Olen 28vuotias ehkä jonkun verran ikäisiäni vanhemman oloinen mies ja jutellut nytpaljon nuorekkaan 48vuotiaan naisen kanssa. Naista arveluttaa tulisisiko meistä mitään ...Itse olen sitä mieltä, ettei ikä ole se ratkaisevin asia vaan se,että meillä on paljon samoja ajatuksia elämästä yleensä. . .
Onko kaksikymmentä vuotta liikaa ikäeroa
35
369
Vastaukset
- Anonyymi
Ei tule mitään
- Anonyymi
Jos toisella osapuolella on periaatteellinen ikäennakkoluulo, niin ei tule onnistumaan. tuollaset ajatukset tuppaavat olemaan syvään juurtuneita. Jos hänkuitenkin kykenee pääsemään siitä yli, niin kyllä tuo voi toimia. Kunhan ette ole elämässänne aivan eri vaiheissa ja toiveet osuvat yksiin, niin siitä vaan.
- Anonyymi
Ei tuosta välttämättä koko loppuikää kestävää parisuhdetta saa, mutta haittaako se? Eikä pienempi ikäerokaan sitä loppuikää takaa.
- Anonyymi
Lähes tuon ikäisenä naisena pystyn hyvin ymmärtämään tämän naisen epäröintiä. Ikä ei valitettavasti ole pelkkä numero, kun puhutaan parisuhteista.
Itselläni epäröinti liittyy vahvimmin erilaisiin elämäntilanteisiin. Noin paljon nuorempi mies elää tyypillisesti erilaista vaihetta elämässään kuin minä. Minä en esim halua edes yrittää perheenlisäystä enää tässä iässä. Vanhemmuus on niin upea asia, etten halua viedä sitä mahdollisuutta keneltäkään. Miehen tulisi olla ehdottoman varma, ettei koskaan halua omia lapsia ja samalla hyväksymään minun lapseni. Minä elän keski-ikäiselle tyypillistä elämää, johon kuuluu kiireinen arki teinin kuskausten, omien harrastusten ja kodista huolehtimisen kanssa. On asuntolainaa, pyykkivuoria, nurmikonleikkuuta ja kuolinpesän hoitoa. Onko tuo elämää, johon nuori mies haluaisi hypätä mukaan?
Nyt ikäero ei ehkä tunnu myöskään fyysisesti kauhean paljoa, mutta 20 vuoden kuluttua tilanne on aivan eri. Minua mietityttää ajatus siitä, että kumppanini joutuisi rajoittamaan elämäänsä tai että minusta tulisi ennenaikaisesti taakka hänelle. Tällä hetkellä jaksan ja pystyn tehdä kaikenlaista, mutta kyllähän se ikä tuntuu jo nyt vaikkapa siinä, että urheilusuorituksesta ei palaudu samalla tavalla kuin nuorena. Kohta alkaa myös kaikenlaisia vaihdevuosioireiluja tulemaan, aika näyttää miten voimakkaita. Kuumia aaltoja, mielialan vaihteluita, mitä näitä nyt on.. Moni nuori mies ei ehkä ole riittävän kypsä kohtaamaan tällaisia kumppaninsa taholta. Toki tähän täytyy lisätä, ettei varmaan ole moni vanhempikaan mies.
En myöskään halua tuntea olevani miehen äiti/huolehtija. Haluan tuntea olevani aikuinen nainen aikuisen miehen rinnalla. En halua olla miehelle mikään opettaja tai opastaja tai milf-fantasian toteutuskohde. Haluan, että mies rakastelee minua kuten mies naista. Tasavertaisuus on suhteessa minulle tärkeää.
