Omiin kokemuksiini pohjautuen paras talvipyörä olisi kapearenkainen 1-vaihteinen (tai napavaihteistolla 7-vaihdetta) polkupyörä, jossa on akulla varustetut valot ja vain jalkajarru ja kunnon lokasuojat. Materiaalit ruostumatonta.
Hallintalaitteet pitää olla sellaisia, että niitä voi käyttää myös kunnon tumput kourissa. Lukkoa ei uskalla käyttää, koska se jäätyy kuitenkin kiinni.
Perustelut:
- kapea rengas leikkaa lumea paremmin, kevyempi ajaa
- avovaihteisto on ihan vitsi talvella, koska eturenkaan pölisyttämä lumi tukkii sen ja muutenkin jäätyy ennemmin tai myöhemmin lämpötilan sahatessa kurakelin ja pakkasen välillä
- avovaihteisto jää lyhytikäiseksi jo nastakuran takia, hitonmoista hiontatahnaa!
- tehokas akkuvalo on ihan ehdoton, koska napadynamolla ei vaan meinaa nähdä lumettomana aikana pilkkopimeässä märällä asvaltilla vesisateessa
- kunnon lokasuojat siksi, että tien pientareella roiskuva nastakura sotkee muuten ihan kaiken
- kaikki ruostuva ruostuu suolaisen nastakuran takia about 50-kertaisella nopeudella verrattuna kesäkeliin
- ainakin vannejarru kerää itsensä täyteen lunta ja jäätyy renkaaseen kiinni, levyjarrua en ole kokeillut. Takana jalkajarru riittää.
Eli aika kaukana ollaan siitä mitä moni pyörävalmistaja ajattelee hyväksi pyöräksi!
Onko kukaan tehnyt mitään talvipyörävertailua? Onhan Tekniikan Maailmassakin talviautovertailu.
22
332
Vastaukset
- Anonyymi
Napa sekä avovaihteisesta talviajokokemusta usean vuoden ajalta.
Napavaihde uutena ylivoimainen, ei tukkiudu voimansiirto millään kelillä ja vaihteenvaihto helppoa. Muutaman talven jälkeen napavaihteiston sisusta alkaa olemaan siinä kunnossa että kovemmilla pakkasilla polkeminen on todella raskasta ja vaihtaminen ei toimi, tai pitkällä viiveellä valittu vaihde loksahtaa vaivalloisesti kohdalleen.
Avovaihteen huono puoli taas etenkin loskakeleillä voimansiirtoon kasaantuva lumimoska jonka vuoksi ketjut hyppivät rattaalla hampaiden yli eikä vaihtaminen aina toimi. Nämä ovat harvinaisempia päiviä. Muuten avovaihde on kevyt eikä voimansiirrossa ole tehohäviöitä napavaihteiston tapaan.
Yksivaihteisellahan ei ole mitään näistä ongelmista mutta kova kunto pitää olla että jaksaa polkea auraamattomilla osuuksilla sekä ylämäessä.
Talveen mahtuu monta erilaista ajokeliä, välillä läskipyörän leveä rengas on paras ja se suorastaan kelluu kuin Jeesus vetten päällä lumisohjoisella tiellä jossa nakkirenkaat luiraavat hallitsemattomasti sinne tänne. Kapea tiheänastainen kumi taas mahdollistaa suuremman pintapaineen ja pureutuu jäähän kuin teollisuusvartijan susikoira murtovarkaan nilkkaan.
Pakkaantuneella lumella vasta auratulla tiellä 42 milliä leveä rengas rullaa kevyesti eikä ole pelkoa liukastelusta. - Anonyymi
Talvipyörät pitää olla autoissakin talvella.
Omia mielipiteitä asiaan.
Talvikelit eivät ole "veljiä" keskenään, eri keleillä toimii erilainen rengas. Jääkelillä nastarengas on ainoa mikä pitää, lumikelillä sitten taasen lumen syvyys ja rakenne vaikuttaa siihen mikä olisi "paras" vaihtoehto, mutta mikään rengas ei ole "ideaali" kaikissa talvikeleissä, osa keleistä vaatii "nappularengasta" kunnollisen pidon aikaansaamiseksi.
Hyvässä talvipyörässä olisi mielestänä ainakin kaksi sarjaa kiekkoja jotka olisivat helppo vaihtaa päittäin päivän kelin mukaan.
