Miten Suomen autokanta on kehittynyt 2006-2024

Anonyymi-ap

Suomessa kehitys on ollut sellaista, että dieselautojen lukumäärä on romahtanut vuodesta 2020 vuoteen 2024 noin 85.000 kappaleella, ja bensiiniautojen määrä on vähentynyt tasaisesti jo vuodesta 2006 vuoteen 2024 noin 360.000 kappaleella. Samaan aikaan autokannan koko kasvoi vuodesta 2006 vuoteen 2024 noin 270.000 kappaleella. Sähköautojen määrä vuorostaan on kasvanut viime vuodet räjähdysmäisesti, ja tänäkin vuonna sähköautojen määrä kasvaa 35-40 prosentilla.

68

442

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Polttomoottorit ovat vähentyneet siis jo pitkään, erityisesti besiiniautojen määrä on ollut jo pitkään tasaisessa laskussa. Dieselit taas ovat aivan viimeisen neljän vuoden aikana romahtaneet lähes vapaassa pudotuksessa.

      • Anonyymi

        Bensiiniä myytiin vuonna 2023 noin 8 prosenttia ja dieseliä noin 16 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2019.

        Polttoaineiden myynti on vähentynyt selvästi enemmän kuin liikennemäärä. Tämä kertoo liikenteen voimistuvasta sähköistymisestä. Vaikka ladattavien autojen osuus autokannasta on vasta hieman yli 11 prosenttia, sähköistyminen keventää jo polttonesteiden myyntitilastoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bensiiniä myytiin vuonna 2023 noin 8 prosenttia ja dieseliä noin 16 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2019.

        Polttoaineiden myynti on vähentynyt selvästi enemmän kuin liikennemäärä. Tämä kertoo liikenteen voimistuvasta sähköistymisestä. Vaikka ladattavien autojen osuus autokannasta on vasta hieman yli 11 prosenttia, sähköistyminen keventää jo polttonesteiden myyntitilastoja.

        "Veronmaksajain keskusliitto varoittaa bensiinin ja dieselin odotettavissa olevasta kovasta hinnannoususta, josta se epäilee kuluttajien olevan vielä pitkälti jopa täysin tietämättömiä.

        – On aiheellista epäillä, ettei kuluttajien käsitys kyseisistä muutoksista ja niiden vaikutuksista autoilun kohoaviin käyttökustannuksiin ole keskimäärin järin perusteellinen ennen kuin muutokset ovat tulleet voimaan, Veronmaksajien toimitusjohtaja Teemu Lehtinen ja ekonomisti Janne Kalluinen kirjoittavat ministeriölle."

        https://www.is.fi/autot/art-2000011437141.html


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bensiiniä myytiin vuonna 2023 noin 8 prosenttia ja dieseliä noin 16 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2019.

        Polttoaineiden myynti on vähentynyt selvästi enemmän kuin liikennemäärä. Tämä kertoo liikenteen voimistuvasta sähköistymisestä. Vaikka ladattavien autojen osuus autokannasta on vasta hieman yli 11 prosenttia, sähköistyminen keventää jo polttonesteiden myyntitilastoja.

        Sähköautoja on vain 5% ja ladattavat hybridit eivät ole sähköautoja. Ladattavat hybridit ovat huijausta ja ne saastuttavat paljon ja niillä ajellaan suuren osan ajasta bensalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautoja on vain 5% ja ladattavat hybridit eivät ole sähköautoja. Ladattavat hybridit ovat huijausta ja ne saastuttavat paljon ja niillä ajellaan suuren osan ajasta bensalla.