Ikäeroon liittyy siis paljon monenlaisia asioita, jotka vaikuttavat suhteeseen. Kaikista mainitsemistani asioista huolimatta parisuhde voi silti onnistua, vaikka ikäero on suuri. Tärkeintä on tietenkin parin välinen tunne, kemia ja arvot. Jos löytää sen oman ihmisensä, niin monenlaisesta kyllä selviää ikäerosta huolimatta. Se voi vaatia paljon keskustelua ja ehkä mukautumistakin, mutta mikäpä parisuhde ei noita vaatisi? Mielestäni on kuitenkin tärkeää tiedostaa, mitä kaikkea ikäero saattaa tuoda eteen. Jos toimii hetken ihastuksen varassa, saattaa hetken päästä tullakin sydänsurua esim sen takia, että nuorempi osapuoli tajuaakin haluavansa perheenlisäystä.
Aletheias- Anonyymi
Tähän täytyy sivusta todeta, että itse en pidä 28-vuotiasta miestä enää erityisen "nuorena miehenä". Tuon ikäisellä pitäisi ainakin olla jo ihan aikuisen ihmisen identiteetti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tähän täytyy sivusta todeta, että itse en pidä 28-vuotiasta miestä enää erityisen "nuorena miehenä". Tuon ikäisellä pitäisi ainakin olla jo ihan aikuisen ihmisen identiteetti.
Totta. Monesti ihmisillä tuo "nuoruus" sekoittuu ihan vain ikäeroon. Itseänikin sellaiset yli kuusikymppiset puhuttelevat nuoreksi ja vilpittömästi ajattelevat nuoreksi, vaikka olen todellisuudessa jo vahvasti keski-ikäinen. Jotenkin tuo perspektiivi sekoittuu, kun itselle tulee ikää lisää. Sitten kun taas oikeasti mietin itseäni 28:na, millaista mun elämäni silloin oli, niin ei se kyllä mitään nuoren elämää enää ollut, eikä silloisen samanikäisen miesystävänikään tai kavereidenkaan elämä ollut. Kyllä kaikilla oli työt, asunnot/talot, lainat, ensinmäisinä aloittaneilla pienet lapset, jatkuva kiire ja hulina. Itse ajattelen, että alle 25:nen nyt voi ehkä vielä jotain "nuoren" elämää elelläkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulle mies, jonka ikä alkaa kakkosella, on vielä nuori mies. Ei mikään lapsonen enää ja tietenkin on eroa onko 21-vuotias vai 29-vuotias sekä yksilöiden välillä on huikeita eroja siinä, millaisessa elämäntilanteessa kukin on ja miten "aikuinen" on. Tyypillisesti tuon ikäinen kuitenkin elää erilaisessa elämänvaiheessa kuin minä, päälle nelikymppinen nainen.
Mutta kuten sanoin, ikäeron ei tarvitse olla este parisuhteelle, jos vain molemminpuolista tunnetta ja tahtoa löytyy.
Aletheias
- Anonyymi
70 vuotta noemi ikäeeo
- Anonyymi
Sinä oot niin erilainen -me ollaan niin erilaisia, siinä on about se elinkaari
- Anonyymi
Juuri noin se on!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri noin se on!
Aloittajalle.
Tuonikäisillä on samankaltaisia sitoumuksia muuallekin.
Työ, muut läheiset, ystävät.
Tavallaan voivat elää samankaltaista elämää parisuhteensa lisäksi.
Miten sosiaalisia sitten ovat?
Kuvitellaanpa.
Onko toinen liikkuvaisempi ja toinen aloillaan olevampi, niin tämä pitäisi keskustella.
On miehiä, joilla on ystävänaisia useampikin ja nainen voi olla puhtaaksi pesty sinkku parisuhdetaustasta huolimatta ja intro.
Miten sujuisi?
Kurkkisiko toinen koko ajan aidan yli.
Ehkä. Haastetta olisi.
Yks elämä. Ehkä kuitenkin kannattaisi tuokin suhde elää, mutta pitäisi olla reilu.
Määräaikainen suhde?
Vilma
- Anonyymi
Kaitpa tuo riippuu niin persoonista ja mitä kumpikin elämältä haluaa. Jos nuo mätsää, sen kun vaan.
