Lasten kosmetiikan käytöstä

Anonyymi-ap

Ihan järkeen käyvä juttu, mitä isot edellä ja media isoimpana, sitä ipanat perässä.

https://www.is.fi/terveys/art-2000011434854.html

"Lasten käyttämällä kosmetiikalla ikävä haittavaikutus – ”Tulisi puuttua nopeasti”
Kosmetiikan käytön yleistyminen lasten keskuudessa näkyy jo tutkimustuloksissa."

Voisko sen meikin kanssa läträämisen vaan lopettaa?

Jasu

82

442

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Mä olen ymmärtänyt, että meikit eivät ole se suurin ongelma nykyään. Kakaratkin harrastaa "ihonhoitoa". Sinällään en tosin näe oikeassa ihon hoitamisessa mitään väärää, mutta nuohan vain lättäävät itseensä kaiken, mitä joku "influensseri" on käyttänyt. Sanoisin siis pikemmin, että tässäkin asiassa vanhempien pitäisi olla paremmin kartalla jälkikasvunsa tekemisistä.

• Anonyymi

Ohjaako kakaroita kukaan mikä tuote on hyvä?

Ehkä niille ei pitäisi myydä mitä sattuu. Kukaan ei valvo.

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jasu

Aikuisten tupakanpoltto ja viinan juonti pitäisi kieltää?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aikuisten tupakanpoltto ja viinan juonti pitäisi kieltää?

Ei sekään huono olisi, mun puolesta. Kumpaakaan en tarvi enkä ole nähny tekevän yhtään terveemmäksikään ketään käyttäjää.

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jasu

Riippuu varmasti täysin kakarasta, että neuvooko kukaan oikeasti mitään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jasu

Omanihan ei ole käyttänyt edes saippuaa muuhun kuin käsienpesuun. Täysin turha tuotehan se lapselle onkin ja valtaosalle aikuisista myös. Harva sotkee kroppaansa sellasia tököttejä, että niihin saippuaa tarvisi.

Nyt kun teini-ikä häämöttää, niin ollaan vähän yhdessä mietitty miten kasvoja kannattaa hoitaa ja ehkä jossain kohtaa selkää myös. Itselläni oli ihon suhteen niin helvetillinen teini-ikä, että en missään tapauksessa halua jättää muksua yksinään miettimään tuota. Kun kerta olen itse kantapään kautta ne opit joutunut hakemaan ja valtaosa tuotteista löytyy vielä edelleen käytöstä, niin miksipä en auttaisi. Omalla tavallaan tyydyttävää, kun juuri muutama muheva finninalku saatiin nujerrettua heti kättelyssä. Muistan miten itse taistelin sen perinteisen "vettä ja perusvoidetta" ohjeen avulla aina viikkotolkulla jokaisen kipeän ja tosi tulehtuneen näpyn kanssa. Sitten kun tuskastuin niin etsin jotain tujumpaa ja se taas kuivatti ihoa entisestään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Omanihan ei ole käyttänyt edes saippuaa muuhun kuin käsienpesuun. Täysin turha tuotehan se lapselle onkin ja valtaosalle aikuisista myös. Harva sotkee kroppaansa sellasia tököttejä, että niihin saippuaa tarvisi.

Nyt kun teini-ikä häämöttää, niin ollaan vähän yhdessä mietitty miten kasvoja kannattaa hoitaa ja ehkä jossain kohtaa selkää myös. Itselläni oli ihon suhteen niin helvetillinen teini-ikä, että en missään tapauksessa halua jättää muksua yksinään miettimään tuota. Kun kerta olen itse kantapään kautta ne opit joutunut hakemaan ja valtaosa tuotteista löytyy vielä edelleen käytöstä, niin miksipä en auttaisi. Omalla tavallaan tyydyttävää, kun juuri muutama muheva finninalku saatiin nujerrettua heti kättelyssä. Muistan miten itse taistelin sen perinteisen "vettä ja perusvoidetta" ohjeen avulla aina viikkotolkulla jokaisen kipeän ja tosi tulehtuneen näpyn kanssa. Sitten kun tuskastuin niin etsin jotain tujumpaa ja se taas kuivatti ihoa entisestään.

Neuvoin tuossa joitain vuosia takaperin siskonkin tyttäriä, joista yhdellä oli silloin tosi paha akneongelma. Hän hoisi lääkärin ohjeilla ja reseptiaineilla, mutta eiväthän ne edelleenkään mitään auta. Siskonikin on ravannut ihonsa kanssa lääkäreillä iät kaiket, kunnes ikä toi avun, mutta lääkärit eivät näköjään vain edelleenkään oikein tunnista rasvoittuvaa, mutta äärimmäisen pintakuivaa ihoa.

• Anonyymi

Ja ihonhoitotuotteet. Vesi toimii hyvin ja perusvoide. 😉

Kemikaaleilla läträäminen on menny ihan villiksi. Normaalissa näkee jo ala-aste ikäisiä ostamassa naamarasvaa ja meikkivoiteita. Why!?!

Jasu

• Anonyymi

Ehkä sinulla, mutta usko pois, ne eivät todellakaan toimi kaikilla.

• Anti-age tuotteet, kuten kollageeniproteiini, retinoli ja jotkut bioaktiiviset peptidit ovat ok, mutta suuri osa kosmetiikasta ja ihonhoitotuotteista ovat varmaankin turhia/huonoja/liian heikkotehoisia ja kalliita. Nämä voivat aiheuttaa oireita, koska ihossa on paljon latentteja infektioita/mikrobeja.

Pitää kyllä tutkimuskirjallisuudesta ensin katsoa, ennenkuin tuhlaa rahansa johonkin huonoon tuotteeseen. Tai vähintään katsoa mitä muut sanovat jostakin tuotteesta. Tutkimuskirjallisuudesta on myös selvää, että jotkut mikrobit voivat aiheuttaa allergiaa esim. IgE-vasta-aineiden kautta, joten se on vähän niin ja näin, mikä nyt lopulta aiheuttaa allergisia reaktioita.

Pelkkä vesi ei riitä mihinkään, koska se ei ole antimikrobista, eikä se omaa mitään mekanismia, joka parantaisi ihoa (vertaa esim. kollageeniproteiini). Kylmähoidosta voi olla hyötyä, jos on onnistunut saamaan tulehdusastetta korkeammalle tasolle, samoin se auttaa myös verenkierron kanssa. Yleensä iho ei parane ilman kunnon tulehdusvastetta, koska moni asia riippuu lopulta ihon mikrobeista, ihon valovanheneminen on taas toinen asia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ehkä sinulla, mutta usko pois, ne eivät todellakaan toimi kaikilla.

