miksi insinöörit eivät mieti huollettavuutta?

Anonyymi-ap

Joissain uusissa Stellantis-Jeepeissä starttimoottori on kytkinkopan sisällä. Samoin joissain mersuissa kampiakselin asentotunnistin on kytkinkopan sisällä. Sehän on jo tuttua, että vageissa ja rellu-nissaneissa ja muissa psa-tuotteissa esimerkiksi kytkimen työsylinteri on kytkinkopan sisällä.

Jos suunnittelussa on yhtään mietitty huollettavuutta, niin tällaista ei tehdä ns. kuluvien ja vikaantuvien osalta siten, että asiakkaalle aiheutuu sinänsä yksinkertaisesta korjaustyöstä useiden tuhansien eurojen laskua.

Kysymys A: Miksi tällaista tehdään? Kysymys B: Miksei tällaisia insinöörejä ammuta?

15

110

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      UUSI

      Ei se ole insinöörien vika, vaan tehtaan johdon. Täytyy tehdä yksinkertaiset huoltotyöt mahdollisimman monimutkaisiksi. Harva vitsii tai osaa itse tehdä niin auto on vietävä korjaamolle. Tätä nimitetään jälkimarkkinoinniksi.

      • Anonyymi
        UUSI

        Jos starttimoottorin vaihto maksaa 3-5 tonnia, niin ostaisitko sellaisen auton myös seuraavaksi autoksi? Jälkimarkkinoinnin kannalta olisi syytä miettiä myös tätä näkökulmaa.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos starttimoottorin vaihto maksaa 3-5 tonnia, niin ostaisitko sellaisen auton myös seuraavaksi autoksi? Jälkimarkkinoinnin kannalta olisi syytä miettiä myös tätä näkökulmaa.

        Jos ostat uuden auton ja ajat sillä takuuajan loppuun, tuolla ei liene merkitystä.

        Ongelma tulee vasta toiselle tai kolmannelle omistajalle, jos heillekään. Neljäs omistaja on jo tee-se-itse henkilö, joka korjaa autonsa itse. Saattaa toki kiroilla starttia vaihtaessaan.


    • Anonyymi
      UUSI

      Toyota hybridis ei ole tuollaisia ongelmia, joten antaa insinöörin ahertaa.😁

    • Anonyymi
      UUSI

      Aitojapanilaiset merkit ovat yleensä hyvin mietittyjä huollonkin kannalta. Toista ääripäätä edustaa ranskan merkit, jotka suurinpiirtein rakentavat tahallaan mahdollisimman vaikeasti huollettavia rakenteita, kuin pitäisivät huoltomiestä pahimpana vihamiehenään jolle pitää rakennella keljuilun vuoksi kaikenlaisia ansoja.
      Rellu pilasi Nissaninkin ja myös Mitsubishin.

      • Anonyymi
        UUSI

        Ei nyt heti tule itselle mieleen ranskalaisissa autoissa olevia mahdollisimman vaikeasti huollettavia rakenteita. Saisiko näistä muutamia esimerkkejä niin asia voisi valottua minullekin.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei nyt heti tule itselle mieleen ranskalaisissa autoissa olevia mahdollisimman vaikeasti huollettavia rakenteita. Saisiko näistä muutamia esimerkkejä niin asia voisi valottua minullekin.

        90-luvun Tuulilasi lehdissä Ketonen taisi noitua mm. Citroen BX:ää ja Xantiaa mm. jakohihnan vaihdon hankaluudessa.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        90-luvun Tuulilasi lehdissä Ketonen taisi noitua mm. Citroen BX:ää ja Xantiaa mm. jakohihnan vaihdon hankaluudessa.

        Juuri XU - moottoriin hihnan vaihtaneena.... en keksi siinä mitään aivan ylipääsemättömän vaikeaa.

        Eikä noi nyt ihan tuoreita esimerkkejä olleet kyllä.


    • Anonyymi
      UUSI
      • Anonyymi
        UUSI

        Tuon korimallin meganen ajovalon polttimon vaihto ei kieltämättä ole helpoin homma. Mutta tuossa videossa siitä tehdään komediaa.

        Lampun saa vaihdettua eturenkaan etupuolella olevasta luukusta parissa minuutissa, kun tietää mitä on tekemässä.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuon korimallin meganen ajovalon polttimon vaihto ei kieltämättä ole helpoin homma. Mutta tuossa videossa siitä tehdään komediaa.

        Lampun saa vaihdettua eturenkaan etupuolella olevasta luukusta parissa minuutissa, kun tietää mitä on tekemässä.

