Huijataanko ihmisiä julkisten, maksullisten palvelujen osalta?

Anonyymi-ap

Lääke- , sairaanhoitopalvelut ja Kela-taksikuluja pitää itse seurata ja laskea, että osaa pyytää palautusta ylimenevältä osalta.
Olen kuullut, että 50-luvulla Elannon kassakuitteja laskettiin ja palautettiin ja sitten niitä vastaan hyvitettiin.

Suomi on ihan kehitysmaa it-palvelujen suhteen.
Kuten olen aiemmin kirjoittanut, täällä on monta miljoonaa ihmistä, jotka pitävät kirjaa kuiteista ja tekevät sitten taulukoita käsin ja ynnäävät, jotkut tekevät excel-taulukoita.

Itse pitää pitää kirjaa ja a n o a palautuksia.
On aika helwetin kummallista, ettei ole järjestelmää, missä voin seurata suoraan sinne kirjautuneita tapahtumia ja valvoa, että k a i k k i on siellä!

Ei pankkikaan tai muut rahalaitokset pidätä asiakkaan rahoja vaan palauttaa kuulumattomat takaisin.

Joillakin ihmisillä ei ole kykyä tai terveyttä hoitaa noita. Valvonta-aikakin on seuraava vuosi.
Yleensähän saatavilla on pidempi aika.
Miksei ylimaksettuja kuluja=rahoja makseta automaattisesti takaisin, vaan asiakkaan=potilaan pitää kerätä lippulapoua ja s n o a omia rahojaan.

Niin alkeellisen alkeellista.

Kun niitä puhelimessa ihmiset tiedustelevat, niin saavat mielenkiintoisia vastauksia.

Minusta nuåykykäytäntö on phisingiä. Jos vaikka palauttamatonta rahaa jääkin palauttamatta, mille tuottotilille ne kirjataan -> epämääräiset tuotot.

Mikä on kansalaisten oikeusturva.
Eduskunnan oikeusasiamies? Potilasasiamiehet? Muut juristit?
Villiä touhua!
Vilma
Älkää sairastuko. Haastatelkaa pitkäaikaissairaita tai niitä joilla on jokin jatkuvaa hoitoa vaativa terveysriesa.

59

381

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Katsoin aamu-tv:ssä haastateltua lääkäriä, joka on mukana EU:n tutkimusjutussa/4 v.
      Ihan kuin kaikilla ylipitkään koronaan sairastuneilla on päässä vikaa.
      Uimaan ja salille vaan.
      Mutta entä fibroosi, kun keuhkot arpeutuvat. Eihän se ole aivoista kiinni. Siirrännäiset!

    • Anonyymi

      Maksukattoon lasketaan mukaan:

      "Terveyskeskuksen avosairaanhoidon lääkäripalvelujen maksut,
      Fysioterapiamaksut
      Sarjahoidon maksut
      Sairaalan poliklinikkamaksut
      Päiväkirurgian maksut
      Lyhytaikaisen laitoshoidon ja laitospalvelun maksut terveydenhuollon ja sosiaalihuollon laitoksissa, kuten esimerkiksi sairaalan tai terveyskeskuksen vuodeosastolla
      Yö- ja päivähoidon maksut
      Kuntoutushoidon maksut
      Suun terveydenhuollon käynti- ja toimenpidemaksut (hammasteknisiä kuluja, kuten proteeseista, purentakiskoista, oikomiskojeista ja uniapneakiskoista aiheutuvia hammasteknisiä kuluja lukuun ottamatta)
      Tilapäisen kotisairaanhoidon ja kotisairaalan maksut
      Terapioista perityt maksut sekä
      Toimeentulotuella maksetut maksut.

      Maksukattoon ei lasketa mukaan maksuja:
      Sairaankuljetuksesta
      Lääkärintodistuksista
      Yksityislääkärin lähetteellä tehdyistä laboratorio- ja kuvantamistutkimuksista
      Sosiaalihuollon palveluista (lukuun ottamatta lyhytaikaista laitospalvelua)
      Tulosidonnaisista palveluista
      Palvelusetelin omavastuista
      Kuljetuspalvelujen omavastuista
      Täysin yksityisistä palveluista, joiden järjestämisestä hyvinvointialue ei vastaa.
      Maksukattoon ei myöskään lasketa maksuja, jotka on korvattu asiakkaalle esimerkiksi työtapaturmavakuutuksen perusteella.
      Laskulla on oltava tieto siitä, kerryttääkö asiakasmaksu maksukattoa. "

      Noista on hyvä pitää kirjaa, etenkin jos sairastelee paljon, jo senkin takia että voi hakea veronmaksukyvyn alentumisvähennystä. Tai Kelalta eläkkeensaajan hoitotukea (jos on eläkkeellä...). Mikään yksi järjestelmä ei voi päätellä etukäteen kerryttääkö jokin maksu jonkun ihmisen maksukattoa vai ei. Ja jos jonkunlainen järjestelmä kyhättäisiin, se maksaisi vähintään tsiljoona euroa.

      Olisiko parempi, ettei olisi mitään maksukattoa?

      - Sheena

      • Anonyymi

        En näy ongelmaa mitenkään siinä, että onko maksukatto vai ei.
        Näen ongelman siinä, ettei ole kuluttajalle järjestelmää, mihin kaikki kulut=laskut=maksut menisivät, mistä voisi todeta, kun jonkin lajin kattoo on saavutettu.
        Senhän jälkeen ei pitäisi juuri velottaa.
        Tuota miljoonien pikkuihmisten kirjaamistarvetta tässä arvostelen.
        ***
        Minusta on jännää, että esim. maisaan voidaan koota kaikenlaista, miksei sitten ole järjestelmää rahaa koskevista asioista. Laskuttajan pitäisi myös tuntea korvattavuus eli lasku saisi jonkin
        ei-kuulu-kattoon tms. Sehän on merkintäjuttu ei sen kummallisempi.
        ***
        Sinun tsiljoonasi on omaa mielikuvitustasi ja kenties et ole koskaan perehtynyt moisiin.
        Miten Kela pystyy erittelemään esim. tai hyvinvointialueet.
        Heillähän on hyväksyttyjen erien järjestelmä jo, kuten apteekeilla/Kela lääkkeistä.
        Pikkusen konsertointia ja lippulappunäpertely olisi historiaa.
        Korostan sinulle, että tiedot ovat jo järjestelmissä hajallaan.
        Olisi mielenkiintoista tietää, miten muissa maissa.
        Vilma
        Mutta kiitos kun näit vaivaa listauksesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En näy ongelmaa mitenkään siinä, että onko maksukatto vai ei.
        Näen ongelman siinä, ettei ole kuluttajalle järjestelmää, mihin kaikki kulut=laskut=maksut menisivät, mistä voisi todeta, kun jonkin lajin kattoo on saavutettu.
        Senhän jälkeen ei pitäisi juuri velottaa.
        Tuota miljoonien pikkuihmisten kirjaamistarvetta tässä arvostelen.
        ***
        Minusta on jännää, että esim. maisaan voidaan koota kaikenlaista, miksei sitten ole järjestelmää rahaa koskevista asioista. Laskuttajan pitäisi myös tuntea korvattavuus eli lasku saisi jonkin
        ei-kuulu-kattoon tms. Sehän on merkintäjuttu ei sen kummallisempi.
        ***
        Sinun tsiljoonasi on omaa mielikuvitustasi ja kenties et ole koskaan perehtynyt moisiin.
        Miten Kela pystyy erittelemään esim. tai hyvinvointialueet.
        Heillähän on hyväksyttyjen erien järjestelmä jo, kuten apteekeilla/Kela lääkkeistä.
        Pikkusen konsertointia ja lippulappunäpertely olisi historiaa.
        Korostan sinulle, että tiedot ovat jo järjestelmissä hajallaan.
        Olisi mielenkiintoista tietää, miten muissa maissa.
        Vilma
        Mutta kiitos kun näit vaivaa listauksesta.