No ei kakarat niitä tarvi mihinkään. 😊

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No ei kakarat niitä tarvi mihinkään. 😊

Jasu

Riippuu täysin siitä mihin ikään asetat tuon kakaran määritelmän. Minulle tollaset esiteinit ja teinit ovat kakaroita, mutta heillä oikeastaan on kaikkein eniten aitoa tarvetta monelle kosmetiikalle. Se käyttö vaan pitää olla järkeen ja tutkittuun tietoon perustuvaa, eikä oletuksia ja mainostusta. Kun tuossa kohtaa tehdään virheitä, niin niitä vaurioita korjaillaan hyvin pitkään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Riippuu täysin siitä mihin ikään asetat tuon kakaran määritelmän. Minulle tollaset esiteinit ja teinit ovat kakaroita, mutta heillä oikeastaan on kaikkein eniten aitoa tarvetta monelle kosmetiikalle. Se käyttö vaan pitää olla järkeen ja tutkittuun tietoon perustuvaa, eikä oletuksia ja mainostusta. Kun tuossa kohtaa tehdään virheitä, niin niitä vaurioita korjaillaan hyvin pitkään.

Ja tiedän kyllä myös ihan lapsia, joiden iho on tarvinut kaikenlaista erikoisainetta.

• Anonyymi
        m36-intj kirjoitti:

Anti-age tuotteet, kuten kollageeniproteiini, retinoli ja jotkut bioaktiiviset peptidit ovat ok, mutta suuri osa kosmetiikasta ja ihonhoitotuotteista ovat varmaankin turhia/huonoja/liian heikkotehoisia ja kalliita. Nämä voivat aiheuttaa oireita, koska ihossa on paljon latentteja infektioita/mikrobeja.

Pitää kyllä tutkimuskirjallisuudesta ensin katsoa, ennenkuin tuhlaa rahansa johonkin huonoon tuotteeseen. Tai vähintään katsoa mitä muut sanovat jostakin tuotteesta. Tutkimuskirjallisuudesta on myös selvää, että jotkut mikrobit voivat aiheuttaa allergiaa esim. IgE-vasta-aineiden kautta, joten se on vähän niin ja näin, mikä nyt lopulta aiheuttaa allergisia reaktioita.

Pelkkä vesi ei riitä mihinkään, koska se ei ole antimikrobista, eikä se omaa mitään mekanismia, joka parantaisi ihoa (vertaa esim. kollageeniproteiini). Kylmähoidosta voi olla hyötyä, jos on onnistunut saamaan tulehdusastetta korkeammalle tasolle, samoin se auttaa myös verenkierron kanssa. Yleensä iho ei parane ilman kunnon tulehdusvastetta, koska moni asia riippuu lopulta ihon mikrobeista, ihon valovanheneminen on taas toinen asia.

Tarviiko lapsen tai nuoren iho noita tuotteita mielestäsi?

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kukaan ei valvo ja ostavat mitä sattuu. Myyntikielto voisi olla hyvä. K-18.

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jasu

Tai kouluun joku koulutettu rehelliseen neuvoon kykenevä ihonhoidon asiantuntija, joka ei lobbaa myyntimiesten tuotteita. Joka kertoo ihonhoidosta osana terveystiedon tuntia ja hyvinvoinnin kasvatusta. Ja kertoo myös mitä ei nuori ihon tarvitse ja riskit.

Minusta tuntuu, että kaikki on nykyään vaan lobbareita ravitsemusneuvojia myöden. Kukaan ei mieti mitä puhuu, puhuu vaan mitä on syötetty, tää on fakta näin ja näin kerrotaan asiakkaalle piu pau.

Jasu

• Anonyymi
        m36-intj kirjoitti:

Anti-age tuotteet, kuten kollageeniproteiini, retinoli ja jotkut bioaktiiviset peptidit ovat ok, mutta suuri osa kosmetiikasta ja ihonhoitotuotteista ovat varmaankin turhia/huonoja/liian heikkotehoisia ja kalliita. Nämä voivat aiheuttaa oireita, koska ihossa on paljon latentteja infektioita/mikrobeja.

Mitäs jos peseekin naamansa boorivedellä, se antibakteerinen tuote.

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jasu

Paljon järkevämpää olisi kieltää ylipäänsä myymästä tuotteita, jotka eivät ole turvallisia. Lisäksi pääsrmme taas vanhempien vastuuseen siitä mitä lapsensa tekevät. Hyvin harvalla lapsella on rahaa, joka ei tulisi vanhempien pussista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tai kouluun joku koulutettu rehelliseen neuvoon kykenevä ihonhoidon asiantuntija, joka ei lobbaa myyntimiesten tuotteita. Joka kertoo ihonhoidosta osana terveystiedon tuntia ja hyvinvoinnin kasvatusta. Ja kertoo myös mitä ei nuori ihon tarvitse ja riskit.

Minusta tuntuu, että kaikki on nykyään vaan lobbareita ravitsemusneuvojia myöden. Kukaan ei mieti mitä puhuu, puhuu vaan mitä on syötetty, tää on fakta näin ja näin kerrotaan asiakkaalle piu pau.

Jasu

Koulu nyt ei pysty tuossa auttamaan lainkaan, sillä tuollaista ohjeistusta on mahdoton antaa. Ihotautilääkäritkään eivät noin vain pysty sanomaan mitä kenenkin iholle auttaisi.

• Anonyymi

Voi kun kukaan ei olisi antanut tuota ohjetta (vesi ja perusvoide) minulle teininä. Kärsin tuon helvetin huonon ohjeen seuraamuksista pitkälle aikuisikään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Koulu nyt ei pysty tuossa auttamaan lainkaan, sillä tuollaista ohjeistusta on mahdoton antaa. Ihotautilääkäritkään eivät noin vain pysty sanomaan mitä kenenkin iholle auttaisi.

No voisihan sinne silti jonkun katsauksen opetukseen ottaa. Meillä terkkari on ohjeistanut akne naamoja apteekin hyllyille ja misellivesien ja kasvovesien pariin. Sekä lääkärille, jos pahakin iho ongelma.

