Usko siihen että Kristus on kuollut meidän pahojen tekojemme tähden, haudattu ja noussut kuolleista, pelastaa. Tässä evankeliumissa piilee Jumalan vanhurskaus, eli sen kautta me ihmiset voimme pahoista teoistamme huolimatta, kelvata pyhälle ja täydelliselle Jumalalle.
Halusin tehdä toisen aloituksen tästä aiheesta, koska mikään ei ole niin tärkeää.
Kun monet väittävät että ihminen voi olla kelvollinen Jumalalle ilman Jeesusta ja Jeesuksen työtä, nämä monet pilkkaavat Jumalaa. He tekevät hänet epäpyhäksi ja valehtelijaksi. En nyt puhu ateisteistä, vaan ihmisistä jotka opettavat ja puhuvat Jumalasta, mutta kieltävät hänen Sanansa ilmoituksen ja sitä vastustavat. Puhun niistä jotka ovat edustavinaan Kristusta, mutta eivät kuitenkaan julista sitä mitä Jumala tahtoo julistettavan.
1. Korinttilaiskirje 15:1-4 FB38
[1] Veljet, minä johdatan teidät tuntemaan sen evankeliumin, jonka minä teille julistin, jonka te myöskin olette ottaneet vastaan ja jossa myös pysytte [2] ja jonka kautta te myös pelastutte, jos pidätte siitä kiinni semmoisena, kuin minä sen teille julistin, ellette turhaan ole uskoneet. [3] Sillä minä annoin teille ennen kaikkea tiedoksi sen, minkä itse olin saanut: että Kristus on kuollut meidän syntiemme tähden, kirjoitusten mukaan, [4] ja että hänet haudattiin ja että hän nousi kuolleista kolmantena päivänä, kirjoitusten mukaan,
Kuinka voin olla varma että tämä evankeliumi uskottuna pelastaa? Koska luotan Jumalan Sanaan:
Roomalaiskirje 10:1-13 FB38
[1] Veljet, minä toivon sydämestäni ja rukoilen Jumalaa heidän edestänsä, että he pelastuisivat. [2] Sillä minä todistan heistä, että heillä on kiivaus Jumalan puolesta, mutta ei taidon mukaan; [3] sillä kun he eivät tunne Jumalan vanhurskautta, vaan koettavat pystyttää omaa vanhurskauttaan, eivät he ole alistuneet Jumalan vanhurskauden alle. [4] Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo. [5] Kirjoittaahan Mooses siitä vanhurskaudesta, joka laista tulee, että ihminen, joka sen täyttää, on siitä elävä. [6] Mutta se vanhurskaus, joka uskosta tulee, sanoo näin: "Älä sano sydämessäsi: Kuka nousee taivaaseen?" se on: tuomaan Kristusta alas, [7] tahi: "Kuka astuu alas syvyyteen?" se on: nostamaan Kristusta kuolleista. [8] Mutta mitä se sanoo? "Sana on sinua lähellä, sinun suussasi ja sinun sydämessäsi"; se on se uskon sana, jota me saarnaamme. [9] Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut; [10] sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan. [11] Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään". [12] Tässä ei ole erotusta juutalaisen eikä kreikkalaisen välillä; sillä yksi ja sama on kaikkien Herra, rikas antaja kaikille, jotka häntä avuksi huutavat. [13] Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu".
Tässä Paavali puhuu Jumalan vanhurskaudesta siis siitä miten joku on Jumalalle kelvollinen. Hän ei puhu siitä mitä meidän on tehtävä pelastuaksemme. Sensijaan, hän puhuu uskosta ja Kristuksen sovitustyöstä ja ylösnousemuksesta. Hän puhuu Jeesuksen olevan Herra. Kuka huutaa avuksi Herran nimeä? Se joka on tullut synnintuntoon ja on valmis uskomaan pelastuakseen. Kuka tunnustaa Jeesuksen Herraksi? Se joka on tullut uskomaan.
Tänä aikana pelastavan evankeliumin sisältö on se, kuka Jeesus on ja mitä hän on meidän hyväksemme tehnyt ja meidän uskomme häneen. Jumala ei odota meiltä mitään muuta, vaan kun olemme tulleet uskomaan, hän sinetöi meidät pelastukseen:
Efesolaiskirje 1:13-14 FB38
[13] Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti, [14] sen, joka on meidän perintömme vakuutena, hänen omaisuutensa lunastamiseksi — hänen kirkkautensa kiitokseksi.
Monet hylkäävät tämän opin. Tilalle otetaan sekoitus siitä mitä on evankeliumeihin kirjoitettu, Jumalan laki jne. Vaaditaan lain noudattamista, tunnustekoja, kasteita, lihallista parannuksen tekemistä. Onko Paavali väärässä? Onko sittenkin lisättävä ihmisen omia tekoja? Vai onko niin, että Kristus ilmoitti uusia asioita Paavalille meidän aikaamme varten? Itse pidän jälkimmäistä totena.
Tituskirje 3:3-7 FB38
[3] Olimmehan mekin ennen ymmärtämättömiä, tottelemattomia, eksyksissä, moninaisten himojen ja hekumain orjia, elimme pahuudessa ja kateudessa, olimme inhottavia ja vihasimme toisiamme. [4] Mutta kun Jumalan, meidän vapahtajamme, hyvyys ja ihmisrakkaus ilmestyi, [5] pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta, [6] jonka Hengen hän runsaasti vuodatti meihin meidän Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kautta, [7] että me vanhurskautettuina hänen armonsa kautta tulisimme iankaikkisen elämän perillisiksi toivon mukaan.
Aikaisempi avaukseni:
https://keskustelu.suomi24.fi/t/19016756/jumalan-vanhurskaus-joka-saavutetaan
Evankeliumin uskominen pelastaa kadotustuomiolta
Anonyymi-ap
0
<50
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k512294Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖271224Aavistatko että moni tietää
Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut851042Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt55972Yritin saada
Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.11924Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me128898- 68893
Kronikat..
Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu10813vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos22803Täällä istun ja mietin
Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu49769