        Yritin korjausta. Poistettiin?
        Konsertointia po. konvertointi.
        Vilma


      • Anonyymi

        Jos näitä laskuja on kertynyt, niin mikä taho voi neuvoa onko katto saavutettu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En näy ongelmaa mitenkään siinä, että onko maksukatto vai ei.
        Näen ongelman siinä, ettei ole kuluttajalle järjestelmää, mihin kaikki kulut=laskut=maksut menisivät, mistä voisi todeta, kun jonkin lajin kattoo on saavutettu.
        Senhän jälkeen ei pitäisi juuri velottaa.
        Tuota miljoonien pikkuihmisten kirjaamistarvetta tässä arvostelen.
        ***
        Minusta on jännää, että esim. maisaan voidaan koota kaikenlaista, miksei sitten ole järjestelmää rahaa koskevista asioista. Laskuttajan pitäisi myös tuntea korvattavuus eli lasku saisi jonkin
        ei-kuulu-kattoon tms. Sehän on merkintäjuttu ei sen kummallisempi.
        ***
        Sinun tsiljoonasi on omaa mielikuvitustasi ja kenties et ole koskaan perehtynyt moisiin.
        Miten Kela pystyy erittelemään esim. tai hyvinvointialueet.
        Heillähän on hyväksyttyjen erien järjestelmä jo, kuten apteekeilla/Kela lääkkeistä.
        Pikkusen konsertointia ja lippulappunäpertely olisi historiaa.
        Korostan sinulle, että tiedot ovat jo järjestelmissä hajallaan.
        Olisi mielenkiintoista tietää, miten muissa maissa.
        Vilma
        Mutta kiitos kun näit vaivaa listauksesta.

        Tämä olisi tärkeää. Ensummäisen laskun kohdalla ei osaa epäillä. Ensin voi maksaa vajaa viisisataa euroa, sitten kertyä yli tuhat euroa ja loppukustannus olla reilut kolmetuhatta.

        Maksut ja kuitit ovat ehtineet kadota, koska alkuun ei arvannut kustannuksia

        Yhtenä vuonna kävin joku 30 kertaa fyssärillä. Kerta oli.joku 80 euroa. En ole tiennyt että jotain maksukattoa voisi hakea


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä olisi tärkeää. Ensummäisen laskun kohdalla ei osaa epäillä. Ensin voi maksaa vajaa viisisataa euroa, sitten kertyä yli tuhat euroa ja loppukustannus olla reilut kolmetuhatta.

        Maksut ja kuitit ovat ehtineet kadota, koska alkuun ei arvannut kustannuksia

        Yhtenä vuonna kävin joku 30 kertaa fyssärillä. Kerta oli.joku 80 euroa. En ole tiennyt että jotain maksukattoa voisi hakea

        En ole koskaan kuullut, etteikö niitä joutuisi itse kustantamaan, vaikka lääkärin lähetteellä menin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä olisi tärkeää. Ensummäisen laskun kohdalla ei osaa epäillä. Ensin voi maksaa vajaa viisisataa euroa, sitten kertyä yli tuhat euroa ja loppukustannus olla reilut kolmetuhatta.

        Maksut ja kuitit ovat ehtineet kadota, koska alkuun ei arvannut kustannuksia

        Yhtenä vuonna kävin joku 30 kertaa fyssärillä. Kerta oli.joku 80 euroa. En ole tiennyt että jotain maksukattoa voisi hakea

        Maksukatto on kaikille samat; lääkkeet, yllä mainitut hoitopalvelut ja taksin käyttö perustuen hyväksyttyyn päätökseen sairauden takia.
        Vilma

        Sinä 20:20 ilmaiset hyvin ison asian ongelman.

        Jos olet ylittänyt katot hyväksyttyjen kustannusten osalta, sinun pitää itse nykyjärjestelmässä valvoa ja anna palautusta tilillesi.
        Hyväksytyn katon ylittävät rahat ovat sinun. Ei Kelan ei hyvinvointialueen tms.

        Tässä tukee se huijauskohta. Jos et älyä vaatia rahojasi takaisin, et niitä saa. Ensi vuosi on viimeinen vuosi, kun voit vaatia.

        Ja jos joulukuussa laskutetaan ja maksat tammikuussa, niin se siirtyy seuraavan vuoden kattoon - ei siis laskutuspäivän mukaan vaan maksusi mukaan.
        Vilma


        Apteekkien saldo näkyy joka maksukuitissa. En tiedä miten nopeasti päivittyy asiakkaalle, jos käy eri apteekeissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maksukatto on kaikille samat; lääkkeet, yllä mainitut hoitopalvelut ja taksin käyttö perustuen hyväksyttyyn päätökseen sairauden takia.
        Vilma

        Sinä 20:20 ilmaiset hyvin ison asian ongelman.

        Jos olet ylittänyt katot hyväksyttyjen kustannusten osalta, sinun pitää itse nykyjärjestelmässä valvoa ja anna palautusta tilillesi.
        Hyväksytyn katon ylittävät rahat ovat sinun. Ei Kelan ei hyvinvointialueen tms.

        Tässä tukee se huijauskohta. Jos et älyä vaatia rahojasi takaisin, et niitä saa. Ensi vuosi on viimeinen vuosi, kun voit vaatia.

        Ja jos joulukuussa laskutetaan ja maksat tammikuussa, niin se siirtyy seuraavan vuoden kattoon - ei siis laskutuspäivän mukaan vaan maksusi mukaan.
        Vilma


        Apteekkien saldo näkyy joka maksukuitissa. En tiedä miten nopeasti päivittyy asiakkaalle, jos käy eri apteekeissa.

        Koronan jälkeen, joskus 2023. Ilmeisesti jo myöhäistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos näitä laskuja on kertynyt, niin mikä taho voi neuvoa onko katto saavutettu?

        Hyvinvointialue seuraa.
        Omituista on teksti esim. Uudenmaan osalta.
        On m a h d o l l i s t a saada maksukaton ylityksestä todistus , joka kannattaa esittää palveluissa asioidessa.
        Miksi helwetissä se ei lähde automaattisesti kaikille!
        Eli se tieto on viranomaisella heti, kun maksimi saavutettu!
        Vilma
        Googleta: maksukaton tarkistus.

        Kuinkahan paljon julkispuolelle on kertynyt palauttamatonta rahaa?
        Voiko joutua ulosottoon, jos on pienet tulot ja isot sairauskulut?
        Entä, ku olet kanttuvei lasaretissa viikkotolkulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole koskaan kuullut, etteikö niitä joutuisi itse kustantamaan, vaikka lääkärin lähetteellä menin.

        Se ihan riippuu, miten paljon olet maksanut kuluja ennen lääkärin lähetettä.
        Googleta: maksukaton tarkistus,
        Vilma


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koronan jälkeen, joskus 2023. Ilmeisesti jo myöhäistä.

        Ota selvää. Jos et ole kyennyt sairaana ollessasi valvomaan oikeuksiasi, täytyy löytyä pykälät ainakin valituksen tekoon ja oikaisupyyntöön.
        Ei tämä ihan sarvikuonojen maa voi olla.
        On potilasasiavastaava.
        Tosin nykyisin kun kysyy, ei viroissa oikein paneuduta ihmisten ongelmiin.
        Joskus kuulee ilahduttavasti panoutuneen ihmiset palvelusta, että oikein tulee hyvä mieli toisen puolesta.
        Vilma


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En näy ongelmaa mitenkään siinä, että onko maksukatto vai ei.
        Näen ongelman siinä, ettei ole kuluttajalle järjestelmää, mihin kaikki kulut=laskut=maksut menisivät, mistä voisi todeta, kun jonkin lajin kattoo on saavutettu.
        Senhän jälkeen ei pitäisi juuri velottaa.
        Tuota miljoonien pikkuihmisten kirjaamistarvetta tässä arvostelen.
        ***
        Minusta on jännää, että esim. maisaan voidaan koota kaikenlaista, miksei sitten ole järjestelmää rahaa koskevista asioista. Laskuttajan pitäisi myös tuntea korvattavuus eli lasku saisi jonkin
        ei-kuulu-kattoon tms. Sehän on merkintäjuttu ei sen kummallisempi.
        ***
        Sinun tsiljoonasi on omaa mielikuvitustasi ja kenties et ole koskaan perehtynyt moisiin.
        Miten Kela pystyy erittelemään esim. tai hyvinvointialueet.
        Heillähän on hyväksyttyjen erien järjestelmä jo, kuten apteekeilla/Kela lääkkeistä.
        Pikkusen konsertointia ja lippulappunäpertely olisi historiaa.
        Korostan sinulle, että tiedot ovat jo järjestelmissä hajallaan.
        Olisi mielenkiintoista tietää, miten muissa maissa.
        Vilma
        Mutta kiitos kun näit vaivaa listauksesta.