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Paljon järkevämpää olisi kieltää ylipäänsä myymästä tuotteita, jotka eivät ole turvallisia. Lisäksi pääsrmme taas vanhempien vastuuseen siitä mitä lapsensa tekevät. Hyvin harvalla lapsella on rahaa, joka ei tulisi vanhempien pussista.

Samaa mieltä. Mutta kun bisnes..

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No voisihan sinne silti jonkun katsauksen opetukseen ottaa. Meillä terkkari on ohjeistanut akne naamoja apteekin hyllyille ja misellivesien ja kasvovesien pariin. Sekä lääkärille, jos pahakin iho ongelma.

Jasu

Ja osalla ne sitten vain pahentavat tilannetta. Lääkärit aiheuttivat itselläni ne pahimmat vauriot.

• Anonyymi
        m36-intj kirjoitti:

Anti age tuotteet lapsilla ei ole ok. Senhän nyt sanoo järkikin.

- Sheena

• Anonyymi kirjoitti:

Tarviiko lapsen tai nuoren iho noita tuotteita mielestäsi?

Jasu

No ei välttämättä, mutta ihon ikääntymisen ennaltaehkäisy on tärkeää. Se riippuu myös vähän henkilöstä, joillakin voi olla huono iho jo nuorena.

• Anonyymi kirjoitti:

Mitäs jos peseekin naamansa boorivedellä, se antibakteerinen tuote.

Jasu

Siinä voi olla ideaa, en ole testannut. Käytän itse välillä vetyperoksidia, mutta se ei ole monien suosikkituote ihonhoitoon.

• Anonyymi
        m36-intj kirjoitti:

No ei välttämättä, mutta ihon ikääntymisen ennaltaehkäisy on tärkeää. Se riippuu myös vähän henkilöstä, joillakin voi olla huono iho jo nuorena.

Minusta taas iho saakin ikääntyä, se on tarkoituskin ettei mikään kukoista ikuisesti. Itse käyttäisin luonnontuotteita, jos jotain ylipäänsä käyttäisin. Minä en tosiaan käytä edes perusvoudetta naamaani, vaikka niin aikoinaan neuvottiin. Meille tosin ohje oli vesi, saippua ja perusvoide. 😅

Siksi mulla olikin tuolla 😉.

Mutta joo, mä pesen vedellä naamani, hiuksien pesun yhteydessä toki shampootakin lärviin valuu. Mutten houda kuonoani mitenkään, sinkkivoiteella tai miedolla kortisonivoiteella, jos kuivuus ärtyy liikaa ja tulee karhea kutiava kohta.
        Mulla on hilseilevä iho muuten. Paitsi naamassa.

Ihoa muutoin rasvaan harvakseltaan perusvoiteella. Ja mulla on ihan hyvä iho, en ole kurttuinen vielä. 10 kk päästä täytän 50.

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minusta taas iho saakin ikääntyä, se on tarkoituskin ettei mikään kukoista ikuisesti. Itse käyttäisin luonnontuotteita, jos jotain ylipäänsä käyttäisin. Minä en tosiaan käytä edes perusvoudetta naamaani, vaikka niin aikoinaan neuvottiin. Meille tosin ohje oli vesi, saippua ja perusvoide. 😅

Siksi mulla olikin tuolla 😉.

Mutta joo, mä pesen vedellä naamani, hiuksien pesun yhteydessä toki shampootakin lärviin valuu. Mutten houda kuonoani mitenkään, sinkkivoiteella tai miedolla kortisonivoiteella, jos kuivuus ärtyy liikaa ja tulee karhea kutiava kohta.
        Mulla on hilseilevä iho muuten. Paitsi naamassa.

Ihoa muutoin rasvaan harvakseltaan perusvoiteella. Ja mulla on ihan hyvä iho, en ole kurttuinen vielä. 10 kk päästä täytän 50.

Jasu

Tai jos plastiikkakirurgeihin uskominen niin minulla on ikäistäni nuoremman kaltainen iho. Sillä on kuulemma väliä kirurgiassakin millainen onnistumisprosentti on, iho vaikuttaa. Ja rintaleikkauksen tulos on mielestäni upea. En ikinä uskonut olevani iloinen rinnoistani. Ikinä. Mutta olen, nyt ne on kauniit ja iho on kiinteä ja kaunis.

Jasu

• Anonyymi

Muistan kun lapsena tuli paha allergia silmämeikistä. Iho ei silloin tosiaan kestä samalla tavalla kuin aikuisena, ainakaan päivittäistä meikkausta.
      On tärkeää että lasten meikit ei ole näitä halpiksia, mitä lapsille tyrkytetään. Markettien perusmeikit riittää, mutta ei saa olla niitä halvimpia.

• Anonyymi

Miksi edes lapsen tai nuoren pitäisi meikata? Meikit on vanhoille akoille ja teatterin väelle. Nuoret on vielä freshin näköisiä meikittäkin. Moni vanhanakin. Kemikaali on kuitenkin kemikaali ja ärsyttää helposti ihoa.

Jasu

• Anonyymi

niin en tiedä pydtyyky sattumaan rosi paljoa joku meikkiwenkin käygtgö

• Anonyymi

mutta niin joku rautatien ailr pyöeäillwssä joa tipahtaa niiin kuolwew varmasti

• Anonyymi

Mä ymmärrän jos sulla on jotain iho-ongelmia joita haluat peittää, mutta ketä varten nuori meikkaa. Eikö lapsi saa enää näyttää lapselta vaan pitää näyttää miniaikuiselta.

• Anonyymi

Niin varsin fiksu kysymys. Miksi nuorten ja lasten pitäisi oppia kuorruttamaan itsensä piiloon pakkelin alle? Minusta huonoa esimerkkiä. Ja ihonhoitokin. Finnit ja kuivauho, niihin on täsmätuotteet. Mutta tekoripset ja kynnetkin niin miksi? En ymmärrä.
        Ehkä joku karvaton saa tekokarvoista apua ettei erotu liikaa joukosta, vaikkei sekään ole mikään syy mollia ketään jos ei karvat kasva.
        Kynnet kasvaa ja ripset on mitä on.