        No sieltä se valhemussuttaja tuli taas sössöttämään valheitaan. Mahtaa sinulla ottaa koville. Ladattavat hybridit ovat ladattavia sähköautoja, mutta eivät täyssähköautoja. Täyssähköautoja on enemmän kuin 5 % autokannasta, ja osuus nousee parilla prosenttiyksiköllä vuodessa tällä hetkellä. Vauhti toki on kiihtymässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sieltä se valhemussuttaja tuli taas sössöttämään valheitaan. Mahtaa sinulla ottaa koville. Ladattavat hybridit ovat ladattavia sähköautoja, mutta eivät täyssähköautoja. Täyssähköautoja on enemmän kuin 5 % autokannasta, ja osuus nousee parilla prosenttiyksiköllä vuodessa tällä hetkellä. Vauhti toki on kiihtymässä.

        Ladattavat hybridit ovat bensiiniautoja, koska niissä on polttomoottori.

        "Vauhti toki on kiihtymässä."

        Vauhti on hidastumassa etenkin kun uusissa autoissa sähköautojen myyntien kasvu on pysähtynyt jo pari vuotta sitten eikä tule enää ikinä merkittävästi kasvamaan nykyisestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ladattavat hybridit ovat bensiiniautoja, koska niissä on polttomoottori.

        "Vauhti toki on kiihtymässä."

        Vauhti on hidastumassa etenkin kun uusissa autoissa sähköautojen myyntien kasvu on pysähtynyt jo pari vuotta sitten eikä tule enää ikinä merkittävästi kasvamaan nykyisestä.

        Kaikki meni väärin taas. Kirjoitat paljon mutta et osu koskaan oikeaan edes vahingossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautoja on vain 5% ja ladattavat hybridit eivät ole sähköautoja. Ladattavat hybridit ovat huijausta ja ne saastuttavat paljon ja niillä ajellaan suuren osan ajasta bensalla.

        Ladattavat hybridit katsotaan kaikkialla maailmassa sähköautoiksi:

        https://aut.fi/kayttovoimat/sahko/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ladattavat hybridit katsotaan kaikkialla maailmassa sähköautoiksi:

        https://aut.fi/kayttovoimat/sahko/

        Silloin kun oli vielä plugari, niin ajoin 70-80 prosenttia kilsoista sähköllä. Nyt siis 100 %...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ladattavat hybridit katsotaan kaikkialla maailmassa sähköautoiksi:

        https://aut.fi/kayttovoimat/sahko/

        Ei lasketa kaikkialla maailmassa sähköautoiksi ja nytkin monissa maissa ainoastaan täyssähköautoille annetaan tukia. Suomessakin Helsingissä ladattavilta hybrideiltä poistettiin alennukset asukaspysäköinnistä ja nyt alennukset on vain täyssähköautoille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki meni väärin taas. Kirjoitat paljon mutta et osu koskaan oikeaan edes vahingossa.

        Paitsi siinä, että uusien sähköautojen myyntien kasvu on päättynyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paitsi siinä, että uusien sähköautojen myyntien kasvu on päättynyt.

        Väitteesi ei ole totta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei lasketa kaikkialla maailmassa sähköautoiksi ja nytkin monissa maissa ainoastaan täyssähköautoille annetaan tukia. Suomessakin Helsingissä ladattavilta hybrideiltä poistettiin alennukset asukaspysäköinnistä ja nyt alennukset on vain täyssähköautoille.

        Sinulla on ihan oikeasti mt-ongelma, nämä naurettavat valhelässytyksesi ovat oire jostain mitä pitäisi hoitaa ammattilaisten kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla on ihan oikeasti mt-ongelma, nämä naurettavat valhelässytyksesi ovat oire jostain mitä pitäisi hoitaa ammattilaisten kanssa.

        Mitä valheita muka? Yleensä kaikki mahdolliset sähköautojen tuet ovat vain täyssähköautoille eikä ladattaville hybrideille. Norjassakin ollaan koko ajan tuettu vain täyssähköautoja ja ladattavat hybridit luokitellaan bensa-autoiksi. Ja sekin on totta, että Helsingissä poistettiin alennukset ladattavilta hybrideiltä tänä vuonna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä valheita muka? Yleensä kaikki mahdolliset sähköautojen tuet ovat vain täyssähköautoille eikä ladattaville hybrideille. Norjassakin ollaan koko ajan tuettu vain täyssähköautoja ja ladattavat hybridit luokitellaan bensa-autoiksi. Ja sekin on totta, että Helsingissä poistettiin alennukset ladattavilta hybrideiltä tänä vuonna.

