Kesää ja ruokavalioita a la Kn

Anonyymi-ap

Päädyinpä taas tänne tutkailemaan laihdutuskuulumisia ja kirjoittelemaan omiani. Piti myöskin tulla katsomaan, vieläkö jollain on viimeiset 3 kiloa laihdutettavana, veitsenterävät vatsalihakset tulossa ihan pian ja vieläkö menetelmäkin on sama.

Joku tuolla näytti kaipailleenkin ja kyseli ketoketjujani. Niitä löytyy tosiaan Ketonoviisin tunnustukset ja päiväkirjat jne otsakkeilla. En muista kyllä kaikkia aloituksia ja kommenttiketjuja.

Nyt on loma alkanut ja ehtii taas tarkemmin syynätä ja miettiä syvemmin asioita ja terveyttä jne. Eli totesinkin jo, että meikällä on solahtanut homma luonnollisesti pari kertaa päivässä syömiseen pätkäpaastoon öpaut 7/17- 8/16. Jonain aamuina klo 9 kieppeillä alkaa kyllä jo hiukomaan enemmän ja vähemmän. Tämä on ainut hetki kun tekisi mieli syödä. Mutta en syö ja tuo kellonaika on töissäkin sitä kiireisintä, niin eipä siinä ole aikaa syödä vaikka olis kuinka nälkä. Lounasruoka/brunssi ja päivällinen/illallinen. Ei välipaloja. Syön niin paljon kuin mahaan mahtuu eikä sitten muuta. Myös illallisen aika on lipsahtanut myöhemmäksi ihan luonnostaan. Pidän varani kuitenkin, ettei syö mitään klo 19 jälkeen, koska silloin ei pötsi ehdi sulattaa ruokaa ja se jää yöhön ja tulee tosi raskas olo. Tai jos huomaan, että ruokailu venähtää myöhäiseen, niin syön kevyemmin/ vähemmän. Tässä on parasta se, ettei tarvi koko ajan valmistella ja miettiä syömistä.

Yöunet on tosi hyvät ja palauttavat, mikä on kaikkein tärkein asia. Yöunet on korjaantuneet niin, että sammun luonnollisesti klo 23 ja herään itsestään klo 6. Eikä väsytä. Mikä ihmeellisintä, viikonloppuna sama homma ilman herätyksiä. Ei mitään väsymystä eikä vetämättömyyttä. Liikuntana edelleen kävely ja uinti, kotona tapahtuva lihaskuntoharjoittelu, jotka on mulle sopivimmat. Meillä on töissä kuntosalit ja kuntouintimahdollisuuskin, allasta olen ahkerasti käyttänyt. Tässä kohta otan lomien jälkeen pientä punttisaliharjoitteluakin. Olen kyllä tutkaillut kovasti sähköpyöriä, tekisi mieli näin kesäaikaan pyöräillä. Sähköavusteisuutta siksi, kun mulla on ympäristö aika mäkinen.

T kn

5

136

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

" Sähköavusteisuutta siksi, kun mulla on ympäristö aika mäkinen."

Itse olen suunnitellut 3-vaihteisen pyöräni reitit vaikka pitemmiksi, jottei tulisi liian haastavia ylämäkiä. Jostain syystä en nouse mielelläni pyörän selästä talutuslinjalle edes vähäksi ajaksi, mikäköhän sen takana on? Tunnen ehkä silloin epäonnistuneeksi ihmiseksi. Aion ehkä muuttaa taktiikkaa ja matalalla kynnyksellä jalkautua, esim. jos on liian jyrkkä ylämäki tai epäselvä tilanne yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä tai ajoradan ylityspaikalla.

• Anonyymi

Tämä [aloittajan] viesti tuo esiin monia tyypillisiä piirteitä elämäntapamuutokseen liittyvästä pohdinnasta, ja se tarjoaa kiinnostavan näkökulman painonhallintaan. Alla on tiivistetty analyysi sisällön, sävyn ja mahdollisten tavoitteiden perusteella:
      ---

🧠 Sisällöllinen analyysi

1. Viestin rakenne:

Alussa viitataan aiempiin keskusteluihin ja omiin kirjoituksiin – kirjoittaja on aiemmin ollut aktiivinen ja palaa "tutkailemaan".