Jasu

• Anonyymi

olen cähän iloinen kun on tullut vesisadegtgta koska deaikasfra ilma

• Anonyymi

On nähty juu ihan käytännössä, ihan liian vahvoja aineita, erityisesti puhdistustuotteet

• Anonyymi

Juu, niitä kun on putiikit vielä väärällään ja ainakaan minä en ole nähnyt, että kukaan kieltäusi esim. Normal kaupassa minkään tuotteen ostamista seitsemän vuotiaaltakaan. Ja herkkäihoiset teinit tyrkkää mitä sattuu iholle niin avot. Lärvi on kun rupikukolla sitten.

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juu, niitä kun on putiikit vielä väärällään ja ainakaan minä en ole nähnyt, että kukaan kieltäusi esim. Normal kaupassa minkään tuotteen ostamista seitsemän vuotiaaltakaan. Ja herkkäihoiset teinit tyrkkää mitä sattuu iholle niin avot. Lärvi on kun rupikukolla sitten.

Jasu

Siksi mietin pitäisikö olla hetken aikaa ihan nollatoleranssi, ettei niitä myydä alle K-18 tai tiukempi seula mitä päästetään ylipäänsä myyntiin. Tietysti bisnesihmisiä ei hyvinvointi kiinnosta, vaan lihava tili. Lääkäritkin tienaa mitä enemmän on hömelöitä ihmisiä jotka ostelee kaikenlaista paskaa ja hinkkaa itteensä. Sitten mennää lekuriin lopulta kun iho on pilalla.

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jasu

Normal on kyllä kaiken pahan alku ja juuri.

- Sheena

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Normal on kyllä kaiken pahan alku ja juuri.

- Sheena

Niin on. Samaa mieltä. Erityisesti se ettei mitään rajaa mitä myydään polven korkuisille.

Jasu

• Anonyymi

No miten ajattelit koko Suomea vahtia?

• Anonyymi

En ajatellut vahtia, mutta peruskouluun voisi sisällyttää terveyteen liittyvää opetusta ja mikäpä tärkein suojakerros, kuin iho.

Vanhemmat ei näköjään kykene lapsiaan neuvomaan, niin jonkun olisi hyvä kyetä.

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En ajatellut vahtia, mutta peruskouluun voisi sisällyttää terveyteen liittyvää opetusta ja mikäpä tärkein suojakerros, kuin iho.

Jasu

Mä voin kyllä mennä kouluihin kertomaan, että nyt nuoret. Helvettiin ne vanhojen ämmien tökötit, ripset ja kotkan feikkikynnet ja teatteriesiintyjien tärpätit.

Ootte nättejä ilman niitä ja ihon hoitoon mars asiantutevalle lääkärille.

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mä voin kyllä mennä kouluihin kertomaan, että nyt nuoret. Helvettiin ne vanhojen ämmien tökötit, ripset ja kotkan feikkikynnet ja teatteriesiintyjien tärpätit.

Ootte nättejä ilman niitä ja ihon hoitoon mars asiantutevalle lääkärille.

Jasu

Ei se auta mennä kouluihin, mene Tiktokkiin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei se auta mennä kouluihin, mene Tiktokkiin.

Siellä on liikaa roskaa, olen vilkaissut kun likan koulukaveri julkaisi videon hänestä ja kavereista ilkkuakseen heitä. Piti ottaa äitiin yhteys, että sanoppa pojalles jotta video pois sieltä. Ei ole lupaa laittaa toisten lärvejä pilkatakseen tiktokkiin.

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siellä on liikaa roskaa, olen vilkaissut kun likan koulukaveri julkaisi videon hänestä ja kavereista ilkkuakseen heitä. Piti ottaa äitiin yhteys, että sanoppa pojalles jotta video pois sieltä. Ei ole lupaa laittaa toisten lärvejä pilkatakseen tiktokkiin.

Jasu

Jos haluat vaikuttaa lapsiin/nuoriin, menet sinne missä he on puhumaan kielellä jota he ymmärtää. Tuskin kuuntelevat ainakaan koulun jumppasalissa lähinnä mieheltä näyttävää vanhaa tätiä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jasu

Eiköhän siellä koulussa opeteta edelleen terveyttä, eri asia kenellä oppi menee perille kenellä ei.

- Sheena

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos haluat vaikuttaa lapsiin/nuoriin, menet sinne missä he on puhumaan kielellä jota he ymmärtää. Tuskin kuuntelevat ainakaan koulun jumppasalissa lähinnä mieheltä näyttävää vanhaa tätiä.

Heh, kyllä ne mua on kuunnellu kun olin koulunkäynninohjaaja. Tuli oikein välkällä luokke juttelemaan. 😄

Nuoret ei ole noin vanhoillisia ulkonäön suhteen.

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eiköhän siellä koulussa opeteta edelleen terveyttä, eri asia kenellä oppi menee perille kenellä ei.

- Sheena

Aika vaihtelevaa on mitä olen ollu kuulemassa.

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Heh, kyllä ne mua on kuunnellu kun olin koulunkäynninohjaaja. Tuli oikein välkällä luokke juttelemaan. 😄

Nuoret ei ole noin vanhoillisia ulkonäön suhteen.

Jasu

Nämä kosmetiikka-asiat liittyvät vahvasti ulkonäköön, joten tuntuu hyvin epätodennäköiseltä, että nuori joka haluaisi olla kuin Kim Kardashian ottaisi vastaan neuvoja ihmiseltä joka on enemmänkin kuin Eddie Hall.

Mutta joo, nuoret eivät todella ole vanhoillisia ulkonäön suhteen. Heitähän marssii plastiikkakirurgin puheille AI-generoidun kuvan kanssa "täydellisestä" itsestään, luullen sen olevan realistista saavuttaa, mikä ei vielä kymmenisen vuotta sitten olisi tullut kenellekään mieleenkään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nämä kosmetiikka-asiat liittyvät vahvasti ulkonäköön, joten tuntuu hyvin epätodennäköiseltä, että nuori joka haluaisi olla kuin Kim Kardashian ottaisi vastaan neuvoja ihmiseltä joka on enemmänkin kuin Eddie Hall.

Mutta joo, nuoret eivät todella ole vanhoillisia ulkonäön suhteen. Heitähän marssii plastiikkakirurgin puheille AI-generoidun kuvan kanssa "täydellisestä" itsestään, luullen sen olevan realistista saavuttaa, mikä ei vielä kymmenisen vuotta sitten olisi tullut kenellekään mieleenkään.

Puhuttiin kouluikäisistä ei aikuisista nuorista.
        Aikuuset nuoret matkii kaikkia niitä turhamaisia naisia joilla on tarve muunnella itseään kiryrgian ja kismetiikan ymd. turvin muusta kuin terveydellisustä syistä. Että katse peiliin turhamaiset. Siitä se lähtee, ei tiktokin tätijutuista.

Olette kaikki esimerkkejä, eläviä sellaisia omille ja muitten lapsille.

Piste. Älä sylje mun päälle, mä olen oikeassa.

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Puhuttiin kouluikäisistä ei aikuisista nuorista.
        Aikuuset nuoret matkii kaikkia niitä turhamaisia naisia joilla on tarve muunnella itseään kiryrgian ja kismetiikan ymd. turvin muusta kuin terveydellisustä syistä. Että katse peiliin turhamaiset. Siitä se lähtee, ei tiktokin tätijutuista.

Olette kaikki esimerkkejä, eläviä sellaisia omille ja muitten lapsille.

Piste. Älä sylje mun päälle, mä olen oikeassa.

Jasu

Sori typot, en nää silmät sumeena. 😑
        Jasu

• Anonyymi

frihän guollainen safru fai siis tygtög jogain jutyuaa

• Anonyymi

onnettomuuksia tullur pLJON Benji-hypyiaak ku joku avuton palomesrasi valvomasds<a.

• Anonyymi

Olen kauhulla seurannut tuota kehitystä, miten jo todella nuoret lapset läträävät ihan "kovan" kosmetiikan kanssa. Olin aikoinaan todella tarkka lapseni kohdalla, että hän ei altistuisi suurelle määrälle kemikaaleja. Käytin raskauden aikana todella vähän kosmetiikkaa ja lapsen synnyttyä meillä mentiin miedoilla tuotteilla ja esim siivoustuotteissakin suosin myrkyttömiä ja hajusteettomia vaihtoehtoja. Nykyään teini itse on kiinnostunut luonnonkosmetiikasta ja hän käyttää sitä yhdessä muutamien muiden kosmetiikkatuotteiden kanssa, mutta edelleen maltillisesti. Toki pojan kohdalla pääsee keskimäärin vähän helpommalla kuin tyttöjen kohdalla.

Siinä mielessä olen hieman tekopyhä, että käytän kyllä itse monenlaista kosmetiikkaa, meikkaankin, mutta lasten kohdalla olen todella tarkka. Suosin luonnonkosmetiikkaa, välttelen hajusteita ja muutenkin käyttämäni määrät ovat maltillisia, mutta en voi väittää ettenkö ole osa ongelmaa siinä mielessä, että minähän ostoksillani rahoitan kosmetiikkateollisuuutta. En silti aio täysin luopua kosmetiikan käytöstä, mutta valintoja voi aina ohjata eettisempään suuntaan.

Aletheias

• Anonyymi

Pojatkin nykyään käyttää enemmän jo kosmetiikkaa. Mutta kyllä varmaan vähemmän vielä, kun tytöt. Mun tytöt ei käytä kumpikaan muuta kuin vanhempi kasvovettä aina kun muistaa. Näppylöihin. Nuorempi hiuksiin jätettävän hoitoaineen suihkeen muodossa, takkuuntuvat hiukset.

Kumpikin on meikkiä vastaan. Siinä jo eläin aspekti mukana. Ja kun en itse meikkaa on paljaaseen naamaan kotona totuttu.

Mutta voihan nuo isoina aikuisina vielä tutustua aihepiiriin. Nyt on kauhean tarkkaa ettei ole eläintestattu ja ei Temua. 😄

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pojatkin nykyään käyttää enemmän jo kosmetiikkaa. Mutta kyllä varmaan vähemmän vielä, kun tytöt. Mun tytöt ei käytä kumpikaan muuta kuin vanhempi kasvovettä aina kun muistaa. Näppylöihin. Nuorempi hiuksiin jätettävän hoitoaineen suihkeen muodossa, takkuuntuvat hiukset.

Kumpikin on meikkiä vastaan. Siinä jo eläin aspekti mukana. Ja kun en itse meikkaa on paljaaseen naamaan kotona totuttu.

Mutta voihan nuo isoina aikuisina vielä tutustua aihepiiriin. Nyt on kauhean tarkkaa ettei ole eläintestattu ja ei Temua. 😄

Jasu

Tai tuo mun teini käyttää misellivettä. Kuulemma tärkeä seikka. 😅

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tai tuo mun teini käyttää misellivettä. Kuulemma tärkeä seikka. 😅

Jasu

Ei sovi kyseenalaistaa teinille tärkeitä juttuja 😅

Pojat tosiaan käyttävät nykyään enemmän kosmetiikkaa kuin muinoin. Mielestäni se on periaatteessa ihan ok (pojatkin saa mielestäni meikata jne), mutta rajoittaisin poikien kemikaalien käyttöä eritoten sen takia, että kemikaalialtistuksella tiedetään olevan negatiivisia vaikutuksia poikien hormonituotantoon. Tällä taas on esim siemennesteen laatua heikentävä vaikutus, joten ei todellakaan ole mistään merkityksettömästä asiasta kyse.

Kemikaalit eivät ole kenellekään hyvästä, mutta lapset ovat erityisen haavoittuvassa asemassa. Nykyään on esim järkyttävä määrä hajusteita joka puolella, jopa kuukautisssuojia löytyy hajustettuina! Ei tarvitse kaikkea vetää nollaan, mutta esim luonnonkosmetiikkaa ja hajusteettomuutta suosimalla vähentää jo merkittävästi haitallisille kemikaalilla altistumista. Moni myrkyttää kotiaan ihan hillittömillä hajusteilla pesuaineista tiskiainetabletteihin asti. En ymmärrä, miten sellaisessa kodissa pystyy hengittämään.

EU:saa ei muuten saa myydä tai markkinoida eläinkokein testattua kosmetiikkaa. Kielto koskee niin valmiita tuotteita kuin niiden ainesosia. Täysin aukoton kielto ei ole, sillä valvonta ei ole riittävän tehokasta ja saattaa olla esim että Kiina vaatii eläinkokeita joillekin tuotteille, jotta niitä saadaan viedä markkinoille. Ei siis voi suoraan tehdä päätelmää, että kaikki EU:saa myytävä kosmetiikka on 100%:sti cruelty free, mutta yhä useampi brändi tekee tietoisen päätöksen pitäytyä 100%:sti eläinkokeettomana ja näistä brändeistä löytyy lista esim Animalian sivuilta.
        Ja miten upeaa, että lapsesi miettivät ja tiedostavat tällaisia asioita!

Aletheias

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei sovi kyseenalaistaa teinille tärkeitä juttuja 😅

Pojat tosiaan käyttävät nykyään enemmän kosmetiikkaa kuin muinoin. Mielestäni se on periaatteessa ihan ok (pojatkin saa mielestäni meikata jne), mutta rajoittaisin poikien kemikaalien käyttöä eritoten sen takia, että kemikaalialtistuksella tiedetään olevan negatiivisia vaikutuksia poikien hormonituotantoon. Tällä taas on esim siemennesteen laatua heikentävä vaikutus, joten ei todellakaan ole mistään merkityksettömästä asiasta kyse.

Kemikaalit eivät ole kenellekään hyvästä, mutta lapset ovat erityisen haavoittuvassa asemassa. Nykyään on esim järkyttävä määrä hajusteita joka puolella, jopa kuukautisssuojia löytyy hajustettuina! Ei tarvitse kaikkea vetää nollaan, mutta esim luonnonkosmetiikkaa ja hajusteettomuutta suosimalla vähentää jo merkittävästi haitallisille kemikaalilla altistumista. Moni myrkyttää kotiaan ihan hillittömillä hajusteilla pesuaineista tiskiainetabletteihin asti. En ymmärrä, miten sellaisessa kodissa pystyy hengittämään.

EU:saa ei muuten saa myydä tai markkinoida eläinkokein testattua kosmetiikkaa. Kielto koskee niin valmiita tuotteita kuin niiden ainesosia. Täysin aukoton kielto ei ole, sillä valvonta ei ole riittävän tehokasta ja saattaa olla esim että Kiina vaatii eläinkokeita joillekin tuotteille, jotta niitä saadaan viedä markkinoille. Ei siis voi suoraan tehdä päätelmää, että kaikki EU:saa myytävä kosmetiikka on 100%:sti cruelty free, mutta yhä useampi brändi tekee tietoisen päätöksen pitäytyä 100%:sti eläinkokeettomana ja näistä brändeistä löytyy lista esim Animalian sivuilta.
        Ja miten upeaa, että lapsesi miettivät ja tiedostavat tällaisia asioita!

Aletheias

Juu, minäkin pidän ajatuksesta ettei pojilta/miehiltä suljeta pois samoja mahkuja mitä naisilta jotkut oikein odottaa, kosmetiikkaa. Ja kyllähän ne kemikaalit meihin naisiinkin vaikuttaa ei vain miehiin.

Mutta siitä jaksan aina mouhottaa, ettei liikaa ja ettei tarvitse olla meikkien perään, ei kenenkään. Ihmisen pitää riittää naturellina itsenään, kaikki muu on kiusaamista.😄

Oiskohan ne saanu musta vaikutteita, mun muksut mitä tulee animaliaan yms. On. 🙄😅

On ne varmaan. Vähemmistöä ei syrjitä, eläimiä ja ihmisiä ei hyväksikäytetä, eläintestejä korkeintaan lääkkeisiin, mielummin ei niihinkään ja ketään ei kiusata, mutta puolensa saa pitää eikä tarvi alistua simputettavaksi.

Tiivistettynä äitin ohjeet.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juu, minäkin pidän ajatuksesta ettei pojilta/miehiltä suljeta pois samoja mahkuja mitä naisilta jotkut oikein odottaa, kosmetiikkaa. Ja kyllähän ne kemikaalit meihin naisiinkin vaikuttaa ei vain miehiin.

Mutta siitä jaksan aina mouhottaa, ettei liikaa ja ettei tarvitse olla meikkien perään, ei kenenkään. Ihmisen pitää riittää naturellina itsenään, kaikki muu on kiusaamista.😄

Oiskohan ne saanu musta vaikutteita, mun muksut mitä tulee animaliaan yms. On. 🙄😅

On ne varmaan. Vähemmistöä ei syrjitä, eläimiä ja ihmisiä ei hyväksikäytetä, eläintestejä korkeintaan lääkkeisiin, mielummin ei niihinkään ja ketään ei kiusata, mutta puolensa saa pitää eikä tarvi alistua simputettavaksi.

Jäi puumerkki pois. 🤣

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kemikaalit vaikuttavat tosiaan meihin kaikkiin eikä niiltä ole mahdollista täysin välttyä, mutta kemikaalikuormaa voi onneksi vähentää ja yksi tapa on juurikin pysyä ihan naturellina 🤗 Eihän meikkiä kukaan elääkseen tarvitse, mutta monelle se on osa arkista itsestään huolehtimista, minullekin. Tulee jotenkin huolitellumpi olo, vaikka huoliteltu tietenkin voi olla ilmankin.

Erinomaisia vaikutteita ovat tyttäresi saaneet äitistä 😄 Tuossa on monta tärkeää asiaa, jotka toivon myös poikani sisäistäneen. Onneksi hänellä on luonnostaan hyvä sydän, niin moni asia on pienestä pitäen ollut hänelle itsestään selvää, kuten esim se, että eläimiä kohdellaan kunnioittavasti. Poikani esim pitää tätinsä kissoista valtavasti ja aina kyläillessä ottaa kisuja sylin ja leikkii niiden kanssa. Tuollaisia on äitinä ihana nähdä, kun näkee miten lapsi osoittaa empatiaa ja välittämistä 🥰

Aletheias

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kemikaalit vaikuttavat tosiaan meihin kaikkiin eikä niiltä ole mahdollista täysin välttyä, mutta kemikaalikuormaa voi onneksi vähentää ja yksi tapa on juurikin pysyä ihan naturellina 🤗 Eihän meikkiä kukaan elääkseen tarvitse, mutta monelle se on osa arkista itsestään huolehtimista, minullekin. Tulee jotenkin huolitellumpi olo, vaikka huoliteltu tietenkin voi olla ilmankin.

