Onko kukaan tehnyt mitään talvipyörävertailua? Onhan Tekniikan Maailmassakin talviautovertailu.

Anonyymi-ap

Omiin kokemuksiini pohjautuen paras talvipyörä olisi kapearenkainen 1-vaihteinen (tai napavaihteistolla 7-vaihdetta) polkupyörä, jossa on akulla varustetut valot ja vain jalkajarru ja kunnon lokasuojat. Materiaalit ruostumatonta.

Hallintalaitteet pitää olla sellaisia, että niitä voi käyttää myös kunnon tumput kourissa. Lukkoa ei uskalla käyttää, koska se jäätyy kuitenkin kiinni.

Perustelut:
- kapea rengas leikkaa lumea paremmin, kevyempi ajaa
- avovaihteisto on ihan vitsi talvella, koska eturenkaan pölisyttämä lumi tukkii sen ja muutenkin jäätyy ennemmin tai myöhemmin lämpötilan sahatessa kurakelin ja pakkasen välillä
- avovaihteisto jää lyhytikäiseksi jo nastakuran takia, hitonmoista hiontatahnaa!
- tehokas akkuvalo on ihan ehdoton, koska napadynamolla ei vaan meinaa nähdä lumettomana aikana pilkkopimeässä märällä asvaltilla vesisateessa
- kunnon lokasuojat siksi, että tien pientareella roiskuva nastakura sotkee muuten ihan kaiken
- kaikki ruostuva ruostuu suolaisen nastakuran takia about 50-kertaisella nopeudella verrattuna kesäkeliin
- ainakin vannejarru kerää itsensä täyteen lunta ja jäätyy renkaaseen kiinni, levyjarrua en ole kokeillut. Takana jalkajarru riittää.

Eli aika kaukana ollaan siitä mitä moni pyörävalmistaja ajattelee hyväksi pyöräksi!

11

123

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Napa sekä avovaihteisesta talviajokokemusta usean vuoden ajalta.
      Napavaihde uutena ylivoimainen, ei tukkiudu voimansiirto millään kelillä ja vaihteenvaihto helppoa. Muutaman talven jälkeen napavaihteiston sisusta alkaa olemaan siinä kunnossa että kovemmilla pakkasilla polkeminen on todella raskasta ja vaihtaminen ei toimi, tai pitkällä viiveellä valittu vaihde loksahtaa vaivalloisesti kohdalleen.

      Avovaihteen huono puoli taas etenkin loskakeleillä voimansiirtoon kasaantuva lumimoska jonka vuoksi ketjut hyppivät rattaalla hampaiden yli eikä vaihtaminen aina toimi. Nämä ovat harvinaisempia päiviä. Muuten avovaihde on kevyt eikä voimansiirrossa ole tehohäviöitä napavaihteiston tapaan.

      Yksivaihteisellahan ei ole mitään näistä ongelmista mutta kova kunto pitää olla että jaksaa polkea auraamattomilla osuuksilla sekä ylämäessä.

      Talveen mahtuu monta erilaista ajokeliä, välillä läskipyörän leveä rengas on paras ja se suorastaan kelluu kuin Jeesus vetten päällä lumisohjoisella tiellä jossa nakkirenkaat luiraavat hallitsemattomasti sinne tänne. Kapea tiheänastainen kumi taas mahdollistaa suuremman pintapaineen ja pureutuu jäähän kuin teollisuusvartijan susikoira murtovarkaan nilkkaan.
      Pakkaantuneella lumella vasta auratulla tiellä 42 milliä leveä rengas rullaa kevyesti eikä ole pelkoa liukastelusta.

    • Anonyymi

      Talvipyörät pitää olla autoissakin talvella.

    • Omia mielipiteitä asiaan.
      Talvikelit eivät ole "veljiä" keskenään, eri keleillä toimii erilainen rengas. Jääkelillä nastarengas on ainoa mikä pitää, lumikelillä sitten taasen lumen syvyys ja rakenne vaikuttaa siihen mikä olisi "paras" vaihtoehto, mutta mikään rengas ei ole "ideaali" kaikissa talvikeleissä, osa keleistä vaatii "nappularengasta" kunnollisen pidon aikaansaamiseksi.
      Hyvässä talvipyörässä olisi mielestänä ainakin kaksi sarjaa kiekkoja jotka olisivat helppo vaihtaa päittäin päivän kelin mukaan.

      Miksi VAIN takajarru? Liukkaalla kelillä optimaaliseen pysähtymiseen tarvitaan kaksia jarruja, niin taka kuin etujarruja (ja älä ala puhumaan siitä että etujarruilla eturengas heti lukkiutruu ja sen takia kaatuu, se kun ei ole totta).