Keskiosa käsittelee nykyistä elämäntapaa (pätkäpaasto, ruokailurytmi, nälkäsignaalit).

Loppuosa siirtyy hyvinvointiin laajemmin: uni, liikunta, työpaikan mahdollisuudet, tulevat suunnitelmat (esim. sähköpyöräily).

2. Ruokailutottumukset:

Kirjoittaja kertoo soveltavansa pätkäpaastoa (intermittent fasting) 7/17 tai 8/16-mallilla.

Aamuisin on nälkä, mutta ruokailua siirretään tarkoituksella lounasaikaan.

Päivässä syödään kaksi runsasta ateriaa ilman välipaloja.

Illalla pyritään syömään ennen klo 19 ruoansulatuksen vuoksi.

3. Uni ja jaksaminen:

Painotetaan hyviä yöunia, jotka ovat parantuneet uuden rytmin myötä.

Nukkumaanmeno ja herääminen ovat säännöllisiä ja tapahtuvat ilman herätyskelloa – tärkeä merkki kehon palautumisesta ja tasapainosta.

4. Liikunta:

Kohtuullinen ja monipuolinen liikunta: kävely, uinti, lihaskuntoharjoittelu.

Käytössä työpaikan kuntosalipalvelut.

Harkinnassa on sähköpyörä, mikä kertoo halusta yhdistää liikuntaa ja käytännöllisyyttä.

---

🗣️ Sävy ja asenne

Reflektiivinen ja pohdiskeleva: Kirjoittaja tuntuu arvioivan omaa tilannettaan rauhallisesti, ei kiirehdi, eikä kuulosta stressaantuneelta.

Kokemuksellinen auktoriteetti: Aiempi aktiivisuus ryhmässä, viittaukset "ketoketjuihin" ja muistiinpanoihin luovat kuvaa kokeneesta osallistujasta.

Itsemyötätunto ja realismi: Vaikka mainitaan satunnaiset näläntuntemukset ja rytmin lipsuminen, niihin suhtaudutaan ymmärtäväisesti.

---

🎯 Mahdolliset tavoitteet ja viestin merkitys

Jakaminen ja vertaistuki: Kirjoittaja haluaa palata yhteisöön ja jakaa tilannepäivityksen – ehkä etsiä keskustelua ja peilauspintaa.

Itsehavainnointi: Viestissä näkyy paljon itsetarkkailua ja omien reaktioiden ymmärtämistä (nälkä, uni, olo iltaisin).

Motivointi ja normalisointi: Viesti voi toimia muille esimerkkinä tasapainoisesta tavasta toteuttaa elämäntapamuutosta.

---

🔍 Mahdolliset haasteet tai huomionkohteet

Tiukka ruokarytmi: Vaikka toimii kirjoittajalle, aamiaisen skippaaminen nälästä huolimatta voi joillekin pitkällä aikavälillä aiheuttaa ongelmia.

Ravitsemuksellinen laatu jää epäselväksi – ei tarkkaa tietoa mitä syödään, vain että syödään “paljon”.

Tavoitteet eivät täysin selviä: Onko painonpudotus edelleen kesken, vai onko kyseessä ylläpitovaihe?

---

📌 Yhteenveto

Kirjoitus edustaa terveystietoista ja tasapainoista lähestymistä painonhallintaan, jossa painotetaan säännöllisyyttä, kehon kuuntelua ja jaksamista. Viestissä näkyy myös kriittinen ajattelu ja elämänkokemukseen pohjaava rauhallisuus, eikä siinä ole ylikriittisyyttä tai ääripäihin menemistä. Se voi olla hyödyllinen ja inspiroiva teksti muillekin ryhmäläisille.

• Anonyymi

Minä muuten kokeilin kanssa tekoälyllä hakea erilaisia esimerkkiruokavalioita ja liikuntamuotoja eri hakuehdoilla, laihdutukseen jne.