        Miten tämä lässytyksesi liittyy aiheeseen?


    • Anonyymi

      Vetyautot ovat lisääntyneet 👍

    • Anonyymi

      Tämän ketjun aloitus on kova juttu.

      • Anonyymi

        Liian kova eräille pellehermanneille. Itkuraivareita ja tuskaista ähinää.


    • Anonyymi

      Ota huomioon, että ajan m. 1998 Opelilla, polttomoottori.

      • Anonyymi

        Miten se pitäisi ottaa huomioon? Osoitella sormella ja nauraa? Entä jos vain tyylikkäästi jätän asian kokonaan huomiotta?


      • Anonyymi

        Sinä ja sinun Ooppelisi eivät kiinnosta ketään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä ja sinun Ooppelisi eivät kiinnosta ketään.

        Katsastusmiestä kyllä kiinnostaa.


    • Anonyymi

      Polttomoottori jääpi nyt menneisyyteen.

      • Anonyymi

        Aloituksen upea teksti todistaa sen.


      • Anonyymi

        Näkymä tulevaisuuteen on erittäin kirkas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näkymä tulevaisuuteen on erittäin kirkas.

        Kuten sanottu. Historia kertoo tulevaisuuden.


    • Anonyymi

      Onko täällä joku kilpailu siitä kuka kertoo enemmän lukuja siitä miten autokauppa ja eri käyttövoimien välinen muutos on tapahtunut?
      Mitä iloa ja hyötyä tuosta leikistä oikein on?
      Onko juhlallista olla "voittajan lahkossa" vai onko usko, että Suolessa kirjoittamalla voisi johonkin vaikuttaa?

      • Anonyymi

        Pakko esittää todisteita siitä miten asiat ovat, kun sinä valehtelet koko ajan.


      • Anonyymi

        Onhan se pakko, kun tänne työnnetään sähköautoista pelkkää valetta. Onneksi täällä on paljon kirjoittajia, jotka oikaisevat valheita.


    • Anonyymi

      Aloittaja on kirjoittanut oikein fiksun tekstin.

    • Anonyymi

      Politiikka heilauttelee markkinaa kovalla kädellä. Ei tervettä markkinalle, eikä eurooppalaiselle autoteollisuudelle.

      • Anonyymi

        Autoteollisuuden on uskottava mitä päätetään. Rangaistusten pitää olla kovia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoteollisuuden on uskottava mitä päätetään. Rangaistusten pitää olla kovia.

        Eli kaltaisesi sähköaufanaatikot ovat täysiverisiä kommunisteja jotka eivät usko valinnanvapauteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli kaltaisesi sähköaufanaatikot ovat täysiverisiä kommunisteja jotka eivät usko valinnanvapauteen.

        Missä se valinnanvapaus oli ennen sähköautoja polttofanaatikko? Seuraavat 150 vuotta mennään sähköautoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä se valinnanvapaus oli ennen sähköautoja polttofanaatikko? Seuraavat 150 vuotta mennään sähköautoilla.

        Ihmisillä oli aiemmin täysi valinnanvapaus, silloin vain valittiin polttikset. Typerät kommunistit vain haluavat rajoituksia ja kieltoja jotta vain sähköautoja voidaan käyttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmisillä oli aiemmin täysi valinnanvapaus, silloin vain valittiin polttikset. Typerät kommunistit vain haluavat rajoituksia ja kieltoja jotta vain sähköautoja voidaan käyttää.

        juu, eu on yrittänyt reippaalla kädellä poliittista ohjausta automarkkinaan, eikä siitä ole pelkkää hyvää seurannut. autoteollisuus on kurimuksessa, asiakkaat eivät voi vapaasti valita itselleen parhaiten sopivaa vaihtoehtoa ja kiinalaiset ovat päässeet markkinoille nappaamaan merkittävän osan siitä myynnistä, joka aiemmin meni 100% eurooppalaisille automerkeille,


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Ja juntteja pelottaa. On totta että joskus joissakin tilanteissa nykyauto toimii väärin nopeusrajoitusten suhteen. En silti koskaan ottaisi takaisin vanhaa autoa jossa pitää koko ajan olla kaasupolkimella kyttäämässä miten edessä oleva auto etenee.