Jasu- Anonyymi
Ps. Mikään ei muutenkaan ole niin varmaa, kuin epävarmaa. Elämää voi elää tai spekuloida loputtomiin. Päättäkää itse ap.
Jasu - Anonyymi
"Kaitpa tuo riippuu niin persoonista ja mitä kumpikin elämältä haluaa. Jos nuo mätsää, sen kun vaan.
Jasu"
Itse tutustuin 22-vuotiaana 39 vuoden ikäiseen naiseen. Kun hän täytti 40 v. niin ystäväistyimme. Monta vuotta suhde toimi, vaikka ikäeroa oli vajaat 17 vuotta. Joten minun mielestäni voi olla suhde noin 20 vuotta vanhempaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Kaitpa tuo riippuu niin persoonista ja mitä kumpikin elämältä haluaa. Jos nuo mätsää, sen kun vaan.
Jasu"
Itse tutustuin 22-vuotiaana 39 vuoden ikäiseen naiseen. Kun hän täytti 40 v. niin ystäväistyimme. Monta vuotta suhde toimi, vaikka ikäeroa oli vajaat 17 vuotta. Joten minun mielestäni voi olla suhde noin 20 vuotta vanhempaan.Luonteistahan se kiinni on. Ei ikäero välttämättä vaikuta juuri mitenkään, kuin fyysiseen vanhuuteen sitten. Ja nuorempi voi olla jo lähtöön huonompi kuntoinen tai sairastaa, kun vanhempi taas voi hyvin. Se on niin oikeesti ihmisistä kiinni, ei voi yleistää.
Jasu
No jos aattelen oman elämän kautta. (Meillä kasvatustieteen opinnoissa usein piti ajatella noin. Ja aluks se ärsytti mutta nykyään se on tullu mulla tavaksi). Niin se että jos nainen ois ton verran nuorempi. Niin ei ois paljoo yhteistä. Vaikka tietenkin tolloin ois laosen saantimahdollisuuskin. Mutta kaikki järkisyyt on sitä vastaan. Että puhtaasti parisuhde mielessä. Elämä on kuitenkin oppimista. Me opitaan konstruktivismin hengessä rakentamalla uutta tietoa vanhan päälle. Niin kävishän se ärsyttäväksi jatkuvasti selostaa kaikki Tsernobilit ja challengerin räjähdykset. Tai Berliinin muurin murtumisen ja chauheskun teloituksen. Nää kaikki vaikutti paljon ja muokkas sitä maailman kuvaa. Parisuhteeseen luulis tulevan ongelmaa, jos ollaan ihan eri sukupolveen.
- Anonyymi
Hmmmm... ihmisiä tosiaan erilaisia.. eikä samanikäiset välttämättä tiedä historian havinoista ja eri-ikäisillä saattaa olla paljonkin samaa tietoa.
Itselläni on nuorempia ystäviä, sukulaisia, tuttavia, joiden kanssa on paljonkin yhteistä.
- Sheena
- Anonyymi
Jos aloittaja ei lasta halua, niin mikä ettei. Minä rupeaisin sekä 28 vuotiaana miehenä että 48-vuotiaana naisena. Ilman muuta. Mitä siinä menettää? Yksi suhde, joka voi kestää määräajan kokemuksena tai lopun elämää paljon antavana suhteena. Rohkeesti vain matkaan. Onnea ja siunausta molemmille!
Jollekkin on ja joillekin ei?
Tiedän pariskunnan missä nainen on yli 60vuotias ja mies lähemmäs 50v. Heilllä tuntuu toimivan tuo 15vuoden ikäero oikein hyvin. 🥰 Molemmat eivät halua enää lapsia ja se olisikin aika mahdotonta. Jos taas ollaan lisääntymis iässä tai ettei sillä nuoremmalla osapuolella olisi lapsia. Niin suhteen onnistuminen saattaa olla haasteellista. Sanoisin silti että aina kannattaa yrittää.- Anonyymi
Riippuu ihan ihmisistä ja mitä kumpainenkin haluaa, eli ikä ainakaan yksin ei ole ratkaiseva tekijä.
