miksi insinöörit eivät mieti huollettavuutta?

Anonyymi-ap

Joissain uusissa Stellantis-Jeepeissä starttimoottori on kytkinkopan sisällä. Samoin joissain mersuissa kampiakselin asentotunnistin on kytkinkopan sisällä. Sehän on jo tuttua, että vageissa ja rellu-nissaneissa ja muissa psa-tuotteissa esimerkiksi kytkimen työsylinteri on kytkinkopan sisällä.

Jos suunnittelussa on yhtään mietitty huollettavuutta, niin tällaista ei tehdä ns. kuluvien ja vikaantuvien osalta siten, että asiakkaalle aiheutuu sinänsä yksinkertaisesta korjaustyöstä useiden tuhansien eurojen laskua.

Kysymys A: Miksi tällaista tehdään? Kysymys B: Miksei tällaisia insinöörejä ammuta?

43

390

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei se ole insinöörien vika, vaan tehtaan johdon. Täytyy tehdä yksinkertaiset huoltotyöt mahdollisimman monimutkaisiksi. Harva vitsii tai osaa itse tehdä niin auto on vietävä korjaamolle. Tätä nimitetään jälkimarkkinoinniksi.

      • Anonyymi

        Jos starttimoottorin vaihto maksaa 3-5 tonnia, niin ostaisitko sellaisen auton myös seuraavaksi autoksi? Jälkimarkkinoinnin kannalta olisi syytä miettiä myös tätä näkökulmaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos starttimoottorin vaihto maksaa 3-5 tonnia, niin ostaisitko sellaisen auton myös seuraavaksi autoksi? Jälkimarkkinoinnin kannalta olisi syytä miettiä myös tätä näkökulmaa.

        Jos ostat uuden auton ja ajat sillä takuuajan loppuun, tuolla ei liene merkitystä.

        Ongelma tulee vasta toiselle tai kolmannelle omistajalle, jos heillekään. Neljäs omistaja on jo tee-se-itse henkilö, joka korjaa autonsa itse. Saattaa toki kiroilla starttia vaihtaessaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos starttimoottorin vaihto maksaa 3-5 tonnia, niin ostaisitko sellaisen auton myös seuraavaksi autoksi? Jälkimarkkinoinnin kannalta olisi syytä miettiä myös tätä näkökulmaa.

        Ostaisin, koska omana käyttöaikana startin vaihto (ainakaan omaan piikkiin) ei tule eteen.

        Se paljonko startin vaihto maksaa sitten auton ties monennelleko omistajalle joskus vuosien päästä ei ihan hirveästi kiinnosta.


    • Anonyymi

      Toyota hybridis ei ole tuollaisia ongelmia, joten antaa insinöörin ahertaa.😁

      • Anonyymi

        Ei ole. Toyotan hybridissä on kaikki paketoitu tiiviiseen pakettiin, joka täytyy ottaa autosta pois korjataksesi moottorin käynnistävän sähkömoottorin, mikä on sekä startti että laturi. Ei niinkään halpaa ja helppoa.
        Älä vain väitä, ettei se voi mennä rikki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole. Toyotan hybridissä on kaikki paketoitu tiiviiseen pakettiin, joka täytyy ottaa autosta pois korjataksesi moottorin käynnistävän sähkömoottorin, mikä on sekä startti että laturi. Ei niinkään halpaa ja helppoa.
        Älä vain väitä, ettei se voi mennä rikki.

        Ne sähkömoottorigeneraattorit ovat myös voimansiirron osia, joita ilman voima ei kulje vetäville renkaille, joten ne kuuluvatkin sille paikalle missä normaalisti on kytkin ja vaihteisto. Sen takia, että ne osaavat myös käynnistää moottorin niitä ei kyllä ole syytä siirtää näkyville.


    • Anonyymi

      Aitojapanilaiset merkit ovat yleensä hyvin mietittyjä huollonkin kannalta. Toista ääripäätä edustaa ranskan merkit, jotka suurinpiirtein rakentavat tahallaan mahdollisimman vaikeasti huollettavia rakenteita, kuin pitäisivät huoltomiestä pahimpana vihamiehenään jolle pitää rakennella keljuilun vuoksi kaikenlaisia ansoja.
      Rellu pilasi Nissaninkin ja myös Mitsubishin.

      • Anonyymi

        Ei nyt heti tule itselle mieleen ranskalaisissa autoissa olevia mahdollisimman vaikeasti huollettavia rakenteita. Saisiko näistä muutamia esimerkkejä niin asia voisi valottua minullekin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei nyt heti tule itselle mieleen ranskalaisissa autoissa olevia mahdollisimman vaikeasti huollettavia rakenteita. Saisiko näistä muutamia esimerkkejä niin asia voisi valottua minullekin.

        90-luvun Tuulilasi lehdissä Ketonen taisi noitua mm. Citroen BX:ää ja Xantiaa mm. jakohihnan vaihdon hankaluudessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        90-luvun Tuulilasi lehdissä Ketonen taisi noitua mm. Citroen BX:ää ja Xantiaa mm. jakohihnan vaihdon hankaluudessa.

        Juuri XU - moottoriin hihnan vaihtaneena.... en keksi siinä mitään aivan ylipääsemättömän vaikeaa.

        Eikä noi nyt ihan tuoreita esimerkkejä olleet kyllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        90-luvun Tuulilasi lehdissä Ketonen taisi noitua mm. Citroen BX:ää ja Xantiaa mm. jakohihnan vaihdon hankaluudessa.

        Josko elettäisiin kuitenkin nykyaikaa ja unohdetaan autot joita ei liikenteessä enää näy.


      • Anonyymi

        "Rellu pilasi Nissaninkin ja myös Mitsubishin."

        Niin, mutta datsun ja mitsu kiersi ovelta ovelle kyselemässä apua, kun omat voimat ei enää riittänyt autojen kannattavaan tekemiseen.
        Renault näki mahdollisuuden ja salli datsunin ja mitsun tulla siipiensä suojaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei nyt heti tule itselle mieleen ranskalaisissa autoissa olevia mahdollisimman vaikeasti huollettavia rakenteita. Saisiko näistä muutamia esimerkkejä niin asia voisi valottua minullekin.

        Ei nyt oikein paha, mutta työläs kuitenkin...
        Pösö 205 1,4 litran TU3 -moottorilla: Kytkinpolkimen vapaaliikkeen säätö.
        Ota akku pois . Pura akkuteline pois. Sitten pääsetkin jo vaijerin säätöön. Tarvitset kolme avainta yhtä aikaa käsiisi. Todellisen vapaaliikkeen pystyt toteamaan vasta sen jälkeen, kun olet kasannut kaiken ennalleen.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Tuon korimallin meganen ajovalon polttimon vaihto ei kieltämättä ole helpoin homma. Mutta tuossa videossa siitä tehdään komediaa.

        Lampun saa vaihdettua eturenkaan etupuolella olevasta luukusta parissa minuutissa, kun tietää mitä on tekemässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuon korimallin meganen ajovalon polttimon vaihto ei kieltämättä ole helpoin homma. Mutta tuossa videossa siitä tehdään komediaa.

        Lampun saa vaihdettua eturenkaan etupuolella olevasta luukusta parissa minuutissa, kun tietää mitä on tekemässä.

        Ei taida onnistua parissa minuutissa ilman jotain erityistyökalua joka on suunniteltu nimenomaan tuohon hommaan.
        Miksi tuo tiepalvelun kaveri ei saanut hommaa toimimaan? Tuskin pelleili huvikseen ja nolaasi itsensä tahallaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei taida onnistua parissa minuutissa ilman jotain erityistyökalua joka on suunniteltu nimenomaan tuohon hommaan.
        Miksi tuo tiepalvelun kaveri ei saanut hommaa toimimaan? Tuskin pelleili huvikseen ja nolaasi itsensä tahallaan.

        Okei, pari minuuttia on ehkä pikkasen alakanttiin mutta jos sanotaan viisi minuuttia niin se on ihan realistinen.