    • Anonyymi

      Tilastohan kertoo, että autokanta uudistuu hitaasti. Miljoonan sähköauton raja on järkyttävän kaukana. Prosentuaaliset kasvut tulevat hidastumaan aika nopeasti.

      • Anonyymi

        Tottakai muutos on hidasta kun Suomen autokantaan nähden ostetaan vain noin 5% uusia autoja vuosittan.

        Mutta se asian ydin on siinä että niistä uusista autoista ja varsinkin käytettyinä tuoduista sähköautot ovat jo ottaneet leijonan osan, Polttiksien osuus on ollut jo vuosia täysin vapaassa pudotuksessa kohti hautaa.


    • Anonyymi

      Ajoneuvokanta vanhenee nopeasti. .Uusien autojen myynti on ollut laskussa vuodesta 2018, ja Suomen tilanne on ollut Pohjoismaiden heikoin alkuvuonna 2025. Käytettynä tuodut myös poistuvat ensimmäisinä liikenteestä

      • Anonyymi

      • Anonyymi

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Käytettyjen kauppa käy. Uudet dieselautot ovat jo hybridejä.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä takseissa löytyy, jotka joutuvat ajamaan pitkiä matkoja. Asiakas tuskin tykkää tunnin lstaustauoista.

        Siis kun taksithan ajaa lyhyitä matkoja pässi. Ja seisoo paljon tolpalla. Tiedätkö yhtään paljonko maksaa ajaa 50 km taksilla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis kun taksithan ajaa lyhyitä matkoja pässi. Ja seisoo paljon tolpalla. Tiedätkö yhtään paljonko maksaa ajaa 50 km taksilla?

        Toisinaan taksit kuitenkin kulkevat satoja kilometrejäkin. Vaikka matka paljon maksaakin niin toisinaan joku maksaa noin pitkästä matkasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toisinaan taksit kuitenkin kulkevat satoja kilometrejäkin. Vaikka matka paljon maksaakin niin toisinaan joku maksaa noin pitkästä matkasta.

        Ihan turhaa sössötystä. Miten joku voi olla noin kipeä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan turhaa sössötystä. Miten joku voi olla noin kipeä?

        Tuo oli vain toteamus, varsinkin maaseudulla Kela-taksit voi kuljettaa asiakkaan 200 km päähän keskussairaalaan. Ja tuon matkan maksaa siis Kela. Ja muutenkin takseilla on usein vähän varakkaampia asiakkaita, jotka haluavat vaikka päästä Helsingistä Vaasaan taksilla. Lisäksi tilatakseilla on tilausajoja, jotka ovat satojen kilometrien mittaisia. Itsekin olen kulkenut Pohjanmaalta Helsinkiin tilataksilla. Ja kerran kuljin taksilla Tampereelta Helsinkiin.


    • Anonyymi

      Oma kehitykseni on ollut tuolla välilä se, että 2006 ajoin bensa.autolla, 2012 dieselillä, 2020 plugarilla ja 2025 sähköautolla.
      Hyvin on menty kehityksessä eteenpäin.

      • Anonyymi

        Mulla toi plugarivaihe kesti vain vuoden.


    • Anonyymi

      Kohta polttoautot ovat arvottomia, keräily ja museoautoja lukuunottamatta.

      • Anonyymi

        Näin on, ja polttonesteet kiven alla.


