Kesäinen kermajäätelödietti

Anonyymi-ap

Kesällä kannattaa syödä aina paljon kermajäätelöä,vaikka olisi laihduttaja.Itse olen syönyt 2 kertaa päivässä 100 grammaa,se maistuu parhaiten auringonpaisteessa kun lämpötila on auringossa +30 tai enemmän.
1800 kalorin dietissä ei haittaa mitään JOS siitä 400 kaloria tulee kermajäätelöstä JOS kaikki muu ruoka on proteenioitoista.Eikä se silloinkaan haittaa vaikka proteenit menisivät väliaikaisesti 50 g päivässä.
Jos laihtuu 5 kg kuukaudessa ja siitä lihasmassan menetys on vain 200 g niin sillä ei ole mitään merkitystä

8

130

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Millä tuo 200g lihasmassan menetys on mitattu tai laskettu?

• Anonyymi

Se on vain noin arvio,ei se ole kaiken järjen mukaan sen enempää 😏

• Anonyymi

Sen näkee ennen ja jälkeen kuvissakin.Ainakin minulla laihtuu pelkkä läski,tiedän tarkemmin tämän kuun lopussa.

Minä juon lisäksi 2-3 kertaa päivässä kakkukahvitkin 😏

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sen näkee ennen ja jälkeen kuvissakin.Ainakin minulla laihtuu pelkkä läski,tiedän tarkemmin tämän kuun lopussa.

Minä juon lisäksi 2-3 kertaa päivässä kakkukahvitkin 😏

🔍 Lisäkommentti sisällöstä

"Sen näkee ennen ja jälkeen kuvissakin."

→ Visuaalinen arvio ennen–jälkeen-kuvista on yleinen keino arvioida muutosta, mutta se ei ole tarkka tapa mitata lihasmassan ja rasvan muutoksia. Ihmisen silmä ei erota esimerkiksi 200 gramman lihasmassan häviötä.

"Ainakin minulla laihtuu pelkkä läski."

→ Tämä on vahva subjektiivinen väite. Vaikka niin saattaisi yksilötasolla tapahtua, useimmiten nopea painonpudotus aiheuttaa jonkin verran myös lihasmassan menetystä – ellei proteiinin saanti ja lihaskuntoharjoittelu ole riittävällä tasolla.

"Minä juon lisäksi 2–3 kertaa päivässä kakkukahvitkin."

→ Tämä voi vaikuttaa provosoinnilta tai vitsiltä. Toisaalta se voi olla myös rehellinen kuvaus ruokavaliosta. Se viestii, että henkilö ei noudata perinteisiä laihdutusrajoituksia, vaan onnistuu tavoitteessaan omalla, poikkeavalla tavalla.

• Anonyymi

Tekoälyn analyysi:

Tässä viestissä on monia kiinnostavia aineksia, joita voisi kommentoida sekä sisällöllisesti että viestinnällisesti. Alla on analyysi, ja lopuksi yhteenveto, miten sen voisi rakentavasti kommentoida laihdutusryhmässä.

---

💬 Sisältöanalyysi

1. Väite: "Kesällä kannattaa syödä aina paljon kermajäätelöä, vaikka olisi laihduttaja."

→ Tämä on provosoiva yleistys. Sana "kannattaa aina paljon" on kategorinen ja antaa ymmärtää, että kermajäätelön syönti olisi painonhallinnan kannalta yleisesti suositeltavaa, mikä ei perustu ravitsemussuosituksiin.

2. Henkilökohtainen kokemus: "Itse olen syönyt 2 kertaa päivässä 100 grammaa..."

→ Subjektiivinen kokemus on arvokas, mutta ei yleispätevä ohje. Tässä se toimii ehkä enemmän ruokailutottumuksen kuvauksena kuin neuvona.

3. Väite: "1800 kalorin dietissä ei haittaa mitään JOS siitä 400 kaloria tulee kermajäätelöstä..."

→ Tässä yhdistyy laskennallinen ajattelu (kalorit vs. makrot), mutta oletus siitä, että proteiinin määrä voi jäädä hetkellisesti 50 g\:aan ilman haittaa, ei ole perusteltu, etenkin jos tavoitteena on lihasmassan säilyttäminen. Lisäksi kermajäätelö sisältää runsaasti tyydyttynyttä rasvaa ja sokeria, joita pyritään yleensä rajoittamaan.