Erinomaisia vaikutteita ovat tyttäresi saaneet äitistä 😄 Tuossa on monta tärkeää asiaa, jotka toivon myös poikani sisäistäneen. Onneksi hänellä on luonnostaan hyvä sydän, niin moni asia on pienestä pitäen ollut hänelle itsestään selvää, kuten esim se, että eläimiä kohdellaan kunnioittavasti. Poikani esim pitää tätinsä kissoista valtavasti ja aina kyläillessä ottaa kisuja sylin ja leikkii niiden kanssa. Tuollaisia on äitinä ihana nähdä, kun näkee miten lapsi osoittaa empatiaa ja välittämistä 🥰

Aletheias

Sinä tuskin olet kosmetiikassa uiva ja sillä mielin määrin lotraava. Olen varma ettet sinäkään meikittä ole sen vähemmän fresh tai meikillä tuskin suuria muutoksia ulkonäköön teet. Mutta en minä meikkiä keltään kieltää voi, vain toivia ettei sitä kukaan kokisi tarvitsevansa. Ollakseen huolliteltu ja siisti puhtaana. 🙂

Ihmisten olisi hyvä oppia nauttimaan naamastaan aitona itsenään. Näin loppuisi myös luonnon kuormitus ihmisen muodossa ja bisnesmiehet voisi keksiä jotain oikeesti hyödyllistä myytävää. 😊

Kun ihmisten itsetunto.

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinä tuskin olet kosmetiikassa uiva ja sillä mielin määrin lotraava. Olen varma ettet sinäkään meikittä ole sen vähemmän fresh tai meikillä tuskin suuria muutoksia ulkonäköön teet. Mutta en minä meikkiä keltään kieltää voi, vain toivia ettei sitä kukaan kokisi tarvitsevansa. Ollakseen huolliteltu ja siisti puhtaana. 🙂

Ihmisten olisi hyvä oppia nauttimaan naamastaan aitona itsenään. Näin loppuisi myös luonnon kuormitus ihmisen muodossa ja bisnesmiehet voisi keksiä jotain oikeesti hyödyllistä myytävää. 😊

Kun ihmisten itsetunto.

Jasu

Samaa oon sanonu tatuoinneistakin likoille, että turhia terveysriskejä. Vaikka mulla on ei kannata ottaa.

Ei he onneksi niistä tykkäilekkään.

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kun ihmisten itsetunto.

Jasu

En ui kosmetiikassa, vaikka jonkin sortin mieltymys minulla onkin kosmetiikkaan. Pidän luonnonkosmetiikasta paljon, esim Evolven tuotteet ovat suosikkejani ja niitä voi käyttää pelkäämättä turhaa kemikaalikuormaa. Meikkaan arkena aina kevyesti, hieman tasoitan ihoa, laitan nestemäistä poskipunaa, muotoilen kulmat ja laitan ripsivärin. Huulissa pelkkää huulivoidetta. En halua näyttää meikatulta, mutta pidän siltä, että on vähän huolitellumpi fiilis.

Onneksi ehostuksessa on yhä suositumpaa luonnollinen meikki tai ei meikkiä ollenkaan. Osana tätä ilmiötä kääntöpuolena on sitten tuo, että ihonhoito korostuu (halutaan olla luonnollisia, mutta "täydellisiä"), jolloin se heijastuu ihan nuoriin asti. 10-vuotiaan iho ei todellakaan kaipaa mitään seerumeita ja tuhteja voiteita. Samaan ilmiöön liittyy myös tietty kaikki muu muokkailu, kuten huulitäytteet. Hätkähdin hieman, kun paikallisessa äiti-ryhmässä joku kyseli hyviä täyteainehoitoja ja lauma ihan tavallisia perheenäitejä riensi kertomaan, missä he hoidattaa huulensa ja muut täyteainehointonsa. En ollut tajunnut, että se on noin arkipäivää jo ihan "tavistenkin" joukossa.

Pinnallisuus on valitettavan yleistä ja tuntuu olevan kiinteä osa ihmisyyttä. Onhan sitä ulkonäköä ehostettu kautta aikain jollain tapaa, mutta nykymeno alkaa kyllä olemaan monelta osin jo irvokasta. Jokainen tehköön itselleen, mitä lystää, mutta mielestäni on surullista, miten pitkälle jotkut kokevat joutuvansa menemään, että kelpaavat ulkoisesti. Enkä siis tuomitse, jos pulleammat huulet tekee jonkun onnelliseksi, niin so be it, mutta itse luontaisesti pulleahuulisena en tajua mikä juttu tuossakin nyt on. Aivan turhaa rahanmenoa.

Ja tatuoinneista sen verran, että olen yksi harvoista, joilla ei ole yhtään tatuointia 😄 Tatutoinnit ovat ok, jos ne jollekin tuovat iloa, mutta omaa ihoani en halua pistellä.

Aletheias

• Anonyymi

jos vaan niin tykkään ehkä noisra englamti PUHUCX IAR eyeöiaeä.... milloinkahn uusi jamwa-wlokucA

• Anonyymi

Syynä villitykseen on varmaan TikTok.

- Sheena

• Anonyymi

Mediahan ne hömpötykset tarjoaa.

Jasu

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mediahan ne hömpötykset tarjoaa.

Jasu

Tiktok on lasten media.

- Sheena

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tiktok on lasten media.

- Sheena

Niin on. Tiedän. On siellä "aikuisiakin".

Jasu

• Anonyymi

Kosmetiikka ala on valtava. Vuotuisen arvon liikkuessa 500 miljardin euron tasolla.
      Lasten ja nuorten meikkaaminen on ollut "ongelmana" jo ennen internettiä. Mainokset purevat olkoon ne sitten taiottu lehtiin tai televisioon lasten ohjelmien väliajalle.

Seuraa rahaa, ja ongelman alkulähde löytyy aina.

Kosteuttavia ihonhoitotuotteita "vitamiineineen" kai voi pitää jotenkin vielä perusteltuina. Se miksi silmäkarvat tulisi olla mustia tai huulet kirkkaan punaisia...niitä on kai vaikeampi perustella tarveyssyihin perustuen?

AV

• Anonyymi

Heh, juu osasi naiset meikata jo muinoin. Ja silloin tuskin oli niin paljon tutkittuakaan kosmetiikka mitä nyt on. Eli varmasti jotain positiivista siinä määrin on tapahtunut, että tutkimuksia tehdään, vaikken yhtään ja tipan tippaa tykkää, että mikään eläin on ihmisen koe-eläin. Eläin joka on elävä ja tunteva, kärsivä olento siinä missä mekin olemme.

Ihmisen turhamaisuus on maailman vittumaisin asia ikinä. Sillä aiheutetaan NIIN paljon paljasta pahuutta ettei sitä edes kaikkien ihmismieli sisäistä. Suorastaan vihaksi pistää mihin ihminen viittiikin osallistua ja samaan aikaan hymistellä kasvihuoneilmiöistä ja lelliä itseään turhuuksilla, jonkun muun tuskan kautta. Ai että vituttaa.