        Kaikki palvelut ovat maksullisia, myös digipalvelut. Etenkin terveydenhuoltoon ja raha-asioihin liittyy luottamuksellisuutta ja salassapitoa näiden molempien kohdalla ERIKSEEN.

        Hyvinvointialueilla on jokaisella omat laskutusjärjestelmät ja ne myös laskuttavat asiakkaitaan eri tavalla. Sivuhuomautuksena tähän, ettei toinen hyvinvointialue tai saman hyvinvointialueen eri sairaala/toimipiste/lääkäri/hoitaja näe asiakkaidensa potilastietoja, ei välttämättä vaikka potilas olisi antanut siihen luvan. Saati laskutus/pankkiasioita. Nyt ehdotat, että kaikkien hyvinvointialueiden, yksityisten lääkärikeskusten/lääkärien pitäisi yhdistää laskutusjärjestelmänsä siten, että asiakas saisi tiedon maksukattonsa täyttymisestä. Järjestelmä myös osaisi erotella laskusta ne osat mitkä sisältyvät maksukattoon, jättää ulkopuolelle ne mitkä ei sisälly. Tämäkään ei riitä, vaan myös jokaisen suomalaisen pankin pitäisi luovuttaa tietoa asiakkaidensa maksamista terveydenhuollonmaksuista asiakkaan oman hyvinvointialueen laskutusjärjestelmään, koska vain maksetuista laskuista maksukatto täyttyy.

        Ota myös huomioon, että vaikka maksukatto olisi täyttynyt, ja henkilö joutuu sairaalaan, siitä pitää silti maksaa xx euroa/vrk.

        Raha-asiat hoidetaan pankissa, terveysasiat Maisassa (ei tietenkään kaikkialla Suomessa). Suomen potilasjärjestelmät ovat mitä milloinkin missäkin. Edes ne ei ole yhtenäisiä.

        Tsiljoona ei ole liioittelua, sillä olen nimenomaan perehtynyt asioihin. Ulkomailla ei ole mitään maksukattoja ja monissa maissa maksut pitää hoitaa käteisellä. Tai vakuutusyhtiön kanssa pitää käydä vääntöä suostuvatko maksamaan, pääseekö hoitoon vai pitääkö kuolla.

        Asiasta viidenteen. Ostin netistä pari keikkalippua. "Palvelumaksu" oli lähes viisi euroa per tiketti. Digitaalisuus, varausjärjestelmän ylläpito maksaa siinäkin.

        - Sheena


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos näitä laskuja on kertynyt, niin mikä taho voi neuvoa onko katto saavutettu?

        Seuraa maksujasi verkkopankista/maksamistasi laskuista.

        - Sheena


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki palvelut ovat maksullisia, myös digipalvelut. Etenkin terveydenhuoltoon ja raha-asioihin liittyy luottamuksellisuutta ja salassapitoa näiden molempien kohdalla ERIKSEEN.

        Hyvinvointialueilla on jokaisella omat laskutusjärjestelmät ja ne myös laskuttavat asiakkaitaan eri tavalla. Sivuhuomautuksena tähän, ettei toinen hyvinvointialue tai saman hyvinvointialueen eri sairaala/toimipiste/lääkäri/hoitaja näe asiakkaidensa potilastietoja, ei välttämättä vaikka potilas olisi antanut siihen luvan. Saati laskutus/pankkiasioita. Nyt ehdotat, että kaikkien hyvinvointialueiden, yksityisten lääkärikeskusten/lääkärien pitäisi yhdistää laskutusjärjestelmänsä siten, että asiakas saisi tiedon maksukattonsa täyttymisestä. Järjestelmä myös osaisi erotella laskusta ne osat mitkä sisältyvät maksukattoon, jättää ulkopuolelle ne mitkä ei sisälly. Tämäkään ei riitä, vaan myös jokaisen suomalaisen pankin pitäisi luovuttaa tietoa asiakkaidensa maksamista terveydenhuollonmaksuista asiakkaan oman hyvinvointialueen laskutusjärjestelmään, koska vain maksetuista laskuista maksukatto täyttyy.

        Ota myös huomioon, että vaikka maksukatto olisi täyttynyt, ja henkilö joutuu sairaalaan, siitä pitää silti maksaa xx euroa/vrk.

        Raha-asiat hoidetaan pankissa, terveysasiat Maisassa (ei tietenkään kaikkialla Suomessa). Suomen potilasjärjestelmät ovat mitä milloinkin missäkin. Edes ne ei ole yhtenäisiä.

        Tsiljoona ei ole liioittelua, sillä olen nimenomaan perehtynyt asioihin. Ulkomailla ei ole mitään maksukattoja ja monissa maissa maksut pitää hoitaa käteisellä. Tai vakuutusyhtiön kanssa pitää käydä vääntöä suostuvatko maksamaan, pääseekö hoitoon vai pitääkö kuolla.

        Asiasta viidenteen. Ostin netistä pari keikkalippua. "Palvelumaksu" oli lähes viisi euroa per tiketti. Digitaalisuus, varausjärjestelmän ylläpito maksaa siinäkin.

        - Sheena

        Ensin. Lippupalvelu veloittaa välittämisestä.
        Vilma
        Mietis.
        Kaikilla laskuttajilla on oma reskontra, missä näkyy laskut ja maksut. Eli kaikki asiakkaan tiedot.
        Minusta tämä on se perustieto.
        Sehän on myös tiedosto, mistä lähtevät muistutukset ja edelleen perintä.
        En nyt paisuttaisi turhaan asiaa noin, kuin sinä sen esität.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Seuraa maksujasi verkkopankista/maksamistasi laskuista.

        - Sheena

        18:10
        Ei kaikilla ole tuota välinettä tai taitoa. Etkö ole kuullut, että osa ihmisistä on nykyajan ulkopuolella.
        Älä mittaa itselläsi ja edellytä, että muilla on sama valmius.
        Vilma


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En näy ongelmaa mitenkään siinä, että onko maksukatto vai ei.
        Näen ongelman siinä, ettei ole kuluttajalle järjestelmää, mihin kaikki kulut=laskut=maksut menisivät, mistä voisi todeta, kun jonkin lajin kattoo on saavutettu.
        Senhän jälkeen ei pitäisi juuri velottaa.
        Tuota miljoonien pikkuihmisten kirjaamistarvetta tässä arvostelen.
        ***
        Minusta on jännää, että esim. maisaan voidaan koota kaikenlaista, miksei sitten ole järjestelmää rahaa koskevista asioista. Laskuttajan pitäisi myös tuntea korvattavuus eli lasku saisi jonkin
        ei-kuulu-kattoon tms. Sehän on merkintäjuttu ei sen kummallisempi.
        ***
        Sinun tsiljoonasi on omaa mielikuvitustasi ja kenties et ole koskaan perehtynyt moisiin.
        Miten Kela pystyy erittelemään esim. tai hyvinvointialueet.
        Heillähän on hyväksyttyjen erien järjestelmä jo, kuten apteekeilla/Kela lääkkeistä.
        Pikkusen konsertointia ja lippulappunäpertely olisi historiaa.
        Korostan sinulle, että tiedot ovat jo järjestelmissä hajallaan.
        Olisi mielenkiintoista tietää, miten muissa maissa.
        Vilma
        Mutta kiitos kun näit vaivaa listauksesta.

