Puhutteko Helsinkiä?

Anonyymi-ap

Muistan kun tenavan mummo vanhoilla päivillään rakastui helsinkiläismieheen ja muuttivatkin yhteen.
Joskus puhuimme molempia kiinnostavasta asiasta ja hän innostuneena ryhtyi puhumaan helsinkiä alias stadin slangia.

En tajunnut kuin sanan sieltä täältä, mutta kokonaisuus tuli aina ymmärretyksi. Savon murteesta ei ole kokemusta, mutta sitähän ei ilmeisesti ole tarkoitettukaan ihmisten kuultavaksi.

Vielä eri kielistä. Entinen suomenruotsalainen vaimoni haki Tanskasta koiran, eikä ollut kuulemma tajunnut sanaakaan heidän puheestaan, vaikka teoriassa pitäisi.

Jopa Suomessa on niin monta ruotsinkielistä murretta, etteivät ymmärrä toisiaan. Miettikääpä jos ei olisi kirjakieltä. Kukaan ei ymmärtäisi ketään. Toisaalta se olisi joskus ihan hyväkin asia.

>simiti<

24

229

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

- Heslaisten ROTTA-ongelma vain paisuu, -varsinkin nyt helteellä

- Hesa alkaa olla " Köyhäilistö-aluetta " -niissä ROTAT -viihtyy - sanoo tuntija

Joko -Kivikaudesta tulleet syö Rotanlihaaa -vai maistuuko se Heslaisille kin -?

• Anonyymi

Ihmisten oma vika nuo rotat. Missä roskaa siellä rotat viihtyy. Pitäkää siistimpänä tonttinne, niin rotatkaan ei niille leiriydy.

Jasu

• Anonyymi

Stadin slangia ei oikein voi nykyään puhua missään, ei Stadissa eikä etenkään sen ulkopuolella. Jos puhut niin liki kaikki paitsi syntyperäiset stadilaiset alkavat kohdella sinua kuin suoraan sanottuna kakkaa, vaikka muutoin olisitte tulleet hyvin juttuun.

Täältäkin muuten poistuvat samantien Stadin slangilla kirjoitetut viestit, tai aiemmin ainakin ovat poistuneet.

• Anonyymi

Ilmankos ei ole näkynyt. Nooh se on ihan hyvä, että kirjoitetaan suurinpiirtein kirjakielellä ettei tule väärinymmärryksiä.
        Toki jonkin dösän jopa minä tiedän. Täälläpäin se on pussi.
        Olen kirjaimellisesti juonut pussikaljaa yksin rällätessäni paikallisliikenteellä.

>simiti<

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ilmankos ei ole näkynyt. Nooh se on ihan hyvä, että kirjoitetaan suurinpiirtein kirjakielellä ettei tule väärinymmärryksiä.
        Toki jonkin dösän jopa minä tiedän. Täälläpäin se on pussi.
        Olen kirjaimellisesti juonut pussikaljaa yksin rällätessäni paikallisliikenteellä.

>simiti<

Et sentään kessutellut bussikaljoitellessasi, koska olet niin nuori :)

• Anonyymi

Jollet hiffaa tai snaijaa juttui, silloin parempi pamlaa skeidaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Et sentään kessutellut bussikaljoitellessasi, koska olet niin nuori :)

Tokihan 48 vuotias on vielä nuori, mutta ei bussissa saa poltella tupakkaa.

>simiti<

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jollet hiffaa tai snaijaa juttui, silloin parempi pamlaa skeidaa.

Ei aina kannata puhua paskaa. Voi tulla ongelmia täällä Keskipohjanmaalla. Pensamaurikin on nöyryytetty jo niin monesti grillijonossa, ettei se pelle uskalla enää edes tulla tänne.

>simiti<

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei aina kannata puhua paskaa. Voi tulla ongelmia täällä Keskipohjanmaalla. Pensamaurikin on nöyryytetty jo niin monesti grillijonossa, ettei se pelle uskalla enää edes tulla tänne.

>simiti<

Böndel kaikki on frendejä, turha brassailu myrkyttää ilman. Toisen kunnioitus on kaiken A ja O. Ei ole tätä päivää turha kinaaminen, se on hullujen hommaa. Fiksut pääsee vähemmällä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

>simiti<

Ei enää saa, olet tainnut syntyä juuri sinä vuonna kun se kiellettiin, juniori.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei enää saa, olet tainnut syntyä juuri sinä vuonna kun se kiellettiin, juniori.

Hah. Kyllä. Vuonna 1976 kiellettiin ja se tosiaan on syntymävuoteni.

>simiti<

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

>simiti<

Fylla ikeniin niin matka kulkee huomaamattomasti.

• Anonyymi

Vamos Tex Willer!

