Runsaat 40 v. taidemusiikkia kuunnelleena ja suurten säveltäjänerojen tuotantoon perehtyneenä olen pannut merkille, että monien nerojen yhteisenä piirteenä on paitsi oman persoonallisen sävelkielen muotoutuminen ja ns. oman äänen löytyminen, johon liittyy ilmaisukielen kypsyminen ja syventyminen ja teknisten keinovarojen ja sävellystaidon suveereni hallinta ja osaamisen luontevuus, sekä näkemyksellisyys, ts. visionäärisyys, jota ilman säveltäminen on rutiininomaista toimintaa.
Mutta usein todellinen nero saattaa olla myös jonkin täysin uuden musiikillisen tyylikauden airut ja tiennäyttäjä, josta tulee suuri esikuva muille suurille säveltäjille, jotka ammentavat innoitusta tämän jättämästä perinnöstä.
Hankalinta säveltämisessä lienee säveltäjän mielessään kuuleman soivan äänikuvan siirtäminen staattiseksi elementiksi nuoteiksi nuottipaperille vaivattomasti luettavaan muotoon niin, että se vastaa myös sitä sointivaikutelmaa joka säveltäjällä siitä itsellään on.
On kuitenkin tavallaan paradoksaalista, että W A Mozart, musiikinhistorian suurin säveltäjänero, joka ei varsinaisesti uudistanut aikansa musiikillista sanastoa tai kielioppia, tai luonut varsinaisesti joistakin jo romantiikkaa enteilevistä molli-sävyistä huolimatta täysin uutta musiikillista tyyliä, hylkäsi nuoruudentuotannossaan viljelemät barokkihyveet, rekisterisääntelyn ja kvartetin omaisen puhtaan äänenkuljetuksen toteuttaessaan ja luodessaan efektejä, visioita ja ideoita, oli kuitenkin Haydnin ohella, paitsi uuden sinfonisen yhtenäisyyden ja kiinteyden, sekä arkkitehtonisen muotosuunnittelun edelläkävijä, mm. luomalla omintakeisia muotorakenteita ja moduloimalla runsaasti pianokonsertoissaan kaukaisiinkin sävellajeihin ja tuomalla entistä enemmän esiin uutta temaattista ainesta, mutta ennen kaikkea toi uuden emotionaalisen ulottuvuuden musiikkiin, jota kukaan muu ei ennen häntä ollut milloinkaan ennen saavuttanut.
Mikä säveltämisessä on kaikkein problemaattisinta?
Anonyymi-ap
0
<50
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä293035- 1191235
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu61037- 58961
- 66925
olet kaiken rakkauden arvoinen
Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy26897Olisi kiva
Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä38871Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu161841Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?
Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.65834Oot mun koko maailma
Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹75784