        Jos et osaa exceliä käyttää, niin kaupasta löytyy vielä ruutuvihkoja ja lyijykyniä. Turhaa marinaa taas tuokin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä olisi tärkeää. Ensummäisen laskun kohdalla ei osaa epäillä. Ensin voi maksaa vajaa viisisataa euroa, sitten kertyä yli tuhat euroa ja loppukustannus olla reilut kolmetuhatta.

        Maksut ja kuitit ovat ehtineet kadota, koska alkuun ei arvannut kustannuksia

        Yhtenä vuonna kävin joku 30 kertaa fyssärillä. Kerta oli.joku 80 euroa. En ole tiennyt että jotain maksukattoa voisi hakea

        Ei ne maksut ja kuitit mihinkään katoa, jos ne laittaa mappiin. Tiedätkö, mikä mappi on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos et osaa exceliä käyttää, niin kaupasta löytyy vielä ruutuvihkoja ja lyijykyniä. Turhaa marinaa taas tuokin.

        12:43
        Huom. En kirjoita itsestäni. Excelithän on mulle tosi tuttuja, mutta onko tuo
        ruutuvihko ja lyijykynä modernin yhteiskunnan merkki.
        Ei ole. Takavuosikymmenten tyyliä.
        Eletään 2025, ootko huomannut, ja 'marina' kohdistuu siihen, ettei terveydenhoidolla ole tarjolla ohjelmaa, mistä tsekata.

        Siis. Ei ole marina.
        Kyse on rakentavasta kritiikista, jotta tapahtuisi kehitystä!

        Vilma
        Pidä vihkos...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ne maksut ja kuitit mihinkään katoa, jos ne laittaa mappiin. Tiedätkö, mikä mappi on?

        12:44
        'Neuvonantaja'
        Oletko ajalta miekka ja kirves?
        Mapit, ruutuvihkot, lyijykynä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        18:10
        Ei kaikilla ole tuota välinettä tai taitoa. Etkö ole kuullut, että osa ihmisistä on nykyajan ulkopuolella.
        Älä mittaa itselläsi ja edellytä, että muilla on sama valmius.
        Vilma

        Yhä suurempi osa ihmisistä tulee olemaan nykyajan ulkopuolella, kun ketään ei kiinnosta opetella mitään. Kaikki pitäisi tarjoilla valmiina nenän eteen. Ei koske vain omien terveydenhuollon kustannusten seuraamista.

        Tiedän hyvin, että vanhoilla ja/tai muistisairailla ihmisillä on rajoitteita minkä vuoksi eivät kykene hoitamaan raha-asioitaan. Silloin tarvitaan avustaja/edunvalvoja.

        - Sheena


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        12:43
        Huom. En kirjoita itsestäni. Excelithän on mulle tosi tuttuja, mutta onko tuo
        ruutuvihko ja lyijykynä modernin yhteiskunnan merkki.
        Ei ole. Takavuosikymmenten tyyliä.
        Eletään 2025, ootko huomannut, ja 'marina' kohdistuu siihen, ettei terveydenhoidolla ole tarjolla ohjelmaa, mistä tsekata.

        Siis. Ei ole marina.
        Kyse on rakentavasta kritiikista, jotta tapahtuisi kehitystä!

        Vilma
        Pidä vihkos...

        Ruutupaperissa ja kynässä ei ole mitään vikaa. Siitä myös näkee helposti tarkistaa asioita. Esimerkiksi tätini 87v käyttää vihkoa ja kynää ja taskulaskinta.

        - Sheena


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruutupaperissa ja kynässä ei ole mitään vikaa. Siitä myös näkee helposti tarkistaa asioita. Esimerkiksi tätini 87v käyttää vihkoa ja kynää ja taskulaskinta.

        - Sheena

        16:39
        Ja sinusta nämä ovat hyviä juttuja.
        Minä kyllä kannatan kehitystä, mikä tarjoaa nopeasti tiedot ja vahvistaa asiakkaiden, potilaiden oikeuksia.
        Kyllähän se valtuutettu avustajakin saisi tiedot nopeammin.
        Mitä vähemmän tuollaista näpertelyä, sitä vähemmän epäselvyyksiä.
        Vilma


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        16:39
        Ja sinusta nämä ovat hyviä juttuja.
        Minä kyllä kannatan kehitystä, mikä tarjoaa nopeasti tiedot ja vahvistaa asiakkaiden, potilaiden oikeuksia.
        Kyllähän se valtuutettu avustajakin saisi tiedot nopeammin.
        Mitä vähemmän tuollaista näpertelyä, sitä vähemmän epäselvyyksiä.
        Vilma

        Aika jännä mikä pohjaton luottamus sinulla on tekniikkaan. Samoin olet ulkoistamassa omia oikeuksia digin haltuun. Itse en edes luottaisi mihinkään äppeihin, vaan tarkastaisin laskut kuitenkin tavalla tai toisella ja katsoisin pääsenkö samaan tulokseen äpin kanssa. Lasken nytkin kuiteilta (jotka säästän) paljonko rahaa on mennyt kuukausittain ruokaan. Se mitä verkkopankki sanoo on todellakaan kerro koko totuutta.

        Avustaja tuskin saisi ko. äppiin oikeuksia, ne olisivat vain henkilön itsensä käytettävissä. Kuten pankkitunnukset. Raha-asiat ovat erittäin henkilökohtaisia ja tarkkoja asioita.

        - Sheena


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika jännä mikä pohjaton luottamus sinulla on tekniikkaan. Samoin olet ulkoistamassa omia oikeuksia digin haltuun. Itse en edes luottaisi mihinkään äppeihin, vaan tarkastaisin laskut kuitenkin tavalla tai toisella ja katsoisin pääsenkö samaan tulokseen äpin kanssa. Lasken nytkin kuiteilta (jotka säästän) paljonko rahaa on mennyt kuukausittain ruokaan. Se mitä verkkopankki sanoo on todellakaan kerro koko totuutta.

        Avustaja tuskin saisi ko. äppiin oikeuksia, ne olisivat vain henkilön itsensä käytettävissä. Kuten pankkitunnukset. Raha-asiat ovat erittäin henkilökohtaisia ja tarkkoja asioita.

        - Sheena

        En ole kirjoittanut käyttäväni mitään äppiä. Virhepäätelmä.


        19:57
        Tietenkin luotan, kun on kunnollinen platformi ja se on testattu.
        Viittasit pankkiasiointiin.
        Sehän on sama.
        Maisa on sama.
        Verohallinnon, Suomi.fin, OmaKannan osalta on ollut vaikeuksia.
        Ehkä ohjelman valvonta ei ole ollut ammattitaitoisinta.
        Vastaamo oli täysin varmistuksia vailla -> ammattitaidottomuutta ja hölmöilyä.
        S-panki hakkerit olivat varoittaneet turva-aukosta, muttei otettu vakavasti.
        Tietenkin ylimielisyys valvonnassa on ikävää.
        Vilma
        Siks toisekseen, terveydenhoidon laskut ja maksut ovat vain osa ihmisten taloutta.
        500 € heti palauttamatonta rahaa voi olla paljon jonkun taloudessa.
        Ehkei sinun...


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole kirjoittanut käyttäväni mitään äppiä. Virhepäätelmä.


        19:57
        Tietenkin luotan, kun on kunnollinen platformi ja se on testattu.
        Viittasit pankkiasiointiin.
        Sehän on sama.
        Maisa on sama.
        Verohallinnon, Suomi.fin, OmaKannan osalta on ollut vaikeuksia.
        Ehkä ohjelman valvonta ei ole ollut ammattitaitoisinta.
        Vastaamo oli täysin varmistuksia vailla -> ammattitaidottomuutta ja hölmöilyä.
        S-panki hakkerit olivat varoittaneet turva-aukosta, muttei otettu vakavasti.
        Tietenkin ylimielisyys valvonnassa on ikävää.
        Vilma
        Siks toisekseen, terveydenhoidon laskut ja maksut ovat vain osa ihmisten taloutta.
        500 € heti palauttamatonta rahaa voi olla paljon jonkun taloudessa.
        Ehkei sinun...