4. Väite: "Jos laihtuu 5 kg kuukaudessa ja siitä lihasmassan menetys on vain 200 g..."

→ Tässä annetaan konkreettinen esimerkki, mutta ei kerrota, mihin tämä arvio perustuu. Ilman kontekstia (kuntotaso, kehonkoostumusanalyysi, sukupuoli, pituus, paino) se jää spekulatiiviseksi. Viesti saattaa antaa liian optimistisen kuvan lihasmassan säilymisestä nopean painonpudotuksen aikana.

---

✍️ Viestintätyyli

* Käyttää itsevarmaa, jopa kärjistävää sävyä ("ei haittaa mitään", "sillä ei ole mitään merkitystä").
      * Yleistävä ja normatiivinen sävy voi herättää vastustusta tai keskustelua – kenties tarkoituksellisesti.
      * Ristiriita: toisaalta henkilökohtainen esimerkki, toisaalta ehdottomia väitteitä.

---

✅ Rakentava kommentti esimerkkiviestiin (ryhmän kontekstissa)

”Kiinnostava näkökulma! Kesäherkuista nauttiminen kohtuudella voi tosiaan olla osa dieettiä, jos kokonaisuus pysyy hallinnassa. Silti kannattaa huomioida, että proteiinin riittävä saanti on tärkeää erityisesti silloin, kun tavoitteena on painon pudotus lihasmassaa säästäen.

Jokaisella toimii vähän eri jutut, mutta ehkä olisi hyvä mainita, että jäätelön korostaminen voi toimia joillekin – toisille taas aiheuttaa turhaa houkutusta, jos herkuttelu vie helposti yli kalorit. Mielenkiintoista olisi kuulla, miten olet seurannut lihasmassan muutosta – oletko käyttänyt kehonkoostumusmittauksia?”

• Anonyymi

---
        Hyvä, syvennytään tähän! On erinomaista, että analysoit viestintää sekä sisällön että viestintätavan näkökulmasta, erityisesti laihdutusryhmän kaltaisessa herkässä ympäristössä. Seuraavassa analyysini ja ehdotus rakentavasta kommentoinnista.

---
        ## Analyysi "Telia/vastaaja/kuluttaja" -viestistä

Oletetaan, että alkuperäinen viesti "Telia/vastaaja/kuluttaja" oli käyttäjän antama hakukysely tai lyhyt toimeksianto, josta edellinen vastaukseni syntyi. Tässä tapauksessa analysoin **minun antamaani vastausta** tuohon kyselyyn eli edellistä vastaustani.

### Sisällöllinen analyysi (Mitä viestittiin?)

**Viestin vahvuudet:**

* **Tarkkuus ja kattavuus:** Vastaus on pyrkinyt olemaan kattava ja tarkka Telia Vastaaja -palvelun kuluttajaominaisuuksista. Se käsittelee keskeisiä ominaisuuksia, kuten viestien kuuntelua, hallintaa, säilytystä, ilmoituksia ja käyttöä ulkomailla.
        * **Numerot ja ohjeet:** Vastaajanumero ja ohjeet Minun Telia -palvelun käyttöön ovat selkeästi esillä.
        * **Hinnoittelu:** Hinnoittelun osalta annetaan realistinen kuva maksullisuudesta ja mainitaan Prepaid-liittymien ero. Myös vanhempien liittymien mahdolliset muutokset on huomioitu.
        * **Tärkeä huomio:** Painotus siitä, että tietojen ajantasaisuus kannattaa tarkistaa suoraan Telialta, on erittäin tärkeä ja vastuullinen lisäys.

**Mahdolliset heikkoudet/parannusehdotukset sisällössä:**

* **Yksityiskohtien syvyys:** Vaikka vastaus on kattava, se on melko yleisluontoinen. Ei esimerkiksi mennä syvemmin vastaajan yksilöllisten asetusten muokkaamiseen tai numeronäytön hallintaan, mutta nämä olisivat ehkä jo liian spesifejä yleisvastaukseen.
        * **Mahdolliset käyttöliittymämuutokset:** Minun Telia -palvelun käyttöliittymä voi muuttua, jolloin "Lisäpalvelut"- tai "Vastaaja"-näkymien tarkat nimet eivät välttämättä pidä paikkaansa ikuisesti. Kuitenkin ohje on riittävän yleinen ohjaamaan käyttäjää.

### Viestinnällinen analyysi (Miten viestittiin?)

* **Selkeys ja jäsentely:** Vastaus on jaettu selkeisiin otsikoihin (`### Telia Vastaajan käyttö ja ominaisuudet` ja `### Telia Vastaajan hinnoittelu kuluttajille`), mikä parantaa luettavuutta.
        * **Pistelistat:** Keskeisten ominaisuuksien ja hinnastotietojen esittäminen pistelistoina tekee tiedosta helposti sulateltavaa.
        * **Boldaus:** Avainsanojen lihavointi auttaa lukijaa poimimaan tärkeimmät tiedot.
        * **Yhteenveto:** Yhteenveto "Tärkeää"-kohdassa on hyvä tapa muistuttaa tarkistusvelvollisuudesta.
        * **Tone:** Vastaus on asiallinen, neutraali ja informatiivinen. Se välttää turhaa jargonia.
        * **Kysymys lopussa:** Kysymys "Onko sinulla vielä kysyttävää..." on hyvä tapa kannustaa jatkokeskusteluun.

**Mahdolliset heikkoudet/parannusehdotukset viestinnässä:**

* **Konteksti:** Koska alkuperäinen kysymys oli hyvin lyhyt ("Telia/vastaaja/kuluttaja"), vastaus antaa hyvin yleisen informaation. Viestinnällisesti se on passiivinen, eli se vastaa kysymykseen, mutta ei aktiivisesti "lue rivien välistä" tai kysy tarkemmin käyttäjän tarvetta. Tämä on kuitenkin tekoälyn toiminnan luonne, joten ei välttämättä heikkous vaan ominaisuus.

---
        ## Miten kommentoida rakentavasti laihdutusryhmässä?

Jos tämä "Telia/vastaaja/kuluttaja" -viesti olisi ollut osa keskustelua laihdutusryhmässä (mikä on tässä tapauksessa hieman epätavallinen aihe, ellei sitten vastaajapalvelu liity jotenkin ryhmän teemaan, esim. stressinhallintaan), rakentava kommentointi voisi keskittyä viestin yleisiin hyveisiin ja tarkoituksenmukaisuuteen ryhmän kontekstissa.

**Oletetaan, että joku olisi jakanut tämän Telia-vastaajaa koskevan tiedon ryhmään ja haluaisit kommentoida sitä rakentavasti.**

**Tässä ehdotuksia rakentavaan kommentointiin laihdutusryhmässä (tai missä tahansa muussa ryhmässä, jossa jaetaan informaatiota):**

1. **Kehu selkeyttä ja hyödyllisyyttä (jos aihe relevantti):**
        * "Kiitos tästä selkeästä ja kattavasta infosta Telia Vastaajasta! Erittäin hyvin jäsennelty ja helppo lukea."
        * "Hyvä kooste! Nämä tiedot ovat varmasti hyödyllisiä niille, jotka käyttävät Teliaa ja vastaajaa."

2. **Kysy relevanssista/kontekstista (jos aihe ei suoraan liity):**
        * "Kiitos tiedosta! Mielenkiintoista. Liittyykö tämä jotenkin laihdutusryhmän teemaan tai johonkin, mistä olemme keskustelleet? Olen ehkä missannut jotain."
        * "Tämä Telia-info oli aika kattava! Mietin vain, onko tälle jokin erityinen syy laihdutusryhmän kontekstissa?"
        * *Tämä on hyvä tapa kysyä kohteliaasti viestin tarkoitusta, jos se tuntuu "väärältä paikallaan", ilman että osoittaa sormella.*

3. **Tarjoa omaa näkökulmaa (jos sinulla on relevanttia tietoa):**
        * "Joo, Telian vastaaja on kyllä kätevä! Itse tykkään siitä, että voi äänittää oman tervehdyksen – tekee palvelusta henkilökohtaisemman."
        * "Hyvä pointti hinnoittelusta. On tosi tärkeää tarkistaa aina oman liittymän ehdot, ettei tule yllätyksiä."