      • Anonyymi

        No, tuo kohta on muutama vuosikymmen, ei perinteinen kohta.


    • Anonyymi

      Ennenkuin ostatte sähköautoa lukekaa seuraava !

      Sähköautojen kehityksessä eletään riskialtista vaihetta yksityisen ostajan kannalta katsoen !
      Akusto on tällä hetkellä kehittymätön, joten siihen on sitoutuneena kymmeniä tuhansia Euroja pääomaa !? Riski koskee siis sähköauton omistajaa !

      Mutta, tämä vaihe on kuitenkin välttämätön, koska sähköauton valmistajien on saatava myytyä myös nämä kehittymättömät sähköautoversiot, jotta akustojen kehitykseen saadaan pääomia !

      Tämä on se välivaihe jolloin yksityisen henkilön ei kannattaisi sähköautoja ostaa/omistaa mutta tehtaiden on kuitenkin saatava nämä nykyisetkin myytyä !?

      Tyypillinen akuston takuu on 8v/160000km, joka kuitenkin loppuu parissa vuodessa mikäli autolla ajetaan eikä vain katsella pihassa !?

      Sähköauton voi tietysti hankkia Leasing sopimuksella !

    • Anonyymi

      Ottaahan se koville taas.

      • Anonyymi

        Aloituksen fiksu teksti ottaa varmasti koville.


      • Anonyymi

        Sähköautomiehille ??

        Kyllä, kyllä !!


    • Anonyymi

      Tämän ketjun aloitus on yksi palstan upeimpia.

      • Anonyymi

        Se todella on mahtava aloitus.


    • Anonyymi

      Upea katsaus historiaan. Se kertoo tulevaisuuden.

      • Anonyymi

        Pitkän aikavälin kehitys on siitä nähtävissä ja se ei tiedä käryautoille hyvää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitkän aikavälin kehitys on siitä nähtävissä ja se ei tiedä käryautoille hyvää.

        Niin, polttomoottoriautoilla ajetaan ehkä korkeintaan 50 vuotta. Paitsi jos polttomoottoriautoilla voidaan ajaa päästöttömästi kohtuullisella hintaa jolloin polttomoottoriautot eivät katoa ollenkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, polttomoottoriautoilla ajetaan ehkä korkeintaan 50 vuotta. Paitsi jos polttomoottoriautoilla voidaan ajaa päästöttömästi kohtuullisella hintaa jolloin polttomoottoriautot eivät katoa ollenkaan.

        Voihan sitä noinkin kuvitella ja ajatella. Totta se ei kuitenkaan ole.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävä sua j-mies!

      Enkä oikeesti ymmärrä miksi. Eihän me tunneta ees kovin hyvin. Mut haluaisin sun kanssa jotain säätöä sit kai vaan 🫦
      Ikävä
      60
      5790
    2. Voi itku! Sanna Marinilla EI OLLUT mitään tekemistä jäänmurtajakauppojen kanssa

      Miten tässä näin kävi? Sanna-kultti paniikissa.
      Maailman menoa
      206
      4747
    3. En välttämättä koskaan aikaisemmin tosissani uskonut mihinkään sielunkumppanuuteen ym

      Ennen kuin tapasin sinut. Oudointahan tässä on että ollaan tiedetty toisemme kuitenkin vuosia ja enemmän vuosia, mutta v
      Ikävä
      16
      4242
    4. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

      Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      66
      3724
    5. Tykkäys ei tarkoita

      yhtään mitään!
      Ikävä
      51
      3691
    6. Mitä on tapahtunut myllymäessä ?

      On poliisit Sepänkadulla myllymäessä
      Kankaanpää
      11
      3431
    7. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

      Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      91
      3393
    8. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

      SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      69
      3233
    9. Puukotus Lidlissä

      Kuka sai puukkoo Lidlin pihas tänään. Ja kuka oli tekijä?
      Kankaanpää
      33
      2931
    10. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

      Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      34
      2591
    Aihe