Koevoluutio tuottaa ilman älyä ratkaisuja, joita Jumalakaan ei olisi kyennyt luomaan. Otetaan esimerkkinä kiitäjäntähtikämmekkä (Angraecum sesquipedale), jonka 30 cm pitkän kannuksen pohjalla on mesiäinen, johon pääsee käsiksi vain Xanthopan morganii kiitäjä. Tämä kiitäjä on ainoa eläin, joka pystyy tämän kämmekän pöyttämään. Niiden erikoiset ominaisuudet ovat kehittyneet äärimmilleen toisiaan muokkaavassa ja hyödyttävässä evoluutiossa. Jumala ei olisi tällaista pystynyt tekemään luodessaan kasvit 3. päivänä ja vasta 5. päivänä ilmassa lentävät eläimet. Koevoluutio kuitenkin synnyttää tällaista hämmästyttävän älykkäältä vaikuttavaa, mutta todellisuudessa se ei vaadi lainkaan älyä tai suunnitelmallisuutta.
https://fi.wikipedia.org/wiki/T%C3%A4htik%C3%A4mmekk%C3%A4
https://fi.wikipedia.org/wiki/Xanthopan_morganii
Onko koevoluutio kreationismin mukaista?
4
86
Vastaukset
- Anonyymi
MIKÄÄN elollisessa luonnossa ole kreationismin pohjalta loogisesti selitettävissä.
Kreationisteille elollinen luonto on kokoelma käsittämättömiä Jumalan oikkuja. //joka pystyy tämän kämmekän pöyttämään//
Mitä tämäkin tarkoittaa? Opettele kirjoittamaan.- Anonyymi
Ja sinun kannattaisi opetella tämän palstan aihe. Vai onko tämäkin sinulle ylivoimaista?
- AnonyymiUUSI
Kiitäjäntähtikämmekän (Angraecum sesquipedale) ja sen pölyttäjän välinen koevoluutio ja symbioosi on näyttävä ääriesimerkki, mutta symbioosit ovat aivan keskeinen tekijä koko biosfäärissä ja sitä myötä myös evoluutiossa.
Esimerkiksi kiitäjäntähtikämmekkä on tulosta monipolvisesta symbiooseihin perustuvasta evoluutiosta. Muutamia tärkeimpiä askelia:
1. Jotta kasvit tai aitotumalliset yleensä ovat voineet kehittyä on tarvittu ensin mitokondrio-endosymbioosi (symbioosi, jossa toinen osapuoli elää toisen solun sisällä). Mitokondriobakteeri on alkanut elää endosymbioosissa jonkinlaisen arkeonin kanssa ja näin mahdollistanut tuman synnyn solun energiatehokkuudesta tinkimättä.
2, Jotta kasveista tuli kasveja tarvittiin viherhiukkanen, joka sekin on endosymbioottinen bakteeri eli syanobakteeri (kloroplasti) josta mudostui viherhiukkanen. Näin kasvisolussa on kolme solua yhdessä, joista jokaisella on oma perimänsä: kasvisolu, mitokondrio-bakteeri ja kloroplasti-bakteeri.
3. Kasvien "maalle nouseminen" edellytti keinoja saada vettä ja ravinteita maaperästä. Tämä onnistui kasvi-sieni-symbioosin eli mykorritsa-sienijuuren avulla. Edelleen n. 90%:lla maakasveista on sienijuuri. Kämmekät ovat erityisen riippuvaisia sienisymbioosista eivätkä useimpien (vai kaikkien?) kämmeköiden siemenet edes idä ellei symbioosiin sopiva sieni ensin löydä kämmekän siementä ja "auta sitä alkuun". Näkökulmasta riippuen sienijuurta voi pitää kasvin tapana saada vettä ja ravinteita tai kasvia sienen keinona saada sokereita ja muita kasvin sienelle hyödyllisiä yhdisteitä, mitä sieni itse ei pysty tuottamaan.
4. Kukkakasvien pölyttäjäsymbioosi on vain "kirsikka kakun päällä", mutta sangen kaunis sellainen.
Eli koko Raamatun paradigma erillisistä lajeista sopii varsin huonosti mihinkään monimutkaiseen elämään, joka kaikki on symbioosien tulosta - ja mikrobeitahan Raamattu ei edes tunne.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos nainen harrastaa seksiä
Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi2432201Pihlaja-puulle
Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos151440Päivieni piristys, missä olet?
Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei141406Kova karman laki
Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko3711255Kysymys Kuhmolaisille
Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t21978Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin
”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist176877Ensi viikolla tulen takaisin
Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin19816- 75762
Olen valtavan ihastunut
Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.57746Oon varma siitä
Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä101685