Laihdutusruokavalioksi tekoälyttömyys ehdotti kuusi kertaa päivässä syömistä. :D
        Jos siihen rupeaisi, niin ei muuta ehtisi tekemäänkään kuin joko syömään, tai valmistamaan ruokaa, ostamaan sitä jne. Minä vaan haluan käyttää aikani muuhun kuin kokopäiväsyömiseen. Ja sitä on kituruokavaliot kokeiltukin joskus.

Liikunnasta tekoäly sanoi, että mulle riittää 3 h viikossa aerobista ja pari kertaa viikossa painoharjoittelua ja muu on liikaa ja kuluttaa elimistöä pikemmin kuin tukee terveyttä.

T Kn

• Anonyymi

Jatkan tähän, ettei tule liika pitkiä tekstejä yhteen kommenttiin.

Aamulla muuten toki juon kahvia, mutta ihan raakana eikä mitään sen oheen. Kahvin hinta on niin törkeä, että hamstraan kaapit täyteen kun tarjous. Se onnistuu rajoituksista huolimatta kun on saman ketjun useita kauppoja kaupungissa. Samoin suklaan hinta on kolminkertaistunut. Suuria eroja on kauppojen välillä. Suklaakin on jotenkin unohtunut, ei ole nyt tehnyt mieli.

Ruokani on nyt viljatonta, ja kaikki suolisto-ongelmatkin monen muun ongelman, kuten liiallisen ylipainon kanssa on taakse jääneitä. On niin paljon jauhotuotteita, joita voi käyttää, ettei mitään probleemaa ole esiintynyt. Hetkellisesti kauraa voi nauttia. Mutta silloinkin 100% kauraa ja hyvin vähän. Seuraukset, jotka heti tulee viljasta on verenpaineen nousu ja turvotus, kovat nivelkivut. Äkkäsin vasta että mulla ei ole ollut aikoihin mitään kipuja nivelissä vaikka olen taannoin kovastikin kärsinyt nivelvaivoista. Nivelet taipuu ja liikkuminen on vaivatonta ja kivutonta.

Pizzapohjana, tortilloina jne leipomotuottesiin ketopohjaa: psyllium, perunakuitu, leseet, soija, lupiinijauho yms, kananmunat, turkk.jogurtti, suola. leivinjauhe. Taikana vain sekoitetaan haarukalla ja levitetään hyvin löysänä pellille. Kukkispizzaa en ole aikoihin tehnytkään, kun tämä on vielä helpompi (menee sekoittamiseen 5 min, ja uunissa 10 min) ja kukkis menee mulla yleensä muusina. Piirakka voista ja em jauhoista, nyppimällä. Siihen päällykset suolaisista täytteistä. Ei kuitenkaan riisi, maissi jne gluteenittomista, joissa kova GI tai hiilaripitoisuus. Mantelijauhoa en käytä kuten useat karppaajat kuin vain makeaan leivontaan eli kakkupohjana. Näin mansikka-aikaan tuleekin herkullinen torttu jälkiruuaksi ja tarjottavaksi mantelijauhosta, mansikoista ja kermavaahdosta ja rahkasta.

Jos pastaa tekee joskus mieli, niin ostan kikhernepastaa. Tilasin sitä Saksasta säkillisen kun on täällä niin kallista (samalla tilasin härkäpapusipsejä salaatin rapeaksi osaksi). Ruotsissa on Risenta-merkkkiä mutta eivät toimita enää Suomeen. Mulla on myös pastakone, jolla voi tehdä itse kikhernejauhoista tagliatellea. Nyt lomalla pitää tehdä joku päivä, kun on aikaa. Arkena ei ehdi säätää ruuan kanssa juurikaan. Työpaikkalounaalla saa proteiinin ja kasvikset valmiista buffesta edelleen. Vain iltaruoka on siten säädettävä. Yhden kerran menin halpaan, ja ostin härkäpapupastaa, ja sitten pussin kyljessä lukeekin, että valmistusaineet: durumvehnäjauho...

