Mopoksi rekisteröity L1e-B luokan sähköpyörä on lakitekninen kummajainen

Anonyymi-ap

18

133

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Juuri eilen tuli joku tuollaisella vastaan pyörätiellä, ilman kypärää tietenkin.

      • UUSI

        Mistä tiedät että oli L1e-B luokkaan tyypitetty ajoneuvo? Se kun vaatii käytännössä valmistajan tekemän tyyppihyväksynnän pyörälle.


      • Anonyymi
        UUSI
        santtu_1975X kirjoitti:

        Mistä tiedät että oli L1e-B luokkaan tyypitetty ajoneuvo? Se kun vaatii käytännössä valmistajan tekemän tyyppihyväksynnän pyörälle.

        No luulin että se olisi voinut olla. Saattoi olla muukin. En vain pidä sähköstä liikenteessä.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        No luulin että se olisi voinut olla. Saattoi olla muukin. En vain pidä sähköstä liikenteessä.

        Sähköautojakin on liikenteessä. Et varmaan sitten pidä niistäkään, vai?


    • Anonyymi
      UUSI

      Tämä on tulevaisuus joka syrjäyttää leikisti poljettavat sähkövehkeet. Ai laiton parkuu nyt sähköpyöräilijä... kuka niitä tarkastaa

      • UUSI

        Siis ajoneuvo on Speed pedelec / Nopea sähköpyörä vain mikäli se on rekisteröity kyseiseen ajoneuvoluokkaan. Yksi hyvä vihje siitä on se onko pyörän perässä (mopon) rekisterikilpi vaiko ei ole.
        L


      • Anonyymi
        UUSI

        "Käytännössä L1e-B luokan nopeat sähköpyörät ovat täysin polkupyörän näköisiä, mutta jopa 45 kilometrin tuntivauhtia kulkevia sähköavusteisia, rekisteröinti- ja vakuutuspakon piiriin kuuluvia – no, todella helposti todella kovaa kulkevia polkupyöriä."


    • Anonyymi
      UUSI

      Mikä tuossa asiassa on niin kummallista?

      • Anonyymi
        UUSI

        Mopoa ajettaessa pitää olla mopoiluun tyyppihyväksytty ja mopoiluun soveltuva kypärä. Pyöräilykypärä ei ole sallittu eikä riittävä. Yhtä lujaa kulkevan L1e-B luokan nopealla sähköpyörällä ajettaessa on sitten käytettävä polkupyöräkypärää, eli pyöräilykypärä riittää siinä hommassa. Etkö näe tuossa mitään kummallista?


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Mopoa ajettaessa pitää olla mopoiluun tyyppihyväksytty ja mopoiluun soveltuva kypärä. Pyöräilykypärä ei ole sallittu eikä riittävä. Yhtä lujaa kulkevan L1e-B luokan nopealla sähköpyörällä ajettaessa on sitten käytettävä polkupyöräkypärää, eli pyöräilykypärä riittää siinä hommassa. Etkö näe tuossa mitään kummallista?

        Eipä näistä härveleistä taida lainsäätäjätkään pysyä kärryllä.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä näistä härveleistä taida lainsäätäjätkään pysyä kärryllä.

        Haaste on aina se, että laki ja lainsäädäntö laahaa jäljessä, kun uusia asioita ilmaantuu ja keksitään.

        Lait koskevat toki kaikkia, mutta ovat pääosin heitä varten, joiden oma pää ei tarpeeksi ohjaa. Jos kaikki olisivat fiksuja ja osaisivat käyttää järkeä ja käyttäytyä joka tilanteessa fiksusti ja järkevästi, niin mitään lakeja ei edes tarvittaisi.


    • Anonyymi
      UUSI

      Voi käyttää myös "mopokypärää".

    • Anonyymi
      UUSI

      "rekisteröinti- ja vakuutuspakon piiriin kuuluvia "

      Eihän siihen liikennevakuutusta edes saa, jos se ei ole rekisteröity.

      Mikähän noissa laillisissa vehkeissä on jollekin ongelma? Sekö että niissä on sähkömoottori?

      • Anonyymi
        UUSI

        Riippuu ajoneuvosta. Tiettyjä ajoneuvoja pitää myös vakuuttaa, vaikka ne eivät ole rekisteröity liikennekäyttöön. Tuo kannattaa pitää mielessä.

