Oletteko koskaan ollut liian lähellä, ettekä ole nähneet metsää puilta?

Anonyymi-ap

Tässä on kyse siis ihan oikeasti näkemisestä, eikä mistään ihmissuhde draamasta. Toki niistäkin löytyisi tarinaa, mikäli kertoisin.

Mutta kerran olin hyvin turhautuneena, jopa vihaisena puurohyllyllä, kun en löytänyt mannaryynejä.

Lopulta huikkasin myyjälle, että sano nyt missä niitä mannaryynejä on, kun paremmin tiedät. Hieman katsoi mua hölmistyneenä ja osoitti puolen metrin päähän: "tossa olisi tommosia".

>simiti<

31

277

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Mihin tarvitset mannaryynejä. Minä tarvitsen vain kakkuvuoan voitelemisessa. Ripottelen voin jälkeen. Jos käyttää korppujauhoja kuten yleensä kuuluisi, kakku jää reunoihin kiinni. mannaryynien täyttämästä pinnasta irtoa näppärästi.

• Anonyymi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oletko kuullut koskaan mannapuurosta? Puolukoista tehty mannapuuro? Oikeasti olet varmasti syönytkin, mutta liene tuli ajatuskatkos?
        https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Mannapuuro

>simiti<

Eikö se ole vispipuuroa?
        Kauppias tekee mulle, mutta vispaus puuttuu, joten ei niin hyvää kuin äitin tekemä aikoinaan.
        Vaihteluksi kaurapuurolle, sillä siihen tuli stoppi jostain kumman syystä. Väärät ryynit?
        Vilma

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eikö se ole vispipuuroa?
        Kauppias tekee mulle, mutta vispaus puuttuu, joten ei niin hyvää kuin äitin tekemä aikoinaan.
        Vaihteluksi kaurapuurolle, sillä siihen tuli stoppi jostain kumman syystä. Väärät ryynit?
        Vilma

Kyllä. Sitä kutsutaan monella nimellä, mutta mannasuurimoita/ryynejä tarvitaan sen valmistamiseen.
        Syksyisin teen monesti puolukoista ja mannaryyneistä juurikin vispipuuroa. Se on uskomattoman hyvää ja vieläpä terveellistä.
        Vatkaan siihen sähkövatkaimella hirmuna ilmaa. Kyllä tulee kuohkeaa.

>simiti<

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä. Sitä kutsutaan monella nimellä, mutta mannasuurimoita/ryynejä tarvitaan sen valmistamiseen.
        Syksyisin teen monesti puolukoista ja mannaryyneistä juurikin vispipuuroa. Se on uskomattoman hyvää ja vieläpä terveellistä.
        Vatkaan siihen sähkövatkaimella hirmuna ilmaa. Kyllä tulee kuohkeaa.

>simiti<

Oletkos kokeillut punaherukkaa tai raparperia, tulee yhtä hyvää kuin puolukastakin, desi litraan sokeria mukaan

• Anonyymi

Usein.

• Anonyymi

Kyllä ja usein.

Jasu

• Anonyymi

minihn ihmeeseen tarvitset mannaryynejä?

• Anonyymi

joku tyttö no niin asuu alapuolella hänellä on aika hieno sutgto, en ole ehtinyt enempää jurtella...

täälläkin lamborhini, eli lämpö.. joo voi itää tuulrtusikkunaskin auku kun noin 23 sisä ja ulko

• Anonyymi

Muuten sama paitsi kateissa oli muusijauhe ja etäisyyttä peräti metri ja olen muutenkin sitä mieltä että alahyllyjen käyttö olisi kaupoissa kiellettävä kokonaan 😏

• Entäs me kääpiöt.. alle puolitoistametriset hujopit..
        Puujaloillakos pitäisi kulkea? :)

• Anonyymi
        Pirppis kirjoitti:

Entäs me kääpiöt.. alle puolitoistametriset hujopit..

Kerran kaupassa katsoin, kun lyhyt ihminen haikeana katseli ylähyllylle, joka oli minunkin (188cm) mielestä korkealla.

Kysyin, haluaako ylähyllyltä jotain? Halusi ja oli hirmu iloinen avustani.

>simiti<

• Anonyymi
        Pirppis kirjoitti:

Entäs me kääpiöt.. alle puolitoistametriset hujopit..

No jaa hobbiteille voisi kehittää oman hyllytyypin minkä vieressä lukee että "Ryömi tästä" 😂

• Anonyymi

Alkostakin ostan ainoastaan kyykkyviinejä. Jos alahyllyt kielletään, niin hintataso pompsahtaa.

>simiti<

• Anonyymi kirjoitti:

No jaa hobbiteille voisi kehittää oman hyllytyypin minkä vieressä lukee että "Ryömi tästä" 😂

En tykkää sanasta hobitti, koen sen loukkaavana.. :) mieluummin puolituinen..