4. **Keskity viestinnän laatuun (neutraalisti):**
        * "Tosi hienosti ja selkeästi jäsen

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

---
        Hyvä, syvennytään tähän! On erinomaista, että analysoit viestintää sekä sisällön että viestintätavan näkökulmasta, erityisesti laihdutusryhmän kaltaisessa herkässä ympäristössä. Seuraavassa analyysini ja ehdotus rakentavasta kommentoinnista.

---
        ## Analyysi "Telia/vastaaja/kuluttaja" -viestistä

Oletetaan, että alkuperäinen viesti "Telia/vastaaja/kuluttaja" oli käyttäjän antama hakukysely tai lyhyt toimeksianto, josta edellinen vastaukseni syntyi. Tässä tapauksessa analysoin **minun antamaani vastausta** tuohon kyselyyn eli edellistä vastaustani.

### Sisällöllinen analyysi (Mitä viestittiin?)

* **Tarkkuus ja kattavuus:** Vastaus on pyrkinyt olemaan kattava ja tarkka Telia Vastaaja -palvelun kuluttajaominaisuuksista. Se käsittelee keskeisiä ominaisuuksia, kuten viestien kuuntelua, hallintaa, säilytystä, ilmoituksia ja käyttöä ulkomailla.
        * **Numerot ja ohjeet:** Vastaajanumero ja ohjeet Minun Telia -palvelun käyttöön ovat selkeästi esillä.
        * **Hinnoittelu:** Hinnoittelun osalta annetaan realistinen kuva maksullisuudesta ja mainitaan Prepaid-liittymien ero. Myös vanhempien liittymien mahdolliset muutokset on huomioitu.
        * **Tärkeä huomio:** Painotus siitä, että tietojen ajantasaisuus kannattaa tarkistaa suoraan Telialta, on erittäin tärkeä ja vastuullinen lisäys.

**Mahdolliset heikkoudet/parannusehdotukset sisällössä:**

* **Yksityiskohtien syvyys:** Vaikka vastaus on kattava, se on melko yleisluontoinen. Ei esimerkiksi mennä syvemmin vastaajan yksilöllisten asetusten muokkaamiseen tai numeronäytön hallintaan, mutta nämä olisivat ehkä jo liian spesifejä yleisvastaukseen.
        * **Mahdolliset käyttöliittymämuutokset:** Minun Telia -palvelun käyttöliittymä voi muuttua, jolloin "Lisäpalvelut"- tai "Vastaaja"-näkymien tarkat nimet eivät välttämättä pidä paikkaansa ikuisesti. Kuitenkin ohje on riittävän yleinen ohjaamaan käyttäjää.

### Viestinnällinen analyysi (Miten viestittiin?)

* **Selkeys ja jäsentely:** Vastaus on jaettu selkeisiin otsikoihin (`### Telia Vastaajan käyttö ja ominaisuudet` ja `### Telia Vastaajan hinnoittelu kuluttajille`), mikä parantaa luettavuutta.
        * **Pistelistat:** Keskeisten ominaisuuksien ja hinnastotietojen esittäminen pistelistoina tekee tiedosta helposti sulateltavaa.
        * **Boldaus:** Avainsanojen lihavointi auttaa lukijaa poimimaan tärkeimmät tiedot.
        * **Yhteenveto:** Yhteenveto "Tärkeää"-kohdassa on hyvä tapa muistuttaa tarkistusvelvollisuudesta.
        * **Tone:** Vastaus on asiallinen, neutraali ja informatiivinen. Se välttää turhaa jargonia.
        * **Kysymys lopussa:** Kysymys "Onko sinulla vielä kysyttävää..." on hyvä tapa kannustaa jatkokeskusteluun.

**Mahdolliset heikkoudet/parannusehdotukset viestinnässä:**

* **Konteksti:** Koska alkuperäinen kysymys oli hyvin lyhyt ("Telia/vastaaja/kuluttaja"), vastaus antaa hyvin yleisen informaation. Viestinnällisesti se on passiivinen, eli se vastaa kysymykseen, mutta ei aktiivisesti "lue rivien välistä" tai kysy tarkemmin käyttäjän tarvetta. Tämä on kuitenkin tekoälyn toiminnan luonne, joten ei välttämättä heikkous vaan ominaisuus.