- Sheena Sit kannattaa muistaa tuo sosiaalinen paine, mihin tuollainen suhde, missä nainen on miestä huomattavasti vanhempi, joutuu.
On paljon hyväksytympää kun osapuolet ovat toisin päin, vaikka moni tuomitsee senkin. Jos tuo tuntemasi nainen on sosiaalinen luonne, se vaikeuttaa huomattavasti. Lähipiiri ei tule mukisematta hyväksymään tuollaista.
Pidän itse itseäni avarakatseisena, mutta kun isäni esitteli minulle tyttöystävänsä joka oli kaksi vuotta minua vanhempi.. olin shokissa. Olin tuolloin 19-vuotias.
Heillä oli tuo 20 vuotta sitä ikäeroa.
Yllätyin itsekin miten tuomitseva olin.
Naisen täytyy asettaa itsensä voimakkaalle yhteisön kritiikille aloittaessaan suhteen itseään nuoremman miehen kanssa. Ja se on paljon se.
En puhu suhdettanne vastaan, en. Jos tahtotilaa ja rakkautta on, niin mikään ei voisi olla suhteen esteenä. Ei edes leimaantuminen.
Mutta et tosiaan ymmärrä ihan kaikkia aspekteja.. ja vaikka sanotaan, että rakkaus voittaa aina, niin realistisesti ajatellen, se ei pidä paikkaansa.
Ikä on kylläkin vain numero, mutta kaikella on hintansa. Ikäerosuhteessa on paljon enemmän vastoinkäymisiä ja ulkoisia paineita. Se ei suinkaan estä, ettettekö voisi olla hyviä ystäviä tai jopa ystäviä etuuksilla ennenkuin teette suhdepäätöksiä lopullisuuksiin.
Kannustan sinua astumaan tuon naisen saappaisiin ja pyrkimään ymmärtämään mitä loppupeleissä häneltä pyydät. Oletko valmis tukemaan häntä kun hänet eristetään sosiaalisesta laumasta ja hänen selkänsä takana käytetään sanoja kuten vaikkapa puuma.. ja sinusta puhutaan jonakin toyboyna.. kestätkö sen kun pikkusieluiset ja kateelliset iskevät kyntensä häneen?
Eikä kaikki tuomitse, se on myös totta, mutta jopa väärinkäsityksiä sattuu.
Jaksatko korjata niitä loputtomasti?
Minä näytän hieman ikäistäni nuoremmalta ja liikkuessani poikani kanssa, joka on autistinen, saamme erittäin paljon juuri tuota tuomitsemista osaksemme, sillä meitä luullaan pariksi. Vanhempi nainen ja nuorempi mies ei ole sosiaalisesti hyväksyttävää. Ei vaan ole. Teitä katsotaan kieroon minne ikinä menettekin.. tarjoilijat, bussikuskit, naapuripöydän tantat, kaupan kassat, laivan infot.. leffateatterissa..
Ymmärsit varmasti pointin.
Eli ymmärrä mitä naiselta pyydät. Ei ole kyse vain sinusta ja hänestä.- Anonyymi
Sosiaalista painetta ei kannata pelätä. Katri Helenallakin on Tomminsa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sosiaalista painetta ei kannata pelätä. Katri Helenallakin on Tomminsa.
Ja Dannylla Helmi. 😄
Ja mulla 9 vuotta nuorempi mies, sillä ikäerolla ei kukaan ihmettele vielä mitään. Tuo 20 vuotta voi aiheuttaa ihmettelyä, muttei siitä pidä välittää. Ihmiset nyt ihmettelee kaikkea muutenkin.