        Kaikki terveydenhuoltoon liittyvät ohjelmat rahoitetaan palvelujen käyttömaksuilla, joita peritään terveydenhuollon toimintayksiköiltä.

        Asiakkailta peritään verkkopankkimaksuja, jotka nekin ovat nousseet roimasti. S-pankki on erikseen, sillä se ei ole varsinaisesti pankki, vaan sen omistavat SOK ja S-ryhmän alueosuuskaupat, eli kaikenkaikkiaan kaupat. Jos on kaupan jäsen, muutamat palvelut saa veloituksetta (tähän asti, tulevaisuudesta ei tiedä).

        Suomi.fi palvelusta maksaa sen käyttäjät, etupäässä julkisorganisaatiot.

        Kaikkien palveluiden kaikki käyttäjät maksavat myös turvallisuudesta, ellei muuten niin veroina.

        Suomessa on älyttömästi kaikenlaisia järjestelmiä, jotka maksavat älyttömästi hyötyynsä nähden. Oli järjestelmä mikä tahansa, sitä ei käytä kaikki; yleensä vanhemmat ihmiset eivät käytä.

        Mitä enemmän puutetta rahasta on, sitä tarkemmin voisi kuvitella ihmisten pitävän kirjaa taloudestaan.

        - Sheena


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki terveydenhuoltoon liittyvät ohjelmat rahoitetaan palvelujen käyttömaksuilla, joita peritään terveydenhuollon toimintayksiköiltä.

        Asiakkailta peritään verkkopankkimaksuja, jotka nekin ovat nousseet roimasti. S-pankki on erikseen, sillä se ei ole varsinaisesti pankki, vaan sen omistavat SOK ja S-ryhmän alueosuuskaupat, eli kaikenkaikkiaan kaupat. Jos on kaupan jäsen, muutamat palvelut saa veloituksetta (tähän asti, tulevaisuudesta ei tiedä).

        Suomi.fi palvelusta maksaa sen käyttäjät, etupäässä julkisorganisaatiot.

        Kaikkien palveluiden kaikki käyttäjät maksavat myös turvallisuudesta, ellei muuten niin veroina.

        Suomessa on älyttömästi kaikenlaisia järjestelmiä, jotka maksavat älyttömästi hyötyynsä nähden. Oli järjestelmä mikä tahansa, sitä ei käytä kaikki; yleensä vanhemmat ihmiset eivät käytä.

        Mitä enemmän puutetta rahasta on, sitä tarkemmin voisi kuvitella ihmisten pitävän kirjaa taloudestaan.

        - Sheena

        Moni entinen työtapa on korvattu erilaisilla järjestelmillä.
        Ei parata enää lippulappuja.
        Ohjelmia myyvät erilaiset yritykset; on hyllyohjelmua ja sitten räätälöityjä, kuten rahalaitosten esimerkiksi.
        Ja tietenkin ylläpito maksaa per kuukausi tai erillisinä jotkin uudet konvertoitavat tiedostot.
        Ylläpito pitää sisällään ohjelmamuutokset ja päivitykset mm.
        Esim alvi-muutos aiheutti kaikissa yrityksissä it:ltä lisätyötä ja pitää varmistaa, et kaikki menee oikein.
        Paperiton toimisto oli jo pari kymmentä vuotta sitten tavoite.
        Arkistot ovat netissä. Historiointi vaatii oman rumbansa.
        Vilma
        Tykkään nykyajasta enempi.
        Mutta ihmisten kanssa kasvotusten on myös asioitavs.


    • Anonyymi

      Huijahan ja joka liikkeessä missä käy pitäisi ryhtyä kanta asiakkaaksi että saa alennuksia. Ehei. Tänäänkin että saat kymmenen prosaa kun sitä tai tätä. Sanon aina että ei tarvii. En todellakaan jaksa joka liikkeisiin alkaa kanta asiakkaaksi, sen varjolla olla heidän alammaisia. Vaikka en mikään raharikas ole ,en todellakaan,niin mun puolesta pitäkööt pennosenna.🤷‍♀️

      • Anonyymi

        En todellakaan alennu juokseen minkään tarjouksien perässä, ja nuolemaan heidä peppujaan. Ostan mitä tarviin,maksoi mitä maksoi🤷‍♀️.


      • Anonyymi

        Jep. Ääristä olen tuumannut, että pitääkään kaupat äppinne.
        Sehän on ihan kuluttajan ostokäyttäytymisen seurantaa ja kenties ohjailua, joten myös puuttumista kuluttajan päätöksiin.
        Vil a


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep. Ääristä olen tuumannut, että pitääkään kaupat äppinne.
        Sehän on ihan kuluttajan ostokäyttäytymisen seurantaa ja kenties ohjailua, joten myös puuttumista kuluttajan päätöksiin.
        Vil a

        Ääristä -> ÄPISTÄ


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ääristä -> ÄPISTÄ

        Eks sä saa sitä automaattiohjausta päältä pois? Kirjoituksesi karahtaa kiville silmiinpistävän usein.
        Itse kirjoittelen manuaalinäppäimistöllä. En siedä muiden ehdotuksia!

        Mies 65


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eks sä saa sitä automaattiohjausta päältä pois? Kirjoituksesi karahtaa kiville silmiinpistävän usein.
        Itse kirjoittelen manuaalinäppäimistöllä. En siedä muiden ehdotuksia!

        Mies 65

        20:33
        Mulla selain.
        Sain ilmeisesti sulta jossain vaiheessa ohjeet. Mä olen huono 'säätämisessä'.
        Pahoittelen.
        Vilma
        Tuleepahan todistettua oikolukijan kämmit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        20:33
        Mulla selain.
        Sain ilmeisesti sulta jossain vaiheessa ohjeet. Mä olen huono 'säätämisessä'.
        Pahoittelen.
        Vilma
        Tuleepahan todistettua oikolukijan kämmit.

        Ei tämä toisaalta kuitenkaan itseäni haittaa lukiessa, huvittaa vaan ylimääräinen työsi.

        Lunttasin tietokoneelta vähän. Jos sul on chrome niin hae ”ennakoiva tekstinsyöttö chrome" ja vaikka printtaa ohje niin osaat edetä.
        Iphonessa mulla asetukset>yleiset>näppäimistö>kaikki näppäimistöt>vain "isot alkukirjaimet vihreällä." Muut ei käytössä.

        Autossa on ipad, tutkin huomenna sitä. Sähköpostista ainakin poistin ennakoivat ja kirjoituksen tarkistukset pois.

        Aloituksesi on asiaa. Saattaa tässä itsekin tarvita vuosirenkaiden määrän kasvaessa ketjun tietoa. Omaishoitajana kolmelle mummolle osani rajoittui ruuan kuljettamiseen ja kyytsäämiseen terkkariin tai sairaalaan toimenpiteisiin. Olivat järjissään loppuun saakka niin hoitivat raha-asiat itsenäisesti.

        Mies 65


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tämä toisaalta kuitenkaan itseäni haittaa lukiessa, huvittaa vaan ylimääräinen työsi.

        Lunttasin tietokoneelta vähän. Jos sul on chrome niin hae ”ennakoiva tekstinsyöttö chrome" ja vaikka printtaa ohje niin osaat edetä.
        Iphonessa mulla asetukset>yleiset>näppäimistö>kaikki näppäimistöt>vain "isot alkukirjaimet vihreällä." Muut ei käytössä.

        Autossa on ipad, tutkin huomenna sitä. Sähköpostista ainakin poistin ennakoivat ja kirjoituksen tarkistukset pois.

        Aloituksesi on asiaa. Saattaa tässä itsekin tarvita vuosirenkaiden määrän kasvaessa ketjun tietoa. Omaishoitajana kolmelle mummolle osani rajoittui ruuan kuljettamiseen ja kyytsäämiseen terkkariin tai sairaalaan toimenpiteisiin. Olivat järjissään loppuun saakka niin hoitivat raha-asiat itsenäisesti.

