Nämä mörssörit pitäisi saada pois kevyen liikenteen seasta:
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/92f5a903-ec7d-46cf-998f-8600aba12dc7
Sähköpyörät ova vaarallisia
32
179
Vastaukset
- AnonyymiUUSI
Kerro lisää tuosta. Kaksi vanhaa papparaista törmää mutkassa, joten vika on henkiin jääneen syytä, koska hänellä oli sähköpyörä...?!
Kerro myös logiikastasi.- AnonyymiUUSI
En osaa, mutta halusin silta arvata eri asioita.
- AnonyymiUUSI
Yksikään sähköpyörä ei itsessään ole kovin vaarallinen liikenteessä, vaan niiden kuljettajat muodostavat sen vaaran.
- AnonyymiUUSI
too fast.
- AnonyymiUUSI
Polkupyöräilyn onnelassa Hollanissa pyöräilyonnettomuuksien määrän kasvun syynä ovat ikääntyneet kuljettajat tehokkaiden sähköpyöriensä ohjaksissa.
Luithan uutisesta että myös kuollutta osapuolta (joka ajoi ”normaalilla” polkupyörällä) epäillään liikenneturvallisuuden vaarantamisesta tämänhetkisillä tiedoilla (ei kuoleman takia luonnollisestikkaan etene tutkintaa pidemmälle).
Aika ”rohkeasti” uutisessa olevilla tiedoilla päättelit syyllisen ja että syynä oli hänen käyttämänsä pyörä…- AnonyymiUUSI
Oikeasti nuo voivat kulkea aika kovaa, kuin kevytmoottoripyörä.
Lakihan määräisi sen että se pääasiallinen voima pitäisi tulla polkemalla polkimia, kuka noudattaa?
Eli avusteena vain se moottori kuin pikkuauton 3V pieni sähkömoottori avustaa polkemista.Jos ostat ”oikean” polkupyörävalmistajan sähköavusteisen pyörän niin saat lähtökohtaisesti aina lainsäädännön määrittelemän ja hyväksytyn pyörän.
Sitten kun tilaat erinäisillä ”kiinanpyörien” kauppiailta pyöriä niin niiden lainmukaisuus sitten on enemmän taikka vähemmän epämääräistä.
Sitten taasen joukko valmistajia joiden tuotteet eivät edes yritä täyttää mitään (sähköavusteisen)polkupyörän määritelmiä vaan ovat suoraan sähkömoottoripuörään verrattavia laitteita joita ei ole yleiseen liikenteeseen edes tarkoitettuja (tehot kevytmoottoripyörän luokkaa yms.)
Nä ihan samoja asioita kuin omassa nuoruudessani osa kaveripiiristä viritti ”moponsa” kulkemaa +100km/h nopeuksia.
- AnonyymiUUSI
Osanotto molemmille osapuolille.
Sähköavusteisuus hämärtää turvallisen pyöräilyn, kuten tilanne on myös laudoissa, jotka eivät lautaa ole nähneetkään. - AnonyymiUUSI
Sähkövehkeissä voi olla yllättävästi tehoa...näin kerran sellaisen vanhanajan rullalaudan mutta isompi. Kaveri ylitti meidän pikkukaupungissa suojatien ja jatkoi keskustaan, hetkessä katosi kun tuo lauta meni jonkun 40 -50 kmh ja ehkä enemmänkin, tietysti jalkakäytävällä :) Kuinkahan tuollainen pysähtyy jos tulee nopea tarve?
- AnonyymiUUSI
Kahdeksankymppisellä voi olla jos jonkinlaista kremppaa ja lihasheikkoudet päälle niin mukava että pääsee nauttimaan ulkoilusta sähköpyörällä.
Siinä mieli virkistyy kun pääsee viilettämään kuin nuori varsa laitumella sähkön avustamana.. - AnonyymiUUSI
Jänniterajoitin sähköpolkupyöriin ja poliisille yleismittarit mukaan: akun jännite eei saa ylittää 3VDC.
- AnonyymiUUSI
Ja massaahan noissa vehkeissä on, eli kun tulevat päälle voi jälki olla rumaa.
- AnonyymiUUSI
Lihasheikkousmiehen piti siis saada huomiota myös toisten kärsimyksellä.