Jasu - Anonyymi
Heh, onpa pappaakin vilkaistu muutaman kerran kahdesti tai useammin kun tyttärien kanssa olen liikenteessä ollut. En kuitenkaan sanoisi että paheksuvasti, lähinnä tutkivasti.
Nuorimmaisen kanssa kulkiessa nykyään ero on jo niin valtava ettei ihmettelyjä kyllä enää esiinny, näyttää jo enemmänkin siltä että tytär on taluttamassa ja opastamassa isoisäänsä hyllyjen välissä ettei ukkopaha ihan eksyksiin joudu 😂
- Anonyymi
Mikäs siinä jos teillä synkkaa. Ei ikä ole este. Makuja on monenlaisia ja kypsempiä ja nuorekkaita ihmisiä.
Itsellä voisi olla esteenä se, (jos vain ikää mietitään), että oma lapsi on melkein tuon ikäinen. En osaisi kuvitella tilannetta 🙂 - Anonyymi
Suhteen lapsettomuus tulee aina mainituksi näissä, ja nimenomaan miinuksena. Toisaalta, jos ei mies halua lapsia, vanhemman naisen kanssa ollessa pääsee suojaan näiltä odotuksilta.
Samalla se tietysti altistaa naisen hyväksikäytölle. Ison ikäeron suhteet altistaa aina hyväksikäytölle. Toinen esimerkki voisi olla vaikka huumeet. Me vanhat naiset ei tajuta niistä mitään. Meitä pystyy huijaamaan niillä asioilla. Käyttämään vaikka naaman edessä.- Anonyymi
Ei me "vanhat naiset" kuitenkaan tyhmiä olla. Sanoisin melkein jopa päinvastoin. Meitä vanhoja naisia nimenomaan ei niin helposti voi käyttää hyväkseen, koska tiedämme ja tunnistamme asioita emmekä usko ihan mitä tahansa puppua.
Aletheias - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei me "vanhat naiset" kuitenkaan tyhmiä olla. Sanoisin melkein jopa päinvastoin. Meitä vanhoja naisia nimenomaan ei niin helposti voi käyttää hyväkseen, koska tiedämme ja tunnistamme asioita emmekä usko ihan mitä tahansa puppua.
AletheiasOlen samaa mieltä. Eikä niin herkkiä myöskään painostuksesta sietämään mitä vaan, kun nuorempana voi olla manipuloitavissa kuka milläkin.
Vielä jos ei ole herkkä ripustautumaan on helppo heittää mies mäkeen, jos sekoilee liikaa. Eikä pelota selviikö yksin. Nuorena voi pelätä tuotakin.
Jasu - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
AletheiasEi liian hyväsydäminen pidä olla eikä altistaa laskelmoinnille.
Vähäinenkin hyväksikäyttö ja oven pitää aueta ulos.
Ehkä tylyä.
Rehtiä pitää olla.
Vilma - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
AletheiasItse tykkään vain vanhemmista naisista. Aina tykännyt. Oman ikäiset ja sitä nuoremmat tuntuvat liian lapsellisilta, kipinää ja tarpeeksi kemiaa ei ole koskaan ja tuntuvat lähinnä pelkiltä kavereilta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Eikä niin herkkiä myöskään painostuksesta sietämään mitä vaan, kun nuorempana voi olla manipuloitavissa kuka milläkin.
Vielä jos ei ole herkkä ripustautumaan on helppo heittää mies mäkeen, jos sekoilee liikaa. Eikä pelota selviikö yksin. Nuorena voi pelätä tuotakin.
JasuJuuri tuo. Nuorempana sitä on vain herkempi painostukselle ja manipuloinnille, koska kokemusmaailma ei voi vielä olla niin laaja. Tietenkin tässäkin on yksilöllisiä eroja, mutta yleistäen nuorempana on alttiimpi astumaan ansaan.