        Ilmeisesti tuossa on kysymys siitä, että tiepalvelun kaveri ei tiedä miten se lamppu vaihdetaan.

        Ja ettei nyt liikaa vain meganea herjattaisi, niin on niitä muitakin hankalia vaihdettavia. Kia Ceed ykkössukupolvi tulee mieleen, siinä joutuu vasemmalta puolen ottamaan akun pois, oikealta puolelta joutuu purkamaan jonkun säiliön kiinnitystelinettä pois että lampun vaihto onnistuu. Tuo telineen purku ei onnistu ilman työkaluja ja se ei purkaudu ihan helposti, ainakaan ensimmäisellä yrityksellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Okei, pari minuuttia on ehkä pikkasen alakanttiin mutta jos sanotaan viisi minuuttia niin se on ihan realistinen.

        Ilmeisesti tuossa on kysymys siitä, että tiepalvelun kaveri ei tiedä miten se lamppu vaihdetaan.

        Ja ettei nyt liikaa vain meganea herjattaisi, niin on niitä muitakin hankalia vaihdettavia. Kia Ceed ykkössukupolvi tulee mieleen, siinä joutuu vasemmalta puolen ottamaan akun pois, oikealta puolelta joutuu purkamaan jonkun säiliön kiinnitystelinettä pois että lampun vaihto onnistuu. Tuo telineen purku ei onnistu ilman työkaluja ja se ei purkaudu ihan helposti, ainakaan ensimmäisellä yrityksellä.

        Aika turhaa kikkailua kun tuossa videolla näkyy selvästi että asiansa osaavat insinöörit ovat ratkaisseet asian Golfissa noin 100 kertaa paremmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika turhaa kikkailua kun tuossa videolla näkyy selvästi että asiansa osaavat insinöörit ovat ratkaisseet asian Golfissa noin 100 kertaa paremmin.

        Juu, tuossa kyseisessä golfissa asia on toteutettu kenties paremmin kuin meganessa. Mutta ei kaikissa golfeissa:

        https://www.youtube.com/watch?v=EAHCXjWrejQ

        Lampun vaihto ei tuossa videossa ihan hurjasti eroa meganen lampun vaihtamisesta. Meganessakin homma hoituu helposti jos sisälokasuojan poistaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, tuossa kyseisessä golfissa asia on toteutettu kenties paremmin kuin meganessa. Mutta ei kaikissa golfeissa:

        https://www.youtube.com/watch?v=EAHCXjWrejQ

        Lampun vaihto ei tuossa videossa ihan hurjasti eroa meganen lampun vaihtamisesta. Meganessakin homma hoituu helposti jos sisälokasuojan poistaa.

        Minulla on ollut seiskakoppainen Golf ja voin kokemuksesta sanoa että tuo kaveri menee perse edellä puuhun. Nähtävästi jättikokoisten käsiensä vuoksi kuten hän yrittää selittää miksei vaihda yläkautta niinkuin kaikki muut.

        SeiskaGolfin polttimien vaihto menee just niinkuin vanhemmassakin golfissa Fifth gearin videossa.


      • Anonyymi

        entäs jos meganen tilalle laitettaisiin astra h siinä on todella työläs vaihtaa ajovalopoltin konehuoneen kautta ohjaus äärilaitaan sisälokasuojasta luukku auki ja poltin vaihtuu muutamassa minuutissa ei ehkä mukavin tapa pihalla räntäsateessa


    • Anonyymi

      Starttimoottori kestää ikuisuuden, ei siis mikään ongelma.

      • Anonyymi

        Nykyautoissa kun on start-stop toimintoja niin starttimoottorin elinikä ei olekaan enää sellainen mihin totuttiin 30 vuotta sitten valmistetuissa autoissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyautoissa kun on start-stop toimintoja niin starttimoottorin elinikä ei olekaan enää sellainen mihin totuttiin 30 vuotta sitten valmistetuissa autoissa.

        Luuletko, että ne nykyiset startit ovat niitä samoja mitä muinoin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luuletko, että ne nykyiset startit ovat niitä samoja mitä muinoin?

