Nyt kiinnostaa murkut

sillä täällä sokerimuurahaiset ovat saaneet siivet..
Pitääkö paikkansa minun uskomukseni siitä, että kaikki lentomurkut lähtevät saman päivän aikana liikenteeseen..

Onko teidän murkuilla siivet jo?

26

345

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ja toisena huomiona.. pääskyset ovat lähteneet. Kesä on ohi.

    • Anonyymi

      Meillä lentelivät jo jokunen viikko sitten. Silloin oli vielä niitä helteisiä päiviä.

      • Eli murkuilla ei ole kollektiivista tajuntaa. :)


      • Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

        Eli murkuilla ei ole kollektiivista tajuntaa. :)

        Sanoisin, että ne lentelee samalla alueella samaan aikaan, mutta sitä en osaa sanoa miten laaja se alue on. Kyllä ainakin tässä omassa pihassani kaikissa pesissä lennettiin samaan aikaan. Eivätkähän ne ole kaikki edes samaa lajia, vaan niitä lajeja on ihan hitosti. Eihän se oikeastaan olisi edes järkevää, että eri lajit lentäisivät kaikki samaan aikaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sanoisin, että ne lentelee samalla alueella samaan aikaan, mutta sitä en osaa sanoa miten laaja se alue on. Kyllä ainakin tässä omassa pihassani kaikissa pesissä lennettiin samaan aikaan. Eivätkähän ne ole kaikki edes samaa lajia, vaan niitä lajeja on ihan hitosti. Eihän se oikeastaan olisi edes järkevää, että eri lajit lentäisivät kaikki samaan aikaan.

        Tässä oli kusiaisiasiakin, mutta sokrumurkut kävivät sotajalalle ja voittivat. Kusiaiset katosivat yhden kesän aikana.

        Minulla on piskuinen piha ja voi olla että pesät ovat yhtä yhdyskuntaa.. en tiedä. Enkä tiedä mikä saa murkut koordinoitumaan .. sää, matalapaine vai jokin muu.. mutra aina samana päivänä tyhjenee pesät lentomurkuista. Kuin taikaiskusta.


      • Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

        Tässä oli kusiaisiasiakin, mutta sokrumurkut kävivät sotajalalle ja voittivat. Kusiaiset katosivat yhden kesän aikana.

        Minulla on piskuinen piha ja voi olla että pesät ovat yhtä yhdyskuntaa.. en tiedä. Enkä tiedä mikä saa murkut koordinoitumaan .. sää, matalapaine vai jokin muu.. mutra aina samana päivänä tyhjenee pesät lentomurkuista. Kuin taikaiskusta.

        Muistelen lukeneeni, että ne ovat usein laajallakin alueella samaa yhdyskuntaa. Ei sama pesä, mutta yhteydessä toisiinsa. Useita kuningattaria siis kuitenkin ja kuningatterethan kommunikoivat erilaisilla hajuviesteillä, feromoneilla, sen oman pesänsä kanssa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Muistelen lukeneeni, että ne ovat usein laajallakin alueella samaa yhdyskuntaa. Ei sama pesä, mutta yhteydessä toisiinsa. Useita kuningattaria siis kuitenkin ja kuningatterethan kommunikoivat erilaisilla hajuviesteillä, feromoneilla, sen oman pesänsä kanssa.

        Juu, muurahaiset ovat hyvinkin likinäköisiä vaikka suuret silmät niillä onkin. Hajuilla kommunikoivat. Siihen hajuun perustuu mun murkkujen torjuntakin.

        Kun näen murkun sisällä, liiskaan sen, mutta en kuoliaaksi.. kituva murkku jättää hajuviestin seuraavalle tulijalle.. ja se viesti on " Ei tänne! "
        Sillä olen saanut murkut pysymään ulkona.

        Ollet varmasti oikeassa, että alueen murkut on samaa yhdyskuntaa. Todennäköistä jopa, sillä alue on verrattain pieni.

        Niillä on kattava kirvafarmi mun raparperissä ja mustikoissa, vaikka ovatkin ruukkuissa. Tai astioissa.. enkä aio myrkyttää niitä.


    • Nyt pihan toisestakin pesästä kohoaa siivekkäitä muurahaisia. Kunnon kuhina käy.

    • Anonyymi

      Minäkin näin niitä jo pari viikkoa sitten.

      • Ehkäpä minun pihani muurahaiset ovat myöhäisherännäisiä. Parille lentomurkulle sain tehdä lennä,lennä leppäkertut..


      • Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

        Ehkäpä minun pihani muurahaiset ovat myöhäisherännäisiä. Parille lentomurkulle sain tehdä lennä,lennä leppäkertut..

        Älä ainakaan pyydä lentämään talon viereen! Olen asunut vanhassa hiekkakankaalle rakennetussa rivitalossa, jossa muurahaiset olivat muuttaneet talon rakenteiden alle.

        Ne tekivät aina keväisin ja leutoina talvina sisätilainvaasion. Ne saattoivat tulla sisään lattialistojen alta, pistorasioiden reunoista, saunan ilmastointiputkesta, katon kautta ja etenkin tiskialtaan alta mustana polkuna jätesankolle.

        Vuosienkaan häätöyritykset eivät auttaneet, vaan ehdin itse muuttaa muualle.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Älä ainakaan pyydä lentämään talon viereen! Olen asunut vanhassa hiekkakankaalle rakennetussa rivitalossa, jossa muurahaiset olivat muuttaneet talon rakenteiden alle.