        "Ajoneuvot, joita ei ole rekisteröity liikennekäyttöön

        Liikennevakuuttamisvelvollisuus koskee lähtökohtaisesti myös sellaista ajoneuvoa, jota ei tarvitse rekisteröidä. Sellaisilla ajoneuvoilla, joita ei ole rekisteröity liikennekäyttöön, tulee olla liikennevakuutus silloin, kun niillä ajetaan. Tällaisia ovat mm. tietyt maastomönkijät ja trial-pyörät sekä osa moottorityökoneista. Lisäksi osalle kevyistä sähköisistä liikkumisvälineistä tulee ottaa liikennevakuutus 1.6.2024 alkaen. Ajoneuvoa ei saa käyttää edes maastoajossa ilman vakuutusta. Sen sijaan tällaisia ajoneuvoja voi pitää säilytyksessä vakuuttamattomina. Vakuutus tarvitaan vasta silloin, kun ajoneuvolla lähdetään liikkeelle.

        Vain muutamissa poikkeustapauksissa vakuutusta ei tarvita ollenkaan. Näitä poikkeuksia ovat 1.6.2024 alkaen mm. vammaisen käyttöön osoitettu sähköpyörätuoli, sadon korjuuseen ja tuottamiseen tarkoitetut moottorityökoneet sekä osa kevyistä sähköisistä liikkumisvälineistä"

        https://www.lvk.fi/ajoneuvon-vakuuttaminen/ajoneuvon-vakuuttamisvelvollisuus/


      • Anonyymi
        UUSI

        Jopa tietyt lasten sähköiset "lelut" pitää vakuuttaa, mikäli ne painavat enemmän kuin 25 kg, tai kulkevat lujempaa kuin 25 km/h.


        "Lasten kuljetettaviksi tarkoitetut autot, mönkijät ja mopot

        Vakuuttamisvelvollisuuden alaisia ovat sellaiset rakenteensa ja käyttötarkoituksensa puolesta lasten kuljetettaviksi tarkoitetut ajoneuvot, joiden rakenteellinen nopeus ylittää 25 km/h tai ne painavat yli 25 kiloa. Vakuutus on otettava, vaikka laitteita ei voida rekisteröidä ja niitä käytettäisiinkin vain piha-alueilla tai maastossa. Liikennevakuuttamisvelvollisuutta ei ole sellaisilla rakenteensa ja käyttötarkoituksensa puolesta lasten kuljetettaviksi tarkoitetuilla ajoneuvoilla, joita ei voida rekisteröidä eikä niiden rakenteellinen nopeus ylitä 25 km/h tai ne eivät paina yli 25 kiloa."

        https://www.if.fi/henkiloasiakkaat/vakuutukset/ajoneuvot/muut-moottoriajoneuvovakuutukset


    • Anonyymi
      UUSI

      Tottakai näihin laitetaan pieni kytkin näkymättömään paikkaa joka napsautetaan 25kmh asentoon silloin jos joku haluaa testata laitteen, sitten isommalle vauhdille kun itse lähtee ajamaan

      • Anonyymi
        UUSI

        Kun on vamma asenteessa, niin ei noudata yhteiskunnan sääntöjä.


      • Anonyymi
        UUSI

        Hankintaan menee tuollainen vauhdikkaampi pyörä


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pehmeää laskua

      Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      92
      3488
    2. Nainen olet minun

      Olen ominut sinut itselleni, täysin itsekkäistä syistä. Haluan rakastella sinua nainen, toivottavasti sinäkin minua. Oli
      Ikävä
      44
      2867
    3. Sille ei voi enää mitään

      Miten kaikki meni aiemmin. Oon aivan lukossa 🔒 Tuskin uskallat enää mitää tehdä. Ehkä pitää luovuttaa vaan.
      Ikävä
      74
      2376
    4. Mukavaa päivää

      Miehelle 🖕❤️‍🔥 Kahvia ja kävelylle🌞
      Ikävä
      61
      2318
    5. Harmi jos ei enään nähdä

      Ehkä se on parempi näin kuitenkin. Ehkä jotain uutta löytyy. Uskon ja toivon että olet onnellinen. Sinussa on kaikki
      Ikävä
      51
      2271
    6. Miten suhtauisitte jos kaivattunne sanoisi, ettei hänestä ole seurusteluun

      mutta seksi, hellyys ja yhdessäolo kelpaa kyllä??
      Ikävä
      116
      2246
    7. Kunpa minä tietäisin

      Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      21
      2133
    8. Vau miten upea nainen!

      Näytit todella tyrmäävältä. 🤩😍 En meinannut saada katsettani irti sinusta.
      Tunteet
      20
      2077
    9. Merja Kyllönen: Ero

      Joko uusi kierroksessa
      Suomussalmi
      114
      1976
    10. En voi sanoa että toivon sinulle hyvää.

      Ei meitä ole tarkoitettu yhteen.
      Ikävä
      62
      1964
    Aihe