Iän myötä sitä tosiaan ymmärtää, että pärjää oikein hyvin yksinkin eikä jää suhteeseen vain sen takia, että on joku. En "tarvitse" miestä, vaikka sellainen ihan kiva olisikin 😊
Aletheias - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei liian hyväsydäminen pidä olla eikä altistaa laskelmoinnille.
Vähäinenkin hyväksikäyttö ja oven pitää aueta ulos.
Ehkä tylyä.
Rehtiä pitää olla.
VilmaOlet oikeassa. Mitä tahansa ei pidä ottaa vastaan. Moni, erityisesti nainen, sortuu ajattelemaan, että toinen pitäisi jotenkin pelastaa ja silloin sitä herkästi venyy ihan kohtuuttomiin. Sitä virhettä ei pidä koskaan tehdä. On aikuisen omalla vastuulla pelastaa itse itsensä. Kumppania tietenkin voi (ja pitääkin) tukea vaukeina aikoina, mutta se on eri asia kuin alistua hyväksikäytölle.
Aletheias - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse tykkään vain vanhemmista naisista. Aina tykännyt. Oman ikäiset ja sitä nuoremmat tuntuvat liian lapsellisilta, kipinää ja tarpeeksi kemiaa ei ole koskaan ja tuntuvat lähinnä pelkiltä kavereilta.
Meillä jokaisella on mieltymyksemme ja se on täysin ok. Sinulla varmaan on ikäistäsi kypsempi mieli, jolloin oman ikäiset saattavat tuntua lapsellisilta. Todennäköisesti et myöskään vaikuta vanhempien naisten silmissä "lapsoselta", jolloin kemiaa voi syntyä.
Aletheias
- Anonyymi
Rakkaus ei katso ikää.
- Anonyymi
Aika hauska yhteensattuma sillä olen tässä pohtinut hieman samaa kysymystä. Olen nimittäin 44v nainen ja minulla on ollut n.vuoden ajan s.suhde 28v miehen kanssa. Se on toiminut todella hyvin. Ihastuksen tunteilta ei ole voinut kumpikaan välttyä jonka vuoksi asioita on täytynyt pohtia. Itse kestäisin sosiaalisen paineen joka minuun kohdistuu mutta miehen kavereiden ymmärtämättömyys on tuonut paineita miehelle. Ymmärrän tilanteen hänen kannaltaan hyvin ja vain hän voi itse arvioida olisiko se liikaa. Mies on monella tavalla hyvin järkevä ja kypsä. Itse olen nuorekas ja rento. Meillä on todella hyviä ja avoimia keskusteluita jonka vuoksi uskoisin että ikä ei olisi ongelma jos jossain vaiheessa molemmista tuntuisi hyvältä syventää suhdetta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?
Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin2578860IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its3066167Verinen koira
Mikä juttu on tämä Karhumäellä pyörinyt verinen koira? Oliko hyökännyt jonkun kimppuun?661310Mira Luoti, Vain Elämää
kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?61267- 1091081
Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.74907Mira Luoti koki seksivvaltaa sarjan kuvauksissa. Otti hyssyttelyrahat mutta nyt julkistaa asian?
Kun hyvin tietää että helppo päätellä mikä ohjelma kyseessä. Ja jos koki oikein "väkivaltaa" eli raisk, niin edesvastuut60847Mopokeulija
Poliisit saisivat käydä noukkimassa sinipuseroisen keulijan tuota pikaa. Koulureppu selässä yhdellä pyörälla S-Marketin43758MUISTATTEKO SEN?
Karhean tummansövyisen raastavsn huudon : RYKIKÄÄ! NIITÄ RAATOJA@ RÄKIKÄÄ NIITÄ EAATOJA!btämän paeoni aina toivotti rakk310680Sonnisen turha valitus selvästä asiasta !
Nyt tuli sellainen valitus jossa ei järjen häivää, Sonninen ja koko hallinto munaa itsensä. Hänestä on tulossa pilkunnus23666