Ammattiliiton kiusaaminen saattaa traumatisoida loppuelämäksi

Anonyymi-ap

Elämäni biisi -ohjelmassa Harry Harkimo kertoi, kuin häntä ja hänen poikiaan oli kiusattu, Kiusaaja oli traumatisoinut Hjalliksen loppuiäksi.

Niin voi käydä työpaikalla, jossa ammattiliittolaiset saattavat kiusata ja painostaa liittoon kuulumattomia tahi lakon aikana töihin menijöitä. Tällaiset kiusaajat eivät ymmärrä, että kiusattu saattaa kärsiä maalittamisesta koko ikänsä. Kiusaajat eivät ole koskaan oikeassa, eikä uhri ole koskaa syyllinen, kiusaajat ovat syyllisiä.

Mikään ideologia ei oikeuta ketään painostamaan toista ihmistä noudattamaan ideologiaa. Jokaisella on vapaus valita, mitä kannattaa tai ei kannata. Ammattiliittoon kuuluminen on vapaaehtoista, eikä ammattiliiton toimenpiteeseen saa pakottaa osallistumaan.

SDP on kiusaajien puolue. SAK on kiusaajien pesä. Häpeällistä toimintaa sananvapauden Suomessa.

10

221

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
    • Anonyymi

Eihän se ole kiusaamista jos lakkoporteilla siankusella uitetaan rikkureita . Eikös se ole kiusaamista pikemminkin se, kun rikkurit tulevat polkemaan vaatimuksia ja yrittävät vesittää lakon voimaa ? Mutta meilläpä on aina mukana sitä vettä väkevämpää. Siankusta ja sianlietettä rikkurien päälle ruutattavaksi ja räikeimmissä tapauksissa ollaan voideltu rikkurin sukuelimet tärpätillä.

Talkoo-Taavetti

• Anonyymi

Siankusta rikkurien päälle ja tärpättiä munille !!!
      Kannatetaan !!!
      Oppivat tavoille , että jokaisen joka yhteisistä eduista nauttii, tulee osallistua itsekin työtaisteluun !!!

• Anonyymi

Viimeinen virkkeesi o täyttä asiaa!
        Olin 30 vuotta useamman työantajan palveluksessa riistäjäkapitalistin agentti.
        Alkuun en ymmärtänyt miten selkeää ja sovittujen raamien puitteissa tapahtuva lisäarvon tuottaminen olikaan. Keskusteltiin. Perusteltiin. Arvioitiin tuloksia puolin ja toisin. Sovittiin toiminnasta ja toteutettiin. Minun tehtäväni oli huolehtia tekemisen edellytyksistä ja siitä, että porukka saa sovitun korvauksen touhun tuloksesta.
        Voi luottaa sovitun mukaisen toteutumisesta.
        Toimihenkilöurani alkuvaiheessa oli koulutukseltaan ja tehtäviltään pykälää alempi porukka lakossa joka kesti 7 viikkoa.
        Kyse oli suurehkosta työnantajasta jonka palveluksessa oli toista sataa lakkoilijaa.
        Minun koulutusryhmälleni ehdotettiin lakkolaisten töiden jonkin asteista hoitamista.
        Omasta 52:n henkilön porukasta minun lisäkseni vain yksi kieltäyty rikkuripuuhasta.
        Kun lakko aikanaan loppui niin työnantaja järjesti rikkureille ryyppäysillan.
        Omassa organisatiossani oli kaksi lakkolaista.Palatessaan työihin he moitiselivat sitä, että olin laskenut kahvinkeittimeen jääneet suodatinporot homehtumaan.
        Kahvinkeitto oli ko. heppujen homma enkä puuttunut lakkolaisten tehtäviin.
        Elämä on helppoa kun rajan vetää selkeään paikkaan joka ei jätä varaa tulkinnoille!
        Molemmat lapseni ovat akateemisissa ammateissa ja heille oli sanomattakin selvää liittyä oman alansa edunvalvontajärjestöön.
        Liityin itse omaani ilman kuvitelmaa muusta kuin ryhmäedusta mutta 20 vuotta myöhemmin jäsenyyteni palkittii erittäin ruhtinaallisesti verrattua koko ajan jäsenmaksuihin.
        Pohjimmiltaan kyse ei ole henkilökohtaisesta edusta vaan osallistumisesta joukon edunvalvontaan.

• Anonyymi

Sellainenkin tapaus on ollut, että lakkoon osallistui osa porukasta ja osa rikkuroi saaden siankusta päällensä ja yleisen paheksunnan.
      Lakon päätyttyä ja siankusenhajun hälvettyä parin viikon vaikutusajan jälkeen, kutsui työnantajan edustaja kaikki koolle.
      Lakkolaiset sai jäädä eteiseen odottamaan ja rikkurit kahville johtajan huoneeseen, mutta...
      Sielläpä johtaja, kun kahvit oli juotu, sanoi heille rikkureille: Kun te petitte omankin porukkanna, niin tilaisuuden tullen teette sen minullekin, joten...sinä...sinä...sinä ja sinä...jne Saatte lopputilin.
      Heidät lähetettyään kilometritehtaalle, kutsuttiin lakkolaiset kakkukahville samaan huoneeseen ja kaikki jatkui hyvässä hengessä eikä lakkoa muisteltu puolin eikä toisin.