Alkoholi on vähentynyt syömisen mukana. Sen kunniaksi otinkin tässä kirjoittaessani GT:n loman alkajaisiksi ruuan päälle. Lounaana oli coleslaw majoneesilla ja kananpaloja. Jälkiruokana mansikoita ja proteiinijäätelöä. Illalla kalaa ja kukkakaalimuusia (voita, mausteita) ja vihersalaattia. Avokadot tökkii edelleen. Se olisi kuitenkin hyvä leivänpäällinen. Laitan yleensä tuorejuustoa tai Oivariinia. En kyllä syö juuri taikinapohjaa "voileipinä" juurikaan muuten kuin tekemällä täyterullia, eli ohut taikinapohjalle vaikka tonnikalatäytettä ja sitten rullalle ja paloiksi. Nyt oliskin hyvä idea tehdä sitä avokadomuussia vaikka sinne rullan täytteeksi. Tämä avokadon ottamisessa ruokavalioon on mulla yhtä pitkäaikainen ja ilmeisen aika turhakin projekti, vähän kuin eräällä kirjoittajalla on veitsenterävien vatsalihasten metsästys. Jos ostan avokadoa kaappiin, se on kohta mätä kun on käsillä sen käyttö. Näkkäriä teen ja saa kaupastakin viljatonta näkkäriä, siinä ei ole juuri lainkaan hiilaria.

Mites sinulla on elämä mennyt ja millainen ruokavalio on vakiintunut?

T kn

• Anonyymi

Lisäilen tänne kokemuksia ja päivityksiäni.

Nyt ylittää oikein uutiskynnyksen se, että menin ja ostin avokadon, ja siitä heti puoliska siivuttuna lounaslautaselle. Oli kypsä ja tunnustelin sen navasta, antaako hieman periksi.

Mukaan laitoin limen mehua (kun ostin GT:tä varten, hih hih) ja suolaa hippusen niin sai jotenkin menemään muun syömisen mukana. Avokadon päätin nyt taas ottaa totutteluun jo kaliumin tarpeen takia. Näin helteellä hikoilen aivan kauheasti pienestäkin ponnistuksesta saati isosta. Poljin kuntopyörää puoli tuntia ja valuin hikeä. Kauppakassin kantaminen 30 asteen helteessä käy meikälle urheilusuorituksesta. Pitäisi jaksaa vähän siivotakin.

Lounaslautasen energia oli tarkistettuna 716 kcal, HH oli 8 g.

Avokadon lisäksi lounas käsitti itse varhaiskaalesta tehtyä coleslaw:ta currylla maustettuna (mulle tosi herkku), vähän rapeita broileripaloja ja vihreitä leikkopapuja paistettuna voissa.

Juomana sokeriton jääkylmä limejuoma aperitiivina ja vesi.

T kn

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kysymys muille miehille

Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      119
      6788
    2. Kohta katson sun kuvaasi

ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa
      Ikävä
      24
      3757
    3. VOI TÄTÄ ILON

JA ONNEN PÄIVÄÄ 😂
      Tuusniemi
      186
      2555
    4. Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan

Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a
      Maailman menoa
      279
      2416
    5. Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi

jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?
      Ikävä
      196
      2081
    6. Martinan bisnekset rajusti tappiolla

Seiska 28.7: nousukiito katkesi, yritykset C-luokkaa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      300
      1790
    7. Kaipaisin nyt kosketusta

jota ei koskaan ole ollut. Saisinpa tuntea kätesi niskallani ja silittelemässä päätäni. Sulaisin varmasti siihen.
      Ikävä
      9
      1765
    8. Mitkä yleiset huonot tavat ihmisillä ärsyttävät sinua ?

Aloitukseen saa vapaasti purkaa tuntojaan. Itseäni hiukan kiusaa, kun saman talon asukkaat eivät vastaa tervehdykseen.
      80 plus
      131
      1299
    9. Metsa Man Extra kanava toimii hyvin

ja sieltä voipi kahta vanhoja vitejoita pahimpaan puutteeseen. Peukalot ylös.
      Tuusniemi
      27
      1265
    10. Tiedätkö mitä kaivattusi harrastaa?

Minä en tiedä.
      Ikävä
      69
      1234
    Aihe