      Tuo napavaihteisto on periaatteessa hyvä talvipyörässä, mutta VAIN kun se on huollettu tasaisin väliajoin (esim. kerran kahteen vuoteen), huoltamaton napavaihteisto talvikäytössä on potenttiaalinen ongelmapesä.
      Mutta itse en kyllä allekirjoita tuota "avovaihteiston" ongelmia talviajossa, itselläni ei oikeastaan ikinä mitään ongelmia ollut tuon suhteen talvella ajaeassa.
      Ja tuo "avovaihteisto" sitten luonnollisesti karsii jalkajarrun listasta pois, muutenkaan en oikein tajua tuota jalkajarrun ihannointia, oli sitten kyseessä kesä taika talvipyöräily, itselläni ei ole hydraulisilla levyjarruilla mtään ongelmia ollut myöskään.

      Tuo "suolavelli"ssä ajaminen vaatii luonnollisesti pyörän huoltamista, pesua ja komponenttien öljyämistä/rasmaavista suhteellisen tiheään tahtiin jos haluaa pyörän pitää hyvässä kunnossa.

    • Anonyymi

      Omat hydrauliset levyjarrut muuttuvat pakkasilla kovin äkkinäiseksi ja hätäisiksi. Ei hyvä sekään.

    • Anonyymi

      Kapea rengas on kauhea ajaa jäisellä uraisella pinnalla. Leveä rengas ei uppoa suolasohjoon kauhean pahasti.

      • Anonyymi

        Kapea rengas menee hienosti koskemattomaan lumeen. Kun alla on muiden kulkijoiden tallaamia tai ajamia epämääräisiä uria ja patteja, kapea rengas ei toimi.


    • Anonyymi

      Nastarenkaat ehdottamasti, lokasuojat ja edessä vielä "valtava" levennys tai läppä.

      Ratasvaihde on paras ja kevyt jos se putsataan aina sen likaantuessa. Putsaukseen sopii kuuma vesi tai auton tuulilasinpesuneste.

      Ketjujen ja rattaiden pitää olla todella hyvin öljytty. Paras öljy on joko liuotin-CRC tai talven märän kelin erikoisöljy. Suolassa ja sohjossa paketti + ketju kestää huonoimmillaan yhden talven.

      Jarrut pitää testata ennen ja jälkeen matkan, samoin matkalla. Jarrutus saattaa olla jarruilla kuin jarruilla kovin vaativaa ja sitä pitää harjoitella.

      Edelliset kokemukseen perustuen, napavaihde + jalkajarru voisivat olla asialliset.

      --

      Pakkaslumi ei ole se ongelma, se on melkein sama kuin kesäkeli. Sohjo, märkä pyry ja suola ovat vaikeimmat tapaukset.

    • Anonyymi

      Räpättimeksi talvipyörään soveltuu tuohenpala, joka on käsitelty vaseliinilla, jolloin se ei ole vetisestä sohjosta moksiskaan.

      • Anonyymi

        Kiitos, että jaoit tunteesi, mielen sairaalan nettisi oli taas hetken auki.


    • Anonyymi
      UUSI
    • Anonyymi
      UUSI

      Turhanpyöräilijät eivät polje ulkona talvisin.

      Moni polokee Raineria, voi Rainer parkaa, no, vaseliini auttaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

      Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      237
      1558
    2. Mitä tapahtuu

      Syksyllä?
      Ikävä
      96
      1306
    3. Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?

      Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle
      Ikävä
      20
      1297
    4. Ikävöin sua

      Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan
      Ikävä
      6
      1187
    5. Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?

      Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?
      Suomussalmi
      9
      978
    6. Minä täällä vaan

      Ukko jota oot joutunu joskus sietämään työnpuolesta. Toivottelen kauniita unia💛
      Ikävä
      86
      940
    7. Jos haluat jatkaa tutustumista

      Pyydä mut suoraan kunnon treffeille. En lähde mihinkään epämääräiseen viestittelyyn enää.
      Ikävä
      66
      905
    8. Olet huippunainen

      Ja onneksi tiedät sen itsekin.
      Ikävä
      32
      880
    9. T, miten mun pitäis toimia

      Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      43
      871
    10. Oho! Esko Eerikäinen joutuu palaamaan "kalakukkokaupunkiin" - Tämä syy ei jätä kylmäksi!

      Esko Eerikäinen on kyllä monessa mukana ja uskaltaa heittäytyä. Hatun nosto siitä! Eerikäinen palasi “kalakukkokaupunkii
      Kotimaiset julkkisjuorut
      63
      844
    Aihe