tehdä istuvat mielummin sohvalla ympyrässä peukaloita ja paperien pyöritystä ja tylsistä työasioista puhuen, kuin nöyrtyisivät pelaamaan pelikonsolilla, kun se ei heidän mielestään kuulu aikuisille, vaan peukaloiden ja paperin pyöritys kyllä kuuluu aikuisten ajanvietteeseen esim. työpaikalla, jos ei satu olemaan juri silloin töitä, niin pitää ainakin teennäisesti olla tekevinään jotain, eikä vaan olla tekemättä mitään.
Lola puhuu täyttä asiaa ikääntymisestä
10
160
Vastaukset
- Anonyymi
Juu, en minäkään mitään keksittyjä etikettejä iälle tms. kuuntele ja noudata, minä olen minä ikäni ja ikäni ei minun tekemisiä määrittele eikä kukaan muu ihminen, kun minä itse. Elän oman persoonani mukaan, en oppikirjojen.
Jasu- Anonyymi
Jos elämästä haluaa tehä vaikeaa ja stressaavaa, niin sen kun lukee kaikki etiketit ja kuuntelee kaikki mielipiteet ja noudattaa niitä. Ei sitten pidä ihmetellä kun on niin saatanan vaikeaa.
Jasu
- Anonyymi
Nämä "mitä tietyn ikäisenä saa tehdä" eivät ole nuorinakaan tehneet noita asioita. Sen takia kieltävät oikopäätä muilta sen ja pitävät niitä lapsellisina harrastuksina, kun eivät itse osaa tai halua opetella.
- Anonyymi
Ehdottomasti pitää elämää elämänsä, kuten itse tahtoo ja nauttia asioista, joista tykkää. Tämä tietty sillä varauksella, ettei aiheuta muille haittaa (oikeaa haittaa eikä mitään paheksunta-haittaa). On tietenkin ok puhua kesämökin remppaamisesta tai muista "aikuisten" aiheista, harrastaa padelia, golfia tai purjehdusta, jos ne ovat mitkä itseä innostaa. Minä esim voisin olla hyvinkin innoissani kesämökin remppaamisesta, jos sellainen olisi.
Tärkeintä on elää itsensä näköistä elämää eikä miettiä, mikä on yhteiskunnan ja muiden silmissä hyväksyttävä tapa elää. Ei kaikkia tarvitse miellyttää eikä ikinä voisikaan kaikkia miellyttää. Se ihana puoli vanhenemisessa on, että enää ei todellakaan jaksa välittää muiden mielipiteistä niin paljoa. Se ei tietenkään anna oikeutta olla muille töykeä eikä tarkoita sitä, etteikö muita ihmisiä enää pitäisi huomioida, mutta vanhempana sitä uskaltaa olla enemmän oma itsensä eikä ainakaan tee asioita vain miellyttääkseen jotain toista.
Aletheias - Anonyymi
Kyllä se on näiden itsensä riittämättömiksi tuntevien rutinaa. Ikä ei ihmistä huononna. Päinvastoin. On jo muutamia henkisiä oppikouluja takana, mutta luokallejääneille se on vaikeaa huomata,kuin muut menee ja itse junnailee paikoillaan. Se henkinen jumi on vaikeaa hyväksyä.🤷♀️
- Anonyymi
Elämään kuuluu eri oppiluokat. Lapsuus,nuoruus,aikuisuus,vanhuus. Jokainen luokka on tärkeä ja iän tuoman viisauden mukaan kuuluu elää/edetä. Jos jää vanhana haikailemaan/ihailemaan aikoja,jotka jo meni, niin se on jälkeen jäämistä. Jokainen ikä on arvokas,ja sen tahdissa on hyvä tanssia. Jos esim. omat mieltymykset ulkonäöstä on jäänyt teinien ihailun asteelle vaikka itse on jo toinen jalka haudassa,niin jotain on jäänyt hokaamatta. Siitä on turha muita ikäisiään syyllistää🤷♀️
- Anonyymi
Näin ikääntyneen noin ehkä 60-v papparaisen, eikä huumorintajuni ollut tuolla hetkellä paras mahdollinen, oli vähän stressiä, tapahtui näin:
Piti vähän nälviä ja solvata kaupassa jotain itsestään "tärkeää" vanhempaa miestä pankkiautomaatin jonossa.
Kun oli jonottamassa kummassa paikassa muka ja etuilin mukaa, esim:
Kovaan ääneen jotta erästä naista alkoi huvittamaan tilanne oli vessajonossa vieressä noin 10m niin kovaan äänen sanoin..
"onko jo herralla dementia kuinka pitkällä?"
"hiuksista näkee älykkyyden puutteen kuin sinulla lähtee hiukset samalla kuin äly"
"joko alzheimeri kiehuu päässä?"
... joo varmasti en kunnioita törkeästi käyttäytyviä vanhempia ihmisiä, halveksun ja pilkkaan heitä koska sen he ansaitsevat.
... hiton arvottomat mlkerot...- Anonyymi
Hyvä sinä😁 kuin omasta suusta🤭🤷♀️
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä sinä😁 kuin omasta suusta🤭🤷♀️
Nämä pahnanpohjimmaiset on näitä jälkeenjääneitä..😄🤷♀️
- Anonyymi
Itsellä ikää 51 vuotta ja elän ihan kuin haluan ilman että teen siitä numeroa lehtien palstoilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2324451Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii752874- 472413
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua431697- 781389
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘831192PS uusimman gallupin rakettimainen nousija
https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden137919- 68882
Sellainen tunne sydämessä
Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,86854Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53842