        Mies 65

        Jep.
        Viimeinen kappale.
        Jos läheiset hoivaavat vanhempiaan, tietävätkö kotimaisen toimintatavan ja säännöt?
        Epäilen.
        Saattaa jäädä ylimenevät saamatta.
        En tykkää.
        Vilma


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep.
        Viimeinen kappale.
        Jos läheiset hoivaavat vanhempiaan, tietävätkö kotimaisen toimintatavan ja säännöt?
        Epäilen.
        Saattaa jäädä ylimenevät saamatta.
        En tykkää.
        Vilma

        No kyllä itseäni hämmästytti äidin ensimmäiset sairaalalaskut. Pari päivää kotiutuksen jälkeen lasku kolahti postilaatikkoon ja maksuaikaa kaksi viikkoa. Kyse oli kuitenkin isommista summista kuin kuukausieläke. Kyllähän kulut tietenkin tasoittuivat myöhemmin.

        Jotain hyvääkin kyllä. Taksisetelit hommattiin joka mummolle kun alkoivat jalat heiketä ettei jaksanut kävellä kauppaan. Samalla kuljettajat tietenkin seurasivat asiakkaan kunnon kehitystä.

        Kai tietoa saatavilla on. Ymmärrän asian siten, että omaishoidon suurin ongelma on hoitajan oma jaksaminen. Ei haluta myöntää omien voimien rajallisuutta.

        Mies 65


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kyllä itseäni hämmästytti äidin ensimmäiset sairaalalaskut. Pari päivää kotiutuksen jälkeen lasku kolahti postilaatikkoon ja maksuaikaa kaksi viikkoa. Kyse oli kuitenkin isommista summista kuin kuukausieläke. Kyllähän kulut tietenkin tasoittuivat myöhemmin.

        Jotain hyvääkin kyllä. Taksisetelit hommattiin joka mummolle kun alkoivat jalat heiketä ettei jaksanut kävellä kauppaan. Samalla kuljettajat tietenkin seurasivat asiakkaan kunnon kehitystä.

        Kai tietoa saatavilla on. Ymmärrän asian siten, että omaishoidon suurin ongelma on hoitajan oma jaksaminen. Ei haluta myöntää omien voimien rajallisuutta.

        Mies 65

        8:25
        Jos on nuorempi heikkokuntoinen, on aika vääntöä noiden taksisetelien kanssa.
        Usein katsotaan syntymävuotta ja sitä istuvaa olemusta, mikä on rajoittunut tapa tarkastella asioita.
        Vähän yksinkertaistetulta vaikutti Liiran kuvailu, miten Longcovidista selviä.
        Kiusallista. Ja hirveästi silmien räpyttelyä.
        Kerran eräs tanssittaja sanoi, että räpyttelijät valehtelevat...
        Vilma


    • Anonyymi

      Muistan kun tulin yliopistollisesta sairaalasta kelataksilla. Mulle maksoi 25€, vaikka oikea hinta oli melkein 700€. Toki matkaakin tuli parisataa kilometriä.

      Siihen päälle tuli vielä paikallisen keskussairaalan kulut ja ambulanssikyydit. Se maksoi himputti kaikkineensa tuhansia euroja.

      Mutta vielä enemmän maksoi, kun olin 11kuukautta sairaalassa. Silloin vähän harmitti.

      >simiti<

      • Anonyymi

        22:55
        Osaisitko seurata eri kustannuslajien saldoja ja menikö yli katin eli osasitko vaatia takaisin rahaa?
        Tietenkin on kuluja, mitä ei hyväksytä, kuten Sheena kirjoitti tai voi senkin Mr. Googlelta tarkistaa.
        Julkinen puolihan voi antaa maksusitoumuksen, mutta täytyy silloinkin jotain itse pulittaa.
        Vilma


    • Anonyymi

      Ei kai ihmisiä nyt sentään ihan huijata, mutta varmaan prosessit voisivat olla suoraviivaisempia ja vähemmän byrokraattisia. Olen itse toistaiseksi säästynyt miltään terveysmaksuilta, sillä käytän ainoastaan työterveyttä ja kelakorvaukset esim suuhygienistin käynnistähän saa siinä käynnin yhteydessä eli mitään hakemuksia en ole koskaan joutunut tekemään.

      Vaikuttaa siltä, että julkinen puoli voisi ottaa mallia yksityisen puolen prosesseista. Pojallani on terveysvakuutus, jota käytetään kohtuullisen säännöllisesti kaiken maailman urheiluvammojen takia jne ja homma toimii kuin unelma. Heti käynnin yhteydessä kassalla tehdään vakuutushakemus, se menee läpi ja me menemme kotiin. Mitään erillisiä hakemuksia tai kuitteja ei tarvita, koska prosessi on niin automatisoitu. Ainoastaan joihinkin kalleimpiin toimenpiteisiin jne olen hakenut vakuutusyhtiöltä etukäteen maksupäätöksen ihan varmuuden vuoksi ja lääkkeet pitää kirjata käynnin jälkeen, mutta siinä menee ehkä 2 minuuttia.

      En ymmärrä miksei samankaltaista tekniikkaa voisi käyttää myös julkisella puolella. Se hyödyttäisi niin paljon ihmisiä ja eritoten heitä, jotka eivät osaa tai kykene taistelemaan oikeuksistaan. Mikään ei ole niin väsyttävää kuin byrokratian kanssa vääntäminen.

      Aletheias

      • Anonyymi

        23:10
        Viimeinen kappale. Tätä olen ihmetellyt. Miksi näin aataminaikuista systeemiä ylläpidetään ja Eikö järjestelmän sisältäkään löydy ketään, jolla olisi niin korkea moraali, että puuttuisi asiaan.

        Kyllä silloin huijataan, jos ihmisen rahat pidätetään, kun ei itse huomaa tai osaa vaatia takaisin.
        Vilma

        It-maa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        23:10
        Viimeinen kappale. Tätä olen ihmetellyt. Miksi näin aataminaikuista systeemiä ylläpidetään ja Eikö järjestelmän sisältäkään löydy ketään, jolla olisi niin korkea moraali, että puuttuisi asiaan.

        Kyllä silloin huijataan, jos ihmisen rahat pidätetään, kun ei itse huomaa tai osaa vaatia takaisin.
        Vilma

        It-maa?

        Saattaa olla, että taustalla on jotain lakiteknisiä asioita tai muita julkiseen terveydenhuoltoon liittyviä koukeroita, jotka mutkistavat asioita, mutta luulisi silti, että asiointia voitaisiin merkittävästi tehostaa erilaisten it-ratkaisujen avulla. Toki huomioiden myös niiden ihmisten tilanne, jotka eivät kykene itse niin tekniikkaa käyttämään.

        Henkilökohtaisesti pidän siitä, että melkeinpä kaiken pystyy hoitamaan netissä eikä tarvitse kiikutella papereita postiin tai jonotella jossain virastoissa päästäkseen asioimaan. Hoidan kaikki pankki-, vakuutus- yms asiat netissä. Puhumattakaan esim juna- tai bussilipuista. Miten helppoa on vieraassakin kaupungissa ostaa lippu älylaitteella minuutissa, kaikki reitit yms löytyy sovelluksista eikä tarvitse mitään paperista reittiopasta käydä erikseen ostamassa. Ja junalipunkin voi itse kuitata, ei tarvitse enää odottaa konduktööriäkään piippailemaan. Huikean kätevää ja jättää enemmän aikaa keksittyä olennaiseen.

        Aletheias


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saattaa olla, että taustalla on jotain lakiteknisiä asioita tai muita julkiseen terveydenhuoltoon liittyviä koukeroita, jotka mutkistavat asioita, mutta luulisi silti, että asiointia voitaisiin merkittävästi tehostaa erilaisten it-ratkaisujen avulla. Toki huomioiden myös niiden ihmisten tilanne, jotka eivät kykene itse niin tekniikkaa käyttämään.