• Anonyymi kirjoitti:

Kerran kaupassa katsoin, kun lyhyt ihminen haikeana katseli ylähyllylle, joka oli minunkin (188cm) mielestä korkealla.

Kysyin, haluaako ylähyllyltä jotain? Halusi ja oli hirmu iloinen avustani.

>simiti<

Kernaasti minäkin otan avun vastaan kaupassa.. en mielelläni kiipeä kaupan norsunjaloille tasapainohäiriöideni takia.

Enkä pelkää pyytää apua sitä tarvitessani.
        Aivan poikkeuksetta ihmiset ovat auttaneet. Ja kaikki mielestäni olleet ihan mielissään siitä.

• Anonyymi
        Pirppis kirjoitti:

En tykkää sanasta hobitti, koen sen loukkaavana.. :) mieluummin puolituinen..

aivan, sopii paremmin puolitoistaiselle 😄

• Anonyymi kirjoitti:

aivan, sopii paremmin puolitoistaiselle 😄

Näinpä.. osuit asian ytimeen.

• Minulla käy kotona tuo ilmiö puhelimen kanssa. Tarvitsisi toisen puhelimen, jotta tämä löytyisi hakematta.

• Anonyymi

Kuin koivu petäjää huomaamatta...

.. mutta niin autoista joku juttu en muista joku cxhareger tai challenger 383 R/T Magnum... joku tyttö sanoin että jännä auto... hän tuo tyttö siinä katso ällä koske menee kunnostukseen jooh. tuo juttu..

• Anonyymi

No melko useinkin jokin etsimäni asia on "liian lähellä, etsin kauempaa enkä huomaa etsimääni.

• Anonyymi
    • Olen suuresti ärsyyntynyt, jos tutussa kaupassa mennään vaihtamaan hylkyjärjestystä ja silloin en löydä mistään mitään. Toimivia hyllyjärjestyksiö ei pitäisi mennä näpelöimään.

Minulle kävi kerran kananmunien kanssa samalla tavoin kuin sinulle. Olin mielestäni käynyt kaikki hyllyt ja käytävät läpi. Lopulta jouduin kysymään. Ystävällinen myyjä pyysi minua kääntymään ympäri. Ne munakotelot olivat, siistissä järjestyksessä, selkäni takana. Margariini- ja voihyllyn jatkeena. Olisihn minun se pitänyt älytä, vai kuinka?

• Puurohylly on yksi kaupan vaikeimpia paikkoja.

Minähän olen melkoinen kaurahattu ja rehupuntti, mutta silti ei aina ymmärrys riitä siihen miten karkeat jauhot ja erikoisjauhot eroavat toisistaan ja milloin ja miten vehnä muuttuu mannaksi. Sitten on leseitä , alkioita ja couscousia, mutta niistä ei kuitenkaan (kai?) keitellä puuroa. Joidenkin viljamurskeiden kilohinta lähestyy sisäfileen hintaa, joten viljalle voi näemmä saada lisäarvoa muutenkin kuin syöttämällä sitä eläimille.

Omistan osuuden myllystä. Ehkä vielä joskus virittelen sen käyttöön ja katson syntyykö kivien välissä mannaa. Tai ehkä se tekee valmiiksi jonkin muotoista pastaa.

• Oho, omistat osuuden myllystä. Mä oon jonkin verran kierrellyt noita vanhoja myllyjä. Ainakin kirkkonummella oli yks. Ja sitten Vihdin lähellä haimoossa oikeen vesimylly. Se oli kyllä vaarallinen, ois voinu pudota lattiareikään, jos ei ois varovainen. Siinä oli sahakin samassa.

Meillä täällä Hämeenlinnassakin on mylly, mutta siellä myydään keittokalusteita nykyään. Kerran töiden puolesta siellä kävin ja myyjää etsiessä "eksyin" mutta olivatten siirtäneet kaiken koneiston pois. sen sijaan rehupuolella on kaikki koneet paikoillaan, mutta ruosteessa.

Noitahan ois pikkumyllyjä, mutta harmi kun oliko Liperissä se kun palo, ei saaneet sitä enää uudelleen pystyyn. Mutta toisen epäonni on toiselle onni, että siinähän ois markkinarakoo.

• JeroP kirjoitti:

Oho, omistat osuuden myllystä. Mä oon jonkin verran kierrellyt noita vanhoja myllyjä. Ainakin kirkkonummella oli yks. Ja sitten Vihdin lähellä haimoossa oikeen vesimylly. Se oli kyllä vaarallinen, ois voinu pudota lattiareikään, jos ei ois varovainen. Siinä oli sahakin samassa.

Meillä täällä Hämeenlinnassakin on mylly, mutta siellä myydään keittokalusteita nykyään. Kerran töiden puolesta siellä kävin ja myyjää etsiessä "eksyin" mutta olivatten siirtäneet kaiken koneiston pois. sen sijaan rehupuolella on kaikki koneet paikoillaan, mutta ruosteessa.