---
        ## Miten kommentoida rakentavasti laihdutusryhmässä?

Jos tämä "Telia/vastaaja/kuluttaja" -viesti olisi ollut osa keskustelua laihdutusryhmässä (mikä on tässä tapauksessa hieman epätavallinen aihe, ellei sitten vastaajapalvelu liity jotenkin ryhmän teemaan, esim. stressinhallintaan), rakentava kommentointi voisi keskittyä viestin yleisiin hyveisiin ja tarkoituksenmukaisuuteen ryhmän kontekstissa.

**Oletetaan, että joku olisi jakanut tämän Telia-vastaajaa koskevan tiedon ryhmään ja haluaisit kommentoida sitä rakentavasti.**

**Tässä ehdotuksia rakentavaan kommentointiin laihdutusryhmässä (tai missä tahansa muussa ryhmässä, jossa jaetaan informaatiota):**

1. **Kehu selkeyttä ja hyödyllisyyttä (jos aihe relevantti):**
        * "Kiitos tästä selkeästä ja kattavasta infosta Telia Vastaajasta! Erittäin hyvin jäsennelty ja helppo lukea."
        * "Hyvä kooste! Nämä tiedot ovat varmasti hyödyllisiä niille, jotka käyttävät Teliaa ja vastaajaa."

2. **Kysy relevanssista/kontekstista (jos aihe ei suoraan liity):**
        * "Kiitos tiedosta! Mielenkiintoista. Liittyykö tämä jotenkin laihdutusryhmän teemaan tai johonkin, mistä olemme keskustelleet? Olen ehkä missannut jotain."
        * "Tämä Telia-info oli aika kattava! Mietin vain, onko tälle jokin erityinen syy laihdutusryhmän kontekstissa?"
        * *Tämä on hyvä tapa kysyä kohteliaasti viestin tarkoitusta, jos se tuntuu "väärältä paikallaan", ilman että osoittaa sormella.*

3. **Tarjoa omaa näkökulmaa (jos sinulla on relevanttia tietoa):**
        * "Joo, Telian vastaaja on kyllä kätevä! Itse tykkään siitä, että voi äänittää oman tervehdyksen – tekee palvelusta henkilökohtaisemman."
        * "Hyvä pointti hinnoittelusta. On tosi tärkeää tarkistaa aina oman liittymän ehdot, ettei tule yllätyksiä."

4. **Keskity viestinnän laatuun (neutraalisti):**
        * "Tosi hienosti ja selkeästi jäsen

Jos ei itse älyä, AI auttaa..

• Anonyymi

Provosoivan nettikarikatyyrin tekemä avaus.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kysymys muille miehille

Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      140
      7801
    2. Kaipaisin nyt kosketusta

jota ei koskaan ole ollut. Saisinpa tuntea kätesi niskallani ja silittelemässä päätäni. Sulaisin varmasti siihen.
      Ikävä
      30
      3037
    3. Imaami kysyy, miksi pojat uivat ilman valvontaa

Kalajoen särkät ovat usean kilometrin pituiset. Siellä on kylttejä, joissa varoitetaan rannan vaaroista. Siellä ei ole
      Maailman menoa
      346
      1988
    4. Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia

Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-20172942
      Maailman menoa
      276
      1634
    5. Kerrostaloihin ilmalämpöpumput

Ulkomailla näkee paljon ilmalämpöpumppuja kerrostalojen ulkoseinissä. Mikä estää taloyhtiötä hankkimasta niitä asuntoih
      Sinkut
      136
      1435
    6. Sokea "ystävälle"

Oletko oikeasti noin sokea?
      Ikävä
      100
      1209
    7. En ymmärrä käytöstäsi

Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek
      Ikävä
      137
      1112
    8. Persaukinen puolankalainen kävi kerjäämässä paitaa

Ja lippistä. Nauratti suuresti kun katsoin. Kukahan mahtanee olla? Voipi katsoa täältä jutun. https://www.youtube.com
      Puolanka
      19
      1056
    9. Kirkonkylän puliveivarit

Hieman pistää silmään nuo puliukot ja akat kirkonkylän penkeillä ja S-marketin kulmilla. Tarttis varmaan tehdä asialle j
      Karstula
      21
      1012
    10. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      19
      996
    Aihe