Pää halkeisi vitutuksesta jollen osaisi nollata sitä. 😬

Jasu

• Lapsille on olemassa omia meikkejä yms. Jos kakara on kiinnostunut meikkaamisesta, kannattaa valikoida tuotteet tarkkaan.

• Anonyymi

Ei ne tarcvi mitään hömppää. Toki roolileikeissä ja eräänlaista teatteriahan sekin on voi meikki toimia elävöittääkseen. Vaan minusta ongelma on ihan väärin alkujaankin rakennettu roolitus missä ihmisestä on tehty muotinukke ja näyttelyesine. Ja normalisoitu se osaksi kauneutta ja kohteliaisuutta, vaikkei ne oikeesti liity kumpaakaan. Lanseerattu hyvin höpinät.

Jasu

• Anonyymi kirjoitti:

Ei ne tarcvi mitään hömppää. Toki roolileikeissä ja eräänlaista teatteriahan sekin on voi meikki toimia elävöittääkseen. Vaan minusta ongelma on ihan väärin alkujaankin rakennettu roolitus missä ihmisestä on tehty muotinukke ja näyttelyesine. Ja normalisoitu se osaksi kauneutta ja kohteliaisuutta, vaikkei ne oikeesti liity kumpaakaan. Lanseerattu hyvin höpinät.

Jasu

Mutta kun niitä lapsia kuitenkin kiinnostaa kaikki mitä aikuiset tekee. Parempi sitten antaa leikkiä turvallisesti.

• Anonyymi
        Palstakamu kirjoitti:

Mutta kun niitä lapsia kuitenkin kiinnostaa kaikki mitä aikuiset tekee. Parempi sitten antaa leikkiä turvallisesti.

Hmm, jos aikuiset ei sitten leikkisi sellaisilla? Niin ei lapsetkaan matkisi.
        Jasu

• Anonyymi kirjoitti:

Hmm, jos aikuiset ei sitten leikkisi sellaisilla? Niin ei lapsetkaan matkisi.
        Jasu

Se vaan kun ne näkevät sosiaalisesta mediasta kaikkea ja haluavat sitten matkia idoleitaan.

• Anonyymi
        Palstakamu kirjoitti:

Se vaan kun ne näkevät sosiaalisesta mediasta kaikkea ja haluavat sitten matkia idoleitaan.

Jos sielläkään ei olisi niitä. 😄👍

Minä tiedän, että haaveeni täydellisestä maailmasta on utopiaa. Meikittömyys on utopiaa ja kaikki muukin mistä minä tykkäisin on utopiaa eikä ikinä toteudu. Mutta aina saa toivoa, että joku muukin äkkää mikä on se ongelma näissä.

Mulla menee tää näköjään liikaa tänään tunteisiin, ylikuormittunut ja silloin ärsyttää tämmöiset diipa daapa trendit ja hömpötykset.

Jasu

• Anonyymi kirjoitti:

Jos sielläkään ei olisi niitä. 😄👍

Minä tiedän, että haaveeni täydellisestä maailmasta on utopiaa. Meikittömyys on utopiaa ja kaikki muukin mistä minä tykkäisin on utopiaa eikä ikinä toteudu. Mutta aina saa toivoa, että joku muukin äkkää mikä on se ongelma näissä.

Mulla menee tää näköjään liikaa tänään tunteisiin, ylikuormittunut ja silloin ärsyttää tämmöiset diipa daapa trendit ja hömpötykset.

Jasu

*Silittää palstasiskon päätä*

Katso vähän aikaa jotain hömppäsarjaa tms ja käy yöunille :)

Minä käyn nyt nukkumaan, niin jaksan aamulla taas herätä päivään uuteen. Kauniita unia.

• Kun ahdistuneena odottelee maailmanloppua, niin on aika sama tekeekö sen meikattuna vai meikkaamattomana. Ei minulle tähän päivään mennessä ole selvinnyt edes miksi aikuiset meikkaavat joten ole hyvin huono perustelemaan miksi lasten ei tulisi.

• Anonyymi

Ei mullekkaan ole selvinnyt kuin se aivopesu, miten tuo on hienoa ja kuulemma kaunistaakin ihmistä.

Jasu

• Anonyymi

Jännää miksi te miehet kelpaatte monille ilman meikkejä, mutteivät itse kelpaa edes itselleen. En ymmärrä.

Jasu

• Anonyymi

Vaan nyt pidän tästä ketjustani hetken tauon. Huomaan ottavani liikaa kierroksia. Lääkärissä käyntini jälkeen tänään oli jitenkin herne nenässä, kun mikään asia ei etene mihinkään vain sairasloma jatkuu talveen. 😡
      Oon liian ärhäkkä tässä kohtaa ja objektiivinen keskustelukykyni heikko.

Jasu

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan

Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k
      Maailman menoa
      126
      7578
    2. Miksi persuilla ei ole firmoja?

Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?
      Maailman menoa
      93
      7224
    3. Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015

Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit
      Maailman menoa
      28
      7149
    4. Marinin tuhojen korjaaminen kestää kahdeksan vuotta

Nyt on vasta neljännes mennyt ja ensimmäiset korjausliikkeet saatu liikkeelle. Innokkaimmat olivat odottaneet että jo t
      Maailman menoa
      65
      6296
    5. Aamun Riikka: työttömyydessä lähestytään viime laman synkintä vaihetta

Nopeasti mentiiin upean Marinin hallituksen ennätystyöllisyydestä toiseen ääripäähän, kohti Suomen historian kurjimpia t
      Maailman menoa
      6
      6190
    6. Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?

Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik
      Maailman menoa
      109
      5661
    7. Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä

Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?
      Maailman menoa
      46
      5448
    8. Demarikultin uhri kertoo

Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa
      Maailman menoa
      67
      5287
    9. Miksi vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa?

Vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa joka työllistäisi ihmisiä. Miksi? No siksi, että jos vasemmistolainen perus
      Maailman menoa
      47
      5180
    10. Sanna valittiin Euroopan huonoimmaksi pääministeriksi

Sannan kaudella Suomi oli ainut maa missä bkt laski. Kannattaa huomata, että luvut valitsi Sannan huonoimmaksi. Ihmiset
      Maailman menoa
      30
      4943
    Aihe