        En luule. Mutta on ne nykyiset mitä vaan, ne ei kestä samoja kilometrimääriä kuin mihin aiemmin on totuttu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En luule. Mutta on ne nykyiset mitä vaan, ne ei kestä samoja kilometrimääriä kuin mihin aiemmin on totuttu.

        Viimeisessä polttarissa mitä mulla oli ei ollut starttia lainkaan.
        Golf eTSI. Siinä sama sähkömoottori joka avusti silloin tällöin etenemistä nykäisi polttiksen käyntiin hihnalla kun tarve tuli.

        Tuo on niin ylimitoitettu systeemi startiksi että varmaan kestää maailman tappiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viimeisessä polttarissa mitä mulla oli ei ollut starttia lainkaan.
        Golf eTSI. Siinä sama sähkömoottori joka avusti silloin tällöin etenemistä nykäisi polttiksen käyntiin hihnalla kun tarve tuli.

        Tuo on niin ylimitoitettu systeemi startiksi että varmaan kestää maailman tappiin.

        Hihnaa joutuu varmaan sentään vaihtelemaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyautoissa kun on start-stop toimintoja niin starttimoottorin elinikä ei olekaan enää sellainen mihin totuttiin 30 vuotta sitten valmistetuissa autoissa.

        itse en käytä sitä . kia riossa ainakin on monta vaihtoehtoa ohittaa se...talvella ei toimi ,pakkasraja ,kesällä voi ohittaa napilla tai laittaa ilmastoinnin namsikan asentoon huurteen poisto..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyautoissa kun on start-stop toimintoja niin starttimoottorin elinikä ei olekaan enää sellainen mihin totuttiin 30 vuotta sitten valmistetuissa autoissa.

        Tätä on aina ennustettu, mutta start-stop on ollut autoissa käytössä jo 15 vuotta, enkä ainakaan minä ole kuullut että startteja olisi alkanut kulumaan aiempaa enemmän.


    • Anonyymi

      VAG päätti että sähköauton moottoriin ei tarvitse vaihtaa laakereita joten niitä ei erikseen saa ja kyseiset laakerit on spesiaalin kokokoiset eikä niitä saa mistään.

      BMW päätti että uudessa sähköautoarkkitethuurissa akussa ei enää ole moduleita akuu on osa auton kantavaa runkoa ja samlla auton koko pohja mihin myös penkit kiinnittyy. Jos siis yksikin kenno vikaantuu, auto puretaan puoliksi ja vaihdetuaan tuo pohja/akku.

      • Anonyymi

        Oletko ihan varma, että nuo asiat on vielä noin?


    • Anonyymi

      Ranskalainen suunnittelu. Osta saksalainen.

    • Anonyymi

      joissain on kytkimen orjasylinteri kytkinkopan sisällä.. älynväläys sekin sijoittaa sinne,,

    • Anonyymi

      "Harva vitsii tai osaa itse tehdä niin auto on vietävä korjaamolle. Tätä nimitetään jälkimarkkinoinniksi."

      Tarkkaan ottaen sitä nimitetään jälkimarkkinoiksi.

    • Anonyymi

      Kupla-Volkkarin tuotanto takaisin ja heti.

    • Anonyymi

      Raha ohjaa insinöörejä.
      Aikoinaan ihmeteltiin, että Nissan Focus corollaan piti lisätä luovutushuollossa tira tehostinöljyä, pari desiä manuaalivaihteistoon öljyä ja moottoriöljykin oli alarajassa.
      Samalla meni luraus jäähdytysnestettä.

      Miksi?
      Jos autotehdas valmistaa 1 000 000 autoa vuodessa ja edellä mainitulla tavalla säästetään 0,5 litraa / auto, jokainen voi itse laskea vuosittaisen säästön.

      Jossain autossa on joku alustan pultti sellaisessa paikassa, että pitäs olla kolminivelinen ranne ja somissa tuplaten pituutta pari ekstraniveltä ja miksi ihmeessä se pultti on tungettu niin ahtaaseen paikkaan.
      Ei sitä ole sinne tungettu. Se on kasattu täysin oiekin kun moottori/etuakseli/vaihdelaatikko on on kasattu ENNEN kuin se paketti on asennettu auton koriin.