        Ne tekivät aina keväisin ja leutoina talvina sisätilainvaasion. Ne saattoivat tulla sisään lattialistojen alta, pistorasioiden reunoista, saunan ilmastointiputkesta, katon kautta ja etenkin tiskialtaan alta mustana polkuna jätesankolle.

        Vuosienkaan häätöyritykset eivät auttaneet, vaan ehdin itse muuttaa muualle.

        Oliko sokerimurkkuja?

        Yhdellä ulkomaanmatkalla oli 7. kerros ja kattohuoneisto ja lattialla vilisi mustia sokerimurkkuja.
        Toisella reissulla Turkissa oli parvekkeelta 5 cm paksuinen vana sokrumurkkuja parvekkeelta tiskialtaaseen mihin oli jäänyt avonainen mehutölkki aamulla kun herättiin. Yön aikana olivat löytäneet.

        Minulla murkut ovat kiltisti pysyneet ulkona. Se sopii minulle, että jaetaan piha, sisälle en niitä huoli.


      • Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

        Oliko sokerimurkkuja?

        Yhdellä ulkomaanmatkalla oli 7. kerros ja kattohuoneisto ja lattialla vilisi mustia sokerimurkkuja.
        Toisella reissulla Turkissa oli parvekkeelta 5 cm paksuinen vana sokrumurkkuja parvekkeelta tiskialtaaseen mihin oli jäänyt avonainen mehutölkki aamulla kun herättiin. Yön aikana olivat löytäneet.

        Minulla murkut ovat kiltisti pysyneet ulkona. Se sopii minulle, että jaetaan piha, sisälle en niitä huoli.

        Niitä ne juurikin olivat. Muut murkut eivät viihdy sisällä, paitsi ehkä ne jättiläiskokoiset muurahaiset, jotka viihtyvät vanhoissa hirsirakennuksissa, jos yhtään lahoa.


    • Anonyymi

      Mulla ei oo niitä mulk...murkkuja täällä, mut päivän niitä joutuu näkemään jokapuolella, sitten ne katoaa....😃

      • Munkin murkut katosi, aurinko tekee laskuaan ja ilta hämärtää.
        Mul..murkut on kummallisia. :)


      • Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

        Munkin murkut katosi, aurinko tekee laskuaan ja ilta hämärtää.
        Mul..murkut on kummallisia. :)

        Hyvä huomio kamunen. 😃


    • Anonyymi

      Täällä Vihdissä en oo huomannut että ne
      olisivat saaneet jo siivet tälle vuodelle.

      -orig-

    • Anonyymi

      Tänään tulivat täällä pohjoisessa. Niitä on ihan pirusti.

      • Ja täällä etelässä.. 09-alueella. Onko muita havaintoja?


    • Mun pihan sokerimurkuilla oli kans tänään parveilupäivä,

      Mää muistelisin et se vaatii kans tietynlaisen kelin että ne lähtee lennolle🤔 täälä oli pilvinen/puolipilvinen ja lämmin päivä.
      Mut en sit tarkemmin tiiä, loppukesällä niillä kuitenki se on.
      Ja illalla ku vielä kaupassa kävin, asfaltilla juoksenteli jo siipensä pudottaneita kuningattaria useita, et on tainnu koko kylän sokrumurkut lennellä tänään

      • Ja uskallatko laittaa läänin?
        Tälläinen köyhän mieh.. eiku naisen, tieteellinen eiku epätieteellinen tutkimus.


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Ja uskallatko laittaa läänin?
        Tälläinen köyhän mieh.. eiku naisen, tieteellinen eiku epätieteellinen tutkimus.

        Oulun seutua


      • m.wurst kirjoitti:

        Oulun seutua

        Eli tämän tutkimuksen ( joka on hyvin pätevä )
        perusteella sokrumurkut ovat saaneet tuulta siipiensä alle pohjoisessa .. Oulun seudulla ja Uudellamaalla .. tänään.

        Joten mikä estää ajattelemasta että niillä on kollektiivinen ajattelu. Vähän sellaista kuin Avatarissa. Siinä leffassa koko luonto oli yhtä.


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Eli tämän tutkimuksen ( joka on hyvin pätevä )
        perusteella sokrumurkut ovat saaneet tuulta siipiensä alle pohjoisessa .. Oulun seudulla ja Uudellamaalla .. tänään.

        Joten mikä estää ajattelemasta että niillä on kollektiivinen ajattelu. Vähän sellaista kuin Avatarissa. Siinä leffassa koko luonto oli yhtä.

        Jaa, mene ja tiedä🤔
        Parviäly niillä on niinku mehiläisilläkin, mut kui laajalle se sit ulottuu..


      • m.wurst kirjoitti:

        Jaa, mene ja tiedä🤔
        Parviäly niillä on niinku mehiläisilläkin, mut kui laajalle se sit ulottuu..

        Näin kieli poskessa heitettynä, entäpäs jos niillä oikeasti on kollektiivi.

        Me ihmiset ollaan niin hiton olevinamme ja tietävinämme, et moni asia jää huomaamatta.

        En ny oikeesti usko että joku ylrismaailmallinen kollektiivisuus ohjaisi hyönteisiä, mutta joku juttu siinä on kuitenniin.
        Ja onhan hyönteisten biomassa huomattavasti suurempi kuin esim. Ihmisten.

        Ne on valtalaji.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2342
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      140
      1507
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1462
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      155
      1214
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      1013
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      373
      937
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      694
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe