Mikä säveltämisessä on kaikkein problemaattisinta?

Anonyymi-ap

Runsaat 40 v. taidemusiikkia kuunnelleena ja suurten säveltäjänerojen tuotantoon perehtyneenä olen pannut merkille, että monien nerojen yhteisenä piirteenä on paitsi oman persoonallisen sävelkielen muotoutuminen ja ns. oman äänen löytyminen, johon liittyy ilmaisukielen kypsyminen ja syventyminen ja teknisten keinovarojen ja sävellystaidon suveereni hallinta ja osaamisen luontevuus, sekä näkemyksellisyys, ts. visionäärisyys, jota ilman säveltäminen on rutiininomaista toimintaa.

Mutta usein todellinen nero saattaa olla myös jonkin täysin uuden musiikillisen tyylikauden airut ja tiennäyttäjä, josta tulee suuri esikuva muille suurille säveltäjille, jotka ammentavat innoitusta tämän jättämästä perinnöstä.

Hankalinta säveltämisessä lienee säveltäjän mielessään kuuleman soivan äänikuvan siirtäminen staattiseksi elementiksi nuoteiksi nuottipaperille vaivattomasti luettavaan muotoon niin, että se vastaa myös sitä sointivaikutelmaa joka säveltäjällä siitä itsellään on.

On kuitenkin tavallaan paradoksaalista, että W A Mozart, musiikinhistorian suurin säveltäjänero, joka ei varsinaisesti uudistanut aikansa musiikillista sanastoa tai kielioppia, tai luonut varsinaisesti joistakin jo romantiikkaa enteilevistä molli-sävyistä huolimatta täysin uutta musiikillista tyyliä, hylkäsi nuoruudentuotannossaan viljelemät barokkihyveet, rekisterisääntelyn ja kvartetin omaisen puhtaan äänenkuljetuksen toteuttaessaan ja luodessaan efektejä, visioita ja ideoita, oli kuitenkin Haydnin ohella, paitsi uuden sinfonisen yhtenäisyyden ja kiinteyden, sekä arkkitehtonisen muotosuunnittelun edelläkävijä, mm. luomalla omintakeisia muotorakenteita ja moduloimalla runsaasti pianokonsertoissaan kaukaisiinkin sävellajeihin ja tuomalla entistä enemmän esiin uutta temaattista ainesta, mutta ennen kaikkea toi uuden emotionaalisen ulottuvuuden musiikkiin, jota kukaan muu ei ennen häntä ollut milloinkaan ennen saavuttanut.

7

362

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      hyvä pointti että mozart loi tunnetta musaan muiden hyvyidensä lisänä.


      juha

      • Anonyymi

        Se onkin suuri mysteeri minulle miten Mozartinkin musiikki, joka on valettu niin lujaan klassiseen muotorakenteeseen, kuin esim. sonaattimuotoon tai rondomuotoon tai johonkin muuhun tutkijoiden keskuudessa erilaisia tulkintoja aiheuttaviin omintakeisia muotoiluperiaatteita seuraaviin muotorakenteisiin, voikaan kyetä ilmaisemaan ja ylimalkaan musiikin fysikaalista ilmiötä ajatellen ääniaaltojen kuuloelimessä aiheuttaman värähtelyn transformoitumisena niin kokonaisvaltaisiksi ja täysin olemuksen valtoihinsa ottaviksi tunnetiloiksi, jos siihen kuuntelija kykenee, että jopa musiikki soivana materiana katoaa täysin kuuluvista kuulohavainnosta, ja siihen valettu objektivoitu tunne heijastuu tajunnassa puhtaan mielteen alueelle ja täyttää sen emotionaalisella voimalla ja hehkulla, ja "tiedoitsevasta tulee tiedoitsemisen puhdas subjekti".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se onkin suuri mysteeri minulle miten Mozartinkin musiikki, joka on valettu niin lujaan klassiseen muotorakenteeseen, kuin esim. sonaattimuotoon tai rondomuotoon tai johonkin muuhun tutkijoiden keskuudessa erilaisia tulkintoja aiheuttaviin omintakeisia muotoiluperiaatteita seuraaviin muotorakenteisiin, voikaan kyetä ilmaisemaan ja ylimalkaan musiikin fysikaalista ilmiötä ajatellen ääniaaltojen kuuloelimessä aiheuttaman värähtelyn transformoitumisena niin kokonaisvaltaisiksi ja täysin olemuksen valtoihinsa ottaviksi tunnetiloiksi, jos siihen kuuntelija kykenee, että jopa musiikki soivana materiana katoaa täysin kuuluvista kuulohavainnosta, ja siihen valettu objektivoitu tunne heijastuu tajunnassa puhtaan mielteen alueelle ja täyttää sen emotionaalisella voimalla ja hehkulla, ja "tiedoitsevasta tulee tiedoitsemisen puhdas subjekti".

        Sonaatti muoto kehittyi ja sai nimensä siitä kun Mozart ja kumppanit konsertti illan lopuksi kapakkaan mennessä toisilleen totesivat että olen ihan naatti, eli englanniksi i'm so naatti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sonaatti muoto kehittyi ja sai nimensä siitä kun Mozart ja kumppanit konsertti illan lopuksi kapakkaan mennessä toisilleen totesivat että olen ihan naatti, eli englanniksi i'm so naatti.

        Sävellykseen sopivan sävellystekniikan ja sävellystyylin valinta voisi olla myös aika problemaattista sävellystyötä tehdessä varsinkin nykyaikana, kun miltei jokainen säveltäjä suosii erilaista sävellystyyliä, eikä tyylillinen spectrum ole niin suppea, kuin menneinä vuosisatoina, jolloin vallalla oli jonkinlainen romanttinen yleistyyli, linqua franca, jota kaikki säveltäjät noudattivat sävellystyössään ilman siihen liittyvää pohdintaa ja vallinnan vaikeutta ajallemme ominaisessa tyylien sulatusuunissa, ja joka voi myös lyödä polystylistisen leiman otsaan säveltäjälle, mikäli hän ei johdonmukaisesti seuraa tuotannossaan jotain vakiintunutta tyylisuuntaa, vaan poukkoilee useiden erilaisten suuntien välillä säveltäjäidentiteettiään löytämättä.


    • Anonyymi

      Nuotteja voi kirjoittaa peräkkäin samalla tavalla kuin kirjaimia. Joku käsittää jonkun litanian taiteeksi, joku toinen hölynpölyksi. Ei tuohon silmiä ja korvia kummempaa tarvita. Kieliäkin on pilvin pimein ja murteita vielä enemmän. Pääasia, että kauppa käy.

      • Anonyymi

        On käsittämätöntä, että monien merkittävimpien, aikanaan runsaasti esitettyjen ja vaikka suppeammassakin musiikkitietosanakirjassa hakusana-artikkelein esiteltyjen säveltäjiemme keskeisiä suurteoksiakaan ei juuri taltioida sen enempää kantanauhalle, jota esim. professori-säveltäjä Salmenhaara kummasteli Finlandia palkitussa musiikkikirjassaan, kuin kaupallisille äänitteillekään. Ei suomessa, eikä myöskään suurimpien ylikansallisten levy-yhtiöiden tuottamilla äänitteilläkään. Näin on asia, vaikka kaikkien muiden maailman maiden, paitsi suomen musiikkikulttuuria edustavat harvinaisemmatkin säveltäjänimet niille kyllä jostain syystä kelpaavat, kuten vaikka Naxoksen valtaisan mittavaa katalogia silmäilemällä huomaa. Ja vain musiikkikirjoista, vanhojen sanomalehtien kritiikeistä ja jostain internetistä voi lukea suomalaisten vähemmän tunnettujen säveltäjien teoksista, joihin ei kuitenkaan voi äänitteillä tutustua. Miksi niiden esittely on niin tärkeää, jos niitä ei pääse milloinkaan kuuntelemaan?


    • Anonyymi

      Yhtäältä yliylevöitynyt haihattelu, toisaalta banaali kooma, ollaan pihalla kuin lintulaudat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. SDP palauttaa Suomen kansalle kulta-ajat

      Hyvinvointivalto on pääosin SDP:n ja osin myös Maalaisliiton rakentama. Hyvinvointivaltion ylläpito edellyttää oikeude
      Maailman menoa
      149
      13190
    2. Aamun Riikka: työttömyydessä lähestytään viime laman synkintä vaihetta

      Nopeasti mentiiin upean Marinin hallituksen ennätystyöllisyydestä toiseen ääripäähän, kohti Suomen historian kurjimpia t
      Maailman menoa
      72
      9631
    3. Älkää vassarit kuvitelko, että Marinin kulta-ajat palaavat

      Vaikka demarit voittaisivat seuraavat vaalit, se ei palauta Marinin taskut-täyteen-kelasta-aikaa takaisin, ei voi eikä h
      Maailman menoa
      96
      9128
    4. Suomen velka kasvoi ennätysvauhtia - Mäkynen repostelee

      – Velka kasvoi eniten tilaston historiassa, Mäkynen kirjoittaa. – Vuoden 2025 toisella neljänneksellä selvästi eniten k
      Maailman menoa
      20
      7756
    5. Giorgia Meloni vs Riikka Purra

      Kyllä Italian pääministeri on kauniimpi ja seksikkäämpi, kuin Suomen valtiovarainministeri Riikka Purra. Mitä jotkut näk
      Maailman menoa
      38
      6734
    6. 148
      6168
    7. Ohhoh. Kokoomusvirkamiehen mukaan Suomessa ei ole työttömyyskriisiä

      Kun kokoomuksen johtama hallitus epäonnistuu täydellisesti talouspolitiikassaan, niin aikaisemmin erittäin pahaksi määri
      Maailman menoa
      19
      3145
    8. En lähde armeijaan enkä siviilipalvelukseen

      Maanantaina telkan uutisissa toistamiseen kerrottiin tästä luuserista, joka kärsii muka "masennuksesta", mutta nauraa rä
      Maailman menoa
      392
      1225
    9. Aikuisten säälittävä käytös

      Mikä mahtaa aikuisia hiertää ja mistä näin kovaa että alaikäisen pahoinpitelyn jälkeen vielä kirjotellaan täällä. Sana v
      Hyrynsalmi
      7
      1164
    10. YLE: Stora Enso Imatra aloittaa yyteet

      www.hs.fi/talous/art-2000011528377.html Yle: Stora Enso aloitti muutos­neuvottelut Imatran-tehtailla Metsäteollisuus|Yl
      Imatra
      86
      1014
    Aihe