      Jos autonsuunnittelussa olisi jotain järkeä, niin miksi konepellin avaus on toteutettu niin monella eri tavalla?

    • Anonyymi

      "Jos autonsuunnittelussa olisi jotain järkeä, niin miksi konepellin avaus on toteutettu niin monella eri tavalla?"

      Vain kommunistissa ja totalitäärisissä systeemeissä rajoitetaan ratkaisut vain yhteen hyväksyttyyn ratkaisuun.

      Vapaassa maailmassa jokaisen automallin konepellin avaamisen saa toteuttaa niin kuin huvittaa. Jos se toteutus kusee niin mallista tulee floppi ja suunnittelutiimi saa potkut.

      • Anonyymi

        Nimenomaan kommunistisissa maissa oli erikoisia ratkaisuja luukkujen avautumisiin, Ladassa konepelti aukesi eteenpäin, kun yleensä länsiautoissa se aukesi taaksepäin.
        Takatuuppari Skodassa moottori oli takana ja kansi aukesi kuten tavallinen tavaratilan kansi, mutta etukansi aukesikin sivulle päin. Moista en ole nähnyt missään muualla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nimenomaan kommunistisissa maissa oli erikoisia ratkaisuja luukkujen avautumisiin, Ladassa konepelti aukesi eteenpäin, kun yleensä länsiautoissa se aukesi taaksepäin.
        Takatuuppari Skodassa moottori oli takana ja kansi aukesi kuten tavallinen tavaratilan kansi, mutta etukansi aukesikin sivulle päin. Moista en ole nähnyt missään muualla.

        Miksi autossa on yleensä neljä pyörää?

        Jotkut ratkaisut vaan on käyttökelpoisempia kuin toiset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi autossa on yleensä neljä pyörää?

        Jotkut ratkaisut vaan on käyttökelpoisempia kuin toiset.

        Tuossa taas matalaotsainen juntti rajaa insinöörin ajattelua täysin typerällä säännölllä neljästä pyörästä.
        Insinöörin on suunnitellut jopa niin toimivia autoja joissa on joku muu määrä pyöriä kuin neljä että ne piti kieltää liian hyvinä.

        https://images.app.goo.gl/qXueVtycGPtj7nm6A


    • Anonyymi

      Autoilua takana yli 40 vuotta, eikä ole vielä kohdalle sattunut starttimoottorin rikkoa.

    • Anonyymi

      Ei näitä konepellin aukeamisasioita kovin paljon kannata miettiä,
      eikä etenkään liittää niitä esim. ns. vanhoihin itäautoihin!
      Uusimmissa 300-sarjan BMW:issä, G21 konepelti aukeaa vasta toisella
      vetäisyllä.
      Se toinen vetäisy avaa sen perinteellisen erikseen avattavan tuulihaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet nuorempi nainen aivan ihana

      Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      56
      1268
    2. Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha

      Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.
      Maailman menoa
      156
      1227
    3. Mitä vastaisit

      Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      60
      1115
    4. Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa

      Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo
      Ikävä
      103
      1077
    5. Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen

      Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu
      Kajaani
      52
      1077
    6. Rakastan ja ikävöin sinua

      Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä
      Ikävä
      56
      873
    7. Nyt tiistain galluppi alkaa....

      Kuka on sun elämän rakkaus? Ketä kaipaat edelleenkin? Nyt nimiä vaan rohkeesti tuohon alle.Tää on ikäväpalsta, eikä mikä
      Ikävä
      56
      853
    8. Miten aiot saada kaivattusi?

      1) loukuttamalla 2) kidnappaamalla 3) huijaamalla 4) jokin muu, mikä?
      Ikävä
      54
      785
    9. Upea takamus

      Sulla on nainen upea takamus.
      Ikävä
      32
      772
    10. KIIKKUSTUOLI

      Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin
      80 plus
      74
      761
    Aihe