Miksi VAIN takajarru? Liukkaalla kelillä optimaaliseen pysähtymiseen tarvitaan kaksia jarruja, niin taka kuin etujarruja (ja älä ala puhumaan siitä että etujarruilla eturengas heti lukkiutruu ja sen takia kaatuu, se kun ei ole totta).
Tuo napavaihteisto on periaatteessa hyvä talvipyörässä, mutta VAIN kun se on huollettu tasaisin väliajoin (esim. kerran kahteen vuoteen), huoltamaton napavaihteisto talvikäytössä on potenttiaalinen ongelmapesä.
Mutta itse en kyllä allekirjoita tuota "avovaihteiston" ongelmia talviajossa, itselläni ei oikeastaan ikinä mitään ongelmia ollut tuon suhteen talvella ajaeassa.
Ja tuo "avovaihteisto" sitten luonnollisesti karsii jalkajarrun listasta pois, muutenkaan en oikein tajua tuota jalkajarrun ihannointia, oli sitten kyseessä kesä taika talvipyöräily, itselläni ei ole hydraulisilla levyjarruilla mtään ongelmia ollut myöskään.
Tuo "suolavelli"ssä ajaminen vaatii luonnollisesti pyörän huoltamista, pesua ja komponenttien öljyämistä/rasmaavista suhteellisen tiheään tahtiin jos haluaa pyörän pitää hyvässä kunnossa.- Anonyymi
Omat hydrauliset levyjarrut muuttuvat pakkasilla kovin äkkinäiseksi ja hätäisiksi. Ei hyvä sekään.
- Anonyymi
Kapea rengas on kauhea ajaa jäisellä uraisella pinnalla. Leveä rengas ei uppoa suolasohjoon kauhean pahasti.
- Anonyymi
Kapea rengas menee hienosti koskemattomaan lumeen. Kun alla on muiden kulkijoiden tallaamia tai ajamia epämääräisiä uria ja patteja, kapea rengas ei toimi.
- Anonyymi
Nastarenkaat ehdottamasti, lokasuojat ja edessä vielä "valtava" levennys tai läppä.
Ratasvaihde on paras ja kevyt jos se putsataan aina sen likaantuessa. Putsaukseen sopii kuuma vesi tai auton tuulilasinpesuneste.
Ketjujen ja rattaiden pitää olla todella hyvin öljytty. Paras öljy on joko liuotin-CRC tai talven märän kelin erikoisöljy. Suolassa ja sohjossa paketti + ketju kestää huonoimmillaan yhden talven.
Jarrut pitää testata ennen ja jälkeen matkan, samoin matkalla. Jarrutus saattaa olla jarruilla kuin jarruilla kovin vaativaa ja sitä pitää harjoitella.
Edelliset kokemukseen perustuen, napavaihde + jalkajarru voisivat olla asialliset.
--
Pakkaslumi ei ole se ongelma, se on melkein sama kuin kesäkeli. Sohjo, märkä pyry ja suola ovat vaikeimmat tapaukset. - Anonyymi
Räpättimeksi talvipyörään soveltuu tuohenpala, joka on käsitelty vaseliinilla, jolloin se ei ole vetisestä sohjosta moksiskaan.
- Anonyymi
Kiitos, että jaoit tunteesi, mielen sairaalan nettisi oli taas hetken auki.
- Anonyymi
Tärkeintä lienee kuitenkin lämmin pukeutuminen, apupyörät ja tuuttu jolla säikäytellä jalankulkijoita...😂
https://ibb.co/9kF3BJnJ
https://ibb.co/0y7RXm62
https://ibb.co/zWWpjkd3 - Anonyymi
Turhanpyöräilijät eivät polje ulkona talvisin.
Moni polokee Raineria, voi Rainer parkaa, no, vaseliini auttaa. - Anonyymi
Minulla on erillinen talvipyörä, jossa on talvirenkaat. En tiedä, onko talvipyöristä tehty mitään vertailua. Renkaista voi sitten ollakin tehty.
- Anonyymi
Vanhaa kunnon 70-luvun terästykkiä voi polkea kesät talvet.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vanhaa kunnon 70-luvun terästykkiä voi polkea kesät talvet.
Joo ja pukuakin voi pitää joka päivä. Kuka nyt eri vaatteitakaan tarvitsee.
- Anonyymi
Fättis on suht turvallinen ja käyttökelponen ydintalven olosuhteissa.