• En kuuntele omaa puhettani, enkä omasta mielestäni puhu mitään slangia. Kuitenkin erotun puherytmissäni pk-seutulaiseksi ja minulla on harmittava tapa (kuten monilla täällä) puheessani suhauttaa s-kirjainta.
      Myös jotkut nopeat sanonnat viittaavat selvästi stadin suuntaan, vaikka en mitenkään nosta tätä esille. Itse yritän artikuloida mahdollisimman selkosanaisesti (se säästää aikaa ja vaivaa, eikä tarvitse toista sanomisiaan), puhumatta kuitenkaan kirjakieltä (en edes yritä, se menisi jo farssin puolelle). 🤐😲

• Anonyymi

No joo. En minäkään puhu kirjakieltä, mutta kirjoittaessani pyrin käyttämään muuta, kuin murretta.
        Silloin viestin idea ymmärretään koko Suomessa.

>simiti<

• Anonyymi

En kyllä osaa Helsinkiä. Kävin Helsingissä vain syntymässä ja olin kuukauden keskolassa, kieli ei tarttunut.

Jasu

• Anonyymi

Itse olin syntymän jälkeen happikaapissa. Sen jälkeen aloitin tupakoinnin, koska happi aiheuttaa oksidoitumista eli lopullista palamista.

Kyllä, jopa ruostuminen on palamista ja ihminenkin vanhenee hapen tuhoavan vaikutuksen takia.
        Nyt tilanne on tasoittunut ja syön enää nikotiinipussirasioita.

>simiti<

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Itse olin syntymän jälkeen happikaapissa. Sen jälkeen aloitin tupakoinnin, koska happi aiheuttaa oksidoitumista eli lopullista palamista.

Kyllä, jopa ruostuminen on palamista ja ihminenkin vanhenee hapen tuhoavan vaikutuksen takia.

>simiti<

Jaahas, nyt näköjään käy ilmi lisää yhteneväisiä piirteitä palstalaisista, kaikki keskosia tai saaneet liikaa happea keskoskaapissa. Selittää tämän yli-inhimillisen suorituskyvyn 😂.
        Voi olla tietysti hapen vähyyttäkin 😄ainakin omalla kohdallani

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jaahas, nyt näköjään käy ilmi lisää yhteneväisiä piirteitä palstalaisista, kaikki keskosia tai saaneet liikaa happea keskoskaapissa. Selittää tämän yli-inhimillisen suorituskyvyn 😂.
        Voi olla tietysti hapen vähyyttäkin 😄ainakin omalla kohdallani

Juu, minä kärsin keltaisuudesta ja suunnitteli verenvaihtoakin. Synnyin kuukautta liian aikaisin, äitini istukasta oli vain osa toimintakykyistä. Osa revennyt. Mutta olin sentäs 46cm pitkä ja painoin 2050g.

Ei nyt uskoisi, kun olen aika iso tyttö. 😅

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

>simiti<

Noniin. Se selittääkin jotain. 😂

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juu, minä kärsin keltaisuudesta ja suunnitteli verenvaihtoakin. Synnyin kuukautta liian aikaisin, äitini istukasta oli vain osa toimintakykyistä. Osa revennyt. Mutta olin sentäs 46cm pitkä ja painoin 2050g.

Ei nyt uskoisi, kun olen aika iso tyttö. 😅

Jasu

puolentoista kilon pötkylä olin minäkin, lähtökohtiin nähden oikea kolossi tällä hetkellä...pikaisella laskutoimituksella yli kuusikymmenkertainen painonlisäys, ei paha 😁

• En, mutta äiti asu Kampissa pitkään ennen mun syntymää. Ja sieltä oli tarttunut kaikenlaista, mitä muilla ei ollu. Kun aina ihmettelin kun kysy multa että bonjaaks sä. Ja nehän piti mua ihan hölmönä lastentarhassa kun mä silleen kysyin.

• Anonyymi

No närpiöläisiähän ei ymmärrä kukaan 😂

• Anonyymi

Töissä yksi johtava asiantuntija puhuu helsinkiä. Olen ainoa, joka hänen puhettaan/aksenttia ymmärtää (it jagon helsingiksi), se tuottaa hidastuksia työtoiminnassa.

- Sheena

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävöin sinua kokoyön!

En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      59
      4054
    2. KALAJOEN UIMAVALVONTA

https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
      Kalajoki
      94
      2419
    3. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      45
      2072
    4. Älä mahdollisesti ota itseesi

En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      22
      1803
    5. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      26
      1601
    6. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      28
      1536
    7. Joku hukkui Hyrynsalmella?

Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      15
      1222
    8. Metsästysmökki

Metsästyskortti saapui. Lisäksi metsästysmökki varata!
      Kuhmo
      31
      1148
    9. Mitä sinä mietit

Mies?
      Ikävä
      110
      1125
    10. Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka

Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale
      Perussuomalaiset
      79
      1062
    Aihe