        Henkilökohtaisesti pidän siitä, että melkeinpä kaiken pystyy hoitamaan netissä eikä tarvitse kiikutella papereita postiin tai jonotella jossain virastoissa päästäkseen asioimaan. Hoidan kaikki pankki-, vakuutus- yms asiat netissä. Puhumattakaan esim juna- tai bussilipuista. Miten helppoa on vieraassakin kaupungissa ostaa lippu älylaitteella minuutissa, kaikki reitit yms löytyy sovelluksista eikä tarvitse mitään paperista reittiopasta käydä erikseen ostamassa. Ja junalipunkin voi itse kuitata, ei tarvitse enää odottaa konduktööriäkään piippailemaan. Huikean kätevää ja jättää enemmän aikaa keksittyä olennaiseen.

        Aletheias

        13:06
        Noinhan nykyisin monet palvelut ovat 'kehittyneet' eli me teemme ne itse.
        Mutta jos haluan puhelimella asioida joskus tehdäkseni tarkidtuskysymyksiä, niin odotan, että on 'keskus', josta oitis vastaa i h m i n e n eikä ihmisääninen papukaija...että, jos sitä paina yksi...jos tätä, paina kaksi... vahingossakaan ei ole laskuria, olenko 3. vai 333, sillä minunkin aikani maksaa.
        Vilma
        Ei ole lakiteknisiä rajoitteita. Nytkin mennään esim. maisaan kaikilla pankkitunnuksilla eli siinä tietosuojan saamme. Laskut ja rahat olisivat vain yksi osio kuten labrakokeet tai määrätyt lääkkeet. Ei sen vaikeampaa.

        Palaan tuohon huijausasiaan.
        Jos maksaisin kaupan kassalla 100 €:lla 70 €:n ostokset, niin jos et älyä pyytää 30 euroa takaisin, kassa pidättäisi loppurahat kaupalle.
        Voisin käydä sitten anelemassa jälkeenpäin vaihtorahoja.
        Näin yksinkertainen kuvio nykykäytännössä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        13:06
        Noinhan nykyisin monet palvelut ovat 'kehittyneet' eli me teemme ne itse.
        Mutta jos haluan puhelimella asioida joskus tehdäkseni tarkidtuskysymyksiä, niin odotan, että on 'keskus', josta oitis vastaa i h m i n e n eikä ihmisääninen papukaija...että, jos sitä paina yksi...jos tätä, paina kaksi... vahingossakaan ei ole laskuria, olenko 3. vai 333, sillä minunkin aikani maksaa.
        Vilma
        Ei ole lakiteknisiä rajoitteita. Nytkin mennään esim. maisaan kaikilla pankkitunnuksilla eli siinä tietosuojan saamme. Laskut ja rahat olisivat vain yksi osio kuten labrakokeet tai määrätyt lääkkeet. Ei sen vaikeampaa.

        Palaan tuohon huijausasiaan.
        Jos maksaisin kaupan kassalla 100 €:lla 70 €:n ostokset, niin jos et älyä pyytää 30 euroa takaisin, kassa pidättäisi loppurahat kaupalle.
        Voisin käydä sitten anelemassa jälkeenpäin vaihtorahoja.
        Näin yksinkertainen kuvio nykykäytännössä.

        Tämä on loistovertaus. Miten ihmeessä voi olla laillista. Ihan sama asia.

        "Palaan tuohon huijausasiaan.
        Jos maksaisin kaupan kassalla 100 €:lla 70 €:n ostokset, niin jos et älyä pyytää 30 euroa takaisin, kassa pidättäisi loppurahat kaupalle.
        Voisin käydä sitten anelemassa jälkeenpäin vaihtorahoja.
        Näin yksinkertainen kuvio nykykäytännössä."


    • Anonyymi

      Varvasvero eli jokaisesta olemassa olevasta varpaasta pitäämaksaa se noin 56378EUR vero päivittäin

    • Anonyymi

      mikä jokukin niin pitää olla koneellinen ilmastointi jo peitonkin alla nukkuessa

    • Anonyymi

      Nih, seuraushan on seurausta sen seuraamisesta ettei ole seurannut niin kuin pitäisi seurata. Seuraa siis. Kai.
      Anto Outola(ei se Tola)

    • Anonyymi

      Jännä aihe. Joitain ei ĺiikuta yhtään. Seurausta hyvästä työtervryshoidosta.
      Vilma
      Tai epäempaattisuudesta...

      • Anonyymi

        Heille ovat jokapäiväiset asiat läheisempiä.
        Nämä terveys- ja maksuasiat ajankohtaistuu vasta kun arpa osoittaa omalle kohdalle.

        Mies 65


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heille ovat jokapäiväiset asiat läheisempiä.
        Nämä terveys- ja maksuasiat ajankohtaistuu vasta kun arpa osoittaa omalle kohdalle.

        Mies 65

        Tuo arpa on joskus kovin tyly.
        Joillekin osuu oikea huonojen arpojen nippu.
        Sivusta tuntuu kurjalta, vaikka yrittäisi tukea ja neuvoa.
        On liikaa neuvottomia ihmisiä.
        Vilma
        Tunnen itseni pikkupiskiksi, joka yrittää haukahdella ison koiran äänellä.
        Että huomioikaa niitä ihmisiä, joilla ei ole tietoa tai voimia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo arpa on joskus kovin tyly.
        Joillekin osuu oikea huonojen arpojen nippu.
        Sivusta tuntuu kurjalta, vaikka yrittäisi tukea ja neuvoa.
        On liikaa neuvottomia ihmisiä.
        Vilma
        Tunnen itseni pikkupiskiksi, joka yrittää haukahdella ison koiran äänellä.
        Että huomioikaa niitä ihmisiä, joilla ei ole tietoa tai voimia.

        Pienet koirat pitävät monasti isointa ääntä.

        Tuo lähimmäisistä huolehtiminen tulee ainakin vaihtoehdoksi jokaiselle meistä joskus.
        Erityisesti silloin, jos henkilö ei syystä tai toisesta kykene tai osaa etsiä tietoa ja vaihtoehtoja.
        Sairaalassa ja palvelutalossa olet tehokkaasti ulkona muusta maailmasta ja muuttuvasta ohjeistuksesta ja/tai lainsäädännöstä.

        Aivan eri asia on ottaako kuka ja joku kopin huolehtimisesta.
        Itselleni oli vanhemmista sukulaisista huolehtiminen päivänselvää. Mutta myös raja auttamisessa on kohdallani siinä.
        Vältän sekaantumasta vaikkapa naapureiden asioihin vaikka joskus neuvontapalvelut voisivat olla paikallaan.

        Mies 65


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pienet koirat pitävät monasti isointa ääntä.

        Tuo lähimmäisistä huolehtiminen tulee ainakin vaihtoehdoksi jokaiselle meistä joskus.
        Erityisesti silloin, jos henkilö ei syystä tai toisesta kykene tai osaa etsiä tietoa ja vaihtoehtoja.
        Sairaalassa ja palvelutalossa olet tehokkaasti ulkona muusta maailmasta ja muuttuvasta ohjeistuksesta ja/tai lainsäädännöstä.

        Aivan eri asia on ottaako kuka ja joku kopin huolehtimisesta.
        Itselleni oli vanhemmista sukulaisista huolehtiminen päivänselvää. Mutta myös raja auttamisessa on kohdallani siinä.
        Vältän sekaantumasta vaikkapa naapureiden asioihin vaikka joskus neuvontapalvelut voisivat olla paikallaan.

        Mies 65

        16:37
        Arvostan sinua ja hienoa, että olet jaksanut.
        Sinulla lienee näkemystä paljonkin.
        Vilma


      • Anonyymi

        Muilla on omat navat, sulla on omasi. Kaikilla on omansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        16:37
        Arvostan sinua ja hienoa, että olet jaksanut.
        Sinulla lienee näkemystä paljonkin.
        Vilma

        Kiitos.

        Näkemys
        Omaishoito on kova laji. Vaikka itse en ollut kuin tavaralähetti, taksikuski ja seuraneiti oto.
        Ja yhdelle henkilölle kerrallaan.