Hinnalla millä hyvänsä oma tahto läpi.- AnonyymiUUSI
Itke mitä itket, tosiasioita et muuksi muuta.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Itke mitä itket, tosiasioita et muuksi muuta.
Sulla pitäisi olla pyörässä teräsrunko ja vannejarrut!
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Sulla pitäisi olla pyörässä teräsrunko ja vannejarrut!
Olen syntynyt 50-60 luvun taitteessa. Silloin teräs oli paras materiaali pyöriin, laivat olivat puuta ja miehet rautaa.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Sulla pitäisi olla pyörässä teräsrunko ja vannejarrut!
Onko perusteluja heittää näin nykyaikana?
- AnonyymiUUSI
Rekisterikilpi sähköpyöriin, ja tuetysti pakollinen vakuutus. Ajaminen ajoradalle.
- AnonyymiUUSI
Ehkä olisi syytä ottaa tarkasteluun avustuksenraja ja ehkä laskea sitä 15 tai 20km/h välille. Sähköpyörät on painavia mörssäreitä jos alle päätyy niin huonostihan siinä käy.
- AnonyymiUUSI
Sähköpyörä painaa keskimäärin noin 20 kiloa, saman verran painaa tavallinen mummopyörä teräsrungolla.
Valtavia mörssäreitä verrattuna hiilikuiturunkoon! Anonyymi kirjoitti:
Sähköpyörä painaa keskimäärin noin 20 kiloa, saman verran painaa tavallinen mummopyörä teräsrungolla.
Valtavia mörssäreitä verrattuna hiilikuiturunkoon!Perus sähköavusteinen pyörä on ehkä lähempänä 25kg kuin 20kg (23-25kg), mutta tosiaan esim. perus 3v. Helkama oiva "pappapyörä" painaa sen noin 19kg. joten painoeroa ei kuitenkaan kauhean isosti ole. ja tosiaan kevyemmät sähköavusteiset pyörät ovat sitten useita kiloja tuota Oivaa kevyempiä.
- AnonyymiUUSI
santtu_1975X kirjoitti:
Perus sähköavusteinen pyörä on ehkä lähempänä 25kg kuin 20kg (23-25kg), mutta tosiaan esim. perus 3v. Helkama oiva "pappapyörä" painaa sen noin 19kg. joten painoeroa ei kuitenkaan kauhean isosti ole. ja tosiaan kevyemmät sähköavusteiset pyörät ovat sitten useita kiloja tuota Oivaa kevyempiä.
Jaa, kuusi kiloa ei ole iso painoero, mutta samat jätkät nillittää muutamana sadan gramman painoeroista. Painotuksessa ainakin on eroja.
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Sähköpyörä painaa keskimäärin noin 20 kiloa, saman verran painaa tavallinen mummopyörä teräsrungolla.
Valtavia mörssäreitä verrattuna hiilikuiturunkoon!Noilla teräsrunkoisilla mummopyörillä ajetaankin sellaista 15-20km/h matkavauhtia tavallisesti.
Anonyymi kirjoitti:
Jaa, kuusi kiloa ei ole iso painoero, mutta samat jätkät nillittää muutamana sadan gramman painoeroista. Painotuksessa ainakin on eroja.
On 6kg tietysti paljon pyörän painossa, mutta silläkin on paljon tekemistä mitä niillä kiloilla "saa". Oiva on peruspyörä liikkumiseen paikasta A paikkaan B joka ei sinänäsä aiheuta polkupyörälle mitään ihmeellisiä "erikoisvaatimuksia".
Itselläni on esimerkiksi 23kg painava sähköavusteinen, täysjousitettu maastopyörä joka on tarkoitettu erittäinkin rankkaan menoon maastossa.
Jos mietitään mihin tuo täysjoustopyöräni pystyy ja mihin käyttöön se on tehty ja miettii Helkama Oivaa, niin itselleni ei oikein aukea miten tuo pyörien välinen painoero voi olla noinkin vähän (siis miten Oiva voi painaa niin paljon kuin se painaa).
Ja kevyimmät sähköavusteiset täysjoustomaastopyörät painavat sen 3-4kg Oivaa VÄHEMMÄN.
Itsellänikin Sähköavusteinen Jäykkäperämaasturi jolla painoa se 16,3kg eli sen vajaan 3kg Oivaa vähemmän.
Mutta sitten kun aletaan todellisuutta miettimään onnettomuuden osalta, niin kun valitettavasti onnettomuustilanteessa liike-energia ei ole ainoastaan pyörällä vaan se on myös pyörän kuskilla, eli kokonaisliike-energia mikä onnettomuudessa vaikuttaa on massan suhteen pyörän ja kuljettajan yhteinen massa, eikä pyörä omanaan.- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Noilla teräsrunkoisilla mummopyörillä ajetaankin sellaista 15-20km/h matkavauhtia tavallisesti.
Ja paljonko kevyillä hiilikuiturunkoisilla? Siinä on oikea ammus kun osuu kohdille.
- AnonyymiUUSI
santtu_1975X kirjoitti:
On 6kg tietysti paljon pyörän painossa, mutta silläkin on paljon tekemistä mitä niillä kiloilla "saa". Oiva on peruspyörä liikkumiseen paikasta A paikkaan B joka ei sinänäsä aiheuta polkupyörälle mitään ihmeellisiä "erikoisvaatimuksia".
Itselläni on esimerkiksi 23kg painava sähköavusteinen, täysjousitettu maastopyörä joka on tarkoitettu erittäinkin rankkaan menoon maastossa.
Jos mietitään mihin tuo täysjoustopyöräni pystyy ja mihin käyttöön se on tehty ja miettii Helkama Oivaa, niin itselleni ei oikein aukea miten tuo pyörien välinen painoero voi olla noinkin vähän (siis miten Oiva voi painaa niin paljon kuin se painaa).
Ja kevyimmät sähköavusteiset täysjoustomaastopyörät painavat sen 3-4kg Oivaa VÄHEMMÄN.
Itsellänikin Sähköavusteinen Jäykkäperämaasturi jolla painoa se 16,3kg eli sen vajaan 3kg Oivaa vähemmän.
Mutta sitten kun aletaan todellisuutta miettimään onnettomuuden osalta, niin kun valitettavasti onnettomuustilanteessa liike-energia ei ole ainoastaan pyörällä vaan se on myös pyörän kuskilla, eli kokonaisliike-energia mikä onnettomuudessa vaikuttaa on massan suhteen pyörän ja kuljettajan yhteinen massa, eikä pyörä omanaan."kokonaisliike-energia mikä onnettomuudessa vaikuttaa on massan suhteen pyörän ja kuljettajan yhteinen massa, eikä pyörä omanaan"
Tässä asian ytimen osa - sähköpyöräilijäthän ovat pääsääntöisesti melkoisia pontsoja, eli valtava ruho yhdistettynä sähköpyörän painoon ovat todella pelottava yhdistelmä. Anonyymi kirjoitti:
"kokonaisliike-energia mikä onnettomuudessa vaikuttaa on massan suhteen pyörän ja kuljettajan yhteinen massa, eikä pyörä omanaan"
Tässä asian ytimen osa - sähköpyöräilijäthän ovat pääsääntöisesti melkoisia pontsoja, eli valtava ruho yhdistettynä sähköpyörän painoon ovat todella pelottava yhdistelmä.Minkä yläpainorajan säätäisit polkupyöräilijöille? (sähköavausteiselle polkupyörälle sitä ei omanaan voisi tämän hetken lainsäädännössä säätää, koska se ON polkupyörä, eli se vaatisi polkupyörän lakimääräisen määritelmän muuttamista ensin).
- AnonyymiUUSI
Ohitin tänään poljettavalla halvalla fillarilla kevyesti sähkölaudan päällä kulkeneen lihavan naisen.
- AnonyymiUUSI
Uroteko ja sankaruus. Ne lähinnä tulevat mieleen tuollaisesta. Oletko aikuinen mies?
- AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Uroteko ja sankaruus. Ne lähinnä tulevat mieleen tuollaisesta. Oletko aikuinen mies?
Ei se tietenkään ollut uroteko vaan vain tapahtuma, ja olen aikuinen mies.
- AnonyymiUUSI
pitäsikö olla ikäraja kuule kuljettajalle?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku645180Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti662377- 2622352
Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt362349Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä191624Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"
Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm2191448Taas joku junan alle
Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai491038- 89996
Harmittaa...Lampsiinjoen sillat
Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v12929- 66927