Joissain uusissa Stellantis-Jeepeissä starttimoottori on kytkinkopan sisällä. Samoin joissain mersuissa kampiakselin asentotunnistin on kytkinkopan sisällä. Sehän on jo tuttua, että vageissa ja rellu-nissaneissa ja muissa psa-tuotteissa esimerkiksi kytkimen työsylinteri on kytkinkopan sisällä.
Jos suunnittelussa on yhtään mietitty huollettavuutta, niin tällaista ei tehdä ns. kuluvien ja vikaantuvien osalta siten, että asiakkaalle aiheutuu sinänsä yksinkertaisesta korjaustyöstä useiden tuhansien eurojen laskua.
Kysymys A: Miksi tällaista tehdään? Kysymys B: Miksei tällaisia insinöörejä ammuta?
miksi insinöörit eivät mieti huollettavuutta?
15
110
Vastaukset
- AnonyymiUUSI
Ei se ole insinöörien vika, vaan tehtaan johdon. Täytyy tehdä yksinkertaiset huoltotyöt mahdollisimman monimutkaisiksi. Harva vitsii tai osaa itse tehdä niin auto on vietävä korjaamolle. Tätä nimitetään jälkimarkkinoinniksi.
- AnonyymiUUSI
Jos starttimoottorin vaihto maksaa 3-5 tonnia, niin ostaisitko sellaisen auton myös seuraavaksi autoksi? Jälkimarkkinoinnin kannalta olisi syytä miettiä myös tätä näkökulmaa.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Jos starttimoottorin vaihto maksaa 3-5 tonnia, niin ostaisitko sellaisen auton myös seuraavaksi autoksi? Jälkimarkkinoinnin kannalta olisi syytä miettiä myös tätä näkökulmaa.
Jos ostat uuden auton ja ajat sillä takuuajan loppuun, tuolla ei liene merkitystä.
Ongelma tulee vasta toiselle tai kolmannelle omistajalle, jos heillekään. Neljäs omistaja on jo tee-se-itse henkilö, joka korjaa autonsa itse. Saattaa toki kiroilla starttia vaihtaessaan.
- AnonyymiUUSI
Toyota hybridis ei ole tuollaisia ongelmia, joten antaa insinöörin ahertaa.😁
- AnonyymiUUSI
Aitojapanilaiset merkit ovat yleensä hyvin mietittyjä huollonkin kannalta. Toista ääripäätä edustaa ranskan merkit, jotka suurinpiirtein rakentavat tahallaan mahdollisimman vaikeasti huollettavia rakenteita, kuin pitäisivät huoltomiestä pahimpana vihamiehenään jolle pitää rakennella keljuilun vuoksi kaikenlaisia ansoja.
Rellu pilasi Nissaninkin ja myös Mitsubishin.- AnonyymiUUSI
Ei nyt heti tule itselle mieleen ranskalaisissa autoissa olevia mahdollisimman vaikeasti huollettavia rakenteita. Saisiko näistä muutamia esimerkkejä niin asia voisi valottua minullekin.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ei nyt heti tule itselle mieleen ranskalaisissa autoissa olevia mahdollisimman vaikeasti huollettavia rakenteita. Saisiko näistä muutamia esimerkkejä niin asia voisi valottua minullekin.
90-luvun Tuulilasi lehdissä Ketonen taisi noitua mm. Citroen BX:ää ja Xantiaa mm. jakohihnan vaihdon hankaluudessa.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
90-luvun Tuulilasi lehdissä Ketonen taisi noitua mm. Citroen BX:ää ja Xantiaa mm. jakohihnan vaihdon hankaluudessa.
Juuri XU - moottoriin hihnan vaihtaneena.... en keksi siinä mitään aivan ylipääsemättömän vaikeaa.
Eikä noi nyt ihan tuoreita esimerkkejä olleet kyllä.
- AnonyymiUUSI
Tästä voi katsoa mikä ero on eri autofirmojen insinöörien tasossa.
Kannattaa ostaa niitä fiksumpien insinöörien suunnittelemia automerkkejä.
https://youtu.be/nXCZ2v-nIF4?si=pnX-n7kNkSyYi6E3- AnonyymiUUSI
Tuon korimallin meganen ajovalon polttimon vaihto ei kieltämättä ole helpoin homma. Mutta tuossa videossa siitä tehdään komediaa.