        Korvaukset
        Sairaalasta ja palvelutalosta sai kyllä A4set joissa ohjeet niiden apurahojen hakemiseen. Mutta se sama ruljanssi toistui aina vuodenvaihteessa.

        Raha
        Itselläni oli käyttöoikeus mummojen tileihin.
        Kotona asuessaan he tietenkin hoitivat rahaliikenteen. Mutta oikeus oli myös valvontaa varten. Ilmalämpöpumput ponnistivat silloin muotiin ja mustatukkaiset kaupittelivat suoramyynnillä pariin kertaan "lainattuja" pumppuja periaatteella maksa nyt ja saat pumpun heti kotiin datsunin takapaksista. Asennus "ensi viikolla kuuluu hintaan." Iäkkäät olivat kohderyhmä.

        Anekdootti
        Palvelutalossa henkilökunta ihmetteli ääneen, että ....-tätiä käydään eniten tervehtimässä vaikkapa viikossa. Tietenkin myös puhelimet ja sanoma- ja aikakauslehdet sekä televisiot hommattiin hänelle ajankuluksi.
        Vuokraanhan kuului vain huoneisto. Ei irtainta.

        Mutta 2010 -luvulla oli vielä asiakaspalvelua. Menit luukulle ja vuorollasi asioit oikean ihmisen kanssa. Vastauksen sait heti.
        Nyt kaivat verkosta tarvitsemaasi tietoa ja kaiken lisäksi pitää ymmärtää lukemansa. Siihen pitää olla yhteensopiva laite ja taito osata käyttää sitä. Ennen riitti sujuva kuuntelu.

        Mies 65


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos.

        Näkemys
        Omaishoito on kova laji. Vaikka itse en ollut kuin tavaralähetti, taksikuski ja seuraneiti oto.
        Ja yhdelle henkilölle kerrallaan.

        Korvaukset
        Sairaalasta ja palvelutalosta sai kyllä A4set joissa ohjeet niiden apurahojen hakemiseen. Mutta se sama ruljanssi toistui aina vuodenvaihteessa.

        Raha
        Itselläni oli käyttöoikeus mummojen tileihin.
        Kotona asuessaan he tietenkin hoitivat rahaliikenteen. Mutta oikeus oli myös valvontaa varten. Ilmalämpöpumput ponnistivat silloin muotiin ja mustatukkaiset kaupittelivat suoramyynnillä pariin kertaan "lainattuja" pumppuja periaatteella maksa nyt ja saat pumpun heti kotiin datsunin takapaksista. Asennus "ensi viikolla kuuluu hintaan." Iäkkäät olivat kohderyhmä.

        Anekdootti
        Palvelutalossa henkilökunta ihmetteli ääneen, että ....-tätiä käydään eniten tervehtimässä vaikkapa viikossa. Tietenkin myös puhelimet ja sanoma- ja aikakauslehdet sekä televisiot hommattiin hänelle ajankuluksi.
        Vuokraanhan kuului vain huoneisto. Ei irtainta.

        Mutta 2010 -luvulla oli vielä asiakaspalvelua. Menit luukulle ja vuorollasi asioit oikean ihmisen kanssa. Vastauksen sait heti.
        Nyt kaivat verkosta tarvitsemaasi tietoa ja kaiken lisäksi pitää ymmärtää lukemansa. Siihen pitää olla yhteensopiva laite ja taito osata käyttää sitä. Ennen riitti sujuva kuuntelu.

        Mies 65

        9:38
        Kuinkahan moni haluaisi palveluita enemmin face ti face kuin voice to voice.
        Vilma
        Sitten usein kirjoitetun ohjeiston sävy on moittivaa, uhkaavaa jne. ja parasta, kun laskuissa on ukaasi, että ellei maksa, niin uloshakuu tulee takuuvarmasti.

        Nythän ei ole koronaa (vai?), joten kyllä ihmisiä saa tavata, ihan asiakaspalvelukin.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        9:38
        Kuinkahan moni haluaisi palveluita enemmin face ti face kuin voice to voice.
        Vilma
        Sitten usein kirjoitetun ohjeiston sävy on moittivaa, uhkaavaa jne. ja parasta, kun laskuissa on ukaasi, että ellei maksa, niin uloshakuu tulee takuuvarmasti.

        Nythän ei ole koronaa (vai?), joten kyllä ihmisiä saa tavata, ihan asiakaspalvelukin.

        Etkö voisi edes vähän ymmärtää reaalisia asioita? Kyse ei ole siitä mitä kukakin sattuu milloinkin haluamaan, vaan siitä millaisia palveluja on mahdollista järjestetää ja millä hinnalla.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        9:38
        Kuinkahan moni haluaisi palveluita enemmin face ti face kuin voice to voice.
        Vilma
        Sitten usein kirjoitetun ohjeiston sävy on moittivaa, uhkaavaa jne. ja parasta, kun laskuissa on ukaasi, että ellei maksa, niin uloshakuu tulee takuuvarmasti.

        Nythän ei ole koronaa (vai?), joten kyllä ihmisiä saa tavata, ihan asiakaspalvelukin.

        Palvelua saa rahalla.
        Vakuutusmeklarit, yksityispankkien sijoitusneuvojat ja yksityissairaalat takaavat palvelua sille, joka haluaa ja pystyy maksamaan.
        Uutta rollroyceakaan ei saa verkkokaupasta.
        Suuntaus on ollut tällainen. Ja jatkuu.
        Täällä ravintoketjun ala-askelmilla on tyytyminen edullisempiin ratkaisuihin.

        Mies 65


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö voisi edes vähän ymmärtää reaalisia asioita? Kyse ei ole siitä mitä kukakin sattuu milloinkin haluamaan, vaan siitä millaisia palveluja on mahdollista järjestetää ja millä hinnalla.

        17:34
        Tuo on teeskentelyä.
        Mietin sodanjälkeisiä sukupolvia, jotka eivät jättäneet kaveria.
        Miten paljon hyvää he tähän yhteiskuntaan loivat.
        Joten tuo 2. kysymys on puuteripyllyltä.
        Vilma
        Jos maksan veroja, on niitä vasten tultava palvelujakin!


    • Anonyymi
      UUSI

      On se kamalaa kun ihmiseltä jotain vaaditaan.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko valmis? Meidän tarinaan

      Rakastan sinua ❤️
      Ikävä
      90
      1947
    2. Jumankauta sä olet hyvännäköinen

      Ihan mun miehen näköinen 😍
      Ikävä
      58
      1103
    3. Nainen, huomasitko kun muutin sinua?

      Niin lyhyessä ajassa niin paljon. Mutta jotain muuttui minussakin. :/
      Ikävä
      97
      1055
    4. Misä tulipalo?

      Mikä palaa Haapavedellä?
      Haapavesi
      9
      995
    5. Poliisi losautti puukkohemmon hengiltä

      Mitäs läks, heilumaan puukon kanssa eikä totellut käskytystä. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011361763.html
      Maailman menoa
      204
      979
    6. Tämä kesä ei ollut vielä meidän

      Olisihan se ihana viettää kesäiltoja kanssasi ulkona. Ei kai ollut vielä oikea aika. Ehkä kohtaamme vielä sattumalta jos
      Ikävä
      64
      941
    7. IS Viikonloppu 12.-13.7.2025

      Viikonlopun ratoksi Skyttä ja Kärkkäinen ovat taiteilleet 3.0 arvoisen ristisanatehtävän ratkottavaksi. Kenenkään ratko
      Sanaristikot
      56
      909
    8. Mitä jos vaan tapaisit sen jota mietit

      Jos se yksi henkilö on sinun mielessäsi niin entäs jos vaan menisit tapaamaan sitä, heti, samantien, miettimättä mitään.
      Ikävä
      86
      850
    9. Sofiaa ei kelpuutettu Martinan kaveriporukkaan

      Ibizalla lomailee Martinan kanssa ihan muut naiset.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      838
    10. Teet tämän niin

      Helpoksi, mutta silti niin vaikeaksi. Vihaan omaa saamattomuuttani, vaikka kaikki olisi saatavilla. 🩷🌸
      Ikävä
      41
      780
    Aihe