• Anonyymi

Vastavan tyyppisessä tilanteessa, ilman lakkoakaan, kyllästyin pajan tuotantopäällikkönä sekavaan,keskenään riitaiseen järjestäytymättömään porukkaan ja siirryin sellaiseen osaan Suomea jossa tiesin järjestäytymisasteen korkeaksi.
        Ensimmäisessä työpaikassani inssinä, olivat tekniset lakossa 7 viikkoa. Sinä aikana inssit paikkaisivat osia teknisten akuuteista puuhista.
        Lakon jälkeiseen aikaan palaaminen oli yksilöistä kiinni.
        Kitkaa yhteistyöhön jäi joka tapauksessa.
        Olin toinen kahdesta rikkurityöhön kieltäyneestä.
        Pari viikkoa lakon loppumisen jälkeen eräs tekninen ryhtyi herjaamaan minua rikkuruudesta. Poltin päreeni ja painoin kaverin nurkkaan liikkuvat ( oikea käteni nyrkissä ) takana. Paikalla ollut tuntipalkkainen varastomies poistui paikalta hyvin nopeasti koska ei halunnut jäädä todistamaan harkitsematonta käytöstäni. En lyönyt vaikka liki liippasi.
        Minulle työpaikan porukan organisoituminen omiin sääntöjä noudattaviin ryhmiin, on tehokkaan ja tuottavan toiminnan edellytys.
        Vaikka insinööriliitto ei ollut varsinainen "taistelujärjestö" niin vähä-ääninen edunvalvoja kopla kuitenkin. Liityin 1975. Supermittavan hyödyn sain 1995.

• Anonyymi

Ei kannata kiusata ja lähteä hippasille ammattiliittojen kanssa, tulee nenä kipeeksi

• Anonyymi

Siinä tulee nenä kipeäksi ja lakkoporteilla saa rikkurit vielä sen kuuluisan siankusikasteen minkä vaikutus kestää parisen viikkoa.

Talkoo-Taavetti

• Anonyymi

Minunkin poikaani kiusattiin peruskoulussa. 3 SAK:n värväämää, kaksiluokkaa ylempänä olevaa oppilasta kiusasivat poitsua tönimällä eri tilanteissa ja koskus jopa muksimalla.
      Vasta sitten kun poitsu sanoi niiden uhanneen työntää hänen päänsä vessan pönttöön hän kertoi asiasta kotona.
      Poitsu oli ikäisekseen kookas. Kuulassa ja kiekossa Finlandia Juniorgamesien 6;n joukossa ja voittanut kahdesti hopeaa poikanyrkkeilyn SM-kisoissa.
      Sanoin, että suraavan kerran kun ne SAK:n kätyrit uhkaavat tavalla tai toisella niin vetää niiden kellokasta nyrkillä nenään täysillä. Tarvittaessa minä tulen selittämään taustaa.
      Muutaman päivän perästä oli tilanne päällä. SAK:n kolmikko tuli välitunnilla vastaan ja kellokas yritti potkaista poitsua vatsaan. Kundi sai osittain väistettyä ja latasi oikean yläkoukun kellokkaan päähän. Vahinko vain, ettei se osunut nenään joten rusto säästyi. Osui poskeen mutta kellokas istahti.
      Tapasin opettajan urheilutalolla ja vaihdoimme muutaman sanan tapauksesta. Ope sanoi, että se oli oikein sille kellokkaalle mutta lyömään ei pitäisi mennä.
      Koska välituntivalvojat olivat aikaisemmin ja muissakin tilanteissa nähneet tun SAK:n agenttien toiminnan eivätkä puuttuneet asiaan niin opekaan ei pystynyt neuvomaan vaihtoehtoista menetelmää häiriköiden hoitamiseksi.
      Siis SAK on ulottanut juurensa jo koulukiusauksenkin tasolle.

Minua on kerran kiusannu LO.
      Olin ollut muutaman päivän Södertäljen Scanian tehtaalla un pomo tuli sanomaan, että LO:n hepuilla on asiaa. Kaksi äijää tuli ja kävelimme kolmestaan niiden näköalatoimistoon. Näköala oli tummennettujen kasien toisen kerroksen 360:n asteen näkymä kokoonpanosaleihin.
      Ukot selittivät asian, että heillä kaikki kuuluvat LO:n heidän alansa organisatioon joten asia oli sillä selvä. Kodin lahjana saamani oikeistolainen IKL-perua oleva maailmankatsomukseni teki tilaa ammatilliselle järjestäytymiselle.
      Vielä Suomessa ollessani sälytin ja eri tilanteissa näytin punakantisen jäsenkirjani ARBETSKAMRAT. Tilanteet olivat lähinnä sellaisia joissa poliittisesti oikeistolainen asenteeni tuli esiin ammatillisen järjestäytymisen yhteydessä.
      Äänestäminen eduskunta- ja kuntavaaleissa on eri asia kuin ammatillinen edunvalvonta!

• Anonyymi

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Mieleni harhailee sinussa

Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      8
      1528
    2. Toivotko, että

hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      89
      1155
    3. Jännitän sinua J mies

Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.
      Ikävä
      108
      1088
    4. Kuinka kauan kesti että ihastuit

Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi
      Ikävä
      51
      953
    5. Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti

Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk
      Ikävä
      62
      827
    6. Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa

"Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli
      Maailman menoa
      184
      749
    7. Tunneälyä testaamaan!

Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/125
      Lesbot
      3
      726
    8. Vaikutat tosi mielenkiintoiselta ja

paksulta. 😂 m - n
      Ikävä
      81
      725
    9. solmussa solmussa

Tilanne solmussa. Umpisommussa🫢
      Ikävä
      35
      679
    10. Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?

En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?
      Ikävä
      42
      633
    Aihe