Lampun saa vaihdettua eturenkaan etupuolella olevasta luukusta parissa minuutissa, kun tietää mitä on tekemässä. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Tuon korimallin meganen ajovalon polttimon vaihto ei kieltämättä ole helpoin homma. Mutta tuossa videossa siitä tehdään komediaa.
Lampun saa vaihdettua eturenkaan etupuolella olevasta luukusta parissa minuutissa, kun tietää mitä on tekemässä.Ei taida onnistua parissa minuutissa ilman jotain erityistyökalua joka on suunniteltu nimenomaan tuohon hommaan.
Miksi tuo tiepalvelun kaveri ei saanut hommaa toimimaan? Tuskin pelleili huvikseen ja nolaasi itsensä tahallaan. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Ei taida onnistua parissa minuutissa ilman jotain erityistyökalua joka on suunniteltu nimenomaan tuohon hommaan.
Miksi tuo tiepalvelun kaveri ei saanut hommaa toimimaan? Tuskin pelleili huvikseen ja nolaasi itsensä tahallaan.Okei, pari minuuttia on ehkä pikkasen alakanttiin mutta jos sanotaan viisi minuuttia niin se on ihan realistinen.
Ilmeisesti tuossa on kysymys siitä, että tiepalvelun kaveri ei tiedä miten se lamppu vaihdetaan.
Ja ettei nyt liikaa vain meganea herjattaisi, niin on niitä muitakin hankalia vaihdettavia. Kia Ceed ykkössukupolvi tulee mieleen, siinä joutuu vasemmalta puolen ottamaan akun pois, oikealta puolelta joutuu purkamaan jonkun säiliön kiinnitystelinettä pois että lampun vaihto onnistuu. Tuo telineen purku ei onnistu ilman työkaluja ja se ei purkaudu ihan helposti, ainakaan ensimmäisellä yrityksellä.
- AnonyymiUUSI
Starttimoottori kestää ikuisuuden, ei siis mikään ongelma.
- AnonyymiUUSI
Nykyautoissa kun on start-stop toimintoja niin starttimoottorin elinikä ei olekaan enää sellainen mihin totuttiin 30 vuotta sitten valmistetuissa autoissa.
- AnonyymiUUSI
VAG päätti että sähköauton moottoriin ei tarvitse vaihtaa laakereita joten niitä ei erikseen saa ja kyseiset laakerit on spesiaalin kokokoiset eikä niitä saa mistään.
BMW päätti että uudessa sähköautoarkkitethuurissa akussa ei enää ole moduleita akuu on osa auton kantavaa runkoa ja samlla auton koko pohja mihin myös penkit kiinnittyy. Jos siis yksikin kenno vikaantuu, auto puretaan puoliksi ja vaihdetuaan tuo pohja/akku.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen rakkaus sinua kohtaan ei kuole koskaan
Ihastunut olen moniin vuosien varrella mutta vain sinä jäit sydämeen enkä vaan osaa unohtaa. Olit silloin parasta elämäs481281- 1581097
- 61977
- 8772
Jättimäärä alokkaita keskeyttää asepalveluksen melkein heti "En pystynyt olemaan siellä enää"
Jättimäärä alokkaita keskeyttää asepalveluksen melkein heti – "En pystynyt olemaan siellä enää" Ennen sotaväki oli180771Unelmoin päivästä, jolloin voimme olla yhdessä.
Niin pieni kuin sydän onkin, sä oot siellä ja ne mun isot tunteet sua kohtaan ❤️Sydämeni sykähtää joka kerta kun sut nää27756Ollaanko me tyhmiä mies?
Miten ihmeessä me onnistuttiin saamaan tästä näin pitkällinen ja masokistinen kuvio. Miten? Jos toisesta tykkää, näinhä51751- 11739
- 346718
Martina Aitolehti poseeraa Ibizalla
Ihanaa! Ibiza on ihan paras paikka lomailla hengaillen, viinistä ja iltamenoista nauttien. Säpinää riittää. Aitolehti78675