Rapatalvina, kuten Oulua myöten talvet nykyisin on, alkaa kallis fätti säälittämään. Siksi bussikortti, ainakin varalle.- Anonyymi
Seuraappa talavella Rotuaaria, paljon vanhaa teräspyörää, mutta ihan kaikkea muutakin, Joposta alkaen.
Anonyymi kirjoitti:
Seuraappa talavella Rotuaaria, paljon vanhaa teräspyörää, mutta ihan kaikkea muutakin, Joposta alkaen.
Mikä on Rotuaari? Joku tapahtuma vaiko paikka?
- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Mikä on Rotuaari? Joku tapahtuma vaiko paikka?
Jag går på en trotuar = Kävelen jalkakäytävällä. Trotuar = Jalkakäytävä.
Tampereella rotuaarin ja ajoradan välissä on rotvallin reuna, eli reunakiveys/kanttikivi. - Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Mikä on Rotuaari? Joku tapahtuma vaiko paikka?
Oulussa oleva kortteli on nimeltään Rotuaari. Kaipa siellä on rotuaariveljien palazzo.
- Anonyymi
Talvet ovat erilaisia ja eri puolella suomea on ihan erilaiset talvikelit. Rannikolla saattaa olla lähes koko talvi pimeää ja märkää. Jokunen jääkeli siellä täällä. Tälläseen talveen sopii hyvät lokarit, hyvät valot ja rullaavat nastarenkaat.
- Anonyymi
Aikoinaan harmitti kun retkipyörät hävisi ja tilalle tarjottiin hybrideitä. Mutta sittemmin retkeily jäi ja ajelin vain lähinnä Helsingin alueella. Kevyt hybridi tehokkaina jarruineen oli ihan fiksu ratkaisu, mutta 24 vaihdetta tuntui tarpeettomalta.
Sitten laitoin nastat ja aloitin talvipyöräilyn.
Todellakin, nyt oli tarvetta myös niille pienen eturattaan välityksillä. Ja miten loistavaa että nastarenkailla ja levyjarruilla pyörä pysähtyi nyt talvellakin kuin seinään.
Hybridi on valintani talvi (ja ympärivuotiseksi) pyöräksi. - Anonyymi
Miten noi nastat kestävät Etelä-Suomen lumettomia talvia?
Käykö niin kuin emännän auton tuliterille nastarenkaille, että ensimmäisen talven jälkeen nastat olivat pyöristyneet ja kulunut kitkarengas pitää paljon paremmin märälläkin jäällä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihanasti alkoi aamu: SDP:n kaula kokoomukseen jo 6,9 %-yks
Lindtmanin I hallitus on tukevasti jytkyttämässä laittamaan Suomi kuntoon Orvon täystuhohallituksen jäljiltä, jonka kann4232827Olen niin kesken
Omien asioiden suhteen etkä voi odottaa loputtomiin. Mun on muutenkin niin vaikea suhun luottaa vaikka joku ihme syvyys182394Teidän persujen pitäisi välillä miettiä kuinka Suomen talous saataisiin kuntoon
Ja lopettaa tuo tyhjänpäiväinen maahanmuuttajista höpöttäminen. Teillä on sentään rahaministerin salkku tällä kierroksel1252185- 1201857
Tietääkö joku ylläpidosta?
Miten näillä palstoilla tomii tuo ylläpito, onko sitä yli päätään olemassa vai ovatko huhut totta että on palstan kirjoi2421580Auttaja paikalla. Kerro huolesi. (Osa 2)
Voin auttaa sinua näkemään tilanteesi uudesta näkökulmasta. Voin antaa lohtua, toivoa ja rohkeutta. Olen elänyt maan pä1861230Kaninkolojen vaikutus?
Vinkki sinkkumiehille: jos haluatte kunnollisen täysijärkisen naisen, niin kaivautukaa ulos kaninkoloistanne ja parantak2051229Martina ei mennyt naimisiin
IS 17.9: Martinan häät peruuntui, tajusi, ettei ollut oikea aika. Rahat meni hevosiin. On edelleen parisuhteessa Yhdysva1511183Persut ei kestä heidän johtajistaan tehtyä huumoria
Laajalti tiedostettu tosiasia on, että autoritaariset johtajat ja erinäiset diktaattorit eivät kestä heidän kustannuksel281168TTK:sta tippunut Sara Siipola rehellisenä Jurza-open kanssa: "Että jaa, siinäkö..."
Tippuiko oikea TTK-pari ensimmäisenä? Joka tapauksessa iso kiitos tansseistanne Sara ja Jurza Tanssii Tähtien Kanssa -p201080