Noitahan ois pikkumyllyjä, mutta harmi kun oliko Liperissä se kun palo, ei saaneet sitä enää uudelleen pystyyn. Mutta toisen epäonni on toiselle onni, että siinähän ois markkinarakoo.

Sillä myllyllä ei ole mitään omaa rakennusta, vaan se on "leivottu" sisään maatalousrakennukseen, jossa yläkerran päätarkoitus on kuitenkin ollut heinän/olkien säilöntä, mutta sieltä "viljasiilosta" pystyy kuitenkin syöttämään viljan. Sähkötoiminen. Aikaisintaan 1910-luvulta, koska silloin paikka on saanut sähköt, mutta viimeistään 1930-luvulta, koska sen jälkeen kukaan ei ole ollut moiseen investoimassa. Varmaan pitäisi ensin tutkia tarkemmin sitä sähkömoottoria. Joskus menneinä vuosisatoinahan alkeellisia myllyjä oli vähän siellä sun täällä, missä vaan edes keväisin tarpeeksi virtaavaa vettä.

• JeroP kirjoitti:

Oho, omistat osuuden myllystä. Mä oon jonkin verran kierrellyt noita vanhoja myllyjä. Ainakin kirkkonummella oli yks. Ja sitten Vihdin lähellä haimoossa oikeen vesimylly. Se oli kyllä vaarallinen, ois voinu pudota lattiareikään, jos ei ois varovainen. Siinä oli sahakin samassa.

Miten noissa vanhoissa ammattimaisissa myllyissä jauhojen karkeutta säädetään: onko eri kiviä vai syntyykö samalla jauhatuksella erilaista tavaraa, joka siiten vasta lajitellaan?

Onko se perusratkaisu kuitenkin se, että on vaan sähkömoottoria ja sitten hihnalla tai parilla pudotetaan nopeus kiville sopivaksi?

• Juu.. taas kävi noin..
      Muutaman päivän on tehnyt mieli maksanmakkara-juusto-kurkku-ruislepää.
      No.. sunnuntaina ostin sitä maksanmakkaraa.. pienen pötkilön. Kotona olin ihan jee, nyt teen maksanmakkaravoikun.. enkä löytänyt sitä mistään..

Kopeloin mustan kauppakärrynikin moneen kertaan. Totesin lopulta, että sinne kaupan kassalle se on jäänyt. Otti päähän. En vain ollut nähnyt sitä siellä.

Eilen ostin tuoretta ruisleipää, kurkun ja uuden maksanmakkaran.. ai että.
      Eilen oli ruokaa kerrakseen niin jäi tuo voikkis tekemättä.

Tänään päätin si vihdoinkin tyydyttää nälkääni herkkuvoikkiksella.. enkä löytänyt sitä maksanmakkaraa millään jääkaapista vaikka kuinka kahtelin ja kääntelin..

Niin. Se löytyi kyllä .. oli kauppakärryn pohjalla ja meni roskiin oltuaan tässä helteessä lämpöisessä niin kauan.

En siis saa himoani tyydytettyä vieläkään...

• Ostakaa jauhenmaksanmakkaraa, markalla ja kahdella jo paljon saa.

• Aina välillä; joko ei näe metsää puilta tai sitten on metsässä mutta miettii saaristoa.
      Yleensä itselle ensimmäiseen auttaa kun hakee tai tekee välillä muita asioita ja palaa "rikospaikalle" myöhemmin. Vähän sama kuin ampumatilanteissa on putkinäön rikkominen tärkeää.

Toinen on hiukan hankalampi tilanne ja tuo tapahtuu joskus esim salilla. Tekee vaikka 5x5 sarjoja ja sarjojen välillä miettii muita asioita niin sitten vain havaihtuu kysymykseen että monestko sarja nyt lähtee.
      Samoin välillä hiihtäessä huomaa hiihtäneensä ohi suunitellusta latujen haarautumiskohdasta ja tuleekin hiihdettyä eri määrä kilometrejä mitä on ajatellut.

• Anonyymi

Onko jollain luuta?
      Joku henkilö saa köyhää hupia, kun poistaa kommentteja.
      Vilma
      Maailmassa on niiiin paljon pahantahtoisia ihmisiä.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos nainen harrastaa seksiä

Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi
      Ikävä
      314
      3323
    2. Ikävöin sinua kokoyön!

En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      18
      2251
    3. Pihlaja-puulle

Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos
      Ikävä
      15
      1870
    4. Päivieni piristys, missä olet?

Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      14
      1605
    5. Kova karman laki

Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      417
      1522
    6. Kysymys Kuhmolaisille

Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t
      Kuhmo
      36
      1394
    7. Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin

”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist
      Maahanmuutto
      233
      1301
    8. Älä mahdollisesti ota itseesi

En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      17
      1264
    9. Olen valtavan ihastunut

Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.
      Ikävä
      63
      1076
    10. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      16
      1009
    Aihe