Kuin varas yöllä

vuodet ovat hiipineet minunkin päälleni, vieden voimiani, heikentäen aistejani, hidastaen askeltani.

Silti saan olla onnellinen että voin näinkin hyvin, olen näinkin hyvässä kunnossa, liikun näinkin hyvin. Ilonaiheet mitä tulee omaan fyysiseen kuntoon vähenevät koko ajan.

Tulin maanantaina kotiin Suomesta reilun kahden viikon markan jälkeen ja lajittelen nyt ajatuksiani näiden viikkojen sisällöstä ja tapahtumista ja päällimmäisenä on syvä nostalgia. Olen tavannut koko joukon ihmisiä, joita en ollut aikoihin nähnyt, sukulaisia, entisiä luokkatovereita, naapureita, ttuttavia. Joitakin en enää tunnistanut, koska muistin heidät aikuisina, vahvoina, ja täynnä elämää. Nyt he istuvat pyörätuolissa ja puoliso tai avustaja työntää. Oma askeleeni on myös hidastunut, tasapainoni ei ole sitä mitä se oli ennen.

"Saattaa olla että tämä on viimeinen kerta kun me neljä tapaamme", sanoi veljeni USA:sta. "No, sitä emme tiedä, tulethan ensi kesänä taas", sanoin minä. "En mahdollisesti saa ajokorttia uusituksia enää, koska näköni on niin paljon heikentynyt", hän vastasi. Ja sitten ajattelin, niin, tämä on prosessi jota kaikki me käymme läpi, mutta todennäköisyys että veljeni ja minä jotka olemme sisarussarjan vanhimpia tällä hetkellä, tulemme olemaan ensimmäisenä jonossa poistumaan näyttämöltä.

Katselin sitten pieniä, punatukkaisia lapsia jotka juosta vilistivät aikuisten välistä leikkien omia leikkejään , välillä vähän turhankin iloisesti vanhempien kielloista huolimatta. Kaukana ovat ne nuoruutemme päivät, jolloin lapset saivat näkyä, ei kuulua. Nyt he saavat ja ja myös tekevät niin. Jotenkin se tuotti minulle iloa ja toivoa tulevaisuudesta, joka on liukumassa omista käsistäni.

Kaiken kruunasi nelivuotias tyttö liekinpunaisessa leningissä, sisarentyttärentytär, joka tuli kylään äitinsä kanssa. Olin tavannut hänen eilen ensimmäistä kertaa sukujuhlissa. "Hei", sanoi hän ja istahti viereeni keittiönpöytään. "Minäkin tykkään herneenpaloista", hän sanoi ja siinä me sitten istuttiin ja syötiin yhdessä pari litraa minun juuri ostamiani kesän herkkua.

Elämä jatkuu. En ole erityisen huolissani edes.

15

219

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      UUSI

No onko lähtö jo selvitetty ja lippu hommattu?

• UUSI

No ei toki vielä. Kunhan nuo kiireisimmät ehtii ensin pois alta. Sitten tullaan, ryminällä ja pellit paukkuen kuin Tommi Mäkinen Ounaanpohjassa.

• UUSI
        Paloma.se01 kirjoitti:

No ei toki vielä. Kunhan nuo kiireisimmät ehtii ensin pois alta. Sitten tullaan, ryminällä ja pellit paukkuen kuin Tommi Mäkinen Ounaanpohjassa.

Lapsus, Ouninpohjassa.