        Ei taida onnistua parissa minuutissa ilman jotain erityistyökalua joka on suunniteltu nimenomaan tuohon hommaan.
        Miksi tuo tiepalvelun kaveri ei saanut hommaa toimimaan? Tuskin pelleili huvikseen ja nolaasi itsensä tahallaan.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei taida onnistua parissa minuutissa ilman jotain erityistyökalua joka on suunniteltu nimenomaan tuohon hommaan.
        Miksi tuo tiepalvelun kaveri ei saanut hommaa toimimaan? Tuskin pelleili huvikseen ja nolaasi itsensä tahallaan.

        Okei, pari minuuttia on ehkä pikkasen alakanttiin mutta jos sanotaan viisi minuuttia niin se on ihan realistinen.

        Ilmeisesti tuossa on kysymys siitä, että tiepalvelun kaveri ei tiedä miten se lamppu vaihdetaan.

        Ja ettei nyt liikaa vain meganea herjattaisi, niin on niitä muitakin hankalia vaihdettavia. Kia Ceed ykkössukupolvi tulee mieleen, siinä joutuu vasemmalta puolen ottamaan akun pois, oikealta puolelta joutuu purkamaan jonkun säiliön kiinnitystelinettä pois että lampun vaihto onnistuu. Tuo telineen purku ei onnistu ilman työkaluja ja se ei purkaudu ihan helposti, ainakaan ensimmäisellä yrityksellä.


    • Anonyymi
      UUSI

      Starttimoottori kestää ikuisuuden, ei siis mikään ongelma.

      • Anonyymi
        UUSI

        Nykyautoissa kun on start-stop toimintoja niin starttimoottorin elinikä ei olekaan enää sellainen mihin totuttiin 30 vuotta sitten valmistetuissa autoissa.


    • Anonyymi
      UUSI

      VAG päätti että sähköauton moottoriin ei tarvitse vaihtaa laakereita joten niitä ei erikseen saa ja kyseiset laakerit on spesiaalin kokokoiset eikä niitä saa mistään.

      BMW päätti että uudessa sähköautoarkkitethuurissa akussa ei enää ole moduleita akuu on osa auton kantavaa runkoa ja samlla auton koko pohja mihin myös penkit kiinnittyy. Jos siis yksikin kenno vikaantuu, auto puretaan puoliksi ja vaihdetuaan tuo pohja/akku.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen rakkaus sinua kohtaan ei kuole koskaan

      Ihastunut olen moniin vuosien varrella mutta vain sinä jäit sydämeen enkä vaan osaa unohtaa. Olit silloin parasta elämäs
      Ikävä
      48
      1281
    2. Maskuliininen herrasmies

      Tekee aloitteen. 🌸
      Ikävä
      158
      1097
    3. Oletko valmis? Meidän tarinaan

      Rakastan sinua ❤️
      Ikävä
      61
      977
    4. Kiinni on siekkilän yliajaja

      Eilen illalla saatu kiinni Varsinais-Suomessa tämä henkilö.
      Mikkeli
      8
      772
    5. Jättimäärä alokkaita keskeyttää asepalveluksen melkein heti "En pystynyt olemaan siellä enää"

      Jättimäärä alokkaita keskeyttää asepalveluksen melkein heti – "En pystynyt olemaan siellä enää" Ennen sotaväki oli
      Maailman menoa
      180
      771
    6. Unelmoin päivästä, jolloin voimme olla yhdessä.

      Niin pieni kuin sydän onkin, sä oot siellä ja ne mun isot tunteet sua kohtaan ❤️Sydämeni sykähtää joka kerta kun sut nää
      Ikävä
      27
      756
    7. Ollaanko me tyhmiä mies?

      Miten ihmeessä me onnistuttiin saamaan tästä näin pitkällinen ja masokistinen kuvio. Miten? Jos toisesta tykkää, näinhä
      Tunteet
      51
      751
    8. Näyttävin pariskunta

      Ketkä lie tällä kylällä kääntää päät?
      Suomussalmi
      11
      739
    9. Kannattaako kaikki Abrahamilaiset uskonnot jättää?

      Ja seurata jotain ihan muuta?
      Hindulaisuus
      346
      718
    10. Martina Aitolehti poseeraa Ibizalla

      Ihanaa! Ibiza on ihan paras paikka lomailla hengaillen, viinistä ja iltamenoista nauttien. Säpinää riittää. Aitolehti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      78
      675
    Aihe