• Anonyymi
      UUSI

Niin hyvin kuvasit ikääntymistä ja sen iloja ja suruja.
      Niinhän se on että ollaan loppusuoralla kukin omalla vauhdillaan . Asioita ja tapahtumia tulee mieleen usein siitä ajasta kun sitä luuli että elämä on ikuista.
      Voimat hiipuu , ja sitä ehkä taistelee sitä vastaan, tietäen että on häviäjänä siinä taistelussa..
      aikuiset lapset eivät aina huomaa että ikääntyneillä ei ole kaikki asiat niin itsestään selviä kun heillä , sitä sattaa sada neuvoja että ” tee nyt sillä tavalla” tai ” lataa se appi netistä ”
      Siis eivät tiedä että se apin lataaminen pelottaa ikääntynyttä , ajatus siitä että tekee väärin on päällimmäisenä ,sillä nuoremmilla ne ovat ihan jokapäiväisiä asioita . Ja neuvoja kyllä annetaan . Eräänä päivänä tulevat huomaamaan itse ettei vanhentuessa olekkaan kaikki itsestään selviä asioita .
      Lapsen lapset ovat ihana mauste elämässä,! Kiva kuunnella heidän tekemisiään ja tapauksia heidän työpaikaltaan , ja miten he käsittelevät eri asioita .
      Haluavat kuulla omien vanhempiensa lapsuudesta , että millaisia heidän vanhempansa olivat lapsena, , nauravat kommelluksille ja tapahtumille. Mitä heidän isänsä ja äitinsä ovat tehneet pienenä.
      Vanha lanka puhelin. Joka on tallella varastossa herättää hilpeyttä heissä , ja kun kertoo ajasta milloin ensin soitettiin keskukseen ja keskusneiti sitten yhdisti puhelun haluttuun kohteeseen .
      Kysymys tulee heti, että silloinhan se keskusneiti saattoi kuunnella puhelua —- vai?
      Juu , sanon, miehet kun soittivat niin tapasivat sanoa että taas on lintuja langalla kun tiesivät että keskus neiti kuunteli ja tiesi kaikki kylän asiat.
      Kun kerron että ennen haettiin maitokin maalaistalosta. ,ja odotettiin iltalypsyn jälkeen kun emännät täyttivät emalisen maitokannun .
      Siihen kysymys ” et kai meinaa että joitte lehmän maitoa kun olivat lypsäneet ?”,
      Siis jossain on aukko jota omat lapset eivät ole kertoneet lapsilleen , siis miten maito yleensä on tullut kaupan hyllyille eri värisinä pakkauksissa.
      Eivät oikein pitäneet ajatuksesta että juodaan maitoa joka on lypsetty lehmästä .
      Niin ne kaupunkilais lapset .
      Joten isovanhemmilla on paljon asioita menneestä mitä lapsenlapset eivät aina tiedä .
      Jotenkin ne tuokiot näiden jälkipolvien kanssa vaan piristävät ihmistä ,
      Ja elämä on muuten yksinäistä kun itse on ollut ainut lapsi aikanaan , eikä siten ole sisaruksia , leskeksi kun jää niin ei ole sitä enää jonka kassa saattoi setviä asoita, maailman tapahtumia ja muita ikäihmisten asioita. Ne parhaat ystävät ovat kuolleet jokainen, liian aikaisin , eri sairauksiin , heitä kaipaa ja yhteisiä, tuokioita heidän ; kanssaan.
      Niin se kai on jokaisella , että mietitään elämän menoa jossa ollaan vielä jäljellä
      Ja muistellaan välillä menneitä,silloin kun elämä vielä täydessä vauhdissa
      Ja toki osallistutaan joihinkin harrastuksiinkin , mikä kullekkin on mieluisaa

• Anonyymi
      UUSI

minkä ikänen paloma oikeesti on,
      meikä on 86 v.

• UUSI

77 vuotta, tiedän että olen väärällä palstalla, mutta viihdyn hyvin itseäni viisaampien (lue: vanhempien) seurassa.

• Anonyymi
        UUSI
        Paloma.se01 kirjoitti:

77 vuotta, tiedän että olen väärällä palstalla, mutta viihdyn hyvin itseäni viisaampien (lue: vanhempien) seurassa.

Suurin osa taitaa olla joko juuri sen 80 tai alle. Oletko koskaan ajatellut, viihtyykö nämä 80 plus ikäiset sinun seurassa? Sinähän tässä olet siinä mielessä ulkopuolinen.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Suurin osa taitaa olla joko juuri sen 80 tai alle. Oletko koskaan ajatellut, viihtyykö nämä 80 plus ikäiset sinun seurassa? Sinähän tässä olet siinä mielessä ulkopuolinen.

Näillä S24-foorumeilla saa kirjoittaa jokainen, vaikkei itse kuuluisikaan mainittuun ryhmään, kunhan pysyy aiheessa, esim. 80+.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Ei yhtään mikään "ulkopuolinen". Täällä ei ole rajoitettu käyntiä missään ikäryhmässä. Uskokaa nyt jo hlvt soikoon.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Nyt meni yli äyräitten jotenkin. ,sivistyneisyys ei ole kaikkien vahvin puoli
        Että kehtaakin aikuinen ihminen. Tuollaista. Kukaan muu ei varmaan olisi möläytellyt
        Palstalla missä kaikilla on vapaus kirjottaa ihan miten haluaa.
        Kaikkea sitä saa nähdä ennenkö .silmänsä ummistaa

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Nyt meni yli äyräitten jotenkin. ,sivistyneisyys ei ole kaikkien vahvin puoli
        Että kehtaakin aikuinen ihminen. Tuollaista. Kukaan muu ei varmaan olisi möläytellyt
        Palstalla missä kaikilla on vapaus kirjottaa ihan miten haluaa.
        Kaikkea sitä saa nähdä ennenkö .silmänsä ummistaa

Niin, onko täällä tosiaan mielestäsi "kaikilla vapaus kirjottaa ihan miten haluaa".
        Jos todella olet sitä mieltä, niin miksi sitten itse kritisoit toisen kommenttia.
        Sanomasi on ristiriitaista.

• UUSI

Viileähköt terkut Korvesta @

Kun keväällä selätin sairaalabakteerin kovien myrkkykuurien avulla olin toiveikas kesän odottaja. Lääkehumala poistui hiljaa kehostani eikä paluu arkeen ollutkaan helppoa. Mieliala oli ja on vieläkin vuoristoradalla, yritän epätoivoisesti pitää kaiteista kiinni.

Nään unia kuinka juoksen, kuinka tanssin ja hypin esteiden yli. Ne ovat olleet vain toiveunia, ei ne ole toteutuneet.

Kun pääsin kotiin sairaalasta ovet avautuivat vapauteen, olin täynnä suunnitelmia, mutta suunnitelmat kariutuivat toinen toisensa jälkeen.
      En pystynyt tekemään töitä, joita olin aikonut, se masensi.

Suuri helpotus oli auton rattiin tarttuminen ei se ollutkaan vaikeaa kuten pelkäsin, pääsin liikkumaan vapaasti, olin suunnattoman onnellinen. Teimme mieheni kanssa kummankin syntymäpäivän aikoihin kylpylämatkat.

Heinäkuu toi lapsen omaista iloa, pääsin järveen pulikoimaan mieheni vanhimman tyttären kanssa. Yksin en veteenkään uskaltanut mennä.

Esikoiseni ilahdutti tekemällä niitä mökkitöitä, joita en itse pystynyt tekemään. Päivällisillat mökin terassilla olivat ihania. Valmistin hyviä ruokia, se vahvisti onnistumisen tunteita. Pöydän kattamiseen ja ruokien ulos tuontiin sain apua.

Hollannin sukulaiset jatkoivat Lappiin ja esikoinen Helsinkiin.

Vielä on kesää jäljellä, yritän löytää ilon jyväsiä, mutta on tosiasia, että voimat vähenevät.

Syyskuussa aloitan maalaamaan tauluja Kaukametsänopistolla. Se on kiva harrastus, se tuo hyvää mieltä, vaikka näitä vaivoja ei kun lisääntyy.

• UUSI

Terkkuja kantarellimetsästä!
      Sittein toissa syksyn en ole metsässä käynyt, mitä vähän joenrantapolkua laahustanut, tasaista maat, mutta nyt innostuin ja kävin miehen kanssa hakemassa pari vasullista kantarelleja lähimetsiköstä lihamurekkeen täytteeksi ja kuivuriin.
      Että oli rankkaa!
      Jalat ja etenkin lonkat ihan väsy metsässä rämpimisestä, mutta ei kai se pahaksi ole. Aina vain hankalampaa nostaa jalkaa kaatuneiden puunrunkojen yli. päästä ylös mättäältä. Kantarellit löytyivät helposti ja paikathan me jo tiedettiin. Mutta miksi ne olivat saaneet olla rauhassa sillä aikaa kun me oltiin poissa, kasvaa rauhassa isoiksi? Olisikohan niin että ne naapurit jotka niitä olivat ennen keränneet myös ovat tulleet vieläkin huonokuntoisimmiksi?

• UUSI

Olet Paloma minua neljä vuotta nuorempi. Näillä kymmenillä se on paljon kun ajattelee eteenpäin.
      Olen kohtalaisessa kunnossa vielä, jalan takia on vieläkin hankalaa, tokko tuo akillesjänteen katkeaminen paraneen koskaan ennalleen. Eivät kuulemma leikkaa nykyisin, jalka oli kipsissä ja sitten kamala sapas jota oli pidettävä yötä päivää.
      Sain sentään ajokortin vielä viideksi vuodeksi, nyt on neljä vuotta jäljellä.
      Vuotta nuoremmalta veljeltäni kielsivät jo ajamisen.
      Helteet on vieneet voiman pois, en saa mitään aikaan, makailen ja välillä virkkaan ja syön.
      Toivottavasti vielä piristyn.
      Kissa katselee ikkunasta, taas on naapurin lajitoveri tullut sen reviirille. Kova on puolustamaan omistamaansa aluetta.
      Pesin mökin ikkunat ulkoa, vielä kun saisi pestyä sisältä niin taas kelpaisivat ensi kesään asti.

• Anonyymi
        UUSI

Ei pimeäksi ajaksi kannata ikkunoita pestä eikä kesäksi siksi, että pesemätön ikkuna
        estää 10 % auringon kuumuudesta tulemaan sisälle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      29
      2865
    2. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      114
      1150
    3. Koetko sä mitään

Syyllisyyden tunteita siitä mitä teit mulle?
      Ikävä
      58
      931
    4. Mies muistatko kun näit

Mut ensimmäisen kerran? Missä se oli? Hyvää yötä.
      Ikävä
      66
      895
    5. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      6
      887
    6. olet kaiken rakkauden arvoinen

Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy
      Ikävä
      26
      867
    7. Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?

Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.
      Ikävä
      65
      824
    8. Olisi kiva

Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä
      Ikävä
      37
      820
    9. Oot mun koko maailma

Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹
      Ikävä
      75
      754